Tuli ajettua liian kovaa motarilla niin meni kortti pitkäksi aikaa hyllylle. Millä voin nyt ajaa? Älkää ehdottako julkisia tai polkupyörää, ne ei kiinnosta. Jotain mikä käy polttomoottorilla. Olen 60-luvulla syntynyt. Elämäni meni.
Ajokortti meni hyllylle. Millä voin nyt ajaa?
110
816
Vastaukset
- Anonyymi
Tuon ikäinen saa ajaa mopolla/mopoautolla ilman korttia. Kato tuo kolmos sijalle päässyt katettu "senioriskootteri" https://yleiskone.com/paras-senioriskootteri/
- Anonyymi
ei saa ajaa mopo autolla ilman ajo korttia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei saa ajaa mopo autolla ilman ajo korttia
Senioriskootterilla saa ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei saa ajaa mopo autolla ilman ajo korttia
60-luvulla syntyneet saa, kun kortti on myönnetty joskus 70-luvulla. Käsittääkseni voi ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
60-luvulla syntyneet saa, kun kortti on myönnetty joskus 70-luvulla. Käsittääkseni voi ajaa.
käsityksenne on väärä mopo auto tarvitsee ajo kortin
- Anonyymi
Voit ajaa fillarilla :D
- Anonyymi
voiko ihminen olla niin tyhmä että pitää täältä kysellä millä saa ajaa
- Anonyymi
Ruohonleikkurilla saanee ajaa .
- Anonyymi
Samaa hämmästelen....
- Anonyymi
Olet vissiin uusi tällä palstalla . Kyllä täältä löytyy joka lähtöön porukkaa .
- Anonyymi
Juu osta päältä ajettava ruohonleikkuri. Sillä saat ajaa.
- Anonyymi
Toisaalta kortti lähtee jos sillä ajaa kännissä.
- Anonyymi
Ostamalla bussilipun ja istumalla asiakkaana kyydissä. Ei kannata kaahata. Ja aina voi myös kävellä.
- Anonyymi
joten juu, en suosittele.
- Anonyymi
Ajele mummolla jos vielä seisoo.
- Anonyymi
Äärettömän helppoa.
- Anonyymi
Siis mitä tarkoitat?
- Anonyymi
Aja kaverin autolla.
Tai toverin ladalla
jos olet kommunisti.
Tekoparta naamaan
( ei valkoista )
Tulee olla katsastettu
ettei käry käy. - Anonyymi
Kovin on hitaat nopeudet, kun sakut painaa menee 250km/hours.
- Anonyymi
Kyllä minäkin ajan 250 kilometriä tunneissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minäkin ajan 250 kilometriä tunneissa.
Johou kovastikin, mulla menee alle kolmeen tommonen pätkä työmatkalla😁
- Anonyymi
Perinteisesti ostetaan mopo ja keltainen kypärä.
- Anonyymi
Jatke on jatke
- Anonyymi
Mitähän tuolla ajattelit kertoa tässä asiassa?
- Anonyymi
Hyvä uutinen että kaaharit menettää korttinsa ja toivottavasti pitkäksi aikaa. Kävele tai ryömi.
- Anonyymi
"Hyvä uutinen että kaaharit menettää korttinsa"
Jos kaahari -sanalla viitataan henkilöön, joka ajaa 80 km/h -nopeudella kaupungin kadulla, jossa on 40 km/h -nopeusrajoitus ja vähän väliä on suojatie, joka menee sen ajoradan yli, niin tällöin olen ihan samaa mieltä - 80 km/h -nopeudet eivät kuulu kaupungin kadulle, vaan maantielle (ja joissain tapauksissa moottoritielle).
Mutta jos ylinopeutta ajettiin moottoritiellä, niin:
1) Moottoritiellä on jalankulku kielletty
2) Moottoritiellä on eri suuntiin menevät ajoradat erotettu toisistaan, välissä on keskialue, joka on yleensä kaitein molemmilta puolilta suljettu.
3) Moottoritiellä on sinne liittyminen ja sieltä poistuminen sallittua vain liittymissä.
Moottoritie on pyritty suunnittelemaan niin, että suuret nopeudet ovat turvallisia.
Saksassa on jopa moottoriteitä, joilla on rajoittamaton ajonopeus.
Tämä onkin hyvä kysymys:
Miksi Saksassa moottoritiellä saa ajaa 160 km/h (ja jopa yli 200 km/h) mutta Suomessa 160 km/h ajo moottoritiellä on olevinaan kaahaamista ?
Toki on syytä ajaa ns. tilannenopeuden mukaisesti:
Jos on tekijöitä, jotka muutenkin tekevät ajamisesta vaarallista, niin silloin ei ole syytä ajaa suurilla nopeuksilla.
Tällaisia tekijöitä voivat olla esim.
1) Tiellä on jäätä, unta, sohjoa tms. Näiden aiheuttama liukkaus on jo sinällään vaaratekijä, ja liukkaissa olosuhteissa liian suuri nopeus lisää vaaraa.
2) sumu, varsinkin sakea sumu, joka heikentää näkyvyyttä.
Tällaisissa olosuhteissa suurella nopeudella ajo on vaarallista - kun ei näe, mitä edessä on - siellä voi olla joku hitaammin ajava, tai siellä voi olla onnettomuus jo tapahtunut, ja suurella nopeudella ajava todennäköisesti ajaa ns. ketjukolarin jo aiemmin kolaroituihin autoihin.
Mutta jos mitään tällaista vaarantavaa tekijää kuten liukas keli tai huonot näkyvyysolosuhteeet - ei ole- niin miksi Suomessa suuret nopeudet olisivat sen vaarallisempia kuin Saksassakaan ?
Tällä hetkellä käsittääkseni rangaistus näistä kahdesta teosta on täysin sama:
1) Ajo 80 km/h kaupungin kadulla, jossa suojateitä sekä 40 km/h nopeusrajoitus.
2) Ajo 160 km/h moottoritiellä hyvissä olosuhteissa, jossa 120 km/h nopeusrajoitus.
Mutta vaikka rangaistus on molemmista sama, niin tuo kaupungin kadulla 80 km/h ajelu saattaa suojatielle astuvan jalankulkijan hengen- ja terveyden vaaraan.
Sensijaan moottoritiellä 160 km/h ajelu ei automaattisesti yksinään vaaranna mitään, toki jos niin tekee huonoissa ajo-olosuhteissa, niin silloin liian suuri nopeus yhdistettynä muutenkin vaarallisiin ajo-olosuhteisiin lisää huomattavasti onnettomuusriskiä.
Sitä sopii miettiä, miksi rangaistus molemmista teoista on sama, vaikka kohdan 1 mukainen ajelu on huomattavasti vaarallisempaa ?
Itse oletan, että kyse on siitä, että tuolla tavalla hallitus haluaa kerätä hyvät sakkotulot niiltä, joilla on hallituksen (ja valvontaa toteuttavana viranomaisena toimivan poliisin )mielestä liian raskas kaasujalka.
Jos Suomessa säädettäisiin vastaava laki moottoritiellä ajamisesta kuin Saksassa on, niin sen jälkeenhän moottoritiellä saisi aivan laillisesti ajaa 160 km/h - toki liikenteen vaarantaminen on rikos Saksassakin - ja siihen syyllistyy, jos ns. hernerokkasumussa ajaa moottoritiellä 160 km/h.
Jos kaikki autoilijat noudattaisivat muita liikennesääntöjä (tässä ei ole kyse ajonopeudesta), niin moottoriteiden nopeusrajoituksia voisi hyvin korottaa.
Mutta:
Ikävä kyllä moottoritiellä ajelee henilöitä, joita liikennesääntöjen noudattaminen ei muutenkaan kiinnosta. Eikä aina ole kyse edes ajotavasta, vaan ehkä pitäisi puhua liikennetavoista - ajotapa kun on AJAMISEN tapa, eikä paikallaan olevassa autossa istuminen ole ajamista.
Olen nähnyt moottoritien pientareelle pysäytetyn auton (milenkiintoinen lakikysymys: onko tämä pysäyttämistä vai pysäköintiä - molemmat ovat moottoritien pientareella kiellettyjä ilman pakottavaa tarvetta - kuten esim. ajoneuvon tekninen vikaantuminen kesken ajamisen), jossa auton runko oli kylläkin pientareella, mutta kuljettajan ovi oli ammollaan auki!
Jopa 120 km/h ajonopeudella tuli kiire väistää tuota auton ovea, 160 km/h nopeudella olisi saattanut käydä niin, ettei ole enää riittävästi aikaa väistämiseen!
Ennen kuin nopeusrajoiuksia voitaisiin korottaa, pitäisi yleinen liikennekuri ja liikennesääntöjen noudattaminen saada palautettua.
Jotta suurilla nopeuksilla voisi ajaa turvallisesti, se edellyttäisi kunnossa olevaa liikennekulttuuria ja liikennesääntöjen noudattamista.
Kun liikenteessä on mukana kuljettajia, jotka eivät noudata liikennesääntöjä, niin erittäin suuret ajonopeudet tuollaisessa ympäristössä saattavat olla vaarallisia - ainakin jos kohdalle osuu joku tällainen liikennehäirikkö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Hyvä uutinen että kaaharit menettää korttinsa"
Jos kaahari -sanalla viitataan henkilöön, joka ajaa 80 km/h -nopeudella kaupungin kadulla, jossa on 40 km/h -nopeusrajoitus ja vähän väliä on suojatie, joka menee sen ajoradan yli, niin tällöin olen ihan samaa mieltä - 80 km/h -nopeudet eivät kuulu kaupungin kadulle, vaan maantielle (ja joissain tapauksissa moottoritielle).
Mutta jos ylinopeutta ajettiin moottoritiellä, niin:
1) Moottoritiellä on jalankulku kielletty
2) Moottoritiellä on eri suuntiin menevät ajoradat erotettu toisistaan, välissä on keskialue, joka on yleensä kaitein molemmilta puolilta suljettu.
3) Moottoritiellä on sinne liittyminen ja sieltä poistuminen sallittua vain liittymissä.
Moottoritie on pyritty suunnittelemaan niin, että suuret nopeudet ovat turvallisia.
Saksassa on jopa moottoriteitä, joilla on rajoittamaton ajonopeus.
Tämä onkin hyvä kysymys:
Miksi Saksassa moottoritiellä saa ajaa 160 km/h (ja jopa yli 200 km/h) mutta Suomessa 160 km/h ajo moottoritiellä on olevinaan kaahaamista ?
Toki on syytä ajaa ns. tilannenopeuden mukaisesti:
Jos on tekijöitä, jotka muutenkin tekevät ajamisesta vaarallista, niin silloin ei ole syytä ajaa suurilla nopeuksilla.
Tällaisia tekijöitä voivat olla esim.
1) Tiellä on jäätä, unta, sohjoa tms. Näiden aiheuttama liukkaus on jo sinällään vaaratekijä, ja liukkaissa olosuhteissa liian suuri nopeus lisää vaaraa.
2) sumu, varsinkin sakea sumu, joka heikentää näkyvyyttä.
Tällaisissa olosuhteissa suurella nopeudella ajo on vaarallista - kun ei näe, mitä edessä on - siellä voi olla joku hitaammin ajava, tai siellä voi olla onnettomuus jo tapahtunut, ja suurella nopeudella ajava todennäköisesti ajaa ns. ketjukolarin jo aiemmin kolaroituihin autoihin.
Mutta jos mitään tällaista vaarantavaa tekijää kuten liukas keli tai huonot näkyvyysolosuhteeet - ei ole- niin miksi Suomessa suuret nopeudet olisivat sen vaarallisempia kuin Saksassakaan ?
Tällä hetkellä käsittääkseni rangaistus näistä kahdesta teosta on täysin sama:
1) Ajo 80 km/h kaupungin kadulla, jossa suojateitä sekä 40 km/h nopeusrajoitus.
2) Ajo 160 km/h moottoritiellä hyvissä olosuhteissa, jossa 120 km/h nopeusrajoitus.
Mutta vaikka rangaistus on molemmista sama, niin tuo kaupungin kadulla 80 km/h ajelu saattaa suojatielle astuvan jalankulkijan hengen- ja terveyden vaaraan.
Sensijaan moottoritiellä 160 km/h ajelu ei automaattisesti yksinään vaaranna mitään, toki jos niin tekee huonoissa ajo-olosuhteissa, niin silloin liian suuri nopeus yhdistettynä muutenkin vaarallisiin ajo-olosuhteisiin lisää huomattavasti onnettomuusriskiä.
Sitä sopii miettiä, miksi rangaistus molemmista teoista on sama, vaikka kohdan 1 mukainen ajelu on huomattavasti vaarallisempaa ?
Itse oletan, että kyse on siitä, että tuolla tavalla hallitus haluaa kerätä hyvät sakkotulot niiltä, joilla on hallituksen (ja valvontaa toteuttavana viranomaisena toimivan poliisin )mielestä liian raskas kaasujalka.
Jos Suomessa säädettäisiin vastaava laki moottoritiellä ajamisesta kuin Saksassa on, niin sen jälkeenhän moottoritiellä saisi aivan laillisesti ajaa 160 km/h - toki liikenteen vaarantaminen on rikos Saksassakin - ja siihen syyllistyy, jos ns. hernerokkasumussa ajaa moottoritiellä 160 km/h.
Jos kaikki autoilijat noudattaisivat muita liikennesääntöjä (tässä ei ole kyse ajonopeudesta), niin moottoriteiden nopeusrajoituksia voisi hyvin korottaa.
Mutta:
Ikävä kyllä moottoritiellä ajelee henilöitä, joita liikennesääntöjen noudattaminen ei muutenkaan kiinnosta. Eikä aina ole kyse edes ajotavasta, vaan ehkä pitäisi puhua liikennetavoista - ajotapa kun on AJAMISEN tapa, eikä paikallaan olevassa autossa istuminen ole ajamista.
Olen nähnyt moottoritien pientareelle pysäytetyn auton (milenkiintoinen lakikysymys: onko tämä pysäyttämistä vai pysäköintiä - molemmat ovat moottoritien pientareella kiellettyjä ilman pakottavaa tarvetta - kuten esim. ajoneuvon tekninen vikaantuminen kesken ajamisen), jossa auton runko oli kylläkin pientareella, mutta kuljettajan ovi oli ammollaan auki!
Jopa 120 km/h ajonopeudella tuli kiire väistää tuota auton ovea, 160 km/h nopeudella olisi saattanut käydä niin, ettei ole enää riittävästi aikaa väistämiseen!
Ennen kuin nopeusrajoiuksia voitaisiin korottaa, pitäisi yleinen liikennekuri ja liikennesääntöjen noudattaminen saada palautettua.
Jotta suurilla nopeuksilla voisi ajaa turvallisesti, se edellyttäisi kunnossa olevaa liikennekulttuuria ja liikennesääntöjen noudattamista.
Kun liikenteessä on mukana kuljettajia, jotka eivät noudata liikennesääntöjä, niin erittäin suuret ajonopeudet tuollaisessa ympäristössä saattavat olla vaarallisia - ainakin jos kohdalle osuu joku tällainen liikennehäirikkö.Muistaakseni Saksassa on kolme kaistaa per suunta niillä teillä joilla saa posotella vapaasti. Suomessa sellaisia moottoriteitä on harvassa. Juu, on länsiväylälläkin kohtia joissa on ylikin kolme kaistaa per suunta mutta niitä on vain lyhyitä pätkiä.
- Anonyymi
vapaa tahto..kannatan
- Anonyymi
Kokeile sinäkin
- Anonyymi
Pakko myöntää, että mukana on myös taitavia provoilijoita, mutta liian harvassa
- Anonyymi
Miten meni noin niinkun omasta mielestäsi?
- Anonyymi
Älä nyt, hengishää sie oot. Pitäisi tietää enemmän taustatietoja.
- Anonyymi
Viisaus asuu meissä ja tulee myös meidän lävitsemme.
- Anonyymi
En tee niitäkään.
- Anonyymi
Kiitämme propagandastasi, suuri ap!
- Anonyymi
Kansa on puhunut.
- Anonyymi
Sori typo
- Anonyymi
Actually not.
- Anonyymi
Hyvin sanottu.
- Anonyymi
2000: Nälkä iskee kymmenessä vuodessa ellemme lopeta kalan ja lihan syöntiä
- Anonyymi
Maltillisesti viritetty mopo-skootteri on varmasti ainut järkevä valinta tuossa tilanteessa. Poliisi ei kiinnostu seniorin alla olevan mopon viritysasteesta kunhan ei juuri yli 60 laita sitä kulkemaan, siis seniorin alla. 35 kiloisen teinin alla tuollainen kulkee jo 80.
- Anonyymi
Sehän on silloin niin että hyväksyt hiljaa asioiden laidan, lammas.
- Anonyymi
Miten oppositio liittyy hallitukseen.
- Anonyymi
Tupakin voi jättää vähemmälle
- Anonyymi
Asia on sovittu ja silloin ei asia mene minnekkään
- Anonyymi
Et ottaen oppinut kirjoittamaan... mitä kieltä tämä on?
- Anonyymi
Retinoli
- Anonyymi
up up nosto
- Anonyymi
Ei ollut naamakirjaa tiktokkia ym
- Anonyymi
Provosoidut nyt ihan turhasta.
- Anonyymi
Eikös tuo ole ollut ihan oma valinta.
Tuossa iässä pitäisi olla jo perusasiat hallussa. - Anonyymi
Tokihan olet vastuusi kantava ? Olethan itse aiheuttanut harmin
- Anonyymi
Kerrotko tarkemmin.
- Anonyymi
up up up up up
- Anonyymi
Bada bara bastu
- Anonyymi
Omalla voimalla. Varjele sydän.
- Anonyymi
Onhan tämä aika perkeleellistä
- Anonyymi
17 v 170 km/h ohitus poliisiautosta.
Ei rangaistusta.
17-vuotias kaahasi 170 km/h: Syyte hylättiin oikeudessa
Tuomiot|Hurjaa ylinopeutta ajanut kuski jäi ilman tuomiota vaikka myönsi tekonsa. Syynä oli syyttäjän vajavainen haastehakemus.
Tuomiot | 17-vuotias kaahasi 170 km/h: Syyte hylättiin oikeudessa
https://www.hs.fi/alueet/art-2000011371391.html - Anonyymi
direct (eng.). opastaa, neuvoa (suom.)
- Anonyymi
Veneellä ja lentokoneella, jos moottori kapina pitää olla. Ehkä myös traktorilla. Mopo varmaan käy myös.
- Anonyymi
Kyllä teidän on koko lailla annettu hihhuloida mielin määrin
- Anonyymi
Juurikin näin
- Anonyymi
Uskot ihan suoraan totena tuon valheen?
- Anonyymi
Mikä saa tämän henkilön vähättelemään toisia näin paljon?
- Anonyymi
Kyllä siellä sanotaan ihan selkeästi.
- Anonyymi
Tosi on, ja tää on vasta alkua.
- Anonyymi
Tere tulemasta, otatteko mokkaa kupillisen.
- Anonyymi
Itseäsi kohtaan?
- Anonyymi
älkää uskoko aloituksen tyyppisiä juttuja
- Anonyymi
Höpöjuttuja
- Anonyymi
No aattelepa ite.
- Anonyymi
Voi taivas sentään!
- Anonyymi
1989: New York City West Side Highway veden alla 2019
- Anonyymi
Oot kyllä järkyttävä stupido!
- Anonyymi
Onko tää teistä enää normaalia?
- Anonyymi
Kerrotko lisää itsestäsi.
- Anonyymi
Ketään ei kiinnosta tuollaiset asiat eivätkä ne liity tähän aiheeseen mitenkään.
- Anonyymi
täällä ei ole töitä
- Anonyymi
Kylläpäs on paljon eksytystä tässä ketjussa!
- Anonyymi
Ehdottomasti kyllä on.
- Anonyymi
Show me the money.
- Anonyymi
Helikopterilla kuten Tom Cruise.
- Anonyymi
täällä ei ole töitä
- Anonyymi
Juotko itse vodkaa? ap
- Anonyymi
Haloo!
- Anonyymi
Onko vaikea olla luulematta ja valehtelematta?
- Anonyymi
Laskepa uudelleen
- Anonyymi
up!!
- Anonyymi
Joo kyllä on kaikki päin mäntyä!!
- Anonyymi
1971: Uusi jääkausi viimeistään 2030
- Anonyymi
Pilkku väli pilkku väli.
- Anonyymi
haloo te olette aikuisia ihmisiä ratkokaa itse ongelmanne
- Anonyymi
Mistä sä ja "ystäväsi " näette kommentit, jotka on poistettu heti
- Anonyymi
Vessapaperia
- Anonyymi
Kosteusvoide
- Anonyymi
up up up up up
- Anonyymi
Tuli tästä mieleen sohvakäärmeen synty
- Anonyymi
Pysy luottavaisena kaikesta huolimatta
- Anonyymi
1988: Sää lämpiää sietämättömäksi
- Anonyymi
Vain yritystukee jaetaan niillekin
- Anonyymi
Eiks mopolla saa ajaa??
- Anonyymi
Hinnat nostoon.
- Anonyymi
Minkälainen olisitte halunneet olla nuoruudessa jos nyt saisitte päättää?
- Anonyymi
Onko vaikea olla luulematta ja valehtelematta?
- Anonyymi
Ei ole, kun vain lakkaa olemasta rehellinen.
- Anonyymi
Et voi syyttää muita kuin itseäsi ja omaa tyhmyyttäsi joten kävele ja kärsi.
- Anonyymi
Tere tulemasta, otatteko mokkaa kupillisen.
- Anonyymi
Helppo vastaus: No autolla tietysti! Mites tuolla ajokortilla muutenkaan pystyy edes ajamaan?
- AnonyymiUUSI
Jossain mättää.
- AnonyymiUUSI
Taksilla, varaa parisataa euroa päivässä taksareille näin muutkin tekevät asemassi.
sopeudu, eli maksa-
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801896- 591758
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3571617Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691443Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101320Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle671310Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä691227- 631169
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001077Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141045