Elämä eletty,
elämä yllätti vanhuksen
maailma meni rikki
muuttui maailma
sota sotki kaiken
järjestyksen
jäi vanhus yksin
sivuraiteille,
mitä mietit vanhus nyt ?
VANHUS SIVURAITEILLA !
33
196
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
sivursiteilla vanhus miettii
kysymykset sinkoilee avaruuteen
mitä nyt tapahtuu - AnonyymiUUSI
Itse, lapsuuteni ja nuoruuteni uskovaisten keskellä kasvatettuna, olen osannut (pelätä ja) odottaa tällaista ajanjaksoa koko elämäni ajan ja jopa kaikintavoin henkisesti tähän varautuen. Joten nämä ajat mutkikkaine käännöksineen eivät ole millään tavalla yllättäneet ja (kuten monet muutkin uskovaiset) osaan päätellä myös mitä jatkossakin seuraa. Se ei välttämättä ole mitään "ennustamista", vaan Raamatun, Jeesuksen ja apostolien sanaan ja varoituksiin uskomista ja yhdessä, tapahtuvien ulkoisten tosiasioiden kanssa, tulevan jossain määrin päättelemistä.
Jos nyt ketä uskonnollinen näkemys kiinnostaa (muutoin voi mielipiteeni antaa vain mennä ohi), niin nyt tärkeintä olisi mitä pikimmin nk. luovuttaa itsensä ja elämänsä Jumalan ja Jeesuksen hallintaan, eli nk. "tulla (oikeaan) uskoon". Miten se tapahtuu? Rukoilemalla. Vakavalla keskustelulla Jumalan kanssa. Kun luovuttaa itsensä täysin Jumalalle ja Hänen tahtoonsa, Jumala ottaa vastaan, suojelukseensa ja Itse hoitaa loput. Alku voi olla hiukan myrskyistä taistelua (vallanvaihdossa usein tapahtuu näin, entinen omistaja kun ei aivan nurisematta tähän suostu), mutta tasaantuu siitä pian.
Joh. 3: 3-8
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
Jeesus sanoo jokaiselle: "Tule, ja seuraa minua."- AnonyymiUUSI
AAMEN !
kiitos
noi ON ja tulee olemaan,
olen saanu aikoinaan uskon lahjan nuorena pienten lasten vanhempana perheellisenä suuren elämäni tuskani keskelle ,
kun rukoilin ja huusin luojaa yöt ja päivät
eräänä yönä kirkkaus ilmestyi huoneeseeni sänkyni viereen
sain ikuisen rauhan suolelun oikeaanohjauksen ja turvan sieluuni,
en päivääkää uskaltais elää ilman luojan läsnäoloa,
kumpa maailma näkis totuuden ja toimis totuuden mukaisesti kaikessa,
sitä rukoilkaamme maailmaan
luojan viisautta ja rahaa koko maailmaan !
- AnonyymiUUSI
Olen aina pyrkinyt pysymään tien oikeassa laidassa, pienellä tiellä kuljen keskitietä.
Kävelin lapin reissullani junaraiteita kohti Venäjän rajaa, pysyin raiteiden välissä, mutta matka olisi ollut pitkä, joten siirryin takaisin autoon ja ajelin rajalle.
Minua ei sodat heittele, eihän sotaa ole lähimaillakaan.
Jos nyt alan sotaa pelkäämään, eihän elämästä mitään iloa olisi.
Mennäänkö sängyn alle sotaa pakoon, vai rukoillaanko kädet ristissä, että se sota tulis, ettei turhaan pelätä.
Jumalan kanssa minulla on asiat kunnossa, en kaipaa esirukoilijoita ja raamatun selittäjiä, kun tunnen oman raamattuni, se on minulle rakkain omistamani kirja!- AnonyymiUUSI
sinlla on Jumala ja tostuus sielussa
se on suuri lahja Jumalata ihmiselle.
- AnonyymiUUSI
Pelkään lähi idän sodan leviämistä.
Ahdistaa niin paljon , että rinnastakin pistelee.
En tiedä , onko enää normaalia tämä. Muita kohta lo kavereita löytyykö ?
Jaettaisiin näitä olotilojakin,,- AnonyymiUUSI
Kyllä kaltaisiasi on paljon. Itsekin, vaikka edellä noin vahvasti kirjoitin, niin koen myös sodan pelkoa, se on taustalla. Lapsuuden pelottelut sekä sitten aikuisiällä sodan kokemista muualla maailmalla, nämä ovat jättäneet tietynlaisen sotatrauman, joka näkyy joissain kirjoituksissanikin.
Lapsuudessa yhteiskunnan istuttama "ryssäviha", tai oikeammin: "ryssän pelko". Mutta tästäkin olen elämäni aikana kasvattanut itseäni pois, katsomalla ihan tosiasioita: he eivät ole meitä uhkailleet ja asiamme olivat hyvin vielä muutama vuosi sitten. Sitten Niinistö teki omavaltaisen päätöksensä, toi muiden sodat maahamme ja nyt uhka on jälleen. Mutta venäläiset ovat harkitsevaisia, he ovat antaneet meille mahdollisuuksia jatkaa rauhaa.
Kirjoitan aina rauhan ja hyvien naapuruussuhteiden puolesta, yrittäen ymmärtää ja kunnioittaa myös suuren naapurimme oikeuksia sekä näkemyksiä. Heilläkin, suurena kansana, on oikeutensa. Heidän kulttuurinsa on hiukan erilaista kuin meidän, mutta heillä on oikeus siihen. Samoin yritän ymmärtää myös iranilaisten mielipiteitä, samoin israelilaistenkin. Jenkkejä en sympatioissani juurikaan suosi.
Nyt NATO:ssa, olemme maana kuitenkin osa Venäjän ja Iraninkin vihollisia. Tähän Niinistö, Ruotsi, USA ja NATO meidät johtivat.
Itseäni uskonasiat vahvistavat: rukoilen oman sieluni ja läheisteni sielujen pelastusta. Sekä, jos kuolema sodan kautta tulee, niin että se olisi mahd. nopea ja tuskaton. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kaltaisiasi on paljon. Itsekin, vaikka edellä noin vahvasti kirjoitin, niin koen myös sodan pelkoa, se on taustalla. Lapsuuden pelottelut sekä sitten aikuisiällä sodan kokemista muualla maailmalla, nämä ovat jättäneet tietynlaisen sotatrauman, joka näkyy joissain kirjoituksissanikin.
Lapsuudessa yhteiskunnan istuttama "ryssäviha", tai oikeammin: "ryssän pelko". Mutta tästäkin olen elämäni aikana kasvattanut itseäni pois, katsomalla ihan tosiasioita: he eivät ole meitä uhkailleet ja asiamme olivat hyvin vielä muutama vuosi sitten. Sitten Niinistö teki omavaltaisen päätöksensä, toi muiden sodat maahamme ja nyt uhka on jälleen. Mutta venäläiset ovat harkitsevaisia, he ovat antaneet meille mahdollisuuksia jatkaa rauhaa.
Kirjoitan aina rauhan ja hyvien naapuruussuhteiden puolesta, yrittäen ymmärtää ja kunnioittaa myös suuren naapurimme oikeuksia sekä näkemyksiä. Heilläkin, suurena kansana, on oikeutensa. Heidän kulttuurinsa on hiukan erilaista kuin meidän, mutta heillä on oikeus siihen. Samoin yritän ymmärtää myös iranilaisten mielipiteitä, samoin israelilaistenkin. Jenkkejä en sympatioissani juurikaan suosi.
Nyt NATO:ssa, olemme maana kuitenkin osa Venäjän ja Iraninkin vihollisia. Tähän Niinistö, Ruotsi, USA ja NATO meidät johtivat.
Itseäni uskonasiat vahvistavat: rukoilen oman sieluni ja läheisteni sielujen pelastusta. Sekä, jos kuolema sodan kautta tulee, niin että se olisi mahd. nopea ja tuskaton.Tuohon vodatukseen sanon :
Pikku SUOMELLA ON ja pitää olla
OIKEUS ITSENÄISYYTEEN
siis pitää olla aina ITSEMÄÄRÄÄMISOIKUS ,
ja
siitä näköklmasta katsottuna SUOMI tekee / tehköön ystäväällistä viisasta RAHANOMAISTA politiikkaa kaikkien naaprimaitten kanssa / kesken,
PAITSI NYT
kun venäjä osottautui somen viholliseksi TAAS,
Suomen PITÄÄ varautua aina ITSE
ja edeleen pitämään OMIA PUOLIAAN suurta vihollista venäjää kohtaan,
ja siihen kutsumme tarittaessa koko maailman pikku suomen avuksi ja turvaksi
siis TARVITTAESSA
Suomi on rehellinen rauhaa rakastava maa
ja vaatii vastaavaa käytöstä myös vejältä / venäjän päättäjiltä. - AnonyymiUUSI
Meitä vanhuksia sodan aikana syntyneitä ja hieman jälkeeki
meitä on järkyttäny venäjän hyökkäys ukrainaan
olemme lapsuudessamme kokeneet yhden sodan ja suuret menetykset, ja kun rauha vihdoin solmittiin, oletimme ettei
SIVISTYNEESEEN maailmaan enään ikinä sotia tule ,
niin vain tuli taas erooppaa,
herää kyskymsiä
EIKÖ maailma kehity ikinä eikö sivistyksellä rehellisyydellä totuudella ole mitään merkitystä kansojen keskinäisiin suhteisiin,
onko maailma ikuisesti PRUTAALI VALLANHIMOINEN
SOTAHULLU MAALIMA
jää ikuiseksi ARVOITUKSEKSI ilmeisesti ! - AnonyymiUUSI
Minusta sinun pitäisi saada keskusteluapua. Onkos sinulla ketään läheistä, joka voisi auttaa?
Ei täällä suomi-palstalla saa kuin ivaa ja kiusaamista.
Voimia sinulle toivon.
- AnonyymiUUSI
Vanhusta saa nyt nuorempi nainen
- AnonyymiUUSI
Seksiä joka päivä
- AnonyymiUUSI
Omin käsin onneen, niinkös?
- AnonyymiUUSI
Ei minua vaivaa sodat eikä ilmastomuutokset. Mitä se hyödyttäisi niitä miettiä. Nautitaan tästä hyvästä hetkestä ja runsaasta sateesta , ettei maa kuivu. Kiitos Taivaan Isä.
- AnonyymiUUSI
Kiitos taivaanisälle ihanasta synnyinmaastamme
omasta kotimaastamme
oma Suomi on parasta elämässäni !
- AnonyymiUUSI
Vanhan on pakko luovuttaa,
tyytyä katselemaan elämää sivuraiteilta,- AnonyymiUUSI
Kenenkään ei ole pakko luovuttaa, ellei ole niin sairas, ettei itse mihink'än kykene.
Vaikuttaa, että olet kovinkin voimissasi oleva, kun jaksata tuota samaa asiasa jauhaa ja kertoa joka aloitukseen ja joka väliin.
Liikkeelle, voimia keräämään. Niin lääkäri sanoi tuttava miehelle joka valitti ettei jaksa.
Nyt se ukko kävelee monen kilometrin lenkkejä samalla lenkkipolulla sen lääkärin kanssa.
Että kannattaa vaikka sata askelta kerrallaan. huomenna pari ja sitä rataa...
En ymmärrä tuota valitusta, kun monikin kannustaa, mutta valitus jatkuu. - AnonyymiUUSI
Ulos vaan ja lenkille. Tai jos lenkkeily ei kiinnosta niin liikuntasalin senjori jumppaan. Siellä käy ihan ysikymppisetkin. Jos he jaksaa niin totta hiivatissa jaksetaan mekin !
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko luovuttaa, ellei ole niin sairas, ettei itse mihink'än kykene.
Vaikuttaa, että olet kovinkin voimissasi oleva, kun jaksata tuota samaa asiasa jauhaa ja kertoa joka aloitukseen ja joka väliin.
Liikkeelle, voimia keräämään. Niin lääkäri sanoi tuttava miehelle joka valitti ettei jaksa.
Nyt se ukko kävelee monen kilometrin lenkkejä samalla lenkkipolulla sen lääkärin kanssa.
Että kannattaa vaikka sata askelta kerrallaan. huomenna pari ja sitä rataa...
En ymmärrä tuota valitusta, kun monikin kannustaa, mutta valitus jatkuu.Minkäs ikänen olet
vaiktat todella reippaalta,
oletko tietoinen mitä syd. vajaatoiminta aihettaa vanhalle ihmiselle,
otappa selvää
mietippä mikä voi auhuttaa ettei pysty yksinkertasesti samaan liikunta harrastukseen kuin esm. kymmen vuotta sitten
myönnän mua vaivaa myös vastenmielisyys alottaa uudeleen liikunta vaikka
hyvin tiedostan kohtuullisen liikunnan vaikutuksen kehoon,
jokatapauksessa totus on syd: vajaa toiminta aiheuttaa jaksamattomuutta jopa rjun kipukohtauksen jos unohtaa olla varovinen esm kävelyvauhdin suhteen, nitrot ei välttämättä enään pelasta tilannetta, siitä on jo varotettu meikäläistä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minkäs ikänen olet
otappa selvää
mietippä mikä voi auhuttaa ettei pysty yksinkertasesti samaan liikunta harrastukseen kuin esm. kymmen vuotta sitten
jokatapauksessa totus on syd: vajaa toiminta aiheuttaa jaksamattomuutta jopa rjun kipukohtauksen jos unohtaa olla varovinen esm kävelyvauhdin suhteen, nitrot ei välttämättä enään pelasta tilannetta, siitä on jo varotettu meikäläistä.No uinti varmaan sopii hyvin. Ui vaikka 500 metriä rauhallisesti, välillä lepää.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No uinti varmaan sopii hyvin. Ui vaikka 500 metriä rauhallisesti, välillä lepää.
kesällä on uimahallit kiinni, katsotaan sitten syksyllä jo vielä on hengissä voisi taas alottaa vesijuoksun,
tiesitkö uiminen on syd. vaivaiselle liian raskasta, olen entinen aktiivi uimari, kilometritolkulla uin ennen , nyt vesijuoksu korvaa uinnin vesijuoksu on huomattavasti lempeämpää liikuntaa silti kaikki lihakset saa liikuntaa kun liivi kannatelee kehoa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ulos vaan ja lenkille. Tai jos lenkkeily ei kiinnosta niin liikuntasalin senjori jumppaan. Siellä käy ihan ysikymppisetkin. Jos he jaksaa niin totta hiivatissa jaksetaan mekin !
Elämässä on muutakin kuin ainainen liikunta. Mihin lenkkeilylle
85 vuotias lähtee ? Oikein juoksemallako tässä pitäisi itsensä tappaa ? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minkäs ikänen olet
otappa selvää
jokatapauksessa totus on syd: vajaa toiminta aiheuttaa jaksamattomuutta jopa rjun kipukohtauksen jos unohtaa olla varovinen esm kävelyvauhdin suhteen, nitrot ei välttämättä enään pelasta tilannetta, siitä on jo varotettu meikäläistä.Sinä tiedät, että jos on sydämen vajaatoiminta pitää olla varovainen liikkumisen kanssa.
Jotkut ne jaksaa jankuttaa: liike on lääke ottamatta huomioon muitten
ihmisen rajallisuuksia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No uinti varmaan sopii hyvin. Ui vaikka 500 metriä rauhallisesti, välillä lepää.
Yhtään päivää ei saa lisää tässä iässä, vaikka uisi 10 kilometriä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Elämässä on muutakin kuin ainainen liikunta. Mihin lenkkeilylle
85 vuotias lähtee ? Oikein juoksemallako tässä pitäisi itsensä tappaa ?hah hah haaa ihan purskahdin nuruun
" juoksemlla itsensä tappaa "
jooooo,
voihan sitä yrittää
mutt hiivatin tuskallista seki keino on syd. vikaiselle,
heti alkumetreillä rintakehä löisi hanttiin
siinä et liiku yhtikäsmihinkään
hyvä jos jaksa tai pystyt kaivamaan nirtoja kourallisen suhun
toiveena että kohta hellittäisi,
pahimmassa tapauksessa nitrotkaa ei enään attaisi.
kyllä syd- vajaatoimisella joksut on juostu,
- AnonyymiUUSI
Olen ollut ihan yksin monta vuotta. Toivon joka ilta, etten aamulla heräisi.
- AnonyymiUUSI
samoin
samt toiveet on ollu jo kauan
mutt ku herää pakko aina keksiä jotain päivän kulumiseksi että pääsee taas illalla nukkumaan ,
on tämä vanhuus kauheeta aikaa, en tykkää. - AnonyymiUUSI
Kävin lämmittämässä ja syömässä se toisenpolen eilisestä hapurilisesta,
ihan nyt hyvältä maistui,
taisi olla nälkä paras mauste ,
jälkiruuaksi söin kaksi mansikkaa,
hyvältä tuntu.
- AnonyymiUUSI
Siis miksi ihmiset ihannoi,kun joku elää vanhaksi, koska täällä jatkuvasti monet kirjoittelee ,että kun pääsisi pois. Ei heräisi aamulla. Ja sitten märistään ,kun joku kuolee. Kysyn vaan.
Olen vielä elämänhaluinen ja iloinenkin .- AnonyymiUUSI
Ijäkkään vanhan ihmisen kolema on luonnollinen tapahtma,
mutta
huomattavasti noremman terveen jopa työtä tekevän kolema järkyttää,
sitä ei hyväksy,
siitä näissä marinoissa on kysymys,
- AnonyymiUUSI
Mietin miksi Moktar.Gubta luulin olleeni, vaan salakka Kari lienen.
- AnonyymiUUSI
Kyllä täältä ajallaan päästään pois. Ei asiaa kannata mielessään kiirehtää, vaikka omasta mielestään olisikin jo aivan valmis lähtöön.
Ihmisiä kuolee eri ikäisinä. Luonnollisessa kuolemassa koneisto vain pysähtyy sen ihmisen säädetyn, oman kellon mukaisesti. Ei kaikkien tarvitse elää 100-vuotiaiksi.
Kun katselen youtubella videoita esim. joistain amerikkalaisista julkkiksista, niin monet ovat vanhenneet itsensä mukaisesti "kauniisti" ja ovat kuvissa tyytyväisen näköisiä 8-kymppisiä.
Mutta esim. monet nk. kauneusleikkauksissa käyneet, eivät kaikki niinkään. Olivat nuorena nättejä, mutta kaiketi ylpistyivät ja halusivat "vieläkin nätimmiksi", tuhoten kasvonsa.
Itseäni lohduttaa nähdä monia, ennen niin hyvännä'köisiä, nyt ei-välttämättä-ihan-niin-kauniisti vanhenneita, eli näyttävät "tavallisilta ihmisiltä" ylipainoineen ja vähemmän muodikkaine vaatteineen.
Minäkin olin nuorena nätti ja nyt... no. Hmmm. Yritän kyllä pitää itseni siistin ja ehkä vielä kohtuullisen kauniinkin näköisenä.
Nautitaan elämästä se mikä voidaan ja jaksetaan. - AnonyymiUUSI
Kyllä minä olen mieluusti täällä sivuraiteella. Resiinan kyydissä istun ja katselen maailman menoa. Kiitollinen olen siitä, että on tullut ymmärrystä ohittaa turhanpäiväiset asiat.
Mihinkään ei ole enää pakotteita, velvollisuudet ovat hoidettu. Nyt teen ja toimi n oman mieleni mukaan. Siinä onkin ihan tarpeeksi kuunnella mitä se oma mieli ja keho haluaa ja tarvitsee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894