Minä olen ja näin lasketaan: Sademäärä mitataan aina sulatettuina millimetreinä. Käytännössä mitataan astiaan kertyneen sateen tilavuus (tai massa) ja jaetaan se astian suuaukon pinta-alalla, jolloin saadaan vesipatsaan korkeus. Yksi milli sadetta on litra neliömetrille. Jos sade on tullut lumena, se sulatetaan tai punnitaan.
Ei ole jäänyt mieleen paljonkohan viime päivinä on satanut millimetreissä,
mutta piha on ainakin vesilammikoina.
Mitä olet muuten harrastanut näinä sateisina kesäpäivinä, kun vettä on tullut kuin aisaa ainakin etelämmässä ?
Oletko joskus miettinyt miten sademäärä lasketaan?
47
253
Vastaukset
- Anonyymi
Saunonut ja koittanut kiirehtiä kastumatta uimaan.
- Anonyymi
Hauska vastaus, kiirehtiä kastumatta kastumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hauska vastaus, kiirehtiä kastumatta kastumaan.
Kiva kokemus sateessa uimaan.
- Anonyymi
Osaatko tulkita mistä sääkartalla kiemurtelevat rintamat kertovat ?
https://www.foreca.fi/sääpedia/t0xi4a6c- Anonyymi
Tarkoittamasi sivu ei aukea. Minuakin kiinnostaisi ne eriväriset "kaaret" sääkartalla,
joissa on puolipalloja ja kolmionmuotoisia piikkejä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoittamasi sivu ei aukea. Minuakin kiinnostaisi ne eriväriset "kaaret" sääkartalla,
joissa on puolipalloja ja kolmionmuotoisia piikkejä.Jätä skandit pois. Eli https://www.foreca.fi/saapedia/t0xi4a6c
- Anonyymi
Ei sade haittaa, parempi se on kuin helle. Kuuntelen sateen ropinaa ja lueskelen tietokirjoja, muistelmia jne.
- Anonyymi
Ketä tuo kiinnostaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketä tuo kiinnostaa?
Kielteisyytesi ei kehitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketä tuo kiinnostaa?
Ei ehkä ketään, mutta vastasin, kun aloittaja kysyi mitä harrastat sadepäivinä.
- Anonyymi
Ei sademäärän mittauksessa aloittajan kertomaa puljaamista tarvita, jos on oikeanlainen putkenpätkä tms. niin riittää kun katsoo montako milliä siihen on kertynyt esim. tunnissa tai vrk:ssa. Siitä voi päässämietinnällä edetä huntsimalla että jos vettä on vaikka 8 mm, minun kiinteistölleni on silloin satanut yht. noin 80000 litraa vettä.
- Anonyymi
Aloittaja ehkä tarkoitti säätiedotuksen ilmoituksia, ei itse aio ruveta mittamaan.
- Anonyymi
Mitä tuolla tiedolla tavallinen ihminen tekee? Tuon tiedon löytää jokainen helposti jolla on tietokone tai älykännykkä.
- Anonyymi
Minua kiinnosti tuo aloitus, en ole koskaan ajatellut miten lasketaan. Tuttavalla on lasiputki tikun päässä, niitä on myynnissä. Hän katsoo joka aamu yösateen jälkeen paljonko on satanut. Hän on kiinnostunut.
- Anonyymi
Minulla myös ihan puutarhakaupasta ostettu sademittari, maksoikin huikeat 3 euroo. Ihan kiva on ollut seurata paljonko siihen vettä kertyy vuorokaudessa
- Anonyymi
Säätiedotuksissa millimetrimäärä ilmoitetaan ja joskus miettii miten se
sääasemilla mitataan.
Myös isobaareja ja säärintamamerkkejä haluaisi ymmärtää
https://fi.wikipedia.org/wiki/Isobaari- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahtaisiko tämä linkki säärintamista onnistua ?
https://www.foreca.fi/sääpedia/t0xi4a6cEi onnistu, mutta Forecan sivulta "Säämerkit" löytyy linkki
"Mistä sääkartalla kiemurtelevat säärintamat kertovat?" - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei onnistu, mutta Forecan sivulta "Säämerkit" löytyy linkki
"Mistä sääkartalla kiemurtelevat säärintamat kertovat?"Korvaa skandit... https://www.foreca.fi/saapedia/t0xi4a6c
- Anonyymi
Herralle tuskin tarvitsee esitellä itse askarreltuja sateenkaarilippuja.
- Anonyymi
???
- Anonyymi
Helppo homma,ota kaljatuoppisi ja ryystä se tyhjäksi sen jälkeen sateeseen juoksemaan ja laske pisarat tuopin pohjalta kun lähimpään juottolan tiskille pääset.
- Anonyymi
Opettelisit kirjoittamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettelisit kirjoittamaan.
Palstalla osataan vaikka mitä, joku leimaa suomalaiset jopa rasisteiksi, noin vaan.....
- Anonyymi
Ai pitää varasta tuoppi ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai pitää varasta tuoppi ?
Osta se.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osta se.
Eli osta varas...!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli osta varas...!
Osta tumppi...eiku tuoppi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osta se.
Ei astioita myydä ulos ravintolasta.
- Anonyymi
Eiköhän tuon laskentatavan jo koululainenkin tiedä. Sateisena päivänä voi lueskella, tehdä ruokaa pitkän kaavan mukaan, leipoa, ommella, siivota, onhan noita touhuja sateisille päiville ihan riittämiin.
- Anonyymi
Joo, vaan jos sataa viikon...
- Anonyymi
Ei sitä astiaa tarvitse istua vahtimassa 24/7.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä astiaa tarvitse istua vahtimassa 24/7.
Vastaa oikealle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin voi valittaa viikon tauotta, ihanaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka satais kaksi viikkoa putkeen niin ajan saa kulumaan tosi hyvin kun harrastaa muutakin kuin ulkoilua. Yhtenäkään päivänä en ainakaan minä istu tyhjänpanttina kädet sylissä telkkaria tuijottaen, tekemistä löytyy hyvin muista harrastuksista ajankuluksi vaikka en kotoa poistukaan. Tosin sadekaan ei ole este kotoa poistumiselle jos ei ihan kaatamalla sada, välillä on ihan kivaakin kulkea sateessa kun on oikeanlaiset vermeet päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka satais kaksi viikkoa putkeen niin ajan saa kulumaan tosi hyvin kun harrastaa muutakin kuin ulkoilua. Yhtenäkään päivänä en ainakaan minä istu tyhjänpanttina kädet sylissä telkkaria tuijottaen, tekemistä löytyy hyvin muista harrastuksista ajankuluksi vaikka en kotoa poistukaan. Tosin sadekaan ei ole este kotoa poistumiselle jos ei ihan kaatamalla sada, välillä on ihan kivaakin kulkea sateessa kun on oikeanlaiset vermeet päällä.
Esim. lukemista ei sade haittaa, luen sen noin 20000- 25000 kirjan sivullista vuodessa, olivatpa vuodet sateisempia tai sateettomampia. Ennen toki meni parhaimmillaan liki tuplasti em. määrä mutta olen jo vähän tasaantunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin voi valittaa viikon tauotta, ihanaa...
Hah, kauheaa...:-)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kyllä katselen sateisina päivinä telkkariakin, Areenasta ja Katsomosta löytyy mielenkiintoista katsottavaa, jota ei telkkarista näytetä ollenkaan. Ei telkkarin katsominen mitään syntiä tai muuten paheksuttavaa ole, kuten täällä jotkut antaa ymmärtää.
Jokaisella omat mielipuuhansa, eikä yksi ole toista pahempi tai parempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kyllä katselen sateisina päivinä telkkariakin, Areenasta ja Katsomosta löytyy mielenkiintoista katsottavaa, jota ei telkkarista näytetä ollenkaan. Ei telkkarin katsominen mitään syntiä tai muuten paheksuttavaa ole, kuten täällä jotkut antaa ymmärtää.
Jokaisella omat mielipuuhansa, eikä yksi ole toista pahempi tai parempi.Telkkari voi passivoida ihmisen, pitää olla hereillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Telkkari voi passivoida ihmisen, pitää olla hereillä.
Telkkarin passivoimat eivät sitä onnekseen itse huomaa...minulla ei ole telkkaria ollut pian kolmeenkymmeneen vuoteen, havaitsin sen passivoinnin ajoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu mitä katsoo.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oma näkemykseni on, että sen parempaa nukuttajaa ei olekaan kuin tv-töllötin. Niiin monet uinahtavat sen äärellä. Ts. ei vähempää voisi tv:n tarjoama ohjelma kiinnostaa. He eivät siis ole hereillä eivätkä 'hereillä'.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oma näkemykseni on, että sen parempaa nukuttajaa ei olekaan kuin tv-töllötin. Niiin monet uinahtavat sen äärellä. Ts. ei vähempää voisi tv:n tarjoama ohjelma kiinnostaa. He eivät siis ole hereillä eivätkä 'hereillä'.
Hehe, aivan....
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Telkkarin passivoimat eivät sitä onnekseen itse huomaa...minulla ei ole telkkaria ollut pian kolmeenkymmeneen vuoteen, havaitsin sen passivoinnin ajoissa.
Niinkö luulit ? Miksi sinulle ei sitten ole muuta kuin suomi24 ?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niinkö luulit ? Miksi sinulle ei sitten ole muuta kuin suomi24 ?
Eikö ole muuta? Mistä sen tiedät?
- Anonyymi
Minä lasken niin, kuinka monta ämpärillistä vettä poistan veneestä.
- Anonyymi
Äyskäröintiä on kai ollut riittämiin...
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m372736Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?
Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.891184Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia
Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.127979Oliko mies vetäytyminen
Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.61967- 66907
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos77881EU:lta tyly ratkaisu Temulle
On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta101828Oon tässä pohtinut että se nainen
Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle70815Nainen on ihana
ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?25718Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä
Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi30684