Tämän kertaisena aiheena on erikoislaatuiset ihmiset, joita silloin tällöin olen elämäni varrella tavannut.
50-luvun loppupuolella olin 3 vuotta opettajan viransijaisena aivan Venäjän rajan tuntumassa. Oli aika hakea opiskelupaikkaa seminaarissa ja hakupapereihin piti liittää lääkärintodistus. Lähin lääkärin vastaanotto oli 40 km:n päässä. Koululla ei ollut puhelinta, kännyköistä ei vielä tiedetty mitään, joten lähdin summamutikassa Lieksaan linja-autolla ja toivoin, että pääsen vastaanotolle. Asiana siis lääkärintodistus seminaariin hakua varten. -
Odotushuone oli tupaten täynnä ihmisiä. Istuin lähinnä vastaanoton ovea, että ehtisin vaihtaa lääkärin kanssa muutaman sanan. Ovi aukesi, pitkä lääkäri tuli ovelle ja mulkoili lasiensa yli kysäisten minulta, vieras kun olin: - Kuka piru sinä oot? (Juuri näillä sanoilla hän kysyi.) Esitin itseni ja asiani ja sain tulla hänen perässään. - Se on pirun pitkä juttu, murisi hän, meni kirjoituspöydän ääreen ja alkoi kaivella laatikosta sopivaa lomaketta. Esille tuli ensin tavallinen vasara. - Sillä kokeilen potilaitten refleksejä, sanoi lääkäri ja hörähti nauruun. Lomake löytyi.
Sitten piti ottaa röntgenkuva vanhanaikaisella laitteella, totutella ensin pimennettyyn huoneeseen. - Lääkäri näki tyhjän vatsani ja kysyi: - Mitäs neiti on syönyt aamiaiseksi? Puuroa ja voileipää, sävelsin, vaikka en ollut ehtinyt syödä mitään. - Mihin pirruun se ruoka on hävinnyt, ei murun murua! Vai ootko sinä läpipasko? -
Seuraavaksi seurasi virtsakokeen otto. Lääkäri ojensi pienen kaarimaljan johon minun olisi pitänyt laskea pieni tippa keltaista nestettä. Sanoin ettei tuo riitä, nyt on rakko täynnä vettä. Hän toi aika ison kaarimaljan, häipyi itse verhon taakse odottamaan tuloksia, kun minä leuhahdin kyykylleen kaarimaljan päälle ja laskin laulellen vesiä. Kun olin valmis, aloin yskiä merkiksi, että valmista on.
Lääkäri tuli verhon takaa ja kyykistyi ottamaan kaarimaljan lattialta. Hänen sormensa kastuivat kun nosti astian lavuaarin päälle. Vähän kiroilua siihen perään. Vihdoin viimein oli kaikki kommervenkit tehty. Lääkäri hyvästeli sanoen: Perästä kuuluu, sano torventekijä. Lykkyä tykö! Olen 85 v vanha, mutta en taida dementoitua niin paljon, ettenkö muistaisi tämän lääkärireissun! 😃
Kuulin kyläläisiltä sitten muittenkin kokemuksia samaisen lääkärin luona.
Hän oli legenda jo eläessään! :)
Entisajan erikoiset ihmiset. ns. originalit
21
335
Vastaukset
- Anonyymi
Ennen lääkärit saattoivat täräyttää mitä vain.
Lääkärit olivat suorasukaisia ja myös huumorintajuisia.
Olen lukenut pari kirjaa lääkärikaskuja, joista ainakin osa on todenperäisiä.
Kaskuja on monenlaisia eri alojen lääkäreistä ja kunnanlääkäreistä.
Niissä on mm. useita hauskoja kaskuja Arvo Ylpöstä ja monesta muusta.Tänä päivänä vitsaillaan ainakin täällä Ruotsissa potilaspäiväkirjojen kustannuksella, joita siirtolaislääkärit vaillinaisella kielitaidollaan kirjoittavat.
Kauhistuneena luin erään lääkärin muistiinpanoja omasta käynnistäni hänen luonaan.
Otin siitä kopion, sitten punaisella kynällä korrjasin virheet. Kirjoitin loppuun:
Potilaspäiväkirja, kirjailija dr. MB, kuvitus MdK. Vein kopion terveyskeskukseen ja pyysin korjaamaan virheet arkistossa. :)
- Anonyymi
Kerrassaan hyvä juttu.
Aika oli toinen, lääkäri oli paikallaan aina sama. Nythän kaikki vaihtuu alituiseen.
Eikä siihen aikaan ollut sellaista loukkaantumisen kulttuuria, kun on nyt.
Toit mieleeni muiston lapsuuteni kotikunnasta.
Siellä eläinlääkärin nimi oli Härkönen, ihmislääkärin nimi Valtimo ja papin nimi oli Kalmanlehto.- Anonyymi
Eliaana siis
Tämän lääkärin nimi oli Vilkala. Hän oli keuhkosairauksien erikoislääkäri ja paikkakuntalaisten mukaan hänen yskänlääkesekoituksensa olivat tehokkaita. Sota-aikana (rintamalla) sekoitettiin yskänlääkkeisiin huumetta, joka lamautti yskärefleksin, ettei vihollinen kuulisi yskimistä. Ehkä sodan loputtua tämä tapa jatkui ja Vilkala tiesi, kuinka yskä loppuu.
Hauskoja sukunimiä noilla ammattien edustajilla. Hämeenlinnassa oli pari poliisia, toinen Helisevä ja toinen Koliseva. :)
- Anonyymi
50- luvulla kunnissa oli tavallisesti yksi ihminen sosiaalipuolella joka hoiti kaikki sosiaaliasiat. Kunnanlääkärit kunnissa hoiti lähes kaikki tapaukset, umpisuolen leikkaukset ym ym kirurgiset toimet. Nykyään kunnissa ei ole juuri mitään, kaikki pitää hakea valtakunnan 5 suurimmasta kaupungista jos mielii saada hoitoa.
- Anonyymi
Niin oli. Muistan 50-luvun alkupuolelta erään yön, kun äidillä oli umpisuoli kipeä. Isä soitti kunnanlääkärille, joka oli nukkumassa ja vastasi isälle kiroillen: - Mitä pirua minä sille yöllä tekisin? Isä kimmastui ja vastasi samalla mitalla: - Mihin pirruun sinun liäkäritaetos yöllä häviää! Jumaliste äijä, ala vettee housuja jalakaas. Myö tullaan ikkunasta sisälle, jos ei piästä ovesta. Pirssi hyrree jo ovelle. Nyt myö lähetään!
Lääkäri oli ollut itse ovella vastaanottamassa. Umpisuoli oli puhjennut ja vaarana vatsakalvontulehdus. Äidille tuli pitkä sairaalassaolo aika, mutta selvisi hengissä.
- Anonyymi
Moktar. Bugta
- Anonyymi
Täällä haja-asutusalueella hyvän lääkärin vastaanotolle on vaihtelevaa, etten sanoisi riskipeliä. Viimeinen keikkalääkäri oli mies, nähtävästikin arfikkalainen.
On ollut ehkä armeijan lääkärinä - niin tylyä oli käytöksensä. Enhän minä lomaa tullut pyytämään, iäkäs eläkeläismies!
Lääkärillä käynti johtui Kuntasoten toivomuksesta. On kuvaavaa, etten muista mihin em. tapaus liittyi.
Toivon, että em. doktor voisi siirtyä vaikka vankeinhoidon toimialalle.Suomessa tehtiin valitettavasti iso moka siinä Sote-uudistuksessa. Kopio ruotsalaisesta mallista, jota nyt on ehdotettu, että palattaisiin entiseen hoitomalliin. Se riippuu, kuinka rahanahne puolue on seuraavan valtakauden aikana.
Tämä ruotsalainen malli on jaettu hoitoalueisiin, päävastuu valtiolla, mutta yksityisten palveluja ostetaan tarpeen mukaan. Jokaisen potilaan mukana, joka käyttää yksityisiä palveluja, seuraa hoitoraha, joka tietysti heti käsittelyssä jakaa ihmiset kahteen ryhmään iän mukaan.
Iäkkäät, multisairaat ihmiset tarvitsevat enemmän hoitopäiviä ja uutta rahaa uuden potilaan mukana saa odotella pitempään. Jonkun nuoren sairastuessa, joilla on vähemmän hoitopäiviä ja -tarvetta, raha liikkuu nopeammin. Tästä on ollut seurauksena, että yksityiset hoitopaikat yrittävät livistää hoitovastuustaan ja saattavat suoraan valehdella, ettei esim. ole vapaita hoitopaikkoja tai lääkärinaikoja. Saattaa joutua odottamaan kuukausia.
Kun systeemi otettiin käyttöön, toivottiin että verotulot lisääntyisivät ja että jonot hoitopaikkoihin lyhenisivät, mutta on käynyt juuri päinvastoin. Voitot menevät veroparatiiseihin ja potilasjonot kasvavat.- Anonyymi
mdk.mdk kirjoitti:
Suomessa tehtiin valitettavasti iso moka siinä Sote-uudistuksessa. Kopio ruotsalaisesta mallista, jota nyt on ehdotettu, että palattaisiin entiseen hoitomalliin. Se riippuu, kuinka rahanahne puolue on seuraavan valtakauden aikana.
Tämä ruotsalainen malli on jaettu hoitoalueisiin, päävastuu valtiolla, mutta yksityisten palveluja ostetaan tarpeen mukaan. Jokaisen potilaan mukana, joka käyttää yksityisiä palveluja, seuraa hoitoraha, joka tietysti heti käsittelyssä jakaa ihmiset kahteen ryhmään iän mukaan.
Iäkkäät, multisairaat ihmiset tarvitsevat enemmän hoitopäiviä ja uutta rahaa uuden potilaan mukana saa odotella pitempään. Jonkun nuoren sairastuessa, joilla on vähemmän hoitopäiviä ja -tarvetta, raha liikkuu nopeammin. Tästä on ollut seurauksena, että yksityiset hoitopaikat yrittävät livistää hoitovastuustaan ja saattavat suoraan valehdella, ettei esim. ole vapaita hoitopaikkoja tai lääkärinaikoja. Saattaa joutua odottamaan kuukausia.
Kun systeemi otettiin käyttöön, toivottiin että verotulot lisääntyisivät ja että jonot hoitopaikkoihin lyhenisivät, mutta on käynyt juuri päinvastoin. Voitot menevät veroparatiiseihin ja potilasjonot kasvavat.Tavallisesti ole aina luottanut hoitoon , mutta nykyisin se ei toimi kuten pitäisi ainaisia jonoja ja ei oota tarjotaan .
Kohtaamiset lääkäreiden kanssa ovat jotenkin kylmiä .
Mutta oma lääkärini on hyvä ja ystävällinen . Sairaalassa liukuhihna systeemi Anonyymi kirjoitti:
Tavallisesti ole aina luottanut hoitoon , mutta nykyisin se ei toimi kuten pitäisi ainaisia jonoja ja ei oota tarjotaan .
Kohtaamiset lääkäreiden kanssa ovat jotenkin kylmiä .
Mutta oma lääkärini on hyvä ja ystävällinen . Sairaalassa liukuhihna systeemiOma kokemukseni täällä Ruotsissa on, että terveyskeskuksessa on vaikea saada oma lääkäri, jonka saisi tavata aina kun lääkäriä tarvitsee. Paljon on harjoittelevia lääkäreitä ja siirtolaislääkäreitä, jotka eivät osaa kunnolla ruotsia.
Joskus saattaa käydä niin, että potilas joutuu ohjailemaan lääkäriä! - Kaaduin eräänä talvena jäisellä rinteellä niin pahasti, että takaraivosta vuoti verta ja terveyssisar sanoi, että minun pitää päästä terveyskeskukseen lääkäriin, joka ompelee haavan kiinni. Matkaa oli 20 km. Ajoin itse. Toisessa kädessä paljon talouspaperia ja kuivasin pois verta. ajoin tuhatta ja sataa.
Terveyssisar oli jo soittanut että lääkäri oli valmiina toisessa päässä kun tulin sisälle.
Nuori lääkäri antoi puudutuspiikin ja iski neulan kohtisuoraan kalloon. Tietysti kaikki aine valui pitkin kaulaa. - Sanoin hänelle, että otetaanpa uudestaan ja pistä se neula sivuttain päänahan alle niin puudutus pysyy paremmin siellä missä sen pitääkin pysyä. Hän teki työtä käskettyä ja sai ommeltua haavan umpeen.
Illalla hän sitten vielä soitti ja kysyi vointia, jos tunnen huimausta ja että hän ei tullut ajatelleeksi että olisi passittanut minut röntgeniin kaiken varalta. Sanoin, ettei minulla ole mitään hätää, olen tehnyt yhdet lumityötkin iltapäivällä!
- Anonyymi
" Synnymme originaaleina, kuolemme kopioina. "
- Anonyymi
Hyvä lopetus ketjulle! ;)
/MdK - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä lopetus ketjulle! ;)
/MdKYeap, lyhyesti virsi kaunis. Heh.
- Anonyymi
Aloittajako lopetti. No jos tämä vielä.
Emäntä löi navetassa talikolle jalkateräänsä reijän. Siitä paikasta lääkäriin. Lääkäri katsoi saapasta, "Jos toisen näin paskasen saappaan joku minulle näyttää, annan kympin. Emäntä pukkasi toisen jalkansa lääkärin nenän eteen. "Tuossa, pesin vähän tuota loukkaantunutta". Emäntä sai kympin eikä vastaanottomaksuakaan tarvinnut maksaa. - Anonyymi
No kiellon päälle sitten vielä yksi:
kunnanlääkäri tokaisi jollekin maalaisemännälle viisikymmentäluvulla , kun tämä oli tullut tutkituttamaan alapään vaivaa;
"V...un on haistava v...ulle, eikä kölninvedelle!"
(Rouvan puhtaus ja hyvä tuoksu olivat nähtävästi vaikeuttaneet diagnoosin tekemistä) - Anonyymi
Olin vielä ihan pikkupoika kun kuulin kylässämme pienviljelijänä eläneestä miehestä. Hänellä oli parantajan lahja. Oli sen syntymässään saanut.
Tätini hoiti äitinsä nimissä olevaa vanhaa maatilaa.
Hevosta hoitaessaan sattui niin, että hevonen tallasi vahingossa tädin jalkaterän päälle. Kumikengät jalassaan jalkaterä murtui.
Olihan kylässä kansanparantaja. Kun tämä sai tiedon onnettomuudesta, hän tyrehdytti veren virtaamisen. Täti vietiin sairaalaan kun verenvuoto oli tyrehdytetty.
Pojan kloppina ollessani kuulin jostakin, että Lapin alueella asui nainen, jolla oli sama parantajan lahja.
En ole kuullut tästä naisesta tai olinpaikasta tai elämästään tämän koommin.
eläkel.mies.- Anonyymi
Niitähän oli ennen niitä ns parantajia . Ainut mitä saivat aikaan ihmiselle oli suggessio joka auttoi ainakin eräisiin psyykkisiin sairauksiin,kun ihmiset luottivat hänee kiven kovaa.
Elimellisiä sairauksia eivät mitenkään kyenneet parantamaan . Sellaista ihmistä ei ole ole olemassakaan .
Naapurin pappa piti itseöön sellaisena parantajana ja muka osasi pysäyttää veretkin. Oli itseään täynnä . Vaa; nyt on hoitokodissa eikä tunne enää edes lapsiaan
- Anonyymi
Hassu sana Erikoinen ihminen!
Minä tunnen erilaisia ihmisiä, mutta en yhtään erikoista, vaikka kansanparantajia ja jopa Aino Kassisen tunsin ja tapasin.
Ei hänkään mikään erikoinen ihminen ollut, vaikka sattumalta oli selvänäkijä, kuka uskoi, kuka ei, enpä ota tuttavani asioihin kanttaa,
edesmennyt jo, ei loukata tässäkään.
Hiukan pullukka nainen, mitä erikoista siinä olis?- Anonyymi
Hänen erikoisuutensa olivat juuri ne; parannustaito ja selvännäkijän kyky, tapa nähdä ja katsella toisin tätä muoalimaa, jota suurin osa katselee liian kapean putken läpi ja / tai läpyt ohimoilla eikä näe kuin oman napansa.
Hänenlaisensa kuuluvat ikään kuin aivan eri rotuun kuin me tavalliset tallaajat, niiin toisenlainen heidän elämänkatsomuksensa ja -näkemyksensä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi3563756Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun232459Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos152010Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141665Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko4191574Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t471562Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist2901510- 171334
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.631136- 201091