Tyttökissan leikkaus

J_P2

Hyvä, kiitoksia mielipiteistänne, päätin nyt sitten, että tyttäreni pääsee kirurgin pöydälle..
Yksinhuoltajana nyt on mielen päällä se, että kauanko kestää toipuminen siitä leikkauksesta, ts. paljonko täytyy varata töistä vapaata, että hän ehtii parantua kunnolla..
..ja vielä se, että mitä kustantaa..? maksoi mitä maksoi - tottakai - mutta täytyyhän sitä varautua.. :)
Kiitti jo vastanneille ja tähän vastaaville!!

J_P

15

13510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mari

No kissahan on leikkauksen jälkeen aika tokurainen jonkun aikaa vuorokaudessa palailee ennalleen tietysti riippuu kissastakin:)
      Parashan olisi jos saisit leikkaus ajan perjantaille niin olisit viikonlopun kissan kanssa kotona!
      Meillä maksoi 50e nartun leikkaus täällä länsi-suomessa:)mutta aika iso hintahaitari tuntuisi olevan mitä minäkin soittelin ja kyselin hintoja 50-120e

• Kitty

Mun kissa heräili n. 4 h jälkeen, lääkäri sanoi, ettei kissaa saa leikkauksen jälkeen jättää yksin, eli olin kissan kanssa kotona leikkauksen jälkeisen illan ja yön. Seuraavana päivänä kissa pärjäsikin jo hyvin yksikseen (ei ollut enään tokkurainen) ja olin ihan normaalisti töissä. Toki joillakin herääminen ja sen jälkeinen tokkura saattaa kestää pidempään, joten jos on mahdollista, ni ois hyvä ottaa se seuraava päivä vapaaks...
      Leikkaushinnat vaihtelee aika paljon, oisko jotain 70-130 euron välillä. Kannattaakin soitella läpi eri paikkoja ja vertailla. Itse maksoin rokotuksesta ja leikkauksesta sen n.120 e kun tiesin paikan hyväksi ja se oli kaiken lisäksi lähellä kotiani...

• minäpä vain

kannattaa muistaa että kun tuot kissan leikkauksesta kotiin, ja se todennäköisesti nukkuu vielä, niin ÄLÄ laita kissaa sängylle, sohvalle tai muualle korkealle nukkumaan. herätessään voi tippua kun on tokkurassa. paras laittaa kissa pyyhkeelle lattialle ja pitää kissa läpimänä. (toinen pyyhe päälle tms.)huomioi myös että kissa saattaa päästää alleen leikkauksen jälkeen joten ehkä matolle kissaa ai kannata laittaa. ja ei ruokailua enne leikkausta!

• Meidän neiti leikattiin perjantaina. Olin todella yllättynyt, kun heräsi jo tunnin kuluttua kotiintulosta eli kun leikkaus alkoi klo 16, niin kissa kampesi ensimmäisen kerran jaloilleen jo klo 18. Ei se tietenkään pitkälle päässyt ja muutaman tunnin verran vuorotellen hoiperteli, kaatuili ja nukkui. Yritti melkein heti hypätä sänkyynkin. Ei onneksi oksentanut, mutta pissasi alleen.

Eläinlääkäri sanoi, etteivät kissat yleensä ole kiinnostuneita haavasta, mutta ainakin meidän neiti oli. Ei saatu kauluria lääkäriltä, joten yritettiin jos vaikka mitä: pahvista väkertää itse kauluria ja sukkaa ja t-paidan hihaa pukea kissalle. Ei toiminut. Yöllä oli kissa sitten repinyt sen liimasiteen irti haavan päältä ja nuollut haavansa. Onneksi saatiin haettua heti lauantaiaamuna kauluri lääkäriltä eikä haavakaan huonosti voinut. Säälittää vaan, kun ei kissa pysty pesemään itseään muutenkaan, nuolee vaan raukka kauluria. Viikon verran joutuu sitä pitämään.

Täällä Hämeenlinnassa leikkaus ja rokotus maksoivat yhteensä 102e. Rokotuksen osuus taisi tuosta olla 12e, ellen ihan väärin muista. Laskua en saanut, vaan piti maksaa heti paikan päällä eli kannattaa varautua siihen, ettei saakaan kahta viikkoa maksuaikaa.

• Minä

Uteliaisuuttani kyselen, että missä leikkautit ja rokotit kissasi? Kävitkö kunnallisella eläinlääkärillä vai jossain yksityisellä klinikalla? Kiitos jos viitsit vastata =)

• Minä kirjoitti:

Uteliaisuuttani kyselen, että missä leikkautit ja rokotit kissasi? Kävitkö kunnallisella eläinlääkärillä vai jossain yksityisellä klinikalla? Kiitos jos viitsit vastata =)

Kantahämeen eläinklinikalla, koska kunnallisen aukioloajat eivät sopineet työaikoihini. Olin kyllä todella otettu, kun heti aikaa varatessani kysyivät kissan nimeä ja sitten ennen toimenpidettä puhuivat kissasta nimellä.

• Minä
        koditonhoure kirjoitti:

Kantahämeen eläinklinikalla, koska kunnallisen aukioloajat eivät sopineet työaikoihini. Olin kyllä todella otettu, kun heti aikaa varatessani kysyivät kissan nimeä ja sitten ennen toimenpidettä puhuivat kissasta nimellä.

Kiitos vastauksestasi=) Tiedänkin paikan, sillä oma rakas kissani nukutettiin ikiuneen siellä huhtikuussa=( Kiva tietää vähän hintoja, jos uuden kissan ottaa ja leikkaus tulee eteen...

• tänään

Meidän tyttökissamme oli tänään leikkauksessa. Leikkaus oli jo kahdeksalta aamulla, sain hakea hänet kotiin kahdeltatoista, mutta hän on vieläkin tokkurassa. Huomenna täytyy kyllä mennä töihin. On pissannut alleen ja oksentanutkin. Leikkaus maksoi n. 88€. Eläinlääkärissä oltiin todella ystävällisiä ja huomaavaisia, puhuteltiin häneksi ja nimellä.

• kissafanitustyttönen

Meidän 2 vuotiaan tyttökissan leikkaus maksoi 108e.
      Nukutusaine sai kissani oksentamaan ennen leikkausta.
      Leikkaus kesti n.40 min.
      Leikkauksen jälkeen herääminen kesti 5 tuntia. Käveli välillä ja alkoi sitten kouristelemaan. Pissat tuli alle kaksi kertaa. Vasta 24 tunnin kuluttua alkoi heräämään tokkuraisuudesta oikein kunnolla. Mutta kaulurin kanssa on vaikeuksia. Kissani ei suostu liikkumaan kuin hiljaa hiipien, kauluri raahaa maassa. Ei suostu pissalle eikä suostu juomaan vettä. Syö kuitenkin jo kuivaruokaa ja purkkiruokaa. Koska kissa ei juo, niin annoin ruiskulla vettä vähäisiä määriä pienin väliajoin. Kolmantena päivänä leikkauksesta on käynyt pissalla vasta 2 kertaa. Alan olla huolestunut.

• haamiska

onko kenelläkään tietoa rupeaako kissan virtsa ja uloste haisemaan väkevämmältä steriloinnin jälkeen? kuuluuko jatkuva pienten pissojen tekeminen asiaan? leikkauksesta on kulunut aikaa yli 2 vkoa.

• ei ala...

Ei rupea vaan päinvastoin kun hormonitoiminta laantuu. Jotakin muuta vikaa on jos pissat on pieniä liruja ja tarpeet haisee.

Ilmeisesti kyseessä on naaras kun kerran on steriloitu. Leikkaus on voinut vaikuttaa pissaamiseen, jos leikkaushaava on kivulias syystä tai toisesta. Kissa voi yrittää pidätellä pissaa rakossa jos ponnistelu laatikolla aiheuttaa kipua. Onhan haavan alue kunnossa, ei punoita, ei vuoda, ei ole turvoksissa, ei arista kosketusta? Pissan pidättely voi altistaa virtsatieongelmille ja jos pissassa on bakteereita, panttaaminen lisää niiden määrää nopeasti.

Leikatun kissan pissan voimakas haju kielii mahdollisesta tulehduksesta, samoin pienet pissalirut. Joten otahan yhteyttä leikanneeseen lääkäriin tai johonkin toiseen ja tilaa aika klinikalle. Pissanäytteestä on katsottava bakteerit, kiteiden/kivien mahdollisuus, pissan verisyys, ominaispaino jne.

• kkkkkkkkkk

Hei. Leikkautin kissan tänään . Onko normaalia että kissa tärisee aika paljon kun makaa ja on viltti päällä. Ja hädin tuskin pääsee olenkaan kävelemään , kun yrittää niin kaatuu?

• lämmitystä

ON normaalia, kissan verenpaine laskee nukutuksessa ja heräämisvaiheessa sillä on krapula. Kissalle kannattaa laittaa lisälämmitystä jos se tuntuu palelevan. Siihen voi käyttää vaikka lämpimällä vedellä täytettyä pulloa - ei liian kuumaa suoraan kissaan kiinni, vaan vaikka jokin kangas väliin.

Kissa käyttäytyy todellakin kuin olisi krapulassa tai humalassa, kun se alkaa heräilemään ja silloin pitää olla tarkkana, ettei kissa pääse putoamaan mistään. Ruokaa tai juomaa ei sa tarjota, ennen kuin kissa on kokonaan herännyt, se voi tukehtua siihen. Kissa voi pyrkiä myös vessalaatikolleen tai tehdä pissat alleen.

Yritä saada kissa johonkin turvalliseen paikkaan nukkumaan ja pidä se lämpimänä. Kissan normaalilämpö kun on ihmisen lämpöä paljonkin korkeampi eli päälle 38 astetta. Normaali huonelämpö on sille liian vähän kun verenpaine alenee, eikä verenkierto pidä kissaa lämpimänä sisältäpäin.

• Kisun emäntä

Kissat ovat kai aika arvaamattomia potilaita. Meidän tyttökissa leikattiin vuosi sitten ja 9:stä hengestä ainakin pari kolme jäi sille reissulle.

Heti leikkauksen jälkeen oli aika pirteä, mutta seuraavana päivänä aivan apaattinen ja tärisi paikallaan peiton alla. Pari kolme iltaa olimme aivan varmoja että kissa ei seuraavaa aamua näe. Pipetillä annoin vettä. Kuljetin hiekkalaatikolle, jossa pissasi, mutta lyyhistyi sen jälkeen heti hiekalle. Sitten rupesin syöttämään jauhelihaa kädestä, jota söi vähäsen. Sitten toivo jo heräsi, että ehkä se ei kuolekaan, kun syökin. Eikä kuollut.

Toipuminen oli hidasta, mutta tasaista. Noin kahdessa viikossa toipui.

Leikannut eläinlääkärikään ei ymmärtänyt, mistä tämä leikkauksenjälkeinen kunnon romahtaminen johtui.

Kissa toipui ennalleen, mutta muistoksi jäi nuorelle kissalle harmaa kuono. Se tosiaan harmaantui sen ensimmäisen leikkauksenjälkeisen viikon aikana.

• Rakastan kissoja<333

Mun kissani leikattii noin vuosi sitten. Leikkauksen yhteydessä meni sen pennut myös. Leikkauksen jälkeisen päivän makaili ja oli laiskalla päällä mut seuraavana päivänä metsästeli jo vähän hiiriäkin. Toipui todella nopeasti. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16483
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      38
      4417
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2587
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1888
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1533
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      389
      1486
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1309
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1263
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      972
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      955
    Aihe