Marika sai nimpparilahjaksi orkidean. Ihana! Kertokaa kastelenko sitä alustalle vai mullan päälle? Annanko sille kerralla ( 1 krt vkossa vettä ) paljon vai vähän vettä? Tykkääkö kasvi sumuttamisesta, vai jätetäänkö ehdottomasti väliin? Lannoitusohjeita luinkin edeltäviltä sivuilta ja leikkaamisestakin sain hyvää tietoa. Minkälainen valoisuus olisi sille hyvä? (Ikkunan viereen vai sisemmälle huoneeseen esim)
Kiitos jo etukäteen teille asiantuntijoille, toivottavasti saan kasvini pidettyä hengissä ainakin vuoden..
Orkidean kastelu?
7
17605
Vastaukset
- reilusti
Kastele upottamalla koko ruukku veteen. Voit antaa alustan imeä vettä 15-30 min. jos on kovin karkeaa ja nopeasti kuivuvaa. Valuta ylim. vesi hyvin pois. Kastele n. kerran viikossa tai useammin, eli sitten kun alusta on kuivahtanut edellisestä kastelusta. Jos ruukku on läpinäkyvä, seuraa juuria - vihreät ja kosteat juuret eivät vielä tarvitse vettä, kastele kun ne muuttuvat harmaiksi. Talvella kastelun tarvetta on huomattavasti harvemmin kuin kesällä. Kaikki orkideat pitävät suunnattomasti sumuttamisesta.Valoisa kasvupaikka, muttei suoraan auringonpaisteeseen.
- -------------
Mieluiten luonnonvedellä. Elikkäs kaivo, sade ja talvella sulata lunta.
- ---
Voi ihan hyvin kastella kraanavedelläkin. Ei tarvitse ainakaan sen takia ajatella, että orkideojen hoito olisi vaikeaa. Vain jotkut harvinaisemmat orkideat, jotka luonnonlajeja, oikeasti vaativat sadevettä tms. menestyäkseen. Näille tavallisille hybrideille on aivan sama.
- kukkaneuvo
--- kirjoitti:
Voi ihan hyvin kastella kraanavedelläkin. Ei tarvitse ainakaan sen takia ajatella, että orkideojen hoito olisi vaikeaa. Vain jotkut harvinaisemmat orkideat, jotka luonnonlajeja, oikeasti vaativat sadevettä tms. menestyäkseen. Näille tavallisille hybrideille on aivan sama.
Suomen Orkideayhdistyksen sivuilta löytyy hoito-ohjeita, kannattaa googlata. Orkideat eivät tykkää kalkkisesta vedestä, joten hanan sijaan hankeen tai sadeämpärin tykö! Hapan vesi on mieluisaa. Toiset kukkakauppiaat ovat kyllä kertoneet, että yön yli seisotettu huoneenlämpöinen vesijohtovesikin käy, koska kalkki laskeutuu pohjalle. Kalkin voi poistaa myös vedensuodattimella.
Toisaalta vettä menee yhdelle kasville niin vähän, että puhtaasta lumesta sulattaminen ei ole hurjan työlästä. Itse kannan veden vanhempieni kotipaikasta, jossa heillä on porakaivo. Hulluutta, kyllä, mutta koskaan ei voi olla liian neuroottinen...
Myös sumutteluun kannattaa käyttää mieluummin ns. luonnon vettä, esmes järvivettä kuin hanatavaraa. Kai se seisotus auttaa, en tiedä. - sirkka
kukkaneuvo kirjoitti:
Suomen Orkideayhdistyksen sivuilta löytyy hoito-ohjeita, kannattaa googlata. Orkideat eivät tykkää kalkkisesta vedestä, joten hanan sijaan hankeen tai sadeämpärin tykö! Hapan vesi on mieluisaa. Toiset kukkakauppiaat ovat kyllä kertoneet, että yön yli seisotettu huoneenlämpöinen vesijohtovesikin käy, koska kalkki laskeutuu pohjalle. Kalkin voi poistaa myös vedensuodattimella.
Toisaalta vettä menee yhdelle kasville niin vähän, että puhtaasta lumesta sulattaminen ei ole hurjan työlästä. Itse kannan veden vanhempieni kotipaikasta, jossa heillä on porakaivo. Hulluutta, kyllä, mutta koskaan ei voi olla liian neuroottinen...
Myös sumutteluun kannattaa käyttää mieluummin ns. luonnon vettä, esmes järvivettä kuin hanatavaraa. Kai se seisotus auttaa, en tiedä.voi keittää, jolloin siitä häviää kalkki. Olen tehnyt näin ja orkideassani on jatkuvasti kukkiva oksa - tällä hetkellä yhteensä 20 kukkaa. Suihkutan myös keitetyllä vedellä. Vedenkeitin on näppärä apuväline.
- ---
sirkka kirjoitti:
voi keittää, jolloin siitä häviää kalkki. Olen tehnyt näin ja orkideassani on jatkuvasti kukkiva oksa - tällä hetkellä yhteensä 20 kukkaa. Suihkutan myös keitetyllä vedellä. Vedenkeitin on näppärä apuväline.
Kalkki ei kyllä takuulla häviä keittämällä! Se kun ei ole haihtuvaa. Keittämällä kyllä häviää muita orkidealle ei niin mieluisia aineita, kuten ihan vettä seisottamallakin. Mutta minä olen kastellut orkideojani vuosia ihan suoraan kraanavedellä ja hyvin kukkivat vuodesta toiseen.
- sirkka
--- kirjoitti:
Kalkki ei kyllä takuulla häviä keittämällä! Se kun ei ole haihtuvaa. Keittämällä kyllä häviää muita orkidealle ei niin mieluisia aineita, kuten ihan vettä seisottamallakin. Mutta minä olen kastellut orkideojani vuosia ihan suoraan kraanavedellä ja hyvin kukkivat vuodesta toiseen.
..."myös kasteluveden tulisi olla kalkitonta. Helpoimmin kalkitonta kasteluvettä saa seisottamalla vettä kannussa, jolloin kalkki saostuu kannun pohjalle ja pintavesi on vähäkalkkista tai keittämällä vesi ennen kastelua", näin sanotaan kukkakauppiaalta saamassani kirjallisessa orkidean hoito-ohjeessa sen kasteluvedestä. Saivartelu sikseen, please!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216535Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471847
- 821224
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971022- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.78907Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 31827
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon146751