Karjalassa silmiinpistävää ja monien tekemä havainto joka aiheuttaa ihmetystä on paikallisen väestön keskinäinen samankaltaisuus. Mentaliteetti on lähes sama useimmilla.
Itsetunnon kehittyessä ihmiselle kehittyy omanlaisensa identiteetti ja persoona. Kun Karjalassa usein puhutaan termein "me tai meidän" joilla viitataan laumaan, herää kysymys siitä, identitifoiko he itsensä ensisijaisesti lauman osasiksi. Karjalaisuus tai savolaisuus ei voi olla yksilön identiteetti. Identiteetin tulee olla oma.
Itsetunnon kehittymättömyys johtaa samankaltaiseen persoonaan joka on hyvin kateellinen ja toimii narsistisesti muita painaen alaspäin. Karjalassa ei siis ole kyse mistään kulttuurista vaan kollektiivisesta itsetunto-ongelmasta ja sen seurauksista kuten kateudesta ilkeydestä.
Muualta maakuntaan saapuneita kohdellaan vähätellen ja heistä ei pidetä. Heitä saa arvostella porukalla. Tämä johtuu siitä että itsetunto ei paikallisilla kestä sitä että muualta tulee erilaisia ihmisiä jotka eivät lähtöohtaisesti ole itsetunnottomia. Samasta syystä esimerkiksi Hesalaisia kutsutaan alueella usien snobeiksi.
Vastaavasti myös paikalliset harvat jotka ilmentää tervettä itsetuntoa, lasketaan tärkeilijöiksi ja heitä saa kiusata.
Ongelma on, että alueella ei ole edes halua korjata asiaa vaan uusikin sukupolvi kasvatetaan väärän esimerkin avulla kieroilemaan, puhumaan pahaa toisista ja kadehtimaan. Karjalassa kasvaneet saattaa jopa elää uskossa, että nämä paikalliset tavat on muuallakin yleisiä tapoja tai hyväksyttäviä moraalisesti. Kuitenkin monet muualle lähteneet karjalaiset on kertoneet että silmät aukesi muuton jälkeen näkemään paikallisen elämänmenon vääristyneisyyden.
Mikään eikä kukaan ei pakota ihmistä puhumaan toisista pahaa tai kadehtimaan. karjalaisuus ei ole mikään puolustus näitä tekoja vastaan. Jokainen hetki voi valita toimiiko oikein vai väärin.
Ihmisten ei kuulu olla samanlaisia
17
199
Vastaukset
- Anonyymi
Olen karjalassa itärajan kunnassa syntynyt oman tieni kulkija ollut aina. Pukeudun niin kuin huvittaa, siististi mutten valtavirran kriteerien mukaan, minulla vaimo ja pari rakasta lasta... Elämme näköistämme elämää onnellisena, töissä toki käymme niin kuin useimmat meistä.
Emme kadehdi ketään, jokainen rakentaa oman elämänsä nk huvittaa joko apinoimalla naapuria tai itseään..- Anonyymi
Positiivinen poikkeus siis alueella. Valitettavasti näitä positiivisia tapauksia on vähänlaisesti alueella.
- Anonyymi
muita ei kannata matkia. pitää itse tietää mitä haluaa
- Anonyymi
Aloittajalle Mielenterveyden ongelmiin kannattaa hakea apua. Apua on tarjolla monenlaisiin tilanteisiin. Tällä sivulla voit arvioida, millainen apu sopisi sinun tai läheisesi tilanteeseen.'https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mielenterveyspalvelut/milloin-ja-mista-apua-mielenterveyden-ongelmiin
- Anonyymi
Aloittajalla vilkas mielikuvitus! Se hänelle suotakotaan.....
- Anonyymi
Muualta maakuntaan saapuneita kohdellaan vähätellen ja heistä ei pidetä.
No nyt oli kyllä paksua paskaa Joensuu on muualta tulleille varmasti yksi Suomen vastaanottavimmista paikoista.- Anonyymi
Heh. Koko maakunnassa ollaan erittäin rasistisia muualta tulleita kohtaan. Ei turisteja vaan heitä jotka jää asumaan. Erittäin sisäänpäinkääntynyttä menoa ja elämää. Muualta tulleilla on yleensä itsetunto mitä paikalllisilla ei ole tippaakaan. Tämä lienee juurisyy tähän muualta tulleiden kaltoinkohteluun. Tästä on sanoneet kaikki muualta tulleet ja tämä on omakin kokemus. Pitkää aikaa ei ole kun yksi tuttu joutui lähtemään muualle kun samassa talossakaan ei paikalliset tervehtineet jaan mulkoili vihaisen näköisenä.
Olen itsekin nähnyt sen kulmien alta tulevan kyräilevän katseen jolla viestitään sitä että lähde pois. Tästä on sanoneet muutkin. Pitää olla pikkusieluisia ihmisiä ei voi muuta sanoa.
Sen kuppikuntaisempaa menoa kuin karjalassa tuskin muualla on. uskomattoman sisäänpäinlämpeävää ajatusmaailmaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh. Koko maakunnassa ollaan erittäin rasistisia muualta tulleita kohtaan. Ei turisteja vaan heitä jotka jää asumaan. Erittäin sisäänpäinkääntynyttä menoa ja elämää. Muualta tulleilla on yleensä itsetunto mitä paikalllisilla ei ole tippaakaan. Tämä lienee juurisyy tähän muualta tulleiden kaltoinkohteluun. Tästä on sanoneet kaikki muualta tulleet ja tämä on omakin kokemus. Pitkää aikaa ei ole kun yksi tuttu joutui lähtemään muualle kun samassa talossakaan ei paikalliset tervehtineet jaan mulkoili vihaisen näköisenä.
Olen itsekin nähnyt sen kulmien alta tulevan kyräilevän katseen jolla viestitään sitä että lähde pois. Tästä on sanoneet muutkin. Pitää olla pikkusieluisia ihmisiä ei voi muuta sanoa.
Sen kuppikuntaisempaa menoa kuin karjalassa tuskin muualla on. uskomattoman sisäänpäinlämpeävää ajatusmaailmaa.Oma kokemus on täysin päinvastainen ja kaikki joiden kanssa olen keskustellut on samaa mieltä. Paikallista vastaanottavaisempaa porukkaa tuskin Suomessa on, ehkä Etelä-Karjalassa mistä olen kuullut myös paljon hyviä kokemuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma kokemus on täysin päinvastainen ja kaikki joiden kanssa olen keskustellut on samaa mieltä. Paikallista vastaanottavaisempaa porukkaa tuskin Suomessa on, ehkä Etelä-Karjalassa mistä olen kuullut myös paljon hyviä kokemuksia.
Sitten et tunne asiaa tai et kerro totuutta. Nimittäin tästä asiasta on paljon näilläkin palstoilla kertomuksia miten nuivasti suhtaudutaan toisiin suomalaisiinkin karjalassa. Tämä on oma kokemus kaikkialla missä olen liikkunut karjalassa.
Miten ihmeessä nämä kohtelisi muualta tulleita hyvin kun eivät kohtele edes toisiaankaan. Nämä osaa kyllä esittää edessä mukavaa ja jos olet vain vähän aikaa täällä, niin voi jäädä tällainen mielikuva. Suurin osa puhuu kuitenkin pahaa heti kun selän kääntää. Karjala tunnetaan tästä piirteestä. Mutta jos asumaan jää niin saa havaita mikä on todellisuus. Tämä on fakta. Missään muualla ei ole näin kuppikuntaista menoa. Pieni piiri pyörii leikkejä harrastavat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten et tunne asiaa tai et kerro totuutta. Nimittäin tästä asiasta on paljon näilläkin palstoilla kertomuksia miten nuivasti suhtaudutaan toisiin suomalaisiinkin karjalassa. Tämä on oma kokemus kaikkialla missä olen liikkunut karjalassa.
Miten ihmeessä nämä kohtelisi muualta tulleita hyvin kun eivät kohtele edes toisiaankaan. Nämä osaa kyllä esittää edessä mukavaa ja jos olet vain vähän aikaa täällä, niin voi jäädä tällainen mielikuva. Suurin osa puhuu kuitenkin pahaa heti kun selän kääntää. Karjala tunnetaan tästä piirteestä. Mutta jos asumaan jää niin saa havaita mikä on todellisuus. Tämä on fakta. Missään muualla ei ole näin kuppikuntaista menoa. Pieni piiri pyörii leikkejä harrastavat.Et sitten hyväksy että joillakin, jopa useimmilla, voi olla erilainen näkemys asiasta kuin sinulla?
Jos joku näkee asian toisin, hän on tietämätön tai valehtelee?
Vain sinä tiedät asian absoluuttisen totuuden, kaikki muut mielipiteet on väärin?
Kai tiedät miksi tuollaista asennetta kutsutaan...? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ihmeessä nämä kohtelisi muualta tulleita hyvin kun eivät kohtele edes toisiaankaan. Nämä osaa kyllä esittää edessä mukavaa ja jos olet vain vähän aikaa täällä, niin voi jäädä tällainen mielikuva. Suurin osa puhuu kuitenkin pahaa heti kun selän kääntää. Karjala tunnetaan tästä piirteestä. Mutta jos asumaan jää niin saa havaita mikä on todellisuus. Tämä on fakta. Missään muualla ei ole näin kuppikuntaista menoa. Pieni piiri pyörii leikkejä harrastavat.Elä selitä tunnen paikan erittäin hyvin olen täällä 30 vuotta asunut ja tunnen paljon muualta tulleita. Paljon vastaanottavaisempaa väkeä kuin kotipuolessa satakunnassa. Sinä etsit vain huonoja kokemuksia niin niitä sinä myös löydät ja Suomi 24 palstan kokemuksia hahahahaa salli minun nauraa, ihan sama minkä kaupungin palstalle menee niin sieltä löytyy haukkujia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten hyväksy että joillakin, jopa useimmilla, voi olla erilainen näkemys asiasta kuin sinulla?
Jos joku näkee asian toisin, hän on tietämätön tai valehtelee?
Vain sinä tiedät asian absoluuttisen totuuden, kaikki muut mielipiteet on väärin?
Kai tiedät miksi tuollaista asennetta kutsutaan...?Jos puhutaan yksilötasolla niin aina on poikkeuksia, myös positiivisia. On varmasti aitoja karjalaisia jotka suhtautuu muualta tuleviin myönteisesti. Mutta isoa kuvaa tämä ei edusta vaan on aivan vastaansanomattoman todisteet siitä, että yleinen trendi on päinvastainen.
Jos sinä esittäisit että Pohjois-koreassa on hyvä ihmisoikeustilanne niin ymmärtänet varmaan että sellaista väitettä ei tue mitkään tosiasiat.
Jos joku voi osoittaa minulle että karjalassa enemmistö ihmisistä suhtautuu positiivisen myönteisesti muualta saapuviin niin olen valmis korjaamaan mielipidettäni. Kun kaikki todisteet ja jopa paikallisten omat puheet osoittaa aivan toiseen suuntaan, niin ei ole syytä muuttaa näkemystä. Itseäni ei kiinnosta se olenko oikeassa vai väärässä vaan kiinnostaa asiossa totuus.
Olenhan minä ollut väärässä Jumalan olemassaolonkin suhteen aikoinani ja nyttemmin korjannut käsitykseni siihen että Jumala on, koska totuus kiinnostaa, ei oikeassa oleminen.
Karjalaisen sisäänpäinlämpiävän mentaliteetin ja muita syrjivän asenteen suhteen ei ole toistaiseksi ollut merkkejä siitä että olisin väärässä tämän asian suhteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos puhutaan yksilötasolla niin aina on poikkeuksia, myös positiivisia. On varmasti aitoja karjalaisia jotka suhtautuu muualta tuleviin myönteisesti. Mutta isoa kuvaa tämä ei edusta vaan on aivan vastaansanomattoman todisteet siitä, että yleinen trendi on päinvastainen.
Jos sinä esittäisit että Pohjois-koreassa on hyvä ihmisoikeustilanne niin ymmärtänet varmaan että sellaista väitettä ei tue mitkään tosiasiat.
Jos joku voi osoittaa minulle että karjalassa enemmistö ihmisistä suhtautuu positiivisen myönteisesti muualta saapuviin niin olen valmis korjaamaan mielipidettäni. Kun kaikki todisteet ja jopa paikallisten omat puheet osoittaa aivan toiseen suuntaan, niin ei ole syytä muuttaa näkemystä. Itseäni ei kiinnosta se olenko oikeassa vai väärässä vaan kiinnostaa asiossa totuus.
Olenhan minä ollut väärässä Jumalan olemassaolonkin suhteen aikoinani ja nyttemmin korjannut käsitykseni siihen että Jumala on, koska totuus kiinnostaa, ei oikeassa oleminen.
Karjalaisen sisäänpäinlämpiävän mentaliteetin ja muita syrjivän asenteen suhteen ei ole toistaiseksi ollut merkkejä siitä että olisin väärässä tämän asian suhteen.Kumminkin olet väärässä ja totuus on se että sieltä mistä olet kotoisin löytyy Suomen pahimmat ulkopuolisten syrjijät jotka ei ulkopuolista tule ikinä ottamaan omakseen vaan olet ikuinen vieras jos sinne erehdyt muuttamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos puhutaan yksilötasolla niin aina on poikkeuksia, myös positiivisia. On varmasti aitoja karjalaisia jotka suhtautuu muualta tuleviin myönteisesti. Mutta isoa kuvaa tämä ei edusta vaan on aivan vastaansanomattoman todisteet siitä, että yleinen trendi on päinvastainen.
Karjalaisen sisäänpäinlämpiävän mentaliteetin ja muita syrjivän asenteen suhteen ei ole toistaiseksi ollut merkkejä siitä että olisin väärässä tämän asian suhteen.Ei tietenkään, miten sinä nyt väärässä voisit olla, sehän nyt on ihan mahdotonta.
Johan äitisikin sitä todisteli.
- Anonyymi
On siinä se hyvä puoli että onneksi täällä on vähän aloittajan kaltaisia vatipäitä.
- Anonyymi
Nämä aloitukset ovat ainutlaatuinen tilaisuus meille kaikille, lukea mieleltään sairaan ihmisen kirjoituksia.
- Anonyymi
Miksi joensuulaiset vihaavat ja juoruavat minusta?
Terveisin: aloittaja
https://www.youtube.com/watch?v=PaiJ5vjkhos
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 412760
- 562588
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle492222Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3351940- 1371682
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161515Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71348Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101207- 421126
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661086