Suomalaisten lihominen jatkuu: jo vuonna 2022 Suomi oli Euroopan kolmanneksi lihavin maa.
Yli 1,2 miljoonan suomalaisen painoindeksi ylittää 30, mikä aiheuttaa merkittäviä terveysongelmia ja kustannuksia terveydenhuollolle.
Lihavuuden syynä on epäterveellisen ruuan, kuten sokerijuomien ja pikaruoan yleistyminen.
Asiantuntija vaatii yhteiskunnallisia toimia, kuten elintarvikkeiden verotuksen kiristämistä ja kieltoa epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointiin lapsille.
Suomalaisista tuli alle 10 vuodessa Euroopan kolmanneksi lihavin kansa
12
261
Vastaukset
- Anonyymi
"Lihavuus" on geeneissä.Minulla on kaksoset joista toinen on aina ollut pullukka ja toinen ruipelo.Ovat kuitenkin täysin samasta äidistä ja isästä ja suurin piirtein samalla ruokavaliolla lapsena.Ei voi aina itse määrätä kuinka geenit sattuvat menemään ennen syntymää.Samoin on esim.hiusten ja silmien värissä.
- Anonyymi
Monesti voi tulla ylläri kun tekee dna testin oliko sama isä molemmilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monesti voi tulla ylläri kun tekee dna testin oliko sama isä molemmilla.
Ei tule ylläriä.Itselles tais olla ylläri.
- Anonyymi
Hohhoijaa!
Älä usko näitä "asiantuntijoita", niitä on ihan liikaa länkyttämässä omia mielipiteitään. Kaikki "asiantuntijat" haluaa päästä historian kirjoihin hinnalla millä hyvänsä.
Ihmiset syö siyä, mihin on varaa, ihmiset syö, mitä haluavat ja mistä pitävät. On tää elämä niin kurjaa jo muutenkin, että jos se ainoa ilo viedään, niin mitä sitten? Olisi "asiantuntija" tyytyväinen, kun alkuperäiskansa lakoo pois ennen eläkeikää. Säästyy eläkerahat muuhun kivaan, ei rasita "hyvin"vointialueita! Ulkomailta hankitut orjat jatkaa työntekia, saapi herrat ja rouvat elellä leveästi.- Anonyymi
"Ulkomailta hankitut orjat". Juuri näin! Pian on vaikea löytää kaupoista suomalaista kassahenkilöä, vaan kaikki ovat Suomen kieltä ymmärtämättömiä kaukaa etelän/kaukoidän suunnalta tulleita "telve, huvaa paivanjaakoa" tyyppejä.
- Anonyymi
juntti mussuttaa läskipötkyä,
ja viäntää savvoo,
piliään ei ole nähnyt kuin peilistä... - Anonyymi
Lopetin mansikoiden ja tomaatin syönnin ja maistelun kun oli artikkeli että tietyt hedelmät yms.aiheuttavat joillekin aftoja - siis suuhun pieniä valkoisia näppyjä.Tomaattejahan ei Suomesta saanut 1980-luvulla läpi vuoden.Pimeänä talviaikana olivat hyllyt tyhjinä tomaateista.Eikä enää ole TV:ssä Feliksin ketsuppimainoksia.Samoin suklaa-ja pähkinäallergia on kenkkua.
- Anonyymi
Lihavuus on yhteydessä kansan talouteen, eli hallitus pitää huolen, että syömme huonosti ja epäterveellistä paskaa joka lihottaa ja aiheuttaa sitä kautta lisää sairauksia.
- Anonyymi
Höpö höpö. Jokainen päättä itse, mitä syö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Jokainen päättä itse, mitä syö.
Ruokamaailma on kamalinta herkkua mitä maa päällään kantaa.Onneksi Ruokavirasto selkeästi kielsi eräiden mausteiden tuonnin - ainakin Suomeen.Voivat aiheuttaa jopa sydänkohtauksen/allergisen reaktion tulisuudessaan tai muiden kemiallisten yhdisteiden osalta.
- Anonyymi
Pahinta on jokapäiväinen karkinsyönti.
- Anonyymi
Ja paskat
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 362415
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle472116- 442108
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3271890- 1261561
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161445Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71318Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101167- 411075
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661046