Suomen laissa on, että jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa.
Missään ei sanota, että se pitää merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Useimmiten on niin, että sitä ei merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä.
Suomen laissa on, että pyörätie merkitään pyörätien liikennemerkillä.
Tänään taasen yksi pyöräilijä ajoi kovaa vauhtia jalkakäytävällä ja kuinka ollakaan joutui ajamaan korkean kanttikiven yli ajoradalle, koska me jalankulkijat emme väistäneet häntä.
Sieltä se huuteli, kun ei tiedä missä saa ajaa pyörällä ja missä ei.
Huusimme, että pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä ja tämä on jalkakäytävä!
Ei auttanut, koska tonttiliittymän kohdalta siirtyi taasen ajamaan jalkakäytävälle!
Sillä katuosuudessa toisinaan siirryn kävelemään oman turvallisuuden vuoksi ajoradalle. Autoilijat väistävät hyvin!
Poliisit saattavat toisinaan ajaa vierestä, kun jalkakäytävällä ajetaan skuuteilla (max 25km/h), sähköskoottereilla ja polkupyörillä, mutta eivät puutu!
Jalkakäytävän ja pyörätien ero
19
373
Vastaukset
- AnonyymiLisäksi vielä se, että mitä oikeasti tarkoittaa ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa taikka erillinen tie. 
 Tieliikennelaissa tarkoitetaan:
 "jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;"
 "pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;"
 Mitä tuo kaikki sitten oikeasti tarkoittaa? Kuvat kertovat paremmin ja kuvien esimerkeissä on 'Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä'.
 ajoradasta rakenteellisesti erotettua
 https://maps.app.goo.gl/QVGP3PtTRSMyVDqEA
 tai erillistä tien osaa
 https://maps.app.goo.gl/rEfvDWueW9DCabSJA
 taikka erillistä tietä
 https://maps.app.goo.gl/Ti4FtwC6d34mnJrA6- AnonyymiEsimerkkivalintana ensimmäinen on mielenkiintoinen. 
 Pyörätie-jalkakäytävämerkin jälkeen heti on kielletyn ajosuunnan merkki, joten siihen suuntaan tällä yhdistetyllä väylällä saa vain kävellä. Jos fillari on mukana, sitä pitää taluttaa.
 Rakenteellinen erottelu on tosiaan reunakivi tai vastaava. Maalimerkintä ei ole rakenteellinen erottelu. Kunnilla on omia näkemyksiä siitä, riittääkö noppakiviraita, pitääkö reunakiven olla korotettu 1 cm, tuuman vai enemmän. Tärkeäähän tuossa erottelussa on, ettei autoilija "vahingossa" siirry väärälle väylälle.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Esimerkkivalintana ensimmäinen on mielenkiintoinen. 
 Pyörätie-jalkakäytävämerkin jälkeen heti on kielletyn ajosuunnan merkki, joten siihen suuntaan tällä yhdistetyllä väylällä saa vain kävellä. Jos fillari on mukana, sitä pitää taluttaa.
 Rakenteellinen erottelu on tosiaan reunakivi tai vastaava. Maalimerkintä ei ole rakenteellinen erottelu. Kunnilla on omia näkemyksiä siitä, riittääkö noppakiviraita, pitääkö reunakiven olla korotettu 1 cm, tuuman vai enemmän. Tärkeäähän tuossa erottelussa on, ettei autoilija "vahingossa" siirry väärälle väylälle.Pyöräilyn kieltäminen kyseiseen suuntaan, ei todennäköisesti ole ollut tavoite. Asia olisi ratkaistavissa lisäkilvellä. 
 Kielletty ajosuunta (C17): "Merkin sivuuttaminen ajoneuvolla ja raitiovaunulla on kielletty. Merkin sivuuttaminen polkupyörällä voidaan sallia lisäkilvellä H12.10 varustettuna tekstillä ”Ei koske”."
 
- AnonyymiKun on tieliikennelain mukainen pyörätie kyseessä, niin sen osalta vaaditaan pyöräilyn salliva liikennemerkki, että väylällä saa pyöräillä. 
 Metsissä ja puistoissa kulkevat polut ovat sitten eri asia. Puistoväylillä voi pyöräily olla sallittu, vaikka mitään liikennemerkkiä ei ole väylälle asetettu. Näin on, jos polku ei lasketa tieksi, eikä liikennemerkkiä siten ole tarve pystyttää.- AnonyymiSiinä ei voi olla mitään epäselvyyttä, että jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se olisi pyörätie! 
 Monet pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat (rakenteellinen nopeus yli 15km/h) keksivät monesti omia liikennesääntöjä. Näkeehän sen tuolla liikenteessä; yksisuuntaista väärään suuntaan, punaiset valot = ei mitään merkitystä, jalkakäytävillä ajaminen, välilää ajoradalla, välillä jalkakäytävällä, kunhan vain tulee ennätys jne jne.
 Itse olen myös pyöräilijä ja kerrottakoon, että liikennesäännöt ovat helppoja opetella ja noudattaa. Ei ole tarvinnyt ajaa pyörällä jalkakäytävillä edes Helsingin keskustassa!
 On se kummaa, että pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat eksyvät lähes aina sinne jalkakäytävälle ajamaan eikä siihen viereiselle ajoradalle!
 Eihän autoiljakaan voi risteykseen tullessa olla tarkistamatta saako ajaa suoraan, saako kääntyä oikealle tai saako kääntyä vasemmalle.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Siinä ei voi olla mitään epäselvyyttä, että jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se olisi pyörätie! 
 Monet pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat (rakenteellinen nopeus yli 15km/h) keksivät monesti omia liikennesääntöjä. Näkeehän sen tuolla liikenteessä; yksisuuntaista väärään suuntaan, punaiset valot = ei mitään merkitystä, jalkakäytävillä ajaminen, välilää ajoradalla, välillä jalkakäytävällä, kunhan vain tulee ennätys jne jne.
 Itse olen myös pyöräilijä ja kerrottakoon, että liikennesäännöt ovat helppoja opetella ja noudattaa. Ei ole tarvinnyt ajaa pyörällä jalkakäytävillä edes Helsingin keskustassa!
 On se kummaa, että pyöräilijät, sähköscootteristit ja skuuttaajat eksyvät lähes aina sinne jalkakäytävälle ajamaan eikä siihen viereiselle ajoradalle!
 Eihän autoiljakaan voi risteykseen tullessa olla tarkistamatta saako ajaa suoraan, saako kääntyä oikealle tai saako kääntyä vasemmalle.Voi olla epäselvyyttä, jos ei tiedä asioita. Toisaalla mainittu esimerkkitapaus on tämä puistoalue. Ei näy pyöräilyn sallivia liikennemerkkejä. 
 https://maps.app.goo.gl/AJHcdLgoHi8Uxbsw7
 Puistoon johtaa pyöräilyn salliva pyörätie/kevyenliikenteen väylä, joka on pyöräilyn sallivalla liikennemerkillä merkitty.
 https://maps.app.goo.gl/UT9XwqLfUCwuiDaY7
 Puistoalueella kyseisiä liikennemerkkejä ei enää toisteta, koska kyseessä ei ole enää tie, vaan puisto/virkistysalue, jonka pääfunktio ei ole liikenteellinen.
 Puiston alueella näkyy kuitenkin sitten viittoja, joissa on myös pyörän kuva, eli puiston poluilla/käytävillä saa pyöräillä pyöräilyn sallivien liikennemerkin puuttumisesta huolimatta.
 https://i.postimg.cc/X7rLGdw8/Helsingin-puisto-viitat-puistossa.jpg
 Kuten voi todeta, niin liikennemerkin puuttumisesta huolimatta saattaa pyöräily olla sallittu ja näin on yllä olevassa esimerkkitapauksessa.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Voi olla epäselvyyttä, jos ei tiedä asioita. Toisaalla mainittu esimerkkitapaus on tämä puistoalue. Ei näy pyöräilyn sallivia liikennemerkkejä. 
 https://maps.app.goo.gl/AJHcdLgoHi8Uxbsw7
 Puistoon johtaa pyöräilyn salliva pyörätie/kevyenliikenteen väylä, joka on pyöräilyn sallivalla liikennemerkillä merkitty.
 https://maps.app.goo.gl/UT9XwqLfUCwuiDaY7
 Puistoalueella kyseisiä liikennemerkkejä ei enää toisteta, koska kyseessä ei ole enää tie, vaan puisto/virkistysalue, jonka pääfunktio ei ole liikenteellinen.
 Puiston alueella näkyy kuitenkin sitten viittoja, joissa on myös pyörän kuva, eli puiston poluilla/käytävillä saa pyöräillä pyöräilyn sallivien liikennemerkin puuttumisesta huolimatta.
 https://i.postimg.cc/X7rLGdw8/Helsingin-puisto-viitat-puistossa.jpg
 Kuten voi todeta, niin liikennemerkin puuttumisesta huolimatta saattaa pyöräily olla sallittu ja näin on yllä olevassa esimerkkitapauksessa.Ensimmäisen linkin paikka on tosi tuttu. Tässä se kaipaamasi pyöräilyn salliva liikennemerkki. 
 https://www.google.com/maps/@60.2141965,24.9849202,3a,75y,219.08h,95.41t/data=!3m7!1e1!3m5!1sCIHM0ogKEICAgICz3r6vQA!2e10!6shttps://lh3.googleusercontent.com/gpms-cs-s/AB8u6HZDlAx5wIIEPeDbkFYRA23qp4rwwVfcxc6P0PK1J5jqOL6Pn5L32Bx1SkdZPAFajHqBu5cr9v0eavTwP0mYORzAP_GplQaNvvRrBoVDjDBL6vjCYvIt8X47pm34pyU1SKerZv-Z=w900-h600-k-no-pi-5.406425035987667-ya16.24953803818039-ro0-fo100!7i5376!8i2688?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgyNS4wIKXMDSoASAFQAw==
 Paikkaan tulee ainakin viidestä suunnasta puistokäytäväksi katsottavia väyliä. Ne on merkitty vaihtelevasti yhdistetyiksi jalkäkäytävä-pyöräteiksi, moottoriajoneuvolla ajon kieltävillä merkeillä tai vaikkapa pyöräkaduiksi.
 Ja kuten olit huomannut itsekin, opastusmerkit ovat jalankululle ja pyöräilylle, joten kyllä, siellä saa pyöräillä.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ensimmäisen linkin paikka on tosi tuttu. Tässä se kaipaamasi pyöräilyn salliva liikennemerkki. 
 https://www.google.com/maps/@60.2141965,24.9849202,3a,75y,219.08h,95.41t/data=!3m7!1e1!3m5!1sCIHM0ogKEICAgICz3r6vQA!2e10!6shttps://lh3.googleusercontent.com/gpms-cs-s/AB8u6HZDlAx5wIIEPeDbkFYRA23qp4rwwVfcxc6P0PK1J5jqOL6Pn5L32Bx1SkdZPAFajHqBu5cr9v0eavTwP0mYORzAP_GplQaNvvRrBoVDjDBL6vjCYvIt8X47pm34pyU1SKerZv-Z=w900-h600-k-no-pi-5.406425035987667-ya16.24953803818039-ro0-fo100!7i5376!8i2688?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgyNS4wIKXMDSoASAFQAw==
 Paikkaan tulee ainakin viidestä suunnasta puistokäytäväksi katsottavia väyliä. Ne on merkitty vaihtelevasti yhdistetyiksi jalkäkäytävä-pyöräteiksi, moottoriajoneuvolla ajon kieltävillä merkeillä tai vaikkapa pyöräkaduiksi.
 Ja kuten olit huomannut itsekin, opastusmerkit ovat jalankululle ja pyöräilylle, joten kyllä, siellä saa pyöräillä.Mikäli luet vastaamasi viestin uudelleen, niin pyöräilyn salliva liikennemerkki on siellä jo mainittu. 
 Puiston puolella liikennemerkkiä ei enää näy, vaikka polkuja erkanee useaan eri suuntaan. Pyöräilyn salliva liikennemerkki pitää normaalisti toistaa joka risteyksen jälkeen. Näin ei ole puistoalueen osalta tehty. Voi siis päätellä, että puistossa kulkeva väylä ei ole sellainen tieliikennelain mukainen pyörätie, jonka osalta pyöräily pitää liikennemerkillä sallia/osoittaa.
 
- AnonyymiPyöräilyn salliva liikennemerkki tarvitaan vain teillä, jotka on tarkoitettu pyöräteiksi, eli jotka ovat tieliikennelain mukaisia teitä (pyörätieitä). 
 Urbaanilla kaupunkialueella asia on helppo hahmottaa, mutta ei välttämättä aina kaikkialla muualla. Onko väylä tieliikennelain mukainen pyörätie vai ei, vaikuttaa siihen, että onko tarve olla pyöräilyn salliva liikennemerkki vai ei. Puistossa kulkevat väylät ja metsäpolut on mainittu asian suhteen.
- AnonyymiMiten kummassa sinä joudut aina vaan uudelleen tuollaisiin tilanteisiin? - AnonyymiEtkö pyöräilijänä/skuuttaajana (max 25 km/h) tajua sitä, että kun te ajatte siellä jalkakäytävillä niin te aiheutatte vaaraa kaikille jalankulkijoille? 
 On meitä jalankulkijoita, jotka emme hypi teidän edestänne kovin helposti syrjään vaan kuinka ollakaan, niin te joudutte väistämään meitä jalankulkijoita!
 Voisit joskus käydä katsomassaa esim. Helsingin keskustassa Sokoksen korttelin ympärillä olevat jalkakäytävät Postikadun puolet ja Kaivokadun puoli. Lähes jokainen pyöräilijä ja skuuttaajaa ja sähköskootteristi ajaa siellä jalkakäytävillä eivätkä viereisellä ajoradalla.
 Samoin voisit käydä katsomassa Pohjois-Espalla, sillä siellä ajetaan myös jalkakäytävillä. Se on todella ihme, jos joku ajaa pyörällä/skuutilla/sähköskootterilla ajoradalla.
 Itse ajan kaikkialla Suomessa ja Euroopassa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä.
 Pyörällä ajaminen ajoradalla onnistuu myös Kaivokadulla ja Postikadulla sekä Pohjois-Espalla, jossa ajaminen ajoradalla onnistui sen 2 vuoden aikanakin, kun siinä oli vain yksi kaista!
 Skuuteissa ja sähköskoottereissa on kyse niistä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Etkö pyöräilijänä/skuuttaajana (max 25 km/h) tajua sitä, että kun te ajatte siellä jalkakäytävillä niin te aiheutatte vaaraa kaikille jalankulkijoille? 
 On meitä jalankulkijoita, jotka emme hypi teidän edestänne kovin helposti syrjään vaan kuinka ollakaan, niin te joudutte väistämään meitä jalankulkijoita!
 Voisit joskus käydä katsomassaa esim. Helsingin keskustassa Sokoksen korttelin ympärillä olevat jalkakäytävät Postikadun puolet ja Kaivokadun puoli. Lähes jokainen pyöräilijä ja skuuttaajaa ja sähköskootteristi ajaa siellä jalkakäytävillä eivätkä viereisellä ajoradalla.
 Samoin voisit käydä katsomassa Pohjois-Espalla, sillä siellä ajetaan myös jalkakäytävillä. Se on todella ihme, jos joku ajaa pyörällä/skuutilla/sähköskootterilla ajoradalla.
 Itse ajan kaikkialla Suomessa ja Euroopassa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä.
 Pyörällä ajaminen ajoradalla onnistuu myös Kaivokadulla ja Postikadulla sekä Pohjois-Espalla, jossa ajaminen ajoradalla onnistui sen 2 vuoden aikanakin, kun siinä oli vain yksi kaista!
 Skuuteissa ja sähköskoottereissa on kyse niistä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h.Minä en edelleenkään pyöräile jalkakäytävällä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Etkö pyöräilijänä/skuuttaajana (max 25 km/h) tajua sitä, että kun te ajatte siellä jalkakäytävillä niin te aiheutatte vaaraa kaikille jalankulkijoille? 
 On meitä jalankulkijoita, jotka emme hypi teidän edestänne kovin helposti syrjään vaan kuinka ollakaan, niin te joudutte väistämään meitä jalankulkijoita!
 Voisit joskus käydä katsomassaa esim. Helsingin keskustassa Sokoksen korttelin ympärillä olevat jalkakäytävät Postikadun puolet ja Kaivokadun puoli. Lähes jokainen pyöräilijä ja skuuttaajaa ja sähköskootteristi ajaa siellä jalkakäytävillä eivätkä viereisellä ajoradalla.
 Samoin voisit käydä katsomassa Pohjois-Espalla, sillä siellä ajetaan myös jalkakäytävillä. Se on todella ihme, jos joku ajaa pyörällä/skuutilla/sähköskootterilla ajoradalla.
 Itse ajan kaikkialla Suomessa ja Euroopassa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä.
 Pyörällä ajaminen ajoradalla onnistuu myös Kaivokadulla ja Postikadulla sekä Pohjois-Espalla, jossa ajaminen ajoradalla onnistui sen 2 vuoden aikanakin, kun siinä oli vain yksi kaista!
 Skuuteissa ja sähköskoottereissa on kyse niistä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h.Miksi minä lähtisin Helsinkiin katsomaan jotain mitä kuvittelet näkeväsi? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Miksi minä lähtisin Helsinkiin katsomaan jotain mitä kuvittelet näkeväsi? Koska et halua lähteä Helsinkiin katsomaan niin miten voit väittää, että kuvittelen näkeväni! 
 Tuot monesti esille monissa vastauksissa tuon "mitä kuvittelet näkeväsi", vaikka kirjoittaja olisi kuka tahansa.
 Toisille se on raskasta, kun eivät usko miten pyöräilijät ajavat!
 Kaikki normaalilla järjellä varustetut ihmiset näkevät, kun pyöräilijät ja muut ajoneuvot (skuuttaajat ja sähköscootteristit) ajavat jalkakäytävillä vaarantaen jalankulkijat.
 On se kauheata nuo harhat ja syrjäytyminen todellisesta elämästä!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Koska et halua lähteä Helsinkiin katsomaan niin miten voit väittää, että kuvittelen näkeväni! 
 Tuot monesti esille monissa vastauksissa tuon "mitä kuvittelet näkeväsi", vaikka kirjoittaja olisi kuka tahansa.
 Toisille se on raskasta, kun eivät usko miten pyöräilijät ajavat!
 Kaikki normaalilla järjellä varustetut ihmiset näkevät, kun pyöräilijät ja muut ajoneuvot (skuuttaajat ja sähköscootteristit) ajavat jalkakäytävillä vaarantaen jalankulkijat.
 On se kauheata nuo harhat ja syrjäytyminen todellisesta elämästä!Koska kukaan muu ei näe samaa kuin sinä. Loppukaneettisi sopii sinuun hyvin. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Koska kukaan muu ei näe samaa kuin sinä. Loppukaneettisi sopii sinuun hyvin. Kun asiallinen asia loppuu, täytyy siirtyä panetteluun. Muuten vaikuttaa jäävän häviölle... 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kun asiallinen asia loppuu, täytyy siirtyä panetteluun. Muuten vaikuttaa jäävän häviölle... En nyt sentään viitsinyt alentua luettelemaan, mitä kuvittelen toisen olevan ja miten hänen ajattelevan. Olisiko se kuitenkin ollut asiallista? 
 
- AnonyymiTässä artikkeli n. 7 vuoden takaa poliisien viikon valvonnasta jalkakäytävällä pyöräilevistä Helsingissä! 
 https://yle.fi/a/3-10265422
 Yli 1300 huomautusta!
 Eivät autoilijat saa niin paljon huomautuksia/sakkoja Helsingin kantakaupungissa viikossa.
 Tuosta ajasta on tilanne pahentunut paljon, sillä on tullut polkupyörien lisäksi skuutit ja sähköskootterit (max 25 km/h) jalkakäytäville, vaikka nekin kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle!
 Monilla alueilla on jo niin, että vanhukset eivät uskalla lähteä ulos, koska jalkakäytävällä on joka puolelta tulossa polkupyöriä, skuutteja ja sähköpotkulautoja kovaa vauhtia!
 Sama ongelma on myös Espoossa, Vantaalla ja muissa isoissa kaupungeissa Suomessa!
 Pikkukylissä ei ole samaa ongelmaa!- AnonyymiSaisivat varmasti ja todennäköisesti huomattavasti paljon enemmän, jos jokaisesta autoilijan törttöilystä tulisi huomautus. Kukaan ei vaan ole paikalla katsomassa ja huomauttamassa. 
 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset779220
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti905947
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1045515
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään384050
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut483995
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi783832
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät493679
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133070
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k582885
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral982859