Lieksan tiedeseura on pohtinut sanaa "työkyri"
"Työkyri" ei ole virallinen tai yleisesti käytetty sana suomen kielessä.
Kontekstin perusteella, sana on yhdistelmä sanoista:
Työ: Viittaa työhön ja työelämään.
Kyrie: Viittaa usein "Kyrie eleison" -litanian mukaisesti kärsimykseen, valitukseen ja laupeuden anomiseen.
Sanojen yhdistelmänä "työkyri" tarkoittaa siis työstään uupunutta, masentunutta ja valittavaa henkilöä. Se kuvaa ihmistä, joka kokee työelämän raskaana taakkana ja on menettänyt ilonsa.
Selitys sanalle työkyri
37
305
Vastaukset
- Anonyymi
Samalla pohdimme sanaa "vötkylä"
Vötkylä (substantiivi)
*1. Ihmisen tila, joka kuvaa täydellistä huolettomuutta, rentoutta ja hitaasti etenevää onnellisuutta. Vötkylä tila saavutetaan usein juomalla muutama Pirkka-olut tai lepäämällä Kolin laella.
*2. Henkilö, joka elää tätä vapaata ja laiskaa elämää ilman kiirettä ja stressiä.
*3. Mittayksikkö, joka kuvaa sitä, kuinka paljon on juonut olutta ja samalla laiskotellut.
Henkinen merkitys
Vötkylä (hengen tila)
Hengellisen levon tila: Tarkoittaa sielun tilaa, jossa ihminen on päässyt irti maallisen työn ja suorittamisen kahleista. Se on tila, jossa sielu on täysin levossa ja luottaa siihen, että kaikki järjestyy ilman jatkuvaa puurtamista. Tässä tilassa ei ole pakkoa, ei stressiä, ainoastaan rauha.
Jumalallinen laiskuus: Vötkylä voi symboloida myös tilaa, jossa ihminen on saavuttanut armon ja ymmärtänyt, että taivaallista valtakuntaa ei voi ostaa työllä tai suorituksilla. Se on tila, jossa ihminen ottaa vastaan lahjat ja siunaukset ilman, että hänen tarvitsee niitä ansaita.
Vapauden ilmentymä: Hengellisessä mielessä "vötkylä" on lopullinen vapaus. Se on tila, jossa olet vapaa yhteiskunnan odotuksista ja omasta suorituspaineesta.- Anonyymi
Työntekoa ei ole arvostettu historian saatossa kovinkaan pitkään, vaan se nostettiin jalustalle teollistumisen myötä. Kapitalismi tarvitsi kehittyäkseen halpaa ja tunnollista työvoimaa, joten ihmiset pantiin ajattelemaan joutilaisuutta turmelevana ja työntekoa kehittävänä. Työstä tehtiin hyve. Antiikin ajalla asia nähtiin päinvastoin niin, että joutilas saattoi kehittää itsessään jaloja hyveitä. Työnteko nähtiin tuolloin ikävänä.
- Anonyymi
Näin se vaan menee
- Anonyymi
Mitä lieksan tiedeseura ei tiedä, sitä ei tarvitsekkaan tietää!
- Anonyymi
Olen ehdottomasti vötkylä! Olen myös 47v työtön mies 👨🏼🦲
- Anonyymi
Vötkylä tarkoittaa vapauden ruumiillistumaa.
- Anonyymi
Ansiokasta toimintaa jälleen Lieksan tiedeseuralta!
- Anonyymi
Vötkylä on voittaja.
- Anonyymi
Näinpä
- Anonyymi
Vötkylä on oikeasti nimitys laiskasta, työtävieroksuvasta, yhteiskunnan elätistä. Vötkylä on ihminen joka käyttää elämänsä elääkseen toisten siivellä, kantamatta korttansa kekoon yhteiskunn hyväksi, lisäksi hän on yleensä katkera ja kateellinen ihmisille joilla on tavoitteita elämässä ja huolehtivat itsestään ja perheestään. Vötkyläitä on monen tasoisia, mutta aidoksi lorvisko vötkyläksi tullaa vasta kolmannessa sukupolvessa, on tieteellisesti todistettu että vötkylägeenit periytyy n. 70% varmuudella seuraavalle sukupolvelle, ihmiskunnan pelastukseksi tullenee kuitenkin se ettei vötkylät pysty lisääntyvään toimintaan kun sukuelimetkään ei vötkylällä kykene ottamaan ryhtiä.
- Anonyymi
Tulkintasi on täysin virheellinen ☝️
- Anonyymi
Voisiko vötkylän paremmin selittää, se on juurikin noin 🤣🤣🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisiko vötkylän paremmin selittää, se on juurikin noin 🤣🤣🤣
Tulkintasi on täysin virheellinen ☝️
- Anonyymi
Vötkylä on yhteiskunnan mätäpaise ja syöpä.
- Anonyymi
Kapitalisti påskån propagandaa.
- Anonyymi
Hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Sanoo vanha sananlaskukin.
- Anonyymi
Työkyri käyttää elämänsä toisten tarpeiden tyydyttämiseen. Vanhana ja väsyneenä huokaa ohhoh oijoijoi mitäs nyt.
- Anonyymi
Selvästi vötkylästä on monenlaista tulkintaa.
Nyt ei voi sanoa että vötkylästä on kahdenlaista tietioo, vaan onkin useampi.
Sana vötkylä jotenkin vaan naurattaa...
Kuinka voi yksi sana kertoa niin paljon? - Anonyymi
Työkyrin työ on elämän uhraamista.
- Anonyymi
Olen ylpeästi vötkylä, minulla ei ole kahleita.
- Anonyymi
Voimme sellaiset sinulle hankkia! ☝️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vötkylä kahleissa pysy, valuu irti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kiitos työkyrin kahleita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vötkylä kahleissa pysy, valuu irti.
Laitetaan 9e kuntokuurille, hikilenkkiä ja punttisalia. Vötkylä kiinteytyy ja pysyy kahleissa
- Anonyymi
Käyttääkö vötkylät ihan oikeasti hammastikkua erektion saamiseen?
- Anonyymi
Ei käytä, koska meillä on uhkeita pimuja 🤠 Nais vötkylöillä tietysti pinkeitä miehiä 🧔🏼♂️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei käytä, koska meillä on uhkeita pimuja 🤠 Nais vötkylöillä tietysti pinkeitä miehiä 🧔🏼♂️
Mutta miten vötkylä erektio saa, veltto mikä veltto
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vötkylöillä ei ole työkyrin stressiä. Siitä syystä ei ole erektio ongelmiakaan.
- Anonyymi
Siellä on kaksi vötkylää Alaskassa.
- Anonyymi
Minulla on hieman ongelmia.
Minulla on sentti kovaa ja sentti löysää ja kärkeen satuu tuo löysä sentti.
Lääkärien mukaan olen ainut maailmassa ja asun Lieksassa.- Anonyymi
Oletko muutenkin vötkylä?
- Anonyymi
Mitä Jeesus sanoisi? 🤔
- Anonyymi
Työkyri tekee valokuitua sweduille pienel palkal naama savessa.
- Anonyymi
Jeesus muuttaisi saavillisen vettä viiniksi ja dokaisi genetsaretin järven saaressa viikon jätkien kanssa.
- Anonyymi
Lieksan kielen sanastoon pitää ehdottomasti lisätä myös Törkyturpakuperkeikkahullu, sellaista sanaa ei muissa kielissä ja murteissa ole.
- Anonyymi
Mahtuuko oikeasti yhteen ihmiseen noin monta ominaisuutta, vötkylätörkyturpakuperkkeikkahulluluuseri, vain Lieksassa.
- Anonyymi
AIDSHOMO
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6032400Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4131915Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H231740Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641448JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191376- 651291
- 1221184
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka22950Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16938Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?66843