Ystävätär tuli vastaan kepillä kävellen. Kun olen tuntenut hänet 10iä vuosia reippaana osallistujana ja fiksuna esiintyjänä, kysäisin syytä kepille, mukamas vitsiä koitin vääntää, ootko tullut vanhaksi. Hän tuli vihaiseksi ja tokaisi, en oo tullut ja kääntyi pois. Näytti närkästyneen uteliaisuudestani.
Hieman häkellyin mutta vastasin kepeästi, Eipä me tietenkään vielä ja jatkoin matkaa.
Olisiko pitänyt olla ikään kuin el olisi huomannut koko keppiä? Eikö ole aika luonnollista että kysyy miksi keppi on nyt käytössä? Miten siinä nyt oikein pitää toimia? Sen olen jo oppinut etten kysy miksi sinulla on huivi päähän kiedottuna. Nyt pitääkin oikein miettiä miten suhtautuu tuttavan sairauden tai iän tuomiin näkyviin muutoksiin ja lisälaitteisiin.
Voiko kysyä kepin kanssa kävelevältä - miksi?
24
205
Vastaukset
- Anonyymi
Itselläni on kyynärsauvat. Jos joku kysyy miksi, niin vastaan, koska polveni ovat hajalla.
Nk. kävelykeppi rasittaa ainakin minun selkääni, enkä sellaista käytä, vaikka omistankin. Mutta molemminpuoliset kyynärsauvat tukevat selkää, hartioita ja jalkoja.
Ei kai kukaan käytä "keppejä" siksi, että olisi tullut vanhaksi, eivät kepit nuorenna.
Keppejä käytetään joidenkin fyysisten syiden tai vammojen vuoksi, yleensä polvissa, jalkaterissä, nilkoissa ja / tai lonkissa (= selässä ja jaloissa). - Anonyymi
Minä saattaisin kysäistä "onko tuo nopeasti ohomenevä ilmiö ai pitempiaikainen riesa"?
Olen käyttänyt kyynärsauvoja vuoden alusta alkaen. Kukaan ei ole kysynyt mitään. Ei edes kuntosalin kaveritkaan.
Jos joku kysyisi niin saattaisin vasta "kiinnostaako sinua todella, huvin vuoksi tietenkin, pelkän uteliaisuuden herättämiseksi tms.
Joku on katsonut uteliaasti mitään sanomatta. Olen antanut selityksen. Ilman kepakkoa ei ilkeäisi pysäköidä invapaikalle. - Anonyymi
Kysymys?
Jos joku kelaa vastaan pyörätuolilla, alatko uteleen ja heittämään kevyttä läppää?
Mä käytän keppiä, jos poistun asunnolta. Mun vastaus tollaseen uteluun ois "jalat paskana". Ikinä kukaan ei ole kysellyt syytä.
Munasit vaan ittesi, ota opiksesi.
=DW= - Anonyymi
Olet töksäyttelijä ilmeisesti, sanovat ensin ja miettivät myöhemmin? Siskoni on samanlainen, ei edes huomaa asiaa, ja on jatkuvissa riidoissa jopa aikuisten lastensa kanssa.
- Anonyymi
Jaahas...että sellaista taas tällä kertaa siellä Porin naapurustossa.
- AnonyymiUUSI
Porissa?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Porissa?
Tai Mäntyluodossa.
- Anonyymi
No kun se ystävätär oli lukenut ensin täältä sen yhdellä jalalla tuolilta ylösnousemis aloituksen ja kokeillut sitä. Loppu onkin sitten jo historiaa.
- AnonyymiUUSI
Huhhuh, kävipä kepposesti.
- Anonyymi
Alaselkä voi oireilla niin, että jalkoja on vaikea nostaa. Voi olla, ettei ole saanut diagnoosia, eikä osaa sanoa, miksi käyttää keppiä. Niitä ei aina tutkita, mutta tämä on melko varma: jos vika ei ole jalassa, se on selässä.
- Anonyymi
KYSYJÄ ON törppö. Ihmiset kertoo jos haluaa. Miksi piti inttää. Sinun hoksottimet ei toimi. Olit vain moukka ja naurettava ja loukkaava.
Ihan tarpeeton kun näkee. Mitkä ovat neyleiset syyt kun keppejä, kävelysauvoja käyteään. Tuskin kukaan niitä,käyttää jos vaikka mahavaivaa, diabetes, yms.- AnonyymiUUSI
Vaikeahan sitä on tietää keneltä saa kysyä ja vähän kevyesti vitsaillakkin. Jos kerta tuntee toisensa..eri asia jos on joku puolituttu niin ehkä ei.
Ja jos itse on avoin ihminen niin kysyy, siis kaikki eivät ole . En sanoisi että että teki väärin jos kerran monen vuoden takaa oli .tuttu
- Anonyymi
Kannattaisi ensin miettiä mitä ystävätär tarkoittaa. En oikein usko oliko hän, vai pelkkä huonopäivä menossa.
- Anonyymi
Kyse on huumorintajuisesta ja hauskasta ihmisestä, joka käy olosuhteidensa takia hienoissa juhlissa, edustaa ja pystyy olemaan monessa paikassa kuin kala vedessä. Kyllä vaan yllätyin ärtyneestä reaktiostaan nähdessäni hänet kepin kanssa. Tapaan hänet noin kerran kuussa yhteisessä tilaisuudesssa että joo, olen huolestunut jos on noin poikkeava tila ja olen sekä kiinnostunut että utelias tietämään mikä on, se verran tuttu ihminen. Jäi nyt arvoitukseksi mutta selviän tästä.
Opin. En tästä lähin ole huomaavinani keppiä, pyörätuolia, rollaattoria vaan juttelen sellaisen smooltookin kuin mitä yleensäkin tuttavien vastaantullessa. Tietävät minut myös ja tuntevat tyylini. Tuntuu kumminkin vähän hassulta olla muka huomaamatta.
Sanon nyt oman näkemykseni miten itse suhtaustuisin. Ainakin ihmettelisin jos tuttu ei kysyisi, en silloin kertoisi mitään, koska aika moni on kyllästynyt sairaskertomuksiin.
Pitäisin välittämisenä jo tutut kysyisivät ja kertoisin lyhyesti pelkän syyn.- Anonyymi
Muitakin vaihtoehtoja on kuin olla huomaamatta tai möläyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muitakin vaihtoehtoja on kuin olla huomaamatta tai möläyttää.
No neuvoppa mikä. Hän varsinkin tietää tyylini, reipas huikkaus.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No neuvoppa mikä. Hän varsinkin tietää tyylini, reipas huikkaus.
Ehkä hänellä oli vain huono päivä. Häntä itseä harmitti ja ehkä hävetti se keppi ja siksi häntä ei vitsisi huvittanut. Joillekin esim. vahvoille persoonille, tällaiset sauvat ja kepit voivat aiheuttaa häpeän tunnetta, kuvastaa muka heikkoutta, vaikkei mitään syytä olisi.
- Anonyymi
Paljon on nykyään päivisin keppien, sauvojen ja rollaattoreiden kanssa eteneviä, ja myös pikkusilla akkukäyttöisillä mopoilla ja katetuilla vehkeillä myös.
- AnonyymiUUSI
Minusta kysyä voi, mutta eihän siitä sentään sovi vitsiä vääntää edes kysymyksen muodossa. Asia voi olla henkilölle hyvinkin arka, joten hienotunteisuutta kysyjältä vaaditaan vaikka olisikin kuinka tuttu.
- AnonyymiUUSI
Moni on hiljaa vaikka kärsii sanomisista.
- AnonyymiUUSI
No niinhän moni käyttäytyy. Ja jos et olisi huomioinut niin olis suuttunut siitäkin ettei yhtään välitetä vaan ollaan olevinaan ettei edes huomattu keppiä .
Ilmeiseti saanut vaikean diagnoosin ja on poissa tolaltaan sen vuoksi.
Kyllä minä ainakin kysyn jos on tuttu ihminen , eikö se ole ihan luonnollista , 9isin kysynyt että mitä sinulle on tapahtunut kun olet saanut kepin.
Joskus on niin että eräille ihmisille on aina vaikeaa jos kysyy niin on kuulemma ultelias ja jos ei kysy niin ei välitä.- AnonyymiUUSI
Niinpä, ehkä on jokin isompi juttu. Hyvä havainto sinulta. Näen hänet usein että selviää kyllä. En usko että tämän kummemmin asia enää välillämme karsastaa. Seuraavan kerran puhumme muusta. Seuraava yhteistapaamisemme on syyskuussa.
- AnonyymiUUSI
Keppi tai kävelysauvat ovat tukena jos kompastuu kadulla. Jos on nivelvaivoja jaloissa ja selässä niin saa tukea. Ei minulta ole kukaan kysynyt.
Senhän näkee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6072476Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4131975Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H231850Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641468JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191456- 651359
- 1221204
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka22990Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16958- 51866