Miksi kielivapaus annettiin ainoastaan ahvenanmaalaisille ?
Kielitaisteli kehiin .
22
223
Vastaukset
- Anonyymi
Dra fittan över huvudet satan!
- Anonyymi
Alla peruman är pöök
- Anonyymi
Se liittyy siihen kansainväliseen sopimukseen, joka tehtiin aikoinaan. Siinä määrittelellään Ahvenanmaan kuuluvan Suomelle, ei Ruotsille. Kannattaa tutustua historiaan.
- Anonyymi
Joo jo 2007 ahvenanmaalle annettiin kaikessa hiljaisuudessa kielivapaus , miksi vaan ahvenanmaalle olisihan se kiihkeästi toivottu mannersuomeenkin ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo jo 2007 ahvenanmaalle annettiin kaikessa hiljaisuudessa kielivapaus , miksi vaan ahvenanmaalle olisihan se kiihkeästi toivottu mannersuomeenkin ?
Joo, tapahtui hieman aikaisemmin.....
''Kansainliitto päätti vuonna 1921 tunnustaa Suomen täysivaltaisuuden Ahvenanmaahan, mutta edellytti, että itsehallintolakiin sisällytettäisiin takuut ahvenanmaalaisten kansallisuussuojasta.
Takuut muotoiltiin Suomen ja Ruotsin välisessä niin sanotussa Ahvenanmaan sopimuksessa.
Sen mukaan Suomi selitti tahtovansa turvata ja taata Ahvenanmaan väestölle ruotsin kielen, kulttuurin ja paikallisten tottumusten säilyttämisen.
Ahvenanmaan maakuntaa koskevat kielisäännökset sisältyvät Ahvenanmaan itsehallintolakiin. Kielilakia ei näin ollen sovelleta Ahvenanmaalla.
Ahvenanmaa on itsehallintolain mukaan yksikielisesti ruotsinkielinen.
Tämä merkitsee poikkeusta perustuslaista, jonka mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
Maakunnassa ei pelkästään maakunnan ja kuntien vaan myös valtion viranomaisten virkakieli on ruotsi. Julkisista varoista ylläpidettävien tai tuettavien koulujen opetuskieli on ruotsi.
Myös Ahvenanmaan käräjäoikeuden ja hallinto-tuomioistuimen virkakieli on ruotsi.
Suomen kansalaisella on omassa asiassaan oikeus käyttää suomen kieltä näissä tuomioistuimissa ja muussa Ahvenanmaalla toimivassa valtion viranomaisessa.
Kielellisistä oikeuksista tuomioistuimissa säädetään tarkemmin oikeudenkäymiskaaressa, jota sovelletaan myös Ahvenanmaalla.'' - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, tapahtui hieman aikaisemmin.....
''Kansainliitto päätti vuonna 1921 tunnustaa Suomen täysivaltaisuuden Ahvenanmaahan, mutta edellytti, että itsehallintolakiin sisällytettäisiin takuut ahvenanmaalaisten kansallisuussuojasta.
Takuut muotoiltiin Suomen ja Ruotsin välisessä niin sanotussa Ahvenanmaan sopimuksessa.
Sen mukaan Suomi selitti tahtovansa turvata ja taata Ahvenanmaan väestölle ruotsin kielen, kulttuurin ja paikallisten tottumusten säilyttämisen.
Ahvenanmaan maakuntaa koskevat kielisäännökset sisältyvät Ahvenanmaan itsehallintolakiin. Kielilakia ei näin ollen sovelleta Ahvenanmaalla.
Ahvenanmaa on itsehallintolain mukaan yksikielisesti ruotsinkielinen.
Tämä merkitsee poikkeusta perustuslaista, jonka mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
Maakunnassa ei pelkästään maakunnan ja kuntien vaan myös valtion viranomaisten virkakieli on ruotsi. Julkisista varoista ylläpidettävien tai tuettavien koulujen opetuskieli on ruotsi.
Myös Ahvenanmaan käräjäoikeuden ja hallinto-tuomioistuimen virkakieli on ruotsi.
Suomen kansalaisella on omassa asiassaan oikeus käyttää suomen kieltä näissä tuomioistuimissa ja muussa Ahvenanmaalla toimivassa valtion viranomaisessa.
Kielellisistä oikeuksista tuomioistuimissa säädetään tarkemmin oikeudenkäymiskaaressa, jota sovelletaan myös Ahvenanmaalla.''On noita alueita suomen rannikolla jossa ei sallita suomen kieltä, orjakansa ei osaa pitää puoliaan, laittavat rahat piiloon säätiöihin ettei niitä saa muu suomi käyttöönsä silti valtio tukee niitä YHTEISISTÄ verorahoista.
Anonyymi kirjoitti:
On noita alueita suomen rannikolla jossa ei sallita suomen kieltä, orjakansa ei osaa pitää puoliaan, laittavat rahat piiloon säätiöihin ettei niitä saa muu suomi käyttöönsä silti valtio tukee niitä YHTEISISTÄ verorahoista.
"ei sallita suomen kieltä"
Kuka ei salli tarkkaan ottaen missä?
- Anonyymi
Meidän tuhatvuotinen naapureiden alamaisena olo on ilmeisesti muokannut suomalaisten luontoa , meillä on valitettavasti orjan luonto .
- Anonyymi
Miksipä ei, itsehän he saivat siitä päättää ( itsehallintoalue jos ymmärrät)!
- Anonyymi
Miksi hölmöt niille antaa eduskuntapaikan + rahaa lisäksi, ei muka tule toimeen ilman, valetta.
- Anonyymi
Miksi mannersuomessa ei ole itsehallintoa ?
Miksi meilläkin on ruotsinkielisten hallinto ?
Eikö meillekkin jo kuuluisi oma hallinto ?- Anonyymi
Kumpi lähti ensin, järki vai tukka ??
- Anonyymi
Ei kenenkään ole mikään pakko pakko puhua Suomea tai Ruotsia tässä maassa. Esim. virka-asioissa on asiointi järjestettävä siten, että asiointi tulee ymmärrettäväksi. Välineeksi käy tulkki, viittomatulkki jne. Sekä persuille mongerrustulkki.
- Anonyymi
Kun meillä ammattimuusikonkin pätevöittää ruotsin osaamisen todistaminen, kuinka luulet tuon olevan mahdollista?
- Anonyymi
Bätre folk.
- Anonyymi
Pakkoruotsi ja virkamiesruotsi , miten niin ruotsi ei muka ole pakollinen jokaiselle suomalaiselle niin ahvenanmaalaiselle kuin mannersuomalaiselle .
Siis ainoa kaikille suomalaisille pakollinen kieli suomessa on RUOTSI , suomi ei ole kaikille suomalaisille pakollinen suomessa. - Anonyymi
Ruotsinkieli on ainoa kaikille pakollinen kieli suomessa , siitä tosiasiasta ei pääse mihinkään.
Miksi näin on onkin jo hankalampi selittää , näin suurta typeryyttä on tietenkin mahdoton selittää .
Tämä meidän pakkoruotsitus on suorastaan törkeää. - Anonyymi
Meidän pakkoruotsitusongelmaa ei saa unohtaa .
Paljonko säästyisi rahaa jos nyt lopetettaisi koko pakkoruotsitus , pakkoruotsi ja virkamiesruotsi jne.. - Anonyymi
Jo yksin rahansäästö puoltaa pakkoruotsituksen lopettamista.
- Anonyymi
Hinta ja hyöty , joskus olisi hyvä pysähtyä miettimään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411478
- 1151225
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261043Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89984Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313871- 99833
- 38722
- 109676
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644