Tai viestitätkö mitään? Luulen että useimmat ikäisemme eivät kauheesti "viestitä" mitään, pukeutuvat tilanteen mukaan, sään mukaan, henkilökohtaisten mieltymyksiensä tai vaatebudjettinsa mukaan.
Käytännön syyt ja käyttötarkoitus sanelevat ikäihmisten muodin.
Ruotsalainen media herkuttelee juuri nyt Pernilla Wahlgrenin tyttären Bianca Ingrosson stalkkerin oikeudenkäynnillä ja yksi keskeisisitä teemoista on nyt onko Bianca vähän ärsyttänyt kun meni oikeussaliin, seksikkäissä mustissa vaatteissa ja kymmenen sentin piikkikoroissa?
Vai oliko hänen asuvalintansa voimaannuttava, keskisormi stalkkaajalle, vahva kannanosoitus?
(Viikonlopun kevennys elikkä mediahömppää kaiken painavamman asian ohella)
Mitä viestität pukeutumisellasi?
126
1039
Vastaukset
Erilaisiata mielentilaoista koostuu pukeutumiseni. Rennosti kaprilegginsissä ja t-paidassa koti-ja mökkimaisemissa. Kun pistäydyn kauppaan matkalla mökille pistän kevyen ruskean eläintassutunikan päälleni.
Kun lähden ostoksille laitan kolmesta kesähömpylämekosta jonkun ja pistän päähäni lemppari lierihattuni. Haluan viestittää, että vammaisuudestani huolimatta olen nainen.- Anonyymi
Kenen luulet sinuun kiinnittävän huomiota ? Yli viiskymppiset naiset ovat näkymättömiä
paitsi jos eivät ole h*lvetin isoja, jotka on pakko nähdä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenen luulet sinuun kiinnittävän huomiota ? Yli viiskymppiset naiset ovat näkymättömiä
paitsi jos eivät ole h*lvetin isoja, jotka on pakko nähdä.Olen persoona joka kiinnostaa, olen pitkä 175 cm. Painoindeksi kohillaan. Näyn kauas ja pukeutumiseni huomataan. Lierihattuni on katseenvangitsija. Se on kaunis ostin sen matkamuistoksi Kamputseasta. Täälläkin minut huomataan en ole näkymätön ano.
Joku ihmetteli kun kirjoitin vammaisuudestani huolimatta haluan olla naisellinen.
Olen huomannut , että rollaattorilla ja kainalossuvoilla etenevät eivät välttämättä hoida itseään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen persoona joka kiinnostaa, olen pitkä 175 cm. Painoindeksi kohillaan. Näyn kauas ja pukeutumiseni huomataan. Lierihattuni on katseenvangitsija. Se on kaunis ostin sen matkamuistoksi Kamputseasta. Täälläkin minut huomataan en ole näkymätön ano.
Joku ihmetteli kun kirjoitin vammaisuudestani huolimatta haluan olla naisellinen.
Olen huomannut , että rollaattorilla ja kainalossuvoilla etenevät eivät välttämättä hoida itseään.Korppis kuittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen persoona joka kiinnostaa, olen pitkä 175 cm. Painoindeksi kohillaan. Näyn kauas ja pukeutumiseni huomataan. Lierihattuni on katseenvangitsija. Se on kaunis ostin sen matkamuistoksi Kamputseasta. Täälläkin minut huomataan en ole näkymätön ano.
Olen huomannut , että rollaattorilla ja kainalossuvoilla etenevät eivät välttämättä hoida itseään.Kyllä nuo karmeat virttyneet kaprilekkinssit huomataan, totta puhut. Ei ne kylläkään itsensä hoitamisesta viestitä.
Anonyymi kirjoitti:
Olen huomannut , että rollaattorilla ja kainalossuvoilla etenevät eivät välttämättä hoida itseään.""" Näyn kauas ja pukeutumiseni huomataan. Lierihattuni on katseenvangitsija."""
No kyllä varmasti jokainen hassulla tavalla pukeutunut on katseenvangitsija.
Kahdesti minäkin katsoin, kun joku mies ajeli polkupyörällä kylpytakki päällään. Ei ollut uimarantaa, saunaa tai uimahallia lähiseudulla, että olisi ollut sinne menossa tai sieltä tulossa.
- Anonyymi
"Käytännön syyt ja käyttötarkoitus sanelevat ikäihmisten muodin"
Millainenhan tuo muoti sitten on? Onko siinä eroa nuoriin?Mitä Bianca Ingrosso halusi viestittää pikeutumalla syväänuurrettuun toppiin ja mustaan minihameesee plus 10 sentin stilettokorot oikeudenkäyntiin, jossa hänen stalkkaajansa oli syytettynä mm. seksuaalisiten viestien lähettelystä?
Kyllä pukeutuminen viestittää. Ja paljonkin.
Etenkin työikäisten ja nuorempien sukupolvien pukeutuminen on usein pelkkää viestintää. Kuka olen, mikä olen jne. identiteettiä. Naiset pukeutuvat (tai pukeutuivat, etenkin aikaisemmin) miesten silmiä varten, miehet pukeutuivat osoittakseen varallisuutensa ja mahtinsa.
Ovatko ajat muuttuneet?
Pukeudummeko itseämme vai vastakkaisen sukupuolen silmiä miellyttämään?
Onko sukupolvien välillä eroja siinä mitä viestitetään?- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Mitä Bianca Ingrosso halusi viestittää pikeutumalla syväänuurrettuun toppiin ja mustaan minihameesee plus 10 sentin stilettokorot oikeudenkäyntiin, jossa hänen stalkkaajansa oli syytettynä mm. seksuaalisiten viestien lähettelystä?
Etenkin työikäisten ja nuorempien sukupolvien pukeutuminen on usein pelkkää viestintää. Kuka olen, mikä olen jne. identiteettiä. Naiset pukeutuvat (tai pukeutuivat, etenkin aikaisemmin) miesten silmiä varten, miehet pukeutuivat osoittakseen varallisuutensa ja mahtinsa.
Ovatko ajat muuttuneet?
Onko sukupolvien välillä eroja siinä mitä viestitetään?Paras on vanhojen naisten pitää peittäviä vaatteita, niin miesten silmät ei näe kuihtuneisuutts, läskisyyttä, ryppyisyyttä ym vanhuuteen kuuluvia muutoksia.
Siisti asiallinen pukeutuminen riittää, ihminen itsessään on tärkein. Rumaa ei saa kauniiksi millään vaatteilla eikä typerää fiksuksi. Anonyymi kirjoitti:
Paras on vanhojen naisten pitää peittäviä vaatteita, niin miesten silmät ei näe kuihtuneisuutts, läskisyyttä, ryppyisyyttä ym vanhuuteen kuuluvia muutoksia.
Siisti asiallinen pukeutuminen riittää, ihminen itsessään on tärkein. Rumaa ei saa kauniiksi millään vaatteilla eikä typerää fiksuksi.Koetko itsesi vanhaksi, rumaksi ryppyiseksi , pukeudutko miehiä varten. Jos näin on suosittelen vihreää 500 litran jätesäkkiä..
- Anonyymi
korpikirjailija kirjoitti:
Koetko itsesi vanhaksi, rumaksi ryppyiseksi , pukeudutko miehiä varten. Jos näin on suosittelen vihreää 500 litran jätesäkkiä..
Sinulle suosittelen mustaa 700 litran säkkiä.
Anonyymi kirjoitti:
Liian iso, en ole ruma, en läski, enkä ryppyinen vaikka olenkin vanha, en pukeudu miehiä varten.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Mitä Bianca Ingrosso halusi viestittää pikeutumalla syväänuurrettuun toppiin ja mustaan minihameesee plus 10 sentin stilettokorot oikeudenkäyntiin, jossa hänen stalkkaajansa oli syytettynä mm. seksuaalisiten viestien lähettelystä?
Ovatko ajat muuttuneet?
Onko sukupolvien välillä eroja siinä mitä viestitetään?Minä olen aina pukeutunut ihan vaan itseäni varten, ja se mihin on mieltynyt tulee olemaan vuosia käytössä . En edes nuoerena ollut ajatusta että pitäisi miellyttää. .
Joskus jos menee jonnekkin ja on laitettava vaikka puku päälle mustat housut ja musta jakku niin en oikein tunne itseäni niissä vaatteissa .
Nuorena kun mentiin tansseihin ja osteltiin vaattteita niin usein ennemmin. Kilpailua toisten tyttöjen kanssa. Kellä kauniimmat .
Nykyään vakio asu on minulle pitkikset, tai caprit, mustat tietysti, ja niiden kanssa toppi . Joten niillä mennään. Samalla näen että monilla naisilla on todella kauniita leninkejä tai hameita. Silloin tulee ajatus että ostasikohan sellaisen , vaan samalla tulee mieleen , missä niitä käyttäisin kun enimmäkseen olen vaan kotona , niin jää ostaminen .
Aikoinaan tyttäreni häissä oli hänen anopillani myös valkoinen leninki , ja ihmiset kuiskivat että mikä tyyli rikko kun häissä on vaan morsian valkoisissa vaatteissa . Joskus muistuttaa siitä vieläkin . No hän ei ehkä tiennyt hää koodeja .
Mitä tulee Bianckaan niin omien sanojensa mukaisesti tunsi olonsa turvallisesksi. Juuri siinä asussa kun oli siellä . Ja mikäs siinä kaunis tyttö kauniilla vartalolla , meillä muilla on kyllä aina ajatus että tietyssä paikoissa pukeudutaa hyvin säädyllisesti , mutta nyky nuorilla ehkä eri tyyli ajatella . Huomasin se eräissä hautajaisissa. Eräs nuori oli pukeutunut mustaa mekkoon ja sitten valkoisen rintsikoiden nauhat vaan olkapäillä paljaana , se ei oikein minun mielestäni ollut asiaan kuuluva asu, mutta kukin tavallaan. Anonyymi kirjoitti:
Minä olen aina pukeutunut ihan vaan itseäni varten, ja se mihin on mieltynyt tulee olemaan vuosia käytössä . En edes nuoerena ollut ajatusta että pitäisi miellyttää. .
Joskus jos menee jonnekkin ja on laitettava vaikka puku päälle mustat housut ja musta jakku niin en oikein tunne itseäni niissä vaatteissa .
Nuorena kun mentiin tansseihin ja osteltiin vaattteita niin usein ennemmin. Kilpailua toisten tyttöjen kanssa. Kellä kauniimmat .
Nykyään vakio asu on minulle pitkikset, tai caprit, mustat tietysti, ja niiden kanssa toppi . Joten niillä mennään. Samalla näen että monilla naisilla on todella kauniita leninkejä tai hameita. Silloin tulee ajatus että ostasikohan sellaisen , vaan samalla tulee mieleen , missä niitä käyttäisin kun enimmäkseen olen vaan kotona , niin jää ostaminen .
Aikoinaan tyttäreni häissä oli hänen anopillani myös valkoinen leninki , ja ihmiset kuiskivat että mikä tyyli rikko kun häissä on vaan morsian valkoisissa vaatteissa . Joskus muistuttaa siitä vieläkin . No hän ei ehkä tiennyt hää koodeja .
Mitä tulee Bianckaan niin omien sanojensa mukaisesti tunsi olonsa turvallisesksi. Juuri siinä asussa kun oli siellä . Ja mikäs siinä kaunis tyttö kauniilla vartalolla , meillä muilla on kyllä aina ajatus että tietyssä paikoissa pukeudutaa hyvin säädyllisesti , mutta nyky nuorilla ehkä eri tyyli ajatella . Huomasin se eräissä hautajaisissa. Eräs nuori oli pukeutunut mustaa mekkoon ja sitten valkoisen rintsikoiden nauhat vaan olkapäillä paljaana , se ei oikein minun mielestäni ollut asiaan kuuluva asu, mutta kukin tavallaan.Bianca on moderni, kaunis nuori nainen, saanut paljon näkyvyyttä alusvaatemallina ja omien sanojensa mukaan hän halusi viestittää nimenomaan sitä että hän omistaa oman kroppansa ja esittelee sitä oman mielensä ja harkintansa mukaan ja kukaan muu ei voi olla päättämässä sitä.
Voisimme verrata häntä australialaiseen malliin Bianca Censoriin, joka esiintyy lähes alasti miehensä amerikkalaisen räppärom Kanye Westin rinnalla julkisesti, mutta huhupuheiden mukaan, miehensä vaatimuksesta tai taivuttelemana. Itse hän on sanonut että hän ja hänen miehensä haluavat viestittää ihmiskehon kauneutta . Tietenkin käy mielessä, että onkohan tarkoituksena kaikella tällä paljastelulla vain saada mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja julkisuutta joka sitten saa kassakoneen kilisemään entistäkin ahkerammin.
Henkilökohtaisesti en ole paljoa edes miettinyt mitä viestitän omilla vaatteillani.
Olen vähän samaa mieltä anon kanssa joka halusi viestittää sitä että kun pakkaset tulevat niin säilyy hengissä.
Äidin mielestä piti olla "siistit" vaatteet kun oli ihmisten ilmoille ja se tarkoitti kai puhdasta ja ehjää läninkiä, kun meni esimerkiksi lääkäriin. "Siistiys" on nimenomaan viestitystä. Asiallisesti ja siististi pukeutunut henkilö viestittää luonteensa ja asemansa kunnollisuutta.
Joskus historian hämärissä miehet ostivat naisilleen vaatteet säätynsä ja asemansa korostamiseksi ja varallisuutensa osoittamiseksi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paras on vanhojen naisten pitää peittäviä vaatteita, niin miesten silmät ei näe kuihtuneisuutts, läskisyyttä, ryppyisyyttä ym vanhuuteen kuuluvia muutoksia.
Siisti asiallinen pukeutuminen riittää, ihminen itsessään on tärkein. Rumaa ei saa kauniiksi millään vaatteilla eikä typerää fiksuksi.Minä en ainakaan välitä jos joku mies näkee kaikki nio asiat mitkä mainitsit aillä olen ihan sama ihminen peitettynä se kun vaatteissa joissa rypyt näkyy ! Siis se sama mitä joku mies ajattelee, kun en ole mitenkään heidän riippuvainen mitä joku mies sanoo jos vaikka käsivarret kainalosta alaspäin on roikkuvaa nahkaa, se olen kuitenkin ihan vaa sellainen kun olen. Vaikka miten peittelen niin ne ivat siellä siltikin .
Nuorena sitä ajatteli aina mitä muut pitävät, mutta jos joku pitää minusta kaikkine vikoineni niin se on silloin aitoa . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isolle ihmiselle sopii paremmin auton pressu.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ovatko ajat muuttuneet?
Onko sukupolvien välillä eroja siinä mitä viestitetään?"Pukeudummeko itseämme vai vastakkaisen sukupuolen silmiä miellyttämään?"
Hirveän taantumuksellista ja vanhanaikaista ajattelua 2025. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siisti asiallinen pukeutuminen riittää, ihminen itsessään on tärkein. Rumaa ei saa kauniiksi millään vaatteilla eikä typerää fiksuksi.Paras kommentti tähän asti.
- Anonyymi
Liian iso, en ole ruma, en läski, enkä ryppyinen vaikka olenkin vanha, en pukeudu miehiä varten.
Heti huomasi, ettet miehiä varten pukeudu:
"Haluan viestittää, että vammaisuudestani huolimatta olen nainen."
Ilmeisesti naisia varten sitten ? Ei kai sinun itsellesi tarvitse viestittää,
että olet naisoletettu. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ovatko ajat muuttuneet?
Onko sukupolvien välillä eroja siinä mitä viestitetään?Montakohan Biancaa täällä palstalla liikkuu, ellet Sinä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heti huomasi, ettet miehiä varten pukeudu:
"Haluan viestittää, että vammaisuudestani huolimatta olen nainen."
Ilmeisesti naisia varten sitten ? Ei kai sinun itsellesi tarvitse viestittää,
että olet naisoletettu.Ei ole naiselle eduksi mennä johonkin keskusteluohjelmaan kovin laittautuneena, kuten tekoripset, työläs kampaus, epäkäytännöllinen hame, piikkarit ,ym huomiota herättävää, vaikka yhteiskunnan ongelmista puhe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siisti asiallinen pukeutuminen riittää, ihminen itsessään on tärkein. Rumaa ei saa kauniiksi millään vaatteilla eikä typerää fiksuksi.Vanhoille MIEHILLE sama tapa,peitä kaljamahas ja kalkkunakaulas ja kaljus ym.
- Anonyymi
Miehet pukeutuu naisia varten myös sitten.
- Anonyymi
Paljonkin viestitän.
Kauppaan pukeudun urheilumallisiin vaatteisiin, yleensä meikittä, haluan näyttää että olen voimissani iän lisääntymisestä huolimatta. Menen myös juuri uimasta tulleena, tukka takana, röntsyvaatteissa suoraan mustikasta aurinkorasvat kiiltäen tai takapihan pihatöistä saappaineni, näytän että elämäni on monipuolista ja tulen sellaisena kuin olen. Roskat vien kävellen pihan poikki yöpaidassa tai kylpytakissa. Näytän, ei elän kotona kuten tykkään.
Viikolla menen tapaamaan vanhoja työkavereita. Pukeudun siististi ja kauniisti, etteivät pääse sanomaan että onpa tuo vanhentunut.
Tansseissa käyn kerran vuodessa, eikun pitsisukkiin ja viehättävään hamoseen, tukka kiharalla. Useat sanovat, sua ei oo täällä näkyny. Eli huomataan.
Kirkkoon, asiatapahtumiin, kunnan tiedotustilaisuuksiin ja vierailuille, järkevän asiallisesti iälleni sopivalla tavalla. Näytän että arvostan tilaisuutta. - Anonyymi
Yritän pukeutua kauniisti, omien mahdollisuuksieni mukaan. Mutta myös itselleni mukavasti, enkä aina niin välitä muodikkuudesta. En muutoinkaan pukeudu medioiden kuvaaman viimeisimmän muodin mukaan. Olen nk. "tavallisen" ihmisen näköinen.
- Anonyymi
Sitä, etten kehtaa alasti kulkea ja ilman vaatteita saattaa paleltaa. Siinä on viestintää tarpeeksi, varsinkin näillä ikäkymmenillä.
- Anonyymi
Ei tule päälle pukiessaan mieleenkään miettiä mitä "viestitän".
Kelle minä jotain viestittäisin ? Ei ole tarvetta päteä pukeutumisella.
Se on yhdentekevää minulle.
Valitsen vaatteet, jotka ovat mukavia ja oma makuni mukaisia.
Ei ole mitään tarvetta tehdä vaikutusta keneenkään.
Heti kun pääsen ihmisten ilmoilta oman kodin suojiin vaihdan jonkin väljän mekon, niitä minulla on tosi paljon erilaisia.
Kylille laitan yleensä pitkät housut ja puseron sään mukaan.
Takkeja on monenlaisia, nyt alkaa olla aika kevyelle takille jos lähtee ulos.
En viestitä mitään pukeutumisellani, tärkeintä on mukavuus.- Anonyymi
Vanhoissa työkuteissa vaikka jo 9 vuotta eläkkeellä , kirkkoon tai juhlaan vähän paremmat sitten :)
Gubbe 76- Anonyymi
Eikös olekkaan se nuori neiti gubbersson,ei koskaan itsensä näköinen,yrittää esittää muita! Kallis rouva elätettäväksi.....
- Anonyymi
Sopiiko pallinaamalle lierihattu ? Jos naama on kuin noussut limpputaikina ?
- Anonyymi
Sopii sopii, se kertoo naisellisuudesta, "vaikka onkin vammainen".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lierihattuja on miehilläkin ja legginssit on samanlaiset kuin miesten talvikalsarit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lierihattuja on miehilläkin ja legginssit on samanlaiset kuin miesten talvikalsarit.
Eihän tuossa ollut sukupuolta eroteltu.
Kaikki ns. "pillipuntit" on kamalia aikuisilla. Miten on hiuksesi, onko muotoon leikattu ja värjätty?
Minulla voisi olla jo tosi pitkät hiukset jos en olisi joutunut niitä lyhentämään 2023 autoimmuunisairaudesta toivuttuani.
Olen lopettanut hiusten värjäämisen, silla hiukseni ovat alkavat harmaantumaan, saaneet kauniin vaaleaan sävyyn.
En myöskään pidä hiuksiani auki, vaikka sopisikin, tykkään sitoa hiukseni taakse joka nutturalle tai poninhännälle.
Jos naisen naama on kuin kohonnut limpputaikina tai kurtturuusu olisin huolissani.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuossa ollut sukupuolta eroteltu.
Kaikki ns. "pillipuntit" on kamalia aikuisilla.Ei tokikaan, monelle ne sopivat erinomaisesti , ne ovat olleet nyt yli 10 vuotta ajankohtaisia joten ei mitenkään uusi keksintö . Käytännöllise5 monen eri asun kanssa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tokikaan, monelle ne sopivat erinomaisesti , ne ovat olleet nyt yli 10 vuotta ajankohtaisia joten ei mitenkään uusi keksintö . Käytännöllise5 monen eri asun kanssa .
Sopii tosiaan hyvin pitkiin hoikkiin sääriin. Ja moneen asuun, ei tarvii sukkahousuja.
- Anonyymi
Mulla on lierihattuja kyllä se on ihmesuuri joilekkin!hattuvaan hehe
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
olet vain vammainen kirjoittaja?
- Anonyymi
Miten on hiuksesi, onko muotoon leikattu ja värjätty?
Minulla voisi olla jo tosi pitkät hiukset jos en olisi joutunut niitä lyhentämään 2023 autoimmuunisairaudesta toivuttuani.
Olen lopettanut hiusten värjäämisen, silla hiukseni ovat alkavat harmaantumaan, saaneet kauniin vaaleaan sävyyn.
En myöskään pidä hiuksiani auki, vaikka sopisikin, tykkään sitoa hiukseni taakse joka nutturalle tai poninhännälle.
Jos naisen naama on kuin kohonnut limpputaikina tai kurtturuusu olisin huolissani.No nyt on jo hiuksetkin kamalaaaaa,taitaa joilekkin olla jonkun ulkonäkö ongelma
- Anonyymi
Miten on hiuksesi, onko muotoon leikattu ja värjätty?
Jos naisen naama on kuin kohonnut limpputaikina tai kurtturuusu olisin huolissani.Minulla on hiukset melkein vyötärölle ja aina ponnari muuta ei tänään, kun tiedän ettei kukaan tule tänään tänne niin annan olla hiusten vapaana., ja kun touhuaa pihalla niin hiuksetkin tuulettuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on lierihattuja kyllä se on ihmesuuri joilekkin!hattuvaan hehe
Joojoo, mutta onko sulla yhtään Kamputseasta ostettua hattua? Niih!!!
En tarkoituksella viestitä yhtään mitään vaatteillani.
Jos joku niissä jotain viestiä näkee, niin ihan oma ongelmansa.
Wahlgrenin suvun linssiluteet ei oikein jaksa enää kiinnostaa. Liian paljon esillä jatkuvasti.
Ei mielestäni kuitenkaan oikein vakavasti otettavaa, kun ihminen menee oikeuteen katuhuoran kuteissa valittamaan kokeneensa seksuaalista häirintää. Noloa mikä noloa.- Anonyymi
Ei minullakaan mitään suoranaista viestiä vaatetuksellani ole.
"Tyylissäni" on 70-luvun vaikutus, myös muinainen nk. hippi-aika ja käytän paljolti, mutta vaatimattomalla tyylillä, etenkin ruotsalaisen Gudrun Sjödenin vaatteita, varoen kuitenkin ylilyöntejä eli liiallisuuksiin menoa.
Tässä mm. Gudrunin tunikoita, ostin itselleni juuri tuollaisen sinapin värisen "Judit"-tunikan:
https://www.gudrunsjoden.com/fi-fi/vaatteet/tunikoita
Gudrunilla vaatteiden sävyt ovat sellaisia, että eri värejäkin on helppo yhdistellä nk. kerrospukeutumisessa.
Joskus päälle parikymmentä vuotta sitten ostin kirjan Mary Spillane: "Muodonmuutos", kun tulin siihen tulokseen, että tarvitsen hiukan kauneusvinkkejä. Ja tuon kirjan avulla vaatimatonkin "tyylini" sai jonkinlaisen suunnan:
https://www.antikvaari.fi/teos/muodonmuutoksia-kasikirja/62a3f956eaa1ec176c472701?srsltid=AfmBOorDIIMn5bhzYZbdBaLVucEdaOIwFlENR0BBn47Qo3qSaHxZnzqf
Tämän kirjan avulla löysin mm. omat värisävyni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tyylissäni" on 70-luvun vaikutus, myös muinainen nk. hippi-aika ja käytän paljolti, mutta vaatimattomalla tyylillä, etenkin ruotsalaisen Gudrun Sjödenin vaatteita, varoen kuitenkin ylilyöntejä eli liiallisuuksiin menoa.
Tässä mm. Gudrunin tunikoita, ostin itselleni juuri tuollaisen sinapin värisen "Judit"-tunikan:
Gudrunilla vaatteiden sävyt ovat sellaisia, että eri värejäkin on helppo yhdistellä nk. kerrospukeutumisessa.
Joskus päälle parikymmentä vuotta sitten ostin kirjan Mary Spillane: "Muodonmuutos", kun tulin siihen tulokseen, että tarvitsen hiukan kauneusvinkkejä. Ja tuon kirjan avulla vaatimatonkin "tyylini" sai jonkinlaisen suunnan:
https://www.antikvaari.fi/teos/muodonmuutoksia-kasikirja/62a3f956eaa1ec176c472701?srsltid=AfmBOorDIIMn5bhzYZbdBaLVucEdaOIwFlENR0BBn47Qo3qSaHxZnzqf
Tämän kirjan avulla löysin mm. omat värisävyni.Tarvitseeko joku kirjaa tietääkseen, mitkä ovat omat värisäsvyt ?
Omat värisävyt ovat kai ne, jossa viihtyy ja oma "värisilmäkin" ihmisellä on kaiketi ?
Jos "oma värisävyni" olisi kirjan mukaan vaikkapa violetti, sininen tai
sitruunankeltainen, joita inhoan vaatteissa, en käyttäisi niitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän kirjan avulla löysin mm. omat värisävyni."Muodonmuutos : kuinka muutun yksilölliseksi, itsevarmaksi ja tyylikkääksi"
Noinko vaan, sormennapsautuksella, vaatteita vaihtamalla muuttuu itsevarmaksi ja
tyylikkääksi ?
Onpa helppoa ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvitseeko joku kirjaa tietääkseen, mitkä ovat omat värisäsvyt ?
Omat värisävyt ovat kai ne, jossa viihtyy ja oma "värisilmäkin" ihmisellä on kaiketi ?
Jos "oma värisävyni" olisi kirjan mukaan vaikkapa violetti, sininen tai
sitruunankeltainen, joita inhoan vaatteissa, en käyttäisi niitä.No eihän tuo kirja kiellä ketään olemasta oma itsensä.
Se vain antaa vinkkejä, kuinka pelkästään "oikeita" värisävyjä käyttämällä voi tuoda omaa persoonaansa esiin.
Ei kukaan kuitenkaan "pakota" tuohon.
Koska oman ihoni ja hiusteni väri on tyypillinen suomalainen, vaalean sekavärinen, kuulun nk. kesäväreihin joka tarkoittaa ei kirkkaita vaan samoja, mutta niitä "harmaalla murrettuja" värejä. Kuten tuo sinapin ruskea, joka tavallaan on enemmänkin punatukkaisten "syysvärejä". Oma hiusteni väri onkin myös lievästi punertava.
Kirkkaan sitruunankeltainen väri olisi itselleni räikeä ja kuin itse "hukkuisin" räikeän värin taa, mutta murrettu väri on himmeä ja sen sijaan minä itse, omat kasvoni tulevat esiin.
Tämä on noiden neuvojen tarkoitus. Kukin meistä luonnostaan edustaa jotain värityyppiä. Vaatteiden ja esim. meikin oikeat sävyt korostavat omaa itseämme.
Joka ei tällaisesta piittaa, niin anna olla. Ei sinua kukaan pakota ja vaadi mihinkään. - Anonyymi
Ai oikein katunuoran näköinen , minä en ole koskaan nähnyt katuhuoria! En liiku niissä,piireissä
Siksi en tiedä millaisia ovat.
Sitten mitä tulee Biancan asuun, niin hän vaan pukeutuu vaatteisiin mistä pitää! Ja ei ole vastuussa miesten ajatuksista , siis ei pukeudu miehiä varten vaan ihan vaan oman itsensä vuoksi, asuun mikä miellyttää höntä itseään,
Ennen naiset eivät saaneet pukeutua miten halusivat ettei vaan miehen himot herää, siis sekin oli silloin naisen vastuulla . Niin ei ole tänään .siksi naisena suon toiselle naiselle kaiken vapauden pukeutua ihan niihin vaatteisiin missä viihtyy. Eikä miten joku toinen tykkää . Anonyymi kirjoitti:
Ai oikein katunuoran näköinen , minä en ole koskaan nähnyt katuhuoria! En liiku niissä,piireissä
Siksi en tiedä millaisia ovat.
Sitten mitä tulee Biancan asuun, niin hän vaan pukeutuu vaatteisiin mistä pitää! Ja ei ole vastuussa miesten ajatuksista , siis ei pukeudu miehiä varten vaan ihan vaan oman itsensä vuoksi, asuun mikä miellyttää höntä itseään,
Ennen naiset eivät saaneet pukeutua miten halusivat ettei vaan miehen himot herää, siis sekin oli silloin naisen vastuulla . Niin ei ole tänään .siksi naisena suon toiselle naiselle kaiken vapauden pukeutua ihan niihin vaatteisiin missä viihtyy. Eikä miten joku toinen tykkää .Kuka on "katunuorasta" puhunut? Mikä se edes on?
Olet sinä sitten elänyt suojattua elämää suurta maailmaa näkemättä, jos et ole katuhuoria nähnyt koskaan.
Ennen digiaikaa oli jokaisessa suurkaupungissa (monissa pienemmissäkin) ne omat huorakatunsa, minne seksiä kauppaavat reppanat kerääntyivät tuollaisissa Biancan oikeussalivaatteissa kärttämään asiakkaita. Tukholman kuuluisin oli kai Malmskillnadsgatan, ainakin keskikaupungilla.
Sittenhän ne siirtyivät sisätiloihin hankkimaan asiakkaansa verkosta, kun laki kielsi rangaistuksen uhalla seksin ostamisen (vaan ei myyntiä).- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Kuka on "katunuorasta" puhunut? Mikä se edes on?
Olet sinä sitten elänyt suojattua elämää suurta maailmaa näkemättä, jos et ole katuhuoria nähnyt koskaan.
Ennen digiaikaa oli jokaisessa suurkaupungissa (monissa pienemmissäkin) ne omat huorakatunsa, minne seksiä kauppaavat reppanat kerääntyivät tuollaisissa Biancan oikeussalivaatteissa kärttämään asiakkaita. Tukholman kuuluisin oli kai Malmskillnadsgatan, ainakin keskikaupungilla.
Sittenhän ne siirtyivät sisätiloihin hankkimaan asiakkaansa verkosta, kun laki kielsi rangaistuksen uhalla seksin ostamisen (vaan ei myyntiä).Pyydän nöyrästi anteeksi että tekstiin tuli väärinlyönti , se on kamala synti sinänsä, mutta iloitsen sinun puolestasi että pystyin sentään antamaan sinulle tunteen miten erinomainen ihminen olet . Ja heti niin viisas kysymys virhe lyönnistä
En minä vaan olisi ollut niin älykäs huomioimaan, sillä tyhmyydessäni olisin ajatellut ainoastaan että tuolla taas on virhelyönti , kun sillä näkö ei ole paras mahdollinen . Niin että yritetään vastaisuudessa saada ainakin jonkinlaista tekstiä.
En ole elänyt suojattuna mitenkään appiukolla oli hotelli aikoinaan ja ravintolassa kun sai koko perhe ottaa osaa töihin jos vaikka oli tanssi ilta tai konferensseja . Siinä oppi näkemään jos jonkinlaista tallustajaa. Ja etekkin juuri julkkiksia .
Myös monet ulkomaan reissut ovat avartaneet näkemystä ihmisistä , mutta en koskaan sanoisi toisesta naisesta sellaista nimitystä , ja ne kadut eivät pahemmasti kiinnosta.
Helsingin lentokentällä on tullut oltua työssä myös jo hyvin nuorena , joten siellä jos jossain näki erilaisia ihmisiä, ja pukeutumis malleja , joten jos paljon näkee asioita niin ne opettaa että kullakin on oma tyylinsä ja tapansa elää , ja kenenkään tyyli ei ole minua ärsyttänyt koskaan, miksi olisikaan . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyydän nöyrästi anteeksi että tekstiin tuli väärinlyönti , se on kamala synti sinänsä, mutta iloitsen sinun puolestasi että pystyin sentään antamaan sinulle tunteen miten erinomainen ihminen olet . Ja heti niin viisas kysymys virhe lyönnistä
En minä vaan olisi ollut niin älykäs huomioimaan, sillä tyhmyydessäni olisin ajatellut ainoastaan että tuolla taas on virhelyönti , kun sillä näkö ei ole paras mahdollinen . Niin että yritetään vastaisuudessa saada ainakin jonkinlaista tekstiä.
En ole elänyt suojattuna mitenkään appiukolla oli hotelli aikoinaan ja ravintolassa kun sai koko perhe ottaa osaa töihin jos vaikka oli tanssi ilta tai konferensseja . Siinä oppi näkemään jos jonkinlaista tallustajaa. Ja etekkin juuri julkkiksia .
Myös monet ulkomaan reissut ovat avartaneet näkemystä ihmisistä , mutta en koskaan sanoisi toisesta naisesta sellaista nimitystä , ja ne kadut eivät pahemmasti kiinnosta.
Helsingin lentokentällä on tullut oltua työssä myös jo hyvin nuorena , joten siellä jos jossain näki erilaisia ihmisiä, ja pukeutumis malleja , joten jos paljon näkee asioita niin ne opettaa että kullakin on oma tyylinsä ja tapansa elää , ja kenenkään tyyli ei ole minua ärsyttänyt koskaan, miksi olisikaan .Entäs hän, josta kirjoitit:
"Eräs nuori oli pukeutunut mustaa mekkoon ja sitten valkoisen rintsikoiden nauhat vaan olkapäillä paljaana , se ei oikein minun mielestäni ollut asiaan kuuluva asu," - Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Kuka on "katunuorasta" puhunut? Mikä se edes on?
Sittenhän ne siirtyivät sisätiloihin hankkimaan asiakkaansa verkosta, kun laki kielsi rangaistuksen uhalla seksin ostamisen (vaan ei myyntiä).Tuostapa tulee mieleen juttu, kun savolaisia vanhuksia oli bussimatkalla
Euroopassa. Pysähtyivät Hampurissa Reeperbahnilla, jossa liikkuu noita
"katunuoria". Joku kysyi, mitä nuo baiset ovat, niin opas selitti että he
ovat prostituoituja. Eräs mummo katsasti porukkaa ja tuumasi:
- Näättäs, että on siellä muutama huorahhii! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuostapa tulee mieleen juttu, kun savolaisia vanhuksia oli bussimatkalla
Euroopassa. Pysähtyivät Hampurissa Reeperbahnilla, jossa liikkuu noita
"katunuoria". Joku kysyi, mitä nuo baiset ovat, niin opas selitti että he
ovat prostituoituja. Eräs mummo katsasti porukkaa ja tuumasi:
- Näättäs, että on siellä muutama huorahhii!Tuota "katunuoraa" seuraa jonkinlainen kirous. Tellukka, näkö ei ole mitä pitäisi.
Minullakin nuo tekstin "baiset" ovat tietenkin NAISET. Kaiken pahan alku ja juuri.
Ne ovat kuin kuttu, jos eivät pahaa tee, niin ainakin aattelevat! :))
- Anonyymi
Mitä viestivät mustiin pukeutuvat kaapunaiset.
Olevansa suvun miesten talutusnuorassa. - Anonyymi
Palstan kyselypalstat on avattu!
Paljastakaa Hänelle kaikki mieltymyksenne ja tapanne.
Hän hakee aiheita kirjaansa, oma mielikuvitus on tyhjentynyt, ja uusia ajatuksia pitää hakea kyselemällä.
Missä asut, mitä syöt, oletko lihava, mitä luet, kuinka nukut, eli tilastoihinsa tietoja.
Normaalit keskustelut ovat muistoja. Nyt täällä eletään sitä aikaa, kun lapset pysyivät leikkikehissään ja kyselivät toisiltaan oletko tänään kakannut housuihin?
Kysy, niin vastaan, muuta ei tarvita, mutta en esitä kysymyksiä?- Anonyymi
No ei minulla ole salattavaa, levitän mielellni kaikkisukunikin asiat .Siten saan aihee n tuntea itseni vainotuksi julkimoksi. Voin kuvitella asuvanijopajonkunvenyovieraan päässä. Tunnen itseni tosi tärkeäksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei minulla ole salattavaa, levitän mielellni kaikkisukunikin asiat .Siten saan aihee n tuntea itseni vainotuksi julkimoksi. Voin kuvitella asuvanijopajonkunvenyovieraan päässä. Tunnen itseni tosi tärkeäksi.
Sait sitten tehtyä 10 virhettä tuohon lätinääsi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sait sitten tehtyä 10 virhettä tuohon lätinääsi
Valehtelet koko ajan! Kerropa ittestäs jokunen totuus!
- Anonyymi
Hei sinä Anonyymi 2025-08-17 04:42:52
Aloita sinä joku viisas, kiva ja sellainen johon on mukava vastata. Kyllä täältä pesee... sanoisimme varmaan monikin.
Minusta aloitus oli oikein mukava, olen sinne vastannutkin.
Olen lapsellinen äiti, en ole koskaan kuullut että lapsi olisi kysynyt toiselta, oletko kaikkinut housuusi, ei sellaista henkilökohtaisuutta sovi kysyä, sen lapsikin ymmärtää. Mutta vaatetuksen viestittämisestä sopii hyvinkin pyytää kerrontaa, avautumista ??.
Kohta laitan sisälenkkarit, leggingssit ja teknisen paidan ja lähden salille. Se on sievä asu ja värit sopivat yhteen. Viestitän että olen muiden kanssa samalla asialla, kuulun joukkoon.- Anonyymi
Sä et ole äiti,lieneekö isäkään!
- Anonyymi
Mitä mieltä aloittaja on muiden julkkisten pukeutumisesta?
Mikäli julkkisten pukeutuminen kiinnostaa, niin turhaa sitä on puolustella sanomalla sitä mediahömpäksi.En ole sinänsä kiinnostunut julkkisten pukeutumisesta. Tämä keissi nyt on vaan tunkenut tajuntaani joka tuutista muutaman päivän ajan ja herätti taas ajatuksia pukeutumisella viestinnästä.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
En ole sinänsä kiinnostunut julkkisten pukeutumisesta. Tämä keissi nyt on vaan tunkenut tajuntaani joka tuutista muutaman päivän ajan ja herätti taas ajatuksia pukeutumisella viestinnästä.
ja tämäkin:
"Voisimme verrata häntä australialaiseen malliin Bianca Censoriin, joka esiintyy lähes alasti miehensä amerikkalaisen räppärom Kanye Westin rinnalla julkisesti, mutta huhupuheiden mukaan, miehensä vaatimuksesta tai taivuttelemana. Itse hän on sanonut että hän ja hänen miehensä haluavat viestittää ihmiskehon kauneutta . Tietenkin käy mielessä, että onkohan tarkoituksena kaikella tällä paljastelulla vain saada mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja julkisuutta joka sitten saa kassakoneen kilisemään entistäkin ahkerammin." - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
En ole sinänsä kiinnostunut julkkisten pukeutumisesta. Tämä keissi nyt on vaan tunkenut tajuntaani joka tuutista muutaman päivän ajan ja herätti taas ajatuksia pukeutumisella viestinnästä.
Olen tälläkin hetkellä ilkosen alasti, eikä ole hetkeen aikomus vaatehtia.
Ikkunan takana on pelto, toisella puolella tie koivujen takana.
Ne pukevat minua! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen tälläkin hetkellä ilkosen alasti, eikä ole hetkeen aikomus vaatehtia.
Ikkunan takana on pelto, toisella puolella tie koivujen takana.
Ne pukevat minua!Kiits päivän pyrskähdyksestä. Maisemani ovat miltei samanlaiset, mutta olen silti vaatetettu.
- Anonyymi
2005 meillä oli pitkä ketju tästä aiheesta. Koska olin saanut alan koulutuksen Lontoossa, niin jouduin olemaan vähän altavastaajana kysymyksiin.
Aluksi oli kokonaisvaltainen näkemys ulkonäön siistimisestä suurempaan yhteisöön liittyessä. Sitten mentiin yksityiskohtaisempiin neuvoihin, jopa yksilötasolla, selityksineen miksi se olisi asianmukaista.
Ketjusta tuli pitkä. Ei riidelty. Ensimmäinen viesti taisi olla joltakin "koiranleualta", mutta sai asiallisen vastauksen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/2276991/vaatetus--viestintavaline
/MdKEn tainnut olla silloin vielä näillä palstoilla. Nimimerkit ovat kaikki outoja paitsi omasi. Paljon luettavaa,. Kommentoijat olivat meitä nuorempia ja kiinnostuneita aiheesta.
Nyt on ajat muuttuneet, osa keskustelijoista keskittyy nyt vain keskustelemaan keskustelijoista, puuuttumatta aiheeseen.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
En tainnut olla silloin vielä näillä palstoilla. Nimimerkit ovat kaikki outoja paitsi omasi. Paljon luettavaa,. Kommentoijat olivat meitä nuorempia ja kiinnostuneita aiheesta.
Nyt on ajat muuttuneet, osa keskustelijoista keskittyy nyt vain keskustelemaan keskustelijoista, puuuttumatta aiheeseen.Edellinen viesti ei näy, joten kirjoitanpa uuden.
Paloma, tuo ketju oli v:lta 2005, minäkin olin 65 v.
Kirjoittajista on jo monta poissa: Katleija, Mirjamarja † 12.5.25, Iili (edellisen veli),
Saara.dma... Olitkohan ehtinyt jo muuttaa Ruotsiin?
-------
80-luvulla ja siitä eteenpäin oli nämä "kehokielen viestittelyt" varsinkin liike-elämässä
kova sana. Jopa politiikassa. Muistan, kun Keskustan Naiset järjestivät luentopäiviä
vaalien 1999 edellä. Minua pyydettiin vetämään muutamaa luentoa, jonne oli kutsuttu
keskustalaisia ja muita kiinnostuneita.
Päivistä tuli yllättävän suosittuja, ja joukko naisia pyysi yksityisiä vastaanottoja. Sanoin,
että se on mahdotonta, koska en ole ennakkoon tiennyt mitään, eikä ole mitään valmiiksi vuokrattua tilaa missä voisin heitä auttaa.
Eräs naislääkäri sanoi, että hänen vastaanottonsa odotushuoneessa olisi tilaa, jos muuten
minulle sopii. Hän itse olisi poissa lääkärikongressissa Sveitsissä. Hän toi minulle odotushuoneensa avaimet hotelliin ja niin tein "ylitöitä" parin vuorokauden ajan.
Vaaleissa Keskusta tuli hyvänä kakkosena. :)
/MdK
Tällainenkin tulee mieleen jotta ainakin pukeutumisellani viestin että osaan pukeutua vielä sään mukaisesti toisin kuin esimerkiksi muistisairaat jotka lähtevät ulos talvella liian vähissä vaatteissa.
Että siltä osin vielä kaikki hyvin."Vaatteet on mun aatteet", taisi olla hippiliikkeen yksi iskulauseista. Onhan sillä väliä, mitä yllensä pukee, mutta aatteiden ilmaisuun tarvitaan paljon muuta.
Tänään minulla on joustofarkut ja teepaita, ulkona aamulla huppari, koska oli melko viileää ja tein puutarhakierroksen, poimin vähän karviaisia. Punkkien estoon varsinkin metsässä myös collegehousut on hyvät. Kesällä minut nähdään muuten melkein aina mekoissa, ja viileämmällä lisään sievän neulejakun tai villatakin. Olen myös siinä mielessä kummajainen, että käytän kylmällä ilmalla hameen ja mekon kanssa sukkahousuja, eri denierivahvuuksia. Tykkään helmoista. Minäkin olen ihastunut Gudrun Sjödenin vaatteisiin, luomupuuvillaiset värikylläiset ohuehkot neuleet sopivat yksiväristen vaatteiden piristeeksi.
Erikoisen viestittävä syyskesän asuni on mieheni lukioaikainen mokkaturkki, lampaankarva sisäänpäin.Se on aivan ehdoton, kun yömyöhään laiturilla tai terassilla makailee ja yrittää tiirailla vaikka perseidejä tai muuten vaan tähdenlentoja. Se pitää myös vähän sadetta ja tuoksuu ihanalle.- Anonyymi
Mulle ei vittuilla.
Ok, olen juu nuorempaa polvea ja varmasti mielikuvat, arvot erilaisia, kuin ikälopuilla. Lisäks olen myös mies.
Otsikollani viittasin suoraan imagooni. Mä nyt olen kakarasta asti digannut heavymetallia. Noh, väri on sitten black. Toisekseen olen körttiläistaustainen. Väri on sitten black. Kolmanneksi, tehnyt elämänurani reklaamipisneksessä. Väri on sitten black. Ja neljänneksi, ollut noita edestustehtäviä. Väri sitten tietenkin black.
Tossa noin tiivistetysti. Mulla tavallaan se ja sama, mitä kledjua päällä. Kunhan väri on black. Yleensä kyllä aina pikkutakki ja farkut. Black. Ne käy melkein mihin tilaisuuteen ja tilanteeseen tahansa. Toki muitakin vaatteita, kaikki black.
Kuulostaa ehkä tylsältä. Mutta helppoa, ei tarvi ikinä isommin mietti, mitä päälleen laittaa. Kaikki aina black.
Mutta juu, kyseessä myös isostikin imgoasia. Jotenkin itsevarmempi fiilis, kun asialliset ryysyt päällä. Ja toisekseen, antaa viestiä, mulle ei vittuilla.
Jepjep, päätän muotipoliittisen kommenttini tähän.
=DW=- Anonyymi
Jos nyt kumminkin vielä katsot tämän ketjun juttuja niin mistään riitelemättä kysyn mitä kattaa reklaamipisnes? En ole kuullut.
En ymmärrä tuotakaan, ensimmäistä lausettasi. Kuka, missä. Vai onko se musta vaatetus jo sinänsä tuo viesti muille kanssakulkijoille. Lapseni pukeutui yläasteella aikanaan täysin mustiin ja vielä värjäsi tukkansa mustaksi. En miettinyt silloin vaatteilla viestittämistä, ostin vaan niintä kuteita ja värejä pyynnöstään mitään kysymättä. Olen siis utelias vaan en ilkeä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt kumminkin vielä katsot tämän ketjun juttuja niin mistään riitelemättä kysyn mitä kattaa reklaamipisnes? En ole kuullut.
En ymmärrä tuotakaan, ensimmäistä lausettasi. Kuka, missä. Vai onko se musta vaatetus jo sinänsä tuo viesti muille kanssakulkijoille. Lapseni pukeutui yläasteella aikanaan täysin mustiin ja vielä värjäsi tukkansa mustaksi. En miettinyt silloin vaatteilla viestittämistä, ostin vaan niintä kuteita ja värejä pyynnöstään mitään kysymättä. Olen siis utelias vaan en ilkeä.Ok. Lyhyesti lisää.
Reklaamihan tulee svedun slangista. Tarkoittaa suomeks mainosta. Mulla ammattininimikkeenä siis mainosmies. Voi tarkoittaa melko monenlaisia hommia. Idea siis myydä itteensä asiakkaille, jotta tekee niille myyntiä. Käsittää siis kaupallisten tiedonantoja luomista, erilaisiin formaatteihin.
Siis toi "mulle ei vittuilla" signaloi heti ens vilkaisulla, tossa kovanluokan tekijä. Pää kiinni amatöörit :D
Musta vähän kuin uniformu. Nyky hipsterit toki ajaa jopoilla ja pukeutuu ties millasiin merkkivaatteisiin. Mä vanhan liiton mies. Musta on aina mustaa ja aina muodissa.
Musta on aina uus musta, vaikka muodit trendaa jatkuvasti. Mainontahan on trendien luoja jne. Ilman mustaa, pitäis jokaisen asiakastapaamisen takia olla eri vaatteet. Musta on aina musta, ei noita huolia.
Asiallinen pukeutuminen siis lisää itsevarmuutta ja vahvasti viestii ympäristölle, mikä heebo sä ainakin kuvittelet olevasi.
Noin mainiten. Oletko monesti nähnyt kapiaista huutamassa alokkaille "asento" siviilipieruverkkarit päällä?
Mutta juu, pukeutuminen aina itsensä brändäämistä, visuaalista viestintää. Lisäks se toki aina antaa itellekinsitä itsetuntoa, varmuutta, rohkeutta tms lisää, kun tietää, ulkolook ok.
Iteppähän kysyit, vastasin, mitä vastasin. Mutta, älä ala mulle vittuileen :DD
=DW=
Täällä toinen liehuhelma ilmoittautuu.
Palazzohousuja juuri nyt, volankipuolihameita, sandaaleja ja joustotoppeja, Sitten kun syksy tulee, joustofarkut, neuleet ja nauhakengät, tyyppi ecco tai sitten pitkät saappaat, pitkien lämpimien puolihameiden ja villajumppereiden kanssa.
En viestitä mitään, tai ehkä sitä että minua viehättää persoonalliset, värikkäät,, mukavat ja helppohoitoiset vaatteet, tytär kutsuu tyyliäni Boho-ho'ksi, mutta kyllä minä pukeuden mielelläni myös kotelomekkoihin ja lyhyisiin jakkuihin jos tilanne vaatii.
Summa summarum: käytännöllinen, huoleton ja ehkä vähän naisellisempi kuin monella ikäiselläni täällä.
Olen enempi mini-Ramoona kuin DW (Deutsche Welle)- Anonyymi
Vaimoni väittää, että taipumuksella itsekkään huolimattomaan pukeutumiseen osoitan halveksuntaa kanssaihmisia kohtaan
Kyttää myös hiuskuontaloani ja hätistää minut parturiin katsottuaan karvojen tulleen riittävän pitkiksi.- Anonyymi
Vaimot aina muka tietää . . . jopa toisten ajatuksetkin.. . .
Mistä se johtuu, että akat aina alkaa yrittää muuttaa ja komentaa miestä,
mutta miehet aniharvoin puuttuvat mitenkään akkansa tyyliin tai muuhun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta miehet aniharvoin puuttuvat mitenkään akkansa tyyliin tai muuhun.No se on kyllä vissin vale. Kyllä mieähet arvioivat aivan siinä kuin naisetkin. Yleensä se menee niiin, että nainen arvioi asiasta ja mieäs asian vierestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta miehet aniharvoin puuttuvat mitenkään akkansa tyyliin tai muuhun.Vaimoni ei edes yritä komentaa koska tietää sen aiheuttavan ainoastaan vastareaktion.
Minulle sopii hyvin se, että vaimoni huolehtii suuresta osasta rättitarpeistani. Mihä päätän miten ja missä niitä käytän.
Tuo tukkajuttu on sinänsä harmiton vitsi. Itsellekin on mukavampaa, että 2kk - 3kk välein leikkautan pääni karvat muutamaa milliä vaille kaljuksi.
- Anonyymi
Siististi täytyy koettaa ihmisten ilmoille pukeutua, ja neutraalisti muiten takia. Kotona voi olla röllipeikotar. Mutta joskus silloin, kun hepene oli hyvä juttu, tulin arvioiduksi hepeneen perusteella, kun odotin arviota äänestäni. En ummartanut, enkä ummarra vieläkään.
- Anonyymi
Oletko laulaja vai ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko laulaja vai ?
En ole. Yritin kyllä kovasti.
- Anonyymi
Kotona pukeudun oloasuun AINA,, netistä saa mukavia ja lämpöisiä, ei muualta. Lenkille aina asialliset lenkkivaatteet ,kesällä kevyesti ja vilpoisella tiukka nuorekas toppis ,housut ja pipo.
Juhliin mekko ,hiukan polven yläpuolelle helma, niin että kauniit sääret näkyy ja korkkarit tai kauniit tossut , helmava ja vyötäröltä kapea täytyy mekon olla ja väri on tärkeä.
Hiukset pirtsakasti laitan+ kevyt meikki..
Pukeudun itseäni varten ,jotta minulla on mukava ja varma olo.Oletko 80+.
Minulta on uuma ollut kadoksissa pitkään, se hävisi kun pituudesta läksi ainakin 10cm.
Johonkin se massa asettuu, minulla siihen missä ennen oli vyötärö.
Sääreni olen mieluummin pitänyt pitkien housujen alla, nyt vanhempana pidän kotioloissa jopa leggingeja. Katselin peilistä enkä niin kamalalta näyttänyt mekossakaan, siis normaalipituisessa. Kotimekkoni ovat pitkiä.
Onkohan sitä nuorempana liiankin kriittinen ulkonäkönsä suhteen.
En kyllä vieläkään lähtisi kauppaan Leggingit pällääni.
Vähän huulipunaa ja poskipunaa kauppaan lähtiessä.
Välillä sekin jäi kun koronan aikaa oli naama piilossa. Nyt olen opetellut uudelleen.
- Anonyymi
Päivittäin eri tavoin pukeutuminen piristää. Eri värisävyjä päälle.
- Anonyymi
Pukeudun tarkoituksenmukaisesti. Esim. aamulla, kun lähden lenkille, katson
onko sadetta vai aurinkoa, lämpötila ulkona ja sen mukaan puen ulkoiluvaatteet
päälleni.
Jos lähden johonkin erikoisliikkeeseen, esim. vaateostoksille, niin näen vähän vaivaa itseni siistimisessä, koska silloin saa parempaa palvelua.
Totuus on se, että jos menee hikisenä, rönttävaatteissa, muovikassi kädessä, niin
sinua ei huomata vaikka kuinka yrittäisit saada katsekontaktia henkilökuntaan.
Saat melkein mennä nykimään käsivarresta: Haloo!
Palvelukin voi olla sitä ja tätä.
/MdK- Anonyymi
Kaikki muutkin pukeutuu sään ja tilanteen mukaan,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki muutkin pukeutuu sään ja tilanteen mukaan,
Niinhän se on, jos ei tilanne äkkiä muutu tai "ilimat ruppee rilloomaan".
- Anonyymi
Nän naturistina sanoisin että... nyt on vaatteet päällä.
- Anonyymi
Keisarilla ei ole vaatteita!
Oman aloitukseni innoittamana menin kissavintille katsomaan gaarderoobini tilaa ja pidänkö niitä siellä roikkuvia vaatteita ja kuinka usein. Mitä viestittävät vaatteet joita et ole pitänyt yli kolmeen vuoteen? Miksi ne yleensäkään vievät tilaa vaatekomerossa ja viikattuina piironkien laatikoissa?
Olen tullut siihen johtopäätökseen että ne vaatteet joita en pidä enää kertovat omaa tarinaansa ihmisestä joka joskus oli mutta ei ole enää. Kolme kokoa suurempi, joutui työssään pitämään käytännöllisiä, kaiken sään kestäviä, mutta kuitenkin siistejä tamineita.
Nyt aion siivota vihdoinkin pois sen esikoulunopettajan, joka oli lievästi ylipainoinen.
Elämää on liian vähän jäljellä että haluaisin elää sen rumat ja epäsopivat vaatteet päälläni. Tästä lähtien pidän vain vaatteita jotka miellyttävät itseäni, ovat sopivia ja sopivan lämpimiä tai viileitä. Ruotsalainen naistenvaatteiden liike jonka luulin olevan jo konkassa mainostaa parhaillaan syyskokoelmaansa "BOHO CHIC" Niin minua, niin minua....- Anonyymi
"lievästi ylipainoinen."
20kilon ylipaino sinun mittaisellesi ei ole enää lievää ylipainoa vaan sairaalloista lihavuutta. - Anonyymi
Koko ikäni olen käyttänyt säähän ja tilanteisiin sopivia vaatteita, oikeankokoisia. Sääli että vasta loppumetreillä sen itsellesi toteutat.
Nuo bohon hörhelöt menettelee hellemekossa mutta Ruotsinkin kesä on lyhyt. Näyttäis olevan myös nahkarotseja ym kovis vaatteita, outoja yhdistelmiä nuorten pitkien hoikkienkin yllä, saati vanhuksilla. - Anonyymi
Pistää noita boho kuteita päälle, niin on kuin joulukuusi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"lievästi ylipainoinen."
20kilon ylipaino sinun mittaisellesi ei ole enää lievää ylipainoa vaan sairaalloista lihavuutta.Mistä tiedät hänen painonsa ja pituutensa? Onko sulla jotain mediokykyjä? Epäilen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä tiedät hänen painonsa ja pituutensa? Onko sulla jotain mediokykyjä? Epäilen.
Onhan ne täällä usein tiedotettu itse ploman toimesta.
- Anonyymi
En tietoisesti mitään, siistiä yleis vaikutelmaa yritän rakentaa.
Tämän kesän mieluisin asu on ollut, väljä vaalean farkun värinen mekko ja sen kanssa tumman siniset, tai valkoiset leginsit, sekä saman väriset sandaalit ja pikkulaukku.
Kauppareissuille aina hieman siistimpää.
Pirre
P.s ihanaa kun loppui ne hiivatinmoiset helteet,Sanos muuta, Pirre.
Farkkumekkojakin olen pitänyt ja etenkin farkkupuolihameita Kivan topin tai syksymmällä jumpperinkanssa ihan minun makuuni. Leggingsien sijaan (käytän kyllä tunikoiden kanssa kotona oloasuna) laitan tightsit. jotka ovat hieman ohuemmat ja täyspitkät. kuin sukkahousut, mutta ilman jalkaosaa., siis kun ilmat viilenee. Kesällä tykkään kulkea paljain säärin ja sandaaleissa ilman sukkia.
Mukavaa nähdä sinua täällä mukana keskusteluissa :)
Työikäisenä vaatetus on usein sen mukaan mitä olosuhteet vaativat. Pankkineideillä ja maanviljeilijöillä, opettajilla ja sairaanhoitajilla vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.
Koulussa on henkilökunnan vaatetus oltava käytännöllistä ja moneen säähän sopivaa; korkkareita ei kouluissa näy, mutta asiallsisia työkenkiä sitäkin enemmän.Pitkään samalla alalla olleen vaatekomerossa hallitsee työvaatteet ja vain joissakin vapaa-ajan vaatteissa tai juhlamekoissa voi toteuttaa henkilökohtaisia mieltymyksiään.
En ole siivonnutp ois työvaatteitani vielä kokonaan ja ne vievät vain tilaa, koska ne ovat ensinnäkin liian suuria ja toiseksi en tarvitse kaikkia niitä ulkoiluvaatteita, lenkkareita, sadevaatteita jne, en myöskään ylisuuria t-paitoja, alas valuvia farkkuja ja sammareita, jne. koska en enää pidä niitä.
Boho chic ei kyllä minusta näyttänyt joulukuuselta: kauniita, murrettuja syysvärejä, etenkin tumma burgundi, josta pidän, koristeellisiä vöitä, kauniita ruskeita mokkaleninkejä, neuleita ja brodeerattuja puseroita. En ripustaisi mitään niistä joulukuuseen. Pitkät, pehmeät nahkasaappaat, mokkaa tai nappaa, shaalit ja huivit täydentävät asukokonaisuuksia.
Pituuttani en ole muistaakseni kertonut täällä, mutta painoni on vaihdellut 52-58 kg välillä sydäninfarktiini saakka, jolloin lopetin tupakoimisen. Sen jälkeen painoni pääsi riistäytymään käsistä, vaikka mielestäni söin ihan samaa ruokaa kuin aiakaisemmin ja liikuin edelleenkin joka päivä lasten kanssa työssä ja kävelylenkeillä. Tuo 20 kg maksimipainoni minulla oli vain muutaman vuoden ajan, mutta sen pudottaminen oli alussa varsinkin hyvin hidasta, ennen kuin diabetes 2 lääkkeet alkoivat tehota.
Olin ylipainoinen ja BMI:ni alkoi jo kieppua hoidettavissa rajoissa, mutta sain sen sitten laskemaan ja nyt se on 21,5. Normaalipainoinen.- Anonyymi
Et sitten taida tietääkään mitä sana metafora tarkoittaa, vaikka sitä itsekin täällä viljelet?
Toinen juttu, että älä paketoi kaikkia kouluissa työskenteleviä ihmisiä samaan muottiin, kuin itse olet/olit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten taida tietääkään mitä sana metafora tarkoittaa, vaikka sitä itsekin täällä viljelet?
Toinen juttu, että älä paketoi kaikkia kouluissa työskenteleviä ihmisiä samaan muottiin, kuin itse olet/olit.Paloma oli lähinnä tarhatäti, joka oli paljon ulkona lasten kanssa. Vardinaiset opettajat ltekee vain välituntivalvontss, johon riitt n
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paloma oli lähinnä tarhatäti, joka oli paljon ulkona lasten kanssa. Vardinaiset opettajat ltekee vain välituntivalvontss, johon riitt n
riittää tavallinen takki.sisävaatteiden päälle. Ope on virkanainen, ei lastenhoitaja .
Anonyymi kirjoitti:
Paloma oli lähinnä tarhatäti, joka oli paljon ulkona lasten kanssa. Vardinaiset opettajat ltekee vain välituntivalvontss, johon riitt n
Esikoululuokan luokanopettajan työ koulussa ei suuresti poikkea muiden ala-asteen luokanopettajien työstä. Sinulla on vanhentunut kuva varhaiskasvatuksen ammattilaisten työnkuvasta.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Esikoululuokan luokanopettajan työ koulussa ei suuresti poikkea muiden ala-asteen luokanopettajien työstä. Sinulla on vanhentunut kuva varhaiskasvatuksen ammattilaisten työnkuvasta.
Mitä sinulle tarkoittaa tämä "suuresti"?
Suomessa ei ainakaan opeteta lukemaan, kirjoittamaan esikoulussa, vaan se opetus tulee peruskoulun ekalla luokalla.
Meillä esikoulu kestää vuoden. Anonyymi kirjoitti:
Mitä sinulle tarkoittaa tämä "suuresti"?
Suomessa ei ainakaan opeteta lukemaan, kirjoittamaan esikoulussa, vaan se opetus tulee peruskoulun ekalla luokalla.
Meillä esikoulu kestää vuoden.Esikoululuokassa joka sijaitsee peruskoulun tiloissa työympäristö on lähes identtinen ala-asteen luokanopettajiin verrattuna. Työskentely tapahtuu pääaisiallisesti sisätiloissa, mutta välituntivalvonta kuuluu myös työjärjestykseen, samoin ulkoilupäivät, luontoretket jne. Olemme osa tiimiä, osallistumme kokoulksiin, suunnitteluun jne. samoin kuin muutkin opettajat.
6-7-vuotiaiden integroituminen esikoululuokkana peruskouluun on ollut täällä normaali käytäntö jo yli kaksikymmentä vuotta. Samalla myös esikoulunopettajioen työtehtävät ovat muuttuneet ja tulleet entistä enemmän sisätyöksi.
Ne esikoulunopettajat, kuten tyttäreni, jotka eivät ole luokanopettajia koulun tiloissa ja joiden ryhmät koostuvat nuoremmista lapsista työskentelevät enemmän ulkotiloissa .
Mitä tulee lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan opettamiseen niin se alkaa muodollisesti ala-asteen ensimmäisellä luokalla, mutta esikoululuokalla luodaan valmiudet ja rutiinit jotka käynnistävät oppimisen koodit ja prosessit. Monet lapsista oppivat lukemaan jo esikoululuokalla nykyisin.
Esikoulu täällä Ruotsissa on korvannut aikaisemmin käytetyt "päiväkoti ja lastentarha-termit ja esikoululuokka on yksivuotinen kouluun sijoitettu oma koulumuotonsa, jolla on oma oppisuunnitelmansa.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Esikoululuokassa joka sijaitsee peruskoulun tiloissa työympäristö on lähes identtinen ala-asteen luokanopettajiin verrattuna. Työskentely tapahtuu pääaisiallisesti sisätiloissa, mutta välituntivalvonta kuuluu myös työjärjestykseen, samoin ulkoilupäivät, luontoretket jne. Olemme osa tiimiä, osallistumme kokoulksiin, suunnitteluun jne. samoin kuin muutkin opettajat.
6-7-vuotiaiden integroituminen esikoululuokkana peruskouluun on ollut täällä normaali käytäntö jo yli kaksikymmentä vuotta. Samalla myös esikoulunopettajioen työtehtävät ovat muuttuneet ja tulleet entistä enemmän sisätyöksi.
Ne esikoulunopettajat, kuten tyttäreni, jotka eivät ole luokanopettajia koulun tiloissa ja joiden ryhmät koostuvat nuoremmista lapsista työskentelevät enemmän ulkotiloissa .
Mitä tulee lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan opettamiseen niin se alkaa muodollisesti ala-asteen ensimmäisellä luokalla, mutta esikoululuokalla luodaan valmiudet ja rutiinit jotka käynnistävät oppimisen koodit ja prosessit. Monet lapsista oppivat lukemaan jo esikoululuokalla nykyisin.
Esikoulu täällä Ruotsissa on korvannut aikaisemmin käytetyt "päiväkoti ja lastentarha-termit ja esikoululuokka on yksivuotinen kouluun sijoitettu oma koulumuotonsa, jolla on oma oppisuunnitelmansa."Esikoulu täällä Ruotsissa on korvannut aikaisemmin käytetyt "päiväkoti ja lastentarha-termit ja esikoululuokka on yksivuotinen kouluun sijoitettu oma koulumuotonsa, jolla on oma oppisuunnitelmansa."
Esikoulu on yksivuotinen, mutta esikoulu on korvannut päiväkoti ja lastentarha-termit??????
Siispä Ruotsissa 1-vuotias lapsi meneekin esikouluun, kun meillä täällä hän menee päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Esikoulu täällä Ruotsissa on korvannut aikaisemmin käytetyt "päiväkoti ja lastentarha-termit ja esikoululuokka on yksivuotinen kouluun sijoitettu oma koulumuotonsa, jolla on oma oppisuunnitelmansa."
Esikoulu on yksivuotinen, mutta esikoulu on korvannut päiväkoti ja lastentarha-termit??????
Siispä Ruotsissa 1-vuotias lapsi meneekin esikouluun, kun meillä täällä hän menee päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle.Lisään vielä, että vaihtoehdon kotihoito, joka on paras.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Esikoululuokassa joka sijaitsee peruskoulun tiloissa työympäristö on lähes identtinen ala-asteen luokanopettajiin verrattuna. Työskentely tapahtuu pääaisiallisesti sisätiloissa, mutta välituntivalvonta kuuluu myös työjärjestykseen, samoin ulkoilupäivät, luontoretket jne. Olemme osa tiimiä, osallistumme kokoulksiin, suunnitteluun jne. samoin kuin muutkin opettajat.
Esikoulu täällä Ruotsissa on korvannut aikaisemmin käytetyt "päiväkoti ja lastentarha-termit ja esikoululuokka on yksivuotinen kouluun sijoitettu oma koulumuotonsa, jolla on oma oppisuunnitelmansa.Maksuton esiopetus (esikoulu) tuli meille vuonna 2001.
Oma lapseni kävivät sen maksullisena, toki vain 4 tuntia päivässä...onneksi niin. Anonyymi kirjoitti:
"Esikoulu täällä Ruotsissa on korvannut aikaisemmin käytetyt "päiväkoti ja lastentarha-termit ja esikoululuokka on yksivuotinen kouluun sijoitettu oma koulumuotonsa, jolla on oma oppisuunnitelmansa."
Siispä Ruotsissa 1-vuotias lapsi meneekin esikouluun, kun meillä täällä hän menee päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle."Siispä Ruotsissa 1-vuotias lapsi meneekin esikouluun, kun meillä täällä hän menee päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle."
Kyllä.
1-5 vuotiaat menevät esikouluun.
6-7-vuotiaat menevät esikoululuokalle kouluun.
Perhepäivähoitoon menee vain joku pieni prosentti lapsista, sen osuus on jatkuvasti vähentynyt.
Mutta nämä ovat teemoja jotka voisi käsitellä erikseen omassa aloituksessaan.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksuton esiopetus (esikoulu) tuli meille vuonna 2001.
Oma lapseni kävivät sen maksullisena, toki vain 4 tuntia päivässä...onneksi niin.Samoin meidän lapset. Ihan kamalaa, jos joku poliittisesti "valveutunut" besservisseri täti olisi saanut valistaa ja ohjailla lapsiani omien aatteittensa mukaisesti jo yksivuotiaasta asti. Lapsi tarvitsee sylissä oloa , äidin ja isän läheisyyttä ja hoivaa ainakin 3 vuotiaaksi, ei edes kaverit ole niin tärkeitä. Vasta myöhemmin hän on kypsä sosiaalistumaan. Ei ihme että nykynuoret kärsii mielenterveyden kriiseistä, kun ei ole syntynyt perusturvallisuuden tunnetta, Aina on pitänyt kilpailla muiden kanssa jopa hoidosta ja huomiosta ja ei ole saanut leikkiä rauhassa, vaan pitänyt jotain opetussuunnirtelmia jo pikku pilttinä toteuttaa. Lasten pitää saada olla lapsia ja leikkiä vapaasti. Koulu sitten kyllä opettaa lukemaan ja muut aineet.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
"Siispä Ruotsissa 1-vuotias lapsi meneekin esikouluun, kun meillä täällä hän menee päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle."
Kyllä.
Perhepäivähoitoon menee vain joku pieni prosentti lapsista, sen osuus on jatkuvasti vähentynyt.
Mutta nämä ovat teemoja jotka voisi käsitellä erikseen omassa aloituksessaan.Pitäisikö mennä Hillanin ketjuun kirjoittelemaan näistä teemoista. Sinnehän sinä olet antanut "luvan" rönsyillä.
Anonyymi kirjoitti:
Lisään vielä, että vaihtoehdon kotihoito, joka on paras.
Se on sinun mielipiteesi.
Minun mielipiteeni sekä äitinä että varhaiskasvattajana on että kotihoito ja varhaiskasvatus täydentävät toisiaan.
Henkilökohtaisesti pitäisin alle kolmivuotiaan kotona suurimman osan päivästä, ja lapsiryhmässä ehkä kolmisen tuntia päivässä.
Kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan pysty tarjoamaan tällaista vaihtoehtoa lapselleen ja sitten on tapauksia, joissa lapsen on parempi jossain muualla kuin vanhemman luona.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
"Siispä Ruotsissa 1-vuotias lapsi meneekin esikouluun, kun meillä täällä hän menee päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle."
Kyllä.
Mutta nämä ovat teemoja jotka voisi käsitellä erikseen omassa aloituksessaan.Miksi pitäisi sinun entistä ammattia täällä käsitellä? Melkein joka aloituksessa alat todistella että sinulla on ollut maailman upein ja vastuullisin työ . Huonosti palkattu kylläkin ja lapsista tulee ihan hyviä kotihoidossakin.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Minun mielipiteeni sekä äitinä että varhaiskasvattajana on että kotihoito ja varhaiskasvatus täydentävät toisiaan.
Henkilökohtaisesti pitäisin alle kolmivuotiaan kotona suurimman osan päivästä, ja lapsiryhmässä ehkä kolmisen tuntia päivässä.
Kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan pysty tarjoamaan tällaista vaihtoehtoa lapselleen ja sitten on tapauksia, joissa lapsen on parempi jossain muualla kuin vanhemman luona.Jos lasta ei pysty itse hoitamaan, huostaanotto ratkaisee. Ei auta että lapsi viedään muutamaksi tunniksi isoon ryhmään kilpailemaan huomiosta. Vaikka olisi miten mahtava tarhatäti siellä.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan pysty tarjoamaan tällaista vaihtoehtoa lapselleen ja sitten on tapauksia, joissa lapsen on parempi jossain muualla kuin vanhemman luona.No nyt löytyi totuuden siemen viestistäsi eli olet ihan oikeassa, että tuo oli MINUN mielipiteeni.
- Anonyymi
Yritän viestiä iloisuutta ja asiallisuutta, matalan profiilin tyylikkyyttä.
- Anonyymi
Vaatteillako pitäisi viestittää.
Minä viestitän suuni lisäksi, puhelimella ja läppärillä.Anteeksi, jos häiritsen! Huomasin, että täällä keskustellaan koulutyöstä Suomessa ja Ruotsissa.
Minulle se on jo historiaa, kun joskus nuorena tyttönä olin ala-asteella opettajana Venäjän rajan tuntumassa.
Mutta se vaatteilla viestittäminen...koulussa:
Vaatteitten värilläkin on väliä. Esimerkiksi mitä pienempi lapsi, sen vaaleampia värejä olisi suositeltavaa käyttää, koska tummat ja synkät värit ovat pienille lapsille pelottavia.
Omasta lapsuudestani muistan, kuinka pelottavan näköinen oma mummoni oli mustissa körttivaatteissaan.
Ala-asteen lapsukaiset pitävät erikoisesti kirkkaista, iloisista väreistä, joten opettajat voisivat panostaa johonkin kivoihin yksityiskohtiin, vaikka ne vaikuttaisivat hiukan lapsellisilta. Lapset kiinnittävät taatusti huomiota open vaatteisiin ja koruihin.
Panoksia voi alkaa koventaa yläastetta kohti mennessä, värit tummenevat ja tämän päivän yläasteelle ei opettajan kannata mennä "hepenissä", jos haluaa hitusenkaan auktoriteettiään säilyttää.
Ei ole sattumanvaraista, että esim. kaikissa auktoriteettia edustavissa ammateissa, joissa käytetään univormua, on tummansininen väri ylivoimainen. Ei voi kuvitella esim. poliisia roosassa univormussa, - En itse voisi kuvitella meneväni pastelliväreissä nykynuorten, yläasteella olevien eteen. Mieluummin vähän rck´n rollia ja käyttäisin jämäkkää ääntäni!
Hyvää päivän jatkoa!mdk.mdk kirjoitti:
Anteeksi, jos häiritsen! Huomasin, että täällä keskustellaan koulutyöstä Suomessa ja Ruotsissa.
Minulle se on jo historiaa, kun joskus nuorena tyttönä olin ala-asteella opettajana Venäjän rajan tuntumassa.
Mutta se vaatteilla viestittäminen...koulussa:
Vaatteitten värilläkin on väliä. Esimerkiksi mitä pienempi lapsi, sen vaaleampia värejä olisi suositeltavaa käyttää, koska tummat ja synkät värit ovat pienille lapsille pelottavia.
Omasta lapsuudestani muistan, kuinka pelottavan näköinen oma mummoni oli mustissa körttivaatteissaan.
Ala-asteen lapsukaiset pitävät erikoisesti kirkkaista, iloisista väreistä, joten opettajat voisivat panostaa johonkin kivoihin yksityiskohtiin, vaikka ne vaikuttaisivat hiukan lapsellisilta. Lapset kiinnittävät taatusti huomiota open vaatteisiin ja koruihin.
Panoksia voi alkaa koventaa yläastetta kohti mennessä, värit tummenevat ja tämän päivän yläasteelle ei opettajan kannata mennä "hepenissä", jos haluaa hitusenkaan auktoriteettiään säilyttää.
Ei ole sattumanvaraista, että esim. kaikissa auktoriteettia edustavissa ammateissa, joissa käytetään univormua, on tummansininen väri ylivoimainen. Ei voi kuvitella esim. poliisia roosassa univormussa, - En itse voisi kuvitella meneväni pastelliväreissä nykynuorten, yläasteella olevien eteen. Mieluummin vähän rck´n rollia ja käyttäisin jämäkkää ääntäni!
Hyvää päivän jatkoa!Kyllä vaan, ekaluokkalisten ja esikoululuokkalaisten silmät loistaa kun tulevat ensimmäisenä päivänä kouluun, seisovat jonossa ja kauniisti kukkamekkoon ja helmiin sonnustautunut opettajatar tervehtii kädestä, toivottaa tervetulleeksi opintielle ja tietää jopa nimenkin!
Suuri päivä lapsen elämässä ja opettaja viestittää oppimisen iloa ja kaverien tapaamisen riemua paitsi vaatteillaan myös hymyllään ja ystäväliisillä sanoillaan.Paloma.se01 kirjoitti:
Kyllä vaan, ekaluokkalisten ja esikoululuokkalaisten silmät loistaa kun tulevat ensimmäisenä päivänä kouluun, seisovat jonossa ja kauniisti kukkamekkoon ja helmiin sonnustautunut opettajatar tervehtii kädestä, toivottaa tervetulleeksi opintielle ja tietää jopa nimenkin!
Suuri päivä lapsen elämässä ja opettaja viestittää oppimisen iloa ja kaverien tapaamisen riemua paitsi vaatteillaan myös hymyllään ja ystäväliisillä sanoillaan.Koulun alkaminen on lapselle elämän suurimpia kokemuksia. Ensimmäisen opettajan nimi tullaan muistamaan läpi elämän, mutta opettaja tulee ehkä unohtamaan oppilaittensa nimet. Niin on käynyt minulle, mutta joitakin "originaaleja" muistan vieläkin noilta Karjalan ajoilta. Valokuvia on myös muistin tukena.
Oma ensimmäinen opettajani oli Valvatti Jauhiainen nimeltään. Ihana opettaja, joka tuli käymään kotona, kun olin sairaana. Toi mukanaan piirustusvälineitä, jotka inspiroivat ja
auttoivat jopa ammatinvalinnassa.
Opettajalla on valtavan suuri vaikutus oppilaan elämään, jos oppilas saa tuntea, että
hänet nähdään yksilönä massan joukossa. Silloin yrittää oppilaskin tedä parhaansa!- Anonyymi
Kyllä sinun(kin) vaatetuksesi kertoo sinusta jotain, vaikkei yleisesti tarinoita ihmisten pukeutumisesta ja tyylistä kerrotakaan. Paitsi huonotapaiset, jotka tuppaavat ilmoittelemaan mielipiteitään siitäkin, mistä ei tarvitsisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinun(kin) vaatetuksesi kertoo sinusta jotain, vaikkei yleisesti tarinoita ihmisten pukeutumisesta ja tyylistä kerrotakaan. Paitsi huonotapaiset, jotka tuppaavat ilmoittelemaan mielipiteitään siitäkin, mistä ei tarvitsisi.
"Paitsi huonotapaiset, jotka tuppaavat ilmoittelemaan mielipiteitään siitäkin, mistä ei tarvitsisi."
Niinpä niin! Teetkö niin useinkin, eikä vaan sattumoisin tänään? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Paitsi huonotapaiset, jotka tuppaavat ilmoittelemaan mielipiteitään siitäkin, mistä ei tarvitsisi."
Niinpä niin! Teetkö niin useinkin, eikä vaan sattumoisin tänään?Mitä möliset? En arvioinut vaatetustasi, vaan selvensin, että kyllä se sinusta kertoo, mitä päällesi panet.
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt näkisit minut, niin minulla voisi olla rillit ylösalaisin, villatakki
"humalanapituksessa", kengät eriparia jne.
Jostakin kuuluisi korvaasi kuiskaus: - Hän on kuulemma ollut aikaisemmin
stailisti ja tehnyt resupelleistä filmitähtiä!- Anonyymi
mdk.mdk kirjoitti:
stailisti ja tehnyt resupelleistä filmitähtiä!Sinullahan on ollut monta ammattia elämäsi aikana?
Anonyymi kirjoitti:
Sinullahan on ollut monta ammattia elämäsi aikana?
Kyllä on. Olen niin vanha että olen elättänyt itseni kaiken-
laisilla töillä, mitä eteen on tullut. En ole saanut nyrpistellä
nenääni, kaikki työ on arvokasta. Kokemusta on sekä niin
sanotuista ”paskahommista” kuin siistimmeistä sisähom-
mistakin.
Tunnen mm sellaiset työkalut kuin ”paskatalikko”, lypsy-
jakkara, moottorisaha, Kone-nosturi katon rajassa ym.ym.
Ja vastakohtana katederia ja puhujanpönttöä eri muodoissa
ja tilanteissa, esiintymislavoja.
Kaikki työn arvokasta, niinkuin sanoin. Jonkunhan ne on kuiten-
kin tehtävä.- Anonyymi
mdk.mdk kirjoitti:
stailisti ja tehnyt resupelleistä filmitähtiä!Well, itsekin olen kotona varsinainen resupetteri tai röllipeikko. Muoalimalle mennessä täytyy vähän panostaa ...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2024218
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1463778Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat993157Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.431589Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i191448Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58341380Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi251375Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk271351Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas
Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt1161130Martina haluaa Marbellaan
Martinan tekisi mieli ottaa lennot Marbellaan, jossa näkisisi kauniita ja hyväntuulisia ihmisiä. No sitten pitää matkust2151053