Tässä laissa tarkoitetaan:
"jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;"
"pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;"
Mitä tuo kaikki sitten oikeasti tarkoittaa? Kuva kertoo paremmin ja kuvien esimerkeissä on 'Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä':
ajoradasta rakenteellisesti erotettua
https://maps.app.goo.gl/QVGP3PtTRSMyVDqEA
tai erillistä tien osaa
https://maps.app.goo.gl/rEfvDWueW9DCabSJA
taikka erillistä tietä
https://maps.app.goo.gl/Ti4FtwC6d34mnJrA6
Mitä tarkoittaa ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa taikka erillinen tie?
6
77
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Kevyen liikenteen väyliä on myös neljättä tyyppiä, jota ei ole määritelty tieliikennelaissa. Kutsukaamme sellaisia ”muiksi väyliksi” tai ”puistokäytäviksi”.
Miten erottaa sitten muun väylän ja vain jalankulkijoille tarkoitetun väylän toisistaan, koska kumpaakaan ei ole merkitty liikennemerkillä? Helsingin kaupungin karttapalvelussa ensin mainittuja kutsutaan puistokäytäviksi. Niillä saa siis pyöräiilä, vaikka pyöräilyn salliva liikennemerkki puuttuisi.- AnonyymiUUSI
Poliisi ja monet muut tuntuvat tulkitsevan, että ajoradan vieressä kulkeva liikennemerkillä merkitsemätön väylä on jalkakäytävä, kun taas selvästi erillinen liikennemerkillä merkitsemätön kevyen liikenteen väylä puistokäytävää. Tällainen normi olisi kiva saada itse lakiinkin. Nyt tienkäyttäjä ei pysty täysin aukottamasti asiaa päättelemään, koska pitäisi aina tietää onko väylä 𝑡𝑎𝑟𝑘𝑜𝑖𝑡𝑒𝑡𝑡𝑢 pelkästään jalankulkijoille vai ei. Laki käyttää tarkoittaa-sanaa, eli pitäisi soittaa ennen lain soveltamista aina kunnan liikenneinsinöörille, jotta saataisiin tietää tarkoitettuus.
- AnonyymiUUSI
Jos väylä ei ole tie, niin sillä ei ole voimassa tieliikennelaki, eli liikennesäännöt eivät siellä sellaisenaan päde. Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä (ellei laissa ole toisin jossain kohtaa säädetty). Mitään "muuta" väylää ei siten ole, jossa olisi voimassa liikennesäännöt.
- AnonyymiUUSI
Tässä kuvassa ajoradan varressa oikealla on ilmeisesti jalkakäytävä ja vinosti oikealle ”koilliseen” menevä on puistokäytävä https://maps.app.goo.gl/VR1UUB9jkHKUAYxU8 Kummallakaan väylällä ei ole liikennemerkkiä.
- AnonyymiUUSI
Pitää katsoa, että miksi kyseinen alue on kaavoitettu. Jos on puistoksi kaavoitettu ja tarkoitettu, niin kyseessä on puistossa kulkeva puistokäytävä/polku.
- AnonyymiUUSI
Tieliikennelaki on voimassa tiellä ja tieliikennelaissa tarkoitetaan tiellä: maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.
Pääsääntöisesti niin, että jos väylä ei ole tie, niin tieliikennelakia ei sellaisella väylällä suoraan sovelleta. Alla on lyhyt ote hallituksen esityksestä, eli mitä lainsäätäjä on mm. kirjoittanut aiheeseen liittyen.
"Yleiselle liikenteelle tarkoitetun alueen määrittelyssä olisi ensinnäkin ratkaisevaa alueen alkuperäinen käyttötarkoitus, toisin sanoen se, onko alue sitä muodostettaessa tarkoitettu yleisen ja rajoittamattoman henkilöpiirin liikkumiseen. Yleisesti liikenteeseen käytetyn alueen määrittelyssä arvioitaisiin alueella tosiasiallisesti esiintyvää liikennettä, siis sitä, onko alueella esiintyvä liikenne määriteltävissä yleiseksi liikenteeksi."
Onko puisto ja sen polut sitten viheraluetta ja virkistysaluetta, vai onko sen tarkoitus liikenteellinen, niin se on asian ydin. Taitaa olla niin, että puiston tarkoitus on ensisijaisesti olla virkistysalue, eikä sen pääfunktio ole liikenteellinen, vaikka sen läpi kulkeekin väyliä/polkuja. Se vaikuttaa todennäköisesti myös asiaan, että onko puistossa kulkevat väylät merkitty liikennemerkein vai ei, eli kaavoitus vaikuttaa varmasti asiaan. Yksiselitteistä vastausta en itse ole onnistunut löytämään tässä asiassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2371558- 961306
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle201297Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan61187Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9978Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86940Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66905- 32880
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43871Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii63844