Lehdestä luin

Anonyymi-ap

"Merituuli, 36, on meri­mies – näin paljon hän tienaa ammatissa, jossa on puolet vuodesta vapaata"

Kuinka paljon maissa työssä oleva saa vapaata vuodessa?

7

420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mainitse ammatit joiden tekijät ovat työpaikalla 24/7 puolet vuodesta.

• Anonyymi

''...matruusin keskiansiot liikkuvat 3 000–4 000 euron välillä, ja lisien osuus palkasta voi olla jopa puolet.''

Pohjat on pari tonnia eli överiäkin tulee.

• Anonyymi

''...rytmi muuttui kevyemmäksi 4:8-vahdiksi''

Ja palkka 3-4 tonnia....taisi tyttö hieman liioitella :)))))
      Ihan kevyesti....

• Anonyymi

no jaa

Merimies on tosiaan nykyisin "puolet" vuodesta vapaalla. Tosin hiukan alle, kun vaihdoissa ollaan päivä tai osapäivä mennen tullen kahdestaan laivalla. Työpaikalla siis 24/7 ilman kodin lämpöä.

Omalla kohdallani tein 2000h - 2400h aktiivista työsuoritetta vuodessa. "Vilkkaammissa" laivoissa taitavat tehdä hiukan enemmän tunteja. Ylityöt ovat siis merkittävä osa ansioita vaikka niissä ei merimiehelle makseta 50% tai 100% tai 200% korvausta vaan kiinteä arkiylityö ja pyhäylityö. Perustyöaika on 56h viikossa ja sen yli onkin ylityötä. Lauantaina ja sunnuntaina tehtävä työ sisältyy 56h työaikaan vastikkeena, joka annetaan lomana . Vapaavuoroista puuttuva osa vaihdetaan noista ylitöistä vastikkeeksi eli lomaksi. Näin siis merimiesten vapaa-aika eli loma muodostuu vuosiloman lisäksi.

Vielä noin 50 vuotta sitten ei ollut yleistä vuorottelujaksoa. Laivalla oltiin pitkillä eli villeillä linjoilla niin kauan kuin voimaa riitti. Joskus vuosi tai jopa kaksikin ilman vapaata. Sitten tultiin lomalle ja oltiin niin kauan kun huvitti tai rahat riittivät. Usein reipasta elämää viettäen eivät rahat riittäneet kohtuuttoman pitkälle. Sitten taas lähdettiin seilaamaan.

Ruoka ja pieni hytti kuuluivat luontaisetuihin, mutta useimmilla oli koti maissakin itselle ja/tai perheelle, joka sekin oli maksettava. Todellinen luontaisetu oli siis kovin vähäinen eikä suinkaan mikään työsuhde etu. Puoliso ja lapset tarvitsivat katon päänsä päälle ja ruokakin oli tarpeen.

Merimiehillä on omia lakejaan; merityöaikalaki, vuosilomalakin, merimieseläkelaki etc. Eläkettäkin piti itse maksaa, nykyään kai 11-12% bruttoansioista. En tarkkoja lukuja nykyään tiedä.

Olin itsekin laivanpäällä vuoden tai jopa puolitoista vuotta ilman vapaata tai kotona käyntiä. Satamissa piti antaa kahtena päivänä kuukaudessa puoli päivää palkallista vapaata ostoksiin tai muuhun MIKÄLI MAHDOLLISTA.

Reippaasti yli 40 vuotta olin laivoissa pääosin ns. villillä linjalla suomalaisissa ja mukavuuslippulaivoissakin ja olin tyytyväinen, olinhan itse valinnut ammattini.

Jos jorinassani on virheitä, niin korjatkaa.

Terveisin kohtuuvanha eläkeukko

• Anonyymi

Maissa saa vapaata moninkertaisesti jo normityössä .. 8h ja viisi päivää viikossa ja eläminen ei ole mitenkään rajoitettua. Kotona olet omilla ehdoin, eikä työnantaja hengitä kotona niskaan - jos nyt joskus haistelee hengitystä.

• Anonyymi

Haisteleeko työnantajasi kotonasi hengitystäsi?

• Anonyymi

Sitten pitää olla huolissaan,jos hengitys haisee pomon perseelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      246
      4502
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2949
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2712
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      78
      1689
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1532
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      51
      1251
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      89
      1185
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      46
      1017
    10. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59