Olisiko tietoa?

Anonyymi-ap

Vaimon kanssa ollaan katsottu 90 luvun lopun Majakka dokumenttisarjaa ja siitä lähti oikeastaan kiinnostus siihen miten meriliikenne oikein toimii merellä ja kun lähdetään ja tullaan satamasta.

Nimittäin, meidän kaupungissa on sellainen majakka kuin "Harbådan majakka". Se on korkea, aikoja sitten käytöstä poistettu ja jo vaarallinen raunio.

Mutta, meitä yllätti ettei se olekaan majakka, vaan se on ollut ns. väyläloisto. Eli ilmeisesti sellainen merkkilaite, valo, jolla merikapteenit ovat nähneet että kun tämä ja tämä lamppu on linjassa päällekkäin, niin sitten ollaan väylällä? Mutta, tuo Harbådan loisto, jos siihen suuntaan jatkaa, ohjaa kyllä suoraan mantereelle missä ei ole mitään satamaa lähelläkään.

Niin, ja missä se toinen, ilmeisesti alempi loisto on? Onko se kiinnitetty merenpohjaan?

Yritin katsoa että löytyisikö jostain netistä merikarttoja, mutta kaikki on maksullisia ja kun ei viitsisi ihan tuota varten, varsinkin kun ei ole edes soutuvenettä, alkaa mitään merikarttoja ostelemaan.

Että miten tämä satamaan tulo, satamasta lähtö, ja väylät ja muut oikein toimii ja jos jollakulla olisi jotain linkkejä tai luettavaa, niin aihe kyllä kiinnostaisi ja tulisi noiden lähtevien ja tulevien laivojen seurantaankin vähän enemmän mielenkiintoa? Onko esimerkiksi tuo merenkurkku jokin "väylä", vai saako siellä laivat seilata ns. lyhimmän reitin perusteella ja valita itse sen mistä mennään? Satamaan tulo ja lähtö ei varmaankaan noin vapaata voi olla että kunhan vain pysyy reitin sisäpuolella niin kaikki ok, vai?

Kokkolan satamassa väylä käsittääkseni kääntyy lähtiessä luoteen kautta länteen ja sitten avomerelle ja kun tullaan satamaan, niin väylä alkaa Tankarin majakan edustalta ja kiertää saariston niin että lännestä tullaan kaakkoa kohden ja onko sitten vapaa?

Entäs sitten kun puhutaan redistä? Mitä siellä tehdään? Käsittääkseni se on ikäänkuin "parkkipaikka" ja odotusalue jos satamassa ei ole tilaa? Ainakin Raahen edustalla näkyi vesselfinderistä muutaman viikon ajan isompia valtamerilaivoja jotka vain seisoi siellä aika vierekkäin ja tekemättä mitään, eikä ne Raahen satamassa edes käyneet. Onko siinä edustalla se Raahen "parkkipaikka" ja miksi ne vain seisoi käymättä satamassa, vai onko käynyt niin että ne on siinä lastanneet tavaraa laivasta laivaan?

Mutta miten nuo laivat, jos luotsia ei ole paikalla (luotsi käsittääkseni ohjaa sen laivan oikeaan satamaan oikeaa reittiä pitkin) tietävät että mikä on missäkin asennossa tai suunnassa kun esimerkiksi talviyönä pimeässä pitää löytää oikea paikka? GPS tietysti on nyt käytössä, mutta tarkoitin noita merkkejä että mistä tietää mikä valo on lähellä, mikä kaukana, mikä on väylän vasemmalla ja mikä oikealla puolella? Eihän noista näy kuin valkoinen piste vain öisin?

Sitten toinen asia. Että miten satama itsessään toimii? Tietysti sinne nyt tuodaan tavaraa joka sitten lastataan laivaan ja laiva häipyy. Mutta voisitteko kertoa hieman tarkemmin koska meillä ei ole minkäänlaista käytännön kokemusta ja käytännön kytköstä tuohon mutta aihe kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta.

Tuossa on nyt aika paljon kysymyksiä, mutta aihe alkoi tosissaan kiinnostamaan ja olisimme kiitollisia jos joku asiasta tietävä saisi kerrottua vastauksia noihin ja vinkkejä mistä löytää lisää tietoa helposti.

26

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kirjoitin satamaa koskevan kysymyksesi Googlen Gemini - tekoälylle ja se vastasi näin.
      Yleistietoa kannattaa siltä kysellä ja nämä älyt ovat vielä ilmaisia.
      ---
      ### Sataman perustoiminnot

      Sataman toiminta jakautuu karkeasti ottaen kolmeen päätehtävään: **lastaukseen, purkuun ja varastointiin**. Tämän prosessin varmistamiseksi satama tarjoaa kattavan joukon palveluita, kuten tilaa ja laitteita, jotka mahdollistavat tavaroiden sujuvan liikkumisen.

      **1. Lasti saapuu satamaan**
      Tavaraa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi laivalla, tuodaan satamaan kuorma-autoilla, junilla tai muilla aluksilla. Tämä lasti voi olla melkein mitä tahansa, esimerkiksi:
      * **Kontit:** Standardikokoiset teräslaatikot, jotka ovat kaikkein yleisin tapa kuljettaa tavaraa nykyään.
      * **Irtolasti:** Esimerkiksi vilja, hiili, puu tai malmi, jotka kuljetetaan ilman pakkausta.
      * **Projektilasti:** Suuria, erikoiskokoisia laitteita, kuten tuulivoimalan osia tai tehtaan komponentteja.
      * **Roll-on/roll-off (Ro-Ro):** Pyörillä liikkuvaa lastia, kuten autoja, rekkoja ja junia, jotka ajetaan suoraan laivaan ja sieltä pois.

      **2. Lastin käsittely ja varastointi**
      Saapuvaa lastia siirretään satama-alueella tarkoitukseensa sopiviin paikkoihin. Kontit lastataan erillisille konttiterminaaleille, irtolasti varastoidaan siiloihin tai ulkovarastoihin ja Ro-Ro-liikenne ohjataan odottamaan laivaa. Tavaroiden käsittelyyn käytetään erikoistuneita laitteita, kuten nostokurkia ja trukkia, jotka nostavat ja siirtävät tavarat tehokkaasti.

      **3. Lasti siirretään laivaan**
      Kun laiva saapuu satamaan, se ankkuroituu laituriin. Satamakapteenin johdolla varmistetaan, että laiva on turvallisesti paikallaan. Laivan lastaus alkaa tämän jälkeen, ja se on tarkoin suunniteltu prosessi. Tavaroiden on oltava oikeassa järjestyksessä laivassa, jotta painopiste pysyy tasapainossa ja laivan vakaus säilyy. Esimerkiksi konttilaivoissa jokaisella kontilla on tarkka paikkansa.

      **4. Dokumentit ja tullaus**
      Tavaroiden liikkuessa maasta toiseen, kaikkiin satamatoimintoihin liittyy kattava paperityö. Tulli tarkistaa kaikki tavarat ja niiden dokumentit varmistaakseen, että ne ovat laillisia ja että niistä maksetaan asianmukaiset verot. Lisäksi kaikkiin lähetyksiin liittyy rahtikirjat, jotka kertovat mitä laivassa on.

      ---
      ### Sataman rooli ja merkitys

      Satamat ovat siis paljon enemmän kuin vain paikkoja, joissa tavarat siirtyvät. Ne ovat kriittisiä solmukohtia, jotka yhdistävät globaalin kaupan paikalliseen infrastruktuuriin ja mahdollistavat sen sujuvan toiminnan. Nykyään satamat kehittyvät jatkuvasti ja ottavat käyttöön uutta teknologiaa, kuten automaatiota ja digitaalisia järjestelmiä, tehostaakseen toimintaansa ja vähentääkseen ympäristövaikutuksiaan.

    • Anonyymi

      Majakka on semmoinen torni, jossa palaa valo.

    • Anonyymi

      Jos on kyse Kokkolan Harrinniemestä/Harrbådanista niin enää kartoissa ei ole vanhojen linjataulujen etc tietoja. Suunnilleen tuota niemeä kohti tulee väylä jonka linjataulut ovat Trullögrundetilla. Saattaa tietysti olla että Harrbådanilla on ollut sektoriloisto jossa turvallinen väylä on osoitettu valkoisella valolla ja vaaralliset alueet punaisella ja vihreällä valolla joten kahta linjataulua ei ole tarvittu.

    • Anonyymi

      SIELLÄ PALAA VALO!!! VALO!!!!

      • Anonyymi

        Korvien välissä?


    • Anonyymi

      Nykyisestä merikartasta ei löydy mitään muuta kuin kummelin merkki.
      Jos siellä joku valo palaa, niin se saattaa olla lentoestevalo.
      Joka tapauksessa merenkulkuvaloja siinä niemessä ei ole.

      • Anonyymi

        Ei siellä harbodan "majakassa" mitään valoa pala eikä ole palanut vuosikymmeniin Kuten ei siinä trullögrundin loistossakaan. Laivaväylä kulkee ihan muualla nykyään.


    • Anonyymi

      VALO ON!!!

      • Anonyymi

        Älä ny huura.
        Kerro missä se valo siellä palaa ja minkä värinen se on?


    • Anonyymi

      ISO SE ON!!!

      • Anonyymi

        SE ON ISO, ISO!!!


    • Anonyymi

      Olin kirjoittavinani jo eilen tähän vastauksen mutta en löydä sitä enää. Siis penskana näin iltaisin mökille Tankarin valon. Se oli tosi kirkas ja valaisi koko huoneen. Luulin että se oli juuri tuo Harrbåda, joka oli silloin jo ajat sitten lopettanut toimintansa.

      Harrbådassa väitetään kummittelevan ja siihen. Tuo yksi valojen näkijä taitaa viitata.

      Me vaimoni kanssa näimme saman hieno majakkasarjan Yleltä ja pidimme kovasti. Sen jälkeen olemme usein vierailleet majakkasaarella ja Kokkolasta käsin pääsee hyvin Tankarille. Siellä voi jopa yöpyä. Suosittelen lämpimästi.

      • Anonyymi

        No tuo selittää nuo epätoivoiset isolla kirjoitetut kommentit.

        Olisikohan se majakka sarja katsottavissa heidän nettipalvelussaan?
        Täytyy yrittää löytää se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo selittää nuo epätoivoiset isolla kirjoitetut kommentit.

        Olisikohan se majakka sarja katsottavissa heidän nettipalvelussaan?
        Täytyy yrittää löytää se.

        Ylen Areenassa löytyy. Hieno sarja m, menneen ajan tunnelmaa. Upea musiikkikin vaikka ensin vähän aavemainen. Kerrassaan laatutyötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylen Areenassa löytyy. Hieno sarja m, menneen ajan tunnelmaa. Upea musiikkikin vaikka ensin vähän aavemainen. Kerrassaan laatutyötä.

        Eikö se sarja ole vähän "menneessä ajassa" tehtykin, onko jostain 1970-1980- lukujen vaihteesta vaiko vielä vanhempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se sarja ole vähän "menneessä ajassa" tehtykin, onko jostain 1970-1980- lukujen vaihteesta vaiko vielä vanhempi?

        En muista milloin se on tehty mutta voi hyvin olla. Ne majakat on edelleen samat. Se mikä on muuttunut sarjan tekemisen ajoista, on se että haastateltavia ei enää ole.


    • Anonyymi

      Merikarttasovelluksia on useita ja osa on ilmaisia. Niistä näkee väylät ja väylämerkit ja majakat ja loistot. Paperinen merikartta on vielä paljon selkeämpi mutta maksaa.

    • Anonyymi

      VALO. SE ON TAAS SIELLÄ!

      • Anonyymi

        No niin valopää, mee kattomaan kuka siellä valaisee :)


      • Anonyymi

        Et vieläkään kerro minkälainen valo se on. Alan vähitellen epäillä kuntoasi.


    • Anonyymi

      VALO PALAA PÄIVÄLLÄ

    • Anonyymi

      TÄNÄÄNKIN PALOI!

      • Anonyymi

        Huomenna heti aamulla menet tohtorille tarkistuttamaan lääkityksen - jooko?


    • Anonyymi

      Majakka ja perävaunu olikin hauska sarja aukoinaan. Miltä kanavalta se nyt tulee?

      • Anonyymi

        TORNISTA! TUULEE!!! TULI PALAA!


    • Anonyymi

      TÄNÄÄN HOHTAA!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      1
      4062
    2. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      45
      4003
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      80
      3281
    4. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      30
      3075
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      14
      2877
    6. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      163
      2821
    7. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2379
    8. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      4
      2230
    9. Kirjotan ikävää ulos

      Haluaisin kuulla mitä ajattelet minusta. ihan mitä vaan mitä mietit. Voisit kertoa minulle, tai sitten kirjoittaisit run
      Ikävä
      14
      1808
    10. Sinä se vaan jaksat

      Suosittelen lopettamaan hyvissä ajoin, tuo toimintas ei auta unohtamiseen. Jossain vaiheessa asia julkistuu enkä usko et
      Ikävä
      23
      1727
    Aihe