Onko rajapinnassa rajan takaiset arvot?

Anonyymi-ap

Rajan takana on kulttuuri jossa kaikki viat ja syyt ovat aina muissa. Tätä ei voi soveltaa tietenkään jokaiseen yksilöön mutta on yleinen trendi ja tapa ajatella.

Itä-suomessa niin ikään on väestössä vallitseva piirre muiden syyttäminen omista teoista ja vastuuttomuus. Vika on aina muissa ihmisissä. ei juuri koskaan itsessä.

Aikuisen tulisi ottaa maksimaalista vastuuta omasta kehityksestään ja toiminnastaan. Esimerkiksi kateudesta tunnutaan itä-suomessa ajateltavan yleisesti, että se on jonkun toisen aiheuttamaa. Kateus on aina vain ja ainoastaan kateellisen itse itselleen aiheuttamaa.

15

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Milles sinö olet kateellinen? Ai niin, ethän sinä nyt kenellekkään...

• Anonyymi

En näe kateudessa mitään järkeä. Miten se minulta olisi pois jos toisilla on terveyttä, paljon rahaa tai lahjakkuutta? Ei se minulta ole pois mitenkään. Olisin varas ajatusmaailmaltani jos haluaisin muilta jotain itselleni joka kuuluu heille.

Jos nyt ajatellaan vaikka että jollakin on jokin hieno taito, niin enhän minä tätä ihmistä ala kadehtimaan vaan tuumin että voisinkohan itsekkin opetella tai oppia tuollaisen taidon. Sitten opettelen. Jos en opi, hyväksyn ettei se ole minun juttuni ja teen jotain muuta.

Toimiva kokonaisuus muodostuu siitä, että ihmisilä on erilaisia asiota tai ominaisuuksia. Ne täydentää toisiaan. Yhteiskunta tai muu yhteisö missä tasataan kurjuutta ja jaetaan samat taidot tai piirteet ei voi koskaan tuottaa mitään hyvää.

Kateus on osaltaan sitä ettei hyväksytä elämän lainalaisuuksia. Koetaan arvottomuutta siitä kun toisella on jotain mitä itsellä ei ole ja unohdetaan olla kiitollisia siitä mitä itsellä on.

Itä-suomessa suhtaudutaan elämään niukkuudesta käsin. Vaikka ihmisellä olisi paljon kaikkea, hän voi silti ajatella niukkuudesta käsin että mitä häneltä puuttuu. Ja se mitä täällä eniten puuttuu ihmisiltä on itsearvostus ja kiitollisuus kaikkea sitä kohtaan mitä heillä on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En näe kateudessa mitään järkeä. Miten se minulta olisi pois jos toisilla on terveyttä, paljon rahaa tai lahjakkuutta? Ei se minulta ole pois mitenkään. Olisin varas ajatusmaailmaltani jos haluaisin muilta jotain itselleni joka kuuluu heille.

Jos nyt ajatellaan vaikka että jollakin on jokin hieno taito, niin enhän minä tätä ihmistä ala kadehtimaan vaan tuumin että voisinkohan itsekkin opetella tai oppia tuollaisen taidon. Sitten opettelen. Jos en opi, hyväksyn ettei se ole minun juttuni ja teen jotain muuta.

Toimiva kokonaisuus muodostuu siitä, että ihmisilä on erilaisia asiota tai ominaisuuksia. Ne täydentää toisiaan. Yhteiskunta tai muu yhteisö missä tasataan kurjuutta ja jaetaan samat taidot tai piirteet ei voi koskaan tuottaa mitään hyvää.

Kateus on osaltaan sitä ettei hyväksytä elämän lainalaisuuksia. Koetaan arvottomuutta siitä kun toisella on jotain mitä itsellä ei ole ja unohdetaan olla kiitollisia siitä mitä itsellä on.

Itä-suomessa suhtaudutaan elämään niukkuudesta käsin. Vaikka ihmisellä olisi paljon kaikkea, hän voi silti ajatella niukkuudesta käsin että mitä häneltä puuttuu. Ja se mitä täällä eniten puuttuu ihmisiltä on itsearvostus ja kiitollisuus kaikkea sitä kohtaan mitä heillä on.

Kateus ei johda mihinkään. Vanha arabialainen sananlasku sanoo: "Terveys on pääsi päällä kruunu, jonka vain sairas voi nähdä". Sellaisiahan me olemme: terve mutta köyhä kadehtii rikkaan rikkautta. Rikas mutta sairas kadehtii itseään köyhemmän terveyttä.

Tavallista kateudellemme on, että kadehdimme vain jotain siivua toisen ihmisen elämästä. Harvemmin olisimme kuitenkaan valmiita kantamaan koko sen paketin, mitä toisen ihmisen elämä on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kateus ei johda mihinkään. Vanha arabialainen sananlasku sanoo: "Terveys on pääsi päällä kruunu, jonka vain sairas voi nähdä". Sellaisiahan me olemme: terve mutta köyhä kadehtii rikkaan rikkautta. Rikas mutta sairas kadehtii itseään köyhemmän terveyttä.

Tavallista kateudellemme on, että kadehdimme vain jotain siivua toisen ihmisen elämästä. Harvemmin olisimme kuitenkaan valmiita kantamaan koko sen paketin, mitä toisen ihmisen elämä on.

Niin, eli kermankuorintaa. Otettaisiin hyvä toiselta mutta ei sitä koko matkaa tai tuskaa jonka toinen on kärsinyt ehkä saadakseen sen hyvän asian elämäänsä.

• Anonyymi

Ilmoittakaa ylläpidolle tämän itäsuomalaisten haukkujan viestit. Minä teen niin heti kun ne huomaan, tehkää muutkin niin.

• Anonyymi

Haukkuminen on sitä mitä itä-suomessa harjoitetaan paljon eli seläntakana parjataan ja panetellaan. Kun tällaista ja muuta huonoa käytöstä kritisoi, se ei ole haukkumista, se on kritiikkiä.

Havainnollistan tämän eron vielä toisella esimerkillä.

Kun koulussa opettaja esittää kritiikkiä oppilaalle joka ei tee läksyjään ja riehuu tunnilla, niin hän ei hauku oppilasta vaan antaa kriitistä palautetta ja ojennusta aiheesta. Jos oppilas toimisi kuten kuuluu, opettaja ei esittäisi kritiiikkiä.

Nyt osaat erottaa haukkumisen ja kritiikin eron. Haukut tulee aiheettomasti, kritiikki tulee aiheesta ja sisältää asiosta sanottua palautetta jotka ovat totta.

• Anonyymi

Ylläpito poistikin tämän spämmäilyjä mutta kävi vähän aikaa eri paikkakuntien palstoilla haukkumassa karjalaisia ja tuli kuin juutalainen takaisin ärsyttämään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ylläpito poistikin tämän spämmäilyjä mutta kävi vähän aikaa eri paikkakuntien palstoilla haukkumassa karjalaisia ja tuli kuin juutalainen takaisin ärsyttämään.

Omien vastauksieni lisäksi vain yksi kommentti joka liittyi avaukseen. Loput henkilöön käymistä. Onneksi kuitenkin lukijoista isoin osa ymmärtää mistä henkilöön käyminen kertoo

• Anonyymi

Yksinäinen jonka ainoa ystävä on tietokone. Pahaa jälkeä.

• Anonyymi

siula nuppi sekasi. Tarvitsisit mielenterveydellistä hoitoa. Taikka ainakin sinulta pitäisi kieltää kokonaan nettikirjoittelu. Kiusaisit sitten vain naapureitasi.

• Anonyymi

En harjoita kiusaamista ollenkaan. Vastustan kiusaamista. Nyt pitäisi taas kerran ymmärtää se, että itä-suomalaisten tapoja kritisoidaan aiheellisesti. He kiusaavat yleisesti toisiaan ja muita. Puhutaan pahaa toisista ja tehdään muunlaista kiusaa kuten kyttäämistä ja juoruilua.

Jotkut on sanoneetkin että jos karjalassa puhuu järkeä, niin sanotaan että tarvii lääkkeitä.

Ja juuri kun aloituksessa ehdin jo puhua tästä että itä-suomessa ajatellaan että vika on aina muissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En harjoita kiusaamista ollenkaan. Vastustan kiusaamista. Nyt pitäisi taas kerran ymmärtää se, että itä-suomalaisten tapoja kritisoidaan aiheellisesti. He kiusaavat yleisesti toisiaan ja muita. Puhutaan pahaa toisista ja tehdään muunlaista kiusaa kuten kyttäämistä ja juoruilua.

Jotkut on sanoneetkin että jos karjalassa puhuu järkeä, niin sanotaan että tarvii lääkkeitä.

Ja juuri kun aloituksessa ehdin jo puhua tästä että itä-suomessa ajatellaan että vika on aina muissa.

Pitäisikö Suomen aloittaa Venäjän kanssa keskustelu Karjalan palauttamiseksi? Vastaapa tähän, kun kerran Karjalan asiat niin kiinnostaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitäisikö Suomen aloittaa Venäjän kanssa keskustelu Karjalan palauttamiseksi? Vastaapa tähän, kun kerran Karjalan asiat niin kiinnostaa.

aivan. Karjala on ilman muuta palautettava, mutta samalla voidaan tehdä se Suur-Suomi, mikä viimeksi ei ihan onnistunut.

• Anonyymi

Millainen sää on Pietarissa? Onko trollitehtaassa ilmastointi? Muistakaa juoda, sitä Nevasta koukattua " mineraalivettä".

• Anonyymi

Itä-suomessa kateellinen luulee että toinen on vastuussa hänen kateudessaan. Röyhkeydessään ajattelevat että toisen tulisi olla jotain vähemmän, tehdä jotain huonommin tai luopua esim lahjoistaan jotta kateelliselle ei synny kateutta.

Tällainen ajattelu on lapsellista ja vastuutonta sekä hölmöä koska kateellinen on se jonka tulisi tehdä enemmän itse. Ottaa vastuuta kehityksestään ja kasvaa aikuiseksi sekä lopettaa itsekäs ajattelu.

Kateelliset pahimmillaan tuhoaa muiden elämiä juoruillaan ja pahoilla teoillaan vaikka he ovat niitä joita tulisi rangaista itseään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      120
      5850
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      57
      4306
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      53
      2665
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2478
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1855
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1514
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1362
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      24
      1301
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      26
      1147
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1101
    Aihe