Vaihteiston tarkastus purkamatta

Anonyymi-ap

Autoni vaihteisto on viallinen ja pitää ääntä vaihdettaessa.
vaihteisto on tavallinen käsivalintainen 4-lovinen
Olen hankkinut kaksikin vaihteistoa purkuautoista.
Koska vaihteiston irroitus ja asennus ovat hankalia tehdä olen miettinyt.
Kuinka voisin koestaa / tarkastaa vaiheiston toiminnan purkamatta hankkimani irto vaihteistoa?
Onko ainoa keino asentaa se paimkalleen ja kokeilla tuliko tehtyä susiostos.
Elimenluovuttajan historia tai kilsat eivät ole tiedossa.

20

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos se pitää ääntä vaihdettaessa mutta ei muulloin, vika lienee kytkimen säädössä. Säädä se kuntoon ennenkuin alat arvailemaan.
      Ja tuohan on se kaikista suurin tyhmyys, että ostaa purkuautosta varaosan ja kuvittelee sen olevan kunnossa!
      Jos itse vaihteistossa epäilet olevan vikaa, niin ei siinä muuta kuin purat ja etsit sen vian. Sitten korjaat sen ja asennat takaisin. Näin helppoa se on!

    • Anonyymi

      Jos pitää ääntä vain ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa, niin kakkosvaihteet synkkarenkaat ovat kuluneet. Jos kaikki vaihteet menevät huonosti päälle, niin syy löytyy kytkimestä. Jatkuva ääni ajettaessa viittaa vialliseen laakerointiin.

      • Anonyymi

        Enhän kysynyt autossa olevan vaihteiston vianhausta, kysyinkö?
        "Suurin tyhmyys on ostaa käytetty varaosa"

        Kytkin toimii.
        Vaihteisto ei huuda, kykimen painelaakeri on äänetön, ja se irrottaa hyvin. Hytikka kytkintä ei voi säätää, se joko toimii tai ei.
        Vain vaihdettaessa kuuluu rutinaa.
        Rattivaihteen vivustot on uusittu.
        Tiedän että nykyisessä on 3-4 synkkapakka kulunut. Olisikin helppo homma vaihtaa synkronointirenkaat, siis koko pakka jos niitä saisi mätänetin hyllyltä.
        Mutta kun vaihteistoon ei saa osia.
        Samalla vaihteistoon menisi uudet laakeri, tiivisteet ja kytkin myös uusiksi.

        Purkuvaihteistot ovat siis varaosiksi, mutta jos ne ovat kunnossa en pura niitä vaan asennan paikalleen.

        Kysykseni edelleen on onko mahdollista todeta varaosa vaihteiston kunto purkamatta ennen asennusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enhän kysynyt autossa olevan vaihteiston vianhausta, kysyinkö?
        "Suurin tyhmyys on ostaa käytetty varaosa"

        Kytkin toimii.
        Vaihteisto ei huuda, kykimen painelaakeri on äänetön, ja se irrottaa hyvin. Hytikka kytkintä ei voi säätää, se joko toimii tai ei.
        Vain vaihdettaessa kuuluu rutinaa.
        Rattivaihteen vivustot on uusittu.
        Tiedän että nykyisessä on 3-4 synkkapakka kulunut. Olisikin helppo homma vaihtaa synkronointirenkaat, siis koko pakka jos niitä saisi mätänetin hyllyltä.
        Mutta kun vaihteistoon ei saa osia.
        Samalla vaihteistoon menisi uudet laakeri, tiivisteet ja kytkin myös uusiksi.

        Purkuvaihteistot ovat siis varaosiksi, mutta jos ne ovat kunnossa en pura niitä vaan asennan paikalleen.

        Kysykseni edelleen on onko mahdollista todeta varaosa vaihteiston kunto purkamatta ennen asennusta.

        Tämähän on peugeot eikö niin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän on peugeot eikö niin?

        Esimerkkiauto on entinen TAXI jonka ajokilometrimäärä on tuntematon.
        Valistunut arvaus on 500 tkm jopa 700 tkm, minimi 350 tkm.

        Miten vaihteiston synkronoinnin saa pilalle?
        Vaihtamalla huolimattomasti?
        Ajamalla rikkinäisellä kytkimellä?
        Käyttämällä väärää öljytyyppiä?
        Ajamalla vaihtamatta öljyjä
        Ajamalla vähäisellä öljymäärällä?
        Ajamalla riittävän pitkään?

        Jos manuaalivaihteiston elinikä on 100...300 tkm huollettuna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän on peugeot eikö niin?

        Ehei, Kyseessä on Commer Superpoise vm. 1957.
        Moottoti on 2,2 l Humber kovakromisylinterein
        Hankaluus on viela että tuohon aikaan kaikki tehtiin käyttäen imperial mittajärjestelmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkkiauto on entinen TAXI jonka ajokilometrimäärä on tuntematon.
        Valistunut arvaus on 500 tkm jopa 700 tkm, minimi 350 tkm.

        Miten vaihteiston synkronoinnin saa pilalle?
        Vaihtamalla huolimattomasti?
        Ajamalla rikkinäisellä kytkimellä?
        Käyttämällä väärää öljytyyppiä?
        Ajamalla vaihtamatta öljyjä
        Ajamalla vähäisellä öljymäärällä?
        Ajamalla riittävän pitkään?

        Jos manuaalivaihteiston elinikä on 100...300 tkm huollettuna

        Manuaalivaihteiston käyttöikä on yli 500 000 km huollettuna.
        Wartburgissa ehkä se 100 000 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manuaalivaihteiston käyttöikä on yli 500 000 km huollettuna.
        Wartburgissa ehkä se 100 000 km.

        Annoin AI kommentoida ja se kertoi vaihteiston iäksi 100tkm...300tkm.
        Ehkä AI referoi CVT ja DSG tyyppisien vaihteistojen elinikää.
        Siis VAGinaattoreita.
        Tiedän kyllä että vaihteisto kestää enemmä mutta niin se tekoäly huijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manuaalivaihteiston käyttöikä on yli 500 000 km huollettuna.
        Wartburgissa ehkä se 100 000 km.

        Kyllähän ne laakerit tuppaa kulumaan vaikka kuinka öljyä vaihtelisi, siitä seuraa väärä hammaskoskeutus ja lisää kulumaa.

        Mutta toki se kestää sen 500tkm, siinä olet oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manuaalivaihteiston käyttöikä on yli 500 000 km huollettuna.
        Wartburgissa ehkä se 100 000 km.

        Jaa.
        Minun pikkuautossani vaihteistoa on käytetty 560 000 km:n matka 36 vuoden aikana ja se vain pelaa kuin uutena, vaikka edes niitä öljyjä ei ole vaihdettu eikä muutenkaan (eli miten?) huollettu. Kaikki toimii, synkronoinnit ja muut, kuin uutena.
        Kyseessä on Ranskan Rapea.
        Mikä sinulla? Saksan Seisojako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa.
        Minun pikkuautossani vaihteistoa on käytetty 560 000 km:n matka 36 vuoden aikana ja se vain pelaa kuin uutena, vaikka edes niitä öljyjä ei ole vaihdettu eikä muutenkaan (eli miten?) huollettu. Kaikki toimii, synkronoinnit ja muut, kuin uutena.
        Kyseessä on Ranskan Rapea.
        Mikä sinulla? Saksan Seisojako?

        Ei se MA laatikko enää toimi kuin uutena, etenkään jos et ole öljyjä vaihdellut.
        Et vaan huomaa eroa etkä kuule sitä hammaspyörien ulinaa.

        BE laatikko jolla oli ajettu 350tkm vähän laiskoilla öljynvaihdoilla, ujelsi moottorijarrutuksessa ihan reippaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se MA laatikko enää toimi kuin uutena, etenkään jos et ole öljyjä vaihdellut.
        Et vaan huomaa eroa etkä kuule sitä hammaspyörien ulinaa.

        BE laatikko jolla oli ajettu 350tkm vähän laiskoilla öljynvaihdoilla, ujelsi moottorijarrutuksessa ihan reippaasti.

        Uudenpien pikkuautojen MA ja BE vaihteistot.

        Entäpä vanhemmat BA7/4, BA7/5, BA10/4 tai BA10/5 vaihteistot tomiiko nekin kuin uutena?


    • Anonyymi

      Että voi olla sekaisin lovesta sitten.

    • Anonyymi

      "Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä."
      Toinen niistä kertoi kahdella sanalla, ettei sitä kuntoa voi purkamatta todeta. Tämä oli palstan sensuurille liikaa, koska se oli faktaa.

      • Anonyymi

        Yleensä noi liian lyhyet viestiä, kaksi sanaiset, poistetaan ihan oletuksena. Taitaa joku tekoäly tms tehdä noita poistoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä noi liian lyhyet viestiä, kaksi sanaiset, poistetaan ihan oletuksena. Taitaa joku tekoäly tms tehdä noita poistoja.

        Eihän se mahdotonta ole.
        Tarvitaan seuraava järjestely, esim pienillä sähkömoottoreilla.

        Kun auto liikkuu pääakseli pyörii aina, paisti liikkeelle lähdettäessä.
        Kun kytkin on kiinni ja vaihde vapaalla pyörii sisäänmenoakseli ja sien mukana sivuakseli.
        Yritettäessä kytkeä 1. vaihde pysäytetään sisäänmenoakseli kytkimellä ja siirretään 1. vaihteen hammaspyörä kosketuksiin sivuakselin hammaspyörälle.

        Tarvitaan siis kaksi pyörittävää (moottoria)
        1. jatkuva pyörintä pääakseli pyörille
        2. sisäänmenoakselia pyörittävä moottori kytkimellä.

        Kun pääakseli, siis pyörät pyörivät, pysäytetää sisäänmenevä akseli (moottori ja siirretään vaihde silmään. Toistetaan tämä kaikilla vaihteilla ylös ja alas vaihtaen.
        Tämän tulisi tapahtua äänettömasti.
        Synkronointipakka kytkee pääakselin ja sivuakselin hammaspyört toisiinsa kullakin vaihteella.

        Laakerien äänet voidaan kokeilla pelkästään pyörittämälla sisäänmenoakselia kullakin vaihteella.
        Voidaan myös tehdä niin että sisäämenoakselia pyrittämälla ja vaihdettaessa pysäyttämällä kytketää kukin vaihde .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se mahdotonta ole.
        Tarvitaan seuraava järjestely, esim pienillä sähkömoottoreilla.

        Kun auto liikkuu pääakseli pyörii aina, paisti liikkeelle lähdettäessä.
        Kun kytkin on kiinni ja vaihde vapaalla pyörii sisäänmenoakseli ja sien mukana sivuakseli.
        Yritettäessä kytkeä 1. vaihde pysäytetään sisäänmenoakseli kytkimellä ja siirretään 1. vaihteen hammaspyörä kosketuksiin sivuakselin hammaspyörälle.

        Tarvitaan siis kaksi pyörittävää (moottoria)
        1. jatkuva pyörintä pääakseli pyörille
        2. sisäänmenoakselia pyörittävä moottori kytkimellä.

        Kun pääakseli, siis pyörät pyörivät, pysäytetää sisäänmenevä akseli (moottori ja siirretään vaihde silmään. Toistetaan tämä kaikilla vaihteilla ylös ja alas vaihtaen.
        Tämän tulisi tapahtua äänettömasti.
        Synkronointipakka kytkee pääakselin ja sivuakselin hammaspyört toisiinsa kullakin vaihteella.

        Laakerien äänet voidaan kokeilla pelkästään pyörittämälla sisäänmenoakselia kullakin vaihteella.
        Voidaan myös tehdä niin että sisäämenoakselia pyrittämälla ja vaihdettaessa pysäyttämällä kytketää kukin vaihde .

        Minne ne viisaat kommentaattorit nyt katosivat?
        Koekäytetäänhän moottoreitakin niin miksei vaihteistoja?
        Laturit ja startitkin voi koestaa irrallaan:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se mahdotonta ole.
        Tarvitaan seuraava järjestely, esim pienillä sähkömoottoreilla.

        Kun auto liikkuu pääakseli pyörii aina, paisti liikkeelle lähdettäessä.
        Kun kytkin on kiinni ja vaihde vapaalla pyörii sisäänmenoakseli ja sien mukana sivuakseli.
        Yritettäessä kytkeä 1. vaihde pysäytetään sisäänmenoakseli kytkimellä ja siirretään 1. vaihteen hammaspyörä kosketuksiin sivuakselin hammaspyörälle.

        Tarvitaan siis kaksi pyörittävää (moottoria)
        1. jatkuva pyörintä pääakseli pyörille
        2. sisäänmenoakselia pyörittävä moottori kytkimellä.

        Kun pääakseli, siis pyörät pyörivät, pysäytetää sisäänmenevä akseli (moottori ja siirretään vaihde silmään. Toistetaan tämä kaikilla vaihteilla ylös ja alas vaihtaen.
        Tämän tulisi tapahtua äänettömasti.
        Synkronointipakka kytkee pääakselin ja sivuakselin hammaspyört toisiinsa kullakin vaihteella.

        Laakerien äänet voidaan kokeilla pelkästään pyörittämälla sisäänmenoakselia kullakin vaihteella.
        Voidaan myös tehdä niin että sisäämenoakselia pyrittämälla ja vaihdettaessa pysäyttämällä kytketää kukin vaihde .

        Varsinainen koekäyttö on kotioloissa hankala toteuttaa, mutta lähes kaikissa vaihteistossa on jokin avattava luukku tai kansi josta näkee laatikon sisälle. Runsas metalli puru öljyssä tai keräysmagneetissa kertoo paremmasta viasta. Akselien laakerivälyksiä voi käsin koetella.
        Lopullinen varmuus tulee vasta koeajossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinainen koekäyttö on kotioloissa hankala toteuttaa, mutta lähes kaikissa vaihteistossa on jokin avattava luukku tai kansi josta näkee laatikon sisälle. Runsas metalli puru öljyssä tai keräysmagneetissa kertoo paremmasta viasta. Akselien laakerivälyksiä voi käsin koetella.
        Lopullinen varmuus tulee vasta koeajossa

        Kun vaihteisto on irit voi sisäänmenoakselia pyörittää vaikkapa kookkaalla käsiporakoneella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinainen koekäyttö on kotioloissa hankala toteuttaa, mutta lähes kaikissa vaihteistossa on jokin avattava luukku tai kansi josta näkee laatikon sisälle. Runsas metalli puru öljyssä tai keräysmagneetissa kertoo paremmasta viasta. Akselien laakerivälyksiä voi käsin koetella.
        Lopullinen varmuus tulee vasta koeajossa

        On totta että vaimo hermostuu jos tuot vaihteiston keittiön pöydälle.
        Kotiolot tosiaan tulevat hankaliksi.

        Olen nähnyt Cortinan laatikon jossa luukku pitää vaihekeppiä ja sen alta nkyvät siirtohaarukat.

        Omassa vaihteistossani on kaksi urakuulalaakeria, kaksi viistorulla laakeria muut nelja ovat neulalaakereita.
        Jos öljyssä on metallia on vaihteisto avattava.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      468
      8422
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      119
      5790
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      254
      4738
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      56
      4589
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      62
      4089
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3910
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      167
      3712
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

      Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      90
      1678
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

      joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      91
      1154
    10. Mikä on viimeisin asia

      mitä olen sinulle kertonut?
      Ikävä
      42
      837
    Aihe