Yaris Cross lienee fiksuimpia arkiautoja uusista autoista?

Anonyymi-ap

Olen ajellut tällaisella nyt 1 vuosi ja 3 kk ja matkaa 18 tkm. Keskikulutus 4,5 litran paikkeilla. Moottorina 116 hv versio. Huollon yhteydessä juttelin myyjän kanssa ja ehdotti tarjousta uudempaan 130 hv versioon, platinum edition-kampanjamalli. Saisin omastani lähes saman hinnan mitä maksoin uutena! Väliraha olisi todella pieni ja voisin ottaa vähän ajetut talvirenkaani uuteen mukaan eli niitäkään ei tarvitsisi ostaa. Auto on ollut mainio yleiskone, toimii ja helppo käyttää, ihmeen ison tuntuinen ajoltaan ja voimatkin riittää nykyliikenteeseen hyvin. Mikään ei ärsytä. Tuossa uudessa 130 hv versiossa tuntuu vääntöä olevan enemmän ja sen totesi lyhyellä koeajolla. Toisaalta merkittäviä uudistuksia ei ole muuta kuin säädettävä ristiseläntuki. Saattaa olla että vaihdan tuohon, saattaa olla että en vaihda. Mutta edullinen ja vaivaton peli tämä on ollut arjessa, kuten hyvän auton tuleekin olla.

55

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllähän 18 tkm on jo riskirajoilla joten vaihtoon vain.

    • Anonyymi

      Tuollaiset Platinum Edition mallit on merkki siitä, että kohta tulee faceliftmalli, jonka saa samaan hintan tai jopa halvemmalla. Sähköautot asettavat paineita myös itselataaville.

    • Anonyymi

      Tuo kyseinen malli jäi juuri hiljan autolehden vertailussa viimaiselle sijalle.

      • Anonyymi

        Mitä väliä? Ikinä en usko autotoimittajia, ovat arjesta vieraantuneita kermaperseitä joille autossa tärkeintä on upea viihdekeskus, tunnelmavalonauhat ja penkkien tuuletus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä? Ikinä en usko autotoimittajia, ovat arjesta vieraantuneita kermaperseitä joille autossa tärkeintä on upea viihdekeskus, tunnelmavalonauhat ja penkkien tuuletus.

        Noinko se jumbosija on aina itselle selitettävä. Maailma täynnä tyhmiä autotoimittajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinko se jumbosija on aina itselle selitettävä. Maailma täynnä tyhmiä autotoimittajia.

        Toyota uskis on niin omituinen eläin ettei sitä voi ymmärtää. Hän kieltää kaikki Toyota viat ja heikkoukset ja maksaa niistä mielellään ns. "ison huollon" yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota uskis on niin omituinen eläin ettei sitä voi ymmärtää. Hän kieltää kaikki Toyota viat ja heikkoukset ja maksaa niistä mielellään ns. "ison huollon" yhteydessä.

        Uskaltaako vioista kertoa edes vaimolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota uskis on niin omituinen eläin ettei sitä voi ymmärtää. Hän kieltää kaikki Toyota viat ja heikkoukset ja maksaa niistä mielellään ns. "ison huollon" yhteydessä.

        On se kumma että näitä "uskiksia" on Suomen autoilijoista suurin osa?

        Olisko kuitenkin niin, että se "riisikuppi" mentaliteetti ei katoa sieltä 1960 luvulta millään?

        Vaikka Japani on Japani ha ja osaa lähes kaikkia valmistaa, kuten nyt moottoripyöriä. Eikä se ralli(kaan) ollut niin vaikeaa voittaa!

        Käykää istumassa esim Volvo V80 tai mikä vaan nykyauto. Itse olen 173 senttiä, mutta ei niihin "pikku"kärryihin mahdu edes istumaan. Bemaria ei voi ostaa 6 henkinen perhe. Ovat tehty kääpiö ihmisille.

        Miesten vouhotus autoista on kuin kehitysvammaisen puhetta, joka on tasokkaampaa.

        Nyky sähkövispilät kiihtyvät 5sek/100km kuin herhiläiset. Millään Bemarilla ei saa kuin sääliä osakseen.

        Aina kun jossakin on kuplavolkkari tai fiat 600 sitä ihaillaan ja kuvataan.

        Kaverillani on pihassa Lada 1200L ja hän käy sen sisällä istumassa ja fiilistekelemässä koska "nykyauto ei ole enää auto".

        Jos autolla haluaa vielä ajaa niin klassikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä? Ikinä en usko autotoimittajia, ovat arjesta vieraantuneita kermaperseitä joille autossa tärkeintä on upea viihdekeskus, tunnelmavalonauhat ja penkkien tuuletus.

        Usko edes itseesi, ja käy koeajamassa vertailun voittajatkin. Eihän niihin toki hyvitetä samalla tavalla, mutta saisit vähän vertailupohjaa. Panttimaksu jäisi palauttamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä? Ikinä en usko autotoimittajia, ovat arjesta vieraantuneita kermaperseitä joille autossa tärkeintä on upea viihdekeskus, tunnelmavalonauhat ja penkkien tuuletus.

        Mutta kyllä ne enenpi autoista tietävät kuin sinä.


      • Anonyymi
        UUSI

        En hirveästi luottaisi mihinkään lehtien vertailuihin. Vuoden autotkin on jotain ranskalaisia romuja. Missä on kaikki kunnon autot? Maailmassa on Ferrareita ja Lamboja mutta ei kun aina joku kolmipyttynen säksättäjä.


    • Anonyymi

      Koska Toyotan iso huolto tulee. 349 tkm mittarissa.
      - alkuperäinen vesipumppu
      - tehtaan jäähdytysnesteet edelleen
      - kaikki nivelet alkuperäiset
      - pakoputki alkuperäinen
      - jarrusatulat alkuperäiset
      - ei ainuttakaan kertaa avainta käytetty moottorin korjaamiseen
      - ei säädetty kertaakaan
      - kerran ei mennyt kadulta suoraan katsastuksissa käsijarrun osalta
      - huolto huusi tietokoneen katsottuaan, ettei autoa ole koskaan huollettu

      - tuulilasi vaihdettu
      - polttoainesäiliö vuoti saumasta
      - käsijarrun liinat uusittu
      - kolme akkua
      - tuulettajan hihna kolme kertaa
      - pyörän laakeri kaksi kertaa (mitoitus 200 tkm)
      - iskarit kerran madallettuun autoon
      - sähkövikaa ei ole, paitsi sumuvalo ei saa virtaa
      - pieni ruostepaikka 100 euroa maalattuna
      - koiranluut kerran ja nyt hieman kolisee
      - H7 lamput lyhytikäisiä, mutta halpoja ja helppo vaihtaa

      Ei noin vanhaan autoon kannata suurta huoltoa tehdä.
      Ajetaan vaikka vain 100 tkm ja on ollut hintansa veroinen.
      Sähköautossa ei kenties olisi ainuttakaan vikaa noilla kilometreillä.
      Etenkään, kuin kourallisella näitä autoja on ajettu tuo määrä 20 vuodessa.
      Naapurin autokin seisoo kenties 5000 km vuodessa ajettuna..
      Sähköautoilu on halpaa, kun ei sähköäkään mene kuin akun tyhjenemiseen,
      Pari viikkoa ja auto vaatii latauksen toimiakseen ja voidakseen sillä ajaa.

      • Anonyymi

        "Ei ainuttakaan kertaa avainta käytetty moottorin korjaamiseen."
        Moskallako olet moottoria korjannut. Lyönyt kantta tiukemmin lohkoon.


      • Anonyymi

        No aja sitten vispiläautoa!

        Ns automiehet ovat menneen ajan porukkaa. Saavat juttua kun ei oma ego riitä ja se jatkuu autolla.

        Eniten naurattaa ne kilpailijat, jotka aina moottoritien rampilla kiihdyttää takaa ohi ja jollain tapaa ovat vielä pikkupoikia.

        Suomen liikenne on yhä näiden jääräpäiden vuoksi Euroopan sivistymättömin.

        Eniten kyllä silti ärsyttää sähköpolkupyörät. Niistä on tullut uusi egon nosto väline. Keski-ikäinen mies, joka yhtä hyvin jaksaa polkea sitä aitoa polkupyörää, räyhää nyt pyörätiellä.

        Minusta sähköpyörässä on turhaa ne polkimet. Ja onhan se turhin keksintö ikinä!

        Auto katosi viimeistään siihen kun sähköauto syntyi.

        Nuorisoa ei kiinnosta enää ajokortti. Kohta vain puolet ajaa ajokortin.

        Ja kuka idiootti jaksaa tuijottaa sitä "ruutua" josta näkyy tylsä moottoritie?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No aja sitten vispiläautoa!

        Ns automiehet ovat menneen ajan porukkaa. Saavat juttua kun ei oma ego riitä ja se jatkuu autolla.

        Eniten naurattaa ne kilpailijat, jotka aina moottoritien rampilla kiihdyttää takaa ohi ja jollain tapaa ovat vielä pikkupoikia.

        Suomen liikenne on yhä näiden jääräpäiden vuoksi Euroopan sivistymättömin.

        Eniten kyllä silti ärsyttää sähköpolkupyörät. Niistä on tullut uusi egon nosto väline. Keski-ikäinen mies, joka yhtä hyvin jaksaa polkea sitä aitoa polkupyörää, räyhää nyt pyörätiellä.

        Minusta sähköpyörässä on turhaa ne polkimet. Ja onhan se turhin keksintö ikinä!

        Auto katosi viimeistään siihen kun sähköauto syntyi.

        Nuorisoa ei kiinnosta enää ajokortti. Kohta vain puolet ajaa ajokortin.

        Ja kuka idiootti jaksaa tuijottaa sitä "ruutua" josta näkyy tylsä moottoritie?

        Nuo ajokortittomat nuoret asuvat lähes kaikki suurissa taajamissa, joissa on tiheä julkinen liikenne. Muut joutuvatkin hoitamaan itse liikkumisensa, ja ajokortti on siihen välttämätön edellytys. Ensin mopolla tai mönkijällä, myöhemmin autolla.


    • Anonyymi

      116 heppaa. Hihi 🤣🤣🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        Yli 12s kiihtyvyys 0-100 viittaa 80 hv lukemaan.


    • Anonyymi

      vain tyhmä nainen käyttää autosta sanaa fiksu.
      luultavimmin vasemmistolainen onttopää.

      • Anonyymi

        Eli Persu!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En epäile lainkaan etteikä Yaris olisi kelpo auto. Kaikki nykyautot ovat hyviä.

      Se vaan että tuo on täysin ylihinnoiteltu ja laiska melupesä kun vertaa mitä muut merkit tarjoavat.

      • Anonyymi

        Anna tyhmälle esimerkkejä samassa hintaluokassa pikku-crossovereista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anna tyhmälle esimerkkejä samassa hintaluokassa pikku-crossovereista!

        Netistä voit hakea ne ihan itse, vaikka Autotalli.com.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netistä voit hakea ne ihan itse, vaikka Autotalli.com.

        Vaikuttaa siis että et osaa nimetä parempaa kilpailijaa....


      • Anonyymi

        Kovasti myy "melupesäksi"?

        Jos katsotaan tilannetta niin, että mikä merkki on ollut fiksu valmistamaan autoja, niin Toyota. On jo pitkään myynyt eniten.

        Ja se lienee se tarkoitus.

        Minusta kyse teillä narisijoilla on vain se, että tuo vituttaa, että se Tojo myy.

        Ette tunnu olevan tyytyväisiä siihen omaan valintaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovasti myy "melupesäksi"?

        Jos katsotaan tilannetta niin, että mikä merkki on ollut fiksu valmistamaan autoja, niin Toyota. On jo pitkään myynyt eniten.

        Ja se lienee se tarkoitus.

        Minusta kyse teillä narisijoilla on vain se, että tuo vituttaa, että se Tojo myy.

        Ette tunnu olevan tyytyväisiä siihen omaan valintaan?

        Minulla on 2008-mallinen Mersu CLS 350 ja olen todella tyytyväinen. Upea kutoskoneen murina ja kepeä kulku, hiljaisuus ja upea ohjaamon laatu säväyttävät joka päivä. Ja sellaisia saa halvemmalla kuin joku Variksenpelätin. Kansa on tyhmää laumasieluista kun tuollaisia ostetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa siis että et osaa nimetä parempaa kilpailijaa....

        Peugeot 2008. On laatua ja tyylikkyyttä mikä tohjottimesta puuttuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on 2008-mallinen Mersu CLS 350 ja olen todella tyytyväinen. Upea kutoskoneen murina ja kepeä kulku, hiljaisuus ja upea ohjaamon laatu säväyttävät joka päivä. Ja sellaisia saa halvemmalla kuin joku Variksenpelätin. Kansa on tyhmää laumasieluista kun tuollaisia ostetaan.

        Laita siihen sun variksenpelättimeen 6 ihmistä istumaan?

        Jos autolla ajelee yksin ja jos se tulee johonkin sunnuntaiajeluun, löytyy siihen tarkoitukseen kaikennäköistä meno peliä.

        Jos ostat moottoripyörän, on sekin valinta, johon löytyy useita mielipiteitä.

        Jos olisin vain yksi auto jonka jokainen ostaisi, kuten tätä asiaa sinä ajattelet, olisimme kenties Neuvostoliitossa.

        Luoja paratkoon, että ihmiset ovat erilaisia.

        Esimerkiksi ne, jotka ymmärtävät autosta jotakin (johon työn kautta luen myös itseni), näyttäytyy auto aivan eri "tavaralta" kuin niiden silmin jotka eivät siitä ymmärrä kuin ehkä ulkomuodon.

        Joskus nuorena auton korjaajana meillä oli sanonta, "joka autoon laittaa yli 1000 markkaa rahaa, on idiootti". Nykyisin se lienee hiukan isompi summa.

        Joku rakastuu kitaraan ja toinen autoon.

        Mutta minä en millään ymmärrä, miksi niistä pitää alkaa kisaamaan toisten ihmisten kesken?

        Joku tykkää jenkistä, toinen pikkuautosta, kolmas avoautosta ja neljäs ostaa auton vain siksi , että on edes mahdollisuus päästä jonnekin, vaikka ei käytä sitä mahdollisuutta koskaan.

        Kyllä maailma olisi outo, jos kaikki tykkäisi aina samasta asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peugeot 2008. On laatua ja tyylikkyyttä mikä tohjottimesta puuttuu

        Heh, Pösö ja laatu eivät sovi samaan lauseeseen. Tyyliä toki, mutta sillä ei itse maksava aja kauan. Ne iihanat legendaariset psa:n puretech-pikkuturbokoneet ovat tosi "upeassa" maineessa. 😂


    • Anonyymi

      Nyt kansalaisten ostovoima on heikko ja useimmiten uuden auton hankkii vanhempi henkilö. Tällainen hankkii arjen edullisen työkalun jossa saa mieluusti olla korkeutta mukavamman sisäänkulun takia ja tavaratilaa saa kuitenkin olla perustarpeiksi. Tällöin YC on ookoo valinta. Mutta jos maamme talous olisi kasvanut vuodesta 2008 edelleen entiseen tapaan, meillä ajettaisiin isommilla autoilla ja ne olisivat suurelta osin saksalaisperäisiä kuten VW Tiquan, Passat, Skoda Superb/Kodiaq tai sitten japseista isommat eli Rav4 tai Honda CRV jne. Nyt Yarppa Cross vie ostajia koska se on suht edullinen uudeksi tuon genren autoksi ja siinä on toimiva myynti-ja huolto-organisaatio. Tunneperusteita noille ei ole, vain arjen työkalu lyhyehköille matkoille.

    • Anonyymi

      Mutta kun ne eivät ole isompia autoja?

      Minulla on ISO auto ja nuo luettelemasi ovat pikkutytön pirssejä.

      Ajan Toyotalla ja tilaa on niin paljon että se nielee 6 henkeä tai rakennuslevyn.

      Istu nyt huviksesi Volvo V80 rattiin! Saatana, mikä pikkuauto! Samaa ahtautta bemareissa.

      Että jos tilaa hakee, sen auton tulee olla korkea kooltaan.

      Ihmisillä on eri tarpeita auton käyttöön. Suomessa on tähän asti ollut jo pitkään se suurin joukko, jonka tarpeet täyttyvät Tojotalla.

      Se että jollakin on eri tarve, kuten leuhottaa naapurille, se on sitten eri ongelma se.

      Kaikki eivät tarvitse oman egon kasvattamiseen autoa.

      Onhan joillekin tärkeintä joku kuplavolkkari. Ei siinä mitata desibeliä tai kiihtyvyyttä!

      • Anonyymi

        Miulla ainakin yksi kriteeri on auton tilavuus, sisätilat ja tavaratila. Ja siinä Yaris Cross on pienoinen pettymys auton kokoon, 4,2 m , nähden alle 400 litran tavaratila on pieni. Ja erityisesti nelivedolla, jossa tavaratilan koko on vain 320 litraa. Ja autoa mainostetaan perheelle tai harrastuksiin sopivaksi. Laitapa tuohon suomalainen perusperhe, vanhemmat ja pari muksua. Lastenvaunujen mahtuminen takaluukuun tekee tiukkaa, eikä sinne sitten muuta mahdukkaan.

        Ja jos lähdet vaikka eräilemään parin kaverin kanssa, on rinkkojen tms. retkeilyvälineiden sovittaminen tiukkaa. Tojo on mennyt ihan väärään suuntaan, kun sen uusissa malleissa takatilat ovat pienentyneet ja tavaratilan paikalla on nykyään pikemminkin laajennettu hanskalokero. Ulkoisiin mittoihin nähden uudet Tojot ovat kuljetuskapasiteetilltaan luokkaansa pienempiä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miulla ainakin yksi kriteeri on auton tilavuus, sisätilat ja tavaratila. Ja siinä Yaris Cross on pienoinen pettymys auton kokoon, 4,2 m , nähden alle 400 litran tavaratila on pieni. Ja erityisesti nelivedolla, jossa tavaratilan koko on vain 320 litraa. Ja autoa mainostetaan perheelle tai harrastuksiin sopivaksi. Laitapa tuohon suomalainen perusperhe, vanhemmat ja pari muksua. Lastenvaunujen mahtuminen takaluukuun tekee tiukkaa, eikä sinne sitten muuta mahdukkaan.

        Ja jos lähdet vaikka eräilemään parin kaverin kanssa, on rinkkojen tms. retkeilyvälineiden sovittaminen tiukkaa. Tojo on mennyt ihan väärään suuntaan, kun sen uusissa malleissa takatilat ovat pienentyneet ja tavaratilan paikalla on nykyään pikemminkin laajennettu hanskalokero. Ulkoisiin mittoihin nähden uudet Tojot ovat kuljetuskapasiteetilltaan luokkaansa pienempiä.

        No et suurempaa lootaa voi saada alle 4,2 m autossa. Osta sitten vaikka Cadillac Escalade niin saat lootaa...


    • Anonyymi

      "Se että jollakin on eri tarve, kuten leuhottaa naapurille, se on sitten eri ongelma se."

      Se että mun auto ei ole Toyotan kaltainen kovamuovinen laiska melupesä ei liity mitenkään naapureihin.
      En vaan tykkää ajaa tuollaisilla kovamuovisilla laiskoilla melupesillä. Aivan mun ja perheen mukavuuden kannalta.

      • Anonyymi

        Noin 5 kymmenestä valitsee silti sen Toyotan sinun harhoista huolimatta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin 5 kymmenestä valitsee silti sen Toyotan sinun harhoista huolimatta!

        Eihän Toyotan osuus meillä ole edes 12% ja VW:n merkit myy huimasti enemmän.


    • Anonyymi

      Yaris Cross lienee passkimpia uusista autoista joita tiedän ?

    • Anonyymi

      Maailma muuttuu. Eihän Yaris cross sovellu perheautoksi, kakkosautoksi korkeintaan. Nykyään naiset eivät halua lapsia, koulutusta ja maailmalla kouhotusta, pintaliitoa on elämä. Sopii siis eläkeläisille ja perheettömille, niitä Suomi on täynnä.

      Itse ostaisin Honda Jazz Crosstarin. Parempi hybridi ja magic seats tekee siitä paljon monikäyttöisemmän.

      • Anonyymi

        Kyllä ihmiset kokeilee useampia automerkkejä jos uutta ostavat.

        Suomalainen on jollain tapaa outous autokansana. Jonakin aikana ajetaan Ladalla, Saab 96:lla, sitten skodalla ja hypätään tojotaan.

        Minusta autojen laatu on suhteessa hintaan, eikä niitä muuten tule vertailla. Eli hintaluokan mukaan.

        Esimerkiksi Ruotsissa Toyota on laatuauto mikä on Suomeen verrattuna outoa meistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ihmiset kokeilee useampia automerkkejä jos uutta ostavat.

        Suomalainen on jollain tapaa outous autokansana. Jonakin aikana ajetaan Ladalla, Saab 96:lla, sitten skodalla ja hypätään tojotaan.

        Minusta autojen laatu on suhteessa hintaan, eikä niitä muuten tule vertailla. Eli hintaluokan mukaan.

        Esimerkiksi Ruotsissa Toyota on laatuauto mikä on Suomeen verrattuna outoa meistä.

        Toyota ei ole laatuauto missään, se on varmaa.
        Kansanauto jonka laatu on ollut täyttä kuraa jo parisenkymmentä vuotta.


      • Anonyymi

        Jazz on tällä hetkellä pikkuautojen ykkönen. Testivoittaja TM ja Vi Bilägare.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jazz on tällä hetkellä pikkuautojen ykkönen. Testivoittaja TM ja Vi Bilägare.

        Miksi Jazzia ei näy eikä osteta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Jazzia ei näy eikä osteta?

        Heikko mainostus ja panostus maahantuojalta. Ainakin ennen Hondan huollot olivat kalliita ja se maine voi olla monelle liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jazz on tällä hetkellä pikkuautojen ykkönen. Testivoittaja TM ja Vi Bilägare.

        Honda Jazz on tyttöjen auto....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heikko mainostus ja panostus maahantuojalta. Ainakin ennen Hondan huollot olivat kalliita ja se maine voi olla monelle liikaa.

        Tuulilasin testissä Hondan huolto oli toiseksi halvin Fordin jälkeen. Kia kallein, Toyota toiseksi kallein.

        Paskanpuhujia löytyy joka lähtöön. Kaikki on kuitenkin luettavissa, testit ja mittaukset.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Honda Jazz on tyttöjen auto....

        Yaris mummojen


    • Anonyymi

      Tämä menee pahasti komiikan puolelle, että kuinka paljon eri automerkit herättävät ihmisissä tunteita. Itsellä on jokainen auto ollut eri merkkinen, koska en näe merkkiuskollisuudessa mitään järkeä. Yksi Toyota on ollut, ja ihan ok auto sekin oli.

      • Anonyymi

        Merkkiuskollisuus tarkoittaa sinun mielestäsi ettei edes harkitse muita merkkejä?
        Voihan se merkki jonka omistaa olla juuri sellainen jonka haluaa auton olevan ja siksi hankkii seuraavan samalta merkiltä?


    • Anonyymi

      Kamalin auto, mitä pitkiin aikoihin on tullut vastaan.

      Voimalinja sinällään OK. Teho riittää ohituksiin ja pieni kulutus.

      Mutta penkki on kuin baarijakkaralla istuisi. Ei mitään tukea mihinkään suuntaan. Se on ehkä tarkoituskin. Kun auto normaalilla Suomalaisella pikkutiellä (=routapatteja ja rikkonaista asvalttipintaa) hytkyy ja tutisee, liike ei välity niin pahasti kuljettajaan.

      Ohjaus on täysin tunnoton hitailla nopeuksilla. Vauhdin noustessa yli 50 ohjaus muuttuu sen lisäksi tahmeaksi - ratti jää just siihen asentoon, missä se oli, kun kädet irrottaa. Tässä on kai ideana, että asetetaan kulkusuunta ja sitten kädet irti, niin ei raju hytkiyminen aiheuta tahattomia ohjausliikkeitä.

      Suorituskyky ei ole sportti ja korkea maavarakin antaisi ymmärtää, että auto on tehty sietämään kehnompiakin teitä. Ei ole. Jousitus on kova ja erityisesti kallistusksenvaimentimet ovat jäykät. Talvallaan sporttialusta autossa, joka ei ole sportti. Kuoppaisella tiellä hytkyminen on rajua.... saa aikanaan patologi ihmetellä, mikä mutantti tämä on, kun on maksa ja munuaiset vaihtaneet paikkaa.

      Vakionopeussäädin pelkää kaarteita eli tekee random jarrutuksia niissä. Tohjokuskeilla tapana unohtaa, että kaarteissa pitäisi kääntää rattia, joten auto automaattisesti varautuu ojaanajoon?

      Tai pääsyy arpomaan jarrutuksen ja kiihdytyksen väliä, jolloin auto nykii koko kaarteen 1 Hz taajuudella. No, eipähän tarvi maksaa siitä, että menisi johonkin Linnanmäen tehosekoittimeen itseään riepotuttamaan.

      Joskus harvemmin auto (kaistapäävahti) saattaa myös tempaista voimallisesti rattia halutessaan vastaantulijan kaistalle. Ikävä ylläri tämäkin autossa, jossa ohjaus muutoin tunnottoman kevyt.

      Rengasmeli on aika järkyttävä karkealla tienpinnalla, mutta moottoritiellä sekin peittyy tuulensuhinan alle.

      Auton paras piirre - se ei ollut oma (vaan vuokra-auto).

      • Anonyymi

        .. ergonomia? Onko se jotain syötävää?

        Osat katkaisijoista sijoitettu vasemman polven eteen. Ovat vaan kovin pieniä polvella operoitaviksi.

        Keskikyynärnoja on ja ovessakin kyynärnoja. Molemmat hyödyttömiä, koska ovat liian alhaalla, vaikka penkin säätää alimpaan asentoonsa. Kerätty vaan osat alelaarista tähän korotettuun kikkareeseen eikä kukaan ole edes vaivautunut mitoituksia tarkastamaan? Lahkolaiset ostaa kuitenkin?

        Valoina halogeenit. Kelpasi 80-luvulla, kelpaa edelleen....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        .. ergonomia? Onko se jotain syötävää?

        Osat katkaisijoista sijoitettu vasemman polven eteen. Ovat vaan kovin pieniä polvella operoitaviksi.

        Keskikyynärnoja on ja ovessakin kyynärnoja. Molemmat hyödyttömiä, koska ovat liian alhaalla, vaikka penkin säätää alimpaan asentoonsa. Kerätty vaan osat alelaarista tähän korotettuun kikkareeseen eikä kukaan ole edes vaivautunut mitoituksia tarkastamaan? Lahkolaiset ostaa kuitenkin?

        Valoina halogeenit. Kelpasi 80-luvulla, kelpaa edelleen....

        Trollipellet....halogeeneja ei ole YC:ssa vaan ledit. Vakkarissa voi valikoista säätää, haluaako että nopeus hiljenee kaarteissa ja mutkissa, ja miten voimakkaasti. Asetuksesta jarruttelun vakkarista saa muuten kokonaan pois jos haluaa. Yaris Crossin yksi hienous vakkarissa on Rav4:n tapaan se, että lyhyellä painalluksella se on adaptiivinen vakkari ja pidempi painallus niin se on perinteinen vakkari. Lumituiskuissa adaptiiviset useimmissa autoissa lakkaavat toimimasta kun tutka menee tukkoon, mutta perusvakkari toimii ja toimii.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Trollipellet....halogeeneja ei ole YC:ssa vaan ledit. Vakkarissa voi valikoista säätää, haluaako että nopeus hiljenee kaarteissa ja mutkissa, ja miten voimakkaasti. Asetuksesta jarruttelun vakkarista saa muuten kokonaan pois jos haluaa. Yaris Crossin yksi hienous vakkarissa on Rav4:n tapaan se, että lyhyellä painalluksella se on adaptiivinen vakkari ja pidempi painallus niin se on perinteinen vakkari. Lumituiskuissa adaptiiviset useimmissa autoissa lakkaavat toimimasta kun tutka menee tukkoon, mutta perusvakkari toimii ja toimii.

        No oli sitten hienosti saatu ledeillä jäljiteltyä halogeenien väri ja teho... päiväajovalot kyllä oli ledit ja senhän on tojouskovaiset itsekin kehuneet, että tykkäävät pimeällä ajaa pelkillä päiväajovaloilla "koska niillä näkee ihan yhtä hyvin". Sehän ei tohjokuskia kiinnosta, ettei takavalot pala...

        Ihan perseestä tuollaiset automaattijarrutukset kaarteessa. Etenkin kun toiminta oli aina ihan heitä noppaa - välillä jarrutti, välillä ei. Ja jos jarrutti, ei kiihdytys onnistunut edes kaasua polkemalla. Jos ratti ei suorassa, tehot pois. Ihan kädettömille kuskeille tehty auto!

        Nämä "tehot pois, jos ei ratti suorassa" perseilyt tekee myös joissain perseelleen suunniteluissa liittymisrampeissa kiihdyttämisestä mahdotonta. Tosin nyt ymmärrän, miksi tollolootat pikkuteillä ajaa suorat 90 km/h ja kinuttaa sitten kaarteet 60 km/h. ja miksi liittymisrampeilla ei kyetä kiihdyttämään yli 60 km/h ennen valtaväyllle poukkaamista.

        Adaptiivisen vakkarin saa rtyhmistettyä tavalliseksi muissakin autoissa, mutta niissä sitä tarvii vain räntäsateella, kun tutkat lakkaa toimimasta. Tojolootassa tarvii tätä kesällä auringonpaisteessakin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No oli sitten hienosti saatu ledeillä jäljiteltyä halogeenien väri ja teho... päiväajovalot kyllä oli ledit ja senhän on tojouskovaiset itsekin kehuneet, että tykkäävät pimeällä ajaa pelkillä päiväajovaloilla "koska niillä näkee ihan yhtä hyvin". Sehän ei tohjokuskia kiinnosta, ettei takavalot pala...

        Ihan perseestä tuollaiset automaattijarrutukset kaarteessa. Etenkin kun toiminta oli aina ihan heitä noppaa - välillä jarrutti, välillä ei. Ja jos jarrutti, ei kiihdytys onnistunut edes kaasua polkemalla. Jos ratti ei suorassa, tehot pois. Ihan kädettömille kuskeille tehty auto!

        Nämä "tehot pois, jos ei ratti suorassa" perseilyt tekee myös joissain perseelleen suunniteluissa liittymisrampeissa kiihdyttämisestä mahdotonta. Tosin nyt ymmärrän, miksi tollolootat pikkuteillä ajaa suorat 90 km/h ja kinuttaa sitten kaarteet 60 km/h. ja miksi liittymisrampeilla ei kyetä kiihdyttämään yli 60 km/h ennen valtaväyllle poukkaamista.

        Adaptiivisen vakkarin saa rtyhmistettyä tavalliseksi muissakin autoissa, mutta niissä sitä tarvii vain räntäsateella, kun tutkat lakkaa toimimasta. Tojolootassa tarvii tätä kesällä auringonpaisteessakin.

        Kuten sanoin kaarrejarrutuksen saa säädettyä ja kokonaan pois valikosta ja se myös pysyy valittuna uudelleenkäynnistyksen jälkeenkin.

        Kaistavahti on nykyautoissa tuollainen, osassa tempaisee välillä jos ei ota pois päältä, siis myös muunkin merkkisissä autoissa.

        Adaptiivista vakkaria saa muuten tosi harvassa nykyautossa enää muutettua napista tavalliseksi, Toyotista osassa se edelleen onnistuu paitsi uusin C-HR ei. Ei Toyota adaptiivinen vakkari mene pois päältä kesällä ja auringonpaisteella, et ole selvästi sellaisella edes ajanut.

        Eli mene jonnekin muualle suoltamaan trolli-paskaasi...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoin kaarrejarrutuksen saa säädettyä ja kokonaan pois valikosta ja se myös pysyy valittuna uudelleenkäynnistyksen jälkeenkin.

        Kaistavahti on nykyautoissa tuollainen, osassa tempaisee välillä jos ei ota pois päältä, siis myös muunkin merkkisissä autoissa.

        Adaptiivista vakkaria saa muuten tosi harvassa nykyautossa enää muutettua napista tavalliseksi, Toyotista osassa se edelleen onnistuu paitsi uusin C-HR ei. Ei Toyota adaptiivinen vakkari mene pois päältä kesällä ja auringonpaisteella, et ole selvästi sellaisella edes ajanut.

        Eli mene jonnekin muualle suoltamaan trolli-paskaasi...

        No ei mene adaptiivinen vakkari pois päältä, vaan tekee random jarrutuksia. Tai jäi koko kaarteen ajaksi arpomaan (=nykimään) jarrutuksen ja kiihdytyksen välillä.

        Muutaman viikon ajoin enkä sinä aikana mitään logiikkaa toiminnasta löytänyt. Välillä sai pikkutien tiukatkin mutkat ajaa ilman jarrutusta, hetken päästä hidasteltiin valtatien loivassa kaarteessa. Moottoritiellä vakkari toimi OK, mutta pikkuteille ei siis asiaa. Éli vakkarin ja alustan toiminnan osalta "Cross" on 110 % harhaanjohtavaa markkinointia. Kaupunkiin ja siloiselle asvalttipinnalle tehty auto. Tosin tällaisella pinnalla ajoon olisi parempi tehdä autosta myös 10 cm matalampi, jolloin ei tarvittaisi ylipinkeää jousitusta/kallistuksenvaimennusta.

        Kaistapäävahti vakkariin verrattuna pienempi riesa, joka sekoili paljon harvemmin. Kaistallapitoavustimen sai helposto pois päältä (nappi), kai tuon kaistapäänkin olisi saanut, jos olisi kiinnostanut alkaa valikoihin perehtymään.

        Aikaisemmin tykkäsin mutkateillä ajelusta, mutta tällä autolla se oli todella rasittavaa (tunnoton ja tahmea ohjaus, kova alusta, vakkarin sekoilu) ja pitikin vaihtaa reitit niin, että ajot valtaväyliä pitkin.

        Käyttäliittymäkin oli kökkö. Kummallinen kulutusmittari, Ei erillisiä nappeja rajoitin/vakkari/adaptiivinen vakkari, vaan noiden välillä vaihtava modekytkin ja tottahan toki piti aina ensin kytkeä kaikki pois päältä ennen kuin sain toimintatilan vaihdettua, minkä jälkeen pari painallusta lisää, jotta uusi toiminto aktiiviseksi ja lopulta uusi nopeusasetus sisään. Samalla nappulamäärällä olisi saanut toiminnot helpommin käytettäviksi, jos olisi suunnittelijoilla kiinnostus riittänyt. Ihan EVVK asenteella kyhätty koko auto, näkihän sen jo niistä täysin hyödyttömistä kyynärnojista.

        Tihkupyyhin kun unohtuu sateella päälle, niin seuraavalla kerralla käynnistettäessä suoritetaan tuulilasin kuivapesu. Heh, tojo konttaa asioissa, jotka muut osasi ratkoa jo 20 vuotta sitten.

        Niijoo, ja bensamittari / ajotietokoneen toimintamatkaennuste kanssa "hauska". Täydellä tankilla auto lupasi 700 km. Ensimmäisen 100-150 km matkalla ei polttoainemittari (palkisto) yhtään vajonnut ja toimintamatkaennusteestakin suli vajaa 100 km, minkä perusteella näytti kuin tankillisella pääsisi 800 km. Mutta loppua kohti tahti kiihtyi kovasti ja kerta toisensa perään olin "fuel emergency" tilanteessa, kun ensin näytti, ettei tänään vielä tarvi tankata, kun pitäisi jäädä pelivaraa vielä 50 km..... ja hetken päästä on matkaennusteena enää 40 km ja perille vielä 30 km... piti sitten vaihtaa suunta kohti lähintä huoltoasemaa. Pieni kulutus ja naurettavan pleni tankki. Vähän päälle 500 km tällä oikeasti pääsi tankillisella.


    • Anonyymi
      UUSI

      Yaris on surkea tekele joka ei pärjännyt vertailussa muihin. Eikä tämä riitä?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      2977
    2. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      60
      2879
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2333
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1843
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1699
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1624
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1566
    8. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1236
    9. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1235
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1060
    Aihe