Oletko koskaan ihmetellyt, miksi joidenkin yritysten sosiaalisen median arvostelut ovat lähes poikkeuksetta ylistäviä? Entä miksi ne näyttävät liian hyviltä ollakseen totta?
Suomen Seniorihoivan somearvostelut ovat tästä hyvä esimerkki. Alalla toimivat tietävät, kuinka vaikeaa on saada asiakkaita jättämään julkisia suosituksia – varsinkin hoiva-alalla, jossa yksityisyys ja herkkyys ovat keskiössä. Siksi poikkeuksellisen suuri määrä lähes identtisiä, positiivisia arvioita herättää kysymyksiä.
Täydet viisi tähteä – liian hyvää ollakseen totta?
Kun jokainen arvostelu antaa täyden viiden tähden ja käyttää lähes identtistä ylistävää kieltä, on syytä pysähtyä. Aidot asiakasarviot vaihtelevat – joku kiittää palvelua, toinen toivoo parannuksia. Täydellinen yksimielisyys ei ole normaalia, vaan usein merkki siitä, että arvostelut on ostettu tai manipuloitu.
Suosittelijoita voi ostaa – ja niin myös tehdään
Nykyään on olemassa palveluita, jotka tarjoavat maksua vastaan:
* seuraajia somekanaviin
* tähtiä ja arvioita Googleen
* jopa "asiakkaita", jotka esiintyvät tyytyväisinä suosittelijoina
Tämä ei ole vain epäeettistä – se on harhaanjohtavaa markkinointia.
Miksi tämä on ongelma?
🧭 Uskottavuus murenee
Kun käy ilmi, että suositukset on ostettu, yrityksen maine voi romahtaa. Luottamus on vaikea rakentaa uudelleen.
⚖️ Lain rajoilla – tai sen väärällä puolella
Harhaanjohtava markkinointi on monissa maissa laitonta. Suomessa kuluttajansuojalaki kieltää tällaiset käytännöt, ja seuraamukset voivat olla tuntuvia.
🧩 Ei aitoa arvoa
Aito suosittelu perustuu asiakkaan kokemukseen. Ostettu suosittelu ei kerro mitään palvelun laadusta – se on pelkkä kulissi.
🕳️ Pitkässä juoksussa haitallista
Lyhytaikainen näkyvyys ei korvaa sitä vahinkoa, jonka luottamuksen menettäminen aiheuttaa. Maine ei palaudu yhdellä kampanjalla.
Miksi tämä kirjoitus?
Koska kuluttajilla on oikeus tietää, milloin heitä yritetään huijata. Ja koska rehellisyys on edelleen paras markkinointistrategia – varsinkin hoiva-alalla, jossa luottamus on kaiken perusta.
Jos yritys ostaa suosituksia, mitä muuta se on valmis peittelemään?
Lähde: AI
Ostetut suositukset, Suomen Seniorihoivan somearvostelut eivät kestä tarkastelua
3
320
Vastaukset
- Anonyymi
Ainoa realistinen ja konkreettinen mittari on yrityksen viralliset taloustiedot joista näkee mitä vauhtia firma on menossa perseelleen. Otetaan esimerkkinä Apu lehden hupipaja A-lehdet joka menee alas siihen malliin että käyrät laskevat tasaisesti Herttoniemen suohon
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/a-lehdet-oy/17087907/taloustiedot#:~:text=Yrityksen A-lehdet Oy (1708790,Yhtiön omavaraisuusaste oli 91 %. - Anonyymi
Juuri näin. Apu lehti on tänä päivänä tappiollisen kustantajan julkaisema huono tuote
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18992369/apu-lehti-on-likakaivojournalismia - Anonyymi
Lännessäkin Karttaakolainen laki,kaikkea saa tehdä,mutta ei saada jäädä kiinni !? Totuuskin on ostettavissa,kui tukiaiset,ilman sosialismi pelotetta !?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2624606Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1323003Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit432786Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761761Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061614Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281493- 581351
- 941253
- 471129
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2121128