Opiskeleeko romanit?

utzi

Onko kukaan nähny romania missään koulussa? Olisi kiva tietää, käykö ne kouluja. Itse en ole nähnyt.

Jos tämä on jonkun mielestä rasistinen kysymys, niin poistakoot vaan. Olen vain utelias.

9

2397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toki

Ainaskin Bulgarian ja Romanian romanilapset opiskelevat taskuvarkaiksi!

• dhgh

Käsittääkseni vieläkin moni romani jättää koulut peruskoulun jälkeen (jos edes sitä käyvät loppuun), mutta löytyy sitten niitäkin jotka opiskelevat pidemmällekin.

• kokemusta on

lähistöllä asuneet romanit eivät ainakaan osanneet lukea eli tuskinpa ovat kovin paljon kouluja käyneet. kouluikäiset kakarat notkuivat kotona ja ajelivat autolla tietysti ilman ajokorttia.

yritin suhtautua ymmärtäväisesti ja suvaitsevaisesti, mutta rajansa kaikella ja mitta tuli täyteen, kun pihapiirissä sattui ampumistapaus.

levotonta meininkiä ja valtio tukee... kun vain röyhkeästi pyytää.

opiskelijalta peritään viimeiseen asti ylimääräiset tuet takaisin, mutta tämä ryhmä se vedättää kaikki tuet ja eihän niitä väärinperustein saatuja takaisin niiltä saa.

• tässä

just ensimmäinen manne valmistunu poliisiksi? Noh ainakin on kaikki vedätykset ja konnuudet tiedossa jo ennakkoon. Muistaakseni lehdessä oli kerran juttua, kun manne oli valmistunu oikeen ylioppilaaksikin. On se toisaalta epäreilua, kun 99,9% tästä etnisestä vähemmistöstä pilaa koko porukan maineen, eli ihan 0,1% on kunnollisia.

• hhh

Muistan, miten vuosia sitten jossain lehdessä oli haastattelu mannesta, joka oli Teuvan nimismiehenä eli useimpia meitä paremmin koulua käynyt. Toki harvinainen poikkeustapaus. Kaiken lisäksi se oli niin kunnollinen, ettei hävennyt kutsua itseään mustalaiseksi !! Ei tartte hävetä, jos ei ole syytä.

• xxxx

Meidän lukiossa opiskelee yks manne-tyttö. Aika kovaääninen ja meluisa, mutta toisaalta oikein mukava persoona. Koulunkäyntikin sujuu ihan hyvin, olisiko keskiarvo 8-9 luokkaa.

• on?

Sen paremmin tuntematta olen saanut käsityksen, että opiskelua ei hirveästi arvosteta ja toisaalta peruskoulusta pääseminen on suurten juhlien paikka.

• sitten töissä??

Musta olis kiva tietää myös käykö tämän rodun edustajat töissä?

Itse olen nähnyt tasan kerran: Romanipariskunta siivosi lukioni käytäviä iltaisin.

Lisäksi olen kuullut että raviradoilla näkyy, omistavat ravureita ja jotain.. Mutta rahathan tulee silloin varmaan vedonlyönnistä.

• VoiKunKaikkiTajuis

Hei!

Kannattaa tutustua nykyisiin tutkimustuloksiin romanien koulunkäynnistä. Kannattaa hieman sivuta myös romaneiden historiaa niin maailmalla kuin Suomessa. Voi avautua täysin uusi maailma ja ymmärrys mitkä asiat ovat vaikuttaneet romaneiden heikkoon koulutustasoon, joka monien tutkimusten mukaan on alkanut kääntyä positiiviseen suuntaan. Itse tällä hetkellä tutkin romaneiden opinto- ja työelämäpolkuja. Tässä Pro Gradu työ joka käsittelee aihetta näin alkuun. https://tampub.uta.fi/handle/10024/92935. Theseuksesta löytyy myös monia hyviä oppareita jotka käsittelevät aihetta.

t. Korkeakoulutettu romani

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      466
      6624
    2. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      195
      3952
    3. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2543
    4. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      26
      2060
    5. Moraaliköyhä S-ryhmä

S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko
      Tampere
      139
      1476
    6. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      79
      1356
    7. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      68
      1186
    8. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      82
      1148
    9. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      63
      1105
    10. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      47