Punaisia päin ajaminen

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011398270.html
"Sähköpotkulautailija ajoi punaisia päin ja törmäsi autoon
Potkulautailijaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Poliisin mukaan Lahdessa sattui onnettomuus, jossa sähköpotkulautailija törmäsi henkilöauton keulaan. Törmäys tapahtui Vesijärvenkadun ja Harjukadun risteyksessä sunnuntaina seitsemän aikaan illalla.
Sähköpotkulautailijan epäillään ajaneen punaiten liikennevalojen palaessa suojatielle. Hän sai törmäyksessä lieviä vammoja."

Tuossa tilanteessa ajettiin päin punaisia, kun auto oli jo muutaman metrin päässä suojatiestä, kun törmättiin auton keulaan.
Sähköpotkulautailija on syyllinen, ei autoilija, koska autolija ajoi liikenensääntöjen mukaan, sähköpotkulautailija ei.
Sähköpotkualutailija kiilasi auto eteen, ei muuten olisi auton keulaan törmännyt.
On vähän eri asia milloin punaisia päin ajaa suojatiellä ja missö suojatie on.
Jos suojatie on liikennevalottomalla alueella ja autoija törmää jalankulkijaan suojatiellä, niin syyllinen on autoilija, mutta jos jalnkulkija kävelee päin punaista ja jää auotn alle, niini syyllinen on jalankulkija, joka on rikkonut liikennesääntöjä, ei autoilija.
Monesti näkee päiväsaikaan, kun on paljon autoliikennettä, että kun pyöräilijänä odotat punaisissa valoissa, niin eiköhän hidas kävelijä lähde päin punaisia, vaikka autoja lähestyy alle 50 metrin päässä, jolloin kävelijä ei edes ehdi kunnola yli, jollei autoiloja hidata. Siinä tilanteessa autoilija voisi kyllä huudattaa äänimerkiä!!!
Kävelijällä menee risteyksen ylittämiseen 5-8 kertaa kauemmin, kuin pyöräilijällä ja silti kävelevät päin punaisia.
On vähän eri asia, jos menee päin punaisia päivällä, kun on paljon liikennettä, kuin yöllä, jolloin autoja ei näy missään ja tiet on tyhjiä.
Täälläpäin sentään liikennevalot on ohjelmoitu, että myöhään illala ja öisin vihreä palaa kävelijöille, vaikka punainen valo olisi samaan suuntaan meneville autoilijoille, kun päivällä punainen liikennevalo olisi jalankulkijoille, kun se samaan suuntaan meneville autoilijoillekin on.

4

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mutta syllistyykö autoilija varomattomuuteen liikenteessä, kun ei ennakoi, etä potkulautailija tulee suojatielle?

• Anonyymi

Luitko lainaan tuota artikkelia? Lautailijat ajoivat molemmissa tapauksissa päin punaista valoa.

• Anonyymi

Jos kohdassa ei ole liikennevaloja, tai ne eivät ole toiminnassa, niin "kevyenliikenteen" sääntörikkomuksiin tulee varautua tarkemmin. Jos taas kohdassa on liikennevalot ja ne ovat toiminnassa, niin se muuttaa tilannetta hivenen.

• Anonyymi

Jos näkyvyys on hyvä ja pystyy huomioimaan skuuttaajan liikkeet hyvin, niin todennäköisesti autoilija syyllistyy varomattomuuteen.

"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa, vaikka se toisen toiminta olisi sääntöjen vastaista.

"Luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat."

Tienkäyttäjän on siten aina noudatettava erityistä varovaisuutta silloin, kun toisen tienkäyttäjän toiminnasta on pääteltävissä, ettei hän tunne tai tule noudattamaan liikennesääntöjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2091
    2. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      157
      1984
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      28
      1946
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      14
      1202
    5. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      997
    6. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      946
    7. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      875
    8. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      834
    9. Minä tunnen sinut

Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      50
      811
    10. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      33
      789
    Aihe