Jalkakäytävän ja pyörätien ero

Anonyymi-ap

Suomen laissa on, että jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa.

Missään ei sanota, että se pitää merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Useimmiten on niin, että sitä ei merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä.

Suomen laissa on, että pyörätie merkitään pyörätien liikennemerkillä.

Tänään taasen yksi pyöräilijä ajoi kovaa vauhtia jalkakäytävällä ja kuinka ollakaan joutui ajamaan korkean kanttikiven yli ajoradalle, koska me jalankulkijat emme väistäneet häntä.

Sieltä se huuteli, kun ei tiedä missä saa ajaa pyörällä ja missä ei.

Huusimme, että pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä ja tämä on jalkakäytävä!

Ei auttanut, koska tonttiliittymän kohdalta siirtyi taasen ajamaan jalkakäytävälle!

Sillä katuosuudessa toisinaan siirryn kävelemään oman turvallisuuden vuoksi ajoradalle. Autoilijat väistävät hyvin!

Poliisit saattavat toisinaan ajaa vierestä, kun jalkakäytävällä ajetaan skuuteilla (max 25km/h), sähköskoottereilla ja polkupyörillä, mutta eivät puutu!

10

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisäksi vielä se, että mitä oikeasti tarkoittaa ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa taikka erillinen tie.

      Tieliikennelaissa tarkoitetaan:

      "jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;"

      "pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;"


      Mitä tuo kaikki sitten oikeasti tarkoittaa? Kuvat kertovat paremmin ja kuvien esimerkeissä on 'Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä'.

      ajoradasta rakenteellisesti erotettua
      https://maps.app.goo.gl/QVGP3PtTRSMyVDqEA

      tai erillistä tien osaa
      https://maps.app.goo.gl/rEfvDWueW9DCabSJA

      taikka erillistä tietä
      https://maps.app.goo.gl/Ti4FtwC6d34mnJrA6

    • Anonyymi

      Kun on tieliikennelain mukainen pyörätie kyseessä, niin sen osalta vaaditaan pyöräilyn salliva liikennemerkki, että väylällä saa pyöräillä.

      Metsissä ja puistoissa kulkevat polut ovat sitten eri asia. Puistoväylillä voi pyöräily olla sallittu, vaikka mitään liikennemerkkiä ei ole väylälle asetettu. Näin on, jos polku ei lasketa tieksi, eikä liikennemerkkiä siten ole tarve pystyttää.

      • Anonyymi

        Siinä ei voi olla mitään epäselvyyttä, että jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se olisi pyörätie!

        Monet pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat (rakenteellinen nopeus yli 15km/h) keksivät monesti omia liikennesääntöjä. Näkeehän sen tuolla liikenteessä; yksisuuntaista väärään suuntaan, punaiset valot = ei mitään merkitystä, jalkakäytävillä ajaminen, välilää ajoradalla, välillä jalkakäytävällä, kunhan vain tulee ennätys jne jne.

        Itse olen myös pyöräilijä ja kerrottakoon, että liikennesäännöt ovat helppoja opetella ja noudattaa. Ei ole tarvinnyt ajaa pyörällä jalkakäytävillä edes Helsingin keskustassa!

        On se kummaa, että pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat eksyvät lähes aina sinne jalkakäytävälle ajamaan eikä siihen viereiselle ajoradalle!

        Eihän autoiljakaan voi risteykseen tullessa olla tarkistamatta saako ajaa suoraan, saako kääntyä oikealle tai saako kääntyä vasemmalle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä ei voi olla mitään epäselvyyttä, että jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se olisi pyörätie!

        Monet pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat (rakenteellinen nopeus yli 15km/h) keksivät monesti omia liikennesääntöjä. Näkeehän sen tuolla liikenteessä; yksisuuntaista väärään suuntaan, punaiset valot = ei mitään merkitystä, jalkakäytävillä ajaminen, välilää ajoradalla, välillä jalkakäytävällä, kunhan vain tulee ennätys jne jne.

        Itse olen myös pyöräilijä ja kerrottakoon, että liikennesäännöt ovat helppoja opetella ja noudattaa. Ei ole tarvinnyt ajaa pyörällä jalkakäytävillä edes Helsingin keskustassa!

        On se kummaa, että pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat eksyvät lähes aina sinne jalkakäytävälle ajamaan eikä siihen viereiselle ajoradalle!

        Eihän autoiljakaan voi risteykseen tullessa olla tarkistamatta saako ajaa suoraan, saako kääntyä oikealle tai saako kääntyä vasemmalle.

        Voi olla epäselvyyttä, jos ei tiedä asioita. Toisaalla mainittu esimerkkitapaus on tämä puistoalue. Ei näy pyöräilyn sallivia liikennemerkkejä.

        https://maps.app.goo.gl/AJHcdLgoHi8Uxbsw7

        Puistoon johtaa pyöräilyn salliva pyörätie/kevyenliikenteen väylä, joka on pyöräilyn sallivalla liikennemerkillä merkitty.

        https://maps.app.goo.gl/UT9XwqLfUCwuiDaY7

        Puistoalueella kyseisiä liikennemerkkejä ei enää toisteta, koska kyseessä ei ole enää tie, vaan puisto/virkistysalue, jonka pääfunktio ei ole liikenteellinen.

        Puiston alueella näkyy kuitenkin sitten viittoja, joissa on myös pyörän kuva, eli puiston poluilla/käytävillä saa pyöräillä pyöräilyn sallivien liikennemerkin puuttumisesta huolimatta.

        https://i.postimg.cc/X7rLGdw8/Helsingin-puisto-viitat-puistossa.jpg

        Kuten voi todeta, niin liikennemerkin puuttumisesta huolimatta saattaa pyöräily olla sallittu ja näin on yllä olevassa esimerkkitapauksessa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Pyöräilyn salliva liikennemerkki tarvitaan vain teillä, jotka on tarkoitettu pyöräteiksi, eli jotka ovat tieliikennelain mukaisia teitä (pyörätieitä).

      Urbaanilla kaupunkialueella asia on helppo hahmottaa, mutta ei välttämättä aina kaikkialla muualla. Onko väylä tieliikennelain mukainen pyörätie vai ei, vaikuttaa siihen, että onko tarve olla pyöräilyn salliva liikennemerkki vai ei. Puistossa kulkevat väylät ja metsäpolut on mainittu asian suhteen.

    • Anonyymi
      UUSI

      Miten kummassa sinä joudut aina vaan uudelleen tuollaisiin tilanteisiin?

      • Anonyymi
        UUSI

        Etkö pyöräilijänä/skuuttaajana (max 25 km/h) tajua sitä, että kun te ajatte siellä jalkakäytävillä niin te aiheutatte vaaraa kaikille jalankulkijoille?

        On meitä jalankulkijoita, jotka emme hypi teidän edestänne kovin helposti syrjään vaan kuinka ollakaan, niin te joudutte väistämään meitä jalankulkijoita!

        Voisit joskus käydä katsomassaa esim. Helsingin keskustassa Sokoksen korttelin ympärillä olevat jalkakäytävät Postikadun puolet ja Kaivokadun puoli. Lähes jokainen pyöräilijä ja skuuttaajaa ja sähköskootteristi ajaa siellä jalkakäytävillä eivätkä viereisellä ajoradalla.

        Samoin voisit käydä katsomassa Pohjois-Espalla, sillä siellä ajetaan myös jalkakäytävillä. Se on todella ihme, jos joku ajaa pyörällä/skuutilla/sähköskootterilla ajoradalla.

        Itse ajan kaikkialla Suomessa ja Euroopassa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Pyörällä ajaminen ajoradalla onnistuu myös Kaivokadulla ja Postikadulla sekä Pohjois-Espalla, jossa ajaminen ajoradalla onnistui sen 2 vuoden aikanakin, kun siinä oli vain yksi kaista!

        Skuuteissa ja sähköskoottereissa on kyse niistä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö pyöräilijänä/skuuttaajana (max 25 km/h) tajua sitä, että kun te ajatte siellä jalkakäytävillä niin te aiheutatte vaaraa kaikille jalankulkijoille?

        On meitä jalankulkijoita, jotka emme hypi teidän edestänne kovin helposti syrjään vaan kuinka ollakaan, niin te joudutte väistämään meitä jalankulkijoita!

        Voisit joskus käydä katsomassaa esim. Helsingin keskustassa Sokoksen korttelin ympärillä olevat jalkakäytävät Postikadun puolet ja Kaivokadun puoli. Lähes jokainen pyöräilijä ja skuuttaajaa ja sähköskootteristi ajaa siellä jalkakäytävillä eivätkä viereisellä ajoradalla.

        Samoin voisit käydä katsomassa Pohjois-Espalla, sillä siellä ajetaan myös jalkakäytävillä. Se on todella ihme, jos joku ajaa pyörällä/skuutilla/sähköskootterilla ajoradalla.

        Itse ajan kaikkialla Suomessa ja Euroopassa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Pyörällä ajaminen ajoradalla onnistuu myös Kaivokadulla ja Postikadulla sekä Pohjois-Espalla, jossa ajaminen ajoradalla onnistui sen 2 vuoden aikanakin, kun siinä oli vain yksi kaista!

        Skuuteissa ja sähköskoottereissa on kyse niistä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h.

        Minä en edelleenkään pyöräile jalkakäytävällä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö pyöräilijänä/skuuttaajana (max 25 km/h) tajua sitä, että kun te ajatte siellä jalkakäytävillä niin te aiheutatte vaaraa kaikille jalankulkijoille?

        On meitä jalankulkijoita, jotka emme hypi teidän edestänne kovin helposti syrjään vaan kuinka ollakaan, niin te joudutte väistämään meitä jalankulkijoita!

        Voisit joskus käydä katsomassaa esim. Helsingin keskustassa Sokoksen korttelin ympärillä olevat jalkakäytävät Postikadun puolet ja Kaivokadun puoli. Lähes jokainen pyöräilijä ja skuuttaajaa ja sähköskootteristi ajaa siellä jalkakäytävillä eivätkä viereisellä ajoradalla.

        Samoin voisit käydä katsomassa Pohjois-Espalla, sillä siellä ajetaan myös jalkakäytävillä. Se on todella ihme, jos joku ajaa pyörällä/skuutilla/sähköskootterilla ajoradalla.

        Itse ajan kaikkialla Suomessa ja Euroopassa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Pyörällä ajaminen ajoradalla onnistuu myös Kaivokadulla ja Postikadulla sekä Pohjois-Espalla, jossa ajaminen ajoradalla onnistui sen 2 vuoden aikanakin, kun siinä oli vain yksi kaista!

        Skuuteissa ja sähköskoottereissa on kyse niistä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h.

        Miksi minä lähtisin Helsinkiin katsomaan jotain mitä kuvittelet näkeväsi?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi minä lähtisin Helsinkiin katsomaan jotain mitä kuvittelet näkeväsi?

        Koska et halua lähteä Helsinkiin katsomaan niin miten voit väittää, että kuvittelen näkeväni!

        Tuot monesti esille monissa vastauksissa tuon "mitä kuvittelet näkeväsi", vaikka kirjoittaja olisi kuka tahansa.

        Toisille se on raskasta, kun eivät usko miten pyöräilijät ajavat!

        Kaikki normaalilla järjellä varustetut ihmiset näkevät, kun pyöräilijät ja muut ajoneuvot (skuuttaajat ja sähköscootteristit) ajavat jalkakäytävillä vaarantaen jalankulkijat.

        On se kauheata nuo harhat ja syrjäytyminen todellisesta elämästä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      53
      1157
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      151
      1141
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1075
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      81
      944
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      45
      864
    6. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      55
      818
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      54
      770
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      755
    9. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      71
      711
    10. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      692
    Aihe