Syitä sille, miksi karjalassa elävän ihmisen on viisainta muuttaa muualle, on lukuisia mutta listaan tähän vain muutamia.
1. Karjalassa kulttuuri on vinoutunut arvoiltaan. Täällä rehellisyyttä ei pidetä arvossa ja kaikenlainen kieroilu ja pahansuopuus on arkipäivää. Jos ihminen itse ei toimi näin, hän kuitenkin asuessaan Karjalassa joutuu hyväksymään sen, että suuri joukko alueen ihmisiä toimivat näillä huonoilla tavoilla ja mukautumaan vinoutuneeseen kulttuuriin. Tällainen mukautuminen heikentää omaa moraalia.
2. Karjalassa lapsien kasvuympäristö on täysin vinoutunut ja vaikka vanhempina toimisikin ideaalilla tavalla, on ympristön antama esimerkki hyvin vahingollinen lapselle. Alueella saadaan malli siitä, että epärehellisyys, kierous ja pahan puhuminen muista on sosiaalisesti hyväksyttävää. Tämä kasvattaa lapset kieroon. Lisäksi alueella ei saa iloita onnistumisista joka estää itsetunnon kehitystä. Jos lapsi tai aikuinenkin on lahjakas ja ahkera, hän saa osakseen kateellisten julman toiminnan. Tämä kannustaa laiskuuteen.
3. Kateus ja itsetunnon puute on Karjalaa leimaavia piirteitä joilla on estetty koko alueen kehitys. Kun normaalia olisi saada kiitosta ahkeruudesta tai toimeliaisuudesta niin Karjalassa saa osakseen kateellisten pahat teot ja pilkan.
4. Työllistyminen on vaikeaa koska edellä mainittu syy heikentää työllisyyttä. Yrityksen perustaminen on huono idea alueella missä onnistuminen aiheuttaa vain kateellisten pahat teot.
5. Yleinen ilmapiiri on ahdistava ja ihmiset eivät toimi suoraan vaan kieroillen. Kun aikuiset ihmiset ulkoistaa oman vastuunsa muille, hän antaa nuorille kelvottoman esimerkin aikuisena olemisesta ja vastuusta joka liittyy aikuisuuteen.
6, Alueella ei ole tapa harjoittaa itsetutkiskelua ja itsensä kehittämistä vaan vastuu projisoidaan eli siirretään aina muille. Omasta kateudesta syytetään muita ja odotetaan että toisen ihmisen pitäisi tehdä jotain toisin jotta itselle ei tule kateutta. Tällainen ajattelu on täysin järjetön ja vastuuton. Kateus on aina ihmisen omaa syytä.
7. Ihmisten katkeruus on silmiinpistävää ja laajaa. Kiitollisuutta ei koeta juuri mistään isossa kuvassa
8. Yksityisyyden puute. Yksityisuus on lainkin suojaama perusoikeus jota Karjalassa ei kunnioiteta yhtään. Yksityisyyden puuttuminen estää itsetunnon kehityksen ja itsetunnon kehittymättömyys aiheuttaa katkeruutta ja kateutta sekä narsismia joka alueella näkyy.
9. Epärehellisyyden normalisointi on alueella arkipäivää. Kaikki toimivat yhteisöt perustuu luottamukseen ja rehellisyyteen. Karjalassa syntyy vain harvoin aitoja luottamuksellisia ihmissuhteita tai ystävyyksiä koska ei ole ihmistenvälistä luottamusta.
10. Muualla maassa jossa ei vaikuta tällaiset arvot, on mahdollista elää terveempää elämää ja onnistumisistakin voi iloita. Muualla useimmilla ihmisillä on oma elämä joten heitä ei kiinnosta kytätä ja juoruta muiden asiota. Muualla maassa lapset saa terveemmän ympäristön kehittyä itsetuntoa omaaviksi yksilöiksi eikä lauman osasiksi joiden elämä kuluu itsetunto-onngelmissa ja muiden kyräilyssä.
Muutto muualle on ainoa viisas ratkaisu karjalaiselle ihmiselle
18
134
Vastaukset
- Anonyymi
Myös muualta saapuneille sama poismuutto viisainta mitä voi tehdä.
- Anonyymi
Eikö aloittajalla todellakaan ole lääkkeitä tuohon seinähulluuteen?
- Anonyymi
Jatkan listaa..
11. Karjalassa sinua pidetään hulluna jos puhut järkeä ja olet looginen. Jos juoruat muista ja keskityt jonninjoutavaan länkyttämiseen muiden asiosta, silloin olet alueella "viisas". Karjalainen kulttuuri eliminoi järjen käyttöä ja tulee ainoastaan alistua vallitseviin vääristyneisiin arvoihin ja tapoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkan listaa..
11. Karjalassa sinua pidetään hulluna jos puhut järkeä ja olet looginen. Jos juoruat muista ja keskityt jonninjoutavaan länkyttämiseen muiden asiosta, silloin olet alueella "viisas". Karjalainen kulttuuri eliminoi järjen käyttöä ja tulee ainoastaan alistua vallitseviin vääristyneisiin arvoihin ja tapoihin.Sinä olet hyvin sisäistänyt paikalliset tavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkan listaa..
11. Karjalassa sinua pidetään hulluna jos puhut järkeä ja olet looginen. Jos juoruat muista ja keskityt jonninjoutavaan länkyttämiseen muiden asiosta, silloin olet alueella "viisas". Karjalainen kulttuuri eliminoi järjen käyttöä ja tulee ainoastaan alistua vallitseviin vääristyneisiin arvoihin ja tapoihin.Kyllä sinua mahtaa rankasti hävettää jos joskus paranet ja lueskelet näitä hulluutesi aikaisia kirjoituksiasi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinua mahtaa rankasti hävettää jos joskus paranet ja lueskelet näitä hulluutesi aikaisia kirjoituksiasi...
Miksi ihmeessä häpeäisin järkeviä ja totuudenmukaisia kirjoituksiani? Turhaa sinä minua moitit. Sanoitan vain sen mitä niin moni paikallinenkin näillä palstoilla karjalaisesta elämämnenosta kertoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä olet hyvin sisäistänyt paikalliset tavat.
Olen sisäistänyt kyllä näiden paikallisten tavan ajatella mutta itse noudatan tyystin eri tapoja ja ajattelua sekä periaatteita.
- Anonyymi
Valittajan ei tarvitse kuin muuttaa.
- Anonyymi
Se lukematon joukko paikallisväestöä joka on muualle näiden syiden takia lähtenyt, on arvostanut itseään sen verran että ovat lähteneet.
Huvittavaa kun luin Outokummun palstaa niin siellä joku paikallinen selitti miten muualle lähteneet outokumpulaiset on oman pesän likaajia. Tosiasiassa asia on toisinpäin. Ne jotka lähtee omaa edes hieman järkeä kun eivät halua elää paikassa missä ihmiset keksii toisista tarinoita, levittelee muiden asiota ja kadehtii. Nämä paikalliset pilaa oman pesänsä mainetta aivan urakalla. Sama koko maakunnassa. Minä en ainakaan olisi enää tekemisissä kuin vain niiden karjalaisten kanssa jotka on lähteneet muualle koska vastustavat kateutta ja juoruilua. Paikallisiin ei voi luottaa vähääkään. - Anonyymi
12. Karjalassa leimautuu valittajaksi jos ei "vain kestä " paskaa ja ihmisvastaista kohtelua. Tämä kuvastaa alueen raakalaismaisia asenteita ja kovuutta. Samalla logiikalla perheväkivallan uhrin "tulisi vain kestää" lyönnit koska jos vastustaa, on "turhasta valittaja" Tosiasiassa itseään arvostavat ihmiset hakeutuu pois sellaisten ihmisten vaikutuspiiristä jotka eivät kohtele toisia ihmisiä kunnioittavasti. Vain ne jotka eivät arvosta itseään jäävät sellaisen kohtelun pariin ja tyytyvät osaansa tai ovat itse samanlaisia.
- Anonyymi
Miksi ihmeessä vastaatte näihin kirjoituksiin? Kirjoittaja osaa kirjoittaa melko virheettömästi, mutta hän ei tiedä, että Pohjois-Karjala ei ole Karjalaa eikä täällä asu karjalaisia vaan savolaisia. Kuka näitä kirjoittaa ja mikä on kirjoitusten tarkoitus? Kenellä on aikaa kirjoittaa pitkiä lätinöitä päivästä toiseen?
- Anonyymi
Tarkoitus on saada paikallisväestön se osa joka lukee tätä palstaa, ja kärsii itsekin paikallisten harjoittamasta vääryydestä, saada ymmärtämään miten vinoutunut tämä seutu on kulttuuriltaan. Kun sen hahmottaa, voi tehdä ratkaisunsa ja alkaa vastustamaan näitä tapoja tai lähteä muualle.
Lisäksi vääryydem vastustaminen on ainakin itselleni itseisarvoista toimintaa. Sitä kuuluu vastustaa koska jos ei vastusta, silloin hyväksyy hiljaa vaikenemalla vääryyden.
Ja edelleenkin sinun pitäisi kertoa tälle väestölle täällä että he on savolaisia eikä karjalaisia, ei minulle. Minä tiedän sen asian. Paikallisväsestö elää itse väärällä identiteetillä pitäen itseään karjaisisina. Tämä on yksi erikoisuus täällä ja voi olla selitys itsetunto-ongelmiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitus on saada paikallisväestön se osa joka lukee tätä palstaa, ja kärsii itsekin paikallisten harjoittamasta vääryydestä, saada ymmärtämään miten vinoutunut tämä seutu on kulttuuriltaan. Kun sen hahmottaa, voi tehdä ratkaisunsa ja alkaa vastustamaan näitä tapoja tai lähteä muualle.
Lisäksi vääryydem vastustaminen on ainakin itselleni itseisarvoista toimintaa. Sitä kuuluu vastustaa koska jos ei vastusta, silloin hyväksyy hiljaa vaikenemalla vääryyden.
Ja edelleenkin sinun pitäisi kertoa tälle väestölle täällä että he on savolaisia eikä karjalaisia, ei minulle. Minä tiedän sen asian. Paikallisväsestö elää itse väärällä identiteetillä pitäen itseään karjaisisina. Tämä on yksi erikoisuus täällä ja voi olla selitys itsetunto-ongelmiin.Paikallisväestön osa joka lukee tätä palstaa, on jo aikoja sitten ymmärtänyt kuinka vinoutunut ja mielenvikainen ihminen sinä olet.
Jokainen uusi postauksesi vain vahvistaa tätä käsitystä.
Kaino pyyntö meidän kaikkien puolesta; Hakeudu hyvä ihminen hoitoon!
- Anonyymi
Muutan heti pois Pohjois-Karjalasta kun luet Joensuun torilla julkisesti tuon listasi. Muuten en.
- Anonyymi
Olen julkaissut näillä kylillä vastaavaa materiaalia ja jopa pyytänyt levittämään sitä eteenpäin. Olen omalla nimellä kritisoinut voimallisesti alueen toimintatapoja.
- Anonyymi
Oletko kiikarikiväärin kanssa jo Kaupungintalon tornissa odottelemassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen julkaissut näillä kylillä vastaavaa materiaalia ja jopa pyytänyt levittämään sitä eteenpäin. Olen omalla nimellä kritisoinut voimallisesti alueen toimintatapoja.
Ja se nimi oli...?
Ei kai nimensä kertominen tuota tuskaa noin rehelliselle ja muita paremmalle ihmiselle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko kiikarikiväärin kanssa jo Kaupungintalon tornissa odottelemassa?
Tuollaiseen viitti kallista patia tuhlata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.546269Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652733Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181854- 1461826
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1351708Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181690Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281470- 1021457
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411196Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163