Siivooja ei ole tyhmä

Mensa

Miksi siivoojaan suhtaudutaan kuin idioottiin? Koettakaa tajuta, että siivousta ei välttämättä tee vain ne, joilta jäi peruskoulu kesken. Kun puhutte siivoojalle, ei samaa asiaa tarvitse toistaa kymmentä kertaa. Myös säälivät katseet voi jättää pois. Joku voi tehdä siivoustyötä siksi, ettei halua maata kotona koko kesää. Tuo joku voi olla myös yliopistosta valmistunut, joka hakee vaihtelua elämäänsä. Siivoojissa voi olla myös sympaattisia ja mukavia ihmisiä, vaikkeivät olisikaan rahan perässä juoksijoita.

T: Siivooja

18

3465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmisten käyttäytyminen

siivoojia kohtaan on montakertaa vähättelevää,suotta.Ei kaikista ole siivoajoksi,vaikka olisi mikä koulutus.

• Nimetön

...siivoushenkilöinä on paljon esim. yliopisto-opiskelijoita, aikuisopiskelijoita, muuten vaan alanvaihtajia, ja juuri kuten sanoit: parempi tehdä jotain työtä kuin maata joutilaana kotona.

Alan arvostus ei ikinä lisäänny, jos palkka-asioita ei saada kohdalleen. Aivan liian monessa paikassa ei osata arvostaa kunnon ammatti-ihmisen työtä ja sitä, että paikat pysyvät puhtaina!

Joka pitää siivoojaa idioottina, on sitä ihan itse. Valitettavasti siivousalallakin on niin monenkirjavaa väkeä, että aina joukkoon mahtuu niitä "idiootteja". Ei osata siivousvälineiden käyttöä, työt tehdään hutaisten--jos ollenkaan jnejne.

Itse teen tällä hetkellä pakosta tätä työtä ja hakusessa oman alani työt. En kuitenkaan aio IKINÄ mennä sossun luukulle kerjäämään avustuksia. Niitä tyyppejä on jo liikaakin.

• en alenna itseäni....

Kyllähän se usein johtuu siitä,ettei siivoojata arvosteta minkään vertaa,jos siivooja ITSE antaa itsestään sellaisen kuvan,ET ANTEEKSI VAAN KUN OLEN OLEMASSA!!on oma itsensä EIKÄ mielistele,käyttäytyy asiallisesti ja tekee (yrittää)tehdä työnsä kunnolla,vaikka meillä on tosi kiirettä,työn jälki on se mistä saa joskus kiitostakin.Se jos mikä auttaa jaksamaan,mut se itsensä väheksyminen....arvosta työtäsi,aläkä anna muidenkaan väheksyä sitä sinulle!!

• Siivooja-Palveluvastaava

Itse kun olin kerran siivoamassa aloin jutella
      erään ihmisen kanssa hän sanoi minulle,sinä olet harvinaisen älykäs vaikka olet vain siivooja.
      Tämä on yksi esimerkki siitä millaisia asenteita
      on joillakin ihmisillä siivoojia kohtaan.

• älykäs

Olipa tosiaan itse "älykäs" tuo kommentoija.. Huh! Koulutus ja ammattiasema eivät mielestäni missään tapauksessa korreloi älykkyyden kanssa, mutta kun nyt tämä aihe on esillä, niin olenpa itsekin ammattisiivooja ja opiskelen myös yliopistossa, lukiosta usean laudaturin paperit. Teen tärkeää työtä, jonka tekijöitä ei aina todellakaan arvosteta tasavertaisina työyhteisön jäseninä, vaan "vain siivoojina", jotka huomataan lähinnä silloin, kun työjäljessä on sanomista, aiheesta tai aiheetta.

• työ kuin työ
        älykäs kirjoitti:

Olipa tosiaan itse "älykäs" tuo kommentoija.. Huh! Koulutus ja ammattiasema eivät mielestäni missään tapauksessa korreloi älykkyyden kanssa, mutta kun nyt tämä aihe on esillä, niin olenpa itsekin ammattisiivooja ja opiskelen myös yliopistossa, lukiosta usean laudaturin paperit. Teen tärkeää työtä, jonka tekijöitä ei aina todellakaan arvosteta tasavertaisina työyhteisön jäseninä, vaan "vain siivoojina", jotka huomataan lähinnä silloin, kun työjäljessä on sanomista, aiheesta tai aiheetta.

jos on "aihetta" ja tullaan sanomaan niin mielestäni se on ihan ok,ja se pitää kestää...mut se turhan p....n nipotus,ja asenne et sähän olet vain siivooja,sitä ei tarte kestää.Samalla asenteella "antaa takaisin"oman työn arvostu tulee näkyä myös työssäsi,olen ollut kauan samassa paikassa toissä,eivät koskaan (ainakaan minun kuullen)ole väheksyneet minua ihmisenä!!siivous on työtä siinä missä joku muukin,palkka ei ole häävi,mut jotenkin toimeen tulee,mut se että arvostat itseäsi...heijastuu usein siihen et miten sinulle käyttäydytään.

• Silja

Itse teen siivoushommia yliopisto-opiskelun ohessa jotta minun ei tarvitse nostaa opintolainaa, mutta hiljalleen on mitta alkanut täyttymään ihmisten todella törkeiden kommenttien vuoksi.

Siivoan erästä suurta virastoa kolmenä päivänä viikossa, ja mm. tällaisia kommentteja olen kullut ihmisten suusta:

- n. kolmekymppinen nainen sanoo lapselleen: "Katso nyt, jos et käy kouluja niin sinusta tulee tuollaista pohjasakkaa"

- keski-ikäinen mies sanoo: "Vanhempasi varmaan häpeävät sua"

- toinen keski-ikäinen mies: "Harmittaako kun et ole käynyt kouluja, meinaatko siivota muiden paskoja lopun ikääsi"

- reilu parikymppinen nainen: "Tappasin varmaan itseni jos joutuisin tekemään tuota hommaa päivä toisensa jälkeen"

- teini-ikäinen: "Luuseri!" (ivallisella äänensävyllä)

Sitten on vielä näitä (yleensä keski-ikäinen mies) jotka tulevat kourimaan perseestä... Tekee mieli lopettaa saman tien.

• myöskin siivooja/siistijä

On siis hiukan törkeetä, ku päästävät tommosia suustansa. Sanoikko muuten itse mitään takaisin vai vaikenitko samalla punastuen. Ei silti mitä siihen vastata, kun nainen sanoo pohjasakkaa..Hän luulee itsestänsä liikoja..annas kun arvaan..joku hienostolady korkeissa koroissa..sihteerikö?

• Siivooja-palveluvastaava

Tuollaiset puheet osoittavat kuinka tyhmiä ihmiset ovat.On tyhmää korottaa itseään toisten
        yläpuolelle,halveksimalla siivoustyötä.Tämä maailma ei pyörisi ilman siivousta.Millaisessahan
        kunnossa on niiden ihmisten kodit jotka haukkuvat
        siivoojaa,siivoavatko he omia kotejaan.Minäkin olen joskus törmännyt vastaaviin tilanteisiin.

• siiivojjja

onpa ihmiset kertakaikkiaan pöljiä. Jos siivoojia ei ois joutus ihmiset ite siivoamaan kauppasa firmasa jne.. joten oisivat vaa kiitollisia ku meitä vielä täällä on. Siivous työ on tosi mukavaa vaikka monesti tosi raskasta. Siinä on mukava kun näkee heti tuloksen:) Elkää ihmiset lannistuko kyllä on aina joku joka meitä muistaa:)

• yo-opiskelija

Hitto, mitä idiootteja! Mulle on jääny sellanen kuva, että jotkut ihmiset kuvittelee, että siivooja on jotenkin syypää lian syntymiseen. Ei tajuta sitä, että siivooja ottaa sitä likaa pois. Ei siivooja ole mikään lika-automaatti, joka sotkee paikat, turha siivoojaa on syyttää siitä kun liat tulee aina takasin. Ei sitä voi estää.

Mulla töissä yhdyshenkilö valittaa aina kun voi. Hän itse kuulemma siivoaa tehokkaammin, ja heiluukin joskus rätti kädessä tyyliin "tän osaa kuka tahansa". Olis kiva nähdä ko henkilön ilme, jos siivous jäisi viikoksi väliin kokonaan...

• on herran alku

Luin tuon jostain ja siinä on vissi perä. Itselläni on kokemusta korkeasti koulutettujen työyhteisöstä(kin), eikä siellä välttämättä äly säkenöi enempää kuin käytännön työn tekijöilläkään. Tämä tuli nyt hassuin päin sanottua mutta tarkoitin etteivät henkiset kyvyt eroa ratkaisevasti noin ryhminä katsoen, ehkä se "lukutakamus" ratkaisee. Arvostan kyllä opiskelua, ja olen tavannut monia epävirallisestikin sivistyneitä siivoustyön tekijöitä. Arvostan myös niitä "sivistymättömiä", koska äly ja sivistys eivät ole arvon mittoja vaan ominaisuuksia.

• täti

keskustelua käydään tyyliin: siivoojakin on ihan kiva ja viisas ja hyödyllinen ihminen, siitäkin huolimatta että duuni on ala-arvostettua jne. Ei saada mitään muutoksia aikaan.

MIksi puolustella, jos ei ole mitään puolusteltavaa???

Asennemuutos ehkä olisi paikallaan. Noin vaan meinaan, että jos haluatte saada oikeasti muutoksia aikaan.
      Itsesäälin, vaikkakin peitetyn, aistii kyllä.
      Ja kuten tiedetään, ihminen on ihmiselle susi eli jos on tarttumapintaa, mistä napata ja hämmentää niin sehän kyllä tehdään. Kuten nähty on.

• olet VAIN

siivooja.
        "Olen vain tämän yrityksen sihteeri, olen vain firman johtaja, olen vain ravintolan kokki jnejne.

Mikä pirun vain!!!
        Joku vastaa puhelimeen: Olen vain se ja se!

Kyllä jokaisella pitää olla työhön ja sukupuoleen katsomatta olla se ja se,ilman mitään vähättelyä. Uskomatonta "rasismia"...

Jos mulle joku alkaa puhua siivoustyössä "mopeista ja räteistä", niin lopetan hyvin lyhyeen: Kiitos, puhun mieluummin ihan muista aiheista kuin työstäni. Harva toimistotyöntekijäkään puhuu kenkuista työkavereistaan firmassa, paskasta ja tylsästä työstään. Miksi siis minä omasta työstäni?

Ja hyvät alan kollegat: hyvä konsti sanoa palautetilanteessa, jossa tietää olevansa oikeassa: "Teen sen mitä on sovittu, en yhtään enempää enkä vähempää!!!"

• Tiina

Olen täysin samaa mieltä että ei siivoukseen tarvita ammattia se on halusta ja mielen kinnotsta ja onko hala tehä sitä hommaa ollenkaa

• Mobiili

Tiina, mitä yritit viestittää???

• Laitoshuoltaja

..ammatiltasi? Minä olen sitä mieltä että siivoukseen tarvitaan ammatti...
        Kyllä aineet,koneet,menetelmät ym. täytyy osata jos jossain sairaalassa tai keittiössä ja muuallakin siivoaa.Ei siitä tule mitään jos ei ihminen yhtään tiedä kyseisistä asioista.

• työstään ylpeä
        Mobiili kirjoitti:

Tiina, mitä yritit viestittää???

Kun kuljetaan rumissa vaateissa ja vanhoissa ja työnnetään kärryjä vihaisen näköisenä ja ei tervehditä asiakkaita ja kun kysytään niin juostaan karkuun.
        Pitäiskö siivoojien muuttaa asennetta ja oman työn arvostusta???????????????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe