Miten sen tietää jos uudessa on 6 ja vanhassa 5 niin kumpi on parempi?
Onko aina enemmän parempi? eli 9 vaihdetta parempi kuin8 vai mikä asia on ratkaiseva juttu.
Mikä on hyvä määrä vaihteita autossa
25
144
Vastaukset
- Anonyymi
Minun Angliassani oli neljä vaihdetta eteen ja yksi taakse. Hyvin silläkin pääsi eteenpäin.
- AnonyymiUUSI
Sillä ei ole mitään väliä paljonko siinä automaattivaihteisessa autossa on vaihteita.
- Anonyymi
Tehtaan insinöörit tietää mikä on siihen autoon sopiva määrä.
- Anonyymi
Mikäli moottorin vääntö on riittävä, tullaan toimeen vähemmillä vaihteilla.
Esimerkiksi Kaksilitrasten C ja E-mersujen dieselautomaattimallit on kuiten-
kin vuodesta 2014 - lähtien jostain syystä tehty yhdeksänvaihteisina, vaikka
niille ylimääräisille - 8. ja 9. vaihteille ei väännön perusteella juurikaan ole
tarvetta.
Tämä taas johtaa siihen, että polttoaineenkulutus toki alenee, mutta Suo-
men ajo-olosuhteissa moottorit valitettavasti nokeentuvat, joka on paha
asia.
Erinomaisen ZF-vaihteiston 9. vaihde kytkeytyy jo nopeudessa n. 108 ja sil-
loin moottori kiertää vasta 1.400 rpm, 4.000 Nm väännöllä.
2.000 rpm. vastaa jo 160, jota laillisesti ei saa ajaa missään - ei edes yöllä hy-
välläkään tiellä.- Anonyymi
3 litraisessa tuon eron jo huomaa kun vääntö on erilainen. Toki oli kone oli optimointi ja samalla myös laatikko. 2 litran koneella aika herkästi tiputtaa 8:lle jokaisessa pienessäkin ylämäessä.
Mutta tehtaan jäljiltä monikin laatikko kannattaisi optimoida uudelleen.
Toisekseen kun koneessa vääntöä niin kanattaa poljettaessa käyttää sitä sporttia joka pudottaa sitten vielä hiukan herkemmin kuin tehdasasetus.
Mutta onhan se äänetöntä kulkemista kun moottori ei juurikaan kierrä motarilla yöaikaan kun lasissa 150-160km/h. Menee kuin huopatossuilla kevyesti. - AnonyymiUUSI
Ajele Toyotan perässä vakkari päällä niin ei koskaan vaihda edes kasille vaan seilaa vaihteilla 5-7. Toki kulutus olisi pienempi jos pääsisi pukältämään suuremmalle.
- Anonyymi
Ennen pärjäsin neljällä eteen, nyt on 5. Riittää mulle ja autolle.
- Anonyymi
Useammilla vaiheilla päästää parempaan hyötysuhteeseen, eli pienempään kulutukseen. Automaattivaihteinen auto hyödyntää optimaalista kierrosaluetta kun vaihteita on paljon.
- AnonyymiUUSI
Polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan pienellä kierroslukualueella, jolla kaasunvaihto on resonanssissa, joka on mitoitussuure imu- ja pakopuolelle ml. muuttuvapituisuudet tmv. Vaihteiden määrän kasvaessa, mahdollisuus pitää moottori optimaalisella toiminta-alueella kasvaa. Kuitenkin, vaihteiden määrän mukana, itse vaihteiston häviöt kasvavat.
Portaaton vaihteisto ratkaisee osin ongelman. Van Doornen ollessa edelläkävijänä, autoihinkin on tuotu variaattori, ensin kumi-, sitten metallihihnakäyttöisenä, "CVT".
Näennäiseltä toiminnaltaan yhteneväinen, teknisesti täysin erilainen, on Toyotan hybrideissään käyttämä "e-CVT". Tässä "vaiheisto" on pelkkä planeettapyörävaihde, jossa polttomoottorin vetopyörille antamaa tehoa moduloidaan sähkömoottorilla. Mekaanisesti yksinkertainen, elektronisesti kompleksinen ratkaisu. Hakkaa mekaaniset automaatit mennen tullen.- AnonyymiUUSI
Minun varmatoimisessa itselataavassa hybridi-Toyotassa on vain kaksi vaihdetta, enkä ole koskaan kaivannut enempää. Toisella vaihteella ajetaan eteenpäin ja toisella vaihteella taaksepäin. Mitä muita vaihteita autossa pitäisi vielä olla?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minun varmatoimisessa itselataavassa hybridi-Toyotassa on vain kaksi vaihdetta, enkä ole koskaan kaivannut enempää. Toisella vaihteella ajetaan eteenpäin ja toisella vaihteella taaksepäin. Mitä muita vaihteita autossa pitäisi vielä olla?
Onko autossasi synkoroitu vaihteisto?
- AnonyymiUUSI
Tuo Toyotan CVT vaihteisto on surkea ja huudattaa tehotonta moottoria kovilla kierroksilla. Sähkön avulla asia hieman paranee, mutta ei kauheasti.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuo Toyotan CVT vaihteisto on surkea ja huudattaa tehotonta moottoria kovilla kierroksilla. Sähkön avulla asia hieman paranee, mutta ei kauheasti.
Vaihteistot edustavat vanhanaikaisuutta. Helppo huomata kun on muutaman vuoden ajellut Toyotan CVT e -autolla jossa ei ole mitään varsinaisia vaihteita vaan portaaton voimansiirto. Kaikkia vaihteistovariaatioita omistaneena ei voi tulla muuhun tulokseen. DSG oli suuri pettymys. Karmea pätkijä ja arpoja. Ylämäkeen peruuttaminen kärryn kanssa oli yhtä kärsimystä. Normi mehulinkoautomaatti oli muuten aika hyvä mutta bensan kulutus oli liian suuri ainakin taajama-ajossa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuo Toyotan CVT vaihteisto on surkea ja huudattaa tehotonta moottoria kovilla kierroksilla. Sähkön avulla asia hieman paranee, mutta ei kauheasti.
Onpa huudatusta. Ahtamaton bensakone käy 1500 r/min tasamaalla satasen nopeudessa. Edes käyttämäni ahdettu 200 hp diesel 7 vaihteisella DSG:llä ei käy noin pienillä kierroksilla kuin tuo IS.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vaihteistot edustavat vanhanaikaisuutta. Helppo huomata kun on muutaman vuoden ajellut Toyotan CVT e -autolla jossa ei ole mitään varsinaisia vaihteita vaan portaaton voimansiirto. Kaikkia vaihteistovariaatioita omistaneena ei voi tulla muuhun tulokseen. DSG oli suuri pettymys. Karmea pätkijä ja arpoja. Ylämäkeen peruuttaminen kärryn kanssa oli yhtä kärsimystä. Normi mehulinkoautomaatti oli muuten aika hyvä mutta bensan kulutus oli liian suuri ainakin taajama-ajossa.
Jos olet joskus kokeillut jotain DSG vaihteistoa niin se ei kerro koko totuutta.
Kyllä uudemmat DSG vaihteistot toimii todella nätisti. Toki se on kova paikka Tojomiehelle kun Octavia jättää Corollan sekä kiihtyvyydessä että huippunopeudessa mennentullen.
Eikä polttoainetta kulu paljon enempää kuin tojossa vaikka autossa ei ole mitään sähköavustimia.
Suorituskyky arvot löytyy täältä.
https://www.automobile-catalog.com/performance/2019/3147905/skoda_octavia_rs_2_0_tsi_245.html#gsc.tab=0
0-100 km/h (s): 5.9s
Skoda toki alittaa ilmoitetut arvot toisin kuin Tojot. Tojot aina on hitaampia mitä luvatut arvot lupaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos olet joskus kokeillut jotain DSG vaihteistoa niin se ei kerro koko totuutta.
Kyllä uudemmat DSG vaihteistot toimii todella nätisti. Toki se on kova paikka Tojomiehelle kun Octavia jättää Corollan sekä kiihtyvyydessä että huippunopeudessa mennentullen.
Eikä polttoainetta kulu paljon enempää kuin tojossa vaikka autossa ei ole mitään sähköavustimia.
Suorituskyky arvot löytyy täältä.
https://www.automobile-catalog.com/performance/2019/3147905/skoda_octavia_rs_2_0_tsi_245.html#gsc.tab=0
0-100 km/h (s): 5.9s
Skoda toki alittaa ilmoitetut arvot toisin kuin Tojot. Tojot aina on hitaampia mitä luvatut arvot lupaa.Kuka on väittänyt että " joskus kokeillut"? Kokemukset ei tarkoita mitään joskus kokeilua! Onko millään vahteistolla ollut niin paljon ongelmia kuin DSG: llä? Ei nyt heti tule mieleen. En ole mikään automyyjä ja kerroin vaan omista kokemuksistani kymmenien vuosien aikana.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuka on väittänyt että " joskus kokeillut"? Kokemukset ei tarkoita mitään joskus kokeilua! Onko millään vahteistolla ollut niin paljon ongelmia kuin DSG: llä? Ei nyt heti tule mieleen. En ole mikään automyyjä ja kerroin vaan omista kokemuksistani kymmenien vuosien aikana.
Kyllä vaihteisto ongelmia on ollut usein kun tehdään jotain uutta ja muutosta. Mm. aikanaan kun manuaalilaatikoihin lisättiin viides vaihde, niin ne eivät enää kestäneet. Olisi pitänyt suunnitella koko laatikko uusiksi, eikä vain lisätä yhtä vaihdetta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuka on väittänyt että " joskus kokeillut"? Kokemukset ei tarkoita mitään joskus kokeilua! Onko millään vahteistolla ollut niin paljon ongelmia kuin DSG: llä? Ei nyt heti tule mieleen. En ole mikään automyyjä ja kerroin vaan omista kokemuksistani kymmenien vuosien aikana.
DSG on ollut jo pitkään hyväksi kehitelty ja kestää ja toimii hienosti.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuka on väittänyt että " joskus kokeillut"? Kokemukset ei tarkoita mitään joskus kokeilua! Onko millään vahteistolla ollut niin paljon ongelmia kuin DSG: llä? Ei nyt heti tule mieleen. En ole mikään automyyjä ja kerroin vaan omista kokemuksistani kymmenien vuosien aikana.
" Onko millään vahteistolla ollut niin paljon ongelmia kuin DSG: llä? Ei nyt heti tule mieleen. En ole mikään automyyjä ja kerroin vaan omista kokemuksistani kymmenien vuosien aikana. "
Onhan DSG-vaihteisto täysi susi, mutta on sillä kova saksalainen kilpailijakin, nimittäin Fordin käyttämä PowerShift robottivaihteisto. Sekin on ihan täysi susi, sillä 150000 km ajon jälkeen vaihdelaatikko on täynnä rautajauhoa. Tehdaskorjattu vaihteisto maksaa 5000 €, joten kalliiksi saksalaisilla autoilla ajaminen tulee. Kaikki kaksoiskytkinvaihteistot ovat täyttä kuraa, joten niiden valmistus pitäisi ihan lailla kieltää.
Toyotan käyttämä HYBRID SYNERGY DRIVE voimalinja on aivan toiselta planeetalta. Se toimii täysin nykäyksettömästi, ja kestävyydeltään se on paras voimalinja, mitä autoihin on milloinkaan tehty. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos olet joskus kokeillut jotain DSG vaihteistoa niin se ei kerro koko totuutta.
Kyllä uudemmat DSG vaihteistot toimii todella nätisti. Toki se on kova paikka Tojomiehelle kun Octavia jättää Corollan sekä kiihtyvyydessä että huippunopeudessa mennentullen.
Eikä polttoainetta kulu paljon enempää kuin tojossa vaikka autossa ei ole mitään sähköavustimia.
Suorituskyky arvot löytyy täältä.
https://www.automobile-catalog.com/performance/2019/3147905/skoda_octavia_rs_2_0_tsi_245.html#gsc.tab=0
0-100 km/h (s): 5.9s
Skoda toki alittaa ilmoitetut arvot toisin kuin Tojot. Tojot aina on hitaampia mitä luvatut arvot lupaa.No johan pomppas. Tässä oli ihan asiallista vaihteistokeskustelua kunnes joku teinipoika tulee viikset väpättäen huutelemaan testosteronipilvessään jotain ihan omia haavekuviaan.
"Toki se on kova paikka Tojomiehelle kun Octavia jättää Corollan sekä kiihtyvyydessä että huippunopeudessa mennentullen."
Kyllä on teinipojalla ongelmat ja ahistaa. - AnonyymiUUSI
Jos se hakkaa muut mennen tullen niin miksihän ei ole ottanut oikein tuulta purjeisiin muilla merkeillä?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No johan pomppas. Tässä oli ihan asiallista vaihteistokeskustelua kunnes joku teinipoika tulee viikset väpättäen huutelemaan testosteronipilvessään jotain ihan omia haavekuviaan.
"Toki se on kova paikka Tojomiehelle kun Octavia jättää Corollan sekä kiihtyvyydessä että huippunopeudessa mennentullen."
Kyllä on teinipojalla ongelmat ja ahistaa.Samaa luokkaa tuon sportti octaavin kiihtyvyys kuin RAV4.
Kyllä sporttiauton pitää nopsemmin kiihtyä kuin hyvin kaukana sporttisuudesta oleva perusperheauto.
Kun on olen ostanut uudesta pari VAG diesel dsg:eistä niin en voi olla tyytyväisempi kuin niistä pääsi eroon. Tien päälle ne toimi paitti Audi jyristi sairaasti 100 vuahdiss ylämäessä.
Kaupunki jaa taajama ajo sitten oli noille dsgeille myrkkyä. Eikä ne siitä ole kehittyneet.
- AnonyymiUUSI
Vastaus on 42.
- AnonyymiUUSI
Mitä niillä eri vaihteilla tekee. Id.4:ssä ei ole kuin kiinteä alennusvaihde, ja siinä se. Hyvin toimii lähdöstä huippuun.
- AnonyymiUUSI
Minulla Jopossa ja hyrpiidi-Toiijjotassa yksi vaihde. Hyvin pärjää muuten, vaan molemmat hyytyy ylämäkeen. Ja rämisee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3146781Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss653829- 2073096
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242787- 741922
- 1461682
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2101672Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201528Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1631521- 891408