Itselataavan ja ladattavan ero?

Anonyymi-ap

"Karin mukaan kyseiseen autoon ladattiin yhteensä 61 628 ampeerituntia, joista sata prosenttia oli auton oman vaihtovirtalaturin kautta.

– Kyseinen auto on käyttänyt kaikkiaan virtaa 197 668 ampeerituntia, sillä osan se on ottanut talteen talteen jarrutuksissa, jolloin piuhalla tehtävien latausten määrää on saatu vähennettyä. Marshallerien autot ovat kuitenkin latauksessa aina, kun ne eivät ole ajossa, Kari kertoo."

Eli ⅔ käytetystä virrasta on ollut "itselatautunutta" ja vain ⅓ ladattua virtaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000011104942.html

Mitenkäs tämä näin menee?

17

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sehän tarkoittaa sitä, että suurin osa sähköä on tuotettu bensan voimalla.
      Jos olit hereillä koulussa fysiikan tunneilla, siellä on opetettu myös termodynamiikan perusteita ja energian häviämättömyyden laki, eli energiaa ei voi luoda eikä hävittää, vaan se voi vain muuntua muodosta toiseen.

      • Anonyymi

        Bensalla ajettiin 8,2 % ajoista. Eipä oikein riitä alkuunkaan noin valtavan sähkömäärän tuottamiseen. Mitäs sanot, jos väitän suurimman osan käytetystä sähköstä olevan otettu talteen sähköllä vauhtiin saatetun auton hidastamisista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensalla ajettiin 8,2 % ajoista. Eipä oikein riitä alkuunkaan noin valtavan sähkömäärän tuottamiseen. Mitäs sanot, jos väitän suurimman osan käytetystä sähköstä olevan otettu talteen sähköllä vauhtiin saatetun auton hidastamisista?

        Sähköajon hyödystä reilu ⅔ tuli "itselatautumisesta" ja vain vajaa ⅓ "plug inistä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensalla ajettiin 8,2 % ajoista. Eipä oikein riitä alkuunkaan noin valtavan sähkömäärän tuottamiseen. Mitäs sanot, jos väitän suurimman osan käytetystä sähköstä olevan otettu talteen sähköllä vauhtiin saatetun auton hidastamisista?

        Käytännössä siis hidastamisissa otetaan talteen sitä samaa sähköä/energiaa, joka on aiemmin ladattu auton akkuun verkkovirralla.

        Tuo "itselatautuminen" tai sen osuus on siis täyttä tuubaa, tai paremminkin se ei kerro yhtään mitään. Sopivalla kiihdytys-jarrutus -syklillä kun tuossa "itselatautumisessa" muutetaan sitä alunperin verkosta ladattua sähköenergiaa liike-energiaksi ja päinvastoin kerrasta toiseen (vähennettynä häviöt ja auton liikuttamiseen "nettona" kulunut energia).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä siis hidastamisissa otetaan talteen sitä samaa sähköä/energiaa, joka on aiemmin ladattu auton akkuun verkkovirralla.

        Tuo "itselatautuminen" tai sen osuus on siis täyttä tuubaa, tai paremminkin se ei kerro yhtään mitään. Sopivalla kiihdytys-jarrutus -syklillä kun tuossa "itselatautumisessa" muutetaan sitä alunperin verkosta ladattua sähköenergiaa liike-energiaksi ja päinvastoin kerrasta toiseen (vähennettynä häviöt ja auton liikuttamiseen "nettona" kulunut energia).

        .. ja päästään samalla energiamäärällä pidemmälle.


    • Anonyymi

      Kyllä noihin ajettuihin kilometreihin käytetty sähkö on 100% lähtöisin niistä latauksista, ei sitä virtaa "tyhjästä" synny (jos nyt jätetään pois bensalla ajetut kilometrit). Se että ladattua sähköä muunnetaan liike-energiaksi (kiihdytys) ja sitten takaisin sähköenergiaksi (jarrutus) ei muuta sitä faktaa että alkuperäinen energian lähde on ollut ne lataukset.

      • Anonyymi

        Tuossa muunnoksessa osa energiasta muuttuu lämmöksi, joka tuuletetaan harakoille. Takaisin ei saa koskaan samaa määrää sähköä. Suurin osa energiasta kuluu sen auton liikutteluun, jarrutuksessa palautuu vain hyvin vähän sähköä.
        Jos haluaa kokeilla, paljonko lataamalla voi ajaa sähköllä, aja tankki tyhjäksi ja aja vain ladatulla sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa muunnoksessa osa energiasta muuttuu lämmöksi, joka tuuletetaan harakoille. Takaisin ei saa koskaan samaa määrää sähköä. Suurin osa energiasta kuluu sen auton liikutteluun, jarrutuksessa palautuu vain hyvin vähän sähköä.
        Jos haluaa kokeilla, paljonko lataamalla voi ajaa sähköllä, aja tankki tyhjäksi ja aja vain ladatulla sähköllä.

        Jarrulevyissä KAIKKI energia muuttuu lämmöksi


    • Anonyymi

      Sähköä on siis ladattu verkosts akkuun noin 14,5 kWh/100 km ja sähköllä on ajettu yli 91 %. Onkohan tuo prosentti ajasta vai matkasta

      • Anonyymi

        Auto kuluttaa sähköä noin 15-20 kW/100 km. Jos autoon voidaan ladata 5 kW sähköä, ei sillä teoriassakaan voi päästä kuin 20-30km sähköllä, käytännössä vielä vähemmän. Auto ei anna akun tyhjentyä kokonaan, sillä se vahongoittaa sitä. Lopun matkaa tehdäänkin sitten bensan voimalla.


    • Anonyymi

      Ikiliikkujaa ei ole keksitty.

      • Anonyymi

        Ei ole keksitty ei. Ei siitä olekaan kyse, mutta onko sinusta sama tuhlata auton liike- tai potentiaalienergia jarrulevyjen kuumentamiseen kuin ladata sitä akkuun uudelleenkäyttöä varten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole keksitty ei. Ei siitä olekaan kyse, mutta onko sinusta sama tuhlata auton liike- tai potentiaalienergia jarrulevyjen kuumentamiseen kuin ladata sitä akkuun uudelleenkäyttöä varten?

        Jos itselataava kuluttss 5,5 ja vastaava polttisauto 6,5 l /100im, niin ei siinä kukaan rikastu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos itselataava kuluttss 5,5 ja vastaava polttisauto 6,5 l /100im, niin ei siinä kukaan rikastu.

        Se etu tulee uuden auton hankinnan yhteydessä ja päästömaksuissa.
        Jos haluaa samanlaisen auton samoilla arvoilla pelkkänä bensana, niin se maksaa paljon enemmän.


    • Anonyymi

      Miksei kerrottu paljonko sitä fossiilista on tankattu.

      • Anonyymi

        Tankki täyteen, ja kaikki meni.


    • Anonyymi

      Onkohan kukaan vilkaissut miten ruosteessa moottorit on sisältä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe