Jyväskylän vetybussikokeilun tulokset ovat saatu. Muualta saatu data korreloi.

Anonyymi-ap

Kannattavuutta ei voida saavuttaa. Tankkausinfran ylläpito on vaikeaa. Kallista.

60

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaupungintalon pässi huutaa omaa näkemystä.

      • Anonyymi

        Eipä se juuri busseja käytä, vaan ajelee tojotallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä se juuri busseja käytä, vaan ajelee tojotallaan.

        Toyotalla kelpaa ajella. Erittäin hyvä auto


    • Anonyymi

      tämä että paljonko normi jyväsyläläinen saa suoraa kreiistä raa poswtiluukust setelit hä

      • Anonyymi

        No ei saa mitään, mutta kamelikuskit kyllä saavat. Postiluukusta työnnetään kelarahaa niin etteivät kerätä ehdi.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juristi jyrähti! Jyväskylä menettää maineensa!

        https://www.sverigesradio.se/avsnitt/vatgasfiaskot-i-sandviken-miljonsatsningen-pa-miljobussar-som-inte-gick-att-tanka

        Ruotsin Radio on tehnyt erinomaisen analyysin vetybusseista!

        YLE voisi myös tutkia suomalaista vetykulttuuria!

        "markkinat"

        Jan Lahenkorva tietää. Operaattori lupasi vetybussien tankkauksen!

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/a30db217-85a9-47dd-bc6a-361c62335f11

        Nämä Solaris Urbino vetybussit ovat ylivoimainen markkinajohtaja Euroopassa. Niiden markkinaosuus on 44,5% Euroopassa!

        Tämä norjalainen operaattori meni konkurssiin Ruotsissa.
        Hynion Hydrogen AB

        https://www.bussmagasinet.se/2025/03/slut-med-branslecellsbussar-i-gavleborg/



        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jan Lahenkorva tietää. Operaattori lupasi vetybussien tankkauksen!

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/a30db217-85a9-47dd-bc6a-361c62335f11

        Nämä Solaris Urbino vetybussit ovat ylivoimainen markkinajohtaja Euroopassa. Niiden markkinaosuus on 44,5% Euroopassa!

        Tämä norjalainen operaattori meni konkurssiin Ruotsissa.
        Hynion Hydrogen AB

        https://www.bussmagasinet.se/2025/03/slut-med-branslecellsbussar-i-gavleborg/



        "markkinat"

        Sandviken oli kaupunki vuoteen 1970 saakka! Nykyisin se on kunnan taajama.

        https://www.bussmagasinet.se/2024/03/gavleborg-mangmiljonsatsning-pa-vatgasbussar-som-stod-stilla/

        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hynion AS operoi Norjan ainoaa vetytankkausasemaa! Nyt se on suljettu!

        Toimitusjohtaja erosi. Talousjohtaja erosi 11. 8. 2025.

        https://e24.no/bors/instrument/HYN.MERK

        "markkinat"

        Vetyautoissa on vakavia ongelmia! Afrikassa ihmisoikeuksia rikkovat vetyautoteollisuuden tarpeet.

        https://finnwatch.org/fi/julkaisut/vetytalouden-raaka-aineketjujen-vastuullisuus

        Jyväskylän sähköbusseissa ei käytetä lainkaan veristä kobolttia. Kaikki söhköbussit toimii LiFePO4 akuilla. Ne ovat kaikki kestävästi tuotettuja! Täysin kobolttivapita.


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa ensiksi. Sitten Suomessa!

        Jyväskylä on Suomen Ateena. Valon ja innovaation kaupunki!

        https://yle.fi/a/74-20114054

        https://yle.fi/a/74-20151677

        "markkinat"

        ”Ruotsissa ensiksi. Sitten Suomessa!”
        Näinhän se on jo viimeisen vuosisadan ollut. Suomi matkii Ruotsia.


    • Anonyymi

      Tämäkin on se sama valtuuston muusukupuolinen, joka lääkityksen epäonnistuttua jäi jauhamaan vetyä päähänsä. Pimeässä verkossa on sen nimi ja puolue. Julkaisemme ne myöhemmin.

    • Anonyymi

      Valtuusto ei tee virheitä.

    • Anonyymi

      Virkamiehet tekevät. Sivistys ja sosiaalipuolta leikataan, Terveyspuoli on katastrofi.

    • Anonyymi

      Heikki Saarela varoitti Jyväskylän veronmaksajia. Vetybussisekoilu päätyy seinään.

      • Anonyymi

        Heikki Saarela ei vaurioittanut vedonmaksajia. Vesibussiliikenne päättyy talveen, hihihihi


    • Anonyymi

      Vetybussi käyttää vetyä 10kiloa jokaisella sadalla kilometrillä. Kulutus on 550 kilowattituntia/ 100km. Todellisuudessa se on enemmän kun vedyn kuljetus ja kompressoroint kuluttaa sitä enemmän.

      Jos se tuotetaan pakallisesti Asahin 1000kW alkalielektrolysaattorilla ja kompressoidaan 700 ja 350barin paineeseen.

      Energiaa kuluu yli 60kilowattituntia vetykilon valmistamiseen!


      "markkinat"

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://cris.vtt.fi/ws/portalfiles/portal/57056999/VTT_CR_00303_22.pdf

        VEDYN HINTA ON TODELLISUUDESSA MONINKERTAINEN!

        SÄHKÖBUSSI ON AIVAN YLIVOIMAINEN!




        "markkinat"

        HSL tilasi VTT:n tutkimuksen. HELSINKI sai varmuuden vetybussien järjettömyydestä!

        Sastamalan shakkimies ja Porin tyttö kannattaa vetyä.

        FOSSIILINEN VETY ON HALPAA. VIHREÄ VETY ON KALLISTA!

        JAPANISSA, YHDYSVALLOISSA ja SAKSASSA yli 95% vetyautojen vedystä valmistetaan maakaasusta!

        Sähköautojen sähkökin on näissä maissa likaista.


        Vähäpäästöinen polttomoottori ei siellä ole huono ympäristölle.



        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HSL tilasi VTT:n tutkimuksen. HELSINKI sai varmuuden vetybussien järjettömyydestä!

        Sastamalan shakkimies ja Porin tyttö kannattaa vetyä.

        FOSSIILINEN VETY ON HALPAA. VIHREÄ VETY ON KALLISTA!

        JAPANISSA, YHDYSVALLOISSA ja SAKSASSA yli 95% vetyautojen vedystä valmistetaan maakaasusta!

        Sähköautojen sähkökin on näissä maissa likaista.


        Vähäpäästöinen polttomoottori ei siellä ole huono ympäristölle.



        "markkinat"

        Toyota hybridi on järkevin auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HSL tilasi VTT:n tutkimuksen. HELSINKI sai varmuuden vetybussien järjettömyydestä!

        Sastamalan shakkimies ja Porin tyttö kannattaa vetyä.

        FOSSIILINEN VETY ON HALPAA. VIHREÄ VETY ON KALLISTA!

        JAPANISSA, YHDYSVALLOISSA ja SAKSASSA yli 95% vetyautojen vedystä valmistetaan maakaasusta!

        Sähköautojen sähkökin on näissä maissa likaista.


        Vähäpäästöinen polttomoottori ei siellä ole huono ympäristölle.



        "markkinat"

        https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164255/TEM_2022_50.pdf

        Vety jäähtyy.


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164255/TEM_2022_50.pdf

        Vety jäähtyy.


        "markkinat"

        Lainsäädäntö ja regulointi on epävarmaa. Myös tukipolitiikassa on odotettavissa muutoksia. Rahaa ei ole. Energiatehokkuutta ei voida ohittaa asetuksilla.

        Yksitysyritykset eivät investoi riskialttiiseen vetyyn!

        Se tosiasia näkyy nyt kaikkialla!

        https://www.uwasa.fi/sites/default/files/2024-09/TP4.1 Kehittyvän vetytalouden oikeudelliset säännöt EUssa.pdf

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota hybridi on järkevin auto.

        Kyllä👌


    • Anonyymi

      Vetybussi käyttää kolminkertaisesti sähköä sähköbussiin nähden.

      Tämä on unohtunut monelta.

      • Anonyymi

        Energiatehokkuus tulee mukaan verotuksessa.

        https://biokierto.fi/wp-content/uploads/2024/11/Perusmuistio.pdf

        Vetyä on helppo verottaa.


    • Anonyymi

      10 kiloa vetyä/ 100km. Vety maksaa 20€/kg. Vetybussilla ajaminen kuluttaa 200 € sadalla.

    • Anonyymi

      VDL diesel-bussin kulutus on ideaaliolosuhteissa se 20 litraa. Kaupunkiliikenteessä menee varmasti yli 40 litraa.

      https://www.ts.fi/teemat/1074311883

      Jarrutusenergian regenerointi säästää! Janoiset dieselit on saatava pois!


      "markkinat"

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Euroopassa Suomi, Hollanti ja Islanti johtaa sähköbussien käyttöönotossa!

      Uusien kaupunkibussien tilauksissa sähköbussien osuus on nyt täydet 100 prosenttia!

      Erinomainen tilanne!

      Suomessa on edistytty. Alkeellisia Linkkereitä mitattiin Espoossa. Ne olivat Nastolassa sähköbusseiksi muunnettuja vanhoja Jyväskylän Liikenteen dieselbusseja.

      Yritys meni konkurssiin, kuten Hybricon AB Uumajassa.

      "markkinat"

    • Anonyymi

      Dieselbussi vie pelkästään dieselkuluina euron kilometrillä. Kaupunkiliikenne on kallista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suomessa voikoskimies yritti kaasuautoja huonolla onnella

      • Anonyymi

        parin vuoden päästä alkaa kunnon vetyrytinä

        osakerahastot kannattaa hankkia nyt

        autoilu on vain pieni osa vetytaloudesta aluksi


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety oli SannaMarinin hallituksen ässä. Vedyllä suomi nousuun.

        Vetyrytinää on ollut jo 20 vuotta putkeen.


        https://www.lapinkansa.fi/svt-jallivaara-voitti-kisan-hybrit-laitoksesta-lka/3466880

        https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/hybrit-forsenas-i-malmberget-nytt-besked-om-miljoansokan


        "markkinat"

        On selvää, että vedyllä on tulevaisuus ja se on menestystarina. Tulevaisuudessa vety otetaan maakaasusta ja hiilidioksidi ruiskutetaan takaisin maahan. Maailmassa on riittävästi tyhjiä kaasu / öljykenttiä joihin mahtuu kaikki myös polttamisen hiillidioksidi.

        VIHREÄ VETY ON VIELÄ LIIAN KALLISTA! YLIJÄÄMÄSÄHKÖ VÄHENEE KAUSIVARASTOJEN JA TEHOSTUNEEN SÄHKÖNSIIRRON TAKIA!

        NORJASSA sähkön vienti on nostanut eteläisen hinta-alueen hinnan korkeaksi.

        Britannian, Saksan ja Hollannin hinta vaikuttaa suoraan paikalliseen vyöykkeeseen.


        SE ON AIHEUTTANUT VIHREÄN VEDYN VALMISTAMISEN NORJAN ETELÄISELLÄ VYÖHYKKEELLÄ TALOUDELLISESTI MAHDOTTOMAKSI!




        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On selvää, että vedyllä on tulevaisuus ja se on menestystarina. Tulevaisuudessa vety otetaan maakaasusta ja hiilidioksidi ruiskutetaan takaisin maahan. Maailmassa on riittävästi tyhjiä kaasu / öljykenttiä joihin mahtuu kaikki myös polttamisen hiillidioksidi.

        VIHREÄ VETY ON VIELÄ LIIAN KALLISTA! YLIJÄÄMÄSÄHKÖ VÄHENEE KAUSIVARASTOJEN JA TEHOSTUNEEN SÄHKÖNSIIRRON TAKIA!

        NORJASSA sähkön vienti on nostanut eteläisen hinta-alueen hinnan korkeaksi.

        Britannian, Saksan ja Hollannin hinta vaikuttaa suoraan paikalliseen vyöykkeeseen.


        SE ON AIHEUTTANUT VIHREÄN VEDYN VALMISTAMISEN NORJAN ETELÄISELLÄ VYÖHYKKEELLÄ TALOUDELLISESTI MAHDOTTOMAKSI!




        "markkinat"

        Tämä on syy miksi kaikki sähkövetylaitokset ovat kriisissä!

        NORJASSA EI OLE TOIMINNASSA VEDYN JAKELUASEMAA!

        https://www.finansavisen.no/forum/thread/170219/view/0/0?page=1

        https://www.hynion.com/news/hynion-and-toyota-norway-enter-into-a-cooperation-agreement-to-drive-the-infrastructure-for-hydrogen-in-norway

        "markkinat"


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetyhype oli ongelma Suomessa. Nyt se on tunnustettu tosiasia. Norjassa tämä on jo yleisesti ymmärretty ja tiedostettu tosiasia.

      Tämä sama tapahtui akuissa. Freyr Battery AS, Morrow Battery AS, Ruotsissa NORTHVOLT AB.

      https://www.youtube.com/watch?v=L2g0TuPKZ6A

      "markkinat"

    • Anonyymi

      Caetano on toimittanut 102 vetybussia Eurooppaan. Ylivoimainen markkinajohtaja on puolalainen Solaris.


      Verifioitua dataa.

      "markkinat"

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Maailma muuttuu. Sähkörekat yleistyvät myös Suomessa.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      149
      13158
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9601
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      94
      9094
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      18
      7734
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      38
      6714
    6. 147
      6134
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      15
      3114
    8. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

      Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      391
      1189
    9. Aikuisten säälittävä käytös

      Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1133
    10. YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet

      www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutos­neuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl
      Imatra
      84
      980
    Aihe