En haluaisi kokea näitä negatiivisia tunteita ylipainoisia ihmisiä kohtaan.
En vain voi ymmärtää miksi ihminen syö enemmän kuin kuluttaa? Minusta ylipainoisuus on lähes yhtä vakava sairaus kuin päihdeongelma.
Miten lääkärit kestävät nähdä ylipainoisia potilaita valittamassa polviaan tai lonkkiaan, kun käveleminen ei vain suju sen ylimääräisen painotaakan kanssa? Miten ihmeessä ylipainoisia ei laiteta samalla tavalla vieroitushoitoon kuin päihdeongelmaisia? Riippuvuudesta siinäkin on kysymys.
Ylipaino aiheuttaa todella vakavia ongelmia terveydelle. Liikunta ei lihavuutta ratkaise, pitää vain syödä oikein ja vähemmän.
Ymmärtävätkö ylipainoiset ihmiset ollenkaan ylipainon riskejä elimistölle? Diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, syöpä?
Lopettakaa ihmiset sen ruuan ahtamisen sisäänne, koska tuhoatte terveytenne.
Koko tämä kehopositiivisuus on ollut todella sairasilmiö. Ihan sama jos narkkareita ylistettäisiin, että onpa hienoa, että käsivarret ovat täynnä pistos jälkiä.
Hyvä lihava ihminen: jos haluat elää terveenä ja lapsesi saavat pitää vanhempansa ja voi elää pitkäikäiseksi harrastaen ja liikkuen: lopeta se ruuan mässääminen ja tajua, ettei ihminen ole luotu prosessoimaan valtavaa määrää ruokaa päivässä. Oletko ihminen vai jätemylly?
Lihavat ihmiset
73
233
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Kuinka suuresta ylipainosta puhut. jos 170 cm painaa 75 kiloa niin hän on sinusta liian lihava. Koska painoindeksi on ylipainon puolella. Sinusta ei siis normaalipainoiset voi sairastua. Sinusta on ihan ok että normaalipainoiset esim ryyppää . Mutta koska eivät ole ylipainoisia niin eivät voi sairastua.
- AnonyymiUUSI
Sinun tilanteesihan on ihanteellinen! Pudotat tuon ylimääräisen 15 kg helposti 3 kk:ssa.
Aamiaiseksi munakas.
Lounaaksi kana/lohi/salaatti.
Välipalaksi omena + pähkinöitä.
Illalliseksi kana/kala/liha + runsaasti kasviksia: kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia.
Iltapalaksi marjarahka
3 kk:n jälkeen olosi on energinen ja nukut yösi hyvin. Vaatteet istuvat päälläsi hyvin ja ihosi hehkuu.
Näin helppoa se on! Monilla on ihan outoja selityksiä aineenvaihduntaongelmista, kun oikeasti aineenvaihdunta paranee, kun ruokavalio on kunnossa. Seuraavaksi aletaan selittämään kilpirauhasen ongelmista. Aina on jokin selitys.
Liikunta pelkästään ei laihduta, se kyllä parantaa oloa huomattavasti, mutta ratkaisu on siinä mitä suustasi alas laitat.
Oletko ihminen vai jätemylly? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sinun tilanteesihan on ihanteellinen! Pudotat tuon ylimääräisen 15 kg helposti 3 kk:ssa.
Aamiaiseksi munakas.
Lounaaksi kana/lohi/salaatti.
Välipalaksi omena pähkinöitä.
Illalliseksi kana/kala/liha runsaasti kasviksia: kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia.
Iltapalaksi marjarahka
3 kk:n jälkeen olosi on energinen ja nukut yösi hyvin. Vaatteet istuvat päälläsi hyvin ja ihosi hehkuu.
Näin helppoa se on! Monilla on ihan outoja selityksiä aineenvaihduntaongelmista, kun oikeasti aineenvaihdunta paranee, kun ruokavalio on kunnossa. Seuraavaksi aletaan selittämään kilpirauhasen ongelmista. Aina on jokin selitys.
Liikunta pelkästään ei laihduta, se kyllä parantaa oloa huomattavasti, mutta ratkaisu on siinä mitä suustasi alas laitat.
Oletko ihminen vai jätemylly?Muuten puhut aineenvaihdunnan ongelmista , niitä muuten on olemassa ja aiheuttavat lihavuutta tai laihuutta.
Kilpirauhasen vajaa toiminta aiheuttaa lihavuutta usein . Jolloin ihminen voi muutenkin huonosti ja ei jaksa aina taistella vastaan. Lihavuutta.
Koska sairaus aiheuttaa muitakin häiriöitä kehossa ja kielenalustabletti etekkin .
Moni sanoo voivansa huonosti vaikka heillä on lääkitys vaivaan
Silloin tulisi lääkärien ottaa vakavasti heidä; ongelmansa. Eikä kuitata asiaa että painon nousu kuuluu asiaan .
Niin että aineenvaihdunta tekee ihmisessä asioita jotka eivät todellakaan tee ketään onnelliseksi
- AnonyymiUUSI
Ehkä kannattaa miettiä, olisiko sulla AP joku mielenterveyden sairaus tässä ennemminkin taustalla, OCD tai joku persoonallisuushäiriö, että noin oikein tuntemattomien lihavuutta jaksat noin pakkomielteisesti miettiä? Ja tsemppiä sulle, eli ehkä joku päivä saat vielä tietää, mikä sulla oli tähän muiden lihavuuden seurantaan syynä taustalla.
- AnonyymiUUSI
Ehkä kannattaa miettiä, olisiko sulla itselläsi joku MT-sairaus, kun oikein tuntemattomien mielenterveyttä pakkomielteisesti mietit?
Eli jos joku kertoo, että ylipaino on sairaus, koet voivasi tehdä MT-diagnoosin sen perusteella?
Ylipaino ei ole kenellekään hyväksi. Jos sinulla on 20 kg ylipainoa, kannat joka päivä joka hetki 40 voipakettia mukanasi. Laitapa nämä 40 puolen kilon voipakettia muovikasseihin ja kantele niitä, niin silloin ymmärrät mitä ylipaino oikeasti on. Rasite koko kropalle ja syy monille kroonisille sairauksille. - AnonyymiUUSI
Kyllä aloittaja puhuu asiaa, eikä ole mitenkään mieleltään sairas . Liika lihavuus on ongelma niin monen kohdalla.
Ei se mielestäni ole mitenkään ihmeellistä että nostaa asian esille
Minulla on kaksi nuorta sukulaista jotka ovat liika lihavia ja en voi vaikuttaa siihen mitenkään vaikka haluaisin että he säästyisivät niiltä sarauksilta mitä liika lihavuus aiheuttaa. Serkkuni kuoli alle 60 vuotiaana liikalihavuuteen ja hänellä oli samalla aineenvaidunnallinen sairaus jota ei hoitanut kuten lääkärit olivat neuvoneet. Teki leikkiä lihavuudesta ainoastaan
Siis on ihmisiä jotka ovat hieman pyöreitä , se ei ole hälyttävää , mutta liikalihavuus ottaa sydämmen päälle . Polvet vaurioituu ja monia muita juttuja. On totta että että myös laihat saavat näitä sairauksia .mutta heillä on taas eri lähtökohdat ja heitä ei ole niin monia , kun on lihavilla .
Joten mielestäni sinä hyökkäät aloittajan kimppuun ihan suotta, koska totuus on tilastojen mukaan että liikalihavuus on tänään ongelma , ja tottakai sen näkee jokainen katukuvassa .
Siis ongelma on se että jotain olisi ehkä terveyden huollon taholta tehtävä. Enemmän että liikalihavuus ei aiheuttaisi ennenaikaisia kuolemia.
Minun äitini aikoinaan kun olin lapsi oli sellainen 48 kg painava hoikka nainen , mutta vanhemmiten alkoi lihomaan kamalasti , syynä oli kun osteli leivoksia ja söi suklaata iltaisin television ääressä joi limonaatia pullo kaupalla , lopulta todettiin Diabetes kakkonen , mutta se ei häntä estänyt mitenkään , söi väärin; elämänsä loppuun asti . Niin että asia on jotenkin tabu siten ettei siitä saisi mainita . Sitä voisi ennemmin ajatella miten saataisiin ihmiset joilla todella on sitä liikapainoa ymmärtämään oma tilanteensa. . Siis silloin kun alkaa . Painamaan yli sata kiloa on jossain pahasti vikaa
Joten älä syytä ihmistä joka nostaa asian esiin , vierittämällä syytöksiä hänelle sanomalla että hänellä on mt ongelmia . Sillä liika lihavuus on tilastojen mukaan terveydellinen. Ongelma maassa , ja sille pitäisi voida tehdä jotain , ensi sijassa ottaa vastuu itse elämästään ja hakea apua ongelmaan , se on hyvä alku terveellisempään elämään. Siis aloittaja ei tarkoittanut mitenkään pahaa , ainoastaan huomioinut ongelman - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä aloittaja puhuu asiaa, eikä ole mitenkään mieleltään sairas . Liika lihavuus on ongelma niin monen kohdalla.
Ei se mielestäni ole mitenkään ihmeellistä että nostaa asian esille
Minulla on kaksi nuorta sukulaista jotka ovat liika lihavia ja en voi vaikuttaa siihen mitenkään vaikka haluaisin että he säästyisivät niiltä sarauksilta mitä liika lihavuus aiheuttaa. Serkkuni kuoli alle 60 vuotiaana liikalihavuuteen ja hänellä oli samalla aineenvaidunnallinen sairaus jota ei hoitanut kuten lääkärit olivat neuvoneet. Teki leikkiä lihavuudesta ainoastaan
Siis on ihmisiä jotka ovat hieman pyöreitä , se ei ole hälyttävää , mutta liikalihavuus ottaa sydämmen päälle . Polvet vaurioituu ja monia muita juttuja. On totta että että myös laihat saavat näitä sairauksia .mutta heillä on taas eri lähtökohdat ja heitä ei ole niin monia , kun on lihavilla .
Joten mielestäni sinä hyökkäät aloittajan kimppuun ihan suotta, koska totuus on tilastojen mukaan että liikalihavuus on tänään ongelma , ja tottakai sen näkee jokainen katukuvassa .
Siis ongelma on se että jotain olisi ehkä terveyden huollon taholta tehtävä. Enemmän että liikalihavuus ei aiheuttaisi ennenaikaisia kuolemia.
Minun äitini aikoinaan kun olin lapsi oli sellainen 48 kg painava hoikka nainen , mutta vanhemmiten alkoi lihomaan kamalasti , syynä oli kun osteli leivoksia ja söi suklaata iltaisin television ääressä joi limonaatia pullo kaupalla , lopulta todettiin Diabetes kakkonen , mutta se ei häntä estänyt mitenkään , söi väärin; elämänsä loppuun asti . Niin että asia on jotenkin tabu siten ettei siitä saisi mainita . Sitä voisi ennemmin ajatella miten saataisiin ihmiset joilla todella on sitä liikapainoa ymmärtämään oma tilanteensa. . Siis silloin kun alkaa . Painamaan yli sata kiloa on jossain pahasti vikaa
Joten älä syytä ihmistä joka nostaa asian esiin , vierittämällä syytöksiä hänelle sanomalla että hänellä on mt ongelmia . Sillä liika lihavuus on tilastojen mukaan terveydellinen. Ongelma maassa , ja sille pitäisi voida tehdä jotain , ensi sijassa ottaa vastuu itse elämästään ja hakea apua ongelmaan , se on hyvä alku terveellisempään elämään. Siis aloittaja ei tarkoittanut mitenkään pahaa , ainoastaan huomioinut ongelmanAloittaja ei ainoastaan huomionut lihavuutta ongelmana, vaan hän syyttää lihavia sekä omista että yhteiskunnan ongelmista. Hän esimerkiksi sanoo joutuvansa kokemaan negatiivisia tunteita lihavia kohtaan.
Minä ainakaan en pidä painoani kurissa sen vuoksi, ettei anonyymin aloittajan tarvitsisi kokea negatiivisia tunteita. Painoni, terveyteni ja sairauteni eivät kuulu aloittajalle eivätkä ole hänen vastuullaan. Aloittajan on itse muutettava omaa asennettaan lihavia kohtaan ja hänen opittava hoitamaan itse omat tunteensa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja ei ainoastaan huomionut lihavuutta ongelmana, vaan hän syyttää lihavia sekä omista että yhteiskunnan ongelmista. Hän esimerkiksi sanoo joutuvansa kokemaan negatiivisia tunteita lihavia kohtaan.
Minä ainakaan en pidä painoani kurissa sen vuoksi, ettei anonyymin aloittajan tarvitsisi kokea negatiivisia tunteita. Painoni, terveyteni ja sairauteni eivät kuulu aloittajalle eivätkä ole hänen vastuullaan. Aloittajan on itse muutettava omaa asennettaan lihavia kohtaan ja hänen opittava hoitamaan itse omat tunteensa.Niin. Sitä paitsi aloittaja puhuu lihavista halveksivasti nimittämällä jätemyllyksi.
- AnonyymiUUSI
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Koko kehopositiivisuus ilmiö on täysin sairasta. Surullisinta on nähdä perheitä, joissa molemmat vanhemmat ovat reilusti ylipainoisia ja jos heidän lapsensa myös.
Mikään liikunta ei ole ratkaisu, vaan riippuvuuden katkaisu ruokaan. Se vaatii terapiaa ja ruokavalion sekä elämäntapojen muuttamista.
Länsimainen paradoksi on, kun smaan aikaan kehitysmaissa koetaan nälänhätää ja ruokaa ei yksinkertaisesti ole, länsimaissa ihmiset kamppailevat, että voiko sitä pitsaa syödä monta kertaa viikossa. Tämä on iso vinoutuma ihmiskunnassa.
Liiallinen syöminen sairastuttaa, toivottavasti mahdollisimman moni ymmärtää tämän.- AnonyymiUUSI
jo ylipainoinen syö myös terveellistä ruokaa niin totta kai tällä terveelliselläkin ruualla on osansa elimistössä. ja kun ylipainoinen liikkuu niin sekin vaiuttaa positiivisesti elimistöön. ei kaikki ylipainoiset ole sairaita
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
jo ylipainoinen syö myös terveellistä ruokaa niin totta kai tällä terveelliselläkin ruualla on osansa elimistössä. ja kun ylipainoinen liikkuu niin sekin vaiuttaa positiivisesti elimistöön. ei kaikki ylipainoiset ole sairaita
Siis ei kaikki ylipainoiset ole sairaita ?
Ei ehkä ensin olekkaan vaan vähitellen niitä oikeita alkaa esiintymään , olen sen nähnyt työasäni niin monien ihmisten kohdalla, useilla menee aika hyvin siihen 40 ikään asti, sen jälkeen alkaa eräänlainen alamäki jossa juuri lihavuus on aiheuttajana ja usein vielä painoakin tulee lisää. Joten asia on sinänsä tärkeä ettei olla deffensiivillä heti kun joku ottaa asian puheeksi ja loukkaannutaan , vaan siitä voisi kesjåkustella ihan asiallisesti äitse en ole pituuteni nähden mitenkään normaali painoinen ,ja koska minulla on sama koko vaatteissa aina vaan kun nuorena niin en katso itseäni lihavaksi edes. Ja ystävät sanovat minua liian laihaksi . Niin että kaikki indeksit on tehtävä yksilöllisesti. , ottaen huomioon ihmisen kokonaisuus ei ainostaan se että on oltava jossain ihanne painossa pituuteensa nähden .
- AnonyymiUUSI
Ajatellaan mielummin asiaa positiivisesti. Nyt kun on kesällä katsellut rannalla ylipainoisia ihmisiä, muistaa taas, miksi terveet elintavat ja ja terveellinen ruokavalio ovat tärkeitä.
Voi tulla ylipainoisille ihmisille yllätyksenä, mutta teitä ei oikeasti nähdä iloisina ja leppoisina palleroina, vaan vähän tyhminä ja yksinkertaisina, koska ette osaa hallita elämäänne.- AnonyymiUUSI
En minä näe ylipainoisia vähän tyhminä vaan heillä on syömiseen liittyvä ongelma.Ei heidän asioihinsa voi negatiivisesti puuttua
Minulla on ollut painon kanssa ongelmia
Nyt olen saavuttanut hyvän painon.Se ei ole vielä normaalipaino,mutta hyvä näin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En minä näe ylipainoisia vähän tyhminä vaan heillä on syömiseen liittyvä ongelma.Ei heidän asioihinsa voi negatiivisesti puuttua
Minulla on ollut painon kanssa ongelmia
Nyt olen saavuttanut hyvän painon.Se ei ole vielä normaalipaino,mutta hyvä näin.Ohan noilla yleisurheiljoillakin ylipainoa. itse en usko että esim moukkarinheittäjät tai kuulantyöntäjät on pelkkää lihasta . En hauku urheilijoita mutta jos paino olis pelkkää lihasta niin ei se kehon lihasmassa tekis kasvoista pyöreitä .
- AnonyymiUUSI
En näe ylipainoisia mitenkään tyhminä sillä ongelma painon kanssa on vaan yksi osa kokonaisuutta.
Siis yksi asia jota he eivät tiedosta . Monissa tietokilpailuja pärjäilevät hienosti .
Siis eivät vaan kertakaikkiaan näe lihavuuttaan toisten silmin .
- AnonyymiUUSI
Aloittajalle! Mikä hel*etin määräilijä sinä olet? Onneksi et mikään etkä kukaan!
- AnonyymiUUSI
Ei hän ole mikään määräilijä nosti vaan esille asian mikä on tilastojen mukaan aika ongelma.
On olemassa potilaista joita ei voi nostaa edes tavallisella nostoapuvälineella. Sairaalassa
Samoin on olemassa maailmassa ihmisiä joita ei voi punnita tavallisella ihmisille tarkoitetuilla puntarilla. He tarvitsevat jatkuvaa hoitoa vaikka ei aina resussit riitä .
Maksaa ne hoidot yhteiskunnalle aika tavalla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei hän ole mikään määräilijä nosti vaan esille asian mikä on tilastojen mukaan aika ongelma.
On olemassa potilaista joita ei voi nostaa edes tavallisella nostoapuvälineella. Sairaalassa
Samoin on olemassa maailmassa ihmisiä joita ei voi punnita tavallisella ihmisille tarkoitetuilla puntarilla. He tarvitsevat jatkuvaa hoitoa vaikka ei aina resussit riitä .
Maksaa ne hoidot yhteiskunnalle aika tavalla.Hän ei vain nostanut esille asiaa, vaan hän hyökkää lihavia vastaan.
Aloituksen sävy on moralisoiva, syyttävä ja halveksiva.
- AnonyymiUUSI
Helppo sanoa että lopettakaa jos ei itse ole läpikäynyt ongelmaa painon kanssa.
Minun edesmennyt ystäväni oli reilusti ylipainoinen. Ja ei itse oikein osannut. Yhdistää polvien sairautta lihavuuteen. Muuten hän oli keskitasoa korkeammalla älykkyydellä varustettu . Kävi lääkärissä polvistaan ja hengen ahdistuksesta. , mutta sai rollaattorin ja astma lääkkeet . Luulisin että lääkäri oli yrittänyt puhua siitä hänelle. ( en tiedä)mutta hän oli ollut jo lapsesta asti lihava .
Kuoli ennen aikojaan . Niin että mielestäni hoitosektorin tulisi ottaa näihin asioihin enemmän kiinnostusta että saisivat ihmiset ymmärtämään mitä liika lihavuus. Aiheuttaa. Nyt en meinaa tavallista pyöreyttä joita jotkut sanovat liikalihavuudeksi , vaan jos alkaa paino olla 140 kg niin siinä on enemmän kun puolet liikaa ihmiselle joka on160 cm pitkä .
Lihavuus on monelle ongelma ja haittaa myös heidän elämäänsä tavattomasti.ystäväni laittoi usein nettiin reseptejä erilaisista ruuista. Makeita kermasta tehtyjä jälkiruokia missä oli sokeria suurin osa, samoin grillauksiaan milloin milläkin uudella reseptillä , rasvaisia makkaroita jne.
Joten niin surullista menettää hänet kuolemalle ! Samalla kun asia oli niin arka ettei siitä uskaltanut puhua , sillä arvaan että jos olisin alkanut siitä puhumaan niin olisi varmaan vetäytynyt pois ystävyydestä . Joten esim jotenkin olisi terveydenhoidon taholta saatava ote näiden ihmisten sokeuteen omasta väärästä kehon ; koostaan. Mutta asia on kun kuuma peruna , siihen ei kajota helposti . - AnonyymiUUSI
Ylipainoahan 5 kiloakin on . Niin tekeekö sen 5 kilon ylipaino ihmisestä sairaan. Ihan kuin normaalipainoiset ei vois sairastua. vaan ylipainoiset voi sairastua . Miksi normaalipainoisilla ja hoikilla ihmisilä voi olla esim syöpä. Diabetestä voidaan sentään hoitaa mutta jotkut syövät on sellaisia joita ei voi hoitaa.
- AnonyymiUUSI
Aloittaja luulee että vain lihavat sairastavat ja sairastuvat
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja luulee että vain lihavat sairastavat ja sairastuvat
Miksi yrität tehdä asia; muuksi mitä se on. Kyllä aloittaja tietää että myös laihat sairastuvat. Mutta nyt ei ole jeåmuista kysymys m ainoastaan niistä joilla on todella ongelmia painon kanssa. Ei 160 cm pitkä nainen joka painaa 115 kg ole mitenkään. Normaali painoinen eikä tarvitse edes puolustaa. Miksi väännät asian muuksi kun mikä se on.
Ei ole syy aloittajassa siihen että fakta on että Suomessa on paljon ihmisiä jotka ovat siis liika lihavia. Ja kun he saisivat tukea ongelmaan muilta ihmisiltä , olisi hyvä, se kun ollaan syyllistämässä ihmistä joka nostaa asian esiin . Siinä ei ole mitään puolustelemista. Jos joku syö itsensä hengiltä. Minun suvussani kaksi kuollut siihen.
Ja tiedän mitenvastahakoisia ovat edes keskustelemaan asiasta , luullen että jos ollaan hiljaa niin asiaa ei ole,——— vaan kun on kuitenkin .
Sitten on niin että esim naisten saa olla hieman pyöreitä vanhempana. Terveydellisistä syistä - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi yrität tehdä asia; muuksi mitä se on. Kyllä aloittaja tietää että myös laihat sairastuvat. Mutta nyt ei ole jeåmuista kysymys m ainoastaan niistä joilla on todella ongelmia painon kanssa. Ei 160 cm pitkä nainen joka painaa 115 kg ole mitenkään. Normaali painoinen eikä tarvitse edes puolustaa. Miksi väännät asian muuksi kun mikä se on.
Ei ole syy aloittajassa siihen että fakta on että Suomessa on paljon ihmisiä jotka ovat siis liika lihavia. Ja kun he saisivat tukea ongelmaan muilta ihmisiltä , olisi hyvä, se kun ollaan syyllistämässä ihmistä joka nostaa asian esiin . Siinä ei ole mitään puolustelemista. Jos joku syö itsensä hengiltä. Minun suvussani kaksi kuollut siihen.
Ja tiedän mitenvastahakoisia ovat edes keskustelemaan asiasta , luullen että jos ollaan hiljaa niin asiaa ei ole,——— vaan kun on kuitenkin .
Sitten on niin että esim naisten saa olla hieman pyöreitä vanhempana. Terveydellisistä syistäNorjalainen voimamies on yli 2 metriä pitkä ja painaa noin 180kg eikä ole lihavat.Tuo pituus ja paino ei merkkaa mitään,että onko lihava
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Norjalainen voimamies on yli 2 metriä pitkä ja painaa noin 180kg eikä ole lihavat.Tuo pituus ja paino ei merkkaa mitään,että onko lihava
Anteeksi Islantilainen
- AnonyymiUUSI
Nää selitykset lihavuudelle ovat ihan turhia. Ylipainon syy on liikasyöminen. Se fakta ei muuksi muutu. Aineenvaihduntakin alkaa toimimaan paremmin, kun ylipaino vähenee. Tuntuu siltä, että lihavat ihmiset eivät vain suostu näkemään ylipainonsa syytä.
Ihmisen elimistöä ei ole luotu sulattamaan isoa määrää ruokaa. Kun syö määrällisesti ja laadullisesti väärää ravintoa, osa ravinnosta ei sula.
Jos olet ylipainoinen, hakeudu terapiaan ja ravintoterapeutille, vaarannat terveytesi nykyisillä elintavoillasi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nää selitykset lihavuudelle ovat ihan turhia. Ylipainon syy on liikasyöminen. Se fakta ei muuksi muutu. Aineenvaihduntakin alkaa toimimaan paremmin, kun ylipaino vähenee. Tuntuu siltä, että lihavat ihmiset eivät vain suostu näkemään ylipainonsa syytä.
Ihmisen elimistöä ei ole luotu sulattamaan isoa määrää ruokaa. Kun syö määrällisesti ja laadullisesti väärää ravintoa, osa ravinnosta ei sula.
Jos olet ylipainoinen, hakeudu terapiaan ja ravintoterapeutille, vaarannat terveytesi nykyisillä elintavoillasi.Höpöhöpö.Hanki elämä ja jätä muut rauhaan
- AnonyymiUUSI
Nyt on kyllä puhe sairauksista joi5a lihavuus aiheuttaa, kaikki sen tietävät että kaikenpainoiset sairastuu, mutta keskity aiheeseen ylipaino aiheuttaa rikkinäisiä,polvia, ruuansulatus ongelmia, hengen ahdistusta sysömmen jaajentumaa jne
Tässä ei ole kysymys mistään viiden kilon painon noususta vaan laita nolla perään ! Äläkä viisastele
S3 joka on menettänyt omaisiaan ylipainon vuoksi tietää mitä se aiheuttaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sitten on niin että esim naisten saa olla hieman pyöreitä vanhempana. Terveydellisistä syistäMutta fakta on että painoindeksin mukaan 170 cm ja 75 kiloinen on ylipainoinen
- AnonyymiUUSI
Jotkut lihoo vaikka syövät vähän ja toiset ei yhtään vaikka ahmivat pöydät tyhjiksi
- AnonyymiUUSI
Ihan niin , sehän vaan riippuu aineenvaihdunnasta.
Vaikka eräiden mielestä siitä ei saisi edes mainita mutta valitettavasti asia on niin. Lääkäriin voi mennä , taikka dietistille jos haluaa muutosta ylimääräisiin kihloihin , ottavat verikokeen , että näkevät missä vika
- AnonyymiUUSI
Terveydenhuollon ammattilaiset näkevät lihavuuden niin vakavana asiana, että vatsalaukkuja pienennetään leikkauksilla. Tämä ei ole mikään pieni leikkaus ja siihen liittyy komplikaatioriski. Mietitäänpä tämän kautta, että miten vakava asia ylipaino on, että näin radikaaleihin leikkauksiin ryhdytään.
Nyt on tullut markkinoille laihdutuslääkkeitä, niissä on myös todettu haitallisia sivuvaikutuksia. Taas nähdään, että lääkärit näkevät ylipainon vakavana haittana terveydelle, että ovat valmiita kirjoittamaan reseptejä näihin.
Perussyy lihoamiseen on kuitenkin se, mitä suuhumme laitamme. Kaikki nämä selitykset, että minulla on hidas aineenvaihdunta tai kilpirauhasen vajaatoiminta, ovat vain selityksiä ja tekosyitä. Monen kilpirauhasen vajaatoiminta paranee, kun ihminen laihtuu.
Miksi ihmiset syövät liikaa? Miksi alkoholisti juo viinaa? Ihan samanlaisesta riippuvuudesta on kyse. Ja edelleen ylipainoiset ihmiset haluavat ajatella, että he ovat normaaleja. Ylipaino on erittäin vakava ja terveydelle haitallinen asia.
Riippuvuussuhde ruokaan ja syömiseen vaatii terapiaa ja uusien elämäntapojen opettelemista. Jos olet vanhempi, näe vastuusi, miten kasvatat lapsesi.
Jostain syystä ylipainoiset ihmiset ovat sokeita sille, että heidät nähdään vakavan sairauden omaavina yksilöinä. Näin myös terveydenhuollon ammattilaiset näkevät teidät, kun tulette vastaanotolle valittamaan kipeitä polvianne. Kanna 20 kilon säkkiä päivä harteillasi , jotta ymmärrät mitä ylipaino tekee kehollesi.
En voi suositella kenellekään leikkauksia tai lääkityksiä, sen sijaan lääkärinä suosittelen terapiaa ja uusien elämäntapojen opettelemista. Toivon, että radikaalien leikkausten sijaan, saisimme Suomessa kuntoutusjaksoja ylipainoisille, joissa heille opetetaan miten laitetaan hyvää ja ravitsevaa ruokaa ja he saisivat kuntoutuksen aikana loistavan startin elämäntapamuutoksille.- AnonyymiUUSI
Jaa että lääkärinä oikein kirjoittelet. Silloinhan sinun pitäisi tietää että kilpirauhasen sairau on
Autoimmuuninen sairaus , miten laihdutat silloin kun et pahemmasti edes syö.
Siis kilpirauhanen. Joka lakkaa toimimasta ei ala toimimaan laihduttamalla mitenkään
Ja se miten ihminen voi tässä tilassa , on asia josta et näköjään tiedä yhtään mitään .
Joten astuit niittiin reilusti kun mitätöit kilpirauhasen sairauden .
Enokrinologiassa tiedetään nämä asiat . - AnonyymiUUSI
Hah-hah, lääkäri muka! Ei ollut lääkärin kirjoitusta tuo.
- AnonyymiUUSI
Kirjoituksesi ylipainosta ei ollut vain puheenvuoro – se oli julistus, rohkea miekankalske hiljaisuuden keskellä. Uskalsit astua esiin ja sanoa sen, minkä moni tuntee sydämessään, mutta mitä harva uskaltaa lausua julki. Sinä nousit yksinäisenä totuuden soturina vastavirtaa vastaan.
Tässä ajassa, jossa kaunistelu ja vääristynyt kehopositiivisuus hallitsevat keskustelua, sinä toit esiin kirkkaan ja tinkimättömän totuuden. Sanoit sen, minkä lääketiede, järki ja terveen yhteiskunnan etu huutavat, mutta minkä poliittinen korrektius pyrkii vaientamaan. Tämä tekee sinusta enemmän kuin kirjoittajan – se tekee sinusta sanansaattajan.
Kielesi on armottoman tarkkaa ja iskevää. Jokainen vertaus ja kärjistys on kuin isku kilpeen, joka murtaa valheellisen mukavuuden suojan. Tekstisi ei anna mahdollisuutta väistellä todellisuutta – se pakottaa katsomaan ongelmaa silmiin. Juuri tällaista voimaa ja retorista taitoa tarvitaan, jos halutaan saada aikaan muutosta.
Sinä seisoit yksin, mutta et turhaan. Tekstisi on kuin majakka pimeässä – se näyttää suunnan ja valaisee sen, mistä moni on ollut eksyksissä. Se, mitä kirjoitit, jää elämään ja haastamaan lukijansa kauan sen jälkeen, kun sanat on luettu.
Kiitos sinulle rohkeudestasi. Olet harvinainen ääni tässä ajassa – ääni, joka ei pelkää, vaan joka taistelee totuuden puolesta.- AnonyymiUUSI
Majakatkin joskus vaihdetaan uusiin , niinkin jotka ovat tehokkaampia.
Ylipaino on todella ongelma yhteiskunnassa. Se on todella vakava asia.
Mutta. Tämä majakka kumoaa tiettyjä asioita. Näissäkin; asioissa. Joten nyt vaan toivotaan että
Ihmiset alkaisivat ihan toden teolla ottamaan asiaksi terveytensä ennen kaikkea . Ei sellaisesta saa suuttua sen joka on lihava jos asiasta keskustellaan . Sillä kun hoitaa itsensä niin ei tartte ostaa ” vuosikorttia ” sairaalaan . Terveelllinen ruoka, liikunta ja säännölliset elintavat siis ei alkoholiakaan , koska olutkin sisältää B vitamiinia kun sitä juo, ja se taas vuorostaan antaa taas enemmän ruokahalua . Siis lihavien ei tarvitse loukkaantua, päin; vastoin olla kiitollisia että tiede antaa mahdollisuuden. Hieman ” kevyempään” elämämään. Ja ennen kaikkea että joku ottaa asian puheen aiheeksi netissä.
- AnonyymiUUSI
Kävin ravintoterapeutilla, koska halusin varmiastaa, että saan mahdollisimman hyvin ravintoaineita pelkästä prosessoimatosta ruuasta. En syö mitään prosessoitua ruokaa, koska ainesosaluettoissa on ihan liikaa E-koodeja. Syön hedelmiä, vihanneksia, kasviksia, marjoja, pähkinöitä, lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia. En ole koskaan sairaana ja veriarvoni ovat hyvät. Pysyn hoikkana ja oloni on energinen.
Kun funktionaalinen ravintoterapeutti laati minulle ruokavalion, siinä oli niin paljon ruokaa, etten edes pysty mitenkään syömään niin isoa määrää. Eli ravintoterapeutilla käyminen ei tarkoita, ettei pysyisi kylläisenä. Kyse on enemmänkin ruuan laadusta, sen pitää olla hyvää ja ihan varmasti ei tarvitse nähdä nälkää. Esim minun piti saada ravinnosta enemmän jodia ja omega-rasvahappoja, myös seleeni ja magnesium olivat sellaisia, joita piti lisätä.- AnonyymiUUSI
Niin ja sun pointti olo että elät täydellistä elämää. olet täydellinen . Ihanaa
- AnonyymiUUSI
Kun käyt ystävien kanssa ulkona syömässä niin mitä silloin tilaat? haluatko tavata niin voin näyttää sulle mun labra-arvot
- AnonyymiUUSI
Miksi et käynyt yliopistokoulutetulla laillistetulla ravitsemusterapeutilla vaan valitsit kirjeopiston käyneet ravintoneuvojan?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kun käyt ystävien kanssa ulkona syömässä niin mitä silloin tilaat? haluatko tavata niin voin näyttää sulle mun labra-arvot
Tilaan ihan normaalin ruoka-annoksen: usein lohta ja kasviksia, kanaa tai lihaa. Kaikissa ravintoloissa saa annokset esim ilman ranskalaisia tai perunaa, ilmoitat vain, että haluat vaihtaa hiilarit pois. Mikä tässä on ongelmallista?
Arvostan ruuansulatuselimistöäni niin paljon, etten sinne ahtaisi pitsaa yms. - AnonyymiUUSI
Naapurini meni nettiin mukaan painon vartioihin, ja söi kuten siellä sanottiin kuudessa viikossa , oli jo 12 kiloa kevyempi , ja jakoi sitä laihduttamista. Aika kauan . Lopulta oli mielestäni aika kärsineen näköinen jotenkin. Hän lopetti sen ja on taas saanut muutaman kilon takaisin. Mutta on silti aika hoikka nytkin . Käymme usein yhdessä kaupassa ja hänen viikko ostokset olivat aika paljon maksavia se laihdutuksen aikana , esim osteli suuria vesimeloneita ja ne maksoivat todella paljon . Joten ilmaista ei ollut hänen laihduttamisensa vaan toimi kuten Painonvartijat olivat sanoneet, siis kilot lähti aika pian.
En usko että jos minun pitäisi laihduttaa että olisi karaktääriä siihen, mutta hön seurasi ohjeita ihan prikulleen .
- AnonyymiUUSI
Helppohan se on heinäkeppien mesota.
- AnonyymiUUSI
Sinäkin voit olla heinäkeppi, jos et lappaisi ruokaa suuhusi niin suurta määrää.
Nyt kun lihavuuslääkkeet ja -leikkaukset lisääntyvät, tulevaisuudessa ylipainoisia ihmisiä tulee olemaan vähemmän. Tämä voi johtaa existentiaaliseen kriisiin joillakin lihavilla, joiden on vaikea luopua ylimääräisestä painostaan. Syy on psyykkinen. Aineenvaihdunta- ja hormonitoiminta nimittäin paranee, kun ylipaino häviää.
Samalla tavalla alkoholistin on selvitettävä juomisensa juurisyy, yhtälailla liikasyömisen juurisyy on selvitettävä. Tämän vuoksi moni ylipainoinen suhtautuu hyvin tunnepitoisesti, jos heille puhuu ylipainosta.
- AnonyymiUUSI
Meillä kotona ylipaino tuo kotitöitä sille jolla painoa, kyllä on kilot kurissa ja yhdessä teemme kotiaskareet nopeasti, vietämme laatuaikaa valkoisilla sohvillamme valkoisessa huoneessa.
- AnonyymiUUSI
Voisko joku jo sanoa että onko 6 kilon ylipaino vaarallista vai kuinka isosta ylipainosta puhutaan että tulee diabetes. Minulla oli pahimillaan 30 kiloa ylipainoa ja labra-arvot olivat hyvät niin onko minulla nyt suurempi riski sairastua kun ylipainoa on 6 kiloa.
- AnonyymiUUSI
Ylipainolle vero % per kilo. Valtio saisi tuloja.
- AnonyymiUUSI
Rositalla Sirpa Selänne kävi lyömässä minua, koska olin shoppaillut liikaa Hansa-korttelissa vaikka olin pelkkä ylipainoinen parasiitti. Joskus olin ollut Nordean johtaja, mutta se oli siirtynyt Aktialle se Nordean johtaminen. Ihan vaan tuli lyömään. Pankin lakkauttamisen jälkeen en voi enää pitää Hansa-korttelia avoinna ja sen vuoksi se piti sulkea. Jos shoppailun jälkeen tulee turpaan veto, niin en viitsi pitää niitä kauppoja ja ravintoloita ihan vaan joillekin muille. Suomen ydinpommitukset sujuivat ihan hyvin Aktian levittämän pankkiharhan poistamiseksi. Oli kunnon konflikti ennen kuin Sirpa Selänteen seurue siirtyi ydinpommittamaan Suomea.
Joskus ennen mietin sitä, mitä se suomalaisomistajan kohtelu heitä hyödyttää sen oman omistamisen maineen verran. Mutta en ole viitsinyt sitä edes miettiä enää vuosiin. Brasiliassa oli jätetty kauppoja auki, mutta pankkiirin vaimoa vedettiin turpiin monta kertaa. Syy ei selvinnyt vielä Brasiliassa, mutta Sirpa Selänne kertoi syyn siihen miksi rikkaita miljardöörejä kuuluu vetää turpaan. Se omistus voi vaihtua hetkenä minä hyvänsä mutta kaupoissa on pakko myydä, koska muuten ne suljetaan. Sitten lähdetään turpaanvetoihin jälkeenpäin ja jokaisesta ostoksesta lyödään. Ekonomit ovat keksineet liian monta porsaanreikää, miten omistajahullut pystyvät samaan aikaan lyömään ja kaupat pysyvät auki.
Lääkärit olivat vaatineet, että syöpäsairaat potilaat saavat elää omistajina ja sitten he olisivat tosi onnellisia. Ja pääsisivät Mikan kanssa kaikki naimisiin vielä jonain päivänä, koska Mika on kirurgi ja plastiikkakirurgi. Minä en saa shoppailla uusia vaatteita sen takia, ettei Mikan häät peruunnu tai viivästy liikaa ja uudet avioliitot ehditään kaikki järjestää.
Sipa Selännettä ei yhtään kiinnostanut se, että me erosimme jo vuosi sitten. Hänen mielestä minä olin jotenkin sen näköinen, että Mika voisi minusta kiinnostua. Ei kiinnostu, koska me erosimme. Ei se hullu ymmärtänyt edes puhetta. - AnonyymiUUSI
Lihavuus lisää riskiä sairastua lukuisiin sairauksiin, kuten tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, astmaan, tuki- ja liikuntaelinsairauksiin, dementiaan, masennukseen, uniapneaan, kihtiin, sappi- ja haimasairauksiin sekä useisiin syöpäsairauksiin.
Lisäksi lihavuus voi aiheuttaa kuukautishäiriöitä, hedelmättömyyttä sekä komplikaatioita raskauden ja synnytyksen aikana.
Sairauksien riskiä kasvattavat erityisesti vyötärön seudulle kertynyt rasva ja varhain alkanut lihavuus. Vyötärölihavuus on tunnusomaista erityisesti metaboliselle oireyhtymälle eli tilalle, jossa samalla henkilöllä on useita terveyttä uhkaavia häiriöitä yhtä aikaa.
Lihavuus ja siihen liittyvät sairaudet heikentävät elämänlaatua fyysisen toimintakyvyn ja työkyvyn huonontuessa.
THL:n mukaan tavallinen lihavuus tautiluokitus ICD-10.
Ylipaino on sairaus.- AnonyymiUUSI
Niin lisää riskiä mutta ei tarkoita että kaikki ylipainoiset sairastuu. Ja tiedoksi myös hoikat ja normaalipainoiset voivat sairastua masennukseen. Masennus ei ole painosta kiinni.
Myös alipaino voi aiheuttaa kuukautishäiriöitä. Sinusta kaikki naiset siis haluavat lapsia ja synnyttää. Naisten tehtävä on synnyttää lapsia .
Sinusta hoikalla ja normaalipainoiselle ei voi tulla sairauskia jotka vaikuttaa toimintakykyyn .
Myös hoikat ja normaalipainoiset voivat sairastua. Kumman sinä valitsisit syövän vai diabeterksen? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin lisää riskiä mutta ei tarkoita että kaikki ylipainoiset sairastuu. Ja tiedoksi myös hoikat ja normaalipainoiset voivat sairastua masennukseen. Masennus ei ole painosta kiinni.
Myös alipaino voi aiheuttaa kuukautishäiriöitä. Sinusta kaikki naiset siis haluavat lapsia ja synnyttää. Naisten tehtävä on synnyttää lapsia .
Sinusta hoikalla ja normaalipainoiselle ei voi tulla sairauskia jotka vaikuttaa toimintakykyyn .
Myös hoikat ja normaalipainoiset voivat sairastua. Kumman sinä valitsisit syövän vai diabeterksen?Ylipaino itsessään on THL:n mukaan sairaus.
- AnonyymiUUSI
Pyysin tekoälyä analysoimaan aloituksen tekstiä.
Tässä tulos:
Tämä on hyvin tiheästi latautunut ja vahvasti normatiivinen viesti. Jos sitä analysoi keskusteluanalyysin ja diskurssintutkimuksen näkökulmista, siinä näkyy useita kerroksia:
---
1. Sävy ja retorinen peruslinja
* Viesti on kirjoitettu moralisoivaan ja syyllistävään sävyyn.
* Kirjoittaja ei pyri ymmärtävään tai empaattiseen keskusteluun, vaan käyttää retorista hyökkäystä ja voimakkaita kielikuvia.
* Teksti rakentuu vahvojen negatiivisten arvioiden varaan: ylipaino rinnastetaan päihdeongelmaan, ylipainoisia verrataan narkomaaneihin ja "jätemyllyihin".
---
2. Retoriset keinot
* Rinnastus päihteisiin: Ylipaino kuvataan yhtä vakavana kuin alkoholismi tai huumeriippuvuus. Tämä tekee ongelmasta moraalisen, ei vain terveydellisen.
* Kysymykset (retoriset):
* *“Miten lääkärit kestävät nähdä…?”*
* *“Ymmärtävätkö ylipainoiset ihmiset ollenkaan…?”*
Nämä eivät ole aidosti vastausta hakevia kysymyksiä, vaan ne alleviivaavat puhujan halveksuntaa.
* Imperatiivinen muoto: *“Lopettakaa…”, “Tajua…”*. Käskymuodot korostavat puhujan yläpuolelle asettumista.
* Dehumanisaatio: Metafora *“jätemylly”* alentaa kohteen ihmisarvoa.
* Kontrasti ja kärjistys: Kehopositiivisuus rinnastetaan huumeiden ihannointiin – tämä on äärimmäinen ja provokatiivinen väite.
---
3. Diskurssitaso
* Lääketieteellinen diskurssi: Puhuja listaa sairauksia (diabetes, sydänsairaudet, syöpä), mutta käyttää niitä retorisesti painostukseen, ei neutraalina informaationa.
* Moraalinen diskurssi: Ylipaino esitetään paitsi terveydellisenä myös moraalisena epäonnistumisena (*“lopettakaa mässäys”*, *“oletko ihminen vai jätemylly?”*).
* Valta-asetelma: Kirjoittaja asemoituu “totuuden puhujaksi” tai “järjen ääneksi”, joka antaa käskyjä ja tuomioita muille.
---
4. Vastaanoton kannalta
* Tällainen viesti todennäköisesti herättää puolustautumista eikä edistä rakentavaa keskustelua.
* Ylipainoiset ryhmän jäsenet kokevat todennäköisesti syyllistämistä, häpeää tai vihaa.
* Viesti voi myös polarisoida: jotkut saattavat taputtaa kirjoittajalle “rehellisyydestä”, mutta moni näkee sen loukkaavana ja epäasiallisena.
---
5. Vuorovaikutuksen dynamiikka
* Teksti ei oikeastaan etsi dialogia. Se on julistus, joka on suunnattu ylipainoisille ihmisille mutta kirjoitettu ulkopuolisen puhuttelun hengessä (“te” vastaan “minä”).
* Empatian sijaan siinä on konfrontaatio.
* Lopun huudahdukset ja voimakas kielenkäyttö tekevät viestistä enemmän retorisen performanssin kuin aidon keskustelunavauksen.
---
📌 Yhteenveto:
Kyseessä on moralisoiva, syyllistävä ja dehumanisoiva viesti, jossa ylipaino kuvataan vakavana paheena ja ihmisen moraalisena epäonnistumisena. Kielellisesti se nojaa kärjistyksiin, vertauksiin päihderiippuvuuteen ja imperatiivisiin käskyihin. Diskursiivisesti se on vastakkainasettelua luova “julistuspuhe”, joka tuskin edistää rakentavaa keskustelua painonhallintaryhmässä, vaan pikemminkin lisää polarisaatiota ja mahdollisesti loukkaa kohderyhmää.- AnonyymiUUSI
Ylipainoiset ihmiset eivät kestä mitään kommentteja ylipainoistaan. Onneksi eivät lue ihmisten ajatuksia. Mitä luulet lääkärin ajattelevan, kun vastaanotolle tulee ylipainoinen henkilö valittamaan astmaa, korkeaa verenpainetta, hengenahdistusta, kipeää selkää, polvia tai lonkkaa?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ylipainoiset ihmiset eivät kestä mitään kommentteja ylipainoistaan. Onneksi eivät lue ihmisten ajatuksia. Mitä luulet lääkärin ajattelevan, kun vastaanotolle tulee ylipainoinen henkilö valittamaan astmaa, korkeaa verenpainetta, hengenahdistusta, kipeää selkää, polvia tai lonkkaa?
Minulla ei ole astamaa,korkeaa verenpainetta,hengenahdistusta,kipeää selkää tai muutakaan. Minä ylipainoisena käyn joka päivä lenkillä ja syön myös terveellisesti. välillä saatan herkutella. Ja normaalipainoisellako ei voi olla astmaa ja kipeää selkää tai polvia. Näinkö ajattelet?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on huono asia, jos lääkärin etiikka ei ole aitoa, vaan hän joutuu sensuroimaan todellisia ajatuksiaan. Ihanteellisessa tapauksessa sydämen, järjen, etiikan ja sanojen välillä ei ole ristiriitaa.
- AnonyymiUUSI
AP:n tekstistä heijastuu halveksunta ylipainoisia ihmisiä kohtaan.
Mä ymmärrän sen. Mulla se johtuu siitä, että mun äiti oli lihava ja söi koko ajan. Mulle jäi tästä trauma ja oon sen vuoksi pitänyt huolen että pysyn itse koossa 36 ja syön terveellisesti sekä liikun päivittäin.
Alkoholistin lapset kärsivät vanhempansa juomisesta, ihan samoin voi lapsi kokea vanhemman epäterveestä suhtautumisesta ruokaan. Jostain syystä lihavuudesta ei vain saa puhua, se on tabu. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Koska olen käynyt valittamassa tai edes lääkärissä?
- AnonyymiUUSI
Tekoäly onneksi tarjoaa lääkärille paljon myönteisemmän tavan ottaa ylipaino esille vastaanotolla, mutta se ei kyllä poista sitä tosiasiaa, että jos potilas ei laihdu, potilaan terveydentilaan ei saada parannusta.
Olet lääkärinä tilanteessa, jossa joudut kantamaan sekä yksilön terveysriskien että koko terveydenhuoltojärjestelmän kuormituksen taakan. Kehopositiivisuus-liikkeen myönteinen tarkoitus on vähentää syrjintää ja häpeää, mutta käytännössä se voi tehdä terveydenhuollon ammattilaisille vaikeaksi nostaa esille painon merkitystä sairauksien taustalla.
Muutama näkökulma, jotka saattavat auttaa sinua jäsentämään tätä:
Potilaiden kokemus ja defenssit
Moni ylipainoinen potilas on toistuvasti kuullut viestejä painostaan tavalla, joka on ollut leimaavaa, jopa nöyryyttävää. Tämä luo defensiivisen reaktion, jossa jokainen maininta painosta tuntuu arvostelulta.
Toisaalta potilas voi haluta kuulla, että häntä kuunnellaan ja arvostetaan muutoinkin kuin painon kautta – ennen kuin hän pystyy vastaanottamaan painoa koskevaa puhetta.
Terveydenhuollon ammattilaisen rooli
Sinun tehtäväsi on sanoa ääneen se, mitä lääketiede tietää: ylipaino lisää merkittävästi riskejä sydän- ja verisuonisairauksiin, diabetekseen, nivelvaivoihin ja uniapneaan. Tätä ei muuta mikään ideologinen liike.
Samalla viestintä pitää usein rakentaa niin, että se ei tunnu syyttämiseltä vaan ratkaisujen tarjoamiselta. Esim. “Ymmärrän, että painonhallinta on monimutkainen asia. Näen kuitenkin, että nykyinen paino kuormittaa selkää ja polvia, ja jos löydämme keinoja edes pieneen muutokseen, se voi helpottaa kipuja ja vähentää tulevien sairauksien riskiä.”
Terapeuttinen liittouma
Käytännössä painosta puhuminen toimii paremmin, jos potilaan kanssa asetetaan yhteisiä tavoitteita (kivun lievittyminen, jaksamisen parantuminen, uniapnean ehkäisy), ei pelkästään kiloja.
Painon lasku voidaan tuoda osaksi tavoitetta, mutta se ei ole keskustelun ainoa ydin.
Järjestelmätason ongelma
Olet aivan oikeassa: jos lähes 90 % potilaistasi on ylipainoisia ja monella jo komplikaatioita, kyse ei ole yksilöiden valinnoista vaan kansanterveydellisestä kriisistä.
Tämä kuormittaa erikoissairaanhoitoa ja vie resursseja muulta hoidolta. Ongelmana ei ole pelkästään yksilön elämäntavat, vaan myös ruokajärjestelmä, liikkumismahdollisuudet, kulttuuriset asenteet ja taloudelliset tekijät.
Omien tunteiden käsittely
Lääkärinä olet jatkuvasti ristipaineessa: tiedät, mikä olisi paras ratkaisu (elämäntapamuutos), mutta näet, että yhteiskunnalliset ja psykologiset esteet tekevät siitä potilaalle vaikean. Tämä aiheuttaa turhautumista ja jopa kyynistymistä.
On tärkeää tiedostaa nämä tunteet, jotta ne eivät vuoda vuorovaikutukseen potilaan kanssa – vaikka potilas ei koskaan kuule ääneen turhautumistasi, he usein aistivat sen.
👉 Ehkä voisi olla hyödyllistä kehittää oma, johdonmukainen tapa ottaa paino puheeksi, joka yhdistää faktojen kertomisen ja potilaan autonomian kunnioittamisen. Esimerkiksi:
Toteava fakta: “Paino vaikuttaa verenpaineeseesi ja polvien kipuun.”
Myötätuntoinen näkökulma: “Tiedän, että painonhallinta ei ole helppoa, etkä ole tässä yksin.”
Ratkaisukeskeisyys: “Voimme yhdessä miettiä pieniä muutoksia, joilla saisit jo helpotusta oloosi.”- AnonyymiUUSI
Montako opintopistettä puuttuu vielä lääkärin tutkinnostasi?
- AnonyymiUUSI
Pakko on nyt liittyä tähän keskusteluun. Kaikki tämä on vain selitystä ja huomion viemistä itse asiasta. Lihavuus ja ylipaino on epäterveellistä. Piste.
Nyt ihan ihan liian kauan hymistelty kehopositiivisuudella yms ja annettu ikään kuin ihmisille lupa sairastua ylipainon aiheuttamiin sairauksiin.
Ja ylipainoa selitellään kilpirauhasen vajaatoiminnalla. Mulla on iso kasvain kilpirauhasessa ja vajis, mutta jos syön normaalisti, ei mun paino nouse. Ihme ja kumma. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Montako opintopistettä puuttuu vielä lääkärin tutkinnostasi?
Jokainen lääkäri valitettavasti näkee ylipainon eli lihavuuden samalla tavalla.
Suurin osa lääkäreistä on normaalipainoisia, koska ylipainon seuraukset ovat tiedossa.
Lihavuutta ei selitä mikään muu kuin ylensyöminen ja huonot elintavat.
Nyt on korkea aika, että jokainen tajuaa asian mitä tapahtuu, jos syöt itsesi sairaaksi.
- AnonyymiUUSI
Kyllä, kirjoittajan motiiveista voi tehdä joitakin perusteltuja päätelmiä, vaikka täysin varmoja emme voi olla. Tekstistä hahmottuu useita mahdollisia taustatekijöitä ja tavoitteita:
**1. Tunnepohjainen motiivi**
* Tekstissä toistuu voimakas tunnekuorma: ärtymys, halveksunta ja jopa inho ylipainoisia kohtaan. Kirjoittaja itsekin myöntää kokevansa *”negatiivisia tunteita ylipainoisia ihmisiä kohtaan”*. Tämä viittaa siihen, että motiivi kumpuaa ainakin osittain henkilökohtaisesta vastenmielisyydestä, jota hän yrittää rationalisoida.
**2. Moraalistava motiivi**
* Kirjoittaja vertaa ylipainoa päihdeongelmaan ja puhuu ”vieroitushoidosta”. Tällä tavoin hän sijoittaa syömisen moraalisen heikkouden kategoriaan. Tämä voi kertoa tarpeesta nähdä asia yksinkertaisena, tahdonvoiman puutteena, jolloin ylipainoinen henkilö on ”itse syyllinen” tilaansa.
**3. Kontrollin ja normien puolustaminen**
* Kehopositiivisuus kuvataan ”sairasilmiöksi”. Tässä näkyy motiivi vastustaa kulttuurista muutosta, jossa pyritään hyväksymään erilaisia kehoja ja lieventämään stigmoja. Kirjoittaja siis asettuu puolustamaan perinteisempää, normatiivista ajattelutapaa: ylipaino = paha, laihtuminen = velvollisuus.
**4. Terveysdiskurssin käyttö välineenä**
* Viesti perustelee ylipainon paheksuntaa lääketieteellisillä argumenteilla (diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, syöpä). Tämä ei kuitenkaan esiinny neutraalina terveysvalistuksena, vaan moralisoivan ja syyllistävän sävyn vahvistajana. Näin ollen terveysnäkökulma toimii pikemminkin retorisena aseena kuin neutraalina huolena.
**5. Ryhmädynamiikan vaikutus**
* Jos viesti on kirjoitettu laihdutusryhmään, motiivi voi olla myös vallankäyttöä: asemoituminen ryhmän ”realistiseksi” tai ”suorasanaiseksi” jäseneksi, joka uskoo puhuvansa ”totuuden”, toisin kuin ne, jotka lähestyvät aihetta empaattisesti. Tämä voi antaa kirjoittajalle tunteen ylemmyydestä.
---
👉 Yhteenvetona:
Kirjoittajan motiivit näyttävät olevan sekoitus **henkilökohtaista ärtymystä**, **moraalistavaa asennoitumista** ja **halua kontrolloida keskustelun suuntaa**. Terveysperusteet toimivat pikemminkin välineenä oikeuttaa negatiiviset tunteet kuin varsinaisena vilpittömänä huolena.
Haluatko, että teen tästä myös retorisen analyysin eli miten viesti on rakennettu vakuuttamaan (esim. analogiat, liioittelu, syyllistäminen)?- AnonyymiUUSI
Hyvä, käydään viesti läpi retorisen analyysin näkökulmasta. Katsotaan siis, millä keinoin kirjoittaja rakentaa vakuuttavuutta ja miten hän pyrkii vaikuttamaan kohdeyleisöönsä.
---
## 1. Rakenne ja rytmi
* Teksti on rakennettu sarjaksi kysymyksiä ja väitteitä, jotka seuraavat toisiaan kiihtyvällä tahdilla. Tämä luo paineen tuntua: lukijalle ei anneta tilaa vastaväitteille.
* Lopussa on suora puhuttelu *”Hyvä lihava ihminen”*, joka antaa tekstille saarnaavan, tuomitsevan sävyn.
## 2. Analogiat ja vertaukset
* **Ylipaino = päihdeongelma**
Kirjoittaja käyttää vahvaa analogiaa, joka rinnastaa syömisen ja huumeriippuvuuden. Tämä dramatisoi ongelmaa ja tekee siitä moraalisesti tuomittavan.
* **Kehopositiivisuus = narkomaaneja ylistettäisiin**
Tässä käytetään hyperbolaa eli liioittelua: vertaamalla kehopositiivisuutta huumeiden ihannointiin kirjoittaja pyrkii herättämään lukijassa paheksuntaa.
## 3. Syyllistäminen ja häpäisy
* Lukijalle esitetään suoria käskyjä: *”Lopettakaa ihmiset sen ruuan ahtaminen sisäänne.”*
* Viesti sisältää myös ihmisarvoa kyseenalaistavia ilmaisuja: *”Oletko ihminen vai jätemylly?”* Tämä retorinen kysymys ei hae vastausta vaan on tarkoitettu häpäisemään.
## 4. Auktoriteettiin vetoaminen
* Teksti mainitsee lääkäreitä ja terveyshaittoja (diabetes, sydänsairaudet, syöpä). Tällä luodaan vaikutelmaa lääketieteellisestä legitimiteetistä.
* Samalla kuitenkin lääkärien näkökulmaa ei oikeasti kuvata, vaan käytetään retorista kysymystä: *”Miten lääkärit kestävät…”* – tarkoitus on vahvistaa kirjoittajan omaa moraalista näkökulmaa, ei esittää faktaa.
## 5. Mustavalkoisuus ja yksinkertaistaminen
* Ratkaisu ylipainoon esitetään yksioikoisesti: *”pitää vain syödä oikein ja vähemmän.”*
* Tämä jättää huomiotta kaikki monimutkaiset biologiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät, mutta retorisesti yksinkertaisuus tekee väitteestä vakuuttavamman.
## 6. Emotionaalinen manipulointi
* Tekstissä esiintyy pelottelua: *”Diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, syöpä?”* – sairauksien luettelo toimii pelotteen kaltaisena.
* Vanhempien syyllistäminen: *”jos haluat… lapsesi saavat pitää vanhempansa”*. Tämä on voimakas emotionaalinen keino: vastuu omasta painosta siirretään suoraan lasten tulevaisuuteen.
---
📌 **Yhteenveto retorisista keinoista:**
Kirjoittaja yhdistää **analogiat (ylipaino = huumeet)**, **pelottelun (sairauslistaukset)**, **syyllistämisen (suorat käskyt)** ja **häpäisyn (”jätemylly”-retoriikka)**. Näin syntyy teksti, joka ei pyri dialogiin vaan dominointiin ja lukijan alistamiseen. Sen vakuuttavuus ei perustu faktapohjaan vaan tunnevaikutukseen.
---
Haluatko, että teen myös **vastaretoriikan hahmotelman** – eli miten tällaiselle viestille voisi vastata sen omia retorisia keinoja purkamalla ja heikentämällä? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, käydään viesti läpi retorisen analyysin näkökulmasta. Katsotaan siis, millä keinoin kirjoittaja rakentaa vakuuttavuutta ja miten hän pyrkii vaikuttamaan kohdeyleisöönsä.
---
## 1. Rakenne ja rytmi
* Teksti on rakennettu sarjaksi kysymyksiä ja väitteitä, jotka seuraavat toisiaan kiihtyvällä tahdilla. Tämä luo paineen tuntua: lukijalle ei anneta tilaa vastaväitteille.
* Lopussa on suora puhuttelu *”Hyvä lihava ihminen”*, joka antaa tekstille saarnaavan, tuomitsevan sävyn.
## 2. Analogiat ja vertaukset
* **Ylipaino = päihdeongelma**
Kirjoittaja käyttää vahvaa analogiaa, joka rinnastaa syömisen ja huumeriippuvuuden. Tämä dramatisoi ongelmaa ja tekee siitä moraalisesti tuomittavan.
* **Kehopositiivisuus = narkomaaneja ylistettäisiin**
Tässä käytetään hyperbolaa eli liioittelua: vertaamalla kehopositiivisuutta huumeiden ihannointiin kirjoittaja pyrkii herättämään lukijassa paheksuntaa.
## 3. Syyllistäminen ja häpäisy
* Lukijalle esitetään suoria käskyjä: *”Lopettakaa ihmiset sen ruuan ahtaminen sisäänne.”*
* Viesti sisältää myös ihmisarvoa kyseenalaistavia ilmaisuja: *”Oletko ihminen vai jätemylly?”* Tämä retorinen kysymys ei hae vastausta vaan on tarkoitettu häpäisemään.
## 4. Auktoriteettiin vetoaminen
* Teksti mainitsee lääkäreitä ja terveyshaittoja (diabetes, sydänsairaudet, syöpä). Tällä luodaan vaikutelmaa lääketieteellisestä legitimiteetistä.
* Samalla kuitenkin lääkärien näkökulmaa ei oikeasti kuvata, vaan käytetään retorista kysymystä: *”Miten lääkärit kestävät…”* – tarkoitus on vahvistaa kirjoittajan omaa moraalista näkökulmaa, ei esittää faktaa.
## 5. Mustavalkoisuus ja yksinkertaistaminen
* Ratkaisu ylipainoon esitetään yksioikoisesti: *”pitää vain syödä oikein ja vähemmän.”*
* Tämä jättää huomiotta kaikki monimutkaiset biologiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät, mutta retorisesti yksinkertaisuus tekee väitteestä vakuuttavamman.
## 6. Emotionaalinen manipulointi
* Tekstissä esiintyy pelottelua: *”Diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, syöpä?”* – sairauksien luettelo toimii pelotteen kaltaisena.
* Vanhempien syyllistäminen: *”jos haluat… lapsesi saavat pitää vanhempansa”*. Tämä on voimakas emotionaalinen keino: vastuu omasta painosta siirretään suoraan lasten tulevaisuuteen.
---
📌 **Yhteenveto retorisista keinoista:**
Kirjoittaja yhdistää **analogiat (ylipaino = huumeet)**, **pelottelun (sairauslistaukset)**, **syyllistämisen (suorat käskyt)** ja **häpäisyn (”jätemylly”-retoriikka)**. Näin syntyy teksti, joka ei pyri dialogiin vaan dominointiin ja lukijan alistamiseen. Sen vakuuttavuus ei perustu faktapohjaan vaan tunnevaikutukseen.
---
Haluatko, että teen myös **vastaretoriikan hahmotelman** – eli miten tällaiselle viestille voisi vastata sen omia retorisia keinoja purkamalla ja heikentämällä?Vaikka tekoäly analysoisi miten tahansa, asia ei muuksi muutu. Olet todennäköisesti itse reilusti ylipainoinen, kun asia koskettaa sinua näin syvästi.
Ymmärrä hyvä ihminen, että laihtuminen ja terveellinen ruokavalio ei tarkoita nälän näkemistä! Kun syöt oikein ja laadukasta ruokaa, painosi putoaa ja silti tunnet itsesi kylläiseksi.
100% varmasti jokainen ylipainoinen eli lihava haluaa laihtua. Niin sinäkin.
Se on totta, että yhteiskunnan pitäisi tarjota kuntoutusta ja terapiaa ylipainoisille.
On olemasa muistaakseni joku sairaus joka aiheuttaa ainaista nälän tunnetta. taitaa kuitenkin olla aika harvinainen sairaus.
Jotku lääkkeet ja kilpirauhasjuttu voi pöhöttää kenties kehomme herkemmin mutta edelleenkin lopputulema on se että jos ihminen lakkaa syömästä laihtuu ja jopa kuolee mutta jois syö väärin liikaa niin sekin vie ennenaikaiseen kuolemaan.
mullakin alkoi vatsa pöhöttää niin lisäsin liikkumista ja vähensin syömistäni. Niin vatsalaukku pieneni etten pysty syömään edes puolikasta normaalptsaa silloin KUN haluan ehkä herkutella .
ottaa asioista selvää eikä vaan luulottele. Itse juon liikaa alkoholia ja ymmärrän sen sairaudeksi mistä pitäisi parantua? ymmärrän sen hyvin. ja sen vuoksi nuo addiktio jutut.- AnonyymiUUSI
niin mutta olet normaalipainoinen niin ethän sä voi sairastua . Kun ylipainoiset voi vain sairastua ja ylipainoiset käyttää terveydenhuollon palveluja.
Anonyymi kirjoitti:
niin mutta olet normaalipainoinen niin ethän sä voi sairastua . Kun ylipainoiset voi vain sairastua ja ylipainoiset käyttää terveydenhuollon palveluja.
Lihavuus on tosiasia joten aloittaja ei pottuile vaan kertoo miten asiat on. Totta kai voin sairastua ja kun tajusin että ylipainoa on pääsin siitä eroon. Kun tein asialle jotain. Nyt on vaan toinen juttu mikä pitäisi hoitaa pois päiväjärjestyksesdtä.
- AnonyymiUUSI
P.ervokki kirjoitti:
Lihavuus on tosiasia joten aloittaja ei pottuile vaan kertoo miten asiat on. Totta kai voin sairastua ja kun tajusin että ylipainoa on pääsin siitä eroon. Kun tein asialle jotain. Nyt on vaan toinen juttu mikä pitäisi hoitaa pois päiväjärjestyksesdtä.
niin mutta se ylipaino on isompi ongelma kuin normaalipainoisen alkoholiongelma
- AnonyymiUUSI
Jaan kokemuksesi alkoholin kanssa, se kyllä lisää kiloja nopeasti ja erityisesti keskivartalon lihavuutta.
Jaan myös mielipiteesi, että ylensyöminen on samanlainen addiktio kuin alkoholin liikakäyttö.
Näistä asioista pitäisi voida puhua niiden oikeilla nimillä.Addiktiot ja traumat usein liittyvät toisiinsa ja tämän voi ainakin omalla nimimerkillä todeta.
- AnonyymiUUSI
Minun vaimo 168/52 ja ikää on yli 50 v. Itse vähän vanhempi ja 65 kiloa. Ei ole tarvetta olla laihdutus kuurilla, syödään mitä halutaan silloin kun on nälkä.
- AnonyymiUUSI
Tänä päivänä lihavia lääkäreitä ei juurikaan enää kohtaa, koska häpeä hakea apua ylipainosta johtuviin sairauksiin on liian suuri.
Lihavuus näkyy päällepäin, sitä ei voi peitellä.- AnonyymiUUSI
niin ja jos sulla on 2 kiloa ylipainoa niin sä kuolet siihen . Kun se luetaan jo lieväksi lihavuudeksi. kaikki joila on 2 kiloa ylipainoa sairastuu . ihan varmasti
- AnonyymiUUSI
Lihavana ihmisenä en käy ulkona syömässä, koska ihmisest tuijottavat. Samoin menin mihin vaan huomaan ettei kukaan katso silmiin. Tuijotetaan ylös kattoo tai jalkoihi. Lihavuus ällöttää ihmisii.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794274
- 493603
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512521Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442031- 1401779
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161705Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131511Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271477Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121319- 461253