Jarruremonttia

Anonyymi-ap

Autossa takana Girlingin rumpujarrut. Pitää tehdä jarruremontti joka vuosi ennen katsastusta. Tavallisesti jarrumännät ruostuu/ruostuttaa jarrusylinterin ja -männän keskenään jumiin. Sen takia olen voidellut kyseiset osat molybdeenirasvalla vuosikausia. Turhaan; ruostuu ne kuitenkin.
Nyt kävi ensimmäisen kerran koko 62 -vuotisen kokemukseni kanssa niin, että se rasva turvotti jarrumäntien tiivistekumit melkein jumiin. Vuodessa! Oli siinä toisessa männässä kyllä vähän ruostettakin...
Onko tähän parempaa rasvaa? Ostin kaupasta kallista jarrurasvaa, mutta tuntuu sitkeältä ja väri ja haju on samaa kuin vm -74 venäläisessä rasvassa. Uskaltaneeko tuota käyttää?
Kertokaa te kokeneemmat, millä tämän satavuotiaan tekniikan saa toimimaan? Millä estätte ruostumisen ja kumien turpoamisen?
Luulin, että kaikki nykykumit ovat synteettistä kumia, joka kestää rasvaa ja öljyä, mutta ei näköjään kaikki.

14

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ruostuminen johtuu siitä että et vaihda jarrunesteitä. Vanha neste sisältää vettä, että silleen.

      • Anonyymi

        Älä opeta isääsi kuselle!
        Se ruoste nimenomaan ilmaantuu sinne jarrukumin (siis sen nesteen tiivistekumin) ja pölynsuojakumin VÄLIIN eikä sinne, missä on jarrunestettä. Avaapa joskus kyseiset paikat ja katso ihan omalla silmällä, miten asia on!
        Ruoste vaatii vettä ja happea. Kumpaakaan niistä ei ole siellä jarrunesteessä vaan kumpaakin pääsee pölynsuojakumin kautta vaikka kuinka hyvin koettaisit tiivistää. Aina siellä pieni vuoto tapahtuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä opeta isääsi kuselle!
        Se ruoste nimenomaan ilmaantuu sinne jarrukumin (siis sen nesteen tiivistekumin) ja pölynsuojakumin VÄLIIN eikä sinne, missä on jarrunestettä. Avaapa joskus kyseiset paikat ja katso ihan omalla silmällä, miten asia on!
        Ruoste vaatii vettä ja happea. Kumpaakaan niistä ei ole siellä jarrunesteessä vaan kumpaakin pääsee pölynsuojakumin kautta vaikka kuinka hyvin koettaisit tiivistää. Aina siellä pieni vuoto tapahtuu...

        Kun teet jarrurempan vaihda satulat kaikkiin pyöriin ja taas on vuosia huoletonta ajoa.
        Kuka hullu nykypaivänä värkkää kumien kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun teet jarrurempan vaihda satulat kaikkiin pyöriin ja taas on vuosia huoletonta ajoa.
        Kuka hullu nykypaivänä värkkää kumien kanssa?

        Rumpujarrut?
        Onko autosi 70-luvulta, vai vielävanhempi?
        Olet rempannut jarrut 62 kertaa?
        Männät ei ruostu kun vaihdat rosterimännät, tai ainakin kromattut.
        Sitäpaisti mäntähän tulee koko ajan ulospän joten ruoste ei haittaa tomintaa!


      • Anonyymi

        Kyllä taas aloittaja on mopopojan tasolla aiheineen.
        Haluaa vaan venkoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rumpujarrut?
        Onko autosi 70-luvulta, vai vielävanhempi?
        Olet rempannut jarrut 62 kertaa?
        Männät ei ruostu kun vaihdat rosterimännät, tai ainakin kromattut.
        Sitäpaisti mäntähän tulee koko ajan ulospän joten ruoste ei haittaa tomintaa!

        Uudempi se on.
        En ole laskenut, mutta saattaa olla mennyt satakin kertaa rikki. Kolme-viisi autoa.
        Mistäpä vaihdat rosteriosia kun ei niitä ole valmiina ja sorvaamaan en ala. Nykyiset männät ovat kromattuja, mutta se itse sylinteri on valurautaa, ja sehän ruostuu jos mikä! Se ruostuu nimenomaan siitä tiivistekumin ja pölynsuojakumin väliltä eikä sieltä, missä jarruneste muhii. Eli aivan eri paikasta, mitä jarruja koskaan ropaamattomat suurella asiantuntemuksella vaahtoavat.
        Nyt luin ensimmäisen kerran sanan jarrukumirasva ja löysin Motonetista sellaista. Tänään kunnostan yhden auton takajarrut käyttäen sitä (Ate -merkkistä) jarrukumirasvaa ja vuoden päästä näen, miten se on toiminut. Toiseen autoon joku toinen päivä.
        Kerron vuoden päästä, miten kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudempi se on.
        En ole laskenut, mutta saattaa olla mennyt satakin kertaa rikki. Kolme-viisi autoa.
        Mistäpä vaihdat rosteriosia kun ei niitä ole valmiina ja sorvaamaan en ala. Nykyiset männät ovat kromattuja, mutta se itse sylinteri on valurautaa, ja sehän ruostuu jos mikä! Se ruostuu nimenomaan siitä tiivistekumin ja pölynsuojakumin väliltä eikä sieltä, missä jarruneste muhii. Eli aivan eri paikasta, mitä jarruja koskaan ropaamattomat suurella asiantuntemuksella vaahtoavat.
        Nyt luin ensimmäisen kerran sanan jarrukumirasva ja löysin Motonetista sellaista. Tänään kunnostan yhden auton takajarrut käyttäen sitä (Ate -merkkistä) jarrukumirasvaa ja vuoden päästä näen, miten se on toiminut. Toiseen autoon joku toinen päivä.
        Kerron vuoden päästä, miten kävi.

        Levyjarrun sylinteri tosiaan ruostuu tiivistekumin ja suojakumin väliseltaä alueelta.
        Siihen tosin menee useampi vuosi, kotikonstein tiivistekumia ei saa istumaan tiiviisti mitenkään, ei millään rasvallakaan.
        Sinne kun jää ruostetta ja se päästää koteuden läpi. Seurauksena on jarrun kantaminen.

        Jarrumännät ovat kulutustavaraa ja niitä vielä sentään saa.
        Itsekin taistelin asian kanssa kunnes ymmärsin että levyjarrun sylinterin ainoa korjaus on vaihtaa koko satula kunnostettuun.

        S60 jarrut hirttivät ja ostin uudet satulat eteen hintaan 60€ kpl, nyt on mennut monta vuotta.
        Rumpujarrulla ongelma on helpompi sehän on rummun sisällä eikä ui kurassa, ja kun tiiviste on vielä männän päässä sylinterin sisällä.
        On ihan sama minkä merkkiset jarruvehkeet ovat sama laulu.

        Turhaan väheksytte nesteen vaihtoa. Nesteen vaihto itsetehtynä ei maksa juuri mitään, tulee vesi ja kura pois ja kyllä jarrut pysyy kunnossa.

        Ainoa ongelmä on ilmaus ruuvit jotka nekin ruostuu.
        Itse hankin induktiokuumentimen jolla saa kaikki ruuvit ehjinä auki


    • Anonyymi

      Ala käyttämään uudempia autoja. Minä en ole joutunut tekemään tai teettämään jarruremppoja tai huoltoja yli 40 vuotisen autoiluni aikana. Toyotaa minulla ei ole koskaan ollut, onhan sillä tekemistä asian kanssa?

      • Anonyymi

        Miksi uudempia, kun niissä on paljon enemmän ja pahempia vikoja ja vikakohteita? Esimerkiksi se valtava haittaelektroniikka ja kulutusta lisäävä katalysaattori. Ja ovat kooltaan ja painoltaan eri isoja möhköjä, mikä vielä lisää polttoaineen kulutusta,
        Jos et valehtele, niin ne sinun autojesi jarruremontit on tehty nimikkeellä huolto. Tai olet vaihtanut autosi uuteen aina max 2 -vuotiaana.
        Toyotasta minullakaan ei ole kokemuksia, useista muista on.


    • Anonyymi

      Ei sinne jarruihin mitään rasvaa laiteta. Riittää kun jarrunesteellä voitelee männät ja pistää ehjät suojakumit päälle. Ja sitten joka toinen vuosi uudet jarrunesteet. Joka vuosi ei kunnossa olevia jarruja tarvitse roplata.

      • Anonyymi

        Siksihän niitä jarruja pitääkin joka vuosi ennen katsastusta roplata, kun ne ei vain pysy kunnossa! Ja se nesteitten uusinta on teinien levittämää tarvikemyyjien propagandaa, jolla osaamattomilta huijataan rahat turhan takia. Lue ylempää se juttu, mikä paikka se ruostuu ja ymmärrä lukemasi, vaikka se vaikeaa olisikin.


    • Anonyymi

      Jarrukomit eivät kestä varsinaisia voiteluaineita. Sen männän voi voidella hyvin jrrukumirasvalla ja huolentia siitä että pölysuojakumi on tiiviisti paikoillaan. Muuten sinne väliin pääsee kondenssivesi joka jumittaa männän.

    • Anonyymi

      Jarruja pitää käyttää, eikä vain aina hissuttele, pelkillä etujarruilla.

    • Anonyymi

      Curlingia stringeissä on kivampi katsastaa. Rasvaa vaan pinnoille runsaasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3951
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3515
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3358
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2648
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1636
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1144
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1036
    Aihe