Alaikäisten lihavuusleikkaukset

Anonyymi-ap

Alaikäisten lihavuus­leikkaukset alkavat Suomessa.

Alaikäisten lihavuusleikkauksia ei ole Suomessa juuri tehty aiemmin, vaikka Ruotsissa niitä on tehty jo yli kymmenen vuotta.

11

77

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

hienolta näyttää maan tulevaisuus, kun lapsetkin ovat niin läskejä että joutuvat leikkaukseen

• Anonyymi

Niin niille joille on kaikki muut keinot jo kokeiltu. Mietin vaan että jos kaikki keinot on kokeiltu niin miten sä osaat syödä oikeaoppisesti sen leikkauksen jälkeen, jos lihomisen syy on ollut ettei pysty hallitsee syömistään. Lapsi ajattelee kuitenkin eri tavalla kuin aikuinen. Se että sä olet aikuisen mittanen tarkoita että sun ajatusmaailma on aikuisen tasolla. En jaksa perehtyä onko sairauksia jotka aiheuttaa ylipainoa lapselle kuin psyykkiset syyt. Jos on ennen käynyt mäkkärissä kavereitten kaa mättöä syömässä niin hän saa luopua siitä leikkauksen jälkeen. Vai onko lapsille eri säännöt kuin aikuisille.

• Anonyymi

Kuulemma lihavuusleikkauksen ansiosta lihavan ihmisen suolistobakteerit häviävät ja painonhallinta helpottuu. Laihdutuskuurin aikana niin ei käy.

”Ihmisen mieli ja fysiologia vaikuttaa siis muotoutuneen sellaiseksi, että nykyisessä ruokaympäristössä ja nykyisellä elämäntyylillä laihtuminen ei onnistu valtaosalta laihduttaneista oli sitten käytössä mikä tahansa elämäntapamuutoksiin tähtäävää menetelmä. Entä elimistöön syvästi kajoava lihavuuskirurgia?

Lihavuusleikkaus on osoittautunut tehokkaaksi laihdutuskeinoksi kun BMI on yli 35-40. Lihavuusleikkaus laihduttaa paremmin kuin mikään tunnettu lihavuuden hoitokeino. 15 vuoden hoitotulokset ovat erinomaiset, ruotsalaistutkimuksessa mahan ohitusleikkauksella saavutettu painonpudotus (vihreä käyrä) pysyi koko seuranta-ajan keskimäärin yli 25 % alempana kuin kontrollihoidolla (sininen käyrä), joka oli tavanomainen laihdutusneuvonta ruotsalaisessa lihavuusklinikassa eli kevyt ruokavalio- ja liikuntaohjaus (12).”

”Lihavuusleikkaus ei auta vain pudottamaan painoa. Sen on todistettu meta-analyyseissä tavanomaista laihdutusohjausta (kontrollihoito) vasten:

parantavan elämänlaatua (13)
        kohentavan mielialaa (eli depressiota on vähemmän) (14)
        vähentävän syöpään sairastumista (!) (15)
        vähentävän sydän- ja verisuonisairauksia ja sydäninfarkteja (!) (16)
        tehostavan sokeriaineenvaihduntaa radikaalisti tyypin 2 diabeteksessa (17)
        parantavan kognitiota (!) (18)
        vähentävän kuoleman riskiä (!) (16)

Lihavuusleikkaus on sairaalloisen lihavilla ihmisillä suorastaan ihmehoito. Mikään lääke ei pysty tuohon.

Jos tällainen teho olisi jollakin lääkeellä niin sen myynti olisi räjähtänyt aika päiviä sitten.

Tai jos jokin dieetti pelaisi näin hyvin niin se olisi otettu käyttöön samalla tavoin kuin gluteeniton ruokavalio keliakiassa.

Toki lihavuusleikkaukseen liittyy myös haittavaikutuksia, leikkaukseen voi kuolla ja psyyken ongelmia on kuvattu monenlaisia (19). Ja aina on muutamia, jotka eivät laihdu pysyvästi. Mutta iso kuva on hyvin myönteinen, kun kyse on sairaaloisesta lihavuudesta (BMI>40).

Lihavuusleikkauksen voisi asettaa jonkinasteiseksi pitkän aikavälin kunnianhimoiseksi mittatikuksi elämäntapahoidoille; vastaaviin tuloksiin olisi syytä pyrkiä. Niin epärealistiselta kuin se tänään kuulostaakin.”

Sitaatin lähde: Reijo Laatikainen https://www.pronutritionist.net/2017/04/lihavuuden-hoidon-dilemma/

• Anonyymi
      UUSI

Ei mitkään bakteerin muutokset tai muut auta, jos ihminen on niin sanottu tunnesyöjä.
      Joskus ylilihavat ihmiset syövät tukahduttaakseen ahdistustaan, masennustaan, jne. ikävät tunteet yritetään välttää lohtusyömisellä.
      Sama asia toki muissakin riippuvuuksissa.
      Ihmisen on vaikea laihtua, tai mahdollisen leikkauksen jälkeen pitää huolta ruokavaliosta, jos psyykessä, tunne-elämän säätelyssä on häiriöitä. Nekin olisi hoidettava pois, ettei jatka samaa kaavaa, syömiseen lohdutukseksi.

Kun katsoo amerikkalaista ohjelmaa Hengenvaarallisesti lihava, näkee sen, että osallistujat ovat kaikki tunnesyöjiä, ahtavat ruokaa lohdutukseksi. Käy ne siinä ohjelmassakin psykologin luona.
      Tietenkin ohjelma on vain ohjelma, ja tuossakin ihmisten onnistumisprosentti on valitettavan matala, noin 5 prosenttia ohjelmaan osallistujista on onnistunut laihtumaan lopullisesti.

• Anonyymi
        UUSI

Leikkauksessa pointtina ei ole poistaa läskiä vaan pienentää mahalaukkua, jotta se tulee pienemmistä annoksista täyteen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Leikkauksessa pointtina ei ole poistaa läskiä vaan pienentää mahalaukkua, jotta se tulee pienemmistä annoksista täyteen.

Juurikin näin. Mutta toimenpiteen jälkeen on noudatettava ruokavaliota.
        Mahalaukku pystyy myös venymään uudestaan, siihen ei tarvitse kuin runsasta syömistä.
        Tuosta syytä yleensä ennen leikkausta on haastatteluja, joissa selvitetään ihmisen omaa motivaatiota jatkossa, saako leikkauksesta hyödyn, ettei vanhat tavat palaa takaisin, ja söisi taas liikaa.
        Leikkaushan on silloin turha, jos sen jälkeen jatkaa syömistä ja lihoo uudestaan sairaalloisesti.

• Anonyymi
      UUSI

Mun pakko kysyä kun ihminen painaa 300 kiloa ja heitä pyydetään laihduttaa ennen leikkausta useita kymmeniä kiloa ja he laihduttavat niin miten he pystyvät laihtumaan ennen leikkausta mutta eivät ilman leikkausta.

Jos pystyy pudottaa esim 30 kiloa ennen leikkausta niin miksei sitä painoa pysty pudottaa pelkästään oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla kuten ennen leikkausta. vai eikö kärsivällisyys kestä?

• Anonyymi
        UUSI

Aika hyvä kysymys, joka laittaa miettimään.
        Tuohon kun ei ole yksiselitteistä vastausta.
        Kai siitä leikkauksesta on hyviä puolia sen verran, että laihduttavat juuri sen verran, että siihen pääsevät. Ja leikkauksen jälkeen laihtuminen on helpompaa, koska ei ole enää mitään fyysistä tarvetta syödä koko ajan, vähemmälläkin pärjää.
        Leikkauksen jälkeen laihtuminen on myös nopeampaa. Ja kai sillä jotain terveysvaikutuksia laajemminkin on, kun ajattelee koko kehoa ja elimistöä.
        Ohjelmassahan ei kamalan paljon näytetä, miten niillä ihmisillä on mennyt leikkauksen jälkeen, ehkä juuri sen takia, kun se onnistumisprosentti on niin pieni.
        Mutta joo, kysymykseen palaten, miksei tosiaan voisi laihduttaa sitten ilman leikkausta, jos sen pystyy tekemään jo ennen leikkausta.
        Ehkä siinä osin on kärsivällisyys myös kyseessä.
        Mutta olen myös ihmetellyt, kun ohjelman osallistujat sanovat aina, etteivät selviä, että mitään ei ole tehtävissä, jos se lääkäri ei ala auttamaan ja leikkaamaan. Ihan kuin heitä ei itseään edes huvittaisi tehdä mitään laihtumisen eteen, vaan kaikki olisi kiinni vain siitä lääkäristä.
        Itse koko projektiin on osallistuttava täysillä, se lääkäri ei tee, ei edes pysty tekemään kaikkea niiden ihmisten puolesta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Aika hyvä kysymys, joka laittaa miettimään.
        Tuohon kun ei ole yksiselitteistä vastausta.
        Kai siitä leikkauksesta on hyviä puolia sen verran, että laihduttavat juuri sen verran, että siihen pääsevät. Ja leikkauksen jälkeen laihtuminen on helpompaa, koska ei ole enää mitään fyysistä tarvetta syödä koko ajan, vähemmälläkin pärjää.
        Leikkauksen jälkeen laihtuminen on myös nopeampaa. Ja kai sillä jotain terveysvaikutuksia laajemminkin on, kun ajattelee koko kehoa ja elimistöä.
        Ohjelmassahan ei kamalan paljon näytetä, miten niillä ihmisillä on mennyt leikkauksen jälkeen, ehkä juuri sen takia, kun se onnistumisprosentti on niin pieni.
        Mutta joo, kysymykseen palaten, miksei tosiaan voisi laihduttaa sitten ilman leikkausta, jos sen pystyy tekemään jo ennen leikkausta.
        Ehkä siinä osin on kärsivällisyys myös kyseessä.
        Mutta olen myös ihmetellyt, kun ohjelman osallistujat sanovat aina, etteivät selviä, että mitään ei ole tehtävissä, jos se lääkäri ei ala auttamaan ja leikkaamaan. Ihan kuin heitä ei itseään edes huvittaisi tehdä mitään laihtumisen eteen, vaan kaikki olisi kiinni vain siitä lääkäristä.
        Itse koko projektiin on osallistuttava täysillä, se lääkäri ei tee, ei edes pysty tekemään kaikkea niiden ihmisten puolesta.

Mä itse olen laihduttamassa. Normaalipainoon kuusi kiloa ja jatkan vielä siitäkin eteenpäin muutaman kilon. Mulle se lopullinen paino ei ole tärkeintä vaan saada nyt lihasmassaa ja kiinteytyä.Itselläni on mahalaukku pienentynyt ja ei todellakaan jaksa mättää sitä ruokaa sillä tavalla kuin ennen. Mulla on jopa vaikeuksia saada syötyä tarvittava määrä joka aterialla. Mä syön neljä kertaa päivässä. En ehdi edes nälkää tuntemaan kun pitäis syödä taas. Ateriavälit on 3-4 tuntia joskus voi venyä joku syömisväli 5 tuntiin. Mä olen joutunut muuttaa mun syömisaikoja jotta mä kerkeen syömään kaikki ateriat. Mulla on siis syömishäiriötausta , BED.

En ole koskaan ollut sairaaloisen lihava mutta BED ei katso sitä. Täytyy sanoa että sen ruuan pureskelu auttaa kylläisyyteen ja oikean ravinto.

Luulin etten ikinä vois parantua BEDistä. Totta kai mun pitää olla tarkka syömisistä mutta mulla ei ole enää tarvetta ruuan ahmimiseen. Mä olen ollut koko ikäni "taistelija". Eli en anna periksi. Näin on myös painonpudotuksessa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mä itse olen laihduttamassa. Normaalipainoon kuusi kiloa ja jatkan vielä siitäkin eteenpäin muutaman kilon. Mulle se lopullinen paino ei ole tärkeintä vaan saada nyt lihasmassaa ja kiinteytyä.Itselläni on mahalaukku pienentynyt ja ei todellakaan jaksa mättää sitä ruokaa sillä tavalla kuin ennen. Mulla on jopa vaikeuksia saada syötyä tarvittava määrä joka aterialla. Mä syön neljä kertaa päivässä. En ehdi edes nälkää tuntemaan kun pitäis syödä taas. Ateriavälit on 3-4 tuntia joskus voi venyä joku syömisväli 5 tuntiin. Mä olen joutunut muuttaa mun syömisaikoja jotta mä kerkeen syömään kaikki ateriat. Mulla on siis syömishäiriötausta , BED.

En ole koskaan ollut sairaaloisen lihava mutta BED ei katso sitä. Täytyy sanoa että sen ruuan pureskelu auttaa kylläisyyteen ja oikean ravinto.

Luulin etten ikinä vois parantua BEDistä. Totta kai mun pitää olla tarkka syömisistä mutta mulla ei ole enää tarvetta ruuan ahmimiseen. Mä olen ollut koko ikäni "taistelija". Eli en anna periksi. Näin on myös painonpudotuksessa.

Hienoa, että sinulla on vahva tahto.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa, että sinulla on vahva tahto.

Kyllä. Ohan noissa jenkkisarjoissa niillä 300 kiloisilla aina se mahdollistaja joka käy kaupassa tai sitten tilataan kotiin ruokaa. Mutta yleensä se puoliso ostaa sen mitä toinen tahtoo. Toiset myös haluavat että puoliso pysyy ns. liikuntakyvyttömänä ja kun laihtukin niin otetaan ero.

Näin ainaki eräässä jenkkisarjassa.

Ja useimmilla on joku lymfooma.

Sitten itketään kun ei pystytä enää liikkumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2424
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      206
      1829
    3. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1481
    4. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1396
    5. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      57
      1377
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      190
      1231
    7. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      94
      1140
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1025
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      951
    10. Kaupunginjohtaja ja kehitysjohtaja erotettava !

Mokia tulee mokien perään. Nyt viimeksi tämä valtavaa mainehaittaa aiheuttanut päätös häätää Mikkeliläiset asukkaat pako
      Mikkeli
      134
      840
    Aihe