Autossa takana Girlingin rumpujarrut. Pitää tehdä jarruremontti joka vuosi ennen katsastusta. Tavallisesti jarrumännät ruostuu/ruostuttaa jarrusylinterin ja -männän keskenään jumiin. Sen takia olen voidellut kyseiset osat molybdeenirasvalla vuosikausia. Turhaan; ruostuu ne kuitenkin.
Nyt kävi ensimmäisen kerran koko 62 -vuotisen kokemukseni kanssa niin, että se rasva turvotti jarrumäntien tiivistekumit melkein jumiin. Vuodessa! Oli siinä toisessa männässä kyllä vähän ruostettakin...
Onko tähän parempaa rasvaa? Ostin kaupasta kallista jarrurasvaa, mutta tuntuu sitkeältä ja väri ja haju on samaa kuin vm -74 venäläisessä rasvassa. Uskaltaneeko tuota käyttää?
Kertokaa te kokeneemmat, millä tämän satavuotiaan tekniikan saa toimimaan? Millä estätte ruostumisen ja kumien turpoamisen?
Luulin, että kaikki nykykumit ovat synteettistä kumia, joka kestää rasvaa ja öljyä, mutta ei näköjään kaikki.
Jarruremonttia
14
91
Vastaukset
- Anonyymi
Ruostuminen johtuu siitä että et vaihda jarrunesteitä. Vanha neste sisältää vettä, että silleen.
- Anonyymi
Älä opeta isääsi kuselle!
Se ruoste nimenomaan ilmaantuu sinne jarrukumin (siis sen nesteen tiivistekumin) ja pölynsuojakumin VÄLIIN eikä sinne, missä on jarrunestettä. Avaapa joskus kyseiset paikat ja katso ihan omalla silmällä, miten asia on!
Ruoste vaatii vettä ja happea. Kumpaakaan niistä ei ole siellä jarrunesteessä vaan kumpaakin pääsee pölynsuojakumin kautta vaikka kuinka hyvin koettaisit tiivistää. Aina siellä pieni vuoto tapahtuu... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Älä opeta isääsi kuselle!
Se ruoste nimenomaan ilmaantuu sinne jarrukumin (siis sen nesteen tiivistekumin) ja pölynsuojakumin VÄLIIN eikä sinne, missä on jarrunestettä. Avaapa joskus kyseiset paikat ja katso ihan omalla silmällä, miten asia on!
Ruoste vaatii vettä ja happea. Kumpaakaan niistä ei ole siellä jarrunesteessä vaan kumpaakin pääsee pölynsuojakumin kautta vaikka kuinka hyvin koettaisit tiivistää. Aina siellä pieni vuoto tapahtuu...Kun teet jarrurempan vaihda satulat kaikkiin pyöriin ja taas on vuosia huoletonta ajoa.
Kuka hullu nykypaivänä värkkää kumien kanssa? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kun teet jarrurempan vaihda satulat kaikkiin pyöriin ja taas on vuosia huoletonta ajoa.
Kuka hullu nykypaivänä värkkää kumien kanssa?Rumpujarrut?
Onko autosi 70-luvulta, vai vielävanhempi?
Olet rempannut jarrut 62 kertaa?
Männät ei ruostu kun vaihdat rosterimännät, tai ainakin kromattut.
Sitäpaisti mäntähän tulee koko ajan ulospän joten ruoste ei haittaa tomintaa! - AnonyymiUUSI
Kyllä taas aloittaja on mopopojan tasolla aiheineen.
Haluaa vaan venkoilla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Rumpujarrut?
Onko autosi 70-luvulta, vai vielävanhempi?
Olet rempannut jarrut 62 kertaa?
Männät ei ruostu kun vaihdat rosterimännät, tai ainakin kromattut.
Sitäpaisti mäntähän tulee koko ajan ulospän joten ruoste ei haittaa tomintaa!Uudempi se on.
En ole laskenut, mutta saattaa olla mennyt satakin kertaa rikki. Kolme-viisi autoa.
Mistäpä vaihdat rosteriosia kun ei niitä ole valmiina ja sorvaamaan en ala. Nykyiset männät ovat kromattuja, mutta se itse sylinteri on valurautaa, ja sehän ruostuu jos mikä! Se ruostuu nimenomaan siitä tiivistekumin ja pölynsuojakumin väliltä eikä sieltä, missä jarruneste muhii. Eli aivan eri paikasta, mitä jarruja koskaan ropaamattomat suurella asiantuntemuksella vaahtoavat.
Nyt luin ensimmäisen kerran sanan jarrukumirasva ja löysin Motonetista sellaista. Tänään kunnostan yhden auton takajarrut käyttäen sitä (Ate -merkkistä) jarrukumirasvaa ja vuoden päästä näen, miten se on toiminut. Toiseen autoon joku toinen päivä.
Kerron vuoden päästä, miten kävi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Uudempi se on.
En ole laskenut, mutta saattaa olla mennyt satakin kertaa rikki. Kolme-viisi autoa.
Mistäpä vaihdat rosteriosia kun ei niitä ole valmiina ja sorvaamaan en ala. Nykyiset männät ovat kromattuja, mutta se itse sylinteri on valurautaa, ja sehän ruostuu jos mikä! Se ruostuu nimenomaan siitä tiivistekumin ja pölynsuojakumin väliltä eikä sieltä, missä jarruneste muhii. Eli aivan eri paikasta, mitä jarruja koskaan ropaamattomat suurella asiantuntemuksella vaahtoavat.
Nyt luin ensimmäisen kerran sanan jarrukumirasva ja löysin Motonetista sellaista. Tänään kunnostan yhden auton takajarrut käyttäen sitä (Ate -merkkistä) jarrukumirasvaa ja vuoden päästä näen, miten se on toiminut. Toiseen autoon joku toinen päivä.
Kerron vuoden päästä, miten kävi.Levyjarrun sylinteri tosiaan ruostuu tiivistekumin ja suojakumin väliseltaä alueelta.
Siihen tosin menee useampi vuosi, kotikonstein tiivistekumia ei saa istumaan tiiviisti mitenkään, ei millään rasvallakaan.
Sinne kun jää ruostetta ja se päästää koteuden läpi. Seurauksena on jarrun kantaminen.
Jarrumännät ovat kulutustavaraa ja niitä vielä sentään saa.
Itsekin taistelin asian kanssa kunnes ymmärsin että levyjarrun sylinterin ainoa korjaus on vaihtaa koko satula kunnostettuun.
S60 jarrut hirttivät ja ostin uudet satulat eteen hintaan 60€ kpl, nyt on mennut monta vuotta.
Rumpujarrulla ongelma on helpompi sehän on rummun sisällä eikä ui kurassa, ja kun tiiviste on vielä männän päässä sylinterin sisällä.
On ihan sama minkä merkkiset jarruvehkeet ovat sama laulu.
Turhaan väheksytte nesteen vaihtoa. Nesteen vaihto itsetehtynä ei maksa juuri mitään, tulee vesi ja kura pois ja kyllä jarrut pysyy kunnossa.
Ainoa ongelmä on ilmaus ruuvit jotka nekin ruostuu.
Itse hankin induktiokuumentimen jolla saa kaikki ruuvit ehjinä auki
- Anonyymi
Ala käyttämään uudempia autoja. Minä en ole joutunut tekemään tai teettämään jarruremppoja tai huoltoja yli 40 vuotisen autoiluni aikana. Toyotaa minulla ei ole koskaan ollut, onhan sillä tekemistä asian kanssa?
- AnonyymiUUSI
Miksi uudempia, kun niissä on paljon enemmän ja pahempia vikoja ja vikakohteita? Esimerkiksi se valtava haittaelektroniikka ja kulutusta lisäävä katalysaattori. Ja ovat kooltaan ja painoltaan eri isoja möhköjä, mikä vielä lisää polttoaineen kulutusta,
Jos et valehtele, niin ne sinun autojesi jarruremontit on tehty nimikkeellä huolto. Tai olet vaihtanut autosi uuteen aina max 2 -vuotiaana.
Toyotasta minullakaan ei ole kokemuksia, useista muista on.
- Anonyymi
Ei sinne jarruihin mitään rasvaa laiteta. Riittää kun jarrunesteellä voitelee männät ja pistää ehjät suojakumit päälle. Ja sitten joka toinen vuosi uudet jarrunesteet. Joka vuosi ei kunnossa olevia jarruja tarvitse roplata.
- Anonyymi
Siksihän niitä jarruja pitääkin joka vuosi ennen katsastusta roplata, kun ne ei vain pysy kunnossa! Ja se nesteitten uusinta on teinien levittämää tarvikemyyjien propagandaa, jolla osaamattomilta huijataan rahat turhan takia. Lue ylempää se juttu, mikä paikka se ruostuu ja ymmärrä lukemasi, vaikka se vaikeaa olisikin.
- Anonyymi
Jarrukomit eivät kestä varsinaisia voiteluaineita. Sen männän voi voidella hyvin jrrukumirasvalla ja huolentia siitä että pölysuojakumi on tiiviisti paikoillaan. Muuten sinne väliin pääsee kondenssivesi joka jumittaa männän.
- Anonyymi
Jarruja pitää käyttää, eikä vain aina hissuttele, pelkillä etujarruilla.
- Anonyymi
Curlingia stringeissä on kivampi katsastaa. Rasvaa vaan pinnoille runsaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432131Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151399Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141366Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3701243Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21938Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist161819Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19796- 75722
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57716Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101665