Sähköperämoottorista apumoottorina

Anonyymi-ap

Ajattelin hommata pienen sähköperämoottorin 5-metriseen avoveneeseeni perämoottorin lisäksi. Käyttötarkoituksia kaksi, satunnainen uistelu (isolla moottorilla hankalampaa) ja sen lisäksi toimii varamoottorina jos bensakoneeseen tulee vika. Kun en tiedä vehkeestä mitään, voisiko joku neuvoa:
- uskaltaako virtaa ottaa veneen omasta akusta esim. max. puoli tuntia kerrallaan ja sitten taas siirtymä jossa akku latautuu, vai onko erillinen hupiakku välttämätön?
- hupiakut ovat painavia, pitääkö akku rahdata joka kerta pois veneestä kotiin ladattavaksi, jos näin niin unohdan homman, silloin tällöin toki voin viedä. Moottoria itseään tuskin uskaltaa veneeseen jättää
- suositus näyttäisi olevan Motonetin halvimmassa moottorissa 100Ah akku, mutta riittäisikö esim. 60 koska en koskaan tuntikausia käytä

28

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikista yksinkertaisinta on hankkia siihen 60Ah lifepo4-akku (vastaa 100Ah lyijyakkua). Painaa 7kg, sitä jaksaa nostella rannalle lataukseen. Voi sitä veneessäkin ladata, mutta yksinkertaisempaa pitää se veneen sähköistä täysin erillään ja ladata kotona.

      • Anonyymi

        Juuri näin, itsellä 100Ah LiFePo4 sähkömoottorissa, menee normi muoviseen akkulaatikkoon, 9kg, ajelee puolikaasulla teoriassa reilut 7h 45lbs koneella. Saksan Amazonista 220e, rahti ovelle 20e. Parasta ladata litiumlaturilla. Pidän konetta aina kumiveneessä, riippuu satamasta uskaltaako.


      • Anonyymi

        Muuten hyvä mutta en halua maksaa lähes 400€ pelkästä akusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, itsellä 100Ah LiFePo4 sähkömoottorissa, menee normi muoviseen akkulaatikkoon, 9kg, ajelee puolikaasulla teoriassa reilut 7h 45lbs koneella. Saksan Amazonista 220e, rahti ovelle 20e. Parasta ladata litiumlaturilla. Pidän konetta aina kumiveneessä, riippuu satamasta uskaltaako.

        Korjaan, pannaanpa kilo lisää tuohon painoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten hyvä mutta en halua maksaa lähes 400€ pelkästä akusta.

        Ja tuohon vielä 200€ laturi päälle. Yhteishinnalla saa jo 2-2,5hp bensakoneen jonka voi napata kainaloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuohon vielä 200€ laturi päälle. Yhteishinnalla saa jo 2-2,5hp bensakoneen jonka voi napata kainaloon.

        Niin, jos haluat ladata parissa kolmessa tunnissa tyhjästä täyteen - eikä nykylaturissasi ole vielä litium-modea. Jos akun vie kotiin, ei ole kiire ja pärjää kuudenkympin laturilla. En tiedä mistä tulee tuo 400e, sillä saa jo melkein 200Ah akun. Uistelua en harrastaisi bensakoneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jos haluat ladata parissa kolmessa tunnissa tyhjästä täyteen - eikä nykylaturissasi ole vielä litium-modea. Jos akun vie kotiin, ei ole kiire ja pärjää kuudenkympin laturilla. En tiedä mistä tulee tuo 400e, sillä saa jo melkein 200Ah akun. Uistelua en harrastaisi bensakoneella.

        Motonetisssä 100Ah on 400€ ja Kärkkäisellä 800€. Ulkomaiden nettikaupoihin ei ole nykyään kovin suurta hintaeroa kun kilpailu on niin kovaa ja hintavertailu onnistuu sekunneista. Temujen ja alibabojen tuotteet taas ovat mitä sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Motonetisssä 100Ah on 400€ ja Kärkkäisellä 800€. Ulkomaiden nettikaupoihin ei ole nykyään kovin suurta hintaeroa kun kilpailu on niin kovaa ja hintavertailu onnistuu sekunneista. Temujen ja alibabojen tuotteet taas ovat mitä sattuu.

        Enpä löydä tuollaisia hintoja noista kaupoista. Voitko antaa linkit noihin? Jos nuo ovat totta, hintaero ei ole "kovin suuri", se on aivan käsittämätön.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten hyvä mutta en halua maksaa lähes 400€ pelkästä akusta.

        Hullu maksaisikin 400€ 100ah lifepo4 akusta.

        Amatsonista tilaat ecoworthynnpuoleen hintaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullu maksaisikin 400€ 100ah lifepo4 akusta.

        Amatsonista tilaat ecoworthynnpuoleen hintaan

        Mahtaako ne olla sitä mitä sanoo? Akkukennojen hinnat on aika vakioita eikä kukaan myy niitä tappiolla. Esim. työkaluakkuja saa suoraan Kiinasta jopa puoleen hintaan, mutta hintaero selittyy yksinkertaisesti sillä että niissä ei ole sitä kapasiteettia mitä luvataan. 8 Ah tunnin ”Makita” kopio onkin oikeasti 4Ah. Ainoa keino myydä halvemmalla. Näitä on jotkut availleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako ne olla sitä mitä sanoo? Akkukennojen hinnat on aika vakioita eikä kukaan myy niitä tappiolla. Esim. työkaluakkuja saa suoraan Kiinasta jopa puoleen hintaan, mutta hintaero selittyy yksinkertaisesti sillä että niissä ei ole sitä kapasiteettia mitä luvataan. 8 Ah tunnin ”Makita” kopio onkin oikeasti 4Ah. Ainoa keino myydä halvemmalla. Näitä on jotkut availleet.

        Ei kannata ostaa lifepoja ennen kuin on katsellut Will Prowsea Tubesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullu maksaisikin 400€ 100ah lifepo4 akusta.

        Amatsonista tilaat ecoworthynnpuoleen hintaan

        Maksoin enemmänkin eikä harmita yhtään. Halpisten BMS:t on liian heppoisia starttimoottorille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako ne olla sitä mitä sanoo? Akkukennojen hinnat on aika vakioita eikä kukaan myy niitä tappiolla. Esim. työkaluakkuja saa suoraan Kiinasta jopa puoleen hintaan, mutta hintaero selittyy yksinkertaisesti sillä että niissä ei ole sitä kapasiteettia mitä luvataan. 8 Ah tunnin ”Makita” kopio onkin oikeasti 4Ah. Ainoa keino myydä halvemmalla. Näitä on jotkut availleet.

        Valmistavat itse kennonsa, suurin osa tyttyväisiä amatzon arvosteluissa, jotka ovat kuluttajien antamia ja niitä on satoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksoin enemmänkin eikä harmita yhtään. Halpisten BMS:t on liian heppoisia starttimoottorille.

        Jep, ei niitä ole startti köyttöön myytykkään!
        Itsellä 2*280 ah akut, joissa 200ah bsm, eli yhteensä 400ah voi ottaa jatkuvana ja 10s piikki noin 800ah eli 1600ah.

        Startti akut lyijyt, joilla 6l diesel jyröhtää tulille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ei niitä ole startti köyttöön myytykkään!
        Itsellä 2*280 ah akut, joissa 200ah bsm, eli yhteensä 400ah voi ottaa jatkuvana ja 10s piikki noin 800ah eli 1600ah.

        Startti akut lyijyt, joilla 6l diesel jyröhtää tulille.

        Joo, niitä heppoisia ei ole starttikäyttöön myyty, mutta niitä tukevampia on - ja toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistavat itse kennonsa, suurin osa tyttyväisiä amatzon arvosteluissa, jotka ovat kuluttajien antamia ja niitä on satoja

        Amazon arvostelijoihin ei ole kyllä luottamista!


    • Anonyymi

      https://eu.wattcycle.com/products/12v-314ah-mini-lifepo4-battery-with-bluetooth?ref=TYHMATTYOMIEHET

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Perus halpis moottori tuottaa noin 400 wattia. Amppeereina se on 400w/12v=33A

      Jos ajelee tunnin täysillä, niin se kuluttaa akkua 33A*1h = 33Ah.

      Täydellä varauksella hyvällä starttiakulla ei ole mitään ongelmaa käyttää 33Ah. Jos sattuu olemaan ehtoopuolen akku ja sekin on päässyt tyhjenemään laiturissa, niin tunnin täysillä ajelun jälkeen voi olla starttaaminen tiukassa.

    • Anonyymi

      Juuri katsoin YouTubesta kun joku avasi vähän toistasataa taalaa maksaneen lifepo akun jonka oli tilannut Amazonista. Minkäänlaisia suojauksia ei ollut ja palovaara aivan ilmeinen. Lisäksi akkukennot oli ilmeisesti ihan mitä sattuu, jopa kierrätettyjä. Tuollaisilla polttaa talonsa tai veneensä.

      • Anonyymi

        Minkä kokoinen akku oli kyseessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä kokoinen akku oli kyseessä?

        100 Ah. Kuten sanoin, näiden kennojen hinta on aika vakio. Niitä ei voi myydä juurikaan halvemmalla. Ainoa tapa on huijata kennojen määrässä tai käyttää kakkoslaadun tai kierrätettyjä kennoja. Ja tietysti säästää elektroniikassa, eli kaikki suojaukset pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100 Ah. Kuten sanoin, näiden kennojen hinta on aika vakio. Niitä ei voi myydä juurikaan halvemmalla. Ainoa tapa on huijata kennojen määrässä tai käyttää kakkoslaadun tai kierrätettyjä kennoja. Ja tietysti säästää elektroniikassa, eli kaikki suojaukset pois.

        No tässä kuuluisa akkujen avaaja tsekkaa Eco worthy 280ah lifepo4.

        Ja hyvältä näyttää!

        https://youtu.be/pZm4fa_GjCM?feature=shared


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100 Ah. Kuten sanoin, näiden kennojen hinta on aika vakio. Niitä ei voi myydä juurikaan halvemmalla. Ainoa tapa on huijata kennojen määrässä tai käyttää kakkoslaadun tai kierrätettyjä kennoja. Ja tietysti säästää elektroniikassa, eli kaikki suojaukset pois.

        Kennejon hinnat ovat laskeneet kovaa vauhtia. Nyt saa erittäin laadukkauita 280 Ah kennoja 65€/kpl eli noista rakentaa 280 Ah 12,8 V akun n. 300 €:llä. 200 € 100 Ah akusta on jo varsin paljon nykyhinnoilla.

        https://www.nkon.nl/en/rechargeable/lifepo4/prismatisch/eve-lf280-prismatic-280ah-280a-lifepo4-threaded.html

        100 Ah kennot näyttää tuolla maksavan 34 €/kpl eli 136 € yhteen 100 Ah 12,8 V akkuun. Akkuja sarjatuotantona tekeville tietysti paljon halvempia. Tuollakin jo 32 erässä 29 €/kpl.


    • Anonyymi

      Jos taas sitten haluaa kunnollisen niin purkkarin apumoottoriksi meinasin laittaa epropulsionin. Yks kotona töytetty täysi vara-akku mukana niin pitkälläkin pääsee rantaan jos aivan pläkä tulee. Aurinkokenno kannella tarkkailee akkuja ja pitkälläkin reissulla on käytettävissä vielä hydrogenuominaisuus. Lopuktakin luulen että käyttö rajoittuu aika lailla siihen että ajetaan satamastq ulos ja sisään - senkin pystyy tekenään purjeella ja melalla mutta kohteliasta on pitää kone käynnissä ja käyttövalmiina jos selllainen on. Nykyinen perätuuppari ei tykkää noista lyhyistä rupeamista eikä aina käynnisty laakista, ja siksi miettinyt sen vaihtamista sähkäriin. Koko paketti maksaa kyllä sitten kaikki jotain kolme tonnia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5721
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2562
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      240
      1572
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1360
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1087
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      881
    7. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    8. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      64
      853
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      72
      775
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe