Heittäkääs hyviä vinkkejä aurauksien säätöön. Hittolainen, mulle se 50-70 euroa säädättämisestä on iso raha. Isot pojat kertoo tekevänsä jotenkin lautojen tai laservatupassien kanssa, vaan miten?
Auraukset kotikonstein kuntoon?
18
20831
Vastaukset
- ace
Pitemmän päälle tulee halvemmaksi käydä korjaamolla jos haluaa muutakin kuin aurauksen säätää.
- MOK
... tulee takaisin renkaiden hitaampana kulumisena - kotikonstein aurausta lienee vaikea saada kohdalleen.
- parempi tarkkuus
Kotonakin on entisiä ja nykyisiä alan asentajia, kyllä he(me) osaamme, mitallakin ,jopa tarkemmin kuin koneella
Etupäässä: katsotaan (pystykallistumat jo katsottu, ja nivelet ettei siellä väljää) onko renkaat toisiinsa nähden linjassa, useimmin edessä ja takana sama mitta, samalla korkeudella, auto suorassa tasaisella paikalla
Samalla ennen säätöä(melkein aina säädettävä)katsotaan kummalle suuntaa ratti saisi mennä, ja sitä raidetangon päätä, joko lyhennetään tai pidennetään(1-kierros on 6 mm-aurauksessa)
Ajatellaan, mihin päin rattia olisi käännettävä, kun on raidetandon päätä muutettu, jotta renkaat tulisi suoraan, sillä löydetään oikea puoli säätämiseen
Jokainen tajuamme, kun nostetaan nosturilla auto, nähdään paremmin alle kuin maalla, muttei se nosto vielä mitään tee, vain mitä tehdään, ja oikein osataan
Varsinkin etupään auraus säädössä saadaan tarkka tulos ilman muitakin mittoja kuin metrinmitta, mitta vain yli renkaitten, eestä ja takaa, samalta korkeudelta, tasaisella paikalla - jo tuo
parempi tarkkuus kirjoitti:
Kotonakin on entisiä ja nykyisiä alan asentajia, kyllä he(me) osaamme, mitallakin ,jopa tarkemmin kuin koneella
Etupäässä: katsotaan (pystykallistumat jo katsottu, ja nivelet ettei siellä väljää) onko renkaat toisiinsa nähden linjassa, useimmin edessä ja takana sama mitta, samalla korkeudella, auto suorassa tasaisella paikalla
Samalla ennen säätöä(melkein aina säädettävä)katsotaan kummalle suuntaa ratti saisi mennä, ja sitä raidetangon päätä, joko lyhennetään tai pidennetään(1-kierros on 6 mm-aurauksessa)
Ajatellaan, mihin päin rattia olisi käännettävä, kun on raidetandon päätä muutettu, jotta renkaat tulisi suoraan, sillä löydetään oikea puoli säätämiseen
Jokainen tajuamme, kun nostetaan nosturilla auto, nähdään paremmin alle kuin maalla, muttei se nosto vielä mitään tee, vain mitä tehdään, ja oikein osataan
Varsinkin etupään auraus säädössä saadaan tarkka tulos ilman muitakin mittoja kuin metrinmitta, mitta vain yli renkaitten, eestä ja takaa, samalta korkeudelta, tasaisella paikallaturha höpötys
- Mittamies
jo tuo kirjoitti:
turha höpötys
Luulenpa vaan, että edellinen kaveri tiesi mistä kertoi, joten elä keljuile yhtään heille, joilla homma onnistuu.
Itse käytin autoani nelipyöräsuuntauksessa merkkiliikkeessä. Renkaat menivät nopeasti pilalle, ja auto kulki kuin pystykorva.
Säädin omin konstein kulmat uudelleen. Usko tai älä, mutta nyt auto kulkee suoraan ja rattikin on suorassa. Samoin renkaiden kulumien on normaalia. Autolla on ajettu useita satoja tuhansia kilometrejä.
Metrinmitan tarkkuus varmasti riittää.
Jos olet toista mieltä, niin perustele edes kantasi. Olen toki varma, että säätötyö onnistuu kotikonstein osaavalta henkilöltä.
Kerro, mikä mielestäsi ei onnistu?
Muistutan, että kaikki kulmat säädin sen takia, koska iskarit vaihdin myös.(=vaikuttaa kulmiin). - kulkukulma
Mittamies kirjoitti:
Luulenpa vaan, että edellinen kaveri tiesi mistä kertoi, joten elä keljuile yhtään heille, joilla homma onnistuu.
Itse käytin autoani nelipyöräsuuntauksessa merkkiliikkeessä. Renkaat menivät nopeasti pilalle, ja auto kulki kuin pystykorva.
Säädin omin konstein kulmat uudelleen. Usko tai älä, mutta nyt auto kulkee suoraan ja rattikin on suorassa. Samoin renkaiden kulumien on normaalia. Autolla on ajettu useita satoja tuhansia kilometrejä.
Metrinmitan tarkkuus varmasti riittää.
Jos olet toista mieltä, niin perustele edes kantasi. Olen toki varma, että säätötyö onnistuu kotikonstein osaavalta henkilöltä.
Kerro, mikä mielestäsi ei onnistu?
Muistutan, että kaikki kulmat säädin sen takia, koska iskarit vaihdin myös.(=vaikuttaa kulmiin).on väärä niin ei onnistu ja on turha väittää, että timpurin mitalla halkaistaan millejä. Sen mitan lämpötila muutos aiheuttaa jo heittoa jo kun se rullalta otetaan niin on semmoisella matkalla mikä auton raideväli pahimmassa tapauksessa useamman millin. Jos oikeasti olet käyttänyt auton säädössä niin olet kyllä todella ajattelematon, koska liike on vastuussa siitä jos pielessä eikä muuta syytä siihen. Miten muuten otatte huomioon mittaillessanne vierintävastuksen, kun nuo 3D laitteet tekee senkin ja niillä on noiden tuunaajienki hyvä säädättää ne kulmat, sillä jos ofset muuttu niin ei ole enää valmistaja arvot ne oikeet mutta 3D laskee sen ihan itse
Mistä tiedät, että autosi kulkee suoraan juoksetko takana vai.
Jos oikeasti tietäisitte mittaus tavoista jotain, kun puhutaan yleensä mm. ja tuhannesosista niin olisitte jo hiljaa, kun se timpurinmitta ei ole mm, tarkka edes. 0-0.006mm on tarkin tolerassi mitä olen tehnyt ja sitä ei tarvinu mitata vaan siihen tehtiin tulkki, koska aina on eroa jos kaksi mittaajaa niin tulos ei sama. Pelkkä mitan lukeminen eri kulmasta aiheuttaa eron mittaajien välillä. - mittamies
kulkukulma kirjoitti:
on väärä niin ei onnistu ja on turha väittää, että timpurin mitalla halkaistaan millejä. Sen mitan lämpötila muutos aiheuttaa jo heittoa jo kun se rullalta otetaan niin on semmoisella matkalla mikä auton raideväli pahimmassa tapauksessa useamman millin. Jos oikeasti olet käyttänyt auton säädössä niin olet kyllä todella ajattelematon, koska liike on vastuussa siitä jos pielessä eikä muuta syytä siihen. Miten muuten otatte huomioon mittaillessanne vierintävastuksen, kun nuo 3D laitteet tekee senkin ja niillä on noiden tuunaajienki hyvä säädättää ne kulmat, sillä jos ofset muuttu niin ei ole enää valmistaja arvot ne oikeet mutta 3D laskee sen ihan itse
Mistä tiedät, että autosi kulkee suoraan juoksetko takana vai.
Jos oikeasti tietäisitte mittaus tavoista jotain, kun puhutaan yleensä mm. ja tuhannesosista niin olisitte jo hiljaa, kun se timpurinmitta ei ole mm, tarkka edes. 0-0.006mm on tarkin tolerassi mitä olen tehnyt ja sitä ei tarvinu mitata vaan siihen tehtiin tulkki, koska aina on eroa jos kaksi mittaajaa niin tulos ei sama. Pelkkä mitan lukeminen eri kulmasta aiheuttaa eron mittaajien välillä.Kuten jo kerroin, niin onnistuu säädöt.
Ehkä sinulla ei säädöt onnistu, sillä sekoat epäoleellisiin asioihin, kuten teräksen lämpölaajenemiseen. Niillä ei ole mitään käytännön merkitystä, vaikka mittaan pistetään väliin metrin pituinen keppi.
Et näytä huomioivan sitäkään, että pyörät on kumijoustimien välissä, joten turha puhua mistään mikrometreistä.
Jotta saat lisää purtavaa, niin mietippäs, eikö sen auton raidetangot sitten laajene lämmön mukana...?(heh heh)
"jos ofset muuttuu...jne." Höpö höpö. Sama peltivanne koko ajan, eikä se niin venkkana ole, että erilaisella kelillä vaatisi aurauksen säädön sen takia.
Kirjoituksesi on täynnä aiheettomia herjauksia, mutta vastaan muutamaan jotta toisilla lukijoilla on jotakin mietittävää.
Auton kulkemista suoraan on helppo seurata, kun talvella ajaa "uudet jäljet" lumeen. Oliko vaikeaa? Lisäksi ohjauspyörä on suorasssa, kuten tehdasasetuksissa. Merkkiliikkeen säädön jälkeen näin ei ollut. Samoin renkaiden kuluminen on normaalia. Auto on hyvä ajaa, vaikka on japsi ja mittarissa lähes 400 000 km.
Teitteköhän tuon hienon tulkkinne juuri minun autoani varten? Koskaan autossani ei näet auraukset ole olleet niin perseellään, kuin merkkihuollon jälkeen. Virhe tuli tietysti ilmi vasta renkaiden kuluessa virheellisesti, joten korjaamon vastuuaika oli umpeutunut.
Kyllä mitat ovat tuttuja epäilyksistäsi huolimatta. On tullut tehtyä mm.laakerisovitteita työstökoneisiin, joten turha on timpurilla vitseillä. Noita mittoja vaan ei tarvita aurauskulmien säätöön!
Kyllä nuo parallaksi yms. virheet ovat tiedossa, vaikka kaikkia asioita ei viitsi vastaukseen kirjoitellakaan. Tarkoitus oli antaa käytännön vinkkejä, eikä ylpeillä pilkun väärällä puolella.
Eli ota kirjoituksestani vaarin. Voit olla hyvä insinööri, mutta autoista et näytä ymmärtävän mitään. mittamies kirjoitti:
Kuten jo kerroin, niin onnistuu säädöt.
Ehkä sinulla ei säädöt onnistu, sillä sekoat epäoleellisiin asioihin, kuten teräksen lämpölaajenemiseen. Niillä ei ole mitään käytännön merkitystä, vaikka mittaan pistetään väliin metrin pituinen keppi.
Et näytä huomioivan sitäkään, että pyörät on kumijoustimien välissä, joten turha puhua mistään mikrometreistä.
Jotta saat lisää purtavaa, niin mietippäs, eikö sen auton raidetangot sitten laajene lämmön mukana...?(heh heh)
"jos ofset muuttuu...jne." Höpö höpö. Sama peltivanne koko ajan, eikä se niin venkkana ole, että erilaisella kelillä vaatisi aurauksen säädön sen takia.
Kirjoituksesi on täynnä aiheettomia herjauksia, mutta vastaan muutamaan jotta toisilla lukijoilla on jotakin mietittävää.
Auton kulkemista suoraan on helppo seurata, kun talvella ajaa "uudet jäljet" lumeen. Oliko vaikeaa? Lisäksi ohjauspyörä on suorasssa, kuten tehdasasetuksissa. Merkkiliikkeen säädön jälkeen näin ei ollut. Samoin renkaiden kuluminen on normaalia. Auto on hyvä ajaa, vaikka on japsi ja mittarissa lähes 400 000 km.
Teitteköhän tuon hienon tulkkinne juuri minun autoani varten? Koskaan autossani ei näet auraukset ole olleet niin perseellään, kuin merkkihuollon jälkeen. Virhe tuli tietysti ilmi vasta renkaiden kuluessa virheellisesti, joten korjaamon vastuuaika oli umpeutunut.
Kyllä mitat ovat tuttuja epäilyksistäsi huolimatta. On tullut tehtyä mm.laakerisovitteita työstökoneisiin, joten turha on timpurilla vitseillä. Noita mittoja vaan ei tarvita aurauskulmien säätöön!
Kyllä nuo parallaksi yms. virheet ovat tiedossa, vaikka kaikkia asioita ei viitsi vastaukseen kirjoitellakaan. Tarkoitus oli antaa käytännön vinkkejä, eikä ylpeillä pilkun väärällä puolella.
Eli ota kirjoituksestani vaarin. Voit olla hyvä insinööri, mutta autoista et näytä ymmärtävän mitään.Renkaan kyljestä kylkeen mitat akselinkorkeudella rullamitalla ja apukoulun matikalla saa kulmat oikein. Sisäsyrjä ei kulu tämän jälkeen. Jos omistaa Fordin niin ei kannata naputtaa turhantakia pienistä ruuvauksista.
- erotat lumesta
mittamies kirjoitti:
Kuten jo kerroin, niin onnistuu säädöt.
Ehkä sinulla ei säädöt onnistu, sillä sekoat epäoleellisiin asioihin, kuten teräksen lämpölaajenemiseen. Niillä ei ole mitään käytännön merkitystä, vaikka mittaan pistetään väliin metrin pituinen keppi.
Et näytä huomioivan sitäkään, että pyörät on kumijoustimien välissä, joten turha puhua mistään mikrometreistä.
Jotta saat lisää purtavaa, niin mietippäs, eikö sen auton raidetangot sitten laajene lämmön mukana...?(heh heh)
"jos ofset muuttuu...jne." Höpö höpö. Sama peltivanne koko ajan, eikä se niin venkkana ole, että erilaisella kelillä vaatisi aurauksen säädön sen takia.
Kirjoituksesi on täynnä aiheettomia herjauksia, mutta vastaan muutamaan jotta toisilla lukijoilla on jotakin mietittävää.
Auton kulkemista suoraan on helppo seurata, kun talvella ajaa "uudet jäljet" lumeen. Oliko vaikeaa? Lisäksi ohjauspyörä on suorasssa, kuten tehdasasetuksissa. Merkkiliikkeen säädön jälkeen näin ei ollut. Samoin renkaiden kuluminen on normaalia. Auto on hyvä ajaa, vaikka on japsi ja mittarissa lähes 400 000 km.
Teitteköhän tuon hienon tulkkinne juuri minun autoani varten? Koskaan autossani ei näet auraukset ole olleet niin perseellään, kuin merkkihuollon jälkeen. Virhe tuli tietysti ilmi vasta renkaiden kuluessa virheellisesti, joten korjaamon vastuuaika oli umpeutunut.
Kyllä mitat ovat tuttuja epäilyksistäsi huolimatta. On tullut tehtyä mm.laakerisovitteita työstökoneisiin, joten turha on timpurilla vitseillä. Noita mittoja vaan ei tarvita aurauskulmien säätöön!
Kyllä nuo parallaksi yms. virheet ovat tiedossa, vaikka kaikkia asioita ei viitsi vastaukseen kirjoitellakaan. Tarkoitus oli antaa käytännön vinkkejä, eikä ylpeillä pilkun väärällä puolella.
Eli ota kirjoituksestani vaarin. Voit olla hyvä insinööri, mutta autoista et näytä ymmärtävän mitään.sen jos auton kulkukulma on 2" pielessä tämä on riittävä syy, että auto vetää ja sitä ei timpurinmitalla korjata. Enkä ole insinööri, mutta ymmärraä sen, että kuten väitit metrinmitalla ei millejä halota. Lisäksi nykyautoista löytyy noita monivarsituentoja joita ei voi eikä pysty mittaaman muuta kuin kunnon vehkeillä oikeiksi. Ja se hieno tulkki todella voi olla tekemisissä autosi kanssa, mutta se on niin vähäpätöistä asiaa varten tehty kuin holkkinastamuotti "eikö ole ihmeellistä". Sinun täytyy itse nyt ymmärtää semmoinen seikka, että et voi netin välityksellä edes opettaa mittaamaan oikein ja olen kyllä itsekin laittanut noita kulmia timpurin mitalla, mutta ymmärrän sen että laaseri on tarkempi ja lahjomaton. Varmistitko muuten, että olivat säätäneet ne merkkihuollossa "todennäköisesti ei".
erotat lumesta kirjoitti:
sen jos auton kulkukulma on 2" pielessä tämä on riittävä syy, että auto vetää ja sitä ei timpurinmitalla korjata. Enkä ole insinööri, mutta ymmärraä sen, että kuten väitit metrinmitalla ei millejä halota. Lisäksi nykyautoista löytyy noita monivarsituentoja joita ei voi eikä pysty mittaaman muuta kuin kunnon vehkeillä oikeiksi. Ja se hieno tulkki todella voi olla tekemisissä autosi kanssa, mutta se on niin vähäpätöistä asiaa varten tehty kuin holkkinastamuotti "eikö ole ihmeellistä". Sinun täytyy itse nyt ymmärtää semmoinen seikka, että et voi netin välityksellä edes opettaa mittaamaan oikein ja olen kyllä itsekin laittanut noita kulmia timpurin mitalla, mutta ymmärrän sen että laaseri on tarkempi ja lahjomaton. Varmistitko muuten, että olivat säätäneet ne merkkihuollossa "todennäköisesti ei".
Kattoo renkaista miten ne on kuluneet ja yksinkertaisesti laittaa lisää aurausta jos on sisäsyrjä kulahtanut. Rengas kuluu tietääkseni sillai, että syö sisäreunaa mikäli ei auraa. Tämä johtuu siitä, että mikäli kulmaa ei ole rengas on käännettynä pelkästään takasisäsyrjän varassa. Aurauksella kompensoidaan renkaan asento kun ohjaus on käännettynä. Yleensä kannattaa ensin vaihtaa kulunut raidetangon pään nivel ja sen jälkeen säätää auraus.
Kun aurauskulma on nolla, renkaat kuluvat vähiten ja tehohäviä on mahdollismman pieni ajettaessa suoraan. Aurauskulman lisäämien tai vähentäminen aiheuttaa lisääntyvää kitkaa, koska ne ovat kokoajan hieman kulkusuunnan vastaisesti. Liiallinen positiivinen aurauskulma aiheuttaa siten renkaiden ulkoreunojen lisääntyvän kulumisen ja liiallinen negatiivinen aurauskulma aiheuttaa siten renkaiden sisäreunojen lisääntyvän kulumisen. Aurauskulmia käytetään tästä huolimatta yleisesti, koska tällä säädöllä on merkittävä vaikutus auton suuntavakavuuteen ja ohjautumiseen.- aqsqcsdbdf
parempi tarkkuus kirjoitti:
Kotonakin on entisiä ja nykyisiä alan asentajia, kyllä he(me) osaamme, mitallakin ,jopa tarkemmin kuin koneella
Etupäässä: katsotaan (pystykallistumat jo katsottu, ja nivelet ettei siellä väljää) onko renkaat toisiinsa nähden linjassa, useimmin edessä ja takana sama mitta, samalla korkeudella, auto suorassa tasaisella paikalla
Samalla ennen säätöä(melkein aina säädettävä)katsotaan kummalle suuntaa ratti saisi mennä, ja sitä raidetangon päätä, joko lyhennetään tai pidennetään(1-kierros on 6 mm-aurauksessa)
Ajatellaan, mihin päin rattia olisi käännettävä, kun on raidetandon päätä muutettu, jotta renkaat tulisi suoraan, sillä löydetään oikea puoli säätämiseen
Jokainen tajuamme, kun nostetaan nosturilla auto, nähdään paremmin alle kuin maalla, muttei se nosto vielä mitään tee, vain mitä tehdään, ja oikein osataan
Varsinkin etupään auraus säädössä saadaan tarkka tulos ilman muitakin mittoja kuin metrinmitta, mitta vain yli renkaitten, eestä ja takaa, samalta korkeudelta, tasaisella paikallajust, näin tein minäkin, säädin aurauksen nollaan. kävin tarkistuttamassa asiantuntijalla, joka lupasi tarkastuksen ilmaiseksi mikäli mittaukseni piyävät paikkansa. uskokaa tai älkää mittari näytti nollaa.
- taas jälleen
Mites se on ne mitat? Paljonko siis eturenkaiden etu- ja takapäänmitoissa akselinkorkeudella pitäisi olla eroa jotta auto olisi unelmamitoissa? Ja kummassa päässä (etu- vai takapäässä) pitäisi siis olla enemmän, eli pitäisikö auton aurata vai ei ja paljonko?
Järki sanoo että rengas ehkä kuluisi vähiten nollassa mutta ohjaako sitä sitten kovinkaan hienosti?- hänseon
-Aurausta 0.5 - 1.0mm
-Negatiivista camperia 0.5 - 1.5 astetta
-Positiivista casteria pari kolme astetta
Nämä ehkä ite laittasin aluks ja lähtisin sit haarukoimaan oman maun mukaan..... Oikeita säätöjä on lähes yhtä monia kuin on autoja ja kuskejakin....
Itse tein säädön omavalmisteisella terästangolla, joka on teleskooppimallinen. Siinä on lukitusruuvi. Tangolla verrataan vanteen etu-ja takareunan eroa. Rasvamontulla/nosturilla tuo säätö on vielä jotenkin inhimillistä touhua. Muista, että ratti voi mennä vinoon, jos säädät vain yhdeltä puolelta. - manalone
hänseon kirjoitti:
-Aurausta 0.5 - 1.0mm
-Negatiivista camperia 0.5 - 1.5 astetta
-Positiivista casteria pari kolme astetta
Nämä ehkä ite laittasin aluks ja lähtisin sit haarukoimaan oman maun mukaan..... Oikeita säätöjä on lähes yhtä monia kuin on autoja ja kuskejakin....
Itse tein säädön omavalmisteisella terästangolla, joka on teleskooppimallinen. Siinä on lukitusruuvi. Tangolla verrataan vanteen etu-ja takareunan eroa. Rasvamontulla/nosturilla tuo säätö on vielä jotenkin inhimillistä touhua. Muista, että ratti voi mennä vinoon, jos säädät vain yhdeltä puolelta.joo kyllä jos vanteen reunaan saa kiinityksen.
että pysyy.ja tulee renkaan reunan yli.
helppo mittaa..auraus."noi vitun inssit kelaa jotain lämpölaajenemista-ei sillä oo merkitystä kun sorvatessa.tai laakerin asennuksessa.
välyksissä tai sovitteissa yleensä-
mittaa eestä ja takaa.ihan maalais järki renkaan kulumat.ja alapallot ja raidetangon päät kuntoon.
muut pyörän kulmat voi kattoo suunilleen vatu passilla.mikä menee vanteen sisään.
vertaa kummankin puolen kallistumia kun käntää renkaat 45 astetta jos sama niin ok.
etenkin iskarin vaihdon jälkeen.esim golf- tai sit
merkkaa kunnolla vanhojen pulttien paikat.ja tolpan asennon pyörän napaan.
kommentteja --please inssit.
- vinossapyörät
Kone di vastaa että kotikonstein saa hyvän tuloksen jos vaan osaa. Usein voipi olla ne korjaamon mittarit kalibroimatta.
- joni567
Täällä on aina yhtä painimista miksi? maksakaa mansikoita jotka uskotte siihen että olette senjälkeen saanut paremman huollon kuin ne jotka on tehnyt kotona. Itse teen säädettävän mitta tangon joka tulee vanteiden sisähuulesta sisä huuleen ja puoleenväliin vannetta ei kumista koska kumi muuttuu vanne ei. Enään ei ole muuta tietoa vailla kuin aurauskulman merkkikohtainen ohje säätö arvo. Voithan vanhassa autossa maalata renkaan ulkopinnan spreillä ja ajat asfaltilla maali kuluminen kertoo säädöistä jotakin.
- Rälläkkä
Jos auto "haukkailee" herkästi sivulle mitä kovempaa ajetaan>lisää haritusta. Jos auton vierintävastus tuntuu suurelta ja renkaat kuluvat nopeasti>lisää aurausta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827076Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267043Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1066143Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845228Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa605173Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405088Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274585Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163447Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003370