Ostetut suositukset, Suomen Seniorihoivan somearvostelut eivät kestä tarkastelua

Anonyymi-ap

Oletko koskaan ihmetellyt, miksi joidenkin yritysten sosiaalisen median arvostelut ovat lähes poikkeuksetta ylistäviä? Entä miksi ne näyttävät liian hyviltä ollakseen totta?

Suomen Seniorihoivan somearvostelut ovat tästä hyvä esimerkki. Alalla toimivat tietävät, kuinka vaikeaa on saada asiakkaita jättämään julkisia suosituksia – varsinkin hoiva-alalla, jossa yksityisyys ja herkkyys ovat keskiössä. Siksi poikkeuksellisen suuri määrä lähes identtisiä, positiivisia arvioita herättää kysymyksiä.

Täydet viisi tähteä – liian hyvää ollakseen totta?

Kun jokainen arvostelu antaa täyden viiden tähden ja käyttää lähes identtistä ylistävää kieltä, on syytä pysähtyä. Aidot asiakasarviot vaihtelevat – joku kiittää palvelua, toinen toivoo parannuksia. Täydellinen yksimielisyys ei ole normaalia, vaan usein merkki siitä, että arvostelut on ostettu tai manipuloitu.
 
Suosittelijoita voi ostaa – ja niin myös tehdään

Nykyään on olemassa palveluita, jotka tarjoavat maksua vastaan:

* seuraajia somekanaviin
* tähtiä ja arvioita Googleen
* jopa "asiakkaita", jotka esiintyvät tyytyväisinä suosittelijoina

Tämä ei ole vain epäeettistä – se on harhaanjohtavaa markkinointia.

Miksi tämä on ongelma?

🧭 Uskottavuus murenee

Kun käy ilmi, että suositukset on ostettu, yrityksen maine voi romahtaa. Luottamus on vaikea rakentaa uudelleen.

⚖️ Lain rajoilla – tai sen väärällä puolella

Harhaanjohtava markkinointi on monissa maissa laitonta. Suomessa kuluttajansuojalaki kieltää tällaiset käytännöt, ja seuraamukset voivat olla tuntuvia.
🧩 Ei aitoa arvoa

Aito suosittelu perustuu asiakkaan kokemukseen. Ostettu suosittelu ei kerro mitään palvelun laadusta – se on pelkkä kulissi.

🕳️ Pitkässä juoksussa haitallista

Lyhytaikainen näkyvyys ei korvaa sitä vahinkoa, jonka luottamuksen menettäminen aiheuttaa. Maine ei palaudu yhdellä kampanjalla.

Miksi tämä kirjoitus?

Koska kuluttajilla on oikeus tietää, milloin heitä yritetään huijata. Ja koska rehellisyys on edelleen paras markkinointistrategia – varsinkin hoiva-alalla, jossa luottamus on kaiken perusta.

Jos yritys ostaa suosituksia, mitä muuta se on valmis peittelemään?

Lähde: AI

3

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2446
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2076
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      121
      1732
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1557
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1497
    6. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      123
      1044
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      975
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    Aihe