Pyöräilijä kuoli

Anonyymi-ap

https://www.iisalmensanomat.fi/paikalliset/8668436

Kyllä on vaarallista hommaa pyöräillä nykyään. -80 luvulla pyöräilyn paljon Iisalmi-Lapinlahti-Siilinjärvi-Maaninka-Pielavesi-Iisalmi reittiä.
Ei koskaan ollut vaaratilanteita.
Nykyään ei kyllä uskalla lähteä tuonne puusilmien joukkoon.
Toisaalta nykyään olisi hyvä jos pyöräilijät käyttäisi huomioliiviä tai pyöräily vaatteita jotka erottuu kunnolla.
Ruskeat tai vihreät vaatteet jos on pyöräilijöillä niin ei kyllä havaitse helposti pyöräilijää.
Norjassa olen pyöräillyt myös, viimeksi viime syksynä. Siellä autoilijat väistää pyöräilijöitä kokonaan toiselle kaistalle ja jos vastaan tulee auto niin jäävät pyöräilijän taakse odottamaan ohitustilannetta.
On vaarallista ohittaa liian läheltä sillä jokainen joka on pyöräillyt ja auto tulee takaa ja ohittaa sinut niin juuri siinä ohitustilantessa voi horjahtaa kun sinnittelee siinä kapealla pientareella ja valkoinen viiva on kapeaan renkaaseen "liukas", nuljuaa rengas viivan päällä. Soralle ei uskalla antaa pyörän mennä.
Olisi parempi ajaa tien vasenta laitaa pyörällä sillä siinä näkee mitä ajolinjaa vastaantuleva auto käyttää.

32

1732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      https://yle.fi/a/74-20171694

      Tuossa lisää tietoa tapahtuneesta. Pyöräilijöitä ollut kaksi, miten autoilija ei ole heitä huomannut? Onko aurinko häikäissyt.

      • Anonyymi

        Aurinko tapahtuma-aikaan kuskin selän takana, ennemminkin vastaantuleva auto pakottanut autokuskin kaistanlaitaan. Taikka sitten moni ei ohitustilanteessa kanttaa tarpeeksi kauas pyöräilijöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aurinko tapahtuma-aikaan kuskin selän takana, ennemminkin vastaantuleva auto pakottanut autokuskin kaistanlaitaan. Taikka sitten moni ei ohitustilanteessa kanttaa tarpeeksi kauas pyöräilijöistä.

        ..tai kuski näpelöinyt kännykkää tms.

        Pyöräilijä voi horjahtaa ohitustilanteessa, ohittaa täytyisi AINA käyttäen vastaantulevien kaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aurinko tapahtuma-aikaan kuskin selän takana, ennemminkin vastaantuleva auto pakottanut autokuskin kaistanlaitaan. Taikka sitten moni ei ohitustilanteessa kanttaa tarpeeksi kauas pyöräilijöistä.

        Pitäisi tajuta, että se suurin sallittu ei ole joka ikisessä kohdassa se turvallinen ajonopeus. Jos mutkan takaa tulee eteen tilanne, jossa on sekä vastaantulevaa liikennettä, että se pyöräilijä, niin kapealla tiellä voi tulla kiire jarruttaa. Vanhat opit, auto saatava pysähtymään tien näkyvällä matkalla.

        Mutta se tietysti vaatii, että havainnoi liikennettä riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi tajuta, että se suurin sallittu ei ole joka ikisessä kohdassa se turvallinen ajonopeus. Jos mutkan takaa tulee eteen tilanne, jossa on sekä vastaantulevaa liikennettä, että se pyöräilijä, niin kapealla tiellä voi tulla kiire jarruttaa. Vanhat opit, auto saatava pysähtymään tien näkyvällä matkalla.

        Mutta se tietysti vaatii, että havainnoi liikennettä riittävästi.

        Minä vähemmän aina vauhtia mutkissa ja mäen nyppylöillä tuolla Pielavedentiellä kun ei tiedä mitä on mutkan tai mäen nyppylän takana.
        Takana tulijat kyllä aina polttaa päreensä ja vaikka vauhti on se 80km/h niin ohi mennään tukka putkella. Olenkin ihmetellyt että kaikki ohittajat ajaa varmastikin satasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä vähemmän aina vauhtia mutkissa ja mäen nyppylöillä tuolla Pielavedentiellä kun ei tiedä mitä on mutkan tai mäen nyppylän takana.
        Takana tulijat kyllä aina polttaa päreensä ja vaikka vauhti on se 80km/h niin ohi mennään tukka putkella. Olenkin ihmetellyt että kaikki ohittajat ajaa varmastikin satasta.

        Tuotahan se on liikenteessä. Olen itsekin se ärsyttävä teiden tukko. Mutta kun niin moni selviää liikenteessä ilman vastaavia tapauksia vain ja ainoastaan silkalla tuurilla. Joku päivä se tuuri loppuu, kuten tässä kävi. Mutta kärsijä ei ole taaskaan se törttöilijä.


    • Anonyymi

      Toivottavasti toinen tuossa kolarissa loukkaantunut muistaisi ja pystyisi kertomaan mitä oikeasti tapahtui ja kenellä olisi opittavaa, että tuollaisilta tapahtumilta vältyttäisiin. Vähän on turhan korkea hinta minkä pyöräilijä joutui maksamaan tuosta tilanteesta oli syy sitten mikä hyvänsä.

    • Anonyymi

      Siinä tiessä ei ole pientareita, ei edes reunaviivaa. Autoilija on vain ollut niin omissa maailmoissaan, ettei ole huomannut pyöräilijöitä.

      • Anonyymi

        Niin näkyy moni autoilija olevan omissa maailmoissa kun vastaan tulevien autojen kuljettajia seuraa.
        Hyvin moni puhuu kännykkään ja lähes yhtä moni näpelöi kännykkää ja ajaessa katse suunnattu alas, välillä vilkaisevat eteen päin. Auto voi mennä 50-100m ihan tuurilla.


      • Anonyymi

        Suora tie, loivaa nousua. Käsittämätöntä ettei näe kahta ihmistä pyörän päällä.
        Kyllä on täytynyt touhuta ihan jotain muuta..


      • Anonyymi

        Liekö käsi ollut toisen perseessä!


    • Anonyymi

      Ekaksi uutisoivat että autoilija ollut keski-ikäinen. Nyt uusin tieto että 73 vuotias.
      Ei ole aina uskomista uutisiin. Mistä ne tempoo noita "faktoja".

      • Anonyymi

        Missä tuo alkuperäinen ja päivitetty kuskin ikätieto löytyvät?


    • Anonyymi

      Pielaveen tiellähän ajetaan ylinopeutta. Eikä autoilijat aja tarpeeksi kaukaa tien vieressä kulkijoista saati etää hidastaisivat.

    • Anonyymi

      Kaikin puolin ikävä tapaus. Vanha mies joka oli autolla liikenteessä ja kamala paikka pyöräilijä miehelle kun pyöräilykaveri (nainen) kuoli.
      Tuollaista voi sattua esim jos kohde mitä ei havaitse jää silmän "sokeaan" pisteeseen...en tiedä..mutta näin vois kuvitella.

    • Anonyymi

      Pitää ymmärtää miten vaarallista pientarepyöräily on, kuolema suhahtaa aina läheltä, kun auto menee ohi. Aivan sama kuin seisoisit ampumaradalla, metrin päästä ampumalinjaa, paitsi radalla ampujat eivät räplää kännykkää samalla, ole kännissä, popita musiikkia, ole yli 80 vuotiaita jne.

      • Anonyymi

        Juuri näin, jos henki ja terveys ovat arvokkaita, älä pyöräile valtateiden pientareella. Se on ihan vtun sama kenen syy on, kun kolahtaa. Kun riskin ottaa, on tilastollinen pakko, että vahinko joskus sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, jos henki ja terveys ovat arvokkaita, älä pyöräile valtateiden pientareella. Se on ihan vtun sama kenen syy on, kun kolahtaa. Kun riskin ottaa, on tilastollinen pakko, että vahinko joskus sattuu.

        On se kumma juttu kun-80 luvulla pystyi pyöräilemään ilman pelkoa että jää auton alle. Tuli poljettua tuhansia kilometrejä pitkin Pohjois-Savoa.
        Autot väisti reilusti. Nykyään jopa ammattikuskit pyyhkäisee aivan vierestä vaikka vapaa olisi viereinen kaista väistää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kumma juttu kun-80 luvulla pystyi pyöräilemään ilman pelkoa että jää auton alle. Tuli poljettua tuhansia kilometrejä pitkin Pohjois-Savoa.
        Autot väisti reilusti. Nykyään jopa ammattikuskit pyyhkäisee aivan vierestä vaikka vapaa olisi viereinen kaista väistää

        Täällä vaan yhdet ja samat änkyttäjät vonkuu perseilijä autoilijoiden asiaa. Yksityisen tai ammatinharjoittajan. Totta puhut ettei ollut aiemmin tätä ongelmaa kun oli vielä kunnioitus kanssaihmistä kohtaan jäljellä. Enää ei ole muutakuin minä ite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä vaan yhdet ja samat änkyttäjät vonkuu perseilijä autoilijoiden asiaa. Yksityisen tai ammatinharjoittajan. Totta puhut ettei ollut aiemmin tätä ongelmaa kun oli vielä kunnioitus kanssaihmistä kohtaan jäljellä. Enää ei ole muutakuin minä ite.

        Aika lailla menee sairaaksi maailma, jos ilman hengen menetyksen uhkaa ei uskalla pyörällä liikkua. Tai ainahan se on tietysti liikenteessä läsnä se riski, mutta autoillessa sitä voi omalta osaltaan kuitenkin vähentää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika lailla menee sairaaksi maailma, jos ilman hengen menetyksen uhkaa ei uskalla pyörällä liikkua. Tai ainahan se on tietysti liikenteessä läsnä se riski, mutta autoillessa sitä voi omalta osaltaan kuitenkin vähentää.

        Liikennekulttuuri on muuttunut huonompaan suuntaan ja kaikki on omasta mielestään hyviä kuljettajia.
        Kenellä esimerkiksi riittää selkärankaa ja hermoja noudattaa aina nopeusrajoituksia?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2557
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      118
      2176
    3. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      103
      1861
    4. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      123
      1852
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      10
      1584
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      142
      1172
    7. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1085
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1051
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      22
      1042
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      987
    Aihe