historialliset ilmakuvat

Anonyymi-ap

katsoin historiallisia ilmakuvia tuolta netistä lamunjärvestä vuodelta 1963.
silmiini pisti tuo kiviperäntieltä erkaneva"polku" järvellepäin,siis nykyinen patasuontie niin tuo tie on täynnä joitakin putkimaisia rakennelmia ja niitä on lähes järvelle asti tuosta rannantalolta.
mitä nämä putkimaiset tavarat ovat kuvassa?
liian suoria puupinoiksi??
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/
vuosi siis 1963

7

447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      joukkohautoja

    • Anonyymi

      -63 oltiin tuolla hommissa ja nuo on ratakisko kasoja, rautatien piti tulla patasuolle turvesuontakia ja sivuraide junalle jotta turve kuljetettaisiin rautatietäpitkun.
      mutta kuinkas kävikään eli turvesuota ei tullutkaan ja nuo valtavat määrät ratakiskoterästä jätettiin "jemmaan " odottamaan parempia päiviä.
      terästä siellä on siis pyhäjärvelle asti jos se olisi tehty.

      • Anonyymi

        raidekiskoläjiä ne ovat. ajettiin lähes vuosi niitä sinne ja loppujen lopuksi ihan turhaan mutta työmiehet saivat kuitenkin olla töissä niitä kuljettamassa vuodenpäivät.
        ajokkina nuffiel universal three loikkari vaihteistolla ja dolly tyyppisellä peräkärryllä.
        nuffiin oli sidettävä kuorma 10 kpl 4,5metristä kiskoa,about tonnin painoinen oli yksi.
        mutta ahneus kävi lankeamuksen tielle ja lastattiin 15 kpl näitä kyytiin jolloin nuffin putkenpäästä työntyi ketunhäntää vastamäessä ja piti siirtyä loikkarista normaaliin vaihteistoon. dollyn akseli oli tehty ford kuorma-autosta joka ei kestänyt 15000 kg kuormaa höykytyksessä vaan katkesi,silloin oli nuffin ratissa käsiä kun kärrynpyörä ohitti traktorin alamäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        raidekiskoläjiä ne ovat. ajettiin lähes vuosi niitä sinne ja loppujen lopuksi ihan turhaan mutta työmiehet saivat kuitenkin olla töissä niitä kuljettamassa vuodenpäivät.
        ajokkina nuffiel universal three loikkari vaihteistolla ja dolly tyyppisellä peräkärryllä.
        nuffiin oli sidettävä kuorma 10 kpl 4,5metristä kiskoa,about tonnin painoinen oli yksi.
        mutta ahneus kävi lankeamuksen tielle ja lastattiin 15 kpl näitä kyytiin jolloin nuffin putkenpäästä työntyi ketunhäntää vastamäessä ja piti siirtyä loikkarista normaaliin vaihteistoon. dollyn akseli oli tehty ford kuorma-autosta joka ei kestänyt 15000 kg kuormaa höykytyksessä vaan katkesi,silloin oli nuffin ratissa käsiä kun kärrynpyörä ohitti traktorin alamäessä.

        myös "moottori vetäjiä" käytettiin lähisiirroissa ja taabeliin laitossa.
        valmetin terra metsätraktori oli tuolloin kova juttu,52 sitkeää ja taloudellista hevosvoimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        raidekiskoläjiä ne ovat. ajettiin lähes vuosi niitä sinne ja loppujen lopuksi ihan turhaan mutta työmiehet saivat kuitenkin olla töissä niitä kuljettamassa vuodenpäivät.
        ajokkina nuffiel universal three loikkari vaihteistolla ja dolly tyyppisellä peräkärryllä.
        nuffiin oli sidettävä kuorma 10 kpl 4,5metristä kiskoa,about tonnin painoinen oli yksi.
        mutta ahneus kävi lankeamuksen tielle ja lastattiin 15 kpl näitä kyytiin jolloin nuffin putkenpäästä työntyi ketunhäntää vastamäessä ja piti siirtyä loikkarista normaaliin vaihteistoon. dollyn akseli oli tehty ford kuorma-autosta joka ei kestänyt 15000 kg kuormaa höykytyksessä vaan katkesi,silloin oli nuffin ratissa käsiä kun kärrynpyörä ohitti traktorin alamäessä.

        hirveän pamauksen saattelemana kärry kallistui kuin titanic konsanaan ja jätti valtaisan skraadun tiehen,kaveri totesi että tämä näkyy kuin kiinan muuri avaruudesta katsottuna.
        ei muu auttanut kun akselintynkään tehtävä "suksi" jotta päästään pajalle uutta akselia passuuttamaan,matkaa kuiten toiskyt kilometriä ja täys 15 000 kilon lasti.
        suksi tehtiin lastina olevasta ratakiskosta ja a teräs pukeita joita oli kyydissä.
        tunnin 2 mieheen tehtiin suksea ja kokeiltiin miten se soralla luistaa,luistihan se mutta voiman kustannuksella. ei tarvinnut kylmäkoskeen koskea kun teräspalkki kairas tiehen metriä syvää uraa pajalle asti,oli nuffieldista kartstat nyt poustettu totesi kaveri.
        pajamies hätkähti kun näki "tungsten" teräksestä tehdyn akselin olevan poikki,hän tuumasi että kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää ja käski meitä lainaamaan naapurin v8 hoppaa jolla hakisimme rautamalmia honkasaaren edestä järvestä,vain sillä malmilla saataisiin tuo akseli riittävän kestväksi.
        no tuumasta toimeen ja toiseen lähdimme kohti honkasaarta v8 hopalla jossa ei synkro vaihteista ollut tietoakaan.
        no tietähän sinne ei ollut joten menimme niin pitkälle kun hoppa pääsi,eli patasuonreunaan metsän läpi.
        lainattiin upin venettä ja mentiin honkasaaren kupeeseen sukeltamaan rautamalmia 3 metrin syvyydestä.
        aikamme sukeltelimme ja totesin että "tuloo pitkä päivä" ja niin tulikin.
        veneeseen jahtui n300 kiloa malmia joista sai vain 3 kiloa kunnon terästä joten meidän piti akselia varten sukeltaa ja viedä 3 veneellistä malmia patasuonreunaan hopalla.
        ilta oli 8 kun pääsimme malmineen hopankyytiin ja matkaan takaisin pajalle korjausta katsomaan.
        pajamies sulatti malmin ja takoi uuden entistä kestävämmän akselin,se ei enää sarkynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hirveän pamauksen saattelemana kärry kallistui kuin titanic konsanaan ja jätti valtaisan skraadun tiehen,kaveri totesi että tämä näkyy kuin kiinan muuri avaruudesta katsottuna.
        ei muu auttanut kun akselintynkään tehtävä "suksi" jotta päästään pajalle uutta akselia passuuttamaan,matkaa kuiten toiskyt kilometriä ja täys 15 000 kilon lasti.
        suksi tehtiin lastina olevasta ratakiskosta ja a teräs pukeita joita oli kyydissä.
        tunnin 2 mieheen tehtiin suksea ja kokeiltiin miten se soralla luistaa,luistihan se mutta voiman kustannuksella. ei tarvinnut kylmäkoskeen koskea kun teräspalkki kairas tiehen metriä syvää uraa pajalle asti,oli nuffieldista kartstat nyt poustettu totesi kaveri.
        pajamies hätkähti kun näki "tungsten" teräksestä tehdyn akselin olevan poikki,hän tuumasi että kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää ja käski meitä lainaamaan naapurin v8 hoppaa jolla hakisimme rautamalmia honkasaaren edestä järvestä,vain sillä malmilla saataisiin tuo akseli riittävän kestväksi.
        no tuumasta toimeen ja toiseen lähdimme kohti honkasaarta v8 hopalla jossa ei synkro vaihteista ollut tietoakaan.
        no tietähän sinne ei ollut joten menimme niin pitkälle kun hoppa pääsi,eli patasuonreunaan metsän läpi.
        lainattiin upin venettä ja mentiin honkasaaren kupeeseen sukeltamaan rautamalmia 3 metrin syvyydestä.
        aikamme sukeltelimme ja totesin että "tuloo pitkä päivä" ja niin tulikin.
        veneeseen jahtui n300 kiloa malmia joista sai vain 3 kiloa kunnon terästä joten meidän piti akselia varten sukeltaa ja viedä 3 veneellistä malmia patasuonreunaan hopalla.
        ilta oli 8 kun pääsimme malmineen hopankyytiin ja matkaan takaisin pajalle korjausta katsomaan.
        pajamies sulatti malmin ja takoi uuden entistä kestävämmän akselin,se ei enää sarkynyt.

        se Patasuon turve bisnes kuivui kun herrat ei olleet hoitanee ympäristölupaa AVIlta turpeen nostolle,,


    • Anonyymi

      eikös noi ollu niitä ratapölkkyjuttuja hanke?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      244
      4348
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      122
      2802
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2562
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      86
      1546
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      117
      1488
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      49
      1209
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1154
    8. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    9. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      993
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      179
      984
    Aihe