Veturitalli suojeltava

Anonyymi-ap

KPO omistaa nykyään veturitallin, joka sijaitsee rautatien ja Prisman välissä. On hyvin todennäköistä, että ainakin K.H. Renlundin museo tulee vastustamaan entisajan tehdasromantiikkaa tihkuvan punatiilisen rakennuksen purkamista.

– Veturitallin kohtaloon en osaa ottaa kantaa. Asioita vasta suunnitellaan kaupungin kanssa, sanoo Biskop.

Kokkolan ratapihaa ei kavenneta uuden Prisman takia, mutta tontin etelälaidalla olevia seisontaraiteita poistetaan käytöstä. Työt on jo aloitettu.

17

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Kannattaa muistaa, että jos veturitalli pidetään pystyssä ilman järkevää käyttöä, niin ei se ihan ilmaiseksi siellä seiso. KPO sen kuitenkin maksaa ja mistäs luulette ne rahat otetaan? No tietenkin asiakkaiden kukkarosta. Eli samalla kun fiilistellään tehdasromantiikkaa, muistakaa kaivaa kuvetta vähän syvemmälle Prismassa. Jos ei käyttöä löydy, niin tulee kallis muistomerkki meille kaikille. Kaikki kunnia tiilille ja historiatunnelmalle, mutta eihän sitä pelkällä haikailulla lämmitetä.

• Anonyymi
      UUSI

Maaseudulla jo lähes monopoli asemassa olevalla "osuustoimintajärjestöllä" riittää rahaa kohteen suojeluun kunhan sitä riittävästi vaaditaan kaupungin taholta.

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä köyhää vähän pelottaa, jos KPO pistää rahaa veturitalliin, jolle ei ole mitään järkevää käyttöä. Jos heillä on hyvä suunnitelma ja tila pysyy käytössä, niin hyvä siitä vaan! Mutta jos talli jää tyhjilleen fiilisteltäväksi, niin arvatkaa kuka maksaa? No me asiakkaat ruuan hinnoissa. Minulla ei ainakaan ole varaa maksaa kivempia hintoja maitolitroista ja leivästä sen takia, että seisoo komea mutta kylmä tiilikasa pihan perällä. Jos museot ja muut suojelijat haluavat säilyttää sen, niin eiköhän heidän kannattaisi myös maksaa sen kunnostus heillähän sitä rahaa näyttää olevan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä köyhää vähän pelottaa, jos KPO pistää rahaa veturitalliin, jolle ei ole mitään järkevää käyttöä. Jos heillä on hyvä suunnitelma ja tila pysyy käytössä, niin hyvä siitä vaan! Mutta jos talli jää tyhjilleen fiilisteltäväksi, niin arvatkaa kuka maksaa? No me asiakkaat ruuan hinnoissa. Minulla ei ainakaan ole varaa maksaa kivempia hintoja maitolitroista ja leivästä sen takia, että seisoo komea mutta kylmä tiilikasa pihan perällä. Jos museot ja muut suojelijat haluavat säilyttää sen, niin eiköhän heidän kannattaisi myös maksaa sen kunnostus heillähän sitä rahaa näyttää olevan.

Kyllä kilpailu pitää hinnoista huolen. Sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saadaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kilpailu pitää hinnoista huolen. Sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saadaan.

Kilpailukaan ei auta, jos rahaa joudutaan jatkuvasti laittamaan suojeltuihin, käyttökelvottomiin romurakennuksiin. Kaupan on pakko tehdä voittoa pysyäkseen pystyssä, ja lopulta ne kustannukset siirtyvät aina asiakkaiden maksettavaksi vaikka kilpailu painaisi hintoja muuten alas. Jos vanhoja rakennuksia halutaan säilyttää ilman järkevää käyttöä, niin silloin museon tai kaupungin pitäisi myös maksaa siitä, ei tavallisen ruokaostajan.

• Anonyymi
      UUSI

Museo ei tee päätöksiä.

• Anonyymi
        UUSI

Olis aika tehdä, kuin myös vanha Teboil.

• Anonyymi
      UUSI

Jos rakennusta ei ole suojeltu, niin museovirastolla ei ole mitään sanavaltaa.

• Anonyymi
        UUSI

Tais loppua valitusoikeuskin museolta uuden rakentamislain ansiosta

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tais loppua valitusoikeuskin museolta uuden rakentamislain ansiosta

Eikai nyt Osuuskaupan väkeä. Nehän tekee mitä haluaa.....

• Anonyymi
      UUSI

Tallistahan voisi helpommin leipoa sellainen toimiva tyylin mukainen kokonaisuus, ellei ole suojeltu.

• Anonyymi
        UUSI

Museovirasto on asiantuntija, osuuskauppa ei:) vaan ..

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Museovirasto on asiantuntija, osuuskauppa ei:) vaan ..

Ei siinä millään vanhalla veturitallilla mitään tee.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei siinä millään vanhalla veturitallilla mitään tee.

...ilman järkevää uusiokäyttöä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

...ilman järkevää uusiokäyttöä.

Siinä mulla liikemiehet! Eikö se KPO puolensa pidä? :))

Museovirastolla on valtaa, ei se mikään mielipidelaitos ole.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä mulla liikemiehet! Eikö se KPO puolensa pidä? :))

Museovirastolla on valtaa, ei se mikään mielipidelaitos ole.

Jääköön sinne veturitalliksi sitten. Olisi vaan mielenkiintoista, josko se säilytettäisiin ja paikka taipuisi ihan johonkin järkikäyttöönkin. Jää nähtäväksi. Minulle yksi ja sama.

• Anonyymi
      UUSI

”Jaa että suojellaan vaan, lasku köyhille hyvä diili vai mitä? 😆”

No niin, nyt on pakko vähän nauraa (ja itkeä). Ruoka maksaa jo nyt niin paljon, että meikäläinen laskee marketissa, montako halpisnuudelipakettia saa yhden jugurtin hinnalla. Mutta ei hätää tehdään vaan lisää suojelupäätöksiä, laitetaan KPO maksamaan miljoonia kunnostukseen, niin saadaan sekin raha ruoan hintaan upotettua. 🍞💸

Tässä hommassa on se hauska juttu, että hyväosaiset (terkkuja sinne omakotitaloihin ja city-asuntoihin!) kyllä rakastavat vanhoja suojelukyhäelmiä mutta kun lasku kilahtaa kassiin, se kilahtaa meille kaikille. Ja erityisesti sille, joka jo nyt miettii ostaako makaronia vai maitoa. 🧀🤷‍♂️

Että jos joku miettii, kuka nämä suojelun sivukulut maksaa kyllä se on meikäläinen, joka jättää ensi viikolla nakkipaketin hyllyyn ja syö pelkkää perunaa. Mutta hei, kunhan on komea julkisivu ja tiiliseinä suojassa! 🏚️✨

Tässä meidän kylän osuuskaupassa on ollut se hyvä puoli, että sentään ruoka on pysynyt suunnilleen kohtuuhintaisena. Jos ne nyt joutuu maksamaan suojeluhaittakorvauksia, niin hyvästi halvat makaronit.

Mutta ei siinä mitään hyväosaiset voivat sitten tulla ihastelemaan suojeltua taloa ja kertoa, miten kulttuurihistoriallisesti merkittävää tämä kaikki on. Me muut voimme syödä näkkileipää ja taputtaa. 👏😂

Että sellainen suojeluhanke, otetaan vaikka kolehti ruokakassaa varten!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      143
      2679
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      361
      1984
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1717
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      33
      1584
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1360
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1203
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      937
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      928
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe