Oli mielenkiintoinen, jokaisenoikeutta koskeva keskustelu taannoin.
Oikeustieteilijän, jonka nimeä en voi kertoa, esitti kantanaan, että ko. oikeus ei päde Suomeen tuotujen poimijoiden kohdalla.
Miksi ei?
Siksi, että kyse on ammattimaisesta toiminnasta, eikä toisen omistaman maa-alueen hyödyntäminen, ilman maanomistajan lupaa, ole lain hengen mukaista.
Jokaisenoikeus ja ammattimainen marjastus
12
249
Vastaukset
- Anonyymi
Näinhän se pitäisi oikeasti ollakin. Näillä maksetuilla ammattikerääjillä ei pitäisi olla mitään oikeutta mennä yksityismetsiin keräämään yhtään mitään.
- Anonyymi
Juuri noin .
- Anonyymi
On myöskin törkeää mennä keräämään marjoja tai sieniä lähelle pihaa vaikka ei ole ammatikseen kerääjäkään, onhan meillä suomessa metsää niin paljon että ei kenenkään ole pakko tulla keräämään marjoja tai sieniä 150 metriä lähemmäs toisten pihaa ( tiedän kyllä hyvin tämän koskevan vain metsästystä maaseudulla). Jos kykenee ajamaan autolla metsän viereen ja liikkumaan metsässä , pystyy kyllä myös etsimään asuttua pihapiiriä kauempana olevia marjastuspaikkoja. Nykyisin on olemassa esim. Sienikartta.net ja varmasti muitakin vastaavia ilmaisia sovelluksia joista löytyy hyvin paikkoja hakea metsän antimia toisten rauhaa häiritsemättä. Oma rauha se ihmisillä olla pitää!
- Anonyymi
Metsästyksessä ei ole mitään 150m rajaa.
Riistaeläimen ampumisessa on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Metsästyksessä ei ole mitään 150m rajaa.
Riistaeläimen ampumisessa on.Öö, mitäs noilla sitten olisi eroa? Metsästys ja riistaeläimen ampuminen, eikös se ole sama asia ja liittyykö se jotenkin tähän marjastamiseen tai sienestykseen toisten piha-alueita kunnioittamatta. Sanoin tuon 150 metriä piha-alueelta vain siksi koska suomessa todellakin on metsiä riittävästi marjastaa ilman toisten häirintääkin. Muuten on kyseessä töykeä käyttäytyminen toisten yksityisyyttä kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öö, mitäs noilla sitten olisi eroa? Metsästys ja riistaeläimen ampuminen, eikös se ole sama asia ja liittyykö se jotenkin tähän marjastamiseen tai sienestykseen toisten piha-alueita kunnioittamatta. Sanoin tuon 150 metriä piha-alueelta vain siksi koska suomessa todellakin on metsiä riittävästi marjastaa ilman toisten häirintääkin. Muuten on kyseessä töykeä käyttäytyminen toisten yksityisyyttä kohtaan.
<Metsästys ja riistaeläimen ampuminen, eikös se ole sama asia ja liittyykö se jotenkin tähän <marjastamiseen tai sienestykseen toisten piha-alueita kunnioittamatta.
Kaksi aivan eri asiaa.
Itse viittasit olemattomaan 150m määritykseen.
- Anonyymi
Eli siirrytään siihen että suomessa syödyt marjat tuodaan ulkomailta? Marjanjalostajat haluavat marjoja ja mieluummin kotimaasta, ruvetkaa nyt estämään tämä.
- Anonyymi
Ei vaan siirrytään siihen että suomalaiset velttoperseet menevät metsään poimimaan marjoja.
Itselläni poimittuna noin 70 litraa mustikkaa, edes vähän puolukkaakin vielä uskon löytäväni, vähän pihlajanmarjaakin ja aroniat tekevät pihan pensaissa marjojaan.
- Anonyymi
Aloittajalta sitä vaan kysyisin että missä voin tavata ihmisen jonka ammatti on oikeustieteilijä...
Eli aloitus on juttu jolla ei ole päätä eikä häntää. - Anonyymi
Meinaatko että marjoja ei saisi poimia myyntiin toisten mailta? Ei ole perää.
- Anonyymi
Laki ei sitä estä mutta suomalainen kateus nostaa päätään tässäkin asiassa. Kun mukavuudenhalun läpitunkema plösö suomalainen ei itse mene poimimaan marjoja, kukaan muukaan ei saisi sitä tehdä eikä varsinkaan saisi saada vähän vaivanpalkkaakin siitä hommasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki ei sitä estä mutta suomalainen kateus nostaa päätään tässäkin asiassa. Kun mukavuudenhalun läpitunkema plösö suomalainen ei itse mene poimimaan marjoja, kukaan muukaan ei saisi sitä tehdä eikä varsinkaan saisi saada vähän vaivanpalkkaakin siitä hommasta.
Suomalaisen kateus on uskomatonta ,monessa muussakin asiassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713889- 1013505
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah783338Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362638- 1241598
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361516Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221114Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421100Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181096Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181016