Pohjoiskarjalaiset ostivat tammi-kesäkuussa yli 700 uutta henkilöautoa. Niistä 235 on täyssähköautoja ja lisäksi yli 140 ladattavia hybridejä.
Tammi-kesäkuussa maakunnassa ensirekisteröitiin 732 henkilöautoa. Niistä joka kolmas on puhtaasti sähköauto, kun vielä vuosi sitten sähköautoja oli uusista henkilöautoista joka viides.
Kolmanneksi suurin ryhmä ovat ladattavat hybridit, joissa käyttövoimana on bensiini ja sähkö. Näitä on alkuvuonna hankituista uusista autoista lähes joka viides.
https://yle.fi/a/74-20171564
Jo joka kolmas uusi henkilöauto Pohjois-Karjalassa on täyssähköinen.
12
112
Vastaukset
- Anonyymi
Karjalaisessa oli kirjoitettu, että "Ministeri Ranne väläyttää uutta romutuspalkkiota pienituloisille ! Vähän ajatus kait pätki toimittajalta !?
Pienituloisia romutetaanko ? Nyt tuli keksintö, kun onhan meillä monella "ruumiissa arvometalliakin", jos on titaani proteesi osia, ehkä ne kannattaisi ottaa uusiokäyttöön ensin, ennen kuin "romutetaan" ? Titaani ei hajoa luonnossakaan, eikä tuhkatessa. ne siivilöidään tuhkista pois jo nyt...
Kaikesta on etsittävä säästöjä, niin pieni tuloisilta voi vielä jotain napata pois.
Hauskasti oli "lipsautettu" lehdessä. Pitänee olla mummon varuillaan, jos alkavat laittaa asiaa vireille ? Tosin joutaahan vanha jo poistoon, jos ongelmajätettä ollaan?- Anonyymi
Mummon kuin vaarinkin on syytä olla varuillaan, sillä...
Seurakunta sai vainajien tuhkista löytyneistä metalleista lähes 7 000 euroa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/13cd5ced-8f32-4001-877a-2813d000b95b - Anonyymi
Nämä titaaniosat mitä ihmisiin lääkärissä asennetaan on vain titaanipäällysteistä terästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä titaaniosat mitä ihmisiin lääkärissä asennetaan on vain titaanipäällysteistä terästä.
"Tekonivelissä käytettävä metalli on yleensä koboltti- tai titaanipohjainen (TiAl6V4) seos." https://www.duodecimlehti.fi/duo94460
Titaani on erittäin suosittu materiaali tekonivelissä useista syistä:
Biologinen yhteensopivuus (biokompatibiliteetti): Titaani on erittäin hyvin elimistön hyväksymä materiaali, ja se harvoin aiheuttaa hylkimisreaktioita tai allergioita.
Osseointegraatio: Titaanilla on ainutlaatuinen kyky sulautua luuhun (osseointegraatio), mikä mahdollistaa tekonivelen lujan kiinnittymisen luustoon ilman sementtiä.
Vahvuus ja keveys: Titaani on erittäin vahva ja kestävä, mutta samalla kevyempi kuin monet muut metallit, kuten teräs. Se kestää hyvin väsymistä ja korroosiota.
Lonkan tekonivelissä esimerkiksi reiteen asennettava varsiosa on usein titaania tai kromi-kobolttiseosta. Sementittömissä kuppiosissa käytetään luuhun tarttuvana ulkokuorena titaania.
Vaikka terästäkin on aiemmin käytetty tekonivelen komponenteissa, titaani ja sen seokset ovat yleistyneet juuri erinomaisten ominaisuuksiensa vuoksi. Myös koboltti-kromiseoksia, keraameja ja kovamuoveja (polyeteeni) käytetään yleisesti tekonivelten eri osissa. Usein tekonivelissä yhdistellään eri materiaaleja parhaan toimivuuden ja kestävyyden saavuttamiseksi.
- Anonyymi
Onneksi bensa-autoja riittää minun elinajakseni ja jää vielä ylikin...
- Anonyymi
Erittäin suurella todennäköisyydellä noin on asianlaita satojen miljoonien muidenkin kohdalla.
- Anonyymi
miuta ahistaa sähköautot, varsinkin Audit.
- Anonyymi
Ostaisi jos ois vara.Tyydyn 10 vuotta vanhaan meseen.Ajan sen paaliin 2035.
- Anonyymi
En ota patteri kiesiä vaikka aseella uhattaisiin.
- Anonyymi
Kunnon pakkastalvi eteen ja moni pitempiä matkoja ajeleva haikailee äkkiä hybridiä tai bensaa/dieseliä takas!
- Anonyymi
Köyhää on meno, ei ees halpis perinteisellä kulkevien kauppa käy saati sähköautojen.
Noh, ajakaa vanhat romunne loppuun siellä - Anonyymi
Ajan noin 5 tonnin bensa-autolla pienet ajot ja sijoitan muutamia satoja kuussa osakerahastoon. Veikkaan olevan parempi taktiikka kuin kalliin uuden tai uudehkon auton ostaminen jonka arvo lopahtaa reilusti jo parissa kolmessa vuodessa. Mikäs siinä jos on pätäkkää satoja tonneja mutta moni ostaa turhan kalliita menopelejä ihan matalilla tai keskiverroilla tuloilla ja joutuu sitten asunnon ja auton kulujen myötä kiristelemään talouttaan jatkossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706604
- 594492
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283168- 612997
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905- 151574
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271566Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381505- 341359
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471283