Fordin varaosa- ja huoltojohtaja Matti S Koponen varoittaa sähköauton korjaamista suunnittelevia tee se itse -miehiä työhön liittyvistä riskeistä, jotka voivat aiheuttaa hengenvaaran.
Sähköturvallisuuslaki ei vaadi ammattipätevyyttä korjaajalta. Lain mukaan riittää, että ”henkilö on riittävästi perehtynyt kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin”. Koposen mukaan tässä piilee riski, jos ammattitaidoton henkilö lähtee tekemään korjaustöitä itse.
– Kun sähköauton akusto on auki ja johtosarjaa korjataan, niin siellä on 400 voltin jännite näkyvillä. Yksin tuollaisia korjauksia ei voi kukaan tehdä, Koponen varoittaa.
Fordin sähköautoissa tasavirran jännite on 400 volttia, mutta markkinoille on jo tullut sähköautoja, joissa on 800 voltin järjestelmä. Tämä mahdollistaa lähtökohtaisesti paremman pikalataustehon.
Fordin varaosa- ja huoltojohtaja Matti S Koponen varoittaa sähköauton korjaamista suunnittelevia tee
9
291
Vastaukset
- Anonyymi
Eikös kaikki yli suojajänniyeen sähkötyöt vaadi ammaitutkinnoja näyttö kokeet
Siksi jännite 48 v- Anonyymi
Ajoneuvon voimalähdettä ei katsota lain tarkoittamaksi sähkölaitteistoksi, siksi siihen ei sovelleta yleisiä sähkömääräyksiä.
- Anonyymi
Ei mitkään työt vaadi noita sun iänikuisia juttujas
- Anonyymi
Tämä autojuttuna on väärällä palstalla...
- Anonyymi
Itse vanhoja autoja on aina rassailtu, tuskin tämä tapa miksikään muuttuu vaikka autot muuttuvatkin sähköisiksi.
- Anonyymi
Ei autoharrastelu sähköautojen yleistymiseen lopu. Ihminen on sopeutuva eläin.
- Anonyymi
Tuleekohan vielä henkilövahinkoja kun. Alkaa apuasentajat korjailee tunnen ohjeiden mukaan
- Anonyymi
Ei taida akkuautoja ostaa itselleen käytettynä kuin pieni määrä. Sellaisia jotka ei mieti mikä on järkevää ja harmittelevat jälkeenpäin.
Ei akkuauto sen tekniikalla pääse polttomoottoriauton varmuuteen ja edullisuuteen.
Näitä polttomoottoriautoja on valmistettu 10 000€ valmistuskuluilla Euroopassa ja myyty katteineen ja veroineen +20teur joilla pidempi käyttöikä kuin 100 000 e myytävällä akkuautolla tai 50 000e myytävällä akkuautolla.
Nettiautossa on useita tesloja myynnissä 5 numeroisella hinnalla joissa ei toimi ilmastointi ja ei laitettu kuntoon kun maksaa liian paljon. Korkaajab niistä ilma-alustakin, paljon maksajia tukivarsia, voimansiirto vaatii uusimista ja osat maksaa paljon, akku vaatii uusimista jota kukaan ei tee omalla rahalla. - Anonyymi
Näin on ja varmasti tapahtuu
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 975440
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai794753Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1384709Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san3672134- 1001836
- 991647
- 2571527
- 3601251
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.581074- 2001031