Ahdistaa kun mokaan aina kaiken

Anonyymi-ap

Tuntuu että koko elämäni ajan olen mokannut kaikessa mitä olen ikinä yrittänyt. Ja eikä tämä nyt ole vaan joku tunne vaan tosiasia. Ja tämä toistuu aina uudestaan ja uudestaan. Yli neljäkymmentä vuotta jo. Miten pitkään vielä pitää jaksaa tätä? Masentunut olen, tiedän sen. Ei ole ihmekään. Häpeän ja vihaan itseäni, kun pitää mennä mokaamaan aina kaikki, joka ainoa asia elämässä. Ehkä sittenkin olisi ollut vaan parempi eristäytyä yksin johonkin koppiin, pimeään. Niinkuin nuorena tein. Ehkä olin oikeassa. Kurjaa sekin olisi ollut tietysti, mutta ei olisi tullut uusia mokia kun ei olisi mitään elämää missä mokata. Ehkä olen tehnyt ihan väärän ratkaisun kun yritän olla jotain ja saavuttaa jotain. Jos se ei kannata, kun ikinä mistään ei tule mitään hyvää, mistään tekemästäni ei seuraa ikinä mitään hyvää kenellekään. Pimenetty koppi, punaiset valot. Tietokone, tv. Kirjoja. Siinä se, olisinpa valinnut sen tämän pskan sijaan. Ikinä en olisi yhdenkään ihmisen kanssa missään tekemisissä muuten kuin ehkä tietokoneella. Hämmästelen sitä että jo nuorena olin oikeassa, miten voin olla niin viisas alle 20v, että näen koko tulevaisuuteni eteenpäin ja vaan luovutan. Kun näen sen ettei mistään tule ikinä mitään, ja aina vaan saan jotain pahaa aikaan jos jotain teen.

22

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei kannata yrittää liikaa, kai silloin voi tuntuakin, ettei mikään onnistu koskaan.
      Ja kuka muu miettii juuri mahdollisesti sinun tekemiäsi mokia, se olet sinä itse joka ajattelee aina mokaavansa.
      Jos joskus jotain mokaakin, niin muut unohtavat sen hyvinkin pian, itse siitä itselleen saa kurjan olon ja ehkä jopa ongelman.
      Jos taas pelkää mokaavansa tehdessään jotain, ei aina tarvitse pyrkiä täydelliseen, vaan tekee sen, mihin kykenee ja on siihen tyytyväinen. Jos joku toinen ei ole tekemääsi tyytyväinen, riittää että olet itse.
      Kannattaa kuunnella Pauli Hanhiniemen kappale Muutkin mokaa, siinä on hyvät sanat.
      Sillä tosiaan, ihan jokainen mokaa joskus.

• Anonyymi

En välitä niistä muista ihmisistä. En ole kiinnostunut niistä.
        Vain minä itse tiedän joka ikisen mokani mitä olen tehnyt, ja muistan ne kaikki. En ole tyytyväinen itseeni tai tekemisiini.
        Ei ole kyse siitä että joskus, vaan aina. Paria poikkeusta lukuun ottamatta missä onnistuin, poikkeus vahvistaa säännön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain minä itse tiedän joka ikisen mokani mitä olen tehnyt, ja muistan ne kaikki. En ole tyytyväinen itseeni tai tekemisiini.
        Ei ole kyse siitä että joskus, vaan aina. Paria poikkeusta lukuun ottamatta missä onnistuin, poikkeus vahvistaa säännön.

Itse sen ongelman ytimen toit esiin. Et ole tyytyväinen itseesi.
        Miksi et ole tyytyväinen itseesi ? Äläkä nyt vastaa pelkästään, että mokailet.
        Ja missä sitten mokaat ? Ihmissuhteissa ? Joissain taitoa vaativissa tehtävissä ? Humalassa baarissa ? Sosiaalisissa tilanteissa ?
        Ja miten mokaat, millaisia asioita pidät mokina ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse sen ongelman ytimen toit esiin. Et ole tyytyväinen itseesi.
        Miksi et ole tyytyväinen itseesi ? Äläkä nyt vastaa pelkästään, että mokailet.
        Ja missä sitten mokaat ? Ihmissuhteissa ? Joissain taitoa vaativissa tehtävissä ? Humalassa baarissa ? Sosiaalisissa tilanteissa ?
        Ja miten mokaat, millaisia asioita pidät mokina ?

En käytä alkoholia.
        Sosiaalisissa tilanteissa aina. Ihmissuhteissa, toki vain, mokaan jatkuvasti.
        Elämässä, yhteiskunnan vaatimissa asioissa, kaikessa.

Oikeastaan taitoa vaativissa tehtävissä pärjään kyllä, omalla tavallani, ohjeiden seuraaminen tosin on aika vaikeaa.

Miksi en ole tyytyväinen itseeni.Koska olen virheellinen eikä minua pitäisi olla olemassa. Tämän asenteen kohtaan joka päivä, lisäksi uskon siihen itsekin. Viimein. Olen samaa mieltä viimeinkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En käytä alkoholia.
        Sosiaalisissa tilanteissa aina. Ihmissuhteissa, toki vain, mokaan jatkuvasti.
        Elämässä, yhteiskunnan vaatimissa asioissa, kaikessa.

Oikeastaan taitoa vaativissa tehtävissä pärjään kyllä, omalla tavallani, ohjeiden seuraaminen tosin on aika vaikeaa.

Miksi en ole tyytyväinen itseeni.Koska olen virheellinen eikä minua pitäisi olla olemassa. Tämän asenteen kohtaan joka päivä, lisäksi uskon siihen itsekin. Viimein. Olen samaa mieltä viimeinkin.

Ongelmasi on juuri tuo, ettet ole tyytyväinen itseesi.
        Koska ajattelet itse olevasi virheellinen, luulet, että muut ajattelevat sinusta samalla tavalla, vaikka todellisuudessa niin ei ole.
        Opettele luottamaan ja uskomaan itseesi, opettele tykkäämään itsestäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ongelmasi on juuri tuo, ettet ole tyytyväinen itseesi.
        Koska ajattelet itse olevasi virheellinen, luulet, että muut ajattelevat sinusta samalla tavalla, vaikka todellisuudessa niin ei ole.
        Opettele luottamaan ja uskomaan itseesi, opettele tykkäämään itsestäsi.

Minulla on kyllä itseluottamusta, ja uskon itseeni kyllä. Mutta muiden mielipiteestä tässä nyt on kysymys. Siis en edes tiennyt olevani niin huono mitä oikeasti olenkaan. Usko itseen tai itseluottamus ei poista sitä tosiasiaa että mokaan suunnilleen kaikessa mitä yritän. Se itseluottamus vaan saa minut tekemään asioita joissa mokaan, jos en koskaan mitään tekisi tai yrittäisi niin kaikki olisi nyt paremmin.

Tänään itkin suihkussa.
        Viimeksi olen itkenyt joskus vuosikausia sitten kun isäni kuoli.

Ongelma olen minä itse. Kuinka pääsen ongelmasta eroon.
        Sitä olen tässä pohtinut aika paljon viime aikoina, melkein joka päivä. Tai yö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on kyllä itseluottamusta, ja uskon itseeni kyllä. Mutta muiden mielipiteestä tässä nyt on kysymys. Siis en edes tiennyt olevani niin huono mitä oikeasti olenkaan. Usko itseen tai itseluottamus ei poista sitä tosiasiaa että mokaan suunnilleen kaikessa mitä yritän. Se itseluottamus vaan saa minut tekemään asioita joissa mokaan, jos en koskaan mitään tekisi tai yrittäisi niin kaikki olisi nyt paremmin.

Tänään itkin suihkussa.

Miten mokaat ihmissuhteissa? Ystävien kanssa myös?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tänään itkin suihkussa.

Miten voit tietää, mitä mieltä muut ovat ?
        Sanooko kaikki ihmiset sinulle ihan suoraan, että nyt mokasit, tai ettet muka osaisi mitään ?
        Läheskään kaikki ihmiset eivät edes huomauttele muiden mokista, jos joku sattuu jotain mokaamaan. Idiootit lähinnä takertuvat muiden tekemisiin ja huomauttelevat, jos vähänkin mokaa.
        Toki jossain vaativassa ja vastuullisessa työssä on varmaan täysin eri juttu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta ne moka5 on tehty, ja niitä ei saa tekemättömäksi , siis miksin jauhat niitä päässäsi . Ei netillä muuksi muutu. Ja luuletko jotenki; että olet ainoa joka muistaa kaikki mokanasa ja ottaa kupoliin , muttaei saa jäädä niihin kiinni. On mentävä eteenpäin elämässä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tänään itkin suihkussa.

Ihmiset jotka ovat falskeja on kierrettävä kaukaa . Sitä itse kuvittelee että kaikki on okay vaan sitten kuulee jos minkäkin laisia juttuja , ja ei vaan voi käsittää että toiset nökevöt asiat eri tavalla. Usein on ilkeys mukana jos moititaan aina Eintarvitse olla asia5 niin kuten joku ne esittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta ne moka5 on tehty, ja niitä ei saa tekemättömäksi , siis miksin jauhat niitä päässäsi . Ei netillä muuksi muutu. Ja luuletko jotenki; että olet ainoa joka muistaa kaikki mokanasa ja ottaa kupoliin , muttaei saa jäädä niihin kiinni. On mentävä eteenpäin elämässä .

No joo, kun vaan voisikin unohtaa ja antaa olla. Mutta ne pyörii mielessä kokoajan. Yöllä viimeksi ennenkun nukahdan ja aamulla ensimmäisenä kun herään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten voit tietää, mitä mieltä muut ovat ?
        Sanooko kaikki ihmiset sinulle ihan suoraan, että nyt mokasit, tai ettet muka osaisi mitään ?
        Läheskään kaikki ihmiset eivät edes huomauttele muiden mokista, jos joku sattuu jotain mokaamaan. Idiootit lähinnä takertuvat muiden tekemisiin ja huomauttelevat, jos vähänkin mokaa.
        Toki jossain vaativassa ja vastuullisessa työssä on varmaan täysin eri juttu.

Ei ne sano suoraan, vaan jälkikäteen saan tietää. Se on pahinta. Jos sanottaisiinkin heti suoraan niin se olisi parasta. Eikä jälkikäteen ja selän takana. Jos huomauteltaisiin, se olisi ihan ok minulle, ottaisin sen hyvin vastaan.

En halua ykstyiskohtia alkaa kertomaan. Mutta nyt alkaa tuntumaan että kaikki ihmissuhteeni ovat valheellisia, ja minusta puhutaan selän takana ties mitä kun en ole itse paikalla. En tiedä, voin olla väärässäkin, mutta tälläiseltä tuntuu. Vaikka yritän aina olla mukava kaikille, se ei vaan jostain syystä näytä onnistuvan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ne sano suoraan, vaan jälkikäteen saan tietää. Se on pahinta. Jos sanottaisiinkin heti suoraan niin se olisi parasta. Eikä jälkikäteen ja selän takana. Jos huomauteltaisiin, se olisi ihan ok minulle, ottaisin sen hyvin vastaan.

En halua ykstyiskohtia alkaa kertomaan. Mutta nyt alkaa tuntumaan että kaikki ihmissuhteeni ovat valheellisia, ja minusta puhutaan selän takana ties mitä kun en ole itse paikalla. En tiedä, voin olla väärässäkin, mutta tälläiseltä tuntuu. Vaikka yritän aina olla mukava kaikille, se ei vaan jostain syystä näytä onnistuvan.

Jos alkaa tuntumaan, että kaikki ympärillä menee noin vaikeaksi, niin ehkä olisi yritettävä hakea jotain keskusteluapua.
        Ongelma on omassa itsessä silloin, jos joka ikinen asia ja ihminen alkaa tuntua epämääräiseltä.
        Ja miten voi mokata, että vasta jälkikäteen tullaan kertomaan ? Silloin on ollut pakko mokata kännissä niin, ettei itse muista.
        Yleensä ihminen etenkin selvin päin ollessaan osaa välttää mokaamasta ihan liikaa, toki mokia tapahtuu selvinkin päin.
        Mutta se kertoo huonosta itsetunnosta, jos luulee, että kaikki puhuvat selän takana. Koska sellaista ei oikeasti tapahdu, että kaikki puhuisivat, yksittäisiä tapauksia varmasti on ihan jokaisen elämässä.
        Kannattaa olla muille, muita kohtaan ihan vaan oma itsensä. Miksi pitäisi yrittää olla mukava ? Ei muita tarvitse mitenkään erityisesti miellyttää. Jokainen kelpaa muille sellaisena kuin on, ja jos ei kelpaa jollekin, niin se ihminen ei ole sitten tuttavuuden arvoinen.
        Muistakaa nämä sanat: Sinä kelpaat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos alkaa tuntumaan, että kaikki ympärillä menee noin vaikeaksi, niin ehkä olisi yritettävä hakea jotain keskusteluapua.
        Ongelma on omassa itsessä silloin, jos joka ikinen asia ja ihminen alkaa tuntua epämääräiseltä.
        Ja miten voi mokata, että vasta jälkikäteen tullaan kertomaan ? Silloin on ollut pakko mokata kännissä niin, ettei itse muista.
        Yleensä ihminen etenkin selvin päin ollessaan osaa välttää mokaamasta ihan liikaa, toki mokia tapahtuu selvinkin päin.
        Mutta se kertoo huonosta itsetunnosta, jos luulee, että kaikki puhuvat selän takana. Koska sellaista ei oikeasti tapahdu, että kaikki puhuisivat, yksittäisiä tapauksia varmasti on ihan jokaisen elämässä.
        Kannattaa olla muille, muita kohtaan ihan vaan oma itsensä. Miksi pitäisi yrittää olla mukava ? Ei muita tarvitse mitenkään erityisesti miellyttää. Jokainen kelpaa muille sellaisena kuin on, ja jos ei kelpaa jollekin, niin se ihminen ei ole sitten tuttavuuden arvoinen.
        Muistakaa nämä sanat: Sinä kelpaat.

Sanoin heti alussa että tiedän sen että ongelma on minussa. Tajusin sen nyt.
        Että minä itse olen se ongelma. Ja mietin nyt keinoja päästäkseni eroon ongelmasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanoin heti alussa että tiedän sen että ongelma on minussa. Tajusin sen nyt.
        Että minä itse olen se ongelma. Ja mietin nyt keinoja päästäkseni eroon ongelmasta.

Muista se, että älä yritä päästä itsestäsi eroon, vaan juurikin siitä ongelmasta. Vaikka kuvitteletkin itsesi olevan se ongelma. Sinä itse et ole ongelma, vaan sinulla on ongelma.
        Nämä on hyvä osata erottaa toisistaan.

Oletko saanut koskaan mitään apua, esim. keskustelua tai terapiaa ?
        Sinulla on olemassa jotain lukkoja, asioita, jotka pitäisi saada käsiteltyä. Mikä aiheuttaa sen pahan olon, miksi tuntuu siltä kuin tuntuu ? Mitä sen asian eteen kannattaisi tehdä ?
        Jospa yrittäisit tutustua itseesi, koska silloin kun selviää, mikä itselle aiheuttaa ahdistusta ja erilaisia luuloja, kuvitelmia, ja tunnistaa, millaisia tunteita ne herättää, niin siinä vaiheessa niitä pystyy alkaa käsittelemään.
        Olisiko omassa ajatusmallissa jotain muutettavaa, käsitys omaa itseä kohtaan, juurikin se, että saisi itsetuntoa paremmaksi pikku hiljaa.
        Miksi pidät itseäsi huonona, ym. ? Ajatteletko että sinussa on jotain vikaa ? Miksi olisi ?

Oma psyyke vaatii tosi paljon ajattelutyötä, työstämistä oman itsensä kanssa. Ja siihen olisi hyvä hakea ammattilaista avuksi saadakseen työkalut omatoimiseen asioiden läpikäymiseen.

Oikeastaan mokien ja virheiden kautta me jatkuvasti kasvamme ja kehitymme ihmisenä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muista se, että älä yritä päästä itsestäsi eroon, vaan juurikin siitä ongelmasta. Vaikka kuvitteletkin itsesi olevan se ongelma. Sinä itse et ole ongelma, vaan sinulla on ongelma.
        Nämä on hyvä osata erottaa toisistaan.

Oletko saanut koskaan mitään apua, esim. keskustelua tai terapiaa ?
        Sinulla on olemassa jotain lukkoja, asioita, jotka pitäisi saada käsiteltyä. Mikä aiheuttaa sen pahan olon, miksi tuntuu siltä kuin tuntuu ? Mitä sen asian eteen kannattaisi tehdä ?
        Jospa yrittäisit tutustua itseesi, koska silloin kun selviää, mikä itselle aiheuttaa ahdistusta ja erilaisia luuloja, kuvitelmia, ja tunnistaa, millaisia tunteita ne herättää, niin siinä vaiheessa niitä pystyy alkaa käsittelemään.
        Olisiko omassa ajatusmallissa jotain muutettavaa, käsitys omaa itseä kohtaan, juurikin se, että saisi itsetuntoa paremmaksi pikku hiljaa.
        Miksi pidät itseäsi huonona, ym. ? Ajatteletko että sinussa on jotain vikaa ? Miksi olisi ?

Oma psyyke vaatii tosi paljon ajattelutyötä, työstämistä oman itsensä kanssa. Ja siihen olisi hyvä hakea ammattilaista avuksi saadakseen työkalut omatoimiseen asioiden läpikäymiseen.

Oikeastaan mokien ja virheiden kautta me jatkuvasti kasvamme ja kehitymme ihmisenä.

Olen vaan saanut tarpeekseni kaikesta tuollaisesta. Ei huvita enää.
        Kyse ei ole itsetunnosta, vaan siitä miten muut suhtautuu.
        En vaan jaksa sitä enää.

• Anonyymi

Kun omaan mokaamiseen kyllästyy, sitä vaan ajattelee, että aletaan taas alusta. Pian kaikki taas onnistuukin...ei hyvin, mutta asia hoituu miten kuten.

• Anonyymi

Eikä ihan kaikkia asioita ole edes pakko tehdä uudestaan.
        Jos sattuu mokaamaan, jättää seuraavalla kerralla tekemättä, tai jos on pakko tehdä samaa, yrittää tehdä jotenkin toisella tavalla.
        Edelleenkin on epäselvää, millaista mokaamista tuo aloittaja tarkoittaa. Liittyykö se enemmänkin asioiden tekemiseen, puhumiseen, vai yleensä elämään, ihmissuhteisiin, ym. ?

• Anonyymi

Voi tietääsitte kuinka meikä mokailee lähes päivittäin mutta ei se oo maailmanloppu.Elämä on oppimista vanhanakin eli otetaan opiksi ja eiku eteenpäin sano mummo.Toinen on se että osataan nauraa itselle vaikka mokaa,ollaan naurettu ihan kippurassa mun toilailulle kaikki jotka mut tuntee.Meinasin myös eristäytyä aikoinaan mutta huomasin että elämä on liian lyhyt enkä olisi elänyt elämää muutoin.

• Anonyymi

Sinulla on hyvä elämänasenne. Itse koko ajan tähtään samaan, hitaasti mutta varmasti sen oppii.
        Omat mokat muistaa oikeastaan vain itse, ja ne voi jäädä omaan päähän pyörimään. Ei niitä muut ajattele, muut unohtaa mokasi hetkessä.
        Se on hyvä muistaa, että myös itselleen kannattaa osata nauraa.

• Anonyymi

Aloittaja ei edelleenkään kerro miten on mokannut . Mitä on tehnyt ja sanonut. Jos kerta kerta tiedostaa mokaavansa niin voisko pyytää vaikka toiselta anteeksi. Millasia nämä mokaamiset on. Onko aloittaja niin impulsiivinen ettei osaa ajatella sanomisiaan ennen kuin puhuu? Ja miksi toistaa samat virheet joka kerta . Eikö ole kykyä muuttaa omaa ajatusmaailmaa ja käyttäytymistä?

• Anonyymi

mitäs jos jättäisit sen aloittajan jo rauhaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4408
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      152
      3251
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2524
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      52
      2485
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      109
      2207
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1893
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1652
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1616
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      161
      1494
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      36
      1265
    Aihe