Onko ääni kellossa muuttunut?

Ei, en tarkoita oletko alkanut ajattelemaan ja puhumaan päivänpolttavista aiheista jotenkin eri tavalla kuin nuorempana (sellaiotakin tapahtuu, moni päivittää mielipiteitään, ajatuksiaan,, jopa maailmankatsomustaan) vanhetessaan.

Ihan konkreettisesti vain: onko äänesi muuttunut vanhetessa? Tiedän että lauluääni voi pahasti rämähtää viimeisillä vuosikymmenillä, mutta ei aina.

Minä tunnistin erään 88-vuotiaan naapurini viime kesänä ainoastaan silloin kun hän avasi suunsa ja puhui minulle.

170

1286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ääni muuttuu, se on fakta. Laulaminenkin menee falsettiin.

• Anonyymi

ihmisen vanhetessa äänen laatu muuttuu ja rasituksensieto heikkenee. Äänen muutokset perustuvat äänihuulen joustavien rakenteiden, limakalvon ja äänijänteen ohenemiseen ja lihasmassan pienenemiseen eli atrofiaan.

• Anonyymi

Kiinnostavampaa olisi onko "ääni kellossa" muuttunut muuten.
      Mitä elämä on opettanut ?

• Anonyymi

Samaa mieltä. Pelkkä puhe/ lauluäänen muutos on kapea aihe. Mutta tuo sananlasku/ vertaus kiinnostaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä. Pelkkä puhe/ lauluäänen muutos on kapea aihe. Mutta tuo sananlasku/ vertaus kiinnostaa.

"Ääni kellossa on muuttunut" varmaan vähän jokaisella, myös kuvaannollisesti.
        Toisilla enemmän, toisilla vähemmän.
        On upeaa havaita että jotkut pitävät ihanteistaan ja nuoruuden idealismistaan kiinni vielä vanhanakin, vaikka ystävät ja tutut olisivat kaikki jo antaneet periksi taistelussa tuulimyllyjä vastaan.

• liekko

Lauluääntä ei enää ole edes sitä vähää mitä oli nuorempana. Kissa tykkää kun lauleskelen" Kun minä vien sen markkinoille niin hevosetkin nauraa...."
      On katin lemppari, ei voi vastustaa kun kutsun tällä laululla.
      Mahtavaa kun ei ole enää niin kuuma, kaveri nauroi että minulla on termostaatti hajonnut kun punoitan ihan kuin saunan löylystä tullut jos helteellä vähänkään liikun.
      Kyllä nämä vuodenaikojen vaihtelut on toisaalta yvä asia, tietysti talvi tuntuu pitkältä mutta kevät on sitten sen mukavampi kun tulee odotettuna.
      Mökki elämää vietämme vielä, pitäisi jo välillä mennä kylille.
      Kissalle voi tuottaa vaikeuksia soputua kaupunki elämään kun ollaan olut mökillä Toukokuusta lähtien.
      Mutta ei se ulos haluakaan kun kelit muuttuu kylmemmiksi ja sateisiksi.

• Soputua ja olut kirjoitusvirheet. Ei kalja ollut mielessä...

• Joudun käyttämään ääntäni kirjastovierailujen yhteydessä, pienelle ryhmälle puhuessa en tarvitse mikrofonia, koska ääneni on kantava. Teen ääninauhaa edellisestä kirjastani ja pitäisi kai panna töpinäksi sen kanssa niin kauan kuin ääni on vielä ehyt ja minulle on sanottu että toimii hyvin ääneen lukiessa.
        Lauluääneni on myös hyvä, mutta eipä siitä mitään hyötyä ole, kun nuottikorvani ei ole tarkka.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Joudun käyttämään ääntäni kirjastovierailujen yhteydessä, pienelle ryhmälle puhuessa en tarvitse mikrofonia, koska ääneni on kantava. Teen ääninauhaa edellisestä kirjastani ja pitäisi kai panna töpinäksi sen kanssa niin kauan kuin ääni on vielä ehyt ja minulle on sanottu että toimii hyvin ääneen lukiessa.
        Lauluääneni on myös hyvä, mutta eipä siitä mitään hyötyä ole, kun nuottikorvani ei ole tarkka.

"""...niin kauan kuin ääni on vielä ehyt ja minulle on sanottu että toimii hyvin ääneen lukiessa."""

Mitä olen makupaloja äänestäsi kuullut, niin rämäkkä ja karhea vanhan naisen ääni.
        Onneksi et lue muita kuin omaa äänikirjaasi. En kestäisi kuunnella montaa minuuttia. Ja sinun kirjojasihan en tosin muutenkaan kuuntele enkä ole kiinnostunut lukemaankaan.

• Tellukka kirjoitti:

"""...niin kauan kuin ääni on vielä ehyt ja minulle on sanottu että toimii hyvin ääneen lukiessa."""

Mitä olen makupaloja äänestäsi kuullut, niin rämäkkä ja karhea vanhan naisen ääni.
        Onneksi et lue muita kuin omaa äänikirjaasi. En kestäisi kuunnella montaa minuuttia. Ja sinun kirjojasihan en tosin muutenkaan kuuntele enkä ole kiinnostunut lukemaankaan.

Taisit kuunnella omaa ääntäsi, koska minulle on ehdotettu että lukisin itse ääninauhalle, koska ääneni on siihen sopiva.
        Luen usein otteita kirjoistani kirjailijavierailujen yhteydessä, ja koskaan minua ei ole pyydetty olemaan hiljaa. Usein toivottu että lukisin lisää.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Taisit kuunnella omaa ääntäsi, koska minulle on ehdotettu että lukisin itse ääninauhalle, koska ääneni on siihen sopiva.
        Luen usein otteita kirjoistani kirjailijavierailujen yhteydessä, ja koskaan minua ei ole pyydetty olemaan hiljaa. Usein toivottu että lukisin lisää.

Niinpä just, että "lue vain itse omat tekeleesi". Kuka niihin ääntään lainaisi.
        Sellainen ääni kuin tekelekin.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Toivomukseni olisi kuitenkin että pysyisimme edelleenkin asialinjalla.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Itsellesi näköjään esitit tuollaisen toivomuksen :))))

• Paloma.se01 kirjoitti:

Ollaanko jo noin pitkällä, että teitittelet itse itseäsi.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Niinpä just, että "lue vain itse omat tekeleesi". Kuka niihin ääntään lainaisi.
        Sellainen ääni kuin tekelekin.

Kommenttisi on hyvä esimerkki siitä, miten osuvasti eräs nimimerkki kutsui sinua torajyväksi jo 60 plus-palstalla ollessasi.

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Kommenttisi on hyvä esimerkki siitä, miten osuvasti eräs nimimerkki kutsui sinua torajyväksi jo 60 plus-palstalla ollessasi.

kylmätotuus

Että ilkiätkin paskoa edesmenneitten päähän!
        Eikö sinulla ole mitään omaa sanottavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Sinulla ei ole varaa moiseen kommenttiin.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

En usko että tuo mölsä pölsä edes tietää mitä asialinja tarkoittaa .
        Juu , ääni muuttuu , ja moni muukin asia vanhetessa . En edes muista koska olen laulanut viimeksi . Karaeko kone on ollut päältä pois vaikka miten kauan.
        Ja koska olen altto niin varmaan olisin tänään jo basso , tuo ääni.
        Jotain jota olen pannut merkille vanhetessa on se että viikko menee paljon nopeampaa nyt se kun töissä ollessa .

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Että ilkiätkin paskoa edesmenneitten päähän!
        Eikö sinulla ole mitään omaa sanottavaa.

Keskellä yötä heittelet aika härskejä kommentteja. Taitaa olla yöbileet käynnissä.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

No sinä nyt et kestä paljon muitakaan asioita . Ja toisaalta ei kukaan ole sinua pyytänytkään kuuntelemaan . Joten näyttää olevan hyvin tärkeä asia tuo toiseen ihmiseen kohdattu ilkeys ! Etekkin kun et kykenisi edes luovaan työhön itse. Joten jokainen päättää ihan itse mitä lukee ja kuuntelee , ja minä ainakin pidän Paloman kirjoista.
        Joten ei sinun tarvitse mustamaalata palstalla ihmisiä . Sinulta ei siis ole pyydetty mitään, elä ihan vaan rauhassa omissa ympyröissäsi äläkä sotke ilkeilemällä palstaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En usko että tuo mölsä pölsä edes tietää mitä asialinja tarkoittaa .
        Juu , ääni muuttuu , ja moni muukin asia vanhetessa . En edes muista koska olen laulanut viimeksi . Karaeko kone on ollut päältä pois vaikka miten kauan.
        Ja koska olen altto niin varmaan olisin tänään jo basso , tuo ääni.
        Jotain jota olen pannut merkille vanhetessa on se että viikko menee paljon nopeampaa nyt se kun töissä ollessa .

Asialinja?

Mikä se on? Onko se sitä MINÄ MINÄ MINÄ????

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Ollaanko jo noin pitkällä, että teitittelet itse itseäsi.

Näetkö itse miten typeriä kommetteja kirjoittelet toiselle ihmiselle.
        Niin —-ymmärrän ettet näe, muutenhan et edes kirjoittelisi sellaista .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla ei ole varaa moiseen kommenttiin.

Aina on lupa kertoa totuus.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Juoruta vanhoja, kuten sinä teet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Riippuen siitä kenen totuus se on ja kenestä/mistä.
        Koska sinulla on lupa kertoa totuus, niin pitäisi sinun kestää totuus itsestäsikin.

• Anonyymi kirjoitti:

Näetkö itse miten typeriä kommetteja kirjoittelet toiselle ihmiselle.
        Niin —-ymmärrän ettet näe, muutenhan et edes kirjoittelisi sellaista .

No enhän minä sinun tasollesi yllä millään mittakaavalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuen siitä kenen totuus se on ja kenestä/mistä.
        Koska sinulla on lupa kertoa totuus, niin pitäisi sinun kestää totuus itsestäsikin.

Kestän kyllä.

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Asialinja?

Mikä se on? Onko se sitä MINÄ MINÄ MINÄ????

Minä kirjoitan mitä minulle kuuluu.
        En juuri kirjoittele päivän polttavista uutisista, ne jokainen näkee ja kuulee muualtakin.
        Jos vaatimattomat tapahtumani eivät kiinnosta niin voi jättää väliin.
        Kirjoittelen omaksi ilokseni ja onhan tämäkin tavallaan terapiaa.
        On mukavia kirjoittajia, tuntuvat ihan tutuilta ja odotan heidän tekstiään.
        Toisenlaistakin sanottavaa monella on, mietin johtuuko iästä että tulee kiukkuisemmaksi.
        En ole kiukkuinen vielä, mikäli ei oteta huomioon melkoista arsenaalia voimasanoja jos jokin asia menee pieleen.
        Ihan itsekin säikähdän äänenkäyttöäni. Kissa on tottunut, ei edes silmiään räpäytä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No sinä nyt et kestä paljon muitakaan asioita . Ja toisaalta ei kukaan ole sinua pyytänytkään kuuntelemaan . Joten näyttää olevan hyvin tärkeä asia tuo toiseen ihmiseen kohdattu ilkeys ! Etekkin kun et kykenisi edes luovaan työhön itse. Joten jokainen päättää ihan itse mitä lukee ja kuuntelee , ja minä ainakin pidän Paloman kirjoista.
        Joten ei sinun tarvitse mustamaalata palstalla ihmisiä . Sinulta ei siis ole pyydetty mitään, elä ihan vaan rauhassa omissa ympyröissäsi äläkä sotke ilkeilemällä palstaa

Muistelen Tellukan olevan uskovainen.
        Millaista olisi viettää ikuisuutta samassa paikassa.
        Mutta en minä ole samaan paikkaan menossakaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Muistelen Tellukan olevan uskovainen.
        Millaista olisi viettää ikuisuutta samassa paikassa.
        Mutta en minä ole samaan paikkaan menossakaan.

No sehän on ikävää, että yhdestä vajavaisesta ihmisestä on kiinni taivaskotiin haluamisesi.
        Olisi ollut mukava tavata sinutkin sitten Taivaassa, mutta valintahan on jokaisen oma.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Tellukka se osaa niin "hienotunteisesti" nuo mielipiteensä esittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi kuinka ikävää luettavaa.
        Kaksi "paksupäätä" juttelee. onko asiallista ja sivistynyttä, sen he itse ovat päättäneet kirjoittaessaan, mutta sivullisen silmissä turhaa kinaa.

Paksupäätä, tarkoittaa sitä, että kumpikaan ei halua luovuttaa, vastaa, vaikka tietää että toinen ampuu takaisin. vielä pisteliäämmin.
        Olisin ensimmäisen vuorottaisen lausejonon jälkeen siirtynyt seuraavaan.
        Mutta en ollut mukana missään roolissa, sanon vain mitä tekisin.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

No sehän on ikävää, että yhdestä vajavaisesta ihmisestä on kiinni taivaskotiin haluamisesi.
        Olisi ollut mukava tavata sinutkin sitten Taivaassa, mutta valintahan on jokaisen oma.

Menkää te häijyt taivaaseen V.ttuilemaan toisillenne.
        Parempi vaikka siellä alakerrassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi kuinka ikävää luettavaa.
        Kaksi "paksupäätä" juttelee. onko asiallista ja sivistynyttä, sen he itse ovat päättäneet kirjoittaessaan, mutta sivullisen silmissä turhaa kinaa.

Paksupäätä, tarkoittaa sitä, että kumpikaan ei halua luovuttaa, vastaa, vaikka tietää että toinen ampuu takaisin. vielä pisteliäämmin.
        Olisin ensimmäisen vuorottaisen lausejonon jälkeen siirtynyt seuraavaan.
        Mutta en ollut mukana missään roolissa, sanon vain mitä tekisin.

Pitäisikö sen viisaamman luovuttaa jota haukkuu koko ajan , ei ole oikei; ketään kohtaan hönen ilkeilynsä .Palomaa kohtaan
        Eikä ole meille muillekaan kivaa luettavaa kun ilkeästi kommentoi koko ajan , sotkee joka ikisen ketjun nettikiusamisella.
        Miksi yleensä kommentoi Paloman kirjoituksia kun ei koskaan tee muuta kun haukkuu

• Anonyymi

YÖÖÖÖÖK !!!!!!

• Anonyymi

Noin 35 vuotta sitten tulin takaisin tähän maalaiskylään, josta nuorena maailmalle lähdin. Kylän mummot olivat vanhoja jo silloin, kun lähdin ja yhä vain olemassa, kun palasin. Kohdatessa heitä kysyin, vieläkö muistavat ja tuntevat. Joka mummo sanoi, että kyllähän toki; äänestä.

• Anonyymi

Lauluääni on lihasten ylläpitokysymys. Se pysyy aika hyvin kunnossa jos laulaa paljon. Jos ei, se madaltuu paljon nopeammin kuin mitä silloin kun sitä käyttää. Kokonaan madaltumista ei voi estää, huomaahan se Katri-Helenastakin. Hänen laulujaan live-esitysissä on madallettu.
      Puheääni myös madaltuu, mutta ei niin paljon ja nopesti kuin lauluääni.
      Olen oppinut sovittelemaan sanoja päivänpolttavista aiheista keskusteltaessa, en enää ole niin mustavalkoinen kuin nuorena. Olen myös muuttanut käsityksiäni joissakin asioissa, tuskin nyt ihan ylösalaisin mutta hieman lempeämpään suuntaan. Aika on muuttunut toisenlaiseksi, jotenkin vaativammksi, en enää esim. pidä vain laiskana ihmistä joka ei pärjää tällä, voi olla monta syytä.
      Minusta n. 50:senä on nainen pahimmillaan, sellainen jyrkkä ja ponteva. Hyvä että vanhemmiten muuttuu.

• Äitini lauloi eläkeläiskuorossa vielä yli kahdeksankymmentävuotiaana ja hänen lauluäänensä alkoi madaltua vasta sen jälkeen kun jätti laulamisen.
        Puheääneni on selvästi madaltunut vähän, mutta on muuten vielä ehjä . Olen kuitenkin huomannut, että olen alkanut puhumaan hiljempaa. ja joskus minua pyydetään korottamaan ääntäni , vaikka itse puhun mielestäni aivan riittävän kovaa. Käsittääkseni ääneni on heikentynyt myös.

Monien esiintyvien artistien lauluääni romahtaa jossain siinä 70-80 vuoden iässä. Varmastikin pitää paikkansa että kurkun lihakset heikentyvat ja vanhan ihmisen äänessä ei ole enää samaa pontta ja resonanssia kuin ennen.

• Anonyymi

Perästä kuuluu... You've Got Another Thing comning

• Suomi on kuorolaulun luvattu maa, Viro vielä enemmän. Itsellänikin on vahva kuorotausta, olen saanut siinä yhteydessä myös opetusta äänen muodostuksessa, käytössä ja huollossa. Hengitysharjoitukseni ovat jokapäiväisiä, auttavat äänen lisäksi jopa unen saantiin ja yleiseen rentoutumiseen ja hyvään oloon. Äänialani on se keskimmäinen eli mezzosopraano. Myös korkeammat äänet onnnistuvat ja matalaltakin voin laulaa, mutta se ei tunnu mukavalta, jotuuu pinnistelemään. Tällä äänen mukavuusalueella on hauska nimitys : tessitura. Mielelläni suuntaan tilaisuuksiin, joissa lauletaan, on minua vielä kirkkokuoroonkin kosiskeltu, mutta pidän sitä liian sitovana.

Ihmisen ääni on lähes yhtä yksilöllinen kuin sormenjälki. Tunnistan joskus tutun äänen ihmisjoukosta kasvoja näkemättä ja niin minunkin suhteen on käynyt. Ääneni ei kovin voimaperäinen ole koskaan ollut, ja johan kotikasvatuskin opetti välttämään äänen korottamista. Miksihän vanhusten ääni sketseissä ja esimerkiksi Suomi-filmeissä kuvataan aina vapisevaksi, säriseväksi tai käheäksi ja heiveröiseksi. Tuskin mitään vääpelin komentoääntä saamme enää aikaan, mutta ehkä hiljaisempaa ääntä myös hiljennytään paremmin kuuntelemaan. Kimitys ja kailotus on ikävää kuultavaa minkä ikäisiltä tahansa. Mutta "äänellään se lintukin laulaa".
      Ideaali on miellyttävällä äänellä ilmaistu miellyttävä sisältö, mutta eikö se sisältö ole aina tärkein.

• Äidilläni oli muistaakseni myös mezzosopraano. Äidin äänen tunnistin myös näkemättä häntä, esim. ulkoa kuultuna vieraiden äänien joukosta. Joskus kuulen sen vielä unissanikin, vähönkuin "Johnny remember me...."
        Osa sukuni naisista, etenkin isän puolelta, olivat kovaäänisiä , mutta oma ääneni on ollut keskivahva ja soveltunut hyvin opetukseen ja ääneen lukemiseen. Olisin kyllä mielelläni laulanutkin, mutta siihen oli tarkan nuottikorvan puute aina esteenä. Etenkin äitini oli lähes vihainen kunme nuotin vierestä laulajat, isä ja minä, yritumme jotain lauleskella, se oli piinaa hänen korvilleen. Kaikki muut sisarukseni ovatkin sitten enemmän tai vähemmän musikaalisia, minusta seuraava sisareni on julkaissut juuri pienen laulukirjan itse säveltämiään ja esittämiään lauluja omakustanteena.
        Isoveljeni soitti keikoilla suomalaisessa tanssiorkesterissa (ei kovin tunnetussa) ja toinen veljeni ottaa mielellään kitaran polvelleenja laulaa Malagueña salerosaa kyn käy vierailulla. Nuorin sisareni on myös musikaalinen ja hänen lapsistaan kaksi esiintyy keikoilla pieneissä paikoissa esittämässä itse tekemäänsä musiikkia.

• Anonyymi

Heh.

Juu. Tässä kun kymmenet vuodet vetänyt röökiä ja keskaria, varmasti ääni on muuttunut siitä, mitä se oli nuorempana.

Käsittääkseni alan kuulostamaan paula koivuniemeltä.

Mikäpä tässä, paulalla hyvä ääni. Tympii vaan, meitsi kun mies, ois kivempi kuulostaa lemmy kilmisteriltä....

Mä en kummemmin laula. Mulla kun ei rytmitajua. Yhden kerran olen paikallisessa päissäni laulanut karaookkea. Siitä aikaa. Lauloin kingssin celluloid heroesin. Mä en oikein tiedä, miten meni. Jokatapauksessa paarin pitäjä toi mulle kaljatuopin suorituksen jälkeen.

Kuulemma illan paras esitys. No, mulla kyllä hyvä lavashow, sen verran rokettia diggaillut, että varmasti lantio heiluu. Vaimo tosin epäili, että toivat tuopin, että oisin vähän aikaa hiljaa :D

Mutta joo, ääni on varmasti muuttunut. Jos vielä toisen kerran elämässäni intoudun karaookessa laulamaan. Siis piisi lie jotain howling wulffia. Tai kyllä kai aikuinen mies vois heittää koivuniemen "aikuinen nainen" piisin?

=DW=

• Niinno, viski ja rööki on vienyt monen artistin lauluäänen tai tejhnyt siitä entistäkin seksikkäämmän. :))
        Karaoke ei ole munj uttuni, mutta kovasti näyttää olevan suosittu suomalaisten pippaloissa täällä ruotsinmaalla. Oliskohan niin että jokaisessa vähän humaltuneessa suomalaisessa asuu piiloutuneena suuri laulaja?
        Edesmennyt rip Hunksz (kuka muistaa vielä?) oli myös karaoken ystävä.
        Koivuniemestä en tiedä, mutta poikani yllätti minut laivalla vetäisemällä upeasti Johnny Cashin Sixteen Tons englanninkielellä karaokessa.
        Heh.

• Anonyymi

sama ääni kellossa

Tieteelliset havainnot kertovat perinteisten mekaanisten heilurityyppisten seinäkellojen, jotka ovat asennettu samalle kiinteälle seinälle, hakeutuvan yhteiseen synkronitilaan. Eli ne alkavat käymään samaan tahtiin, niiden heilurit liikkuvat lopulta rytmikkäästi yhteiseen tahtiin.
      Tämän sanotaan johtuvan siitä, että luonto pyrkii aina tehokkaimpaan energiatilaan, ja yhteistyöhön tarvitaan vähemmän energiaa kuin vastakkaiseen tilaan.

• Anonyymi

Se johtuu siitä että heilureiden välissä on joko ilmaa tai ilmaa ja matriaalia kuten pöytä
        joka aiheuttaa lukkiutumisen

luonto ei pyri mihinkään kuin maallikkojen puheissa

Maalliko tuntee vain energia ja lukioilainen (eivät osaa matematiikkaa riittävästi muuhun)

Fysiikan approbaturin opetuksen alussa mekaniikassa oppilas on irrotettava energiauskosta ja otettava
        muut käsitteet käyttöön liikeyhtälö, likkemärää ...

• Onko ääni muuttunut kellossa ? Sitä pitäisi ehkä kysyä muilta. Itseensä on niin tottunut ja toisaalta ei myöskään halua tehdä numeroa, jos muutokset menevät huonompaan suuntaan. Ja niinhän ne pakkavat tässä elämänvaiheessa mennä..))

En voi kehua olevani erityisen musikaalinen. Tai no: rytmitaju on hyvä ja tietysti minulla on se "absoluuttinen sävelkorva" - kuten lähes kaikilla tuntemillani on. Huomaan, jos lauletaan väärin, jopa omat virheeni kirjaan.

Veikkaan, että minun äänialani on altto - niin ovat tietätkin vakuuttaneet.
      Siitä on seurannut se, että jos laulan muiden kanssa, koen aina laulavani väärin.

Yksikseni kyllä testimielessä saatan laulaa enkä huomaa isoa muutosta äänessä. Puhuessa huomaan äänessä rauhoittuneisuutta (lannistuneisuutta?) innostusta on vähemmän ja ääntäkin varmasti.
      Monet sanovat, että yksin eläjän tulisi ainakin lukea ääneen - ihan puhetaidonkin säilyttämiseksi. Vahvistan tuon. Jos menee viikkokin ettei juuri ole ääntään käyttänyt jo sanojen hakeminen ja asettaminen peräkkäin käy työstä..))

Pojillani saattaa olla "ylisukupolvista perimää", isoisät olivat molemmat hanuristejä - soittivat sävelmiä korvakuulolta kuten heidän aikalaisensa usein tekivät.

Molemmat poikani soittivat bändeissä, mutta lopettivat, kun perheellistyivät, mistä olen todella tyytyväinen. Nuoremmalla musiikki liittyy edelleen arkeen ja onhan hänellä musiikkistudiokin täällä vanhassa kodissaan. Lapsenlapsilla ei erityistä kiinnostusta musiikkiin ole.

Kiva ketju tämä. Ikäänkuin jo musiikista puhuminen toisi kehiin luontaista harmoniaa. Helena Anhava tilittääkin:
      "Yhä vähemmän välitän sanoista/kenties laulaen, tanssien, oppisimme rakastamaan/ " (vapaasti muistettu).
      demeter1

• Pitääköhän pyörtää "pyhät puheensa" kun vasta luin ketjua alusta saakka ? ..))
        Tuttua sananvaihtoa.
        No. Harvoinkos ne toiveet ja todellisuus sekoittuvat.

• Anonyymi

Tämä on hyvä aloitus. Nuorempana olin aika hyvä laulamaan, mutta nyt vanhana on ääni muuttunut karheammaksi ja sameammaksi. Kai tuo kuuluu vanhuuteen.
      Olen kyllä rohjennut laulaa karaokea vanhoilla päivillänikin muutama vuosi sitten. Nyt kynnys on noussut liian korkeaksi moiseen.

Tuota ihmettelen, miksi Tellukka, joka välillä täällä mainostaa uskoaan, voi olla todella ilkeä varsinkin Palomalle.
      Luulisi jo omatunnon alkavan kolkutella. Ehkäpä hän sitten taas rukoilee ja synnit on annettu anteeksi. Niin kai se on.

• Kokeilinpahan taas vain miten ääni kellossa muuttuu.
        Ei tarvitse paljon hipaista, kun se ääni muuttuu.

• Tellukka kirjoitti:

Kokeilinpahan taas vain miten ääni kellossa muuttuu.

Minä ymmärsin, Tellukka, että oli tarkoitus puhua omasta äänestä, ei muiden..))
        Kun toista arvioi, omat tunteet pakkaavat sumentaa objektiivisuutta...

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Mikä sinut on katkeroittanut elämässä Tellukka?

Purat tänne pahaa oloasi vihaamalla ja nälvimällä Palomaa. Tätä on jatkunut jo vuosia. Onko nettivihaaminen ainoa tapasi kommuikoida.

Toivottavasti saat muita kanavia raivoamiseesi.

• Anonyymi kirjoitti:

Purat tänne pahaa oloasi vihaamalla ja nälvimällä Palomaa. Tätä on jatkunut jo vuosia. Onko nettivihaaminen ainoa tapasi kommuikoida.

Eikö täällä olekaan kaikilla oikeutta sanoa asioista omia rehellisiä mielipiteitään joutumatta tuollaisen katkeran "nettivihan" kohteeksi?

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Eikö täällä olekaan kaikilla oikeutta sanoa asioista omia rehellisiä mielipiteitään joutumatta tuollaisen katkeran "nettivihan" kohteeksi?

Tottakai voit Tellukka sylkeä palstalle katkerat piruilusi Sehän on sitä rehellistä veetuiluasi mitä olet jo vuosisia Palomaan kohdistanut.

Sinun rehelliset mielipiteet paljastaa sinut ilkeäksi ihmiseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottakai voit Tellukka sylkeä palstalle katkerat piruilusi Sehän on sitä rehellistä veetuiluasi mitä olet jo vuosisia Palomaan kohdistanut.

Entinen siivoojaparka on edelleen vithuuntunut ja purkaa ilkeyttään.

• Anonyymi kirjoitti:

Hienoa, ettet sinä sellaiseen alennu.
        Olet oikein esimerkillinen palstan helmi.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Sinulla on ollut sama ääni kellossa ainakin 10 vuotta.

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on ollut sama ääni kellossa ainakin 10 vuotta.

kylmätotuus

Niin, katsos, kaikilla se ei pikku hipaisusta muutu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä samaa kyselen minäkin, että mikä Tellukkaa v----taa?
        Jos Paloma on saanut sietää piruilua, niin vaihtelu virkistää ilmeisesti,
        kun on tullut uusi "uhri" kynittäväksi. Jumankaut, ihminen on niin yksin-
        kertainen, että seuraa kuin hai laivaa joka ikiseen keskusteluun piruilemaan,
        vääristelemään ja keksimään ihan omia versioitaan, että pääsee sitten
        ilmoittamaan asiattomista viesteistä. Niinkuin sekin aloitukseni Suomen
        suurimmasta verbaalisesta kaatopaikasta, aivan asiallinen aloitus. Lopulta
        siitä oli poistettu melkein kaikki viestit, jäljellä suurinpiirtein omat "puolustus-
        puheenvuoroni".
        Mutta huomasin kyllä nopeasti, kun hän paljasti itse itsensä. Poistojen
        syyksi jää vaikutelma, että hän ei ymmärrä kirjoitettua tekstiä, vaikka omasta
        mielestäni en kirjoita vaikeaselkoista tekstiä, paitsi piruiluihin vastatessani, kun
        kirjoitan savon murteella, jotta vastaus saisi hieman pehmentäviä, humoristisia
        piirteitä. Mutta tuskinpa tosikko sitäkään tajuaa.
        Tänä päivänä on Tellukalla ollut kiirettä. On hypännyt paikasta toiseen.
        On sen verran ajattelematon, että on jättänyt jälkensä seuratessaan missä mennään.

Jos hän on uskovainen, niin eikö sopiva paikka olisi ruveta lähetyssaarnaajaksi
        uskontopalstoilla, eikä häiriköidä vanhojen ihmisten palstoilla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä samaa kyselen minäkin, että mikä Tellukkaa v----taa?
        Jos Paloma on saanut sietää piruilua, niin vaihtelu virkistää ilmeisesti,
        kun on tullut uusi "uhri" kynittäväksi. Jumankaut, ihminen on niin yksin-
        kertainen, että seuraa kuin hai laivaa joka ikiseen keskusteluun piruilemaan,
        vääristelemään ja keksimään ihan omia versioitaan, että pääsee sitten
        ilmoittamaan asiattomista viesteistä. Niinkuin sekin aloitukseni Suomen
        suurimmasta verbaalisesta kaatopaikasta, aivan asiallinen aloitus. Lopulta
        siitä oli poistettu melkein kaikki viestit, jäljellä suurinpiirtein omat "puolustus-
        puheenvuoroni".
        Mutta huomasin kyllä nopeasti, kun hän paljasti itse itsensä. Poistojen
        syyksi jää vaikutelma, että hän ei ymmärrä kirjoitettua tekstiä, vaikka omasta
        mielestäni en kirjoita vaikeaselkoista tekstiä, paitsi piruiluihin vastatessani, kun
        kirjoitan savon murteella, jotta vastaus saisi hieman pehmentäviä, humoristisia
        piirteitä. Mutta tuskinpa tosikko sitäkään tajuaa.
        Tänä päivänä on Tellukalla ollut kiirettä. On hypännyt paikasta toiseen.
        On sen verran ajattelematon, että on jättänyt jälkensä seuratessaan missä mennään.

Jos hän on uskovainen, niin eikö sopiva paikka olisi ruveta lähetyssaarnaajaksi
        uskontopalstoilla, eikä häiriköidä vanhojen ihmisten palstoilla?

Tuo oli siis mdk puskasta.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Etkö ajattele koskaan miten me muut koemme tuon sinun ainaisen ilkeilysi Palomaa , ei ole mitenkään mukavaa meidän muidenkaan mielestä nettikusaaminen sinulle on siitä huomautettu monet kerrat silti jatkat , lopeta ajoissa että me muutkin voidaan nauttia tavallisesta keskustelusta.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Rehellisiä , mitä rehellistä siinä on kun haukut toista ihmistä , ota huomioon edes muita jotka emme haluaisi netti vihaaja palstalle ,muuten niin sopuisaa väkeä , Mutt sinä sotket joka ketjun ilkeilemällä . Ja vaikka sinulle siitä o; yritetty huomauttaa niin jatkat vaan . Lopeta tuollainen kiusaaminen , se on hyvin alarvoista .

• Anonyymi

Kuuntelen paljon musiikkia ja usein lauleskelen mukana, jos laulussa on tutut sanat.

Olen harrastanut laulamista melkein koko ikäni. Lauluääneni on hiukan madaltunut. Puheääni on pysynyt ennallaan, näin sanoi sisareni äsken.

kylmätotuus

• Anonyymi

Minäkin olen tykännyt aina laulaa , ja minulla on omat karaoke vehkeet , mutta ny5 ole laulanut varmaan yli vuoteen , en vaan oikein ole huvittanut
        Pienenä tyttönä parhaan ystävän kanssa päätettiinetyä meistä tulee niinkuin Pirkko Mannola ja Eila pieniäkin ja otsa rypyssä laulettiin ( huudettiin) tulenliekit ja muut sen aikaiset. Ei meistä tullut mitään laulajia , koskaan ne haaveet haihtuivat kun kasvettiin ja löydettiin kumpikin puoliso ja kaveruuskin jäi vähitellen pois . Niinhän ne kaikki pikkutytöt haaveilee joko laulajaksi tai filmitähdeksi . Kun omat oli siinä iässä niin sama5 oli heilläkin haaveet , vaan laulajia ei meidän suvusta tullut, yksi lapsenlapsi on todella hyvä laulamaan vaan en usko että hänkään tulee laulamaan muuta kun kotonaan .
        Äänestä puheen ollen , kun soitin ystävälle niin hänen lapsen lapsensa vastasi puhelimeen, ja anoin että Helena mummon puhelimeen nii kuulin kun hön huuti että mummo tule puhelimeen se on joku mies , jestas sentään aina on ollut matala ääni , mutta ei niin kovasti että olisivat mieheksi luulleet.
        Tuumasta toimeen, äänitin oman ääneni puhelimeen ja kuuntelin , näin oli , hyvin oli tumma ääneni kun kuuntelin omaa kailotustani kännystä . Joten ääni on todella muuttunut kellossa

• Anonyymi

Aloin miettimään kenellä laulajalla on hyvä ääniala ja mieleeni tuli ruotsalainen laulaja Loreen.

Loreenin ääniala on laaja, ja hänen kappaleissaan näkyy usein hänen kykynsä vaihtaa vaivattomasti rinta- ja pää-äänen välillä. Tämän tason hallinnan saavuttamiseksi on harjoiteltava lauluharjoituksia, jotka keskittyvät hengityksen tukemiseen, kurkun rentoutumiseen ja äänialan laajentamiseen.

Rinta-/pää-ääni: Loreen on erinomainen esimerkki laulajasta, joka liikkuu vaivattomasti rinta- ja pää-äänen välillä, mikä tunnetaan nimellä "sekoitettu ääni". Tämä tekniikka antaa laulajille mahdollisuuden saavuttaa molempien maailmojen parhaat puolet äänellisesti ja luoda vaikuttava ääniala.

Aikamoista taiturointia äänellä joka samalla korostaa feminiinistä voimaa sen kaikilla tasoilla.

Loreen, https://youtu.be/cfjsuroG4GE

• Anonyymi

Snadisti lisää.

Mä en tosiaankaan laula, oikein koskaan. Kuullut, kuitenkin ällistyttävän hyvinkin. Ääniala mikä lie, kai lähinnä tenori.

Mutta juu. Mä diggaan musaa. Ja oikeestaan musa yhdistänyt mut kaikkien frendienkin kans. Ja liki kaikki jonkin sortin pelimanneja. Erilaisia pändiviritelmiä ollut aina. Paljon seellaista bilebändiä. Mutta myös noita semiammattilaisiakin. Joop, joku menossa euroopan rundille, toiset just julkaisi seitsemännen älpykkänsä.

Mutta siis. Mä olen ite rytmitajuton. Olin juu nuorempana pändissä rumpalinakin. Sain potkut suunnalleen ekoissa harkkareissa. No jos rumpali ei tajua rytmiä...

Asia vähän omituinen. Mä kuuntelen paljon rumpuja, diggaan rumpusooloista jne. Ja kuulen tarkasti, milloin joku kiihdyttää, iskee pellin reunaan, sleepaa jne. Mulla vaan ei rummutus suju itellä.

Elikkäs mä kyllä musadiggari. Edelleen olen hangaroundina muutamassa jutussa. Roudataan ja pakettiautoa ajetaan. Koitetaan kinuta kioskilta ilmaisia lihapiirakoita keikan jälkeen..

Mä ehkä voisin olla hyvä laulaja. Ainakin rokkistaran elkeet handussa. Nykyisin autotune jokaisen käytettävissä ihan tarpeeks menisi äänikin.

Autotunesta. Muutama vuos sitten oli oscar-kaala. Maapallon suurin livelähetys. Pääesiintyjä madonna. Hyvin meni esitys, koreografiat tansseineen jne. Paitsi autotune oli rikki madonnan laulaessa. Hassu näky, hieno show, mutta solisti rääkyi kammottavasti hyppimisensä aikana. Noh, päivää myöhemmin oli autotunetettu se esitys kuntoon.

Meinaan, aika moninin voi oikeesti olla musiikkin suuntautunut. Koulun pakko laulunkokeet kai tappoi mun sukupolvesta monta laulajaa. Se oli helevettiä seistä luokan edessä joikaamassa jotain ääliöpiisiä.

Onneks joku aikanaan keksinyt roketinrollin.

=DW=

• Anonyymi

Joo nekin on ollut unholassa muistin nyt kun mainitsit ne koulussa olevat laulu tunnit. Voiettä se oli kamalaa kun kaikien aikana piti laulaa, ja pojat varsinkin tekivät ilmeillään olon tukalaksi.
        Sain aina kympin laulusta . Mutta kun itse testasin karoeke koneella laulaa ja äänitin sen puhelimeen, niin ei minun mielestäni ollut kympin arvoista olenkaan, niin pani ajattelemaan että miten se opettaja oikein jakoi niitä numeroita, olisko ollut että olin aina opettajien lemmikki että sen vuoksi. Jos opettaja eläisi vielä niin soittaisin ja kysyisin häneltä miten hän teki arvostelut .
        Onneksi jo lapsena aavistin etten laulanut mitenkään siten että olisin saanut täydet pisteet .yksi poika joka oli kyllästynyt laulu kokeisiin otti ja laulaa päräytti Texasiin keltaruusun, ei ehtinyt kun eka säkeistön niin ope ajoi sen pihalle. Me muut ei ymmärretty miksi poika laitettiin ulos luokka huoneesta .. niin että oli se maailma hieman erilaista ennen ,
        sitten joulujuhlissa sai laulaa sen Armon valkokyyhkyn , niin serkkupoika joka osasi laulaa , esitti sen niin kauniisti että naiset itkivät yleisössä, sitä kuuli keskustelun että tuosta pojasta tulee isona kuuluisa laulaja kun osaa laulaa.
        No hänestä ei tullut laulajaa ainostaan meripelastuksen työläinen .mutta varmaan lauleli ohjatessaan alusta merellä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo nekin on ollut unholassa muistin nyt kun mainitsit ne koulussa olevat laulu tunnit. Voiettä se oli kamalaa kun kaikien aikana piti laulaa, ja pojat varsinkin tekivät ilmeillään olon tukalaksi.
        Sain aina kympin laulusta . Mutta kun itse testasin karoeke koneella laulaa ja äänitin sen puhelimeen, niin ei minun mielestäni ollut kympin arvoista olenkaan, niin pani ajattelemaan että miten se opettaja oikein jakoi niitä numeroita, olisko ollut että olin aina opettajien lemmikki että sen vuoksi. Jos opettaja eläisi vielä niin soittaisin ja kysyisin häneltä miten hän teki arvostelut .
        Onneksi jo lapsena aavistin etten laulanut mitenkään siten että olisin saanut täydet pisteet .yksi poika joka oli kyllästynyt laulu kokeisiin otti ja laulaa päräytti Texasiin keltaruusun, ei ehtinyt kun eka säkeistön niin ope ajoi sen pihalle. Me muut ei ymmärretty miksi poika laitettiin ulos luokka huoneesta .. niin että oli se maailma hieman erilaista ennen ,
        sitten joulujuhlissa sai laulaa sen Armon valkokyyhkyn , niin serkkupoika joka osasi laulaa , esitti sen niin kauniisti että naiset itkivät yleisössä, sitä kuuli keskustelun että tuosta pojasta tulee isona kuuluisa laulaja kun osaa laulaa.
        No hänestä ei tullut laulajaa ainostaan meripelastuksen työläinen .mutta varmaan lauleli ohjatessaan alusta merellä .

Olikohan niillä opettajillakaan kaikilla kovin tarkka sävelkorva.
        Antoivat varalta aina saman numeron, mikä kullakin oli ollut edellisessä todistuksessa.

• Anonyymi

Vaikkei sinusta rumpalia tullutkaan, niin hienosti kuvailit syyn siihen.

Kiitos makeista nauruista!

kylmätotuus

• Anonyymi

Laulut loppuivat syyhyn. Puheäänen muutosta en osaa itse arvioida. Silloin kun vielä laulelin paljon, ihmettelin monta kertaa, miksi puheääni madaltui huomattavasti, kun ääni aukesi. Siis kun äänenaukaisu oli tapahtunut ja ääni virtasi ulos itsekseen ilman sen kummempia yrittämisiä ja äänen tulostamistyötä.

• Hei Paloma! Ääni ainakin yhdessä kellossa voi muuttua paremmaksi, kun tajusin
      osuessani tälle pastalle, että sinullakin on ongelmia Tellukan kanssa,
      Huomasin heti, että Tellukka alkoi vahtia kirjoittamistani ja alkoi ilmoittaa niitä
      poistoon, vaikka niissä ei mitään vikaa ollutkaan.

Vaikuttaa että hänellä on vakavia ongelmia luetun ymmärtämisessä. Ja jos ei ole, niin hänen ilkeydellään ei ole rajoja. Olen seurannut sivusta, kuinka hän käy tutkimassa
      kaikki kirjoitukseni ja miettii varmaankin kuinka niistä saisi väännettyä jotakin, että
      voisi pistää poistoon.

Viimeinen pisara tuli, kun olin avannut ketjun vakavasta aiheesta; "Suomen suurin
      verbaalinen kaatopaikka - sota-ajan perintöä." - Tellukka poistatti suurimman osan
      vastauksista, jäljellä oli vain aloitus ja omat yritykseni puolustaa loppuja viestejä.
      Mutta miltä sellainen näyttää? Suomen suurimmalla keskustelupalstalla? Joten
      pyysin Suomi24 poistamaan nekin. Ja sitten päätin selvittää tämän jutun parhaani mukaan.

Joitakin viestejä Tellukan vastauksen kera olen säästänyt, jotka osoittavat että
      hänellä ei suinkaan ole Jumala mielessä, kun hän kohtaa maamiehiään.
      Tässä ketjussa satuinkin näkemään sitten, kuinka aggressiivista hänen toimintansa
      täällä on.

• Tästä Tellukasta vain sen verran, että hän tuli palstalle kun olin jo ollut pitkään täällä ja aloitti heti alusta pitäen hyökkäilemääm kimppuuni. En oikeastaan edes muista miten kaikki alkoi, koska en pidä kirjaa enkä tallenna viestejä. Mielikuvani on että häm katsoi minun olevan väärässä kaissa Ruotsia koskevia asioissa ja jos kommentoin jotain niin hän oli kärppänä oikaisemassa minun "valheellista" tietoani. Olihan siellä täällä aina jotain korjailtavaa, olen joskus huolimaton ja suurpiirteinen kun kerron jostain tapahtuneesta, koska mielestäni tämä on vain rupattelua, ei täällä olla missään tuomioistuimenedessä, jossa on esitettävä moneen kertaan todistettavissa olevaa fakataa arkipäivän pikku jutuista.

Hän sai myös päähänsä että pidän itseäni jotenkin parempana, kuvittelen itsestäni liikoja, muutan koko ajan juttujani ja olen muutenkin täysin epäkurantti henkilö, jota saa pieksää julkisesti kuin vierasta sikaa. Kaikkki mitä sanoin oli väärin, valheellista, kaikki mitä kirjoitin oli huonosti kirjoitettua. kirjani eivät olleet lukemisen arvoisia, siis kaikki oli pelkkää P****aa.

Hän onseurannut perässäni ketjusta ketjuun, kommentista kommenttiin kuinlahja. josta ei pääse eroon, jonka saan uudelleen joka päivä.

Hän on itse myöntänyt että "sanotaan että minulla on v''''****nen luonne" ja että hän kärsii jonkinlaisesta neuropsykiatrisesta häiriöstä, oliko se asperger, hän on itse sen sanonut. Minä en mene tekemään diagnooseja hänen palstakäyttäytymisensä perusteella, mutta jotain siellä on joka ei ole kokonaan kunnossa.

Oletan hänen vastenmielisyytensä ja muuklaaisvihansa joka kohdistuu etenkin muslimeihin juontuvat ikävistä kokemuksista hänen työelämässään rappusiivoojaana, kun hän joutui siivoamaan heidän jälkiään ja avaamaan ovia arabiaa puhuville miehille. Hänellä on myös ikäviä kokemuksia lasten varhaiskasvatuksesta. T. on ollut varsin avoi kertomaan kokemuksistaan ja taustastaan, etenkin aikaisemmin ja tavallaan hän hakee kontaktia muihin ikätovereihinsa tälläkin palstalla, vaikka hän käyttäytyy kuinse huomionhakuinen pikkulapsi hiekkalaatikolla: turpiin vain ja etenkin niille joiden kanssa hän haluaisi puhua.

Tämä kaikki on todella negatiivista ja surullistakin, koska T. on asioista perillä oleva, älykäs, kulttuuria harrastava ja hänellä on sana hallussaan, mutta hänen sosiaaliset taitonsa ei riitä sopuisaan kommunikointiin palstoilla.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tästä Tellukasta vain sen verran, että hän tuli palstalle kun olin jo ollut pitkään täällä ja aloitti heti alusta pitäen hyökkäilemääm kimppuuni. En oikeastaan edes muista miten kaikki alkoi, koska en pidä kirjaa enkä tallenna viestejä. Mielikuvani on että häm katsoi minun olevan väärässä kaissa Ruotsia koskevia asioissa ja jos kommentoin jotain niin hän oli kärppänä oikaisemassa minun "valheellista" tietoani. Olihan siellä täällä aina jotain korjailtavaa, olen joskus huolimaton ja suurpiirteinen kun kerron jostain tapahtuneesta, koska mielestäni tämä on vain rupattelua, ei täällä olla missään tuomioistuimenedessä, jossa on esitettävä moneen kertaan todistettavissa olevaa fakataa arkipäivän pikku jutuista.

Hän sai myös päähänsä että pidän itseäni jotenkin parempana, kuvittelen itsestäni liikoja, muutan koko ajan juttujani ja olen muutenkin täysin epäkurantti henkilö, jota saa pieksää julkisesti kuin vierasta sikaa. Kaikkki mitä sanoin oli väärin, valheellista, kaikki mitä kirjoitin oli huonosti kirjoitettua. kirjani eivät olleet lukemisen arvoisia, siis kaikki oli pelkkää P****aa.

Hän onseurannut perässäni ketjusta ketjuun, kommentista kommenttiin kuinlahja. josta ei pääse eroon, jonka saan uudelleen joka päivä.

Hän on itse myöntänyt että "sanotaan että minulla on v''''****nen luonne" ja että hän kärsii jonkinlaisesta neuropsykiatrisesta häiriöstä, oliko se asperger, hän on itse sen sanonut. Minä en mene tekemään diagnooseja hänen palstakäyttäytymisensä perusteella, mutta jotain siellä on joka ei ole kokonaan kunnossa.

Oletan hänen vastenmielisyytensä ja muuklaaisvihansa joka kohdistuu etenkin muslimeihin juontuvat ikävistä kokemuksista hänen työelämässään rappusiivoojaana, kun hän joutui siivoamaan heidän jälkiään ja avaamaan ovia arabiaa puhuville miehille. Hänellä on myös ikäviä kokemuksia lasten varhaiskasvatuksesta. T. on ollut varsin avoi kertomaan kokemuksistaan ja taustastaan, etenkin aikaisemmin ja tavallaan hän hakee kontaktia muihin ikätovereihinsa tälläkin palstalla, vaikka hän käyttäytyy kuinse huomionhakuinen pikkulapsi hiekkalaatikolla: turpiin vain ja etenkin niille joiden kanssa hän haluaisi puhua.

Tämä kaikki on todella negatiivista ja surullistakin, koska T. on asioista perillä oleva, älykäs, kulttuuria harrastava ja hänellä on sana hallussaan, mutta hänen sosiaaliset taitonsa ei riitä sopuisaan kommunikointiin palstoilla.

eli voimme todeta, että Paloma ei hyväksy mitään Tellukan mielipiteitä vai miten tämä "juoruilu" palstan toisesta kirjoittajasta pitää tarkoittanee.

Todella ikävää, kun saamme lukea suomalaisella palstalla ruotsalaisten riitelyä.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tästä Tellukasta vain sen verran, että hän tuli palstalle kun olin jo ollut pitkään täällä ja aloitti heti alusta pitäen hyökkäilemääm kimppuuni. En oikeastaan edes muista miten kaikki alkoi, koska en pidä kirjaa enkä tallenna viestejä. Mielikuvani on että häm katsoi minun olevan väärässä kaissa Ruotsia koskevia asioissa ja jos kommentoin jotain niin hän oli kärppänä oikaisemassa minun "valheellista" tietoani. Olihan siellä täällä aina jotain korjailtavaa, olen joskus huolimaton ja suurpiirteinen kun kerron jostain tapahtuneesta, koska mielestäni tämä on vain rupattelua, ei täällä olla missään tuomioistuimenedessä, jossa on esitettävä moneen kertaan todistettavissa olevaa fakataa arkipäivän pikku jutuista.

Muuten hyvä mutta liian pitkässä ajaudut hyvepostailuun loppupäässä

Tottakai a rapit ve näläiset ja os malit ovat todella inhottuja sotkijoita Euroopassa ja uhka, parhailllaan Farage Englannissa kaataa sosdemhallitusta tämän perusteella

Ei siis vain rappusiivoojat

Itsekään et tunne niiden kulttuureja etkä puhu rapiaa, näjää etkä maliaa, niin turhaa porukkaa ettei riksdagenissakaan ole juuri niiden osaajia

Aspergerien tunnuspiirre on kiltteys. Ne pärjäävätkin usein sen takia hyvin, kun ne kiltteinä kuuntelevat ja noudattavat opettajaa tarkasti

• Anonyymi kirjoitti:

eli voimme todeta, että Paloma ei hyväksy mitään Tellukan mielipiteitä vai miten tämä "juoruilu" palstan toisesta kirjoittajasta pitää tarkoittanee.

Todella ikävää, kun saamme lukea suomalaisella palstalla ruotsalaisten riitelyä.

Tässä eiole mitään, mitä T. ei olisi itse avoimesti kertonut palstalla jossainvaiheessa.
        En ole missään kohtaan sanonut etteikö T. ole usein oikeassa. Kysymys onkin asenteista, hänen asennoitumisestaan minua kohtaan ja maalittamisesta joka on jatkunut varmaan jo pitkälle toistakymmentä vuotta.

Minustakin tämä riitely on erittäin epämiellyttävää, olivatpa osapuolet kuka tahansa.
        Tämä on vastaus mdk-mdk:n ylläolevaan kommenttiin.. Jos nämä jatkuvat viestien katoamiset ilman näkyvää syytä ovat hänen käsialaansa, niin asiaan täytyy jollaintavalla puuttua, koska tämä on palstaterrorismia.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Toivottavasti hänen kaverinsa antavat hänelle "lopputilin ja Tellukka pääsee
        siivoushommiin. Tämän muotoinen sosiaalinen kanssakäyminen ei ole näkö-
        jään hänen heiniään.

Olin valvella melkein neljään ja seurasin, kun jotakin meni pieleen "yösiivoo-
        jilla, samalla kun minä kirjoittelin heille ohjeita (heidän yrittäessään vaihtaa
        wi-fistä wlaniin tai päinvastoin):
        Pistäkää Tellukka jäähylle! tai Tellukka ei ymmärrä lukemaansa.

Tellukkaan meni luottamus heti alkuun. Viimeisistä viesteistä otin kopiot, kun
        hän alkoi v-----lla ja sellaisen ihmisen, joka valvoo palstoja pitäisi olla hyvinkin
        korrekti ilmaisuissaan. - Olen siis ollut valveilla melkein neljään ja aio nyt
        parsia yöuniani! - Hyvää päivänjatkoa!

• Anonyymi
        mdk.mdk kirjoitti:

Toivottavasti hänen kaverinsa antavat hänelle "lopputilin ja Tellukka pääsee
        siivoushommiin. Tämän muotoinen sosiaalinen kanssakäyminen ei ole näkö-
        jään hänen heiniään.

Olin valvella melkein neljään ja seurasin, kun jotakin meni pieleen "yösiivoo-
        jilla, samalla kun minä kirjoittelin heille ohjeita (heidän yrittäessään vaihtaa
        wi-fistä wlaniin tai päinvastoin):
        Pistäkää Tellukka jäähylle! tai Tellukka ei ymmärrä lukemaansa.

Tellukkaan meni luottamus heti alkuun. Viimeisistä viesteistä otin kopiot, kun
        hän alkoi v-----lla ja sellaisen ihmisen, joka valvoo palstoja pitäisi olla hyvinkin
        korrekti ilmaisuissaan. - Olen siis ollut valveilla melkein neljään ja aio nyt
        parsia yöuniani! - Hyvää päivänjatkoa!

Jospa laikkaisit ivaamasta, kun et tiedä tuosta.

" (heidän yrittäessään vaihtaa
        wi-fistä wlaniin tai päinvastoin):"

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tässä eiole mitään, mitä T. ei olisi itse avoimesti kertonut palstalla jossainvaiheessa.
        En ole missään kohtaan sanonut etteikö T. ole usein oikeassa. Kysymys onkin asenteista, hänen asennoitumisestaan minua kohtaan ja maalittamisesta joka on jatkunut varmaan jo pitkälle toistakymmentä vuotta.

Minustakin tämä riitely on erittäin epämiellyttävää, olivatpa osapuolet kuka tahansa.
        Tämä on vastaus mdk-mdk:n ylläolevaan kommenttiin.. Jos nämä jatkuvat viestien katoamiset ilman näkyvää syytä ovat hänen käsialaansa, niin asiaan täytyy jollaintavalla puuttua, koska tämä on palstaterrorismia.

Vainoharhaa, Etköhän se ole sinä, joka eniten olet käynyt ylläpitoon ruikuttamassa.

Huvittavaa tuo sinun asenteesi, eli hyväksyt oman "juoruilun", mutta et sitä, kun joku "juoruu" sinusta ja jos nyt rehellisiä ollaan, niin se mitä kirjoitit tuossa Tellukasta, niin pätee pitkälti myös sinuun.

• Anonyymi kirjoitti:

Jospa laikkaisit ivaamasta, kun et tiedä tuosta.

" (heidän yrittäessään vaihtaa
        wi-fistä wlaniin tai päinvastoin):"

En tosissaankaa tiijä mitä tapahtui, iänenkäytto olj kovvoo:
        Meinasinnii huutoo: Tarttooko apuva? Tuonko kööttä?
        Pasmat siellä kaet olj sekasi.

• Anonyymi
        mdk.mdk kirjoitti:

Miten niin meinasit?

Sinähän täällä olet ollut viime aikoina ns. "suuna ja päänä".

• mdk.mdk kirjoitti:

Se olj nimittäen iänilähetys, tuo yöllinen. - . Kivahan se on suaha iänittee
        niin extravakanttia lähetystä kesken tekstin. Siinä olj mukana miesiänihhii,
        liekö Tellukan poeka. Melekeen ku kahtos valavontavilmiltä, että sinun
        kämpääs murraavvuttaan justiisa nyt ku se iäni lähti kääntiin, vaen äkkiä
        se iäni loppu ku miesiäni komenti vissiin Tellukata että ottaa sen wlanin
        poes (se ku kulukoo ratioualloilla).

Oeshan ne Tellukka & Co suattanna siinä viestijä poesviskelleessään
        antoo yöraportin: --Ja tässä lentää kuarella MdK:n viestinippu häeriköen-
        nistä. Näetä linkkijä myö ee tarvita, myö osataan jo iha ite nämä juitsut.
        Kilipailusyistä myö ee niitä kilipailijoella haluta esitellä.

Ja sitte vaekka piättee lähetys niinku Markus-setä aekonaan: Kuulemiin,
        kuulemin, kuulemiin! -- Ja sano sitte: Nyt tämä poeka lähti paskalle!

• Anonyymi
        mdk.mdk kirjoitti:

Ollaanko jo niin pitkällä että kuulet ääniäkin päässäsi.
        Harhoja olet nähnyt jo jonkun aikaan niinkuin ystävättäresi Palomakin.

• Paloma.se01 kirjoitti:

"""Hän on itse myöntänyt että "sanotaan että minulla on v''''****nen luonne" ja että hän kärsii jonkinlaisesta neuropsykiatrisesta häiriöstä, oliko se asperger, hän on itse sen sanonut."""

Muistat nyt kyllä ihan väärin.
        Enhän se minä ole, jolla on se asberger, vaan se sinun ottosi, oman kertomasi mukaan.
        Vaikka tiedä sinun jutuistasi sitten muutenkaan mikä on fiktiota ja mikä faktaa, koska näinhän olet mieltä:
        """ ei täällä olla missään tuomioistuimenedessä, jossa on esitettävä moneen kertaan todistettavissa olevaa fakataa arkipäivän pikku jutuista."""

Muutenkaan ei minulla muita nepsydiagnooseja (ei ainakaan virallisesti todettuja) kuin mitä lienen näiltä palstapsykologeilta (sinä mukaan luettuna) saanut vuosien mittaan.

• Paloma.se01 kirjoitti:

"""Jos nämä jatkuvat viestien katoamiset ilman näkyvää syytä ovat hänen käsialaansa, niin asiaan täytyy jollaintavalla puuttua,"""

Myönnän ilmoittaneeni aikoinaan kymmeniä, ellen satojakin viestejä.
        Mutta eihän minulle tullut villeimmissä kuvitelmissakaan mieleen, että ne massapostatut seksikontaktilinkit olisivat olleet sinun ja mdk:n käsialaa, jotka tukkivat silloin kaikki palstat.

Ylläpito sen varmaan sai selville, koska blokeerasivat kaikki Suomen ulkopuolelta tulevat viesti moneksi kuukautta.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

"""Jos nämä jatkuvat viestien katoamiset ilman näkyvää syytä ovat hänen käsialaansa, niin asiaan täytyy jollaintavalla puuttua,"""

Mutta eihän minulle tullut villeimmissä kuvitelmissakaan mieleen, että ne massapostatut seksikontaktilinkit olisivat olleet sinun ja mdk:n käsialaa, jotka tukkivat silloin kaikki palstat.

Ylläpito sen varmaan sai selville, koska blokeerasivat kaikki Suomen ulkopuolelta tulevat viesti moneksi kuukautta.

Siis että mitä? Löytyikö nyt syyllinen niille kontaktilinkeille, joita tuli järkyttävä määrä.
        Ilmoitin niistä monta, monta kertaa.
        Ja varmasti monet muutkin tekivät niin.

• Anonyymi kirjoitti:

Ollaanko jo niin pitkällä että kuulet ääniäkin päässäsi.
        Harhoja olet nähnyt jo jonkun aikaan niinkuin ystävättäresi Palomakin.

No hyvee päevee Tellukka! Mitenkäs ne yötyöt sujuvat? Olj hyvä, ettei
        mulla ollu kuulolaetteet piällä, kyllä työ issoo iäntä pijittä. Luulin, että
        suapi nähä ihan livenä ku käs vilahti, taes olla sinun käs, ku otit sen wlanin
        poes. Kaks kertoo sipasit sitä wlania ja johtoo syrjään. Ja tekstiä siinä
        ryttyytit palstalle. Myöhän ihan sättäiltiin, ku minä kirjotin laetahuomaa-
        tuksia. Se mies näätti niin nuorelta, että uattelin, että oeskoon se poekas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhat kaunat tulevat esiin.

• Anonyymi
        mdk.mdk kirjoitti:

Asutteko te mdk.mdk ja Tellu samassa talossa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin meinasit?

Sekoittanut monta ketjua. Päällepäsmäröinyt kaikissa.

• Anonyymi
        mdk.mdk kirjoitti:

Ei helvata tuota murretta. Samma på svenska. Tack

• Anonyymi kirjoitti:

Minä asun kotona ja niin kaet se assuu Tellukkahhii.

• Anonyymi kirjoitti:

Pistä muljaattaja piälle.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Yhtä hyvin ne saattoivat olla sinun laittamiasi, jos kerran Suomen ulkopuolelta tulivat.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös murteet ole sääntöjen vastaisia?

• Anonyymi kirjoitti:

Ei onneksi.
        Tässä talossa asuu nykyisin vain ihan normaaleja ihmisiä.

• Tellukka kirjoitti:

"""Hän on itse myöntänyt että "sanotaan että minulla on v''''****nen luonne" ja että hän kärsii jonkinlaisesta neuropsykiatrisesta häiriöstä, oliko se asperger, hän on itse sen sanonut."""

Muistat nyt kyllä ihan väärin.
        Enhän se minä ole, jolla on se asberger, vaan se sinun ottosi, oman kertomasi mukaan.
        Vaikka tiedä sinun jutuistasi sitten muutenkaan mikä on fiktiota ja mikä faktaa, koska näinhän olet mieltä:
        """ ei täällä olla missään tuomioistuimenedessä, jossa on esitettävä moneen kertaan todistettavissa olevaa fakataa arkipäivän pikku jutuista."""

Muutenkaan ei minulla muita nepsydiagnooseja (ei ainakaan virallisesti todettuja) kuin mitä lienen näiltä palstapsykologeilta (sinä mukaan luettuna) saanut vuosien mittaan.

Kyllä se taisit kuitenkin olla sinä joka vilautti tuollaista mahdollista diagnoosia täällä palstalla, minulle ei olisi tullut mieleenikään, koska kaikki muut aspergerit jotka tunnen on kilttejä ja syrjään vetäytyvia ja sinä olet aina kahdella jalalla kuin persieseen ammuttu karhu.
        Pitäis melkein käydä jättämässä sun ovellesi iso purkki piparkakkuja.

(sinun spesiaaliteettisi on kiemurtelu; kaikki mitä joku muu sanoo muuttuuki nihan toiseksi ja mieluimmin sanojan omaksi syyksi. Vähän kuin rauhannneuvottelut Putinni kanssa; syy on aina uhrissa ja hyökkäyksen kohteessa.Ei rauhaa rakenneta näillä ehdoilla. Mutta usko pois, minä en mitään muuta niin hartaasti toivo, kunettä jättäisit minut rauhaan. )

• Anonyymi kirjoitti:

Yhtä hyvin ne saattoivat olla sinun laittamiasi, jos kerran Suomen ulkopuolelta tulivat.

kylmätotuus

Ei, kun täällähän paheksutaan sitä, että minä poistatin niitä. Siis p o i s t a t i n, en postannut

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

En voi olla puuttumatta tähän kommenttiisi.

On tosiasia, mitä kukaan rehellinen ihminen ei voi kiistää, että Tellukka seuraa sinua kuin hai laivaa, ja kommentoi joka ikistä kirjoitustasi vähemmän positiivisesti.
        Naljailu on hänellä verissä. Näin on ollut jo 10 vuotta, enkä usko sen muuttuvan.
        En muista hänen kirjoittaneen yhtään kommenttia, joka ei jotain negatiivista ole sisältänyt.
        Poikkeuksena on eräs nimimerkki 60 plus palstalla, joka säästyi keljuilulta.

Tellukka on laisensa ja viisainta on sivuuttaa hänen kommenttinsa, jos ne eivät aivan mahdottomuuksiin mene.
        "Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä."

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On tosiasia, mitä kukaan rehellinen ihminen ei voi kiistää, että Tellukka seuraa sinua kuin hai laivaa, ja kommentoi joka ikistä kirjoitustasi vähemmän positiivisesti.
        Naljailu on hänellä verissä. Näin on ollut jo 10 vuotta, enkä usko sen muuttuvan.
        En muista hänen kirjoittaneen yhtään kommenttia, joka ei jotain negatiivista ole sisältänyt.

Tellukka on laisensa ja viisainta on sivuuttaa hänen kommenttinsa, jos ne eivät aivan mahdottomuuksiin mene.

kylmätotuus

Huono muisti sitten sinullakin.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Kyllä se taisit kuitenkin olla sinä joka vilautti tuollaista mahdollista diagnoosia täällä palstalla, minulle ei olisi tullut mieleenikään, koska kaikki muut aspergerit jotka tunnen on kilttejä ja syrjään vetäytyvia ja sinä olet aina kahdella jalalla kuin persieseen ammuttu karhu.

(sinun spesiaaliteettisi on kiemurtelu; kaikki mitä joku muu sanoo muuttuuki nihan toiseksi ja mieluimmin sanojan omaksi syyksi. Vähän kuin rauhannneuvottelut Putinni kanssa; syy on aina uhrissa ja hyökkäyksen kohteessa.Ei rauhaa rakenneta näillä ehdoilla. Mutta usko pois, minä en mitään muuta niin hartaasti toivo, kunettä jättäisit minut rauhaan. )

"""Kyllä se taisit kuitenkin olla sinä joka vilautti tuollaista mahdollista diagnoosia täällä palstalla, minulle ei olisi tullut mieleenikään ..."""

Huono muistisi tekee sinulle tepposia. Vaan eipä tuo ole ensimmäinen kerta.
        Sekoitat minut nyt erääseen toiseen palstoilla vieläkin aktiiviseen nimimerkkiin. Jääköön nikki mainitsematta, mutta itse hän sen tietää.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

" sinä olet aina kahdella jalalla kuin persieseen ammuttu karhu."

Heh! Montako jalkaa sinulla on. Nelinkontinko siellä liikutaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Tellukka ei koskaan säti palstalla Suomea ja suomalaisia, kuten jokitörmän asukilla on tapana.
        Lisäksi hänellä on hyvä hoksa, sopivasti teräväkielinen .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huono muisti sitten sinullakin.

Joskus tuntuu, että muistan asioita liiankin hyvin.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Pata kattilaa soimaa.
        Kyllä sinäkin tuon "seuraamisen" hallitset määrättyjen nikkien kohdalla.

• Tellukka kirjoitti:

Ei onneksi.
        Tässä talossa asuu nykyisin vain ihan normaaleja ihmisiä.

Minä asun ihan normaalien naapureitten kanssa, ei p-kärpäset ole aina perässä.

• Anonyymi
        mdk.mdk kirjoitti:

Minä asun ihan normaalien naapureitten kanssa, ei p-kärpäset ole aina perässä.

Mitä nyt käväisevät p-kärpäset tietskarisi näyttöä lähmimässä :)))

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kateus in ainoa syy kun aletaan maalittaminen yhtä ihmistä kohtaan.
        Tiedän samantyylisen tapauksen muualla , ja se loppui siihen että ijåhmisen ei saanut olla mukana, koska sotki joka keskustelun . Toisaalta kukaan ei voi sille mitään jos on sairas jotenkin! Mutta sen ei saisi koskettaa ihmisiä joilla vaan on halu keskustella palstalla asioista , sillä jokainen keskustelu menee mönkään saman häirikön vuoksi. Usein omaiset puuttuvat asiaan jos liikaa loukkaa ihmisiä joita ei edes tunne , sillä se ei ole kenenkään oikeus koko ajan vainota yhtä ja samaa ihmistä , jota ei edes tunne . Seurannan on otettava vastuu tälläisestä , keskusteluja on siksi että ihmiset saavat kertoa mielipiteitä , eri asioista ja kenenkään ei tarvitse pelätä kirjoittaessaan että saa ilkeyttä osakseen asioista mistä kirjoittaa,
        Samalla kun tavallisesti nämä tyypit eivät ole edes parannettavissa , siksi seurannan olisi katseltava mitä kaikkea ihminen on saanut aikaan ja pahoittanut toisen mielen kerta kerran jälkeen .
        Sitä ei kenenkään tartte puolustaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin meinasit?

Aiis siksihän palsta onkin olemassa että täällä ollaan keskustelemassa. Asioista joten sinun
        ” suuna päänä ” paljasti taas kerran että silmällä pidät ihmisiä. Minä en edes tietäisi ketä täällä on ollut suuna päänä. Jos nyt ei lasketa ilkeää mukaan — vai ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Siis sivuuttaa ?????
        Ensinnäkin se näkyy se teksteissä että on aina asialla kun Paloma kirjoittaa jotakin. Miksikä sitä muuksi sanotaan kun vainoamiseksi kun vääntää tavallisesta asiasta jotakin muuta mitä se on. Eikö se ole vainoamista Minusta se on juuri sitä.
        Miksi ihmisten pitäisi hyväksyä kaikki loukkaukset mitä latelee . Ja sivuuttaa silloin kun hän menee henkilökohtaisuuksiin . Tavallisesti silloin tehdään ilmoitus. Kun kommentoi loukkaavasti , se ei kuulu palstan sääntöihin ,
        Saa olla laisensa mutta se ei tarkoita etteikö hänelle kuulu samat säännöt kun muilekkin .
        Ihminen jolla on ainoastaan tarve loukata toista ihmistä,ei ole terve mieleltään ,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tellukka ei koskaan säti palstalla Suomea ja suomalaisia, kuten jokitörmän asukilla on tapana.
        Lisäksi hänellä on hyvä hoksa, sopivasti teräväkielinen .

Hoksa ?
        En ole nähnyt yhtäkään hänen kirjoitustaan älykkäänä . Teräväkielinen ihminen ei ole koskaan elämässään päässyt pitkälle esim työelämässään . Usein ovat alipalkatuista töissäkin, kohtelevat sielläkin huonosti kolleegoitaan.
        Meidän töissä oli yksi samanlainen tyyppi lyhyen ajan vaan sai lähdöt kun loukkasi kaikkia ihmisiä väännellen asioista .
        Ilkeyttä ei tarvitse hyväksyä ryhmissä silloin on kaikkien oltava yksimielisiä siitä että muutos on tapahduttava ketään ei tartte loukata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hoksa ?
        En ole nähnyt yhtäkään hänen kirjoitustaan älykkäänä . Teräväkielinen ihminen ei ole koskaan elämässään päässyt pitkälle esim työelämässään . Usein ovat alipalkatuista töissäkin, kohtelevat sielläkin huonosti kolleegoitaan.
        Meidän töissä oli yksi samanlainen tyyppi lyhyen ajan vaan sai lähdöt kun loukkasi kaikkia ihmisiä väännellen asioista .
        Ilkeyttä ei tarvitse hyväksyä ryhmissä silloin on kaikkien oltava yksimielisiä siitä että muutos on tapahduttava ketään ei tartte loukata.

Aikaisemmin olet kehunut kuinka hyvä ja sopuisa työyhteisö teillä oli, ettei koskaan mitään riitaa :)))

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aiis siksihän palsta onkin olemassa että täällä ollaan keskustelemassa. Asioista joten sinun
        ” suuna päänä ” paljasti taas kerran että silmällä pidät ihmisiä. Minä en edes tietäisi ketä täällä on ollut suuna päänä. Jos nyt ei lasketa ilkeää mukaan — vai ?

Siis jotain pidät tarkasti silmällä kuitenkin :))))

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Yleensä, keskusteluun osallistuvat molemmat osapuolet,
        jos mukana on vain kaksi, se on vuorottaisia puheenvuoroja,

Tuntuu, että sinä kokoat kaikki vuosien puheen vuoret teidän kahden keskusteluista tähän yhteen yllä olevaan viestiin.
        Emme me kaikki taida odottaa niiden uusintaa,
        vaikka joukossa on varmasti niitä joille ne tarjoavat taas uutta virtaa olla mukana puntaroimassa, kumpi teistä on parempi,
        kumpi ilkeilee paremmin ja kumpi on oma suosikki jonka puolesta toista moititaan.

Tämähän on joukkotappelua!

On tuo ja tuo porukka joka lyö toista ja toista.

Ihania naurettavuuksia tarjolla!

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

"Hän sai myös päähänsä että pidän itseäni jotenkin parempana, kuvittelen itsestäni liikoja, muutan koko ajan juttujani".

Niin sinä teetkin. Tarkkanäköisesti huomattu Tellukalta.

• Anonyymi

Ei ole vuosikymmeniin muuttunut. Vahvistunut vaan.

• Anonyymi

Onneksi kelloni ei puhu minulle.
      Sen jos kuulisin hakisin apua.

Haamuja en kuule ja oma ääni on yhä matala.
      Sitäkään ei kuulu öiseen aikaan
      Pitääkö olla huolissaan?

Lähetän kysymyksen talkkariin, siellähän saa kysyä tuosta huolestumisesta, tai vieläkö se ohjelma jatkuu?

• Anonyymi

En tiedä kenen päässä ääni on muuttunut, ei kun kellossa,
      mutta olen huolissani ja vähän peloissanikin.
      Mihin tämä 80+ on menossa?

Paras tapa on ohittaa rekattujen riidat.

Onko ristisanan ratkojia?

• Anonyymi

Minä ratkon usein ristikoita.

kylmätotuus

• Anonyymi

Itse etsin sanoja sanaristikosta, mahjongia pelaan, sana-arvauksia...

• Anonyymi

Minäkään en juuri kirjoittele tuonne "Keinutuoliin". Ei riidat kiinnosta. Muutoinkin on niiden mummojen harrastukset toiset, kuin itselläni.

• - Onko ristisanan ratkojia? -

Ratkon ristikoita ja sudokuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäkään en juuri kirjoittele tuonne "Keinutuoliin". Ei riidat kiinnosta. Muutoinkin on niiden mummojen harrastukset toiset, kuin itselläni.

Luin kiikkustuolin tämän päiväiset ja siellä sanottiin palstalla keskusteltavan kiikkustuolista.
        En ole löytänyt kuin tuon yhden ainoan maininnan "keinutuolista". Huoh! Niinku mä etsin jotain uutta riitaa olevan jossain. En jaksa enää kiinnostua poistoista ja kahden-kolmen rekatun riidoista. Että on rankkaa etsiä sopiva riita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luin kiikkustuolin tämän päiväiset ja siellä sanottiin palstalla keskusteltavan kiikkustuolista.
        En ole löytänyt kuin tuon yhden ainoan maininnan "keinutuolista". Huoh! Niinku mä etsin jotain uutta riitaa olevan jossain. En jaksa enää kiinnostua poistoista ja kahden-kolmen rekatun riidoista. Että on rankkaa etsiä sopiva riita.

Kysäise tellulta. Hän kyllä tietää palstat, missä riidellään. Missä riita, siellä Tellu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiikkustuoli on oma osionsa.
        Niitä asioita en julisteta täällä, koska siellä on oma keskustelu yhteisönsä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiikkustuoli on oma osionsa.
        Niitä asioita en julisteta täällä, koska siellä on oma keskustelu yhteisönsä.

Hassua. Täältä viedään, kopioisaan ja kerrotaan asioita siellä. Onko jotenkin "siistimpää" keskustella vain siinä yhteisössä samasta asiasta.
        Täytyyhän liikenteen olla kaksisuuntaista ja sieltä tuoda asioita tänne. Saavat sitten siunailla, että kiikkustuolista on "keskusteLTU :)
        .Joten, huomasin emännän osallistumiskäskyä nopeasti noudatetun ja yritystä saada riitaa keskenään ja täältä sinne kannettuna. :))

• Anonyymi

Ohittaa , siis silloin hyväksytää ilkeily kun ohitetaan , ilkeän on lopetettvatva ilkeilemistä ja sotkemasta joka ketjua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ohittaa , siis silloin hyväksytää ilkeily kun ohitetaan , ilkeän on lopetettvatva ilkeilemistä ja sotkemasta joka ketjua.

Totta. Joten lopeta heti. Ja todellakin opettele ohittamaan eli hyppimään yli, kun ei miellytä. Sillä lailla tunnut viisaammalta.

• Anonyymi

Minua kummastuttikin, kun usea rekattu riensi kehumaan tätä herkkäkuuloista, kun hän saapui palstalle. Oliko ns. pelko pe****sä, että joutuu muuten kohteeksi. Ilmeisesti aiemmin ollut jo netistä tuttu.

Sudokuja välillä täyttelen ja mahjonkia pelaan.

• Anonyymi

En ymmärrä sudokuista tuon taivaallista, mutta ristikot on intohimo.
        Kurjaa tämä sopankeitto kaikkineen, minä en kuule vasemmalla lainkaan ja näkökin heikko.
        Mahjong on minullakin tässä auki, olen päässyt läpi kolme peliä peräkkäin, nyt on häviö häämöttämässä.

• Anonyymi

Juu laajasti tunnettu kaikilla samaa sanontaa. Oikea ” rivjärn” äsusokusta en ymmärtä mitään ,yksi ystävä kertoi että hön oikein rakastaa niitä tehdä. En liioin ole koskaan ollut erikoisemmin kiinnostunut ristikoista josku kyllä tehnyt mutta se ei anna minulle mitään.joten kullakin omat niksinsä harrastuksena .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu laajasti tunnettu kaikilla samaa sanontaa. Oikea ” rivjärn” äsusokusta en ymmärtä mitään ,yksi ystävä kertoi että hön oikein rakastaa niitä tehdä. En liioin ole koskaan ollut erikoisemmin kiinnostunut ristikoista josku kyllä tehnyt mutta se ei anna minulle mitään.joten kullakin omat niksinsä harrastuksena .

Korjaus piti olla Sudoku eikä( äsusokusta ) taas oli väärän maan asennukset ja ei osannut sanaa tämä niin ” viisas” tabletti .

• Anonyymi

WOW-sanapelejä ratkon ja sucdokuja.

• Anonyymi

Hyvää yötä kaikille. Olisiko aika sulkea tämä ketju, ettei sekoittaisi sairaiden ihmisten olotiloja lisää.

• Anonyymi

Hyvää yötä! Sopii sulkea tämä ja tyrehdyttää muistakin ketjuista "palopesäkkeet" koskien poistoja.

• Tällä Suomi 24:ssä tehdään aina välillä kyselyjä siitä miten palvelua voisi parantaa. Ehkä kannattaa osallistua niihin tai sitten Suomi24 blogiin joka taitaa kylläkin olla tauolla nyt. Tai sitten:
      https://keskustelu.suomi24.fi/suomi24
      Me emme keskenään puhumalla saa ääntä kellossa muuttumaan, vaan valitukset on tehtävä oikeaan instanssiin.
      Minä allekirjoittaisin seuraavat ehdotukset:

kokopäivätyöntekijöitä entistä enemmän ylläpitoon.
      aktiivimpi kehitystiimi
      Nettietiketin ja sääntöjen tarkempi noudattaminen
      (Miksi kirjoittaa että "Toisten käyttäjien henkilöiden loukkaaminen ja herjaaminen kuuluu myös asiattomaan sisältöön." jos se kuitenkin sallitaan?)

• Anonyymi

Oletko valmis maksamaan kokopäivätyöntekijöiden palkat, kuin myös tämän aktiivisen kehitystiimin?

• Anonyymi

....mainostaminen ja markkinointi on kielletty säännöissä, mutta silti se kuitenkin täällä menee läpi. Se on sitä nettietikettiä, kun noudatetaan ohjeita. pyrsk

• Anonyymi kirjoitti:

....mainostaminen ja markkinointi on kielletty säännöissä, mutta silti se kuitenkin täällä menee läpi. Se on sitä nettietikettiä, kun noudatetaan ohjeita. pyrsk

Jos tarkoituksenasi on vihjailla että itse syyllistyn sääntöjen rikkomiseen niinolet väärässä..
        En myy enkä markkinoi kirjojani, mutta ei ole kiellettyä informoida kirjoistani ja niiden saatavuudesta kirjastoista.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Jos tarkoituksenasi on vihjailla että itse syyllistyn sääntöjen rikkomiseen niinolet väärässä..
        En myy enkä markkinoi kirjojani, mutta ei ole kiellettyä informoida kirjoistani ja niiden saatavuudesta kirjastoista.

Siinähän ne kirjasi taitavat kirjastossa olla laatikossa, jonka yläpuolella lukee: "Lainatkaa vaikka säälistä".
        Alapuolella lukee vähän pienemmällä:"Kirjat, joita kukaan ei ole lainannut".

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Olet kyllä uskomaton tapaus, melkoinen jääräpää. "n minä, en minä, en minä"

• Anonyymi

Nuo ehdotukset eivät kyllä tehoa teidän jatkuvaan riitelyyn. Se on kuvottavaa. Vanhat akat tappelee netissä, huoh!

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Eiköhän täällä ole moni nähnyt tuon sinun mainostamisen ja moni näki myös sen suoranaisen myynnin, jota teit täällä sen ensimmäisen kirjasi kera.

(profiilissa näet sähköpostini, laita sinne tietosi, niin minä lähetän kirjani ja tilinumeron johon voit maksaa sen) myyntiä vai ei?

Mainostit myös "julkkari-tapahtumaa" ja nehän ovat myös paikkoja, jossa kirjaa myydään.

Hupaisaa muuttaa sana mainostaminen informoinniksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän täällä ole moni nähnyt tuon sinun mainostamisen ja moni näki myös sen suoranaisen myynnin, jota teit täällä sen ensimmäisen kirjasi kera.

(profiilissa näet sähköpostini, laita sinne tietosi, niin minä lähetän kirjani ja tilinumeron johon voit maksaa sen) myyntiä vai ei?

Mainostit myös "julkkari-tapahtumaa" ja nehän ovat myös paikkoja, jossa kirjaa myydään.

Hupaisaa muuttaa sana mainostaminen informoinniksi.

Siitä on kahdeksan vuotta aikaa ja muita kirjojani enole tarjonnut myyntiin täällä. Julkkarit eli kirjan lanseeraaminen on tilaisuus jossa voi yleensä ostaa kirjan, jos haluaa. Minulla ei ollut kirjat vielä edes tulleet julkistamistilaisuuden yhteydessä vaan sain lainata kustantamon kappaleita esiteltäväksi.

Mutta kovasti sinua harmitti asia, koska vaivauduit tellentamaan senaikaisen profiilipäivitykseni.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Siitä on kahdeksan vuotta aikaa ja muita kirjojani enole tarjonnut myyntiin täällä. Julkkarit eli kirjan lanseeraaminen on tilaisuus jossa voi yleensä ostaa kirjan, jos haluaa. Minulla ei ollut kirjat vielä edes tulleet julkistamistilaisuuden yhteydessä vaan sain lainata kustantamon kappaleita esiteltäväksi.

Mutta kovasti sinua harmitti asia, koska vaivauduit tellentamaan senaikaisen profiilipäivitykseni.

Mikä helvetti saa sinut kuvittelemaan, että minua harmitti ja enkä todellakaan ole tallentanut sinun kirjoituksiasi. Minua vaan tympii tuo sinun väittämäsi/valehtelusi, ettet ole mainostanut, markkinoinut ja myynnyt tällä palstalla, joten laitoin faktatietoa.

En revi kirjoituksiani hatusta, kuten näytät sinä tekevän .

Nyt on jo pakko kysyä, että oletko sama henkilö, kuin tuo "käden näkijä", kun tuollaista minusta keksit.

• Anonyymi kirjoitti:

Mikä helvetti saa sinut kuvittelemaan, että minua harmitti ja enkä todellakaan ole tallentanut sinun kirjoituksiasi. Minua vaan tympii tuo sinun väittämäsi/valehtelusi, ettet ole mainostanut, markkinoinut ja myynnyt tällä palstalla, joten laitoin faktatietoa.

En revi kirjoituksiani hatusta, kuten näytät sinä tekevän .

Nyt on jo pakko kysyä, että oletko sama henkilö, kuin tuo "käden näkijä", kun tuollaista minusta keksit.

Minä olen vain minä.
        Ja tämä kahdeksan vuotta sitten tapahtunut linkitys profiilissani (jonka poistin ja se ei toistunut neljän seuraavan kirjani ilmestyttyä) aiheutti sinulle niin paljon harmia ja vahinkoa, että kaikkien näiden vuosien jälkeen kannat minulle vieläkin kaunaa sen takia?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Minä olen vain minä.
        Ja tämä kahdeksan vuotta sitten tapahtunut linkitys profiilissani (jonka poistin ja se ei toistunut neljän seuraavan kirjani ilmestyttyä) aiheutti sinulle niin paljon harmia ja vahinkoa, että kaikkien näiden vuosien jälkeen kannat minulle vieläkin kaunaa sen takia?

Ei näytä menevän jakeluun sulle.

Joten selvennetään taas kerran eli älä vaadi muilta sääntöjen noudattamista, kun ne säännöt unohtuu sinultakin.

Et sinä ole minun silmissäni mitään muuta, kuin yksi kirjoittaja täällä muiden joukossa, joten en tunne sinua kohtaa harmia enkä vahinkoa eli mistä tuntisin kaunaa?
        Sinä ehkä kuvittelet olevasi muita parempi ja toki saat kuvitellakin, mutta älä jauhaa pashaa kaunoista ja harmeista, niillä teet itsestäsi vain huvittavan "tapauksen".

• Anonyymi

Kunnon koiratappelut vain piristää vanhuksen päivän harmautta.
      Eilen oli jo hyvällä alulla.

• Näissä meidän vanhusten virtuaalitappeluissa ei kuitenkaan veri lennä ja hampaita irtoile.
        Nämä on ihan turvallisia.
        Nuoret ne vielä jaksavat livenä, mitä me iäkkäät vain virtuaalisesti.

Eilen likka kertoi, että heidän koululleen tarvittiin (taas kerran) poliisit ja ambulanssia, kun pojat ottivat yhteen välitunnilla. Koulun kuraattori oli jäänyt katsomaan amulanssin perään kyyneleet silmissä ja jonkun irronnut hammas kädessään.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Näissä meidän vanhusten virtuaalitappeluissa ei kuitenkaan veri lennä ja hampaita irtoile.
        Nämä on ihan turvallisia.
        Nuoret ne vielä jaksavat livenä, mitä me iäkkäät vain virtuaalisesti.

Eilen likka kertoi, että heidän koululleen tarvittiin (taas kerran) poliisit ja ambulanssia, kun pojat ottivat yhteen välitunnilla. Koulun kuraattori oli jäänyt katsomaan amulanssin perään kyyneleet silmissä ja jonkun irronnut hammas kädessään.

Mitään riitoja ei kyllä kukaan muu kaipaa kun sinä,

• Anonyymi kirjoitti:

Mitään riitoja ei kyllä kukaan muu kaipaa kun sinä,

Eipä tuota tarvinnut kauan kaipaillakaan.

• Anonyymi

Niin eräänlaisen vanhusten piristystä . ?
        Kun tässä ei ole edes riidellyt miehensäkkään kanssa koskaan , eikä kenenkään muidenkaan niin tuntuu sairaalta että joku jopa pitää riitaa luonnollisena
        Siis jos on sillä tasolla vielä vanhanakin että riidat piristää niin ei voi kun ihmetellä
        Mutta siihenkin ilmeisesti vaikuttaa kasvatus kotona millaista se on ollut! Myöhemmin työn valinta. Missä piireissä tuntee olevansa kotona ——— riitelemällä
        Mutta jos on ollut työpaikassa missä on paljon muitakin ihmisiä niin asia asioiden kanssa toimiessa ei kenellekkää tulisi edes mieleen että aikuisten ihmisten tulisi riidellä
        Jo pienenä kokona selitettiin. Miksi eräät ihmiset riitelevät ,ja ettei sellaisiin oteta kantaa edes , vaan puhutaan asiat asiakannalla. Ilman oman itsensä korostamista jonain muka älykkäänä kun letkauttelee ilkeyksiä toisille .
        Mutta puolustaa saa itseään sanomalla ettei asia ole ihan niin kun rouva ilkeä sanoo Vaikka kaikki tietävätkin ettei sellaiselle mikään puhe auta, koska ei osaa sosiaalisia koodeja nii; ei niitä vanhana enää opikaan . Taso on alhaista silloin kun kiusataan yhtä ihmistä joka kerta kun hän kommetoi jotain.
        Miksei tämä ns ”älykäs ei ” tee koskaan itse aloituksia palstalle” , mutta on huutelemassa toisten aloituksista .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin eräänlaisen vanhusten piristystä . ?
        Kun tässä ei ole edes riidellyt miehensäkkään kanssa koskaan , eikä kenenkään muidenkaan niin tuntuu sairaalta että joku jopa pitää riitaa luonnollisena
        Siis jos on sillä tasolla vielä vanhanakin että riidat piristää niin ei voi kun ihmetellä
        Mutta siihenkin ilmeisesti vaikuttaa kasvatus kotona millaista se on ollut! Myöhemmin työn valinta. Missä piireissä tuntee olevansa kotona ——— riitelemällä
        Mutta jos on ollut työpaikassa missä on paljon muitakin ihmisiä niin asia asioiden kanssa toimiessa ei kenellekkää tulisi edes mieleen että aikuisten ihmisten tulisi riidellä
        Jo pienenä kokona selitettiin. Miksi eräät ihmiset riitelevät ,ja ettei sellaisiin oteta kantaa edes , vaan puhutaan asiat asiakannalla. Ilman oman itsensä korostamista jonain muka älykkäänä kun letkauttelee ilkeyksiä toisille .
        Mutta puolustaa saa itseään sanomalla ettei asia ole ihan niin kun rouva ilkeä sanoo Vaikka kaikki tietävätkin ettei sellaiselle mikään puhe auta, koska ei osaa sosiaalisia koodeja nii; ei niitä vanhana enää opikaan . Taso on alhaista silloin kun kiusataan yhtä ihmistä joka kerta kun hän kommetoi jotain.
        Miksei tämä ns ”älykäs ei ” tee koskaan itse aloituksia palstalle” , mutta on huutelemassa toisten aloituksista .

"Mutta jos on ollut työpaikassa missä on paljon muitakin ihmisiä niin asia asioiden kanssa toimiessa ei kenellekkää tulisi edes mieleen että aikuisten ihmisten tulisi riidellä"

Vastahan tuolla kerroit, että työpaikaltasi oli heitetty joku riitelevä pois.
        Ja missäs ne näkyy sinun aloituksesi joista ollaan oltu huutelemassa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Mutta jos on ollut työpaikassa missä on paljon muitakin ihmisiä niin asia asioiden kanssa toimiessa ei kenellekkää tulisi edes mieleen että aikuisten ihmisten tulisi riidellä"

Vastahan tuolla kerroit, että työpaikaltasi oli heitetty joku riitelevä pois.
        Ja missäs ne näkyy sinun aloituksesi joista ollaan oltu huutelemassa?

On. Minulla ollut aloituksia muutaman kerran , mutta ilmeisesti ennole niissä taitava mitenkään koska vaan muutama kommentoi , joten saavat ne tehdä aloituksia joilla on siihen taito , minulla sitä taitoa ei ole .
        Siis ihminen joka oli vaikea oli ilkeä niin tottakai hänet laitettiin pois , mutta me ei silti riidelty hönen vuokseen yhteinen ; päätös ettei kukaan sotke tiimin . Henkeä . Tietyissä töissä ei ole soveliasta että riidellään , kun on niin paljon tärkeämpiä asioita. Tekeillä sitten

• Anonyymi
    • Anonyymi

Perusmoraalini on sama mutta särmät hieman hioutuneet ja muutamiin asioihin tullut "syvyyttä".

• Anonyymi

Täällä on Sekahedelmä, ei kun Sekameteli soppaa tarjolla,
      Rusinat ovat pieniä ja taitaa olla enää sitä perunajauhoilla suurustettua venyvää kiisseliä jäljellä.

Taitaa se vielä hetkeksi riittää, vauhtia voisi hiukan hiljentää, huomenna on soppakattila tyhjä!

• Anonyymi

Voin vaikka vannoa, että tätä "Sekametelisoppaa"
        syödään kyllästymiseen asti vielä pitkään.

Hän, joka on kaikkein syvimmällä käynyt
        ja kaiken nähnyt ja kuullut, taitaa olla niin kova Kadetti,
        ei kun Sudetti, että huutaa vaikka kaivon pohjalta,
        eikä huuda Apua, vaan Tuomitkaa tuo! ??

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7076
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7043
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5173
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3457
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3370
    Aihe