Nikula on työssään huomannut turvallisuuskulttuurin muutoksen.
Anonyymi-ap
2025-07-09 09:31:42
Autolla väkijoukkoon ajamiset huolestuttavat Suomessakin – nyt halutaan raskaita esteitä
Ville Mäkilä
Julkaistu 09.07.2025 | 09:27
Päivitetty 09.07.2025 | 09:27
Turvallisuus
Tapahtumanjärjestäjät joutuvat huomioimaan turvallisuuden monin tavoin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)
Euroopassa on viime vuosina tapahtunut useita autolla väkijoukkoon ajamisia, joissa monia ihmisiä on kuollut ja loukkaantunut. Selkeästi näkyvät liikenteen ohjauksen elementit parantavat tapahtumaturvallisuutta ja lisäävät yleisön turvallisuuden tunnetta.
Helsingissä järjestetään vuosittain useita tuhansien osallistujien ulkoilmatapahtumia. Kaupungin tapahtumista vastaava toimitusjohtaja Stuba Nikula Helsingin tapahtumasäätiöstä kertoo, että turvallisuus huomioidaan tapahtuman ja tapahtuma-alueen suunnittelussa monin tavoin.
– Hyvä tapahtumatuottaja toimii niin, että lopullisessa suunnittelussa ja ratkaisujen valinnassa tulee enää vähän yllätyksiä. Suurin ongelma on tapahtuma-alueen välitön läheisyys, joka on käsitteenä hankala ja ratkaisujen kannalta vaikea, Nikula kertoo tiedotteessa.
Nikulan mukaan kaupunkitilassa on yllättävän paljon tolppia, reunuskiviä ja pylväitä, joista saa paljon apua varsinkin väkijoukkoon ajamiselta varautuessa. Välillä tarvitaan myös siirrettäviä ajoesteitä.
– Käytännössä kyse on rakenteiden asettelusta, sisääntulo- ja poistumisreittien sijainnista ja mahdollisesti siirrettävistä esteistäkin. Tapahtuman turvallisuus- ja pelastussuunnitelma on dokumentti, jonka sekä poliisi että pelastuslaitos käsittelevät osana lupaprosessia, Nikula kuvailee.
Yleisötapahtumissa suunnittelu on erityisen haastavaa, jos tapahtumapaikkaa ei ole suunniteltu suurille väkijoukoille.
Tapahtumasäätiön Nikula on työssään huomannut turvallisuuskulttuurin muutoksen. Jos- painavat ajoesteet koettiin aiemmin ahdistaviksi, nyt ne koetaan turvaa tuoviksi.
– Ihmiset eivät perinteisesti halua nähdä turvallisuutta synnyttäviä rakenteita. Tämä on muuttumassa, kun väkijoukkoon ajamisia on tapahtunut. Jos paikalla on ollut kaksi tonnia painavia kukkaruukkuja, yleisö saattaa ilmaista huolensa siitä, ettei näy painavia ajoesteitä. Nyt halutaan nähdä esteitä. Näkymätön turvallisuusratkaisu ei olekaan enää aina se paras ratkaisu, Nikula toteaa.
verkkouutiset
Mistä tämä kulttuuri saapui? aja ihmisten päälle
Anonyymi-ap
6
189
Vastaukset
- Anonyymi
Ali-
ihmiset...- Anonyymi
ahaa-siis suomeksi?
- Anonyymi
Siksi Sdp.
- Anonyymi
aas
- Anonyymi
Nikulan mukaan kaupunkitilassa on yllättävän paljon tolppia, reunuskiviä ja pylväitä, joista saa paljon apua varsinkin väkijoukkoon ajamiselta varautuessa. Välillä tarvitaan myös siirrettäviä ajoesteitä.
voiko ajamisen suorittajat poistaa? - Anonyymi
🐒,,,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,1273776Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv3262694Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02190Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k432001Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll111758No onneks ei tartte sit olla
Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....91344Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1341261- 931202
Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu871006- 52972