Allergia/atopia & silmäluomet

Laarukka

Mulla todettiin atopia tässä viime syksynä, liekö ehkäisyrengas laukaissut sen koska ei koskaan aikaisemmin ollut mitään. Nyt joka tapauksessa iho pysyy joten kiten kunnossa ahkeralla rasvaamisella ja silloin tällöin kortisonia laittamalla. Talvella kävin myös valohoidossa, muttei siitä nyt niin paljoa ollut apua.

Ongelmakohtana mulla on lähinnä silmäluomet, ne kutisee ja kirvelee eikä tilannetta helpota että saan kutinaoireita myös kosmetiikasta. Epikutaanisteisteissä ei näy mitään, mutta oireita tulee silti. Onko kenelläkään samaa ongelmaa? Käytän luomille yleensä ultracortenol-voidetta, mutta en haluaisi laittaa sitä enää, olen käyttänyt sitä kohta puoli vuotta, koska se on kuitenkin lääke. Olen kiitollinen kaikista neuvoista.

6

5832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atopikko

      Mulla on ollu atopia nyt 22-vuotta. Pahin alue on varsinki talvisin silmäluomet. Minulla ne ovat niin pahat että luomien keskelle tulee verta ja muuta nestettä vuotavat haavat. Tuska on melkonen. Lääkärit ei osaa auttaa asiaa, olen käynyt useasti apua kysymässä. Sitten vaan täysin piittaamatta laitoin silmäluomiin kortisonia. Se nyt ei ole suositeltavaa ja siitä pelotellaan. Silti sen jälkeen en ole kertaakaan joutunut samasta vaivasta kärsimään. Nyt olen käyttänyt lähes joka ilta kuuden vuoden ajan kortisona silmäluomiin ja joka paikkaan missä vaan atopista ihottumaa on ja se on ainut mikä tepsii. Olen käyttänyt kortisonia jo niin kaun että luulisi siitä jo ne ongelmat tulleen jos tulee. Mutta ainut mitä kortisonin( erittäin yli kulutuksesta) on seurannut, on terve iho! Minusta ei enää edes huomaa että minulla on atopia. Älä kuitenkaan unohda perus rasvausta.Se on joka iltanen rituaali ja aina pesun jälkeen mutta kannattaa!

      • Minä

        Olen ollut kemikaliossa töissä ja tuolloin kuulin, että tuotteisiin lisätty olikohan A- vai B-vitamiini saattaa aiheuttaa joillekin atopikoille oireilua. ( niin kuin moni muukin asia) Oletko kysynyt asiaa ostopaikastasi? Tämä on kumminkin niin yleinen vaiva, että ammatti-ihminen voisi osata auttaa. Itselläni auttaa tuotteen vaihto toiseen.


      • larpsukka

        Mulla on ollu kans atopia koko iän. Silmät oli ennen ihan hirveessä kunnossa.. punaset, hilseili ja haavaumia sillon tällön. Kortisonia käytin tietenkin pakon edessä, kun mikään muu ei auttanu. Nyt vuos sitten aloin käyttää Elidel-nimistä rasvaa, se toimii yhtä tehokkaasti kuin kortisoni, mutta siinä ei vaan ole niitä ihoa vaarantavia aineita, joita kortisonissa on! Sitä saa käyttää säännöllisesti vaikka monta kertaa päivässä, jos on tarve. Nyt mun iho on pyysyy aivan ihanana, se on ihanan sileä eikä hilseile koskaan!! Huono puoli Elidelissä on se että se on hullun kallista, mutta jos menee lääkärille ja pyytää sitä kirjottaan sulle B-todistuksen, niin sillon sitä saa puolet halvemmalla. Kannattaa todellaki koittaa Elideliä, mä käytin kortisonia ennen aivan liikaa, ja sen takia mulla on jo nyt kauheat rypyt silmissä ja oon vasta 18 vuotta!! Että kortisonilla ON todellaki huono vaikutus ihoon, sehän ohentaa sitä ja kaikkea muutaki. Tsemppiä teille!!


      • ceemedia

        Google löysi vain "Silmäluomen iholla oleva haavauma, joka ei parane muutamassa viikossa, on usein syöpäkasvaimen aiheuttama. Tämä syövän muo- to ei alkuvaiheessa ..."


    • atoopikko

      Minun silmäluomi-ihottumaani tehosi erittäin kyvin takrolimuusivoide (kortisoni pidemmän päälle vain vaikeutti tilannetta). Se on uudehko, kortisonia jollain tapaa vastaava voide, mutta sillä ei ole kortisonin ihoa ohentavaa vaikutusta. Eli ainakin tämänhetkisten tutkimusten mukaan turvallinen pitkäaikaisessakin käytössä. Lieneekö tuo mainittu Elidel-voide takrolimuusia sekin. Kysy lääkäriltä!

    • larpsukka

      KOKEILE ELIDELIÄ!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      613
      4533
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3499
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      150
      3183
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2449
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2299
    6. 249
      1839
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe