Yksi olut yli muiden muiden, murkavoitto Sandelsille

Anonyymi-ap

Vieläkö huurteinen maistuu ? Kakkoseksi tuli Karhu Lager ja
kolmanneksi Aura. Siitä on niin pitkä aika, kun olen olutta juonut,
että luulin, että Aura-olutta ei enää ole. Amiraali oli suosikkejani aikoinaan
kesäterassilla helteen helpotukseksi. Muuten en olutta juonutkaan.
Äänestykseen oli listattu vain tutuimpia vaaleita lagereita markettien hyllyiltä.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000011373572.html

Mitä mieltä olet muuten alkoholittomista oluista ?
Aikoinaan Elannossa ruskeassa lasipullossa myyty "Vaarinkalja" oli hyvää.

12

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

- Sandels on hyvä olut = IISALMESTA -IHMEEN -HYVÄÄ - !

• Anonyymi
      UUSI

Ei oikein.

Kaljan juominen vähentynyt hurjasti tälle vuosikymmenelle. Ei oikein tee mieli jostain syystä. Epäilen johtuvan hiilihaposta, olen alkanut kaesastaan sitä sisältäviä juomia. Jotain skumppaa en ennenkään ole fanittanut, mutta nykyisin ei oikein kuplavesikään kiinnosta.

Kyllä mä koskus otan kaljan tai pari kuitenkin. Juhannuksena ostin kaks tuplapukkia alkosta. 8,5%, ei myydä ruokakaupoissa. Se kuitenkin mun mielestä hyvää. Kaljan makuista, vahvaa, muttei liikaa viina maistu. Pari tölkkiä lisäks ihan hyvä määrä, snadi nousuhumala, ei kummempaa.

Ja just viikonlopulla otin nimenomaan sandelssia muutaman. Jostain syystä se myös mun mielestä hyvää. Maistuu joltakin, monet keskarit aika vetistä juotavaa.

Alkoholittomia kaljoja satunnaisesri kokeillut. En jotenkin osaa suhtautua niihin. Tavallaan, kuin normikeskaria. Mutta kun ei alkoholia, jotain pitkua maussa puuttuu.

Kotikalja ja sima hyviä kesäjuomia. Mutta kun niissäkin tahtoo olla sitä hiilihappoa... Mutta siis kuivaksi käytettynä, ilman jälkikäyttöä toimivat hienosti.

Mulla hyvä simaresepti:

-25 litraa vettä
      -1 paketti fariinisokeria
      -5 kg tavallista sokeria
      -2 sitruunaa
      -1 pussi pikahiivaa

Aineet sekoitetaan, laitetaan lämpimään paikkaan käymään. Parin päivän kuluttua maukas kesäsima on valmista nautittavaksi!

=DW=

• Anonyymi
      UUSI

Hiilihapolliset juomat eivät sovi esimerkiksi jos on mahakatarria eli gastriittia.
      Minulla on todettu se lievänä eikä kalja käy, ei skumpa, ei vichy, ei mikään
      hiilihapotettu. Samarinia join siihen katarrivaivaan, kun se maistui niin raikkaalta
      ja tuntui auttavan hetkeksi, mutta senkin neuvoi lääkäri lopettamaan.

Yhden Guinnesin tai vehnäoluen voin juoda ilman, että mahassa tuntuu
      juuri mitään. En ole kuitenkaan viitsinyt kiusata itseäni niilläkään enää,
      kun helposti tekee mieli toinenkin. Ykkösolutta eli pilsneriä join joskus.
      Minusta se on olueksi hyvää.

Viini kyllä sopii ! Lasi-pari kylmää puolikuivaa valkoviiniä on hyvää kesäilmoilla
      ja enemmänkin maistuisi, jos uskaltaisi juoda, mutta kun ei tiedä,
      mitä kepposia se teettää päähän ja sydämeen - viimeistään seuraavana
      päivänä.
      Kuivaa valkoviiniä en juo, se maistuu kuivuudessaan liikaa etikalle.
      Talvella maistuu joskus punkkulasillinen.

Vaarini tapasi joskus sanoa:
      "Niin huonoa viinaa ei ole tehtykään, ettei sitä alas saa !"
      Se oli sitä aikaa, kun maaseudulla tehtiin ponua.
      Olikohan se samaa kuin "korpikuusen kyyneleet" ?

• Anonyymi
        UUSI

"Korpikuusen kyyneleet ovat vuotaneet satoja vuosia

Pontikkaa on useimmiten keitelty metsän piilossa, ja se on saanut useita lempinimiä, kuten "korpikuusen kyynel" ja "korpiroju". Myös kiteeläiset tuotteet "Kiteen kirkas" ja "Juurikan tähkä" ovat saaneet mainetta humalluttajina.

Viinan kotipoltto oli sallittua ja melko yleistä 1700-luvun alkupuolella. Varsinais-Suomessa oli viinapannu joka kolmannessa talossa. Juopottelu lisääntyi, ja vuonna 1756 säädettiin kieltolaki, joka kumoutui jo neljän vuoden päästä, kun tilanomistajille ja kaupungeille myönnettiin kotitarvepoltto-oikeus.

Lopullisesti kotipoltto kiellettiin vuonna 1866. Yhteiskunta sai monopolin. Arkkiveisuntekijän välityksellä asetus tallentui kansan muistiin: Vuonna kuusikymmentäkuus tuli Suomeen laki uus, viinaa kiellettiin keittämästä, juomapäiviä viettämästä.

Kansan oma moraali ei taipunut tunnustamaan viinankeittoa niin pahaksi rikkomukseksi
        kuin laki sen määritteli. Keittoastiat siirtyivät kodeista metsän suojiin. Kieltolain jälkeen, 1930-luvulla pontikan keittäminen lisääntyi.

Kiivaimmaksi keittely yltyi 1941-55. Kitee loi maineensa pontikkapitäjänä tuona aikana. Siellä valmistettiin peräti 10 prosenttia koko maan osuudesta. Syytteitä jaettiin vuodessa
        yli 200."

Näin kirjoitettiin Hesarissa vuonna 1995.

• Anonyymi
      UUSI

Onhan se Sandels ihan hyvä olut, mutta ylihintainen. Saunaoluena ihan kelpo A. Le Coq Gold, Olvilta sekin tulee.

• Anonyymi
      UUSI

"Viina on aina hintansa väärtti".

• Anonyymi
        UUSI

Olut on ketju aihe.

• Anonyymi
      UUSI

Oispa edes 60 v vain. huurteiset kesäterassilla helteellä olis poikaa !!!

• Anonyymi
      UUSI

Alkoholiton tumma Crisp on parasta, muista oluista Sandels.

• Anonyymi
      UUSI

Alkoholiton italialainen Birra sauna juomana oivallinen.

• Anonyymi
      UUSI

Minä en noita rapakaljoja juo. Käyn Virossa useammin kuin kerran kuussa, ostan aina laivalta Olvin tuplapukkia (8,5%). 8 litran laatikko on 40€ halvempi kuin Suomen Alkossa. Saunaoluena tämä on asiallinen, en juo olutta muulloin.

• Anonyymi
      UUSI

Kalliiksi käy liika kaljan juominen, maun takia ostan joskus lonkeroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3037
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      74
      2676
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      174
      2354
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2115
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      18
      1456
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1393
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1386
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1264
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13