Järjestyksenvalvoja?

Ihmettelijä?

Heräsi sellainen kysymys tuota kuvaamiskeskustelua lukiessani, että kuuluuko ravintolan ovella työskentelevän "poken" näyttää esim. järjestyksenvalvojakortti tai muu vastaava josta ilmenevät ko. henkilön tiedot?

Tiedän kyllä, että poliiseilla, vartijoilla, sairaanhoitajilla ja kai lääkäreilläkin on pyydettäessä velvollisuus todistaa henkilöllisyytensä, mutta kuinka "poket"?

20

2857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-vartija

      Laki järjestyksenvalvojista 22.4.1999/533

      11 §
      Järjestyksenvalvojan tunnus ja kortti

      Tämän lain mukaisesti järjestyksenvalvojaksi asetetulla henkilöllä tulee tehtävää suorittaessaan olla sisäasiainministeriön vahvistama näkyvä tunnus. Muulla henkilöllä ei ole oikeutta tämän tunnuksen käyttämiseen. (27.6.2003/622)

      Järjestyksenvalvojaksi 10 §:n 1 momentin mukaisesti hyväksytyllä henkilöllä on tehtävää suorittaessaan oltava poliisin antama järjestyksenvalvojakortti, joka on pyydettäessä esitettävä. Edellä 10 §:n 2 momentissa tarkoitetulla järjestyksenvalvojalla on vastaavasti oltava ja hänen on pyydettäessä esitettävä jäljennös päätöksestä, jolla hänet on hyväksytty tehtäväänsä.

    • tota

      Niin mutta pitääkö poken muka olla järjestyksenvalvoja ei ainakaan ennen ole tarvinnu?

      • Poke jo vuodesta 1995

        Jep, kyllä pitää. Muussa tapauksessa kortiton poke luokitellaan tavalliseksi kadun tallaajaksi jolla ei ole muita oikeuksia kuin jokamiehenoikeidet, ja se ei ole paljon se. Tästä voi seurata kovat rapsut ravintolalle sekä "pokelle". Tiedän ravintoloita joilta on poistettu väliaikaisesti toimintaluvat tämän vuoksi.

        Mehän kaikki tiedämme, että järjestyksenvalvoja on arvoasteikossa heti Jumalasta seuraava jonka sana on laki ja jonka toimintaa ei voi kyseenalaistaa. Koskakohan tilaajat (ravintolat) huomioivat asian ja alkavat panostamaan meidän asiakaspalveluhenkisyyden parantamiseen. Joskus ihan hävettää ammattini puolesta kun katselee noita joitakin äijiä jotka ovat täysin unohtaneet työnsä todellisen tarkoituksen.


      • Susi
        Poke jo vuodesta 1995 kirjoitti:

        Jep, kyllä pitää. Muussa tapauksessa kortiton poke luokitellaan tavalliseksi kadun tallaajaksi jolla ei ole muita oikeuksia kuin jokamiehenoikeidet, ja se ei ole paljon se. Tästä voi seurata kovat rapsut ravintolalle sekä "pokelle". Tiedän ravintoloita joilta on poistettu väliaikaisesti toimintaluvat tämän vuoksi.

        Mehän kaikki tiedämme, että järjestyksenvalvoja on arvoasteikossa heti Jumalasta seuraava jonka sana on laki ja jonka toimintaa ei voi kyseenalaistaa. Koskakohan tilaajat (ravintolat) huomioivat asian ja alkavat panostamaan meidän asiakaspalveluhenkisyyden parantamiseen. Joskus ihan hävettää ammattini puolesta kun katselee noita joitakin äijiä jotka ovat täysin unohtaneet työnsä todellisen tarkoituksen.

        Laki ei velvoita järjestysksenvalvojan käyttöön, tämän takia puhutaan usein vahtimestarista tai ovimiehestä.

        Anniskeluluvassa voidaan käsittääkeseni kuitenkin edellyttää nimenomaan järjestyksenvalvojan käyttämistä anniskelupaikoissa.


      • tuota
        Susi kirjoitti:

        Laki ei velvoita järjestysksenvalvojan käyttöön, tämän takia puhutaan usein vahtimestarista tai ovimiehestä.

        Anniskeluluvassa voidaan käsittääkeseni kuitenkin edellyttää nimenomaan järjestyksenvalvojan käyttämistä anniskelupaikoissa.

        Näin minäkin olen ymmärtänyt,eihän talon omaa henkilökuntaa olevan vaksi tartte suorittaa mitään kursseja.Teoriassa jonkun baarin palkkalistoilla voi kai olla moninkertainen murhamies nimikkeellä vahtimestari.


      • minä
        tuota kirjoitti:

        Näin minäkin olen ymmärtänyt,eihän talon omaa henkilökuntaa olevan vaksi tartte suorittaa mitään kursseja.Teoriassa jonkun baarin palkkalistoilla voi kai olla moninkertainen murhamies nimikkeellä vahtimestari.

        Kyllä tarvitsee jos hänellä on "järjetyksenvalvoja"
        lätkä rintapielessä


      • Anonyymi

        Olen huomannut kun mamu on vartijana luulee että saa tehdä mitä vaan uhottelee ja on ylimielinen mutta joutui maksumieheksi onneksi mamuille löytyy laki ovat niin ylimielisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen huomannut kun mamu on vartijana luulee että saa tehdä mitä vaan uhottelee ja on ylimielinen mutta joutui maksumieheksi onneksi mamuille löytyy laki ovat niin ylimielisiä.

        Tuo on muuten ihan totta, että mamu vartijat ja järkkärit käyttäytyvät ylimielisesti ja luulevat olevansa todella erinomaisia työntekijöitä.

        Monessa turvallisuusalan firmassa on kyllä huomattu, että somalit, kurdit, arabit sekä venäläiset ovat sopimattomia alalle.


    • en tiedä

      mistä tämä tieto että sairaanhoitajat, lääkärit jne pitää todistaa henkilöllisyyttä?

      • Ihmettelijä?

        Siitä oli n. kk sitten lehdessäkin iso juttu kuinka sairaanhoitajat pelkäävät ilmoittaa nimensä, koska poleilla pyörii kaikennäköisiä hörhöjä. En ainakaan tältä istumalta löytänyt linkkiä, mutta se on varma fakta, että näin on. Jotain tekemistä potilaan oikeuksien kanssa ja täytyyhän hoitovirhetapauksissa pystyä nimeämään henkilö, joka on hoitoa antanut.


      • yleensä rinnassa
        Ihmettelijä? kirjoitti:

        Siitä oli n. kk sitten lehdessäkin iso juttu kuinka sairaanhoitajat pelkäävät ilmoittaa nimensä, koska poleilla pyörii kaikennäköisiä hörhöjä. En ainakaan tältä istumalta löytänyt linkkiä, mutta se on varma fakta, että näin on. Jotain tekemistä potilaan oikeuksien kanssa ja täytyyhän hoitovirhetapauksissa pystyä nimeämään henkilö, joka on hoitoa antanut.

        Hoitajilla lukee yleensä nimi rinnassa, eikä työnantajalle valittaminen poista laattaa.


      • Ihmettelijä?
        yleensä rinnassa kirjoitti:

        Hoitajilla lukee yleensä nimi rinnassa, eikä työnantajalle valittaminen poista laattaa.

        Siis mikä valittaminen?


    • jokaisen

      stevarin, poken, poliisin ja kaikkien pitää todistaa nimensä, henkilötunnuksensa, osoitteensa ja lähiomaisten nimet ja osoitteet jokaiselle kysyvälle. somaleille ja manneille pitää vielä järjestää kyyti morakaupan kautta oman äitinsä luo, tai saa syytteen rasismista. niin se menee. älä kysele tyhmiä, jookosta vaan? mee vaikka mäkkiin syömään pari tuplajuustoa, geigori.

      • Ihmettelijä?

        Kai tiedät ettei typeriä kysymyksiä ole, vaan typeriä...


    • Järjestyksenvalvojalaki

      Kyllä heidän pitäisi,
      mutta eivät suostu, vaikka laki sanoo toista....
      Tiedoksesi muuten että Järjestyksenvalvojien koulutuksiin ja "oikeuksiin" on tulossa muutoksia. Esitys on jo eduskunnassa. Koulutus pidentyy, poliisilliset oikeudet vähenee ja täydennyskoulutus tulee pakolliseksi.
      Hyvä juttu. Muuten, jos sinulla on ollut ongelmia heidän kanssaan anna palaute sähköpostitse paikallispoliisille.

      • Anonyymi

        Rikollinen voi käyttää ja käyttää usein hyväkseen tätä laissa mainittua kortinnäyttämisasiaa yrittäessään keskeyttää järjestyksenvalvojan tekemän toimenpiteen. Kesken toimenpiteiden korttia ei tarvitse esittää. Korttien esittelyssä ei olla otettu huomioon rikollisryhmien halua sabotoida järjestäytynyttä yhteiskuntaa vaatimalla esimerkiksi poliisin tai poken henkilötietoja. Rikollisryhmiä ja äärimmäisen rikollisesti toimivien ihmisten varalle poliisilla ja pokeilla pitäisi olla omat suojeluorganisaatiot, jotka saisivat itse selvittää välinsä äärimmäisesti toimiviin rikollisiin ja rikollisorganisaatiohin. Näyttää kuitenkin siltä, ettei tälläistä poliisien ja pokejen suojelua haluta järjestää vallitsevien ideologioiden vuoksi ja senpä vuoksi onkin erittäin todennäköistä, että Suomestakin Ruotsin tapaan tulee ennenpitkää rikollisjengien ja rikollisorganisaatioiden hallitsema maa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikollinen voi käyttää ja käyttää usein hyväkseen tätä laissa mainittua kortinnäyttämisasiaa yrittäessään keskeyttää järjestyksenvalvojan tekemän toimenpiteen. Kesken toimenpiteiden korttia ei tarvitse esittää. Korttien esittelyssä ei olla otettu huomioon rikollisryhmien halua sabotoida järjestäytynyttä yhteiskuntaa vaatimalla esimerkiksi poliisin tai poken henkilötietoja. Rikollisryhmiä ja äärimmäisen rikollisesti toimivien ihmisten varalle poliisilla ja pokeilla pitäisi olla omat suojeluorganisaatiot, jotka saisivat itse selvittää välinsä äärimmäisesti toimiviin rikollisiin ja rikollisorganisaatiohin. Näyttää kuitenkin siltä, ettei tälläistä poliisien ja pokejen suojelua haluta järjestää vallitsevien ideologioiden vuoksi ja senpä vuoksi onkin erittäin todennäköistä, että Suomestakin Ruotsin tapaan tulee ennenpitkää rikollisjengien ja rikollisorganisaatioiden hallitsema maa.

        Jonkun pitäisi ehdottaa eduskunnalle näitä koko yhteiskuntaa, poliiseja ja pokeja suojelevia uusia lakeja, jotta erilaiset rikollisryhmät eivät saisi liikaa valtaa Suomessa. Vasemmistoliitosta ei tähän ole sen ollessa rikollismyönteinen puolue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikollinen voi käyttää ja käyttää usein hyväkseen tätä laissa mainittua kortinnäyttämisasiaa yrittäessään keskeyttää järjestyksenvalvojan tekemän toimenpiteen. Kesken toimenpiteiden korttia ei tarvitse esittää. Korttien esittelyssä ei olla otettu huomioon rikollisryhmien halua sabotoida järjestäytynyttä yhteiskuntaa vaatimalla esimerkiksi poliisin tai poken henkilötietoja. Rikollisryhmiä ja äärimmäisen rikollisesti toimivien ihmisten varalle poliisilla ja pokeilla pitäisi olla omat suojeluorganisaatiot, jotka saisivat itse selvittää välinsä äärimmäisesti toimiviin rikollisiin ja rikollisorganisaatiohin. Näyttää kuitenkin siltä, ettei tälläistä poliisien ja pokejen suojelua haluta järjestää vallitsevien ideologioiden vuoksi ja senpä vuoksi onkin erittäin todennäköistä, että Suomestakin Ruotsin tapaan tulee ennenpitkää rikollisjengien ja rikollisorganisaatioiden hallitsema maa.

        Selvennetään nyt saman tien asia.

        Järjestykenvalvoja- tai vartijakortin näyttämiseen on velvollisuus vain henkilölle johon on kohdistettu toimenpiteitä. Lain esitöistä selviää, että tarkoitus on osoittaa, että henkilö on todellisuudessa vartija tai järjestyksenvalvoja. Ei se, että henkilötiedot kirjataan ylös.

        Korttia ei myöskään tarvitse esittää jos kyseessä on selvä kiusanteko tai painostus. Esimerkiksi en itse näytä jos henkilö kiinniotettu ja odotetaan poliisia, koska poliisi tarkastaa oikeuteni toimia järkkärinä tai vartijana.

        Kyllä minulta ovat täysin sivulliset korttia kyselleet kadulla. Olen käskenyt suksia vittuun ja olen vielä ryhtynyt kuvaamaan kysyjää kännykällä ja kertonut, että arkistoin kuvat myöhempää käyttöä varten.

        Oma kortin vilautus kestää noin 1,2 sekunttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvennetään nyt saman tien asia.

        Järjestykenvalvoja- tai vartijakortin näyttämiseen on velvollisuus vain henkilölle johon on kohdistettu toimenpiteitä. Lain esitöistä selviää, että tarkoitus on osoittaa, että henkilö on todellisuudessa vartija tai järjestyksenvalvoja. Ei se, että henkilötiedot kirjataan ylös.

        Korttia ei myöskään tarvitse esittää jos kyseessä on selvä kiusanteko tai painostus. Esimerkiksi en itse näytä jos henkilö kiinniotettu ja odotetaan poliisia, koska poliisi tarkastaa oikeuteni toimia järkkärinä tai vartijana.

        Kyllä minulta ovat täysin sivulliset korttia kyselleet kadulla. Olen käskenyt suksia vittuun ja olen vielä ryhtynyt kuvaamaan kysyjää kännykällä ja kertonut, että arkistoin kuvat myöhempää käyttöä varten.

        Oma kortin vilautus kestää noin 1,2 sekunttia.

        Selvennetään, että ravintolan obella järjestyksenvalvojan ON NÄYTETTÄVÄ kortti, jos sitä pyydetään. Asiakkaaseen kohdistuu toimenpide, nimittäin sisäänpääsyn valvonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvennetään, että ravintolan obella järjestyksenvalvojan ON NÄYTETTÄVÄ kortti, jos sitä pyydetään. Asiakkaaseen kohdistuu toimenpide, nimittäin sisäänpääsyn valvonta.

        Voit toki kokeilla tuota kanssani.

        Voin luvata, että et pääse sisälle.

        Et sinä iltana etkä yhteenkään paikkaan tai tilaisuuteen jossa toimin järkkärinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe