Käyttääkö muut vanhaa keinoa närästyksen torjuntaan?

Anonyymi-ap

Muistin, että aikoinaan vanhukset otti ruokasoodaa, kun oli tullut syötyä illalla vähän raskaampaa ruokapuolta.
Yöllä herää karvaaseen vatsahappoon ja se ei tunnu kivalta.

Olen kokeillut sitä ja kyllä se on mulla auttanut ehkä paremmin, kuin rennie. Puoli teelusikallista soodaa ja tilkka vettä. Sekoittelen sitä jonkun aikaa ja kulautan alas. Pari huikkaa vettä nielun huuhteluun.

13

134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itsellä on harvoin, mut maitohuikka auttaa aina tarvittaessa.

• Anonyymi

Maito pitää myös oman vatsani kunnossa (ja Zolt).

• Anonyymi

Ruokasooda voi tuoda hetkellisen ja halvan helpotuksen närästykseen. Kaikille ruokasooda ei kuitenkaan sovi.

• Anonyymi

Itse syön lääkärin määräämää Zolt-närästyslääkettä. Otetaan kapseli aamuisin. On hyvä lääke ja halpa.

• Anonyymi

Kannattaa etsiä muu apu, kuin lääke. Lääkkeissä on aina haitallisia sivuvaikutuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa etsiä muu apu, kuin lääke. Lääkkeissä on aina haitallisia sivuvaikutuksia.

Jos "haitallisia sivuvaikutuksia" tulisi, silloin lääke on tietysti vaihdettava.

Zoltista en itse ole saanut mitään tällaisia, vaan närästys on jo vuosikymmeniä ollut mennyttä vaivaa.

Jos joskus, hyvin harvoin, jostain syystä on silti illalla närästänyt, olen ottanut yhden ylimääräisen kapselin ja vaiva mennyt puolessa tunnissa ohi. Näin ei ole tapahtunut kuin pari kertaa kaikkien vuosikymmenten aikana,

Esim. appelsiineja ja appelsiinimehuja en voi syödä ja juoda, alkavat karvastaa ruokatorvessa ja vatsassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos "haitallisia sivuvaikutuksia" tulisi, silloin lääke on tietysti vaihdettava.

Zoltista en itse ole saanut mitään tällaisia, vaan närästys on jo vuosikymmeniä ollut mennyttä vaivaa.

Jos joskus, hyvin harvoin, jostain syystä on silti illalla närästänyt, olen ottanut yhden ylimääräisen kapselin ja vaiva mennyt puolessa tunnissa ohi. Näin ei ole tapahtunut kuin pari kertaa kaikkien vuosikymmenten aikana,

Esim. appelsiineja ja appelsiinimehuja en voi syödä ja juoda, alkavat karvastaa ruokatorvessa ja vatsassa.

Et ymmärtänyt, kun luulet et lääkettä vaihtamalla poistuu haittavaikutus. Kaikissa niitä on, joissain pieniä joissain suurempia, mut kaikissa niitä on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ymmärtänyt, kun luulet et lääkettä vaihtamalla poistuu haittavaikutus. Kaikissa niitä on, joissain pieniä joissain suurempia, mut kaikissa niitä on.

Mitä haittavaikutuksia? Itselläni ei mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä haittavaikutuksia? Itselläni ei mitään.

Pelkkä reseptivapaa särkylääkekin aiheuttaa vatsaan pientä verenvuotoa, ei sitä tunne, eikä siitä isompaa haittaa tulekaan, kuin pitkäaikaisessa käytössä.

• Anonyymi

Ruokasooda on siivouksen ihmeaine - 10 käyttötapaa

Ruokasooda puhdistaa kodin pinnat ja karkottaa hajut. Katso 10 kätevää siivousniksiä.

Jo vanha kansa sen tiesi: ruokasooda sopii niin puhdistamiseen, kiillottamiseen kuin raikastamiseenkin.

1. Kirkasta kahvikupit
      Hankaa tummuneiden kahvi- ja teekuppien sisäpintaa ruokasoodalla ja pikku tilkalla vettä. Käytä apuna tiskiharjaa ja huuhtele lopuksi huolella. Samalla konstilla putsaat myös samean tiskialtaan.

2. Uuni puhtaaksi
      Mittaa ruokasoodaa, suolaa ja kuumaa vettä (2 rkl kutakin) ja sekoita niistä tahna uunin jynssäämiseen.

3. Matot raikkaiksi
      Ripottele ruokasoodaa reilulla kädellä maton pintaan ja anna vaikuttaa hetki. Imuroi lopuksi. Kokeile vaikkapa käytössä oleviin kynnysmattoihin, joista voit myös kopistella ruokasoodan imuroinnin sijaan.

4. Kiillota kattilat
      Sameiksi pinttyneet kattilat kirkastuvat, kun pyyhit ne kostealla liinalla, jossa on hieman ruokasoodaa.

5. Karkota hien haju
      Jos lenkkarisi haiskahtavat, ripottele niihin ruokasoodaa ja imuroi sooda pois ennen seuraavaa lenkkiä. Huom! Lenkkarien tulee olla täysin kuivat ennen käsittelyä. Ruokasoodaa voi ripotella myös suoraan hikisiin vaatteisiin ennen pesua tai sekoittaa pesupulverin joukkoon. Muista, että sooda ei välttämättä sovi kaikkein arimmille materiaaleille eikä ihan kaikkiin pesukoneisiin.

Katso vinkit kenkien ja lenkkareiden pesuun

6. Biojätteiden joukkoon
      Täytyykö biojäteastiasi hissukseen? Hajut hälvenevät, jos ripottelet hieman ruokasoodaa biojätteiden joukkoon.

Katso vinkit kompostointiin

7. Pehmolelujen puhdistus
      Ripottele pehmolelun pintaan ruokasoodaa ja anna vaikuttaa yön yli. Ravistele ja harjaa tai imuroi sooda pois.

Katso lasten lelujen puhdistusopas

8. Hajut pois pesukoneesta
      Jos pesukoneessasi on tunkkainen haju, kokeile sen raikastamista laittamalla ruokasoodaa pesuainelokeroon ja käynnistämällä 60-asteinen tai sitä lämpimämpi pesuohjelma. Annostele ruokasoodaa samanlainen määrä kuin pesuainetta. Muista kuitenkin sama vinkki kuin yllä: ruokasooda ei sovi ihan kaikkiin pesukoneisiin. Tarkista asia käyttöohjeesta.

9. Raikasta tiskirätti
      Jos tiskirätti haiskahtaa, upota se veteen ja lisää reippaasti ruokasoodaa joukkoon.

10. Pelasta pohjaan palanut kattila
      Sekoita ruokasoodasta ja vesitilkasta tuhti tahna ja jätä seos vaikuttamaan pariksi tunniksi. Hankaa lopuksi sienellä tai harjalla. Vaihtoehtoisesti täytä neljäsosa kattilasta vedellä ja lisää 5 rkl ruokasoodaa. Kuumenna kiehumispisteeseen ja sammuta lämpö. Anna jäähtyä ja vaikuttaa useampi tunti. Harjaa ja huuhtele.

• Anonyymi

Wikipediassa ruokasoodasta:

"KäyttöNatriumvetykarbonaattia käytetään yleisimmin leivonnassa ja yleisemmin ruoanlaitossa, mutta se sopii myös esimerkiksi mahalaukun happoisuuden vähentämiseen ja hampaiden puhdistukseen. Lisäksi se toimii salisylaattimyrkytyksen antidoottina[3]. "

Joten ei ihme vaikka se auttaa vatsan happoisuuteen.

• Anonyymi

Kyllä saan ruokasoodasta nopean avun närästykseen. Harvoin närästää, mutta nyt vanhemmiten on jotkin ruoka-aineet tulleet epäsopiviksi. Niin kuin rakastamani lakritsi/salmiakki jota hyvällä omallatunnolla joskus nautin kohottamaan verenpainetta. Mukamas :)

• Anonyymi

Sama vaiva on tullut mulle kans vanhemmiten, jotkut ruoka-aineet aiheuttavat närästystä ja sooda on auttanut siinä.

Lääkevalmisteet ovat ongelma sivuvaikutuksista. Tuo Zolt- valmistetta ei saa ottaa joissakin tapauksissa ja olen funtsannut "tyhmällä" päälläni, että ei soodaa ole kielletty ottamasta, jos odottaa perheenlisää.
        Joten ilmeisesti se on sitten pienempi paha. Ehkä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe