Vuonna 1997 Aasian talouskriisi ajoi Kian konkurssiin.
Hyundai osti 51 % Kian osakkeista vuonna 1998, ohittaen Ford Motor Companyn tarjouksen.
Nykyisin Hyundai omistaa noin 33 % Kian osakkeista, ja molemmat kuuluvat Hyundai Motor Groupiin1.
Ne jakavat samoja alustoja, moottoreita ja teknologioita, mutta toimivat itsenäisinä brändeinä.
Pohjoismaissa Kiaa myydään enemmän Suomessa mutta muissa pohjoismaissa Hyundaita enemmän.
Hieman Kian historiaa
7
385
Vastaukset
- Anonyymi
Kia tuli Suomeen vissiin joskus 2004/05?
Rio taisi olla alkuun farmarikorinen, noin alemman keskiluokan auto.
Joskus aiemmin visiin ollut Mazdan kanssa yhteistyömalleja, kuten meillä tunnettu ensimmäinen Mazda 121 on ollut Kia Pride nimellä jossain päin maailmaa ja sama auto oli Ford Festivankin nimellä ainakin jenkeissä.- Anonyymi
En muista mutta Mazdakin taisi omistaa Kiasta osan jossain vaiheessa, jolloin tuossa mallissa Kia vaihto omat logot 121:seen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En muista mutta Mazdakin taisi omistaa Kiasta osan jossain vaiheessa, jolloin tuossa mallissa Kia vaihto omat logot 121:seen.
Ihan mielenkiintoista kun aiemmin oli Mazdoja omistuksessa ja nyt on vm. -16 Kia Rio. Tosin näiden välillä on ollut pari muutakin japsimerkkiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista kun aiemmin oli Mazdoja omistuksessa ja nyt on vm. -16 Kia Rio. Tosin näiden välillä on ollut pari muutakin japsimerkkiä.
Osta ton Kian jälkeen taas Mazda, koska nykyään varmaan paras automerkki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osta ton Kian jälkeen taas Mazda, koska nykyään varmaan paras automerkki.
Itseasiassa Toyota kiinnostelisi omistaa joskus, sitä ei ole vielä ollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseasiassa Toyota kiinnostelisi omistaa joskus, sitä ei ole vielä ollut.
Suomessa on liian paljon Toyotoita
Kyllästyttää.
- Anonyymi
Jotain outo tuossa Huyndai - Kia kuviossa on. Firmat omistavat ristiin rastiin toisiaan, mutta kupikaan ei toisestaan edes 30%. Malliston luulisi olevan edes vähän itsenäisempi, mutta ilmeisesti korealaiset ovat sulassa sovussa päättäneet, että Huyndai vie ja Kia vikisee.
No ehkä siellä omistusjärjestelyissä on jotain äänivaltaisempia osakkeita ja enemmistö osakkeista onkin vähemmistö äänivallasta. Muuten on vaikea kuvitella riidattoman yhteiselon jatkuvan kovin pitkään, jos se perustuu vain synergiaetuihin. Ne edut laitetaan romukoppaan heti kun jompi kumpi osapuoli tuntee hyötyvänsä niistä vähemmän kuin toinen osapuoli. Näinhän se kävi Renaultin ja Nissanin välillä. Rellu oli merkittävä vähemmistöomistaja Nissanissa, mutta nyt Nissan on liittoutumassa ihan muiden kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1085541
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai964819Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1394762Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san3672199- 1172041
- 1061790
- 2561567
- 3711308
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.591141- 2181112