Kappelin siunaustilaisuudessa oli arkun päällä keltainen/musta värinauha.
Vainaja oli syntynyt Viipurissa.
En ole ennen nähnyt tällaista nauhaa arkun päällä.
Onko tämä maakunnittain kuinkakin yleistä?
Värinauha arkun päällä
7
259
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Joissain uskonnollisissa perinteissä kelta-musta on ylösnousemuksen ja uuden alun symboli.
- AnonyymiUUSI
Ei ole kuitenkaan varma tarkoittiko se kyseisen arkun päällä samaa.
- AnonyymiUUSI
Minua kiinnostaa kaikki kirkolliseen käytäntöihin liittyvä. Lukemattomissa hautajaisissa olleen en ole koskaan huomannut arkun päällä tuollaista nauhaa.
Niinpä googlasin.
Mutta mitä mitä? Jos keltainen on varattu miehille ja musta naisille, niin miksi sitten keltamusta samalla arkulla? Sitä vaan ihmettelen.
Kelta-musta nauha arkun päällä siunaustilaisuudessa viittaa usein Suomen evankelis-luterilaisen kirkon hautajaisperinteeseen. Nauha symboloi vainajan sukupuolta: keltainen on varattu miehille ja musta naisille. Tämä perinne on osa surun ja kunnioituksen ilmaisua vainajaa kohtaan.
Lisätietoja:
Sukupuolen symboliikka: Kelta-musta nauha on tapa erottaa vainajan sukupuoli siunaustilaisuudessa.
Perinne: Tämä käytäntö on osa perinteistä suomalaista hautajaiskulttuuria.
Kunnioitus: Nauha on osoitus kunnioituksesta vainajaa kohtaan ja surun ilmaisua.
Yleisyys: Käytäntö on yleinen Suomen evankelis-luterilaisissa hautajaisissa, mutta sitä ei välttämättä käytetä kaikissa hautajaisissa.
Muita värejä: Joskus saatetaan käyttää myös muita värejä tai nauhoja, riippuen vainajan toiveista tai perinteistä. - AnonyymiUUSI
Iäkäs vainaja 2 väriä keltainen ja musta sukupuolia vai?
.. jos olisi nuorempi niin 2 viittaa kahteen sukupuoli ominaisuuksiin muurari symboliessa ja satannistit käyttää. Katselijaa julkisten käsien merkkejä ja tiiliseiniä.
En ole koskaan kuullut enkä nähnyt nauhoista ja väreistä. Eivät ne kyllä mihinkään ylösnousemukseen viittaa. Outoa oli. Oliko kristitty? - AnonyymiUUSI
Karjalankannaksella syntyneitten seppelenauhoissa , olen nähnyt punamustaa väriä.
Kirjoitin tuolla alussa musta/keltainen nauha.
Se meni vahingossa väärin.
Nauha oli punainen/musta.
Vainaja oli lähes 100 vuotias ja nainen
Viipurista lähtenyt evakkoon.
Kunnioitettava henkilö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2329706
- 1216662
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h486224- 794737
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa324480- 353482
- 593170
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na283045Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta253028Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue263013