"Merituuli, 36, on merimies – näin paljon hän tienaa ammatissa, jossa on puolet vuodesta vapaata"
Kuinka paljon maissa työssä oleva saa vapaata vuodessa?
Lehdestä luin
4
128
Vastaukset
- Anonyymi
Mainitse ammatit joiden tekijät ovat työpaikalla 24/7 puolet vuodesta.
- Anonyymi
''...matruusin keskiansiot liikkuvat 3 000–4 000 euron välillä, ja lisien osuus palkasta voi olla jopa puolet.''
Pohjat on pari tonnia eli överiäkin tulee. - Anonyymi
''...rytmi muuttui kevyemmäksi 4:8-vahdiksi''
Ja palkka 3-4 tonnia....taisi tyttö hieman liioitella :)))))
Ihan kevyesti.... - AnonyymiUUSI
no jaa
Merimies on tosiaan nykyisin "puolet" vuodesta vapaalla. Tosin hiukan alle, kun vaihdoissa ollaan päivä tai osapäivä mennen tullen kahdestaan laivalla. Työpaikalla siis 24/7 ilman kodin lämpöä.
Omalla kohdallani tein 2000h - 2400h aktiivista työsuoritetta vuodessa. "Vilkkaammissa" laivoissa taitavat tehdä hiukan enemmän tunteja. Ylityöt ovat siis merkittävä osa ansioita vaikka niissä ei merimiehelle makseta 50% tai 100% tai 200% korvausta vaan kiinteä arkiylityö ja pyhäylityö. Perustyöaika on 56h viikossa ja sen yli onkin ylityötä. Lauantaina ja sunnuntaina tehtävä työ sisältyy 56h työaikaan vastikkeena, joka annetaan lomana . Vapaavuoroista puuttuva osa vaihdetaan noista ylitöistä vastikkeeksi eli lomaksi. Näin siis merimiesten vapaa-aika eli loma muodostuu vuosiloman lisäksi.
Vielä noin 50 vuotta sitten ei ollut yleistä vuorottelujaksoa. Laivalla oltiin pitkillä eli villeillä linjoilla niin kauan kuin voimaa riitti. Joskus vuosi tai jopa kaksikin ilman vapaata. Sitten tultiin lomalle ja oltiin niin kauan kun huvitti tai rahat riittivät. Usein reipasta elämää viettäen eivät rahat riittäneet kohtuuttoman pitkälle. Sitten taas lähdettiin seilaamaan.
Ruoka ja pieni hytti kuuluivat luontaisetuihin, mutta useimmilla oli koti maissakin itselle ja/tai perheelle, joka sekin oli maksettava. Todellinen luontaisetu oli siis kovin vähäinen eikä suinkaan mikään työsuhde etu. Puoliso ja lapset tarvitsivat katon päänsä päälle ja ruokakin oli tarpeen.
Merimiehillä on omia lakejaan; merityöaikalaki, vuosilomalakin, merimieseläkelaki etc. Eläkettäkin piti itse maksaa, nykyään kai 11-12% bruttoansioista. En tarkkoja lukuja nykyään tiedä.
Olin itsekin laivanpäällä vuoden tai jopa puolitoista vuotta ilman vapaata tai kotona käyntiä. Satamissa piti antaa kahtena päivänä kuukaudessa puoli päivää palkallista vapaata ostoksiin tai muuhun MIKÄLI MAHDOLLISTA.
Reippaasti yli 40 vuotta olin laivoissa pääosin ns. villillä linjalla suomalaisissa ja mukavuuslippulaivoissakin ja olin tyytyväinen, olinhan itse valinnut ammattini.
Jos jorinassani on virheitä, niin korjatkaa.
Terveisin kohtuuvanha eläkeukko
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2731660Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle371532- 211370
- 961316
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan61217Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101047Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86950Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66925T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43911- 32900