Muistatteko netin "lapsuuden"?

Joskus 90-luvun alussa voitiin ruveta surfailemaan netillä. Siinä oli alkuun pieni "mutta": nettiyhteydet kulkivat puhelinlinjojen välityksellä yksityistalouksissa. Silloin oli melkein mahdotonta saada yhteyttä puhelimitse netillä surfailevaan henkilöön.

Muistan tilanteen, kun olin lähdössä matkalle ja olisin poissa kotoa 4-5 viikkoa. Kotiin jäi poika, joka oli innokas uuden harrastuksen, nettailun parissa. Kysyin häneltä, kuinka saisin yhteyttä häneen, jos soitan ja hän on varattu koko ajan puhelinlinjalla. Hän sanoi, että yritä aiheuttaa kovaa ääntä jollakin tavalla, joka erottuu linjan surinasta, huuda isosti, paukuta jotakin...
Niin sitten lähdin matkaan ja olin ottanut mukaan SAVIKUKON, jossa oli kimeä ääni ja se olisi pelastukseni yhteyden luomisessa.
Kun sitten iltapuolella olin päässyt hotelliin, päätin heti soittaa kotiin, että matka on mennyt hyvin ja olen perillä. Kotipuhelimesta kuului vaan:
zzzzzzzzz. - Otin savikukon esille ja puhalsin siihen niin lujaa kuin keuhkot kesti. Ja sehän tepsi! - Samalla kuulin käytävästä ääniä, kun ovia auottiin ja joku tuntui kyselevän, mikä hälytys on päällä, niin minä raotin huoneeni ovea ja sanoin, että minä täällä vaan yritän saada yhteyttä poikaani Itägöötanmaalle! :D Savikukko on tallessa vieläkin ja muistan kyllä ajan kun poika tietokoneen osti!

Se oli sitä netin lapsuutta, kunnes tietoliikenteelle saatiin omat linjansa.
Mitä kokemuksia teillä toisilla on?

17

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

90-luvulla tusasin netissä lähinnä työasioita. En tehnyt mitään henkilökohtaista, ei tainnut olla edes sähköpostia, eikä ainakaan kotona konetta. Wordilla kirjoittelin töissä ehkä joskus jonkun omankin lapun, ehkä työpaikkahakemuksen, mutta hyvin merkityksetöntä netin käyttö silloin oli. Töissä aloitin 80-luvun lopussa jollakin kurssilla, oltiin h-moilasena ja atk-gurut kuin kuninkaita.

• Anonyymi
        UUSI

Oliko teilläkin tietokonekursseja työn puolesta? Meillä oli, mutta kun opettajakaan ei osanneet, niin omat taitomme eivät karttuneet. Minä sain yksityistä opetusta eräältä tietotekniikkaa yliopistossa opiskelevalta pojalta, mutta välillä joku ongelma ei ratkennut hänen avullaan, niin poikani hoiti asian töistä tullessaan. Oli sitten noloa sanoa sille yliopiston "expertille", kun hän tuli seuraavana päivänä, että ongelma on jo hoidettu. Nythän jo pikkulapsetkin osaavat käyttää tietokonetta.

Ikäihmisille se oli hankalaa. Muistuu mieleen juttu vaarista, joka hikoili tietokoneen ääressä, vieressä seisoi lapsi tutti suussa ja seurasi vaarin touhuja. Vaari sanoi ääneen: Mitä hitsiä mun piti nyt tehdä!! Niin lapsi otti tutin pois suusta ja sanoi: Paina enteliä (enter) vaali! :)

• UUSI

90-luvulla käytin tietokonetta lähinnä vain chattailuun ja joka kerta kun puhelin soi, yhteys meni poikki.

• Anonyymi
        UUSI

Minulla oli tietokone hyvin kreatiivisiin tarkoituksiin asiakaspalvelussa. Siitä oli paljon hyötyä ja olin varmaankin ainoa (ehkä olen vieläkin), joka on käyttänyt tietokonetta samalla tavalla. Idean sain pojaltani, josta tuli monipuolisen käytön puolesta puhuja. 90-luvun alussa ei esim. tiedetty vielä digikameroista mitään. Minulla oli tietokoneessa digilaitteet. Siihen sai myös kytkettyä filmikameran, - Olin silloin vielä "nuori" 50+ ja opin helposti hienoudet ja keksin itse lisää.
        Työkoneena käytön ulkopuolella sillä voi tietenkin tehdä kirjanpidon ja kirjoitella vapaa-aikana.
        Noihin aikoihin alkoi tulla eläkeläisten kirjoituspalstoja eläkeliittojen lehdissä ja niissä olin mukana monta vuotta. Monesta kirjoittajasta tuli pitkäaikaisia ystäviä, nyt ovat useimmat jo tuonilmaisissa tai jossakin hoitokodissa.

Nyt riittää pelkkä kirjoitusohjelma. :) Päiväkirjan kirjoittaminen on vanhoilla päivillä muuttunut lyhyistä noteerauksista pitemmiksi kertomuksista päivien kulusta ja niitten antamista iloista ja suruista. - Täällä Suomi24:llä olin ensimmäisten joukossa 2001 ja täälläkin meitä oli tiivis ryhmä kirjoittelemassa. Ryhmä on harventunut luonnollisista syista, Muistan, että alkuaikoina oli joku vanha sotaveteraani, joka oli yli 90, ja hän kertoi auliisti, millaista rintamalla oli ollut. Me, silloiset kirjoittelijat, olimme olleet lapsia sodan aikana.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla oli tietokone hyvin kreatiivisiin tarkoituksiin asiakaspalvelussa. Siitä oli paljon hyötyä ja olin varmaankin ainoa (ehkä olen vieläkin), joka on käyttänyt tietokonetta samalla tavalla. Idean sain pojaltani, josta tuli monipuolisen käytön puolesta puhuja. 90-luvun alussa ei esim. tiedetty vielä digikameroista mitään. Minulla oli tietokoneessa digilaitteet. Siihen sai myös kytkettyä filmikameran, - Olin silloin vielä "nuori" 50 ja opin helposti hienoudet ja keksin itse lisää.
        Työkoneena käytön ulkopuolella sillä voi tietenkin tehdä kirjanpidon ja kirjoitella vapaa-aikana.
        Noihin aikoihin alkoi tulla eläkeläisten kirjoituspalstoja eläkeliittojen lehdissä ja niissä olin mukana monta vuotta. Monesta kirjoittajasta tuli pitkäaikaisia ystäviä, nyt ovat useimmat jo tuonilmaisissa tai jossakin hoitokodissa.

Nyt riittää pelkkä kirjoitusohjelma. :) Päiväkirjan kirjoittaminen on vanhoilla päivillä muuttunut lyhyistä noteerauksista pitemmiksi kertomuksista päivien kulusta ja niitten antamista iloista ja suruista. - Täällä Suomi24:llä olin ensimmäisten joukossa 2001 ja täälläkin meitä oli tiivis ryhmä kirjoittelemassa. Ryhmä on harventunut luonnollisista syista, Muistan, että alkuaikoina oli joku vanha sotaveteraani, joka oli yli 90, ja hän kertoi auliisti, millaista rintamalla oli ollut. Me, silloiset kirjoittelijat, olimme olleet lapsia sodan aikana.

Minä siirryin ulkomaalaisista chattiryhmistä suomalaisiin Soneran Shangri-La-ryhmään, siitäkin on varmaan jo parikymmentä vuotta aikaa ja siletä sitten Suomi 24:ään. Tietokonetta aloin käyttämään suhteellisenmyöhään, joskus yhdeksänkymmentäluvun puolivälin jälkeen, mutta työssäni koulussa sitä tarvitsin aika vähän. Olin kuitenkin ensimmäisten joukossa käyttämään tietokoneohjelmia koulua aloittavien lasten kanssa, matematiikan ja lukemisen opettelussa. Työn puolesta kävimme kaikki tietokonekursseja ja hankimme "tietokoneajokortin", siis opettelimme käyttämään perusohjelmia, kuten excelliä, power pointia ja tietenkininternettiä, joka oli minun sisäänajoporttini , koska se avasi minulle ikkunan maailmaan, josta olin eristäytynyt tänne Ruotsiin muutettuani.

Some on aina ollut minulle ensisijainen tietokoneen käyttötakoitus, sittemmin myös kirjoittaminen.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla oli tietokone hyvin kreatiivisiin tarkoituksiin asiakaspalvelussa. Siitä oli paljon hyötyä ja olin varmaankin ainoa (ehkä olen vieläkin), joka on käyttänyt tietokonetta samalla tavalla. Idean sain pojaltani, josta tuli monipuolisen käytön puolesta puhuja. 90-luvun alussa ei esim. tiedetty vielä digikameroista mitään. Minulla oli tietokoneessa digilaitteet. Siihen sai myös kytkettyä filmikameran, - Olin silloin vielä "nuori" 50 ja opin helposti hienoudet ja keksin itse lisää.

Edellisen kirjoitin minä. Jostakin syystä tuli firefox esteeksi. Toinen viesti ei lähtenyt liikkeelle ollenkaan.

• UUSI
        mdk.mdk kirjoitti:

Edellisen kirjoitin minä. Jostakin syystä tuli firefox esteeksi. Toinen viesti ei lähtenyt liikkeelle ollenkaan.

Kirjoitus, joka on lähetetty anonyyminä kl 10.07,08 oli siis minin lähettämä.

• Anonyymi
      UUSI

Sain tuttavalta, erään firmanomistajalta sellaisen puhelimen jossa oli netti, sillä sai jopa kirjoittaa, Puhelin on edelleen tallessa, sitten sain kannettavan tietokoneen joka painoi kuin synti. Sillä juteltiin USA- Suomi välisiä asioita kun aina toinen oli toisessa maassa. tuli sitte kameratkin, kuvakeskusteluja käytiin.
      Kaikki laitteet ovat tallella, vanhimmasta kannettavasta on toinen akku kadonnut, mutta saa virratkin päälle.

Tekniikka hallussa!

• UUSI

Puhelimesi on tulevaisuuden aarre. Pidä siitä tarkkaan huolta!

• Anonyymi
      UUSI

Tuskin te mitään 90-luvun alussa surfailitte

Rttehänte osaa edes ohjelmoida vsin klikata kuvia

95 oli varmaan teillä ja sitten 98 tosiläpimurto windosina tuskin ajoitte edes Janudilla eli 3.1 - windowsilla

Kotimodeemithan olivat vihelteleviä äänilaitteita
      https://www.tiktok.com/@iltalehti/video/7108747052003151110

• UUSI

En tiedå, minkälaista se oli täällä Suomessa. Itse asuin Ruotsissa, missä nytkin asun.
        Ei surfailun edellytyksenä ollut ohjelmointitaito. Sanon vaan, että kun poika surfaili amerikkalaisten kanssa, niin puhelinlaskut olivat alkuaikoina tähtitieteelliset. Sitten tuli tietoliikenteelle omat linjat.

Jotakin erikoista kai se oli, kun Suomesta tuli nuoria vieraita ja kerroin kuinka paljon chattailen.
        - Sinäkö chattailet, kysyi nuori sukulainen suu auki. :D Piti oikein esitellä koneella, kuinka chattailu käytännössä toimii. Ei täti vielä ihan kalkkis ollutkaan.

• UUSI

Oli vissi vissiin 2000-luvun alkupuolella, tytär toi entisen työ pöytätietokoneensa ja valtavan näytön makuuhuoneen pöydälle niin pääsin pelaamaan pasianssia. Myöhemmin sitten oikea nettiyhteys oli joku Windows.

Meni kymmenen edes ajattelin jotain some juttuja

• Anonyymi
        UUSI

Opettelitko aukasemaan windowsin huoneen ikkunasta?

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Opettelitko aukasemaan windowsin huoneen ikkunasta?

Joo huoneessa olevassa nappulasta joka löytyi aikani etsittyäni.
        Tytär opetti alkeet, piti opetella käyttää näppäintä. Tytär kantoi vanhoja tietokoneita kun entinen meni rikki. Ihmettelin kuinka mullistavaa oli netti, eteen avautui ihmeellisiä asioita.
        Suomi24 olisi saanut jäädä löytämättä, niin olisi senkin ajan käyttää johonkin hyödylliseen, vaikka ihmissuhteisiin oikeasti. Niin paljon jäi tekemättä löytämättä etenkin persut, rasismia en kuvitellut olevan olemassa, tiesin hitlerin touhut ennestään mut en SS-Immosesta.
        Kun ilmestyi ensimmäiset tabletit, piti heti saada sellainen mökille ja venettä varten.

Ennen minun maailmanloppua, jotain uutta ' Kvanttitietokone.

• Anonyymi
      UUSI

Nettiä en kyllä muista.Meillä ei varmaan ollut rahaakaan tuommoiseen.
      Mutta muistan mustavalkoisen television 1962 lassie sarjoineen kun
      isä television osti.

• Anonyymi
      UUSI

Netin alku-aikoina oli Jippii-keskustelupalsta silloin ysärillä, muistatteko? Ei ollut vielä suomi24 kai lainkaan olemassa.
      Tietokonetta aloin käyttää töissä 1985, oli firman omat ohjelmat, netistä ei tietoakaan vielä silloin. Netti kun teki tuloaan, istuttiin koulutuksissa. Oli hauskaa opetella aina uutta, mutta kotiin en konetta ostanut, töissä sai aivan tarpeeksi käyttää.
      Ensimmäinen läppärikin oli firman painava masiina.
      Oman läppärin ostin vasta kun tulivat operaattoreiden mokkulat eli mobiilitikut jolloin pystyi reissussakin surfailemaan ja sähköposteilemaan.

• UUSI

Minä muistan ajan 60-luvulta, kun olin muuttanut Ruotsiin ja olin SKF:n konttorilla töissä,
        niin siellä oli tietokoneosasto. Siellä oli valtavia "puimakoneen" kokoisia tietokoneita pitkät rivit. Työntekijöillä oli valkoiset takit päällä. Näyttivät lääkäreiltä.
        Siihen aikaan käytettiin ns, reikäkortteja, joihin kirjoitettiin käsin, mitä juuri se kortti merkitsi. Kortit menivät stanssi- eli lävistysosastolle ja syötti tiedot koneitten käsiteltäväksi. Koneet sylkivät sitten mahdottomat määrät tulosteita, A4-arkkeja, jotka kasaantuivat kuin hanurin palkeet suuriin läjiin.
        Vuosien kuluessa on nuo valtavat koneet kutistuneet pienempään ja pienempään kokoon. Tämän päivän kännykkä on pieni tietokone. - Ei silloin 60-luvulla voinut edes kuvitella, kuinka nopeasti kehitys menisi eteenpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      215
      4118
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      65
      2624
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      393
      2381
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2313
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1541
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      516
      1323
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      95
      1306
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1287
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      75
      1253
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1176
    Aihe