Tämän kertaisena aiheena on erikoislaatuiset ihmiset, joita silloin tällöin olen elämäni varrella tavannut.
50-luvun loppupuolella olin 3 vuotta opettajan viransijaisena aivan Venäjän rajan tuntumassa. Oli aika hakea opiskelupaikkaa seminaarissa ja hakupapereihin piti liittää lääkärintodistus. Lähin lääkärin vastaanotto oli 40 km:n päässä. Koululla ei ollut puhelinta, kännyköistä ei vielä tiedetty mitään, joten lähdin summamutikassa Lieksaan linja-autolla ja toivoin, että pääsen vastaanotolle. Asiana siis lääkärintodistus seminaariin hakua varten. -
Odotushuone oli tupaten täynnä ihmisiä. Istuin lähinnä vastaanoton ovea, että ehtisin vaihtaa lääkärin kanssa muutaman sanan. Ovi aukesi, pitkä lääkäri tuli ovelle ja mulkoili lasiensa yli kysäisten minulta, vieras kun olin: - Kuka piru sinä oot? (Juuri näillä sanoilla hän kysyi.) Esitin itseni ja asiani ja sain tulla hänen perässään. - Se on pirun pitkä juttu, murisi hän, meni kirjoituspöydän ääreen ja alkoi kaivella laatikosta sopivaa lomaketta. Esille tuli ensin tavallinen vasara. - Sillä kokeilen potilaitten refleksejä, sanoi lääkäri ja hörähti nauruun. Lomake löytyi.
Sitten piti ottaa röntgenkuva vanhanaikaisella laitteella, totutella ensin pimennettyyn huoneeseen. - Lääkäri näki tyhjän vatsani ja kysyi: - Mitäs neiti on syönyt aamiaiseksi? Puuroa ja voileipää, sävelsin, vaikka en ollut ehtinyt syödä mitään. - Mihin pirruun se ruoka on hävinnyt, ei murun murua! Vai ootko sinä läpipasko? -
Seuraavaksi seurasi virtsakokeen otto. Lääkäri ojensi pienen kaarimaljan johon minun olisi pitänyt laskea pieni tippa keltaista nestettä. Sanoin ettei tuo riitä, nyt on rakko täynnä vettä. Hän toi aika ison kaarimaljan, häipyi itse verhon taakse odottamaan tuloksia, kun minä leuhahdin kyykylleen kaarimaljan päälle ja laskin laulellen vesiä. Kun olin valmis, aloin yskiä merkiksi, että valmista on.
Lääkäri tuli verhon takaa ja kyykistyi ottamaan kaarimaljan lattialta. Hänen sormensa kastuivat kun nosti astian lavuaarin päälle. Vähän kiroilua siihen perään. Vihdoin viimein oli kaikki kommervenkit tehty. Lääkäri hyvästeli sanoen: Perästä kuuluu, sano torventekijä. Lykkyä tykö! Olen 85 v vanha, mutta en taida dementoitua niin paljon, ettenkö muistaisi tämän lääkärireissun! 😃
Kuulin kyläläisiltä sitten muittenkin kokemuksia samaisen lääkärin luona.
Hän oli legenda jo eläessään! :)
Entisajan erikoiset ihmiset. ns. originalit
7
83
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Ennen lääkärit saattoivat täräyttää mitä vain.
Lääkärit olivat suorasukaisia ja myös huumorintajuisia.
Olen lukenut pari kirjaa lääkärikaskuja, joista ainakin osa on todenperäisiä.
Kaskuja on monenlaisia eri alojen lääkäreistä ja kunnanlääkäreistä.
Niissä on mm. useita hauskoja kaskuja Arvo Ylpöstä ja monesta muusta.Tänä päivänä vitsaillaan ainakin täällä Ruotsissa potilaspäiväkirjojen kustannuksella, joita siirtolaislääkärit vaillinaisella kielitaidollaan kirjoittavat.
Kauhistuneena luin erään lääkärin muistiinpanoja omasta käynnistäni hänen luonaan.
Otin siitä kopion, sitten punaisella kynällä korrjasin virheet. Kirjoitin loppuun:
Potilaspäiväkirja, kirjailija dr. MB, kuvitus MdK. Vein kopion terveyskeskukseen ja pyysin korjaamaan virheet arkistossa. :)
- AnonyymiUUSI
Kerrassaan hyvä juttu.
Aika oli toinen, lääkäri oli paikallaan aina sama. Nythän kaikki vaihtuu alituiseen.
Eikä siihen aikaan ollut sellaista loukkaantumisen kulttuuria, kun on nyt.
Toit mieleeni muiston lapsuuteni kotikunnasta.
Siellä eläinlääkärin nimi oli Härkönen, ihmislääkärin nimi Valtimo ja papin nimi oli Kalmanlehto.- AnonyymiUUSI
Eliaana siis
Tämän lääkärin nimi oli Vilkala. Hän oli keuhkosairauksien erikoislääkäri ja paikkakuntalaisten mukaan hänen yskänlääkesekoituksensa olivat tehokkaita. Sota-aikana (rintamalla) sekoitettiin yskänlääkkeisiin huumetta, joka lamautti yskärefleksin, ettei vihollinen kuulisi yskimistä. Ehkä sodan loputtua tämä tapa jatkui ja Vilkala tiesi, kuinka yskä loppuu.
Hauskoja sukunimiä noilla ammattien edustajilla. Hämeenlinnassa oli pari poliisia, toinen Helisevä ja toinen Koliseva. :)
- AnonyymiUUSI
50- luvulla kunnissa oli tavallisesti yksi ihminen sosiaalipuolella joka hoiti kaikki sosiaaliasiat. Kunnanlääkärit kunnissa hoiti lähes kaikki tapaukset, umpisuolen leikkaukset ym ym kirurgiset toimet. Nykyään kunnissa ei ole juuri mitään, kaikki pitää hakea valtakunnan 5 suurimmasta kaupungista jos mielii saada hoitoa.
- AnonyymiUUSI
Moktar. Bugta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2364600Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763035- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 251613
- 781439
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69938
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894