Ns. metsätalous on pilannut Suomen vesistöt. Pystytäänkö korjaamaan ennen seuraavaa jääkautta? Miljardeja jo yritys maksaisi. Turha ees yrittää, olen metsänomistaja.....eihän sitä silti pöljä tartte olla?😢
Vesistöjen korjaamisen miljardit
28
606
Vastaukset
- Anonyymi
Entäs väestön korjaamisen miljardit?
- Anonyymi
Laiturin kunto ja kuvituskuvan valinta kertonee jotain.... https://www.temepa.fi/luonnonhoito/vesiensuojelu
- Anonyymi
Yllättävän monitaitoinen toimija noin pieneksi yritykseksi. Onko kenelläkään todellisia kokemuksia vesiensuojeluhankkeiden toteutuksesta ja etenkin lopputuloksesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yllättävän monitaitoinen toimija noin pieneksi yritykseksi. Onko kenelläkään todellisia kokemuksia vesiensuojeluhankkeiden toteutuksesta ja etenkin lopputuloksesta?
Kun suo ojat tukitaan, niin vesistökkin paranee, kertoovat. Miljoonien hehtaarien urakka, työttömiille töitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun suo ojat tukitaan, niin vesistökkin paranee, kertoovat. Miljoonien hehtaarien urakka, työttömiille töitä.
Metaanipäästöt moninkertaistuvat ja ravinnepäästöihinkin tulee raju piikki ylöspäin noilla opeilla. Parempi antaa luonnonhoitaa ennallistaminen hissun kissun ja ajan kanssa
- Anonyymi
Tarvitaan oikeaa osaamista, eikä moniala rääipijöiden harjoittelutyömaita, jossa palaa vain aikaa ja rahaa.
- Anonyymi
Metsähallituksella ylivoimaisesti paras osaaminen ennallistamistöissä, samoin kuin kulotuksessa. Pikkuveivareiden toteutuksissa aikaa ja resursseja kuluu reklamointeihin ja lopputulos on kaikesta ohjeistuksesta huolimatta semmoinen kun sattuu tulemaan ja mistä sattuu tuulemaan tai tulvimaan.
- Anonyymi
Vesistöjen hajakuormitus ei ole sama kuin maa- ja metsätalous, vaikka agendatutkijat niin yrittävät uskotella.
Kaupunkien vedenpuhdistamot ovat suuri syyllinen. Puhdistamoiden tuottama kiintoaine käytetään viherrakentamisessa ja levitellään mm. Moottoriteiden varsille. Sieltä sen sisältämä fosfori ja typpi leviävät hajakuormituksena vesistöihin.- Anonyymi
Maataloudessa on tarkka kirjanpito siitä, että pelton levitetään juuri se määrä lannoitetta, jota sen vuoden sato tarvitsee kasvaakseen. Tämä jo pelkästään kustannusten takia. Ei kellään ole rahaa levittää peltoon yhtään ylimääräistä.
Puhdistamojätettä taas levtetään täysin vailla kontrollia, kun suuri yleisö pitää maajusseja syyllisinä. Puhdistamojätteen vaikutus näkyy selvästi siinä, että suurimmat vesistöongelmat ovat aina isojen taajamien lähellä. Esim. Suomenlahti kukkii sinilevää, mutta pohjanmaan rannikkoalue on varsin puhdas siitä. Toki virtausten mukana etelästä siirtyy sinnekin aina välillä ravinnepitoista vettä, mutta ero on silmiinpistävä.
- Anonyymi
Suoalueiden vedet on tummia luonnostaan. Ei niistä saa kirkkaita ainoastaan kemikaalrilla
- Anonyymi
Taitaa tuo vesien tummuminen ja rehevöityminen haitata eniten lähinnä kesämökkiläisiä? Jotka haluaa pestä saippuansa pois kirkkaassa vedessä. Nykyään ei enää sentään pelkästään syytetä maatilallisia vesien pilaantumista kun ei monella kylällä enää maatiloja ole ja silti vedet tummuu. Onhan se tietysti mukavampi syyttää naapurin farmaria kuin oman metsä palstan ojituksia.
- Anonyymi
Tuohon mene yhtään rahaa jos velvoitetaan metsänomistajat tekemään itse ennallistukset ja saostusaltaat metsiinsä.
- Anonyymi
Miksi ihmeessä metsänomistajien pitäisi nuo kustantaa?
Metsänomistajana en ole tehnyt yhtään ainoata toimenpidettä metsissäni, joka olisi pilannut vesiä, tuhonnut puroja, jokia jne. Ja koska en ole niin tehnyt, niin en tietenkään voi ’palauttaakaan’ tai ennallistaa yhtään mitään.
Olen tietty toiminut talousmetsissäni lakien ja annettujen suositusten mukaan sen mitä ei-metsäalan ammattilaisena kaupunkilaismetsänomistajana, jonka metsätila on reilun 200 km:n päässä kotoani. Nuo lait ja suositukset eivät ole olleet minun säätämiään ja monet niistä ovat olleet velvoittaviakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Metsänomistajana en ole tehnyt yhtään ainoata toimenpidettä metsissäni, joka olisi pilannut vesiä, tuhonnut puroja, jokia jne. Ja koska en ole niin tehnyt, niin en tietenkään voi ’palauttaakaan’ tai ennallistaa yhtään mitään.
Olen tietty toiminut talousmetsissäni lakien ja annettujen suositusten mukaan sen mitä ei-metsäalan ammattilaisena kaupunkilaismetsänomistajana, jonka metsätila on reilun 200 km:n päässä kotoani. Nuo lait ja suositukset eivät ole olleet minun säätämiään ja monet niistä ovat olleet velvoittaviakin.Eikö siellä ole ojituksia ollenkaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen tietty toiminut talousmetsissäni lakien ja annettujen suositusten mukaan sen mitä ei-metsäalan ammattilaisena kaupunkilaismetsänomistajana, jonka metsätila on reilun 200 km:n päässä kotoani. Nuo lait ja suositukset eivät ole olleet minun säätämiään ja monet niistä ovat olleet velvoittaviakin.Monia ei omia virheitä tai säädöksiä korjataan omaan laskuun rakentamisen aloillakin, vaikkei niitä ole itse aikoinaan tehty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monia ei omia virheitä tai säädöksiä korjataan omaan laskuun rakentamisen aloillakin, vaikkei niitä ole itse aikoinaan tehty.
Jos on itte tehty, niin sehän on sitte ihan oikein, ei renkää korjata.
- Anonyymi
Jos vesi on märkää niin se on vettä eikä sille tarvitse tehdä mitään. Se näyttää myyntikuvissa järvelle
- Anonyymi
MIKSI KORJATA , KOSKA JÄÄKAUSI TULEE JOKA TAPAUKSSESSA
- Anonyymi
Jos minulla on ennallistettua tai itestään ennallistunutta, eli hoitamatoonta metsää, niin mitä siitä maksetaan jos lähtis myimään?
- Anonyymi
Meidän kirkas lähdelampi pitattiin soitten ojituksella viljejyksen tarpeeseen,samalla laskettiin lammen vedenpintaa. Tämä tapahtui -60 luvun loppupuolelle,kaikki vedet ohjattiin kirkasvetiseen lampeen joka nykyisin on humusta täynnä ja rannat kasvaneet kauttaaltaan 10 umpeen. Ja tämä vain parinkymmenen vuoden suoviljejyn takia,nykyisin suolle istutettu kuusia jotka on jäänyt hoitamatta. Tämä systeemi oli katastrofi kirkasvetiselle lähdelammelle,vesi täysin ruskeaa ja humusta pohjalla monta metriä. Kyllä ihminen on tyhmä!
- Anonyymi
Paljon olis töitä nuilla soilla jotka ojitettiin metsätaloudelle -60 luvulla,ei siellä puut kasvanu mutta kaikki marjasato menetettiin iäksi,lähinnä kallisarvoiset lakat. Kukahan viisas kuvitteli että puut kasvaisi suossa?
- Anonyymi
Tutkijoiden mielestä vanhat ojitukset jopa pahempia, kuin verekset. Ravinteita, humusta ym. virtaa vesistöihin käsittämättömiä määriä. Kiintoaineksen määrä vanhoissa ojituksissa pienempi. Suomen vedet "ruskettuvat", kesähelteellä ja talvella joet kuivuvat ym. ym. Suomen laki on yksiselitteinen...sotkija maksaa! Paitsi tämä ns. "metsänhoito".
- Anonyymi
Metsien ojitus on suomalaisen hulluuden suurempia monumenttejä.
Koska ojien kaivuuta on tuettu, niin niitä on kaivettu 1 400 000 kilometriä eli 35 kertaa maapallon ympäri.
Tähän kun lisää sen, että käytännössä muuta metsänkorjuutapaa ei ole sallittu kuin avohakkuu, niin vesistöjen pilaaminen on ollut väistämätöntä.- Anonyymi
Kotijärveni valuma-alueella ojitusta yli 2000 kilometriä. Ympäristörikos vailla vertaa.
- Anonyymi
Kyllä ojitetut suot kasvaa, pitää vaan huolehtia ravinteista myös. Surkeat suot, sano Kianto.
- Anonyymi
Vesien tummuminen humushappojen vaikutuksesta on pienentänyt entisten kirkkaitten järvien näkemäsyvyyttä ratkaisevasti. Tehometsätalous on lanseerannut käsitettä "luontaisesti ruskeat vedet". Ymmärrän yskän. Jäljet hirvittävät jo "sylttytehdasta" itseäänkin.
- Anonyymi
Pirusti pitää puuta myirä, että saa virheet korjattua.
- Anonyymi
Pekilolle puita kaatavaa luonnonhoidon osaaja tietänee puunhinnan ainakin rauhitettujen tupsumäntyjen osalta.. Pitää tehdä semmoista mitä muut ei tee, vai miten se "konkarin" liikeidea olikaan Metsälehden haastattelussa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 283210
Arki on paljon tylsempää
kun en voi enää ihaillen seurata työntekoasi. Hyvä puoli on se että saan nukuttua ja syötyä, ei ollut kivaa olla jatkuva302505En halua miestä joka
Havisee kuin haavan lehti kakat housussa eikä uskalla ottaa ohjia ja lähestyä naista. Niin kuin miehen kuuluu tehdä, oll2862255Keskisarja todettiin rasistiksi
Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan Keskisarjan lausunnot Ylen A-Studiossa viime viikolla täyttävät rasismin määritelmän5202010- 1761877
Mikä tarve Kontulalla on paljastaa seksityötaustansa
Anna Kontula on koettu totiseksi kansanedustajaksi. Joka tosin on puolustanut aina seksityöläisiä. Mutta nyt Kontula ava4121584Sen pienen ohimenevän hetken tänään sain ihailla sua
ehkä taas joskus. Taitaa aina vuosi mennä, kun eteen ilmaannut. Mieheltä naiselle.111572Kylämme taas kartalla
Kuka se tappaja on Suomussalmelta? Onkohan taas eroperheen vesa? Turvaton lapsuus jne? Näitä huonot kortit saaneita on n101340Ensitreffit alttarilla: Heti outo ratkaisu uusilta asiantuntijoilta: "On tehty reippaitakin..."
Ensitreffit alttarilla uudistui ja mukana on kaksi uutta asiantuntijaa: Joonas Pesonen ja Iida Mäkikallio. Kari Kanala j151224Olitkohan koskaan
yhtä optimistinen kuin minä siitä, että jonain päivänä olisimme vielä yhdessä? Vai uskoinkohan minä yksinäni siihen, jos861179