katsoin historiallisia ilmakuvia tuolta netistä lamunjärvestä vuodelta 1963.
silmiini pisti tuo kiviperäntieltä erkaneva"polku" järvellepäin,siis nykyinen patasuontie niin tuo tie on täynnä joitakin putkimaisia rakennelmia ja niitä on lähes järvelle asti tuosta rannantalolta.
mitä nämä putkimaiset tavarat ovat kuvassa?
liian suoria puupinoiksi??
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/
vuosi siis 1963
historialliset ilmakuvat
6
185
Vastaukset
- Anonyymi
joukkohautoja
- Anonyymi
-63 oltiin tuolla hommissa ja nuo on ratakisko kasoja, rautatien piti tulla patasuolle turvesuontakia ja sivuraide junalle jotta turve kuljetettaisiin rautatietäpitkun.
mutta kuinkas kävikään eli turvesuota ei tullutkaan ja nuo valtavat määrät ratakiskoterästä jätettiin "jemmaan " odottamaan parempia päiviä.
terästä siellä on siis pyhäjärvelle asti jos se olisi tehty.- Anonyymi
raidekiskoläjiä ne ovat. ajettiin lähes vuosi niitä sinne ja loppujen lopuksi ihan turhaan mutta työmiehet saivat kuitenkin olla töissä niitä kuljettamassa vuodenpäivät.
ajokkina nuffiel universal three loikkari vaihteistolla ja dolly tyyppisellä peräkärryllä.
nuffiin oli sidettävä kuorma 10 kpl 4,5metristä kiskoa,about tonnin painoinen oli yksi.
mutta ahneus kävi lankeamuksen tielle ja lastattiin 15 kpl näitä kyytiin jolloin nuffin putkenpäästä työntyi ketunhäntää vastamäessä ja piti siirtyä loikkarista normaaliin vaihteistoon. dollyn akseli oli tehty ford kuorma-autosta joka ei kestänyt 15000 kg kuormaa höykytyksessä vaan katkesi,silloin oli nuffin ratissa käsiä kun kärrynpyörä ohitti traktorin alamäessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
raidekiskoläjiä ne ovat. ajettiin lähes vuosi niitä sinne ja loppujen lopuksi ihan turhaan mutta työmiehet saivat kuitenkin olla töissä niitä kuljettamassa vuodenpäivät.
ajokkina nuffiel universal three loikkari vaihteistolla ja dolly tyyppisellä peräkärryllä.
nuffiin oli sidettävä kuorma 10 kpl 4,5metristä kiskoa,about tonnin painoinen oli yksi.
mutta ahneus kävi lankeamuksen tielle ja lastattiin 15 kpl näitä kyytiin jolloin nuffin putkenpäästä työntyi ketunhäntää vastamäessä ja piti siirtyä loikkarista normaaliin vaihteistoon. dollyn akseli oli tehty ford kuorma-autosta joka ei kestänyt 15000 kg kuormaa höykytyksessä vaan katkesi,silloin oli nuffin ratissa käsiä kun kärrynpyörä ohitti traktorin alamäessä.myös "moottori vetäjiä" käytettiin lähisiirroissa ja taabeliin laitossa.
valmetin terra metsätraktori oli tuolloin kova juttu,52 sitkeää ja taloudellista hevosvoimaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
raidekiskoläjiä ne ovat. ajettiin lähes vuosi niitä sinne ja loppujen lopuksi ihan turhaan mutta työmiehet saivat kuitenkin olla töissä niitä kuljettamassa vuodenpäivät.
ajokkina nuffiel universal three loikkari vaihteistolla ja dolly tyyppisellä peräkärryllä.
nuffiin oli sidettävä kuorma 10 kpl 4,5metristä kiskoa,about tonnin painoinen oli yksi.
mutta ahneus kävi lankeamuksen tielle ja lastattiin 15 kpl näitä kyytiin jolloin nuffin putkenpäästä työntyi ketunhäntää vastamäessä ja piti siirtyä loikkarista normaaliin vaihteistoon. dollyn akseli oli tehty ford kuorma-autosta joka ei kestänyt 15000 kg kuormaa höykytyksessä vaan katkesi,silloin oli nuffin ratissa käsiä kun kärrynpyörä ohitti traktorin alamäessä.hirveän pamauksen saattelemana kärry kallistui kuin titanic konsanaan ja jätti valtaisan skraadun tiehen,kaveri totesi että tämä näkyy kuin kiinan muuri avaruudesta katsottuna.
ei muu auttanut kun akselintynkään tehtävä "suksi" jotta päästään pajalle uutta akselia passuuttamaan,matkaa kuiten toiskyt kilometriä ja täys 15 000 kilon lasti.
suksi tehtiin lastina olevasta ratakiskosta ja a teräs pukeita joita oli kyydissä.
tunnin 2 mieheen tehtiin suksea ja kokeiltiin miten se soralla luistaa,luistihan se mutta voiman kustannuksella. ei tarvinnut kylmäkoskeen koskea kun teräspalkki kairas tiehen metriä syvää uraa pajalle asti,oli nuffieldista kartstat nyt poustettu totesi kaveri.
pajamies hätkähti kun näki "tungsten" teräksestä tehdyn akselin olevan poikki,hän tuumasi että kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää ja käski meitä lainaamaan naapurin v8 hoppaa jolla hakisimme rautamalmia honkasaaren edestä järvestä,vain sillä malmilla saataisiin tuo akseli riittävän kestväksi.
no tuumasta toimeen ja toiseen lähdimme kohti honkasaarta v8 hopalla jossa ei synkro vaihteista ollut tietoakaan.
no tietähän sinne ei ollut joten menimme niin pitkälle kun hoppa pääsi,eli patasuonreunaan metsän läpi.
lainattiin upin venettä ja mentiin honkasaaren kupeeseen sukeltamaan rautamalmia 3 metrin syvyydestä.
aikamme sukeltelimme ja totesin että "tuloo pitkä päivä" ja niin tulikin.
veneeseen jahtui n300 kiloa malmia joista sai vain 3 kiloa kunnon terästä joten meidän piti akselia varten sukeltaa ja viedä 3 veneellistä malmia patasuonreunaan hopalla.
ilta oli 8 kun pääsimme malmineen hopankyytiin ja matkaan takaisin pajalle korjausta katsomaan.
pajamies sulatti malmin ja takoi uuden entistä kestävämmän akselin,se ei enää sarkynyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hirveän pamauksen saattelemana kärry kallistui kuin titanic konsanaan ja jätti valtaisan skraadun tiehen,kaveri totesi että tämä näkyy kuin kiinan muuri avaruudesta katsottuna.
ei muu auttanut kun akselintynkään tehtävä "suksi" jotta päästään pajalle uutta akselia passuuttamaan,matkaa kuiten toiskyt kilometriä ja täys 15 000 kilon lasti.
suksi tehtiin lastina olevasta ratakiskosta ja a teräs pukeita joita oli kyydissä.
tunnin 2 mieheen tehtiin suksea ja kokeiltiin miten se soralla luistaa,luistihan se mutta voiman kustannuksella. ei tarvinnut kylmäkoskeen koskea kun teräspalkki kairas tiehen metriä syvää uraa pajalle asti,oli nuffieldista kartstat nyt poustettu totesi kaveri.
pajamies hätkähti kun näki "tungsten" teräksestä tehdyn akselin olevan poikki,hän tuumasi että kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää ja käski meitä lainaamaan naapurin v8 hoppaa jolla hakisimme rautamalmia honkasaaren edestä järvestä,vain sillä malmilla saataisiin tuo akseli riittävän kestväksi.
no tuumasta toimeen ja toiseen lähdimme kohti honkasaarta v8 hopalla jossa ei synkro vaihteista ollut tietoakaan.
no tietähän sinne ei ollut joten menimme niin pitkälle kun hoppa pääsi,eli patasuonreunaan metsän läpi.
lainattiin upin venettä ja mentiin honkasaaren kupeeseen sukeltamaan rautamalmia 3 metrin syvyydestä.
aikamme sukeltelimme ja totesin että "tuloo pitkä päivä" ja niin tulikin.
veneeseen jahtui n300 kiloa malmia joista sai vain 3 kiloa kunnon terästä joten meidän piti akselia varten sukeltaa ja viedä 3 veneellistä malmia patasuonreunaan hopalla.
ilta oli 8 kun pääsimme malmineen hopankyytiin ja matkaan takaisin pajalle korjausta katsomaan.
pajamies sulatti malmin ja takoi uuden entistä kestävämmän akselin,se ei enää sarkynyt.se Patasuon turve bisnes kuivui kun herrat ei olleet hoitanee ympäristölupaa AVIlta turpeen nostolle,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833268
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342605- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.702189Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512151Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1092116Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191907- 611874
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191733- 851614