Suomen laissa on, että jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa.
Missään ei sanota, että se pitää merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Useimmiten on niin, että sitä ei merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä.
Suomen laissa on, että pyörätie merkitään pyörätien liikennemerkillä.
Tänään taasen yksi pyöräilijä ajoi kovaa vauhtia jalkakäytävällä ja kuinka ollakaan joutui ajamaan korkean kanttikiven yli ajoradalle, koska me jalankulkijat emme väistäneet häntä.
Sieltä se huuteli, kun ei tiedä missä saa ajaa pyörällä ja missä ei.
Huusimme, että pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä ja tämä on jalkakäytävä!
Ei auttanut, koska tonttiliittymän kohdalta siirtyi taasen ajamaan jalkakäytävälle!
Sillä katuosuudessa toisinaan siirryn kävelemään oman turvallisuuden vuoksi ajoradalle. Autoilijat väistävät hyvin!
Poliisit saattavat toisinaan ajaa vierestä, kun jalkakäytävällä ajetaan skuuteilla (max 25km/h), sähköskoottereilla ja polkupyörillä, mutta eivät puutu!
Jalkakäytävän ja pyörätien ero
19
392
Vastaukset
- Anonyymi
Lisäksi vielä se, että mitä oikeasti tarkoittaa ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa taikka erillinen tie.
Tieliikennelaissa tarkoitetaan:
"jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;"
"pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;"
Mitä tuo kaikki sitten oikeasti tarkoittaa? Kuvat kertovat paremmin ja kuvien esimerkeissä on 'Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä'.
ajoradasta rakenteellisesti erotettua
https://maps.app.goo.gl/QVGP3PtTRSMyVDqEA
tai erillistä tien osaa
https://maps.app.goo.gl/rEfvDWueW9DCabSJA
taikka erillistä tietä
https://maps.app.goo.gl/Ti4FtwC6d34mnJrA6- Anonyymi
Esimerkkivalintana ensimmäinen on mielenkiintoinen.
Pyörätie-jalkakäytävämerkin jälkeen heti on kielletyn ajosuunnan merkki, joten siihen suuntaan tällä yhdistetyllä väylällä saa vain kävellä. Jos fillari on mukana, sitä pitää taluttaa.
Rakenteellinen erottelu on tosiaan reunakivi tai vastaava. Maalimerkintä ei ole rakenteellinen erottelu. Kunnilla on omia näkemyksiä siitä, riittääkö noppakiviraita, pitääkö reunakiven olla korotettu 1 cm, tuuman vai enemmän. Tärkeäähän tuossa erottelussa on, ettei autoilija "vahingossa" siirry väärälle väylälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkkivalintana ensimmäinen on mielenkiintoinen.
Pyörätie-jalkakäytävämerkin jälkeen heti on kielletyn ajosuunnan merkki, joten siihen suuntaan tällä yhdistetyllä väylällä saa vain kävellä. Jos fillari on mukana, sitä pitää taluttaa.
Rakenteellinen erottelu on tosiaan reunakivi tai vastaava. Maalimerkintä ei ole rakenteellinen erottelu. Kunnilla on omia näkemyksiä siitä, riittääkö noppakiviraita, pitääkö reunakiven olla korotettu 1 cm, tuuman vai enemmän. Tärkeäähän tuossa erottelussa on, ettei autoilija "vahingossa" siirry väärälle väylälle.Pyöräilyn kieltäminen kyseiseen suuntaan, ei todennäköisesti ole ollut tavoite. Asia olisi ratkaistavissa lisäkilvellä.
Kielletty ajosuunta (C17): "Merkin sivuuttaminen ajoneuvolla ja raitiovaunulla on kielletty. Merkin sivuuttaminen polkupyörällä voidaan sallia lisäkilvellä H12.10 varustettuna tekstillä ”Ei koske”."
- Anonyymi
Kun on tieliikennelain mukainen pyörätie kyseessä, niin sen osalta vaaditaan pyöräilyn salliva liikennemerkki, että väylällä saa pyöräillä.
Metsissä ja puistoissa kulkevat polut ovat sitten eri asia. Puistoväylillä voi pyöräily olla sallittu, vaikka mitään liikennemerkkiä ei ole väylälle asetettu. Näin on, jos polku ei lasketa tieksi, eikä liikennemerkkiä siten ole tarve pystyttää.- Anonyymi
Siinä ei voi olla mitään epäselvyyttä, että jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se olisi pyörätie!
Monet pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat (rakenteellinen nopeus yli 15km/h) keksivät monesti omia liikennesääntöjä. Näkeehän sen tuolla liikenteessä; yksisuuntaista väärään suuntaan, punaiset valot = ei mitään merkitystä, jalkakäytävillä ajaminen, välilää ajoradalla, välillä jalkakäytävällä, kunhan vain tulee ennätys jne jne.
Itse olen myös pyöräilijä ja kerrottakoon, että liikennesäännöt ovat helppoja opetella ja noudattaa. Ei ole tarvinnyt ajaa pyörällä jalkakäytävillä edes Helsingin keskustassa!
On se kummaa, että pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat eksyvät lähes aina sinne jalkakäytävälle ajamaan eikä siihen viereiselle ajoradalle!
Eihän autoiljakaan voi risteykseen tullessa olla tarkistamatta saako ajaa suoraan, saako kääntyä oikealle tai saako kääntyä vasemmalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä ei voi olla mitään epäselvyyttä, että jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se olisi pyörätie!
Monet pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat (rakenteellinen nopeus yli 15km/h) keksivät monesti omia liikennesääntöjä. Näkeehän sen tuolla liikenteessä; yksisuuntaista väärään suuntaan, punaiset valot = ei mitään merkitystä, jalkakäytävillä ajaminen, välilää ajoradalla, välillä jalkakäytävällä, kunhan vain tulee ennätys jne jne.
Itse olen myös pyöräilijä ja kerrottakoon, että liikennesäännöt ovat helppoja opetella ja noudattaa. Ei ole tarvinnyt ajaa pyörällä jalkakäytävillä edes Helsingin keskustassa!
On se kummaa, että pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat eksyvät lähes aina sinne jalkakäytävälle ajamaan eikä siihen viereiselle ajoradalle!
Eihän autoiljakaan voi risteykseen tullessa olla tarkistamatta saako ajaa suoraan, saako kääntyä oikealle tai saako kääntyä vasemmalle.Voi olla epäselvyyttä, jos ei tiedä asioita. Toisaalla mainittu esimerkkitapaus on tämä puistoalue. Ei näy pyöräilyn sallivia liikennemerkkejä.
https://maps.app.goo.gl/AJHcdLgoHi8Uxbsw7
Puistoon johtaa pyöräilyn salliva pyörätie/kevyenliikenteen väylä, joka on pyöräilyn sallivalla liikennemerkillä merkitty.
https://maps.app.goo.gl/UT9XwqLfUCwuiDaY7
Puistoalueella kyseisiä liikennemerkkejä ei enää toisteta, koska kyseessä ei ole enää tie, vaan puisto/virkistysalue, jonka pääfunktio ei ole liikenteellinen.
Puiston alueella näkyy kuitenkin sitten viittoja, joissa on myös pyörän kuva, eli puiston poluilla/käytävillä saa pyöräillä pyöräilyn sallivien liikennemerkin puuttumisesta huolimatta.
https://i.postimg.cc/X7rLGdw8/Helsingin-puisto-viitat-puistossa.jpg
Kuten voi todeta, niin liikennemerkin puuttumisesta huolimatta saattaa pyöräily olla sallittu ja näin on yllä olevassa esimerkkitapauksessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla epäselvyyttä, jos ei tiedä asioita. Toisaalla mainittu esimerkkitapaus on tämä puistoalue. Ei näy pyöräilyn sallivia liikennemerkkejä.
https://maps.app.goo.gl/AJHcdLgoHi8Uxbsw7
Puistoon johtaa pyöräilyn salliva pyörätie/kevyenliikenteen väylä, joka on pyöräilyn sallivalla liikennemerkillä merkitty.
https://maps.app.goo.gl/UT9XwqLfUCwuiDaY7
Puistoalueella kyseisiä liikennemerkkejä ei enää toisteta, koska kyseessä ei ole enää tie, vaan puisto/virkistysalue, jonka pääfunktio ei ole liikenteellinen.
Puiston alueella näkyy kuitenkin sitten viittoja, joissa on myös pyörän kuva, eli puiston poluilla/käytävillä saa pyöräillä pyöräilyn sallivien liikennemerkin puuttumisesta huolimatta.
https://i.postimg.cc/X7rLGdw8/Helsingin-puisto-viitat-puistossa.jpg
Kuten voi todeta, niin liikennemerkin puuttumisesta huolimatta saattaa pyöräily olla sallittu ja näin on yllä olevassa esimerkkitapauksessa.Ensimmäisen linkin paikka on tosi tuttu. Tässä se kaipaamasi pyöräilyn salliva liikennemerkki.
https://www.google.com/maps/@60.2141965,24.9849202,3a,75y,219.08h,95.41t/data=!3m7!1e1!3m5!1sCIHM0ogKEICAgICz3r6vQA!2e10!6shttps://lh3.googleusercontent.com/gpms-cs-s/AB8u6HZDlAx5wIIEPeDbkFYRA23qp4rwwVfcxc6P0PK1J5jqOL6Pn5L32Bx1SkdZPAFajHqBu5cr9v0eavTwP0mYORzAP_GplQaNvvRrBoVDjDBL6vjCYvIt8X47pm34pyU1SKerZv-Z=w900-h600-k-no-pi-5.406425035987667-ya16.24953803818039-ro0-fo100!7i5376!8i2688?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgyNS4wIKXMDSoASAFQAw==
Paikkaan tulee ainakin viidestä suunnasta puistokäytäväksi katsottavia väyliä. Ne on merkitty vaihtelevasti yhdistetyiksi jalkäkäytävä-pyöräteiksi, moottoriajoneuvolla ajon kieltävillä merkeillä tai vaikkapa pyöräkaduiksi.
Ja kuten olit huomannut itsekin, opastusmerkit ovat jalankululle ja pyöräilylle, joten kyllä, siellä saa pyöräillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäisen linkin paikka on tosi tuttu. Tässä se kaipaamasi pyöräilyn salliva liikennemerkki.
https://www.google.com/maps/@60.2141965,24.9849202,3a,75y,219.08h,95.41t/data=!3m7!1e1!3m5!1sCIHM0ogKEICAgICz3r6vQA!2e10!6shttps://lh3.googleusercontent.com/gpms-cs-s/AB8u6HZDlAx5wIIEPeDbkFYRA23qp4rwwVfcxc6P0PK1J5jqOL6Pn5L32Bx1SkdZPAFajHqBu5cr9v0eavTwP0mYORzAP_GplQaNvvRrBoVDjDBL6vjCYvIt8X47pm34pyU1SKerZv-Z=w900-h600-k-no-pi-5.406425035987667-ya16.24953803818039-ro0-fo100!7i5376!8i2688?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgyNS4wIKXMDSoASAFQAw==
Paikkaan tulee ainakin viidestä suunnasta puistokäytäväksi katsottavia väyliä. Ne on merkitty vaihtelevasti yhdistetyiksi jalkäkäytävä-pyöräteiksi, moottoriajoneuvolla ajon kieltävillä merkeillä tai vaikkapa pyöräkaduiksi.
Ja kuten olit huomannut itsekin, opastusmerkit ovat jalankululle ja pyöräilylle, joten kyllä, siellä saa pyöräillä.Mikäli luet vastaamasi viestin uudelleen, niin pyöräilyn salliva liikennemerkki on siellä jo mainittu.
Puiston puolella liikennemerkkiä ei enää näy, vaikka polkuja erkanee useaan eri suuntaan. Pyöräilyn salliva liikennemerkki pitää normaalisti toistaa joka risteyksen jälkeen. Näin ei ole puistoalueen osalta tehty. Voi siis päätellä, että puistossa kulkeva väylä ei ole sellainen tieliikennelain mukainen pyörätie, jonka osalta pyöräily pitää liikennemerkillä sallia/osoittaa.
- Anonyymi
Pyöräilyn salliva liikennemerkki tarvitaan vain teillä, jotka on tarkoitettu pyöräteiksi, eli jotka ovat tieliikennelain mukaisia teitä (pyörätieitä).
Urbaanilla kaupunkialueella asia on helppo hahmottaa, mutta ei välttämättä aina kaikkialla muualla. Onko väylä tieliikennelain mukainen pyörätie vai ei, vaikuttaa siihen, että onko tarve olla pyöräilyn salliva liikennemerkki vai ei. Puistossa kulkevat väylät ja metsäpolut on mainittu asian suhteen. - Anonyymi
Miten kummassa sinä joudut aina vaan uudelleen tuollaisiin tilanteisiin?
- Anonyymi
Etkö pyöräilijänä/skuuttaajana (max 25 km/h) tajua sitä, että kun te ajatte siellä jalkakäytävillä niin te aiheutatte vaaraa kaikille jalankulkijoille?
On meitä jalankulkijoita, jotka emme hypi teidän edestänne kovin helposti syrjään vaan kuinka ollakaan, niin te joudutte väistämään meitä jalankulkijoita!
Voisit joskus käydä katsomassaa esim. Helsingin keskustassa Sokoksen korttelin ympärillä olevat jalkakäytävät Postikadun puolet ja Kaivokadun puoli. Lähes jokainen pyöräilijä ja skuuttaajaa ja sähköskootteristi ajaa siellä jalkakäytävillä eivätkä viereisellä ajoradalla.
Samoin voisit käydä katsomassa Pohjois-Espalla, sillä siellä ajetaan myös jalkakäytävillä. Se on todella ihme, jos joku ajaa pyörällä/skuutilla/sähköskootterilla ajoradalla.
Itse ajan kaikkialla Suomessa ja Euroopassa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä.
Pyörällä ajaminen ajoradalla onnistuu myös Kaivokadulla ja Postikadulla sekä Pohjois-Espalla, jossa ajaminen ajoradalla onnistui sen 2 vuoden aikanakin, kun siinä oli vain yksi kaista!
Skuuteissa ja sähköskoottereissa on kyse niistä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö pyöräilijänä/skuuttaajana (max 25 km/h) tajua sitä, että kun te ajatte siellä jalkakäytävillä niin te aiheutatte vaaraa kaikille jalankulkijoille?
On meitä jalankulkijoita, jotka emme hypi teidän edestänne kovin helposti syrjään vaan kuinka ollakaan, niin te joudutte väistämään meitä jalankulkijoita!
Voisit joskus käydä katsomassaa esim. Helsingin keskustassa Sokoksen korttelin ympärillä olevat jalkakäytävät Postikadun puolet ja Kaivokadun puoli. Lähes jokainen pyöräilijä ja skuuttaajaa ja sähköskootteristi ajaa siellä jalkakäytävillä eivätkä viereisellä ajoradalla.
Samoin voisit käydä katsomassa Pohjois-Espalla, sillä siellä ajetaan myös jalkakäytävillä. Se on todella ihme, jos joku ajaa pyörällä/skuutilla/sähköskootterilla ajoradalla.
Itse ajan kaikkialla Suomessa ja Euroopassa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä.
Pyörällä ajaminen ajoradalla onnistuu myös Kaivokadulla ja Postikadulla sekä Pohjois-Espalla, jossa ajaminen ajoradalla onnistui sen 2 vuoden aikanakin, kun siinä oli vain yksi kaista!
Skuuteissa ja sähköskoottereissa on kyse niistä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h.Minä en edelleenkään pyöräile jalkakäytävällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö pyöräilijänä/skuuttaajana (max 25 km/h) tajua sitä, että kun te ajatte siellä jalkakäytävillä niin te aiheutatte vaaraa kaikille jalankulkijoille?
On meitä jalankulkijoita, jotka emme hypi teidän edestänne kovin helposti syrjään vaan kuinka ollakaan, niin te joudutte väistämään meitä jalankulkijoita!
Voisit joskus käydä katsomassaa esim. Helsingin keskustassa Sokoksen korttelin ympärillä olevat jalkakäytävät Postikadun puolet ja Kaivokadun puoli. Lähes jokainen pyöräilijä ja skuuttaajaa ja sähköskootteristi ajaa siellä jalkakäytävillä eivätkä viereisellä ajoradalla.
Samoin voisit käydä katsomassa Pohjois-Espalla, sillä siellä ajetaan myös jalkakäytävillä. Se on todella ihme, jos joku ajaa pyörällä/skuutilla/sähköskootterilla ajoradalla.
Itse ajan kaikkialla Suomessa ja Euroopassa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä.
Pyörällä ajaminen ajoradalla onnistuu myös Kaivokadulla ja Postikadulla sekä Pohjois-Espalla, jossa ajaminen ajoradalla onnistui sen 2 vuoden aikanakin, kun siinä oli vain yksi kaista!
Skuuteissa ja sähköskoottereissa on kyse niistä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h.Miksi minä lähtisin Helsinkiin katsomaan jotain mitä kuvittelet näkeväsi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi minä lähtisin Helsinkiin katsomaan jotain mitä kuvittelet näkeväsi?
Koska et halua lähteä Helsinkiin katsomaan niin miten voit väittää, että kuvittelen näkeväni!
Tuot monesti esille monissa vastauksissa tuon "mitä kuvittelet näkeväsi", vaikka kirjoittaja olisi kuka tahansa.
Toisille se on raskasta, kun eivät usko miten pyöräilijät ajavat!
Kaikki normaalilla järjellä varustetut ihmiset näkevät, kun pyöräilijät ja muut ajoneuvot (skuuttaajat ja sähköscootteristit) ajavat jalkakäytävillä vaarantaen jalankulkijat.
On se kauheata nuo harhat ja syrjäytyminen todellisesta elämästä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska et halua lähteä Helsinkiin katsomaan niin miten voit väittää, että kuvittelen näkeväni!
Tuot monesti esille monissa vastauksissa tuon "mitä kuvittelet näkeväsi", vaikka kirjoittaja olisi kuka tahansa.
Toisille se on raskasta, kun eivät usko miten pyöräilijät ajavat!
Kaikki normaalilla järjellä varustetut ihmiset näkevät, kun pyöräilijät ja muut ajoneuvot (skuuttaajat ja sähköscootteristit) ajavat jalkakäytävillä vaarantaen jalankulkijat.
On se kauheata nuo harhat ja syrjäytyminen todellisesta elämästä!Koska kukaan muu ei näe samaa kuin sinä. Loppukaneettisi sopii sinuun hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska kukaan muu ei näe samaa kuin sinä. Loppukaneettisi sopii sinuun hyvin.
Kun asiallinen asia loppuu, täytyy siirtyä panetteluun. Muuten vaikuttaa jäävän häviölle...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun asiallinen asia loppuu, täytyy siirtyä panetteluun. Muuten vaikuttaa jäävän häviölle...
En nyt sentään viitsinyt alentua luettelemaan, mitä kuvittelen toisen olevan ja miten hänen ajattelevan. Olisiko se kuitenkin ollut asiallista?
- Anonyymi
Tässä artikkeli n. 7 vuoden takaa poliisien viikon valvonnasta jalkakäytävällä pyöräilevistä Helsingissä!
https://yle.fi/a/3-10265422
Yli 1300 huomautusta!
Eivät autoilijat saa niin paljon huomautuksia/sakkoja Helsingin kantakaupungissa viikossa.
Tuosta ajasta on tilanne pahentunut paljon, sillä on tullut polkupyörien lisäksi skuutit ja sähköskootterit (max 25 km/h) jalkakäytäville, vaikka nekin kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle!
Monilla alueilla on jo niin, että vanhukset eivät uskalla lähteä ulos, koska jalkakäytävällä on joka puolelta tulossa polkupyöriä, skuutteja ja sähköpotkulautoja kovaa vauhtia!
Sama ongelma on myös Espoossa, Vantaalla ja muissa isoissa kaupungeissa Suomessa!
Pikkukylissä ei ole samaa ongelmaa!- Anonyymi
Saisivat varmasti ja todennäköisesti huomattavasti paljon enemmän, jos jokaisesta autoilijan törttöilystä tulisi huomautus. Kukaan ei vaan ole paikalla katsomassa ja huomauttamassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2539484Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu1527712K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1545301Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1524973PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *594680Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko1054350Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta1364194- 1712025
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.91879Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell2901666