Kielitaisteli kehiin .

Anonyymi-ap

Miksi kielivapaus annettiin ainoastaan ahvenanmaalaisille ?

22

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Dra fittan över huvudet satan!

    • Anonyymi

      Alla peruman är pöök

    • Anonyymi

      Se liittyy siihen kansainväliseen sopimukseen, joka tehtiin aikoinaan. Siinä määrittelellään Ahvenanmaan kuuluvan Suomelle, ei Ruotsille. Kannattaa tutustua historiaan.

      • Anonyymi

        Joo jo 2007 ahvenanmaalle annettiin kaikessa hiljaisuudessa kielivapaus , miksi vaan ahvenanmaalle olisihan se kiihkeästi toivottu mannersuomeenkin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo jo 2007 ahvenanmaalle annettiin kaikessa hiljaisuudessa kielivapaus , miksi vaan ahvenanmaalle olisihan se kiihkeästi toivottu mannersuomeenkin ?

        Joo, tapahtui hieman aikaisemmin.....

        ''Kansainliitto päätti vuonna 1921 tunnustaa Suomen täysivaltaisuuden Ahvenanmaahan, mutta edellytti, että itsehallintolakiin sisällytettäisiin takuut ahvenanmaalaisten kansallisuussuojasta.
        Takuut muotoiltiin Suomen ja Ruotsin välisessä niin sanotussa Ahvenanmaan sopimuksessa.
        Sen mukaan Suomi selitti tahtovansa turvata ja taata Ahvenanmaan väestölle ruotsin kielen, kulttuurin ja paikallisten tottumusten säilyttämisen.

        Ahvenanmaan maakuntaa koskevat kielisäännökset sisältyvät Ahvenanmaan itsehallintolakiin. Kielilakia ei näin ollen sovelleta Ahvenanmaalla.

        Ahvenanmaa on itsehallintolain mukaan yksikielisesti ruotsinkielinen.
        Tämä merkitsee poikkeusta perustuslaista, jonka mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
        Maakunnassa ei pelkästään maakunnan ja kuntien vaan myös valtion viranomaisten virkakieli on ruotsi. Julkisista varoista ylläpidettävien tai tuettavien koulujen opetuskieli on ruotsi.
        Myös Ahvenanmaan käräjäoikeuden ja hallinto-tuomioistuimen virkakieli on ruotsi.

        Suomen kansalaisella on omassa asiassaan oikeus käyttää suomen kieltä näissä tuomioistuimissa ja muussa Ahvenanmaalla toimivassa valtion viranomaisessa.

        Kielellisistä oikeuksista tuomioistuimissa säädetään tarkemmin oikeudenkäymiskaaressa, jota sovelletaan myös Ahvenanmaalla.''


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, tapahtui hieman aikaisemmin.....

        ''Kansainliitto päätti vuonna 1921 tunnustaa Suomen täysivaltaisuuden Ahvenanmaahan, mutta edellytti, että itsehallintolakiin sisällytettäisiin takuut ahvenanmaalaisten kansallisuussuojasta.
        Takuut muotoiltiin Suomen ja Ruotsin välisessä niin sanotussa Ahvenanmaan sopimuksessa.
        Sen mukaan Suomi selitti tahtovansa turvata ja taata Ahvenanmaan väestölle ruotsin kielen, kulttuurin ja paikallisten tottumusten säilyttämisen.

        Ahvenanmaan maakuntaa koskevat kielisäännökset sisältyvät Ahvenanmaan itsehallintolakiin. Kielilakia ei näin ollen sovelleta Ahvenanmaalla.

        Ahvenanmaa on itsehallintolain mukaan yksikielisesti ruotsinkielinen.
        Tämä merkitsee poikkeusta perustuslaista, jonka mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
        Maakunnassa ei pelkästään maakunnan ja kuntien vaan myös valtion viranomaisten virkakieli on ruotsi. Julkisista varoista ylläpidettävien tai tuettavien koulujen opetuskieli on ruotsi.
        Myös Ahvenanmaan käräjäoikeuden ja hallinto-tuomioistuimen virkakieli on ruotsi.

        Suomen kansalaisella on omassa asiassaan oikeus käyttää suomen kieltä näissä tuomioistuimissa ja muussa Ahvenanmaalla toimivassa valtion viranomaisessa.

        Kielellisistä oikeuksista tuomioistuimissa säädetään tarkemmin oikeudenkäymiskaaressa, jota sovelletaan myös Ahvenanmaalla.''

        On noita alueita suomen rannikolla jossa ei sallita suomen kieltä, orjakansa ei osaa pitää puoliaan, laittavat rahat piiloon säätiöihin ettei niitä saa muu suomi käyttöönsä silti valtio tukee niitä YHTEISISTÄ verorahoista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On noita alueita suomen rannikolla jossa ei sallita suomen kieltä, orjakansa ei osaa pitää puoliaan, laittavat rahat piiloon säätiöihin ettei niitä saa muu suomi käyttöönsä silti valtio tukee niitä YHTEISISTÄ verorahoista.

        "ei sallita suomen kieltä"

        Kuka ei salli tarkkaan ottaen missä?


    • Anonyymi

      Meidän tuhatvuotinen naapureiden alamaisena olo on ilmeisesti muokannut suomalaisten luontoa , meillä on valitettavasti orjan luonto .

    • Anonyymi

      Miksipä ei, itsehän he saivat siitä päättää ( itsehallintoalue jos ymmärrät)!

      • Anonyymi

        Miksi hölmöt niille antaa eduskuntapaikan + rahaa lisäksi, ei muka tule toimeen ilman, valetta.


    • Anonyymi

      Miksi mannersuomessa ei ole itsehallintoa ?
      Miksi meilläkin on ruotsinkielisten hallinto ?
      Eikö meillekkin jo kuuluisi oma hallinto ?

      • Anonyymi

        Kumpi lähti ensin, järki vai tukka ??


    • Anonyymi

      Ei kenenkään ole mikään pakko pakko puhua Suomea tai Ruotsia tässä maassa. Esim. virka-asioissa on asiointi järjestettävä siten, että asiointi tulee ymmärrettäväksi. Välineeksi käy tulkki, viittomatulkki jne. Sekä persuille mongerrustulkki.

      • Anonyymi

        Kun meillä ammattimuusikonkin pätevöittää ruotsin osaamisen todistaminen, kuinka luulet tuon olevan mahdollista?


    • Anonyymi

      Bätre folk.

    • Anonyymi

      Pakkoruotsi ja virkamiesruotsi , miten niin ruotsi ei muka ole pakollinen jokaiselle suomalaiselle niin ahvenanmaalaiselle kuin mannersuomalaiselle .

      Siis ainoa kaikille suomalaisille pakollinen kieli suomessa on RUOTSI , suomi ei ole kaikille suomalaisille pakollinen suomessa.

    • Anonyymi

      Ruotsinkieli on ainoa kaikille pakollinen kieli suomessa , siitä tosiasiasta ei pääse mihinkään.
      Miksi näin on onkin jo hankalampi selittää , näin suurta typeryyttä on tietenkin mahdoton selittää .
      Tämä meidän pakkoruotsitus on suorastaan törkeää.

    • Anonyymi

      Meidän pakkoruotsitusongelmaa ei saa unohtaa .
      Paljonko säästyisi rahaa jos nyt lopetettaisi koko pakkoruotsitus , pakkoruotsi ja virkamiesruotsi jne..

    • Anonyymi

      Jo yksin rahansäästö puoltaa pakkoruotsituksen lopettamista.

    • Anonyymi

      Hinta ja hyöty , joskus olisi hyvä pysähtyä miettimään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe