VANHUS SIVURAITEILLA !

Anonyymi-ap

Elämä eletty,
elämä yllätti vanhuksen
maailma meni rikki

muuttui maailma
sota sotki kaiken
järjestyksen

jäi vanhus yksin
sivuraiteille,

mitä mietit vanhus nyt ?

108

786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

sivursiteilla vanhus miettii
      kysymykset sinkoilee avaruuteen
      mitä nyt tapahtuu

• Anonyymi

Itse, lapsuuteni ja nuoruuteni uskovaisten keskellä kasvatettuna, olen osannut (pelätä ja) odottaa tällaista ajanjaksoa koko elämäni ajan ja jopa kaikintavoin henkisesti tähän varautuen. Joten nämä ajat mutkikkaine käännöksineen eivät ole millään tavalla yllättäneet ja (kuten monet muutkin uskovaiset) osaan päätellä myös mitä jatkossakin seuraa. Se ei välttämättä ole mitään "ennustamista", vaan Raamatun, Jeesuksen ja apostolien sanaan ja varoituksiin uskomista ja yhdessä, tapahtuvien ulkoisten tosiasioiden kanssa, tulevan jossain määrin päättelemistä.

Jos nyt ketä uskonnollinen näkemys kiinnostaa (muutoin voi mielipiteeni antaa vain mennä ohi), niin nyt tärkeintä olisi mitä pikimmin nk. luovuttaa itsensä ja elämänsä Jumalan ja Jeesuksen hallintaan, eli nk. "tulla (oikeaan) uskoon". Miten se tapahtuu? Rukoilemalla. Vakavalla keskustelulla Jumalan kanssa. Kun luovuttaa itsensä täysin Jumalalle ja Hänen tahtoonsa, Jumala ottaa vastaan, suojelukseensa ja Itse hoitaa loput. Alku voi olla hiukan myrskyistä taistelua (vallanvaihdossa usein tapahtuu näin, entinen omistaja kun ei aivan nurisematta tähän suostu), mutta tasaantuu siitä pian.

Joh. 3: 3-8
      3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
      4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
      5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
      6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
      7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
      8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

Jeesus sanoo jokaiselle: "Tule, ja seuraa minua."

• Anonyymi

AAMEN !

kiitos
        noi ON ja tulee olemaan,

olen saanu aikoinaan uskon lahjan nuorena pienten lasten vanhempana perheellisenä suuren elämäni tuskani keskelle ,
        kun rukoilin ja huusin luojaa yöt ja päivät
        eräänä yönä kirkkaus ilmestyi huoneeseeni sänkyni viereen
        sain ikuisen rauhan suolelun oikeaanohjauksen ja turvan sieluuni,
        en päivääkää uskaltais elää ilman luojan läsnäoloa,

kumpa maailma näkis totuuden ja toimis totuuden mukaisesti kaikessa,
        sitä rukoilkaamme maailmaan
        luojan viisautta ja rahaa koko maailmaan !

• Anonyymi

Olen aina pyrkinyt pysymään tien oikeassa laidassa, pienellä tiellä kuljen keskitietä.
      Kävelin lapin reissullani junaraiteita kohti Venäjän rajaa, pysyin raiteiden välissä, mutta matka olisi ollut pitkä, joten siirryin takaisin autoon ja ajelin rajalle.
      Minua ei sodat heittele, eihän sotaa ole lähimaillakaan.
      Jos nyt alan sotaa pelkäämään, eihän elämästä mitään iloa olisi.
      Mennäänkö sängyn alle sotaa pakoon, vai rukoillaanko kädet ristissä, että se sota tulis, ettei turhaan pelätä.

Jumalan kanssa minulla on asiat kunnossa, en kaipaa esirukoilijoita ja raamatun selittäjiä, kun tunnen oman raamattuni, se on minulle rakkain omistamani kirja!

• Anonyymi

sinlla on Jumala ja tostuus sielussa
        se on suuri lahja Jumalata ihmiselle.

• Anonyymi

Pelkään lähi idän sodan leviämistä.

Ahdistaa niin paljon , että rinnastakin pistelee.

En tiedä , onko enää normaalia tämä. Muita kohta lo kavereita löytyykö ?

Jaettaisiin näitä olotilojakin,,

• Anonyymi

Kyllä kaltaisiasi on paljon. Itsekin, vaikka edellä noin vahvasti kirjoitin, niin koen myös sodan pelkoa, se on taustalla. Lapsuuden pelottelut sekä sitten aikuisiällä sodan kokemista muualla maailmalla, nämä ovat jättäneet tietynlaisen sotatrauman, joka näkyy joissain kirjoituksissanikin.

Lapsuudessa yhteiskunnan istuttama "ryssäviha", tai oikeammin: "ryssän pelko". Mutta tästäkin olen elämäni aikana kasvattanut itseäni pois, katsomalla ihan tosiasioita: he eivät ole meitä uhkailleet ja asiamme olivat hyvin vielä muutama vuosi sitten. Sitten Niinistö teki omavaltaisen päätöksensä, toi muiden sodat maahamme ja nyt uhka on jälleen. Mutta venäläiset ovat harkitsevaisia, he ovat antaneet meille mahdollisuuksia jatkaa rauhaa.

Kirjoitan aina rauhan ja hyvien naapuruussuhteiden puolesta, yrittäen ymmärtää ja kunnioittaa myös suuren naapurimme oikeuksia sekä näkemyksiä. Heilläkin, suurena kansana, on oikeutensa. Heidän kulttuurinsa on hiukan erilaista kuin meidän, mutta heillä on oikeus siihen. Samoin yritän ymmärtää myös iranilaisten mielipiteitä, samoin israelilaistenkin. Jenkkejä en sympatioissani juurikaan suosi.

Nyt NATO:ssa, olemme maana kuitenkin osa Venäjän ja Iraninkin vihollisia. Tähän Niinistö, Ruotsi, USA ja NATO meidät johtivat.

Itseäni uskonasiat vahvistavat: rukoilen oman sieluni ja läheisteni sielujen pelastusta. Sekä, jos kuolema sodan kautta tulee, niin että se olisi mahd. nopea ja tuskaton.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kaltaisiasi on paljon. Itsekin, vaikka edellä noin vahvasti kirjoitin, niin koen myös sodan pelkoa, se on taustalla. Lapsuuden pelottelut sekä sitten aikuisiällä sodan kokemista muualla maailmalla, nämä ovat jättäneet tietynlaisen sotatrauman, joka näkyy joissain kirjoituksissanikin.

Lapsuudessa yhteiskunnan istuttama "ryssäviha", tai oikeammin: "ryssän pelko". Mutta tästäkin olen elämäni aikana kasvattanut itseäni pois, katsomalla ihan tosiasioita: he eivät ole meitä uhkailleet ja asiamme olivat hyvin vielä muutama vuosi sitten. Sitten Niinistö teki omavaltaisen päätöksensä, toi muiden sodat maahamme ja nyt uhka on jälleen. Mutta venäläiset ovat harkitsevaisia, he ovat antaneet meille mahdollisuuksia jatkaa rauhaa.

Kirjoitan aina rauhan ja hyvien naapuruussuhteiden puolesta, yrittäen ymmärtää ja kunnioittaa myös suuren naapurimme oikeuksia sekä näkemyksiä. Heilläkin, suurena kansana, on oikeutensa. Heidän kulttuurinsa on hiukan erilaista kuin meidän, mutta heillä on oikeus siihen. Samoin yritän ymmärtää myös iranilaisten mielipiteitä, samoin israelilaistenkin. Jenkkejä en sympatioissani juurikaan suosi.

Nyt NATO:ssa, olemme maana kuitenkin osa Venäjän ja Iraninkin vihollisia. Tähän Niinistö, Ruotsi, USA ja NATO meidät johtivat.

Itseäni uskonasiat vahvistavat: rukoilen oman sieluni ja läheisteni sielujen pelastusta. Sekä, jos kuolema sodan kautta tulee, niin että se olisi mahd. nopea ja tuskaton.

Tuohon vodatukseen sanon :

Pikku SUOMELLA ON ja pitää olla
        OIKEUS ITSENÄISYYTEEN
        siis pitää olla aina ITSEMÄÄRÄÄMISOIKUS ,

ja
        siitä näköklmasta katsottuna SUOMI tekee / tehköön ystäväällistä viisasta RAHANOMAISTA politiikkaa kaikkien naaprimaitten kanssa / kesken,
        PAITSI NYT
        kun venäjä osottautui somen viholliseksi TAAS,
        Suomen PITÄÄ varautua aina ITSE
        ja edeleen pitämään OMIA PUOLIAAN suurta vihollista venäjää kohtaan,

ja siihen kutsumme tarittaessa koko maailman pikku suomen avuksi ja turvaksi

siis TARVITTAESSA

Suomi on rehellinen rauhaa rakastava maa
        ja vaatii vastaavaa käytöstä myös vejältä / venäjän päättäjiltä.

• Anonyymi

Meitä vanhuksia sodan aikana syntyneitä ja hieman jälkeeki
        meitä on järkyttäny venäjän hyökkäys ukrainaan
        olemme lapsuudessamme kokeneet yhden sodan ja suuret menetykset, ja kun rauha vihdoin solmittiin, oletimme ettei
        SIVISTYNEESEEN maailmaan enään ikinä sotia tule ,
        niin vain tuli taas erooppaa,
        herää kyskymsiä
        EIKÖ maailma kehity ikinä eikö sivistyksellä rehellisyydellä totuudella ole mitään merkitystä kansojen keskinäisiin suhteisiin,
        onko maailma ikuisesti PRUTAALI VALLANHIMOINEN
        SOTAHULLU MAALIMA

jää ikuiseksi ARVOITUKSEKSI ilmeisesti !

• Anonyymi

Minusta sinun pitäisi saada keskusteluapua. Onkos sinulla ketään läheistä, joka voisi auttaa?
        Ei täällä suomi-palstalla saa kuin ivaa ja kiusaamista.
        Voimia sinulle toivon.

• Anonyymi

Vanhusta saa nyt nuorempi nainen

• Anonyymi

Seksiä joka päivä

• Anonyymi

Omin käsin onneen, niinkös?

• Anonyymi

Ei minua vaivaa sodat eikä ilmastomuutokset. Mitä se hyödyttäisi niitä miettiä. Nautitaan tästä hyvästä hetkestä ja runsaasta sateesta , ettei maa kuivu. Kiitos Taivaan Isä.

• Anonyymi

Kiitos taivaanisälle ihanasta synnyinmaastamme
        omasta kotimaastamme

oma Suomi on parasta elämässäni !

• Anonyymi

Vanhan on pakko luovuttaa,
      tyytyä katselemaan elämää sivuraiteilta,

• Anonyymi

Kenenkään ei ole pakko luovuttaa, ellei ole niin sairas, ettei itse mihink'än kykene.
        Vaikuttaa, että olet kovinkin voimissasi oleva, kun jaksata tuota samaa asiasa jauhaa ja kertoa joka aloitukseen ja joka väliin.
        Liikkeelle, voimia keräämään. Niin lääkäri sanoi tuttava miehelle joka valitti ettei jaksa.
        Nyt se ukko kävelee monen kilometrin lenkkejä samalla lenkkipolulla sen lääkärin kanssa.
        Että kannattaa vaikka sata askelta kerrallaan. huomenna pari ja sitä rataa...
        En ymmärrä tuota valitusta, kun monikin kannustaa, mutta valitus jatkuu.

• Anonyymi

Ulos vaan ja lenkille. Tai jos lenkkeily ei kiinnosta niin liikuntasalin senjori jumppaan. Siellä käy ihan ysikymppisetkin. Jos he jaksaa niin totta hiivatissa jaksetaan mekin !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kenenkään ei ole pakko luovuttaa, ellei ole niin sairas, ettei itse mihink'än kykene.
        Vaikuttaa, että olet kovinkin voimissasi oleva, kun jaksata tuota samaa asiasa jauhaa ja kertoa joka aloitukseen ja joka väliin.
        Liikkeelle, voimia keräämään. Niin lääkäri sanoi tuttava miehelle joka valitti ettei jaksa.
        Nyt se ukko kävelee monen kilometrin lenkkejä samalla lenkkipolulla sen lääkärin kanssa.
        Että kannattaa vaikka sata askelta kerrallaan. huomenna pari ja sitä rataa...
        En ymmärrä tuota valitusta, kun monikin kannustaa, mutta valitus jatkuu.

Minkäs ikänen olet
        vaiktat todella reippaalta,

oletko tietoinen mitä syd. vajaatoiminta aihettaa vanhalle ihmiselle,

otappa selvää
        mietippä mikä voi auhuttaa ettei pysty yksinkertasesti samaan liikunta harrastukseen kuin esm. kymmen vuotta sitten

myönnän mua vaivaa myös vastenmielisyys alottaa uudeleen liikunta vaikka
        hyvin tiedostan kohtuullisen liikunnan vaikutuksen kehoon,
        jokatapauksessa totus on syd: vajaa toiminta aiheuttaa jaksamattomuutta jopa rjun kipukohtauksen jos unohtaa olla varovinen esm kävelyvauhdin suhteen, nitrot ei välttämättä enään pelasta tilannetta, siitä on jo varotettu meikäläistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minkäs ikänen olet

otappa selvää
        mietippä mikä voi auhuttaa ettei pysty yksinkertasesti samaan liikunta harrastukseen kuin esm. kymmen vuotta sitten

jokatapauksessa totus on syd: vajaa toiminta aiheuttaa jaksamattomuutta jopa rjun kipukohtauksen jos unohtaa olla varovinen esm kävelyvauhdin suhteen, nitrot ei välttämättä enään pelasta tilannetta, siitä on jo varotettu meikäläistä.

No uinti varmaan sopii hyvin. Ui vaikka 500 metriä rauhallisesti, välillä lepää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No uinti varmaan sopii hyvin. Ui vaikka 500 metriä rauhallisesti, välillä lepää.

kesällä on uimahallit kiinni, katsotaan sitten syksyllä jo vielä on hengissä voisi taas alottaa vesijuoksun,

tiesitkö uiminen on syd. vaivaiselle liian raskasta, olen entinen aktiivi uimari, kilometritolkulla uin ennen , nyt vesijuoksu korvaa uinnin vesijuoksu on huomattavasti lempeämpää liikuntaa silti kaikki lihakset saa liikuntaa kun liivi kannatelee kehoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ulos vaan ja lenkille. Tai jos lenkkeily ei kiinnosta niin liikuntasalin senjori jumppaan. Siellä käy ihan ysikymppisetkin. Jos he jaksaa niin totta hiivatissa jaksetaan mekin !

Elämässä on muutakin kuin ainainen liikunta. Mihin lenkkeilylle
        85 vuotias lähtee ? Oikein juoksemallako tässä pitäisi itsensä tappaa ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minkäs ikänen olet

otappa selvää

Sinä tiedät, että jos on sydämen vajaatoiminta pitää olla varovainen liikkumisen kanssa.
        Jotkut ne jaksaa jankuttaa: liike on lääke ottamatta huomioon muitten
        ihmisen rajallisuuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhtään päivää ei saa lisää tässä iässä, vaikka uisi 10 kilometriä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elämässä on muutakin kuin ainainen liikunta. Mihin lenkkeilylle
        85 vuotias lähtee ? Oikein juoksemallako tässä pitäisi itsensä tappaa ?

hah hah haaa ihan purskahdin nuruun
        " juoksemlla itsensä tappaa "
        jooooo,

voihan sitä yrittää
        mutt hiivatin tuskallista seki keino on syd. vikaiselle,
        heti alkumetreillä rintakehä löisi hanttiin
        siinä et liiku yhtikäsmihinkään
        hyvä jos jaksa tai pystyt kaivamaan nirtoja kourallisen suhun
        toiveena että kohta hellittäisi,
        pahimmassa tapauksessa nitrotkaa ei enään attaisi.

kyllä syd- vajaatoimisella joksut on juostu,

• Anonyymi

Olen ollut ihan yksin monta vuotta. Toivon joka ilta, etten aamulla heräisi.

• Anonyymi

samoin
        samt toiveet on ollu jo kauan
        mutt ku herää pakko aina keksiä jotain päivän kulumiseksi että pääsee taas illalla nukkumaan ,
        on tämä vanhuus kauheeta aikaa, en tykkää.

• Anonyymi

Kävin lämmittämässä ja syömässä se toisenpolen eilisestä hapurilisesta,
        ihan nyt hyvältä maistui,
        taisi olla nälkä paras mauste ,

jälkiruuaksi söin kaksi mansikkaa,
        hyvältä tuntu.

• Anonyymi

Siis miksi ihmiset ihannoi,kun joku elää vanhaksi, koska täällä jatkuvasti monet kirjoittelee ,että kun pääsisi pois. Ei heräisi aamulla. Ja sitten märistään ,kun joku kuolee. Kysyn vaan.
      Olen vielä elämänhaluinen ja iloinenkin .

• Anonyymi

Ijäkkään vanhan ihmisen kolema on luonnollinen tapahtma,
        mutta
        huomattavasti noremman terveen jopa työtä tekevän kolema järkyttää,
        sitä ei hyväksy,
        siitä näissä marinoissa on kysymys,

• Anonyymi

Mietin miksi Moktar.Gubta luulin olleeni, vaan salakka Kari lienen.

• Anonyymi

Kyllä täältä ajallaan päästään pois. Ei asiaa kannata mielessään kiirehtää, vaikka omasta mielestään olisikin jo aivan valmis lähtöön.

Ihmisiä kuolee eri ikäisinä. Luonnollisessa kuolemassa koneisto vain pysähtyy sen ihmisen säädetyn, oman kellon mukaisesti. Ei kaikkien tarvitse elää 100-vuotiaiksi.

Kun katselen youtubella videoita esim. joistain amerikkalaisista julkkiksista, niin monet ovat vanhenneet itsensä mukaisesti "kauniisti" ja ovat kuvissa tyytyväisen näköisiä 8-kymppisiä.

Mutta esim. monet nk. kauneusleikkauksissa käyneet, eivät kaikki niinkään. Olivat nuorena nättejä, mutta kaiketi ylpistyivät ja halusivat "vieläkin nätimmiksi", tuhoten kasvonsa.

Itseäni lohduttaa nähdä monia, ennen niin hyvännä'köisiä, nyt ei-välttämättä-ihan-niin-kauniisti vanhenneita, eli näyttävät "tavallisilta ihmisiltä" ylipainoineen ja vähemmän muodikkaine vaatteineen.

Minäkin olin nuorena nätti ja nyt... no. Hmmm. Yritän kyllä pitää itseni siistin ja ehkä vielä kohtuullisen kauniinkin näköisenä.

Nautitaan elämästä se mikä voidaan ja jaksetaan.

• Anonyymi

TEHDÄÄN NIIN, eletää päivä kerrallaan mahdollisimman hyvää elämää,

yritän myös pitää itseni siistinä
        ja puketua asiallisesti

nyt vanhana kaupoista ei vaan löydy vanhalle ihmiselle mieleisiä asusteita,
        tai jos löytyy se on todella satunnaista,

ihmisen keho muttuu vanhenemisen mukana
        nuoren ihmisen kauniit vaatteet ei yksinkertasesti sovi enään vanhan ihmisen kohoon oikealla tavalla,

teollisuden pitäisi ottaa huomioon myös ikäätyvät ihmiset
        suunitellessaan vanhojen ihmisten asiallisia laadukkaita kauniita naisellisia
        asusteita ,

mielestäni siisti pukeutminen kyllä kuuluisi myös vanhoille ihmisille,
        ja mielellään vanhaki pukeutuisi kauniisti laadukkaisiin asusteisiin.

tänään ihana kesä päivä, aurinko vihdoin paistaa
        nyt on pakko jaksaa lähteä hiukan ulos nauttimaan suomenoloissa harvinaisesta ihanasta kesäpäivästä ,

mukavaa kesänjatkoa kaikille lukijoille !

• Anonyymi

Kyllä minä olen mieluusti täällä sivuraiteella. Resiinan kyydissä istun ja katselen maailman menoa. Kiitollinen olen siitä, että on tullut ymmärrystä ohittaa turhanpäiväiset asiat.
      Mihinkään ei ole enää pakotteita, velvollisuudet ovat hoidettu. Nyt teen ja toimi n oman mieleni mukaan. Siinä onkin ihan tarpeeksi kuunnella mitä se oma mieli ja keho haluaa ja tarvitsee.

• Anonyymi

Hienoa,
        sitä se on tämä vanahan ihmisen elämä
        tasapainoista tyytyväistä sivusta seuraamista kun maailma kuohuu
        eikä itse enään voi vaikutaa maailman menoon,
        ollaan onnellisia tämä loppuelämä
        kunnes luoja muistaa hakea meidätki ikuisuuteen,

nautitaan kesästä .

• Anonyymi

Aikoinaan osallistuin milloin mihinkin mielenilmaisuihin, vielä 10 vuotta sitten olin marssimassa jopa kyynärsauvoineni! Enää ei onnistu, voisin vauhdikkaassa marssissa kompastua ja vain jäädä takana tulevien jalkoihin.

Ilmaisen mielipiteitäni sitten täällä netissä.

• Anonyymi

Ihana kun olet olemassa,
        kiva kuulla ajatuksiasi,

minäki olen vielä elossa, vaikka välillä lujille ottaa,

tänääkää en jaksanu lähteä ulos, harmi, jospa huomenna,

kirjoitellaan kuitenki,

• Anonyymi

Täällä mä sivraiteilla kattelen TV:stä " Elämäni Biisi " ohjelmaa,
      musiikki ei ole minun mieleistä,

katton kumminkin kun mitään muutakaa mielenkiintoista ei näytä tlevan !

• Anonyymi

Lauantai ja taas ilta,

ei tee mieli mennä yhtää nukkumaan
      ei nukuta,
      kuinkahan tämän villin yön saa vietettyä
      kait sangyssä keppurioiden
      vai
      alkaisko tekemään suursiivousta

kummasti yön hiljaisuudessa kun kontaa noita nurkkia aika kuluun nopsaan aamun asti,

• Anonyymi

Kuulehan, yö on nukkumista varten,
        ei siivousta.
        Tiedän omasta kokemuksestani, ettei se ole helppoa,
        mutta yritä rauhoittaa ajatuksesi,
        laita pää tyynyyn,
        niin uni saattaa yllättäen tulla.
        Ajatukset on ne,
        jotka pitää valveilla ainakin minua
        eikä ajatuksiaan ole helppo katkaista.
        Minulla on tapana suggeroida ajatukset pois mielestäni,
        kun olen päässyt pitkälleni.
        Otan hyvän, rennon asennon, ristin käteni, hengitän rauhallisesti ja toistan mielessäni:
        Anna minulle rauhaa - anna minulle rauhaa - rauhaa - rauhaa - rauhaa - - -
        ja saatan alkaa ZZZZZZzzzzzZZZ ZZzzz kuorsaamaan !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulehan, yö on nukkumista varten,
        ei siivousta.
        Tiedän omasta kokemuksestani, ettei se ole helppoa,
        mutta yritä rauhoittaa ajatuksesi,
        laita pää tyynyyn,
        niin uni saattaa yllättäen tulla.
        Ajatukset on ne,
        jotka pitää valveilla ainakin minua
        eikä ajatuksiaan ole helppo katkaista.
        Minulla on tapana suggeroida ajatukset pois mielestäni,
        kun olen päässyt pitkälleni.
        Otan hyvän, rennon asennon, ristin käteni, hengitän rauhallisesti ja toistan mielessäni:
        Anna minulle rauhaa - anna minulle rauhaa - rauhaa - rauhaa - rauhaa - - -
        ja saatan alkaa ZZZZZZzzzzzZZZ ZZzzz kuorsaamaan !

ei mua ajatukset kiusaa,
        otan nukahtamis pillerin niin uni tulee,
        en viitti kepproida pitkään sängyssä,
        onneksi on noi nukahtamispillerit, ne kummasti auttaa,

• Anonyymi

Huomentaaaaa,

ihana aamu
      arinko hellii nyt vanhustaki,

nyt rannalle
      pikinit päälle
      kuten muinoin nuorena
      kai muistatte ,

lokit kirkuu kilpaa ruokaa etsien,
      lasten iloinen nauru ,
      aikuisten puheen sorina
      huumaava aaltojen liplatus
      iloisesti ranta hietikkoon,

voiko ihanampaa päivää enään ollakkaa ,

nyt nautitaan

kesä voi olla vanhuksen viimeinen,

• Anonyymi

Missäpäin Suomea paistaa aurinko ?
        Esimerkiksi eteläisessä Suomessa on tullut vettä "ku aisaa".
        Keskiyöllä satoi rankasti, aamusella hiukan.
        Monien helteisten ja kuivien kesien jälkeen
        tämä lähes jatkuvat sade ja viileys tuntuu poikkeukselliselta.

Sade tekee hyvää luonnolle,
        mutta sielu kaipaa silloin tällöin aurinkoakin
        ja pihan kukat. Ne ovat ihan ränsistyneet sateista
        eivätkä kasva normaalisti.
        Sielukin alkaa ränsistyä, kun aurinkoa ei näy missään muodossa.

Kukka on vähän niinkuin ihmisen sielu.
        Molemmat kaipaavat aurinkoa monessakin mielessä.
        Aurinko voi olla vaikka tutun soitto
        tai pieni rupattelu jonkun kanssa.
        Ne ovat liian harvinaisia,
        mutta onneksi yksinäisillä on tämä palsta.
        Kaikki eivät ole täällä yksinäisyyttään tietenkään.
        Minä olen ja olen iloinen,
        että täällä on kavereita. Kiitos teille !

• Anonyymi

Kylläpäs sielläpäin on hieno kesäilma. Nauti rantaelämästä. Asun etelärannikolla ja täällä sateista, sumuista eikä aurinkoa näy. Koko kesä ollut tällaista. Ja tuulista ja kylmää. Hui sentään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missäpäin Suomea paistaa aurinko ?
        Esimerkiksi eteläisessä Suomessa on tullut vettä "ku aisaa".
        Keskiyöllä satoi rankasti, aamusella hiukan.
        Monien helteisten ja kuivien kesien jälkeen
        tämä lähes jatkuvat sade ja viileys tuntuu poikkeukselliselta.

Sade tekee hyvää luonnolle,
        mutta sielu kaipaa silloin tällöin aurinkoakin
        ja pihan kukat. Ne ovat ihan ränsistyneet sateista
        eivätkä kasva normaalisti.
        Sielukin alkaa ränsistyä, kun aurinkoa ei näy missään muodossa.

Kukka on vähän niinkuin ihmisen sielu.
        Molemmat kaipaavat aurinkoa monessakin mielessä.
        Aurinko voi olla vaikka tutun soitto
        tai pieni rupattelu jonkun kanssa.
        Ne ovat liian harvinaisia,
        mutta onneksi yksinäisillä on tämä palsta.
        Kaikki eivät ole täällä yksinäisyyttään tietenkään.
        Minä olen ja olen iloinen,
        että täällä on kavereita. Kiitos teille !

Täällä pohjanmeren rannikolla
        eilen ja tänään on paistanu aurinko,
        kovin lämmintä ei ole
        enemmäki viileää
        mutta ihan ilma ulkoiluun,

• Anonyymi

Somen ihana normaali kesä " vähä luminen "
      viileä sateinen epävakaa lesä
      voiko vanhus parempaa ilmastoa toivokkaan, suomen viileydessä
      huonokuntonen vanhus jaksaa hengittää

nyt menen istumaan parvekkeelle
      nautin joka sekunnista näin ihanasta auringonpaisteesta,

mukavaa päivää teille muillekki,

voikaa hyvin,

• Anonyymi

Kiitos humoristisesta vastauksestasi !
        Olinkin jo unohtanut,
        että Suomen normaali kesä on vähäluminen
        eli tämä kesä on ihan loistavan hyvä,
        kun lumi tulee sentään vetenä.
        Kun ilma on raikasta ja puhdasta sitä on ihana hengitellä.
        Kävin pienellä hitaalla aamulenkillä.
        Nyt pitäisi sitten keksiä jotain ajankulua,
        että tämänkin päivän saisi menemään.
        Tekemiset tuntuvat aika jonninjoutavilta.
        Mikään ei ole tärkeää enää.
        Kunhan jotain ajankulukseen keksii.
        Elämää ei kannata tässä vaiheessa ottaa kovinkaan vakavasti.
        Huomenna ei ehkä enää tarvitse keksiä mitään.
        Kaikesta huolimatta ja juuri siksi oikein mukavaa päivää sinullekin !
        Kirjotellaan !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos humoristisesta vastauksestasi !
        Olinkin jo unohtanut,
        että Suomen normaali kesä on vähäluminen
        eli tämä kesä on ihan loistavan hyvä,
        kun lumi tulee sentään vetenä.
        Kun ilma on raikasta ja puhdasta sitä on ihana hengitellä.
        Kävin pienellä hitaalla aamulenkillä.
        Nyt pitäisi sitten keksiä jotain ajankulua,
        että tämänkin päivän saisi menemään.
        Tekemiset tuntuvat aika jonninjoutavilta.
        Mikään ei ole tärkeää enää.
        Kunhan jotain ajankulukseen keksii.
        Elämää ei kannata tässä vaiheessa ottaa kovinkaan vakavasti.
        Huomenna ei ehkä enää tarvitse keksiä mitään.
        Kaikesta huolimatta ja juuri siksi oikein mukavaa päivää sinullekin !
        Kirjotellaan !

Ihanaa olet olemassa, meitä on ainaki vielä kaksi elossa,

eletään päivä kerallaan,

minäki keksin kaikenlaista pikku puuhastelua, mihinkään suurempaan en enään kykene,

• Anonyymi

Vaikka resinassa istun sivuraiteella, niin tukoksen sain aikaiseksi. Nimittäin suolitukoksen. Ihan umpio. Keittelin äsken kaurapuuroa pellavansiemen rouheella ja silppusin luumuja joukkoon.
      Liikuntana on ollut kukkaruukkujen siirtely rapuilla ja kuistilla. Sateen ropinan kuuluessa siirrän ruukut katon lipan alle. Kun ropina lakkaa, siirrän ruukut paikoilleen.
      Etelä-Euroopassa kärvistelevät helteissä. Ei ihme, että Suomi on onnellisten ihmisten maa. Ei tarvitse hikoillakkaan.

• Anonyymi

Minä käytän jokapäivä Visipliiniä yhden pussin vesilasiin sekotettna,
        ja
        yhden ruokalusikallisen rypsiöljyä
        maha ei mene ikinä tukkoon,

viimeksi lääkäri sanoi kun tarkisti suoliston kunnon että mull on ainaki 50 vuotta vielä elinaikaa mahan takia, heh heh,
        jooooo olisin silloi yli 130 vuotias,
        höh maailman vanhin ihminen varmasti,

joten huumorilla,
        kannataa syödä Visipliiniä jokapäivä yksi pieni pussillinen vesilasissa,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä käytän jokapäivä Visipliiniä yhden pussin vesilasiin sekotettna,
        ja
        yhden ruokalusikallisen rypsiöljyä
        maha ei mene ikinä tukkoon,

viimeksi lääkäri sanoi kun tarkisti suoliston kunnon että mull on ainaki 50 vuotta vielä elinaikaa mahan takia, heh heh,
        jooooo olisin silloi yli 130 vuotias,
        höh maailman vanhin ihminen varmasti,

joten huumorilla,
        kannataa syödä Visipliiniä jokapäivä yksi pieni pussillinen vesilasissa,

Luin tuosta Visipliinistä. Täytyy heti huomenna hakea. Minulla on herkkä suolisto. Nyt alkanut kiukuttelemaan vehnästä. Välillä tekee mieli herkutella vaikka parilla letulla. Ruislettujako alan.
        Kiitos muuten vinkistä.

• Anonyymi

Suolitukos eli ileus on hengenvaarallinen. Itse, vajaat 10 vuotta sitten sain sen leikkauksen jälkeen jatkohoitopaikassa, oksensin kaiken juomani nesteenkin. Hoitaja paineli vatsaa ja tukoslenkki löytyi. Soittivat ambulanssin.

Jouluaaton aattona lähdettiin pillit soiden leikanneeseen sairaalaan. Suolitukos löydettiin röntgenissä (varjoaine suonen kautta). Mutta asia ei kuulunut heille, joten ambulanssilla toiseen sairaalaan. Mulla oli suolenpätkä tiukalla lenkillä vanhan sappileikkauksen kiinnikkeiden välissä.

Aattoaamuna kuuntelin sängyssäni jouluradiota. Sitten suun kautta varjoainetta ja iltapäivällä röntgeniin. Röntgenin pöydälle olin vähällä kuolla, limaa tuli suusta ja nenästä. Rukoilin Jumalaa, että jos nyt kuolen niin ota Taivaaseen, tai tee ihme!

Ihme tapahtui: varjoaine oli vetäissyt pa*kani kunnon ripulille ja yhtäkkiä, hengitykseni viimehetkillä se kaikki tukossa ollut lensi peräpäästä niskaa myöten ja siinä suolikin meni vauhdilla suoraksi niinkuin piti. Ei tarvinnut ileusta leikata.

En saanut ottaa kaikkia lääkkeitäni ja makasinkin jouluyön valveilla, kuunnelleen suolistoni eri ääniä ja muistellen lapsuuteni jouluja. Mummuni eräällä tavoin oli vierelläni koko yön.

Tämä on suolitukos, eli ileus.

Kun muut kodeissaan lauloivat Joulupukki, joulupukkia / En etsi valtaa loistoa, minua suihkuteltiin pesuhuoneessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suolitukos eli ileus on hengenvaarallinen. Itse, vajaat 10 vuotta sitten sain sen leikkauksen jälkeen jatkohoitopaikassa, oksensin kaiken juomani nesteenkin. Hoitaja paineli vatsaa ja tukoslenkki löytyi. Soittivat ambulanssin.

Jouluaaton aattona lähdettiin pillit soiden leikanneeseen sairaalaan. Suolitukos löydettiin röntgenissä (varjoaine suonen kautta). Mutta asia ei kuulunut heille, joten ambulanssilla toiseen sairaalaan. Mulla oli suolenpätkä tiukalla lenkillä vanhan sappileikkauksen kiinnikkeiden välissä.

Aattoaamuna kuuntelin sängyssäni jouluradiota. Sitten suun kautta varjoainetta ja iltapäivällä röntgeniin. Röntgenin pöydälle olin vähällä kuolla, limaa tuli suusta ja nenästä. Rukoilin Jumalaa, että jos nyt kuolen niin ota Taivaaseen, tai tee ihme!

Ihme tapahtui: varjoaine oli vetäissyt pa*kani kunnon ripulille ja yhtäkkiä, hengitykseni viimehetkillä se kaikki tukossa ollut lensi peräpäästä niskaa myöten ja siinä suolikin meni vauhdilla suoraksi niinkuin piti. Ei tarvinnut ileusta leikata.

En saanut ottaa kaikkia lääkkeitäni ja makasinkin jouluyön valveilla, kuunnelleen suolistoni eri ääniä ja muistellen lapsuuteni jouluja. Mummuni eräällä tavoin oli vierelläni koko yön.

Kun muut kodeissaan lauloivat Joulupukki, joulupukkia / En etsi valtaa loistoa, minua suihkuteltiin pesuhuoneessa.

Olipa kamala kertomus ja kokemus,
        voi vain kuvitella kuinka paha sinun oli olla

kuoleman rajoilla olen itsekki käyny, mutta minulla on ollu tajukankaalla, ja teho-osastolla koitin vain toipua ja hengittää sairaanhoitajan valvonnassa kokoajan,
        ja toivuin omasta mielestäni hyvin vaikka tietenkin olu upunu tilantessa, en ollu kipeä,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onpa sinulla ollut tapahtuma, huh huh.
        Itsellä vain tähystyksellä poistettu polyyppeja sun muuta ja leikattu umpisuoli, suolihan sekin.
        Nykyisin sanotaan, että suolisto on ihmisen toiset aivot.
        Jos suolisto on epäkunnossa, niin onhan hankalaa. Toisilla on vatsa kuin kivi, kestää kaikenlaiset mätöt rasvoineen ja sokereineen. Toisilla, niinku mulla, heilahtaa pienemmästäkin virheestä, muistutukset tulee heti korjata elintapoja.
        Pegorionia olen lipittänyt nyt, vaan ei auta. Yritän sinnitellä huomiseen apteekkireissuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onpa sinulla ollut tapahtuma, huh huh.
        Itsellä vain tähystyksellä poistettu polyyppeja sun muuta ja leikattu umpisuoli, suolihan sekin.
        Nykyisin sanotaan, että suolisto on ihmisen toiset aivot.
        Jos suolisto on epäkunnossa, niin onhan hankalaa. Toisilla on vatsa kuin kivi, kestää kaikenlaiset mätöt rasvoineen ja sokereineen. Toisilla, niinku mulla, heilahtaa pienemmästäkin virheestä, muistutukset tulee heti korjata elintapoja.
        Pegorionia olen lipittänyt nyt, vaan ei auta. Yritän sinnitellä huomiseen apteekkireissuun.

Pegorion on aika raju herkälle vatsalle, joka heilahtaa pienemmästäkin virheestä.
        Se voi pahentaakin vaivoja. Herkkää vatsaa pitää "hoitaa" hellävaroen.

Kannattaa tutkimuksilla sulkea pois laktoosi-intoleranssi, keliakiat ym.
        Minulle on kehittynyt niin vaikea laktoosi-intoleranssi, etten voi edes
        laktoosittomia maitotuotteita nauttia.
        Aikoinaan se todettiin keskivaikeaksi. Se voi näköjään paheta iän myötä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pegorion on aika raju herkälle vatsalle, joka heilahtaa pienemmästäkin virheestä.
        Se voi pahentaakin vaivoja. Herkkää vatsaa pitää "hoitaa" hellävaroen.

Kannattaa tutkimuksilla sulkea pois laktoosi-intoleranssi, keliakiat ym.
        Minulle on kehittynyt niin vaikea laktoosi-intoleranssi, etten voi edes
        laktoosittomia maitotuotteita nauttia.
        Aikoinaan se todettiin keskivaikeaksi. Se voi näköjään paheta iän myötä.

Voi pahus. Tyttären poika toi skootterillaan vesisateessa muutaman irtonaisen annospussin Pegorionia heiltä. Minä luulin, että nuo vihlomiset ja kouristelut mahassa johtuvat siitä, että alkaa Pegorion vaikuttaa. Saattaakin sitten olla sivuvaikutuksia.

Tuota laktoosi-intoleranssia vähäteltiin vuosia sitten. Yksikin hoitaja sanoi, että päästät vaan ilmat pihalle.
        Ravitsemusterapeutin kanssa viimeksi puhuessani hän ehdotti yksi ruoka-aine kerrallaan sulkea pois ruokavaliosta. Nippu esitteitä fodmap-ruokavaliosta.
        Kunhan huomiseen pääsen.

• Anonyymi
      • Anonyymi

jooooo , minäki kirjoitin se sieltä ittelleni musitiin,
        aijon kokeilla,

• Anonyymi

Ollaanko me jouduttu sivuraiteelle ?

• Anonyymi

Ollaan me, ainaki minä,

tänään oli TV1:llä henkiöhaastattelussa entinen politikko Jutta Zilliacus
        hän täyttää nyt heinäkuussa 100 vuotta
        ohjelma oli kuvattu 2021 siinä haastattelussa hän oli vielä 97 v
        hämmästelin hänen kauneutta ja terveyttä oli todella terävä älyinen nainen ,
        minä vasta 86 ja kovin raihnainen häneen verrattna,
        kyllä me ihmiset ollaan kovin erilaisia,
        jotkut saa elää terveen elämän ihan sata vuotiaaksi asti,
        jotkut kuolee huomattavasti nuorempana,
        nykyisin jopa kuusikymppisinä,

nautitaan silti täällä sivuraiteilla lopp elämästä kkanenki kykynsä mukaan,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ollaan me, ainaki minä,

tänään oli TV1:llä henkiöhaastattelussa entinen politikko Jutta Zilliacus
        hän täyttää nyt heinäkuussa 100 vuotta
        ohjelma oli kuvattu 2021 siinä haastattelussa hän oli vielä 97 v
        hämmästelin hänen kauneutta ja terveyttä oli todella terävä älyinen nainen ,
        minä vasta 86 ja kovin raihnainen häneen verrattna,
        kyllä me ihmiset ollaan kovin erilaisia,
        jotkut saa elää terveen elämän ihan sata vuotiaaksi asti,
        jotkut kuolee huomattavasti nuorempana,
        nykyisin jopa kuusikymppisinä,

nautitaan silti täällä sivuraiteilla lopp elämästä kkanenki kykynsä mukaan,

Toisilla on erilaiset geenit. Aina ihmisiä on kuollut nuorenakin.
        Ennen vielä enemmän, kun yleensäkin kuoltiin keskimäärin
        nuorempana eikä lääketiede ollut niin kehittynyt kuin nykyään,
        että ainakin voidaan ihmisen elämänlaatua parantaa,
        ei niinkään ikää pidentää.

Iäkkäämpänä ihminen siirtyy "hitaammalle raiteelle" ?
        Kaikki tapahtuu niin hitaasti minkä ennen teki nopeasti.
        Ennen teki monta asiaa päivässä.
        Nyt on hyvä jos yhden saa hoidetuksi,
        mutta onko sen niin väliä, kun iälleen ja terveydelleen ei mitään voi ?
        Kunhan saa ruokaa itselleen ja laskut maksettua.
        Tekemiset on toisarvoista.
        Jokaiselle jää kaikki kesken, kun täältä lähtee.
        Ei minkään tarvitse valmiiksi tulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toisilla on erilaiset geenit. Aina ihmisiä on kuollut nuorenakin.
        Ennen vielä enemmän, kun yleensäkin kuoltiin keskimäärin
        nuorempana eikä lääketiede ollut niin kehittynyt kuin nykyään,
        että ainakin voidaan ihmisen elämänlaatua parantaa,
        ei niinkään ikää pidentää.

Iäkkäämpänä ihminen siirtyy "hitaammalle raiteelle" ?
        Kaikki tapahtuu niin hitaasti minkä ennen teki nopeasti.
        Ennen teki monta asiaa päivässä.
        Nyt on hyvä jos yhden saa hoidetuksi,
        mutta onko sen niin väliä, kun iälleen ja terveydelleen ei mitään voi ?
        Kunhan saa ruokaa itselleen ja laskut maksettua.
        Tekemiset on toisarvoista.
        Jokaiselle jää kaikki kesken, kun täältä lähtee.
        Ei minkään tarvitse valmiiksi tulla.

Ny vanhuksena olen kateellinen niille jotka ovat saaneet kuolla nuorempana , ennen mua ,
        -- ajattelen he ovat säästyneet tiedolta mikä ja mitä nykymaailmassa on,
        nyt on jokapuolella sota joka vaikuttaa myös meihin pikku suomeen monella eritavoin ,
        ---- oma kansakunta sisäisesti on sekaisin,
        johtuu siitä kun valtion velkaa on liian suuri
        näin pienen kansan maksettavaksi,
        -- kaikenlaiset palvelut on karsittu , tavallaan ihmisten elämää on vaiketettu monella eritavoin, esm. taloudellisesti, terv.palvelittenki suhteen, ym.
        kohta hyvinvointi valtiosta on muisto vain jäljellä,

toisaaltaan ymmärrän,
        vanhan ihmisen ei tarvitse tulevaa kurjuutta nähdä,
        vanhuus ja korkea ikä pitää siitä huolen,
        luoja kutsuu ikäisemme kyllä pois ennekuin koko maailma menee lopullisesti ihan sekasi,
        mutta
        mukavaa päivän jatkoa kaikille palstalaisille luojaan turvaten,
        meillä vielä on elämä suhteelisen hyvin
        vaikka alamme olla avuttomia hoivan tarpeessa,
        luojan siunausta päiväänne.

• Anonyymi

Hlöökoht avustustyöt ryvetettiin aikaa sitten joten turha ulista.

• Anonyymi

siis mitä tarkotat ??????????

• Anonyymi

sinun kone tekee samoja virheitä kuin minunki kone jättää kirjaimia ilmestymästä tekstiin
        vaikka ne on naputellu
        ja sitten teksti lähtee virheineen
        kun ainakaa minä en jaksa aina tarkastaa tekstiä,
        eikä mun koneessa ole automaattista tekstin korjaajaa,
        mä ostanki syksyllä uuden tietokoneen tämän heitän harakoille,

joooo mä osasin korjata ajatusmaailmassani tuon sinun ensimmäisen sanan

se on = " Henkilökohtaiset avustustyöt ryvetettiin aikaa sitten joten turha ulista, "

meille on nämä koneet MYYTY VIRHEELLISINÄ
        siis myyjän syy,
        myyny huonot koneet meille,

antakaamme se hänelle anteeksi,
        myynnillä hänki leipäänsä on tiennnu höh,

mä ostani syksyllä uuden koneen kuhan noi tekniikat saadaan taas ajatasolle !

• Anonyymi

HOHOIJAAAAA,
      tääällä on kivaaaaa , onko siellä,

ihan hyvä on sivuraiteilla seurata hullun maailman menoa,

kaikki muuttuuu ,,,,,, ? paremmaksi , hyväksi ei milloinkaan ,
      lauloi joku viisaampi aikoinaan,

mukavaa päivää kaikille sivuraiteilla puuhastelijoille !

• Anonyymi

Tänään puuhannut monenlaista asiaa. Ilman muistiinpanoja kännykkään en millään selviytyisi asioista järjestyksessä. Joskus olen näiden asioiden kanssa ollut aivan epätoivoinen, mutta nyt yritän pysyä tyynenä.

Kun viikko sitten lopetin kahvin juonnin päivällä kokonaan, olen nukahtanut nopeammin ja nukkunut paremmin. Tänään heräsin itselleni melko aikaisin. Hiukan väsyttää, mutta kait tähän tunteeseen tottuu. Yöllä nukun sitten paremmin.

• Anonyymi

mun puoliso joi koko ikänsä paljon kahvia ruokailun lisäksi,

aina piti olla kuumaa kahvia
        joten meillä oli termospullossa aina tuoretta kuumaa kahvia,

itse olen harrastanu kahvinjuontia vain aamuisin, ain atöihin lähtiissä ja nyt vanhuuspäivinäki sama tapa,
        vain joskus ravintolareissuilla juon kahvit jälkiruuaksi
        tai joskus pelkästään käy kahvilla päivällä,

• Anonyymi

Tänään taas synkkä päivä ulkona
      paksut pilvet peittää taivaa,
      suuremmin ei sada,

aika hassulta näyttää kun katsoo ikkunasta
      on kuin yö olisi keskellä kesä- päivää ulkona,

ilmeisesti noi jatkuvat suret metsäpalot ja valtavat jatkvat tulipalot joita sota sytyttää kokoajan
      lisäksi tulivuoret purkatuu,
      niin savu ja tuhka peittää taivaan
      ilma muttuu synkäksi, aurinko peittyy paksujen mustien pilvien taa,

kohta varmaan on ihmiskunnan vaikea hengittää
      kun happi loppuu ilmakehästä
      noitten jatkuvien valtavien tulipalojen takia,

tämmöstä joutessaan miettiny.

• Anonyymi

Tuleeko teidän alueille Venäjän metsäpalojen savuja?

Tästä on varmaankin n. 15-20 vuotta kun Helsinkiin asti tuli paksua, harmaata, matalalla leijuvaa savua Venäjältä / Kannakselta. Kävelin tuolloin kirkollemme ja savun haju tuli sinne sisään asti.

Siellä Karjalassa jotkut älyköt olivat kai polttaneet roskia pihallaan, tai heittäneet sammuttamattoman tupakannatsan kuivaan metsään.

En ymmärrä piittaamattomuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuleeko teidän alueille Venäjän metsäpalojen savuja?

Tästä on varmaankin n. 15-20 vuotta kun Helsinkiin asti tuli paksua, harmaata, matalalla leijuvaa savua Venäjältä / Kannakselta. Kävelin tuolloin kirkollemme ja savun haju tuli sinne sisään asti.

Siellä Karjalassa jotkut älyköt olivat kai polttaneet roskia pihallaan, tai heittäneet sammuttamattoman tupakannatsan kuivaan metsään.

En ymmärrä piittaamattomuutta.

asun länsirannikolla tänne tulee vain MUSTIA PILVIÄ taivaalla
        ne peittää auringon
        keskellä päivääki saataa olla synkkää kuin yöllä ,

suuria metsäpalojahan on maailmalla KOKO AJAN niitä ei koskaan ole täysin pystytty sammuttamaan ilmeisesti ei myöskään tulevaisuudessa pystytä,

joskus nauraatta toi ilmaston muutos politiikka se syyttää VAIN ihmistä ja pelkästään teollisuutta ilmaston saastuttamisesta, mutta METSÄ PALOT tuottaa hiilidioksiitia JATKUVASTI ilmakehään einä nämä ilmstovouhottajat yhtään tajua todellisuutta,
        myös jatkuvat sodat pommituksineen maailmalla tuhoaa ilmastoa,

turha on syytellä yksin PIKKU SUOMEA ilmaston tuhoamisesta,
        nykyinen ilmastopolitiikka suomessa on aivan liian sinisilmäinen, pikku suomi ei pysty noitten suurten maitten metsäpalojen ja sodan ja tlivuorten aiheuttamia vahinkoja korjaamaan vaikkka koko suomen kansa lopettaisi hengittämisen ja PIERESKELYN, joki järki pitäisi nyky politikoilla saada ja suhteelisuden tajua
        politiikassaan, perussuomalaiset onvat ihan oikeilla jäljillä politiikassaan, pkku suomi EI ole ollenkaan syyllinen ilmaston muutoksiin, EI OLLENKAA.

mielipide !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

asun länsirannikolla tänne tulee vain MUSTIA PILVIÄ taivaalla
        ne peittää auringon
        keskellä päivääki saataa olla synkkää kuin yöllä ,

suuria metsäpalojahan on maailmalla KOKO AJAN niitä ei koskaan ole täysin pystytty sammuttamaan ilmeisesti ei myöskään tulevaisuudessa pystytä,

joskus nauraatta toi ilmaston muutos politiikka se syyttää VAIN ihmistä ja pelkästään teollisuutta ilmaston saastuttamisesta, mutta METSÄ PALOT tuottaa hiilidioksiitia JATKUVASTI ilmakehään einä nämä ilmstovouhottajat yhtään tajua todellisuutta,
        myös jatkuvat sodat pommituksineen maailmalla tuhoaa ilmastoa,

turha on syytellä yksin PIKKU SUOMEA ilmaston tuhoamisesta,
        nykyinen ilmastopolitiikka suomessa on aivan liian sinisilmäinen, pikku suomi ei pysty noitten suurten maitten metsäpalojen ja sodan ja tlivuorten aiheuttamia vahinkoja korjaamaan vaikkka koko suomen kansa lopettaisi hengittämisen ja PIERESKELYN, joki järki pitäisi nyky politikoilla saada ja suhteelisuden tajua
        politiikassaan, perussuomalaiset onvat ihan oikeilla jäljillä politiikassaan, pkku suomi EI ole ollenkaan syyllinen ilmaston muutoksiin, EI OLLENKAA.

mielipide !

EU ei ole kovin pieni. Suomi kuuluu EU:hun ja EU on tehnyt ilmastosopimuksen,
        mikä on hyvä asia.

• Anonyymi

Mietin, että vaikka maailma näyttää kovin rikkinäiseltä, niiin ehkä kannattaisi keskittyä johonkin muuhun kuin maailman pahuuteen, koska hyviä asioita on kuitenkin enemmän. Maailma on paree paikka kuin joskus muinoin, sanovat viisaammat.

Ehkä asenteen muuttamalla tuntuisi erilaiselta, että ei ole joutunut sivuraiteelle.

• Anonyymi

voi kun tietäisit
        kuika usein olen haaveillu esm. seurakunnan yhteisöllisyydestä,
        mutt ku kävin rippikoulun,
        eikä senkoommin ole juurikaan ollu yhteyttä kirkkoon,
        ujo ja arka syntinen kun olen ollu kokoikäni,
        olisin tarvinnu kaverin jonka kanssa olisin siellä kulkenu,
        nyt olen vanhus vielä arempi ja ujompi noin hienoon paikkaan yksin menemään,
        siitä huolimatta koko ikäni olen tuntenu sympatiaa kirkkoa ja sen palvelijoita kohtaan
        luoja heitä siunatkoon,

• Anonyymi

Maailma on hirveä nyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maailma on hirveä nyt.

Niin on eikä pimeään komeroon voi siltä piiloutua. Kyllä se vaan on ajassa elettävä,
        seurattava asioita, että pystyy nuorempienkin kanssa keskustelemaan
        ja haluan kyllä tietää maailman asioista, vaikka ne ikäviä ja surullisia ovatkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

voi kun tietäisit
        kuika usein olen haaveillu esm. seurakunnan yhteisöllisyydestä,
        mutt ku kävin rippikoulun,
        eikä senkoommin ole juurikaan ollu yhteyttä kirkkoon,
        ujo ja arka syntinen kun olen ollu kokoikäni,
        olisin tarvinnu kaverin jonka kanssa olisin siellä kulkenu,
        nyt olen vanhus vielä arempi ja ujompi noin hienoon paikkaan yksin menemään,
        siitä huolimatta koko ikäni olen tuntenu sympatiaa kirkkoa ja sen palvelijoita kohtaan
        luoja heitä siunatkoon,

Kyllä kirkkoon uskaltautuu menemään.
        Itsekään en ole pitkään aikaan ollut ehtoollisella.

Viimeksi vuosia sitten Inkerin ev.lut.kirkossa Venäjällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maailma on hirveä nyt.

Tai maailma esitetään nyt hirveänä. Mediat ovat täynnään sotaa, tappamista, muuta väkivaltaa, ilkivaltaa, luonnonmullistuksia, vihaa, ahdinkoa ...

Maailmassa on kuitenkin muutakin. Miksi sitä ei esitellä ja uutisoida yhtä ahkerasti?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai maailma esitetään nyt hirveänä. Mediat ovat täynnään sotaa, tappamista, muuta väkivaltaa, ilkivaltaa, luonnonmullistuksia, vihaa, ahdinkoa ...

Maailmassa on kuitenkin muutakin. Miksi sitä ei esitellä ja uutisoida yhtä ahkerasti?

Tietenki maailma on nyt mylläkässä
        jopa euroopassa erimielisiä valtioita
        kuten uunkari ja valkovenäjä on kaikessa poikittain muun euroopan suhteen,
        tietenki me vanhukset jotka ovat jääneet yksin viettämään vanhuuttaan
        kun puolisoki on kuollu , meitä huolestuttaa yksinäisyydessä tulevat ajat,
        suomi oli hyvinvointi yhteivaltio
        nyt suurissa talousvaikeuksissa,
        ne vaikeudet heijastelee jopa vanhushoivaan
        ei ole ihme jos osa vanhuksista on huolissaan,

omalta osaltani elän päivän kerrallaan,
        suunittelen jopa kohentavani kuntoani
        ainaki ajatusmaailmassani
        jos nyt ei enään oikeesti saa itteään liikeelle ulos,
        hyväksyn kolemanki luonnolisena tapahtumana aikanaan
        elämä kun on rajallista,

mutta
        eletään päivä kerrallaan,
        meillä täällä v i e l ä on kaikki suhteelisen hyvin muuhun maailmaan verrattuna,
        nautitaan tästä ihanasta kesästä ja ihanista viileistä kesäpäivistä,
        kukanenki kykynsä mukaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uutisia ovat poikkeavat asiat. Ei se mikä on normaalia ole uutinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin se tahtoo olla. Ennen oli iltapäivälehdissä paljon hauskoja uutisia ja sai nauraa monasti, mukavia toimittajia niitä juttuja kirjoitti
        Nykyään ei viitsi kuin otsikot lukea iltapäivälehdistä, pelkkää kauhua vain.
        Päivän tapahtumat kuitenkin luen HS tai YLE:n sivuilta, siellä on uutisointi enemmän neutraalia.

Kukahan muistaa vielä, että Euroopassa oli monivuotinen sota Balkanin alueella 1990-luvulla eikä siitä ole edes kovin pitkä aika siis. Mutta silloin ei ollut some-aikakautta ja internet ei ollut yleisessä käytössä, joten uutisointi siitä oli hyvin vähäistä. Näin ollen ei ihmisiä ahdistanut, kun ei siitä sodasta juurikaan uutisia ollut, vaikka Balkanin alue on ihan keski-Euroopassa. Media vaikuttaa todella paljon näissä asioissa myös.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin se tahtoo olla. Ennen oli iltapäivälehdissä paljon hauskoja uutisia ja sai nauraa monasti, mukavia toimittajia niitä juttuja kirjoitti
        Nykyään ei viitsi kuin otsikot lukea iltapäivälehdistä, pelkkää kauhua vain.
        Päivän tapahtumat kuitenkin luen HS tai YLE:n sivuilta, siellä on uutisointi enemmän neutraalia.

Kukahan muistaa vielä, että Euroopassa oli monivuotinen sota Balkanin alueella 1990-luvulla eikä siitä ole edes kovin pitkä aika siis. Mutta silloin ei ollut some-aikakautta ja internet ei ollut yleisessä käytössä, joten uutisointi siitä oli hyvin vähäistä. Näin ollen ei ihmisiä ahdistanut, kun ei siitä sodasta juurikaan uutisia ollut, vaikka Balkanin alue on ihan keski-Euroopassa. Media vaikuttaa todella paljon näissä asioissa myös.

jotain muistan siitä ajasta

uksi uutinen oli kun 2 nuorta rakastavaista yritti paeta sotaa toinen oli voholisen rajan takana ja toinen sen rajan vastaisella puolella,
        uutinen oli ikävä heidät molemmat oli ammutt siinä rajaa ylittäessään pakoreitillä,

ja sen muistan ainaki semmonen valtio loppui olemasta kuin JUGOSLAAVIA
        aikoinaan kun ne valtiot olivat olemassa me puolisoni kanssa jollaki lomareisslla kävimme siellä jossaki tippukiviluolasski vierailulla retken aikana
        paljon en enään siitä reissusta muuta
        muista vain kun valokuvassa istun jonkun takan olevan maiseman portilla,

jotenki jäis se uutinen nuorten ja väkivaltanen kuolema ijäksi mielee
        heidät ammuttiin kylmästi sille rajalle,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uutisia ovat poikkeavat asiat. Ei se mikä on normaalia ole uutinen.

Kauan sitten esikoiseni koulukavereilla oli punaisia, sinisiä, vihreitä ... hiuksia, niittejä siellä täällä ja koruja keho täynnä. Esikoisellani oli hunajan väriset pitkät, värjäämättömät hiukset, ei niittejä, ei koruja. Hän oli joukosta se normaalein, mutta todellakin erikoisin. Snaijannetko?

Vähän sama asia nykypäivän uutisoinnin kanssa. Pahuudet alkavat olla niiin normaaleita, ettei kukaan enää korvaansa lotkauta ei välitä eikä ymmärrä, mistä niissä todella on kysymys ihmisille, jotka ovat niissä mukana. Jotta ne hyvät uutiset olisivat jotakin todella erikoista.

• Anonyymi

Oli tarkoitus tänään lähteä hieman pidemmille asioinneille, mutta reipas kaatosade estää nyt tämän. Asia siirtyy parisen viikoa eteenpäin.

Tänään kylläkin on pakko taksilla käydä apteekissa hakemassa vyöruusu-rokote. Laitoin yöllä kylmäkallen pakastimeen, jos se rokote on sellainen, että on pidettävä viileässä, niin apteekissa laitan kallen kylmäpussiin.

• Anonyymi

Olen viikon ajan nukkunut niin hyvin, että tämä yö vaihteeksi meni täysin valvoessa. Yritin, mutta ei vain uni tullut.

• Anonyymi

Kumma juttu, minäki nukuin huonosti viime yön,
        semmosta " koiran unta " heh, toinen silmä kiinni ja toinen auki,

ei tehny mieli nousta ollenkaan sängystä,
        nousin kuuitenki
        söin aamupalan kahvin kera, ja aamlääkket, nyt suunnittelen kauppareissua,
        jääkaappi on tyhjänä
        vain valot ,
        jääkaappiki pitäisi jaksaa siivota ennen usien ostosten sinne panoa,
        nykyisin seki homma tahtoo jäädä sivuseikaksi,
        vanhasta tahtoo tulla laiska,
        tai mikä se on kun hommat ei suju kuin nuorena,

mukavaa päivänjatkoa teille kaikille,
        kirjotelaan taas kuulumisia
        olemmeko vielä hengissä ja kuinka ihanasti elämä jatkuu,

luoja olkoon kannssanne / kanssamme !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kumma juttu, minäki nukuin huonosti viime yön,
        semmosta " koiran unta " heh, toinen silmä kiinni ja toinen auki,

ei tehny mieli nousta ollenkaan sängystä,
        nousin kuuitenki
        söin aamupalan kahvin kera, ja aamlääkket, nyt suunnittelen kauppareissua,
        jääkaappi on tyhjänä
        vain valot ,
        jääkaappiki pitäisi jaksaa siivota ennen usien ostosten sinne panoa,
        nykyisin seki homma tahtoo jäädä sivuseikaksi,
        vanhasta tahtoo tulla laiska,
        tai mikä se on kun hommat ei suju kuin nuorena,

mukavaa päivänjatkoa teille kaikille,
        kirjotelaan taas kuulumisia
        olemmeko vielä hengissä ja kuinka ihanasti elämä jatkuu,

luoja olkoon kannssanne / kanssamme !

Viime yön nukuinkin taas hyvin. Huomenna on herättävä aikaisin, lähtö rokotukseen.

Eilen pyykkikone metkuili, olin laittanut väärälle ohjelmalle, ei alkanut lingota. Läpimärkiä vaatteita väänsin ja valutin kylppärissä, ovat vieläkin märkiä. En illalla voinut laittaa uutta ohjelmaa päälle kun taloyhtiössä jo hiljaisuus.

Tänään, kohta pitäisi pestä lakanat, kai saan ne jonnekin kuivumaan. En jätä huomiseen kun en tiedä kuinka kipeä olen rokotuksen jälkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viime yön nukuinkin taas hyvin. Huomenna on herättävä aikaisin, lähtö rokotukseen.

Eilen pyykkikone metkuili, olin laittanut väärälle ohjelmalle, ei alkanut lingota. Läpimärkiä vaatteita väänsin ja valutin kylppärissä, ovat vieläkin märkiä. En illalla voinut laittaa uutta ohjelmaa päälle kun taloyhtiössä jo hiljaisuus.

Tänään, kohta pitäisi pestä lakanat, kai saan ne jonnekin kuivumaan. En jätä huomiseen kun en tiedä kuinka kipeä olen rokotuksen jälkeen.

Sain nuo pestyä ja vielä pitäs jaksaa nostaa painava pussilakana yläkaapin kahvaan henkarista roikkumaan. Oon ihan väsähtäny. Vaihteeksi.

• Anonyymi

Vanhus joutuu omalle "raiteelleen", kun rajoituksia tulee.
      Vanhus on kuin raitiovaunu, ei pääse kääntymään muualle kuin mihin raide vie.

• Anonyymi

Voi harmi.
      Minulla on aina ollut edessä mutkainen ja mäkinen polku.
      Suuria valtateitä kuljetaan autoilla, ratikat ja junat omia raiteitaan.
      Minä saan poiketa polulta, jos näen sivulla mielenkiintoista.

Oi, tuolla on kaunis piha, poikkean aidan taakaa ihailemaan,
      tai tuolla on kiva kukkula,
      kiipeänpäs laelle ihastelemaan maisemaa.
      Kuljen pimeässä tai valossa, aina olen kulkuni voinut kulkea,
      vaaroja vältellen, ja vääriin lupauksiin luottamatta.

Iloisen jatkan tänäänkin, varon kompastumasta suuriin hongan juuriin ja nivelet satuttaviin kiviin.
      Soratie, hiekkapolku tai halki metsien ja soiden, minä tallaan tietäni.

Hyppää seuraavalla pysäkillä pois ratikasta ja
      jatka jalkaisin, näet enemmän ja elät ilosempana.

• Anonyymi

"Hyppää seuraavalla pysäkillä pois ratikasta ja
        jatka jalkaisin, näet enemmän ja elät ilosempana."

"Kiva" ohje liikuntarajoitteisille ja sydänsairaille ynnä muille ?!

Miettikää vähän mitä kirjoitatte. Eivät kaikki ole samassa kunnossa kuin te itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Hyppää seuraavalla pysäkillä pois ratikasta ja
        jatka jalkaisin, näet enemmän ja elät ilosempana."

"Kiva" ohje liikuntarajoitteisille ja sydänsairaille ynnä muille ?!

Miettikää vähän mitä kirjoitatte. Eivät kaikki ole samassa kunnossa kuin te itse.

Vanhemmiten tahtoo mennä niin, että toisilla toimii jalat ja kroppa, toisilla pää.
        Ne, joilla pää ei enää toimi antavat naiiveja "ohjeitaan" itseään fiksummill,
        niille, joilla pää vielä toimii.

• Anonyymi

heh heh heeee, joooooo minkäs ikänen olet, et taatusti 80+++++ ja syd. vajaatoimintaa sairastava,

kyllä meki nuorena ja terveinä käytiin montakertaa viikossa kymmeniä vuosia
        10 km lenkillä töitten jälkeen
        vaikka oli perhe lapsineen vielä lisäksi hoidettavana ,

mutta
        vanhuus tuo yllätyksen tullessaan
        ihminen yleensä sairastuu kunto romahtaa jotkut jopa yllättäin kuolee,

ei sinun ohjeet sovi enään meille 80+++++ 90+++ v

hyvä kun itse haarstat vielä se pitää sinut elossa , luulisin pitempään kuin jos jäisit löhöilemään koti nurkkiin,

• Anonyymi

Minä nukuin hyvin, oli hiljaista ja rauhallista.
      Illalla kun on valoisaa, ilman sähköjä voi lukea sängyssäkin,
      harrastuskirjaa lueskelin, kun ostin uusia tarvikkeita korujen tekoon.
      Yritinkin jo aamusella, julkisuuteen niitä ei tule, ei ole tullut aiemminkaan, lahjoiksi ja myyntiinkin. Tietenkin verollisina. ilman ALvia ei myydä mitään, koska maksan myynneistäni verot.

• Anonyymi

Arvonlisäverottoman vähäisen toiminnan raja 15 000 euroa.

• Anonyymi

Valmistamasi korut ovat siis arvokkaita ?

Vähäinen liiketoiminta on nimittäin hallinnollisista syistä jätetty arvonlisäverotuksen ulkopuolelle. Vapautus on tarkoitettu koskemaan pienimuotoista, harrastusluonteista ja satunnaista toimintaa. Vähäinen liiketoiminta määritellään liikevaihdon suuruuden perusteella. Vähäisenä liiketoimintana pidetään toimintaa, josta 12 kuukauden mittaisen tilikauden aikana kertynyt liikevaihto on enintään 15 000 euroa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vähäinen liiketoiminta on nimittäin hallinnollisista syistä jätetty arvonlisäverotuksen ulkopuolelle. Vapautus on tarkoitettu koskemaan pienimuotoista, harrastusluonteista ja satunnaista toimintaa. Vähäinen liiketoiminta määritellään liikevaihdon suuruuden perusteella. Vähäisenä liiketoimintana pidetään toimintaa, josta 12 kuukauden mittaisen tilikauden aikana kertynyt liikevaihto on enintään 15 000 euroa

Yrittäjä on velvollinen maksamaan verot.
        Oliko joku joka puhui myyntituloistaan ja nyt määräätte mikä laki ja mitä maksaa?
        En puuttuisi tulojen määrään, kai hän itse mitä laki sanoo.
        Rehellinen myyjä.
        Kirpparilla myydään omaa tavaraa, käytettyä, omassa käytössä ollutta, verottomasti alarajaan asti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Selkeää tekstiä.

• Anonyymi

Sain raahattua itseni suihkuun,
      siinä se päivän työ sitten onki,
      muuta en jaksakaa tällepäivälle tehdä,

keitin muutaman perunan ja söin ne voi nokareen kera,

nyt on väsyny olo
      loppupäivä meneeki TV:tä kattoessa jos sattuu tulemaan jotain mielenkiintoista,

vaikka nykyään sieltä harvoin tulee neään mielenkiintoista ohjelmaa

mutta TV 7 on paras kanava
      sieltä tulee eniten ohjelmia joita jaksaa seurata,

• Anonyymi

Hyvää yötä kaikille ja huomiseen - jos Luoja suo !
      Nukkukaa hyvin !

• Anonyymi

Nukkua saa jos nukuttaa, nyt taas ei.
      Saunan jälkeen luulis olevan uninen, mutta ei saa unta.
      useita kertoja olen peiton alle kömpinyt ja tunnin pyörinyt,
      ei tule uni.
      Istunhan nyt tässä hetken ja kuuntelen kuinka rauhallista yössä voi olla.
      Hyviä unia nukkuville.

• Anonyymi

Lopetin ilta- saunomisen. Se aiheuttaa minulle unettoman yön ja hikoiluttaa monta tuntia.
        Sen sijaan ennen nukkumaan menoa käyn hyvin lämpimässä suihkussa ja sen jälkeen heti hyvin viileä suihku. Toimii hyvin ja uni tulee selkeästi paremmin.
        Ennen olin todellinen himosaunoja, mutta nykyään mikään kuuma ei tunnu miellyttävällä, oli kyse saunasta tai kuumasta auringonpaisteesta.

• Anonyymi

Kun yöllä herään ,
        viime yönäki jotain klo 2 tienoilla,
        avaan TV:n
        jos sieltä tulee mielenkiintoista ohjelmaa sitä katson,
        kumma kyllä siinä istissa alkaa aina nukuttamaan,
        niipä TV:n kiinni
        ja kömmin sänkyyn,
        joskus yöllä tulee hyviäki ohjelmia TV:stä,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun yöllä herään ,
        viime yönäki jotain klo 2 tienoilla,
        avaan TV:n
        jos sieltä tulee mielenkiintoista ohjelmaa sitä katson,
        kumma kyllä siinä istissa alkaa aina nukuttamaan,
        niipä TV:n kiinni
        ja kömmin sänkyyn,
        joskus yöllä tulee hyviäki ohjelmia TV:stä,

Olen katsellut Netflixiltä Downton Abbeytä, monta jaksoa peräkkäin. Olen nyt 3. kaudella.

• Anonyymi

Tulipa äkkiä aivan liian kuumaa. Ei kestä hellettää enkä ole sateesta ja
      viileydestä valittanutkaan. Illalla taivaat repeää etelässä, kun tulee
      vettä ja ukkosta, sanoo tiedote. Saas nähdä !

• Anonyymi

Menin tänään tunniksi pihalle, oli todella kuuma.

• Anonyymi

Ulkona voi löytää varjopaikan ja ilmavirta sentään vähän lehahtaa.
      Illemman puolella kosteus oli haihtunut jonkun verran, oli vähän
      helpompi olla.
      Kuuma ja kostea ilma on raskain.

• Anonyymi

Mä en ole käyny ollenkaan ulkona,
        huomenna yhtä helle uutisten mukaan,

nyt yö hiukan pelottaa,
        täällä on parvekkella lämpö vielä 25 astetta,
        näyttää ettei viilene edes yöksi,
        jaksaakohan hengittää,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      153
      3369
    2. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      86
      2267
    3. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      10
      2237
    4. Kohtalokas laukaus

IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
      Kajaani
      14
      2009
    5. Oli kiva nähdä sut

vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      25
      1959
    6. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      78
      1910
    7. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
      Maailman menoa
      30
      1898
    8. Jos voisit kysyä

Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      156
      1763
    9. Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?

Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️
      Ikävä
      18
      1602
    10. Linux Mint asennus kaatuu heti alkuun

Tulee kernel panic BIOS-tekstin jälkeen. Yritän ensimmäistä kertaa asentaa Linux Minttiä vanhalle Windows 10 -läppärill
      Apua aloittelijalle
      8
      1414
    Aihe