Työttömien tukeminen syytä lopettaa!!!

Anonyymi-ap

Miksi ihmeessä meidän työtä tekevien, yrittäjien ja duunarien pitää itsemme lisäksi elättää liuta siipiveikkoja? Eikö voitaisi sopia että jokainen huolehtisi itsestään, kalliiksi tulee katsella näitä työhaluttomia vötkylöitä, paremmin riittäisi meillä raha ruokaan, voitaisiin maksaa ruuasta sille kuuluva hinta niin että maanviljelijäkin eläisi joskus ihmisarvoista elämää., ehkä työläinenkin voisi nauttia viikonlopun vapaasta pelkäämättä rahojen loppumista, sovitaanko yhdessä että lorviskojen paapominen loppuu nyt.

91

761

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sovitaanko vitun pelle että sä kehittelet jostain noin puoli miljoonaa työpaikkaa ekana!! Täällä on sen verran työttömiä.

• Anonyymi

Minulla on työtä enemmän kuin ehdin tekemään, ihan olen itse työni kehitellyt ja tyhjästä aloittanut, työhalut oli ainoa omaisuuteni nuorena miehenä. Sinulla on varmasti samat mahdollisuudet, työhalut tietysti tarvitset siihen sinäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on työtä enemmän kuin ehdin tekemään, ihan olen itse työni kehitellyt ja tyhjästä aloittanut, työhalut oli ainoa omaisuuteni nuorena miehenä. Sinulla on varmasti samat mahdollisuudet, työhalut tietysti tarvitset siihen sinäkin.

Minulla on työtä = NARSISTI.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on työtä = NARSISTI.

Nyt käsitteet kuntoon

• Anonyymi

SÄ TIETYSTI AMMUTAT KAIKKI ELÄKELÄISETKI , ETTÄ SAAT SYÖDÄ NIITTENKIN RAHAT

• Anonyymi

Eläkeläiset ja sairaat huolehditaan, toivottavasti sinäkin osallistut talkoisiin

• Anonyymi

Kaikki eläkeläiset monttuun vian!

• Anonyymi

Kaikkien on aloitettava työt jokainen aamu viimeistään 0500 aamulla, muuten karenssia 23 vuotta!

kaikille, toimistosihteereillekin!

• Anonyymi

Sopii, ite aloitan 04.30, lopetan jotai 21.00-01.30 miten satun malttamaan

• Anonyymi

Vedä käteen hitti, ja oikein työrukkasilla.🔥🔥🔥

• Anonyymi

Vaimo hoitaa tyydytys puolen, sillä jaksaa painaa pitkää päivää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaimo hoitaa tyydytys puolen, sillä jaksaa painaa pitkää päivää.

Vaimosi sanoi että sulla liijan pieni se🤭

• Anonyymi

Ei ole työhaluja ja sanon tämän nyt suoraan. TYÖTÖN ON AINA VOITTAJA

• Anonyymi

Lorviskon harhaisa kangastus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lorviskon harhaisa kangastus.

Onneksi ei ole pakko töitä tehdä voi vaan olla ja nauttia elämästä.Ihmeellistä että tuota käteistä vaan riittää. Ihanaa olla työtön parasta elämää ei murheita eikä huolia mistään 🤩😍

• Anonyymi

Ehdottomasti ensimmäinen säästökohde on työhaluttomien vastikkeettomista rahoista säästäminen, kaikkien täytyy osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen.

• Anonyymi

Rikollinen elämä kannattaa aina on nimittäin köteistä mitä käyttää ja sehän työläisiä ahdistaa 🤭😂🤣😄

• Anonyymi

Hyvinvointivaltion tehtävä on elättää köyhät ja sairaat!.

• Anonyymi

Jos ahdistaa noin paljon ihmisten elämä miten kukin haluaa elää ota 9mm burana tai osta köysi niin jos se helpottaisi niin pääset ikuiseen lepoon miettimättä muita 😂🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ahdistaa noin paljon ihmisten elämä miten kukin haluaa elää ota 9mm burana tai osta köysi niin jos se helpottaisi niin pääset ikuiseen lepoon miettimättä muita 😂🤣

Jokainen saa elää omilla rahoillaan niinkuin tahtoo, miksi yhteiskunnan pitäisi elättää vötkylöitä 🤔

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokainen saa elää omilla rahoillaan niinkuin tahtoo, miksi yhteiskunnan pitäisi elättää vötkylöitä 🤔

Hyvinvointivaltio, hyvinvointivaltio, hyvinvointivaltio.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvinvointivaltio, hyvinvointivaltio, hyvinvointivaltio.

Ei hyvinvointivaltion tehtävä ole huolehtia työhaluttomista, sen tehtävä on huolehtia vanhuksista ja sairaista.

• Anonyymi

Työtön luisuu voitosta voittoon! 🏆

• Anonyymi

Mutkun persut haluaa olla työttömänä, työt eivät kelpaa.

• Anonyymi

En voinut haluta olla mies” – Väkivallan keskellä kasvaneen trans-yhteisön tarina on riipaiseva
        Kirja-arvio|Argentiinalaisen Camila Sosa Villadan omakohtainen romaani päästää lukijan lähelle väkivallan keskellä kasvaneen ja marginaalissa elävän trans-yhteisön elämää.

Camila Sosa Villada: Yöeläimiä (Las Malas). Suom. Emmi Ketonen. S & S. 254 s.

Tapasin Camila Sosa Villadan (s. 1982) Helsingissä vuonna 2013, kun hän vieraili Latinalaisen Amerikan elokuvaa esittelevällä Cinemaissi-festivaalilla. Festivaalin ohjelmistossa nähtiin elokuva Mia (2011), jonka yhtenä juonteena on tositapahtumiin pohjautuva kuvaus Buenos Airesin laitamilla eläneen trans-yhteisön taistelusta oikeuksiensa puolesta.

• Anonyymi

Amerikan malli käyttöön suomessa. Kannustaa ihmisiä työntekoon. Kaikesta palveluista maksat.

• Anonyymi

Suomen malli on paras, kela ja sossu maksaa kaiken. Työtön voittaa! ☝️

• Anonyymi

• Anonyymi

Oon aina miettinyt, millaisia tulee vötkylöiden lapsista?

• Anonyymi

Elä edes ajattele....vötkylä jo ties monennessako sukupolvessa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elä edes ajattele....vötkylä jo ties monennessako sukupolvessa

Lähellä sydäntä
        Auroran tarina transsukupuolisena: "Minä en ole poika. Minä

Auroran ei ole helppo kertoa millä tavoin, mutta hän tajusi jo varhain, että jokin ei pitänyt oikein paikkaansa:

Vuosi oli 1997. Herkules-elokuvalla oli ensi-ilta ja Aurora oli 6-vuotias. Tuli syksy ja Halloween, perinne, joka ei vielä ollut levinnyt laajalle, ei ainakaan Valderøyan kaltaisella pienellä paikkakunnalla. Postin mukana tuli mainoslehti lelukaupasta ja siinä oli kuvia kaikenlaisista puvuista.

– Lehden sisällä oli kuva tytöstä, jolla oli aivan lyhyet hiukset, ja hän oli malli Megaralle, joka oli naispuolinen hahmo Herkules-elokuvassa. Se sai minut miettimään, miksi minä en voinut olla sen näköinen. Se on ensimmäinen muistikuvani siitä, että jokin asia ei ollut oikein kohdallaan.

Tyypillinen pojan lapsuus

Hänen lapsuutensa on melko tavallinen – tyypillinen “pojan lapsuus”, kuten Aurora kuvaa sitä – Auroralla oli isä, joka halusi opettaa hänelle jalkapalloa ja kalastusta. Se ei ollut aivan sitä, mistä Aurora oli eniten kiinnostunut.

Aurora piti lapsena myös laulamisesta. Siinä syntyi ongelma, kun hän 12-13-vuotiaana tuli murrosikään. Yhtäkkiä hänen äänensä muuttui. Matalammaksi. Sen lisäksi keho alkoi muuttua ja koulukavereiden kehot alkoivat muuttua.

Hän alkoi tuntea sukupuolidysforiaa eli epämukavuutta siitä, että kehon anatominen sukupuoli ei vastaa omaa sukupuoli-identiteettiä.

Aurora on kotoisin pieneltä paikkakunnalta, jossa vaihtoehtona oli mennä joko kirkkoon tai rukoushuoneelle. Hän ei ollut koskaan tavannut homoseksuaalista henkilöä ennen kuin hän meni yläkouluun. Tuolloin, ollessaan teini-ikäinen, hän alkoi ymmärtää, että hän ei ollut poika – hän oli tyttö.

– Silloin minun tarvitsi viettää aikaa itseni tutkimiseen yrittäen ottaa selvää, kuka olen. Luin Internetistä, katselin Google-videoita ja etsin siellä olevaa materiaalia.

Siitä huolimatta Aurora ei ottanut yhteyttä kehenkään kuin vasta 18-vuotiaana. Silloin hän oli yhteydessä Harry Benjamin Ressurssenteriin, joka on organisaatio, joka auttaa sukupuolidysforiaa kokevia ihmisiä. Sieltä hän sai tietoa siitä, millainen prosessi on muuttua tytöksi, ja hän sai materiaalia, jota voidaan antaa transsukupuolisten henkilöiden ystäville ja perheenjäsenille.

Mutta vielä tuolloin ei kukaan tiennyt, että Aurora ei ollut nuori mies.

Entä tyttöystävä ja ystävät?

Kun Aurora otti askeleen aikuisuuteen, hän sai itselleen tyttöystävän. Ulkopuolisten silmissä he näyttivät heteroseksuaaliselta parilta.

– Olin erittäin ihastunut häneen. Joten yritin tukahduttaa sen, mitä tunsin, sillä halusin olla hänen kanssaan. Tästä johtuen suhteemme oli vähän niin ja näin, sillä ei ole hyvä tukahduttaa jotain useita vuosia
        Lukion jälkeen Aurora opiskeli yliopistossa. Se oli aikaa, jolloin hänellä oli tuskin ollenkaan ystäviä.

– Sellaista se oli oikeastaan koko kasvuaikani. Että minulla on ollut “ystäviä” lainausmerkeissä, mutta olen yrittänyt olla oppimatta tuntemaan ihmisiä liian hyvin. Pidin tätä salassa niin monta vuotta, ja oli paljon helpompaa, kun minun ei tarvinnut valehdella siitä jatkuvasti.

Paras ystävä ja psykologi

Vuonna 2013 Aurora otti mukaansa hänet, joka oli nyt hänen avopuolisonsa, ja muutti pieneltä kotipaikkakunnaltaan suureen pääkaupunkiin. Hän aikoi opiskella animaatiota NKF:ssä.

– Ensimmäinen kuukausi Oslossa meni vähän huonosti ja minun oli vaikeaa motivoida itseäni tekemään jotain. Mutta sitten meidät jaettiin ryhmäprojekteihin, joissa menimme ulos kaduille ottamaan kuvia. Se oli hysteerisen hauskaa, yksi hauskimmista asioista, joita olen tehnyt. Ja siellä tapasin yhden nykyisin parhaista ystävistäni, jotka ovat auttaneet minua paljon viime vuosina.

“Minun täytyy vain kertoa se jollekulle ja saada se ulos.”

Noin vuoden kuluttua Aurora oli saanut takaisin suuren osan elämänkipinästään, mutta potentiaalia parantamiseen oli vielä jäljellä. Sen vuoksi hän päätti mennä psykologin luo.

Ja muuten... Olen transsukupuolinen

– Ensimmäinen tunti oli hyvin outo. Vietin koko tunnin kertomalla kaikista pienistä, typeristä ongelmista, joita minulla oli. Viisi minuuttia ennen tunnin päättymistä sanoin “Minun täytyy vain kertoa se jollekulle ja saada se ulos”. Ja se oli ensimmäinen kerta, kun sanoin kenellekään, että oli transsukupuolinen.

Tämän jälkeen kesti vielä kuusi kuukautta ennen kuin Aurora kertoi sen parhaalle ystävälleen. Aurora kertoi sen tekstiviestillä.

– Sain häneltä takaisin paljon tekstiä ja se kaikki oli vain positiivista. Se oli valtava helpotus ja hän on auttanut minua paljon sen jälkeen. Meni vielä useita kuukausia ennen kuin Aurora uskaltautui kertomaan muille.

Useiden seksologin kanssa käytyjen keskustelujen sekä lääkärille ja DPS:ään (paikallinen psykiatrinen keskus, toim. huom.) lähetettyjen lähetteiden jälkeen DPS hyväksyi hänet syksyllä 2016 hoitoon Rikshospitaletissa. Hän sai ison kasan papereita, joista hän saattoi lukea, että yksi hoidon saamisen kriteereistä oli se, että

• Anonyymi

Sain häneltä takaisin paljon tekstiä ja se kaikki oli vain positiivista. Se oli valtava helpotus ja hän on auttanut minua paljon sen jälkeen. Meni vielä useita kuukausia ennen kuin Aurora uskaltautui kertomaan muille.

Useiden seksologin kanssa käytyjen keskustelujen sekä lääkärille ja DPS:ään (paikallinen psykiatrinen keskus, toim. huom.) lähetettyjen lähetteiden jälkeen DPS hyväksyi hänet syksyllä 2016 hoitoon Rikshospitaletissa. Hän sai ison kasan papereita, joista hän saattoi lukea, että yksi hoidon saamisen kriteereistä oli se, että hänen täytyi tulla ulos kaapista.

Joten joulukuussa 2016 kerroin avopuolisolleni. Silloin olimme olleet yhdessä 7 vuotta, olimme kihloissa ja aioimme mennä naimisiin seuraavana vuonna. Kaksi päivää myöhemmin erosimme.

Sinä jouluna kertoi Aurora myös perheelleen. Hän halusi kertoa, minkä vuoksi hän oli eronnut tyttöystävästään, jonka kanssa hän oli ollut yhdessä teini-iästä lähtien. Hän oli silloin 25-vuotias.

– Aloitin vanhemmistani ja vanhimmasta pikkuveljestäni. Siitä syntyi hieman kyyneleitä ja muuta tavallista, mitä siihen liittyy. Mutta he olivat erittäin positiivisia. Sitten äiti haki nuorimman veljeni, joka oli 10-vuotias, ja siskoni, joka on kuusi vuotta minua nuorempi. Siskoni kohautti olkapäitään ja sanoi “cool juttu”, kun kerroin hänelle. Se oli paras reaktio, minkä olisin voinut saada. Hän on ollut superavulias jälkeenpäin ja auttanut minua meikkien ja vastaavien asioiden kanssa. Niinpä se on tuonut meidät lähemmäksi toisiamme.

Kaikki perheenjäsenet eivät aina muista käyttää oikeaa nimeä ja oikeaa persoonapronominia (han/hun norjan kielellä), mutta Aurora on iloinen niin kauan kuin he yrittävät. Se on tärkeintä hänelle.

Kirjaudu sisään

Koti
        Inspiraatiota
        Lähellä sydäntä
        Auroran tarina
        Lähellä sydäntä
        Auroran tarina transsukupuolisena: "Minä en ole poika. Minä olen tyttö."
        Julkaistu: 28. elokuuta 2019
        Viimeksi päivitetty: 20. toukokuuta 2025

Aurora on transsukupuolinen. Se merkitsee sitä, että hänet määriteltiin pojaksi syntymän yhteydessä, mutta hän tunnistaa itsensä naiseksi. Hän ei ollut koskaan mies, vaan nainen, joka eli kuin mies 25 vuoden ajan ennen kuin hän lopulta sai olla oma itsensä. Tämä on hänen tarinansa.

Aurora Syvertsen at Karl Johan
        Aurora on mukana "Rom for alle"-kampanjaelokuvassamme, kuten voit nähdä jäljempänä artikkelissa.
        Auroran ei ole helppo kertoa millä tavoin, mutta hän tajusi jo varhain, että jokin ei pitänyt oikein paikkaansa:

Vuosi oli 1997. Herkules-elokuvalla oli ensi-ilta ja Aurora oli 6-vuotias. Tuli syksy ja Halloween, perinne, joka ei vielä ollut levinnyt laajalle, ei ainakaan Valderøyan kaltaisella pienellä paikkakunnalla. Postin mukana tuli mainoslehti lelukaupasta ja siinä oli kuvia kaikenlaisista puvuista.

– Lehden sisällä oli kuva tytöstä, jolla oli aivan lyhyet hiukset, ja hän oli malli Megaralle, joka oli naispuolinen hahmo Herkules-elokuvassa. Se sai minut miettimään, miksi minä en voinut olla sen näköinen. Se on ensimmäinen muistikuvani siitä, että jokin asia ei ollut oikein kohdallaan.

Tyypillinen pojan lapsuus

Hänen lapsuutensa on melko tavallinen – tyypillinen “pojan lapsuus”, kuten Aurora kuvaa sitä – Auroralla oli isä, joka halusi opettaa hänelle jalkapalloa ja kalastusta. Se ei ollut aivan sitä, mistä Aurora oli eniten kiinnostunut.

Aurora piti lapsena myös laulamisesta. Siinä syntyi ongelma, kun hän 12-13-vuotiaana tuli murrosikään. Yhtäkkiä hänen äänensä muuttui. Matalammaksi. Sen lisäksi keho alkoi muuttua ja koulukavereiden kehot alkoivat muuttua.

Hän alkoi tuntea sukupuolidysforiaa eli epämukavuutta siitä, että kehon anatominen sukupuoli ei vastaa omaa sukupuoli-identiteettiä.

Aurora on kotoisin pieneltä paikkakunnalta, jossa vaihtoehtona oli mennä joko kirkkoon tai rukoushuoneelle. Hän ei ollut koskaan tavannut homoseksuaalista henkilöä ennen kuin hän meni yläkouluun. Tuolloin, ollessaan teini-ikäinen, hän alkoi ymmärtää, että hän ei ollut poika – hän oli tyttö.

– Silloin minun tarvitsi viettää aikaa itseni tutkimiseen yrittäen ottaa selvää, kuka olen. Luin Internetistä, katselin Google-videoita ja etsin siellä olevaa materiaalia.

Siitä huolimatta Aurora ei ottanut yhteyttä kehenkään kuin vasta 18-vuotiaana. Silloin hän oli

Aurora on tuntenut outoja katseita ja kuiskauksia selkänsä takana. Sellaista se on, kun asuu pienellä paikkakunnalla, hän sanoo.

– Kaksi kuukautta sen jälkeen, kun olin tullut ulos kaapista, menin katselemaan vaatteita keskustassa olevaan kauppaan. Myyjä kysyi, mitä kokoa etsin, ja olivatko vaatteet minulle. Hän sanoi, että hän oli juuri käynyt kurssin, jossa hän oli oppinut auttamaan “sellaisia kuin minä”. Hän halusi itsepintaisesti, että tulisin takaisin sulkemisajan

• Anonyymi

Vaikka Aurora on palannut Osloon ja etsii työtä animaatioalalta, porukka Vinmonopoletissa, Moassa, on edelleen läsnä hänen elämässään. He ovat mukana Facebookissa pysyäkseen ajan tasalla ja Auroralle on ollut suuri apu ja tuki tietää, että hänellä on viisitoista henkeä takanaan, mitä sitten tapahtuukin.

– He ovat tehneet kaikkensa yrittääkseen ymmärtää. He kysyvät, jos jokin asia mietityttää heitä, ja sen sanon kaikille: kysykää pois! Olen sataprosenttisen avoin eikä minulla ole mitään suodatinta. Se on helpointa niin, sillä silloin minun ei tarvitse salata mitään.

Auroran 5 vinkkiä niille, jotka puhuvat transsukupuolisten kanssa

Do’s:

Kysy, mitä pronominia sinun tulee käyttää. Jos joku haluaa itseään kutsuttavan miestä tai naista kuvaavalla persoonapronominilla, tai tietyllä miehen tai naisen nimellä, niin kunnioita sitä.

Kysy mieluummin kuin oleta. Se osoittaa, että olet kiinnostunut tekemään oikein loukkaamatta.

Jos satut käyttämään väärää pronominia, älä tee siitä mitään suurta juttua, oikaise vain itseäsi ja jatka eteenpäin.

Don’ts:

Älä kysy, mikä henkilön syntymänimi tai "oikea" nimi on. Se on ehkä yksi pahimpia kysymyksiä, joita voit esittää.

Älä kysy, mitä leikkauksia henkilö on käynyt läpi.

Auroran vinkit muille nuorille samassa tilanteessa

Etsi joku, kenen kanssa voit puhua, se on paras vinkkini. Joku, joka käy läpi samaa asiaa tai on käynyt sen läpi ennen sinua.

Aloita niin pian kuin tunnet olevasi siihen valmis. Minä olisin tehnyt sen paljon aikaisemmin, jos olisin tiennyt sen menevän niin hyvin.

Älä altista itseäsi vaaroille. Tule ulos kaapista, kun tunnet olosi turvalliseksi.

Rakastamme monimuotoisuutta ja vihaamme syrjintää

Sekä vieraidemme että henkilökuntamme tulee voida tuntea, että ovemme ovat auki riippumatta siitä, millainen sukupuoli-identiteetti ja suuntautuminen heillä on, ja kaikkien tulee tuntea olevansa osallisia. Meillä on huoneita kaikille riippumatta siitä, ketä rakastat tai kuinka identifioit itsesi.
      Lue lisää siitä, miten juhlimme Prideä ylpeänä pääsponsorina Pohjoismaiden Pride-juhlissa.

• Anonyymi

Oon minä niin montakertaa miettinyt ja ihmetellyt miksi työttömät ei mene töihin tai edes marjametsään näin kauniina syyspäivänä, ollaan vaan ja valitetaan.

• Anonyymi

Sitä sopii miettiä, olisko laiskuus?

• Anonyymi

..............................................

Perjantai. Loisteputket rätisivät toimiston katossa hyvästiksi, kuin heittäen viimeisenkin ivallisen naurun Työkyrin niskaan. Viikko oli ohi. Se ei tuntunut voitolta, vaan ainoastaan viiden päivän mittaisen selkäänpuukotuksen päätepisteeltä. Hartioita painoi näkymätön taakka, joka koostui myydyistä sielunpaloista, turhista palavereista ja siitä järkyttävästä tunteesta, että oma elämä valui sormien välistä kuin laiha kahvi.

Matka linja-autopysäkille oli taistelua vastatuulta ja omaa olemassaoloa vastaan. Ahdistus kuristi kurkkua, ja sitten se tapahtui. Kesken askelen, juuri siinä ainoan vesilätäkön kohdalla, jonka olisi voinut kiertää, vatsassa väänsi. Ei ollut aikaa reagoida. Lämmin, anteeksiantamaton ja nöyryyttävä tunne levisi housuihin. Taas. Kolmastoista kerta tänä vuonna. Työkyri pysähtyi hetkeksi, sulki silmänsä ja antoi tihkusateen piiskata kasvojaan. Kukaan ei huomannut. Kukaan ei koskaan huomannut Työkyriä.

Kotona tyhjyys löi vasten kasvoja. Se oli erilainen tyhjyys kuin ennen. Nyt se oli Marjatan muotoinen. Vaimo oli lähtenyt kaksi viikkoa sitten. Jättänyt lapun keittiön pöydälle: "En jaksa tätä apaattista persläpeä enää. Ime parsaa.Terveisin, Marjatta." Viesti oli edelleen pöydällä, ja siihen oli ilmestynyt kahvitahra. Ironista, sillä kahvinkeitinkin oli viety työpaikan kahvihuoneesta. "Säästötoimenpide", oli johtaja ilmoittanut. Samassa kokouksessa ilmoitettiin myös uusista palkanalennuksista.

Työkyri riisui tahraiset housunsa ja heitti ne myttyyn kylpyhuoneen nurkkaan. Tilillä oli rahaa niin vähän, että se nauratti. Tai olisi naurattanut, jos olisi jaksanut. Kaljaan ei ollut asiaa. Ei edes siihen halvimaan, joka maistui metallilta ja pettymykseltä.

Jääkaapissa odotti tuttu näky: muovinen maksalaatikkopakkaus. Ilman rusinoita. Työkyri vihasi rusinoita, mutta nyt hän olisi melkein toivonut niitä. Ne olisivat olleet edes jotain yllättävää, jotain mikä rikkoisi tämän harmaan, tasaisen kurjuuden. Hän lämmitti laatikon mikrossa ja istui keittiön pöydän ääreen, Marjatan jättämän lapun viereen.

Hän söi laimeaa, ruskeaa mössöä suoraan rasiasta. Katse harhaili ympäri hiljaista asuntoa. Mikään ei tuonut lohtua. Ei televisio, ei vanhat valokuvat, ei mikään.

Mutta sitten hänen katseensa osui eteisen nurkkaan.
      Siellä se seisoi. Uskollinen, hiljainen, haalistuneen harmaa. Vankkarakenteinen ja luotettava. Se ei ollut koskaan pyytänyt mitään, ei koskaan tuominnut. Se oli vain ollut siinä, valmiina ottamaan vastaan kaiken lian ja saastan, jonka elämä sen eteen heitti.

Kljuämpäri.

Työkyri nousi hitaasti, vei tyhjän maksalaatikkorasian roskiin ja käveli ämpärin luo. Hän kyykistyi ja silitti sen muovista, karheaa pintaa. Pieni, väsynyt hymynkare nousi hänen huulilleen ensimmäistä kertaa viikkoon.

"Sinä et sentään lähde, vai mitä?" Työkyri kuiskasi.

Ämpäri ei vastannut. Se ei ollut koskaan pettänyt. Eikä pettäisi nytkään.....

• Anonyymi

Olipa mukava työviikko, kerrassaan loistava, siitä vielä maksetaankin hyvin. Nyt ruokakauppaan ja kotiin laittamaan pöytäkoreaksi.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Suomen ongelma on se, että näitä elämäntapa- siipiveikkoja on liikaa. Viinaa menee osalla päivittäin.

• Anonyymi

Kansalaispalkka olisi ratkaisu, risumetsään korvausta vastaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kansalaispalkka olisi ratkaisu, risumetsään korvausta vastaan.

Ei ole mitään työhaluja!

• Anonyymi

Emme juo viinaa, juomme vain pircca olutta 🍺

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole mitään työhaluja!

Metsä on ihmeellinen paikka, voi löytää vaikka työhalut.

• Anonyymi

Miten työtön ansaitsee avustukset?

• Anonyymi

Olemalla olemassa, upeana, voittajana 🏆

• Anonyymi

Syntymällä Hyvinvointivaltioon!.

• Anonyymi

Suomessa on 500 000 työtöntä.

• Anonyymi

Joista 400 000 työhalutonta

• Anonyymi

Eiköhän tässä vielä leikkauksia nähdä - hyvinvointivaltiosta ei ole enää kohta jäljellä kuin pieni osa. Monilla ei kestä edes kunto työtä, muutama tunti tai puoli päivää ja jo alkaa selkä reistailla tms.

• Anonyymi

Pitkäaikaiset työttömät suoraan eläke putkeen ja sakkovankit vapautetaan ikeestä, halleluujaa!

• Anonyymi

Miksi Suomi ei lahjoita lorviskoja Ukrainaan ns. aseapuna.

• Anonyymi

1. Aika on rahaa, ja työtön on aikamiljonääri.

Kun muut pakertavat aamuyhdeksästä iltaneljään, työtön voi käyttää jokaisen minuutin juuri niin kuin haluaa. Hän ei ole sidottu kellonaikoihin tai työaikadirektiiveihin. Joka päivä on kuin pitkä viikonloppu.

2. Työtön välttyy turhilta kuluilta.

Työtön ei maksa työmatkasta, työlounaasta tai kalliista edustusvaatteista. Samalla kun muut miettivät, miten säästää, työtön säästää automaattisesti.

3. Työtön säästyy turhilta huolilta.

Hän ei stressaa palavereista, pomon miellyttämisestä tai työpaikkakiusaamisesta. Hän voi keskittyä siihen, mikä on oikeasti tärkeää: omaan hyvinvointiin ja harrastuksiin.

4. Työtön tekee sen, mitä muutkin haaveilevat.

Kun muut haaveilevat matkustamisesta, työtön voi pakata rinkkansa ja lähteä. Kun muut haaveilevat uudesta harrastuksesta, työtön voi aloittaa sen jo tänään.

5. Työtön on nykypäivän filosofi.

• Anonyymi

Veli todistaa väkevästi ☝️Aamen

• Anonyymi

Myös yrittäjien ja miljonäärien tukeminen täytyy lopettaa… tuet kun eivät työllistä ketään… näkyy vaan uusina autoina/veneinä yrittäjän pihassa

• Anonyymi

Yrittäjät työllistää, vötkylät ei työllistä kuin kelaa ja sossua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vötkylät on voittajia 🥇

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työtönkin työllistää ruokakaupan työntekijöitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työtönkin työllistää ruokakaupan työntekijöitä.

Työtön ei tuo uutta rahaa rinkiin, sossusta ruokakauppaan (viinakauppaan) siitä kauppias maksaa verot ja taas sossu jakaa valtion rahaa ilman vastiketta.

• Anonyymi

Työläisen kellotettu rytmi ja rutiinit .Aamulla aikaiseen ylös eivät käy suihkussa ennen töihin lähtöä,pese hampaita kaita puhtaita vaatteita päälle ja syö hyvin runsasta ravitsevaa ateriaa vaan elävät tupakalla ja kahvilla. Illalla eivät käy pesulla tai pese hampaita ennen nukkumaan menoa ja laita puhtaita vaatteita päälle,kun viikonloppu koittaa vedetään kännit paskoissaan ja haistaan ja ollaan niin kovia humalassa, vaikka todellisuudessa työläiset kaikki ovat nössöjä joista ei ole mihinkään muuta kuin juomaan. Tämä kuvio toistuu aina🤭😄😂🤣

• Anonyymi

Miksi työläiset haisee aina pahalle syy löytyy useimmiten hygienia ei kunnossa

• Anonyymi

Sitten, kun joudut itse työttömäksi, niin se valkenee sinulle miksi tuetaan.

• Anonyymi

Lyhyet sairauspoissaolot maksavat kunnille yli 130 miljoonaa euroa – Etlan tutkimus nostaa esiin maanantaipoissaolot ja kuntatyönantajien erot

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tänään julkaiseman tutkimuksen mukaan lyhyet sairauspoissaolot aiheuttavat kunnallisille työnantajille merkittäviä kustannuksia. Enintään kymmenen päivän poissaolot muodostavat vuosittain yli puolet kokonaiskustannuksista. Vuonna 2021 työnantajakustannukset lyhyistä poissaoloista olivat 135 miljoonaa euroa. Lyhyet poissaolot painottuvat erityisesti alkuviikkoon, mutta sairauspoissaolojen yleisyydessä havaittiin suuria eroja kuntien ja organisaatioiden välillä.

Työikäisen väestön terveyden edistäminen on tärkeää heikentyvän huoltosuhteen Suomessa. Työterveyden keskeinen mittari on kustannus, jonka yhteiskunta menettää sairauspoissaolojen takia. Kustannusten tutkiminen auttaa kehittämään strategioita ja toimenpiteitä poissaolojen vähentämiseksi, mutta myös työntekijöiden hyvinvoinnin ja tuottavuuden edistämiseksi.

Tänään julkaistun Etla-tutkimuksen mukaan lyhyet sairauspoissaolot muodostavat määrällisesti suurimman osan kuntatyöntekijöiden poissaoloista. Lyhyet sairauspoissaolot painottuvat viikon alkuun, erityisesti maanantaihin ja maanantaina alkavat poissaolot aiheuttavat jopa kaksinkertaiset kustannukset muihin viikonpäiviin verrattuna. Tutkijoiden mukaan lyhyet poissaolot näyttäytyvät paitsi taloudellisena rasitteena, myös mahdollisena hälytysmerkkinä työn kuormittavuudesta ja johtamisen haasteista.

Etla selvitti eläkevakuuttaja Kevan toimeksiannosta ja Kevan aineistoihin pohjautuen sairauspoissaolojen aiheuttamia kustannuksia kunta-alalla vuosina 2019–2021. Analyysi kattoi yli 215 000 työntekijän poissaolotiedot. Tänään julkaistussa tutkimuksessa Lyhyen työkyvyttömyyden kustannukset kunta-alan työpaikoilla (Etla Raportti 165) on keskitytty erityisesti lyhyisiin, alle 10 päivän sairauspoissaoloihin. Tutkimusaineisto on otanta eli se ei kata kaikkia kunta-alan ja hyvinvointialueiden työntekijöitä.

Organisaatioiden välillä havaittiin merkittäviä eroja sairauspoissaolojen todennäköisyydessä, vaikka työntekijöiden taustatekijät, kuten ikä ja ammatti, vakioitiin. Tämä viittaa siihen, että työkykyjohtamisen käytännöillä ja organisaatiokulttuurilla on suuri vaikutus poissaolokäyttäytymiseen.

– Tutkimuksemme antaa vahvoja viitteitä siitä, että kunnissa on mahdollista vaikuttaa sairauspoissaoloihin suunnitelmallisella työkykyjohtamisella. Erityisesti lyhyet poissaolot voivat toimia varhaisena hälytysmerkkinä, johon kannattaa reagoida nopeasti, toteaa Etlan tutkija ja Etlatiedon tutkimuspäällikkö, LL, MBA Martti Kulvik.

Tutkimuksen mukaan erityisen haastavia ovat pitkät, yli 30 päivän sairauspoissaolot. Pitkät sairauspoissaolot aiheuttavat noin puolet kaikista työnantajille koituneista sairauspoissaolokustannuksista, vaikka niitä on vain alle 10 prosentilla henkilöstöstä. Pitkien poissaolojen kustannusrasitetta lisää se, että vaikka Kela korvaa osan kustannuksista 11. päivästä alkaen, työnantajalle jää edelleen huomattava osuus palkkavastuista.

Hoito-, varhaiskasvatus-/opetus- ja sosiaaliala dominoivat sairauspoissaoloista työnantajille syntyviä välittömiä kokonaiskustannuksia. Selityksenä ovat tutkijoiden mukaan muun muassa kyseisten ammattiryhmien suuret työntekijämäärät sekä jatkuva altistuminen tarttuville taudinaiheuttajille.

Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen merkitystä korostavat myös nuorten poissaolojen lisääntyminen sekä mielenterveyssyihin liittyvien pitkien poissaolojen kasvu. Tutkijat suosittelevatkin kunnille nykyistä aktiivisempaa lyhyiden sairauspoissaolojen seurantaa sekä organisaatiokohtaisen tiedon hyödyntämistä toimenpiteissä.

Tutkimuksen keskeiset havainnot:
      Sairauspoissaolojen kokonaiskustannukset kasvoivat kolmen vuoden tarkastelujaksolla 17 prosenttia
      Lyhyet (1–10 pv) poissaolot aiheuttivat työnantajille suurimmat välittömät kustannukset
      Maanantai on selvästi yleisin poissaolojen alkamispäivä ja maanantaina alkavat poissaolot kaksinkertaistavat kustannukset muihin arkipäiviin verrattuna. Keskeinen todennäköinen selittäjä on viikonloppuna alkaneet sairausjaksot.
      Eri kuntatyönantajien välillä on merkittäviä eroja poissaoloriskeissä
      Yli 30 päivän sairauspoissaolot aiheuttivat noin 50 prosenttia kokonaiskuluista, vaikka niitä oli vain 9 prosentilla työntekijöistä.

• Anonyymi

Miksi työläiset ja töissä kävijät sairastuu helposti?

Sairauspoissaolo maksaa työnantajalle jopa kaksi euroa minuutilta

• Anonyymi

Sairauspoissaolot mielenterveyssyistä maksavat menetettynä työpanoksena yli miljardi euroa vuodessa

Sairauspoissaolot mielenterveyden häiriöiden perusteella ovat yleistyneet huomattavasti viime vuosina. Nykyisin useampi kuin joka kolmas Kelan korvaama sairauspoissaolopäivä perustuu mielenterveyden häiriöön.

Mielenterveysperusteisten sairauspoissaolojen yleistyminen tarkoittaa myös sitä, että niiden vuoksi menetetyn työpanoksen määrä ja kustannukset ovat kasvaneet merkittävästi.

Kela korvaa sairauspäivärahalla työikäisten suhteellisen pitkiä, vähintään kymmenen arkipäivää kestäviä sairauspoissaoloja. Osasairauspäivärahaa voidaan maksaa, jos sairastunut vähentää työntekoa puoleen.

• Anonyymi

Salaisuuksien jäljillä -sarja: Miksi valtio maksaa yrittäjien eläkkeitä jo 500 miljoonalla vuodessa? | Työeläkevakuuttajat

• Anonyymi

Työssä kävijöiden sairastumiset masennukset ahdistukset maksavat yhteiskunnalle vuodessa 10,8 miljardia euroa. Työssä kävijöiden sairastumiset on pahempaa lama vuosien jälkeen nykyään enään ei jakseta paikkaamaan noita lukuja vaan oahentuvat vuosi vuodelta. Palkka ei riitä työ ympäristö huonoa. Työläiset sanoo sitä orja työksi työtä ei tehdä työn iloista vaan että sillä elettäisiin, mutta elintason korotukset ruoka polttoaine ei vastaa palkkaa. Sopiva palkka kuukaudessa mikä käteen jää verojen jälkeen olisi 3000euroa sillä eläisi jokainen

• Anonyymi

Kyllä lorviskoilla löytyy taas selityksiä, voi, voi, ihan nolottaa lukea.

• Anonyymi

Tulet kuolemaan onnettomuudessa tai todella väkivaltaisesti elämässäsi lähiaikoina

• Anonyymi

Onko pakko lukea?💩💩🤮🤮🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulet kuolemaan onnettomuudessa tai todella väkivaltaisesti elämässäsi lähiaikoina

BRUTAALIA

• Anonyymi

Odotan innolla että Suomi tekee Kreikat.

• Anonyymi

https://yle.fi/a/3-9613474

Ikävä vaan että edellisen 70-luvun lähtörysäyksen jäljiltä valtio teho-sossutti kansan niin, että nyt se on lähtökyvytön ja tukiaisriippuvainen, eikä monikaan enää pääse täältä pakoon. Ensimmäisenä ajattelee ansiosidonnaisiaan.

• Anonyymi

Suomi on 70-luvulla alkaneen väärän sosiaalipolitiikkansa vanki. Mitään ei mahdeta enää.

• Anonyymi

Henkisesti heikoista ihmisistä tulee lorviskoja, helppo tie mutta ei antoisin, jos tykkäät nähdä ja kokea elämässäsi, kulje aina mutkan kautta.

• Anonyymi

Onneksi on ELY- KESKUS. Sieltä tulee yrityksille toimintatukea???
      Mitä vitun toimintatukea? Jos työntekijän on tultava toimeen paikallaan pitää yrittäjän tulla toimeen bisneksellään.
      Toimintatuella esim.maksetaan listautumattoman perheosake yhtiön osingot - vero 7%, kun säätää tuloksen alle 160000€/osakas. Yleensä neljän hengen perheosake yhtiöitä.
      Duunarin veroprosentti on yli 22%.
      Näillä mennään niin kauan kuin Orpo ja
      kokoomus on puikoissa.
      Ei tarvitse ihmetellä Suomen valtion kasvavaa velkaa, kun verotulot on romahtaneet.
      Ansiotulo ja pääomatulo yhteen ja verotus sen mukaan.

• Anonyymi

Tervetuloa yrittäjien joukkoon, palkkoja on avoinna ja eikun nostelemaan osinkoja. Tästä se päivä alkaa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tervetuloa yrittäjien joukkoon, palkkoja on avoinna ja eikun nostelemaan osinkoja. Tästä se päivä alkaa...

Siis mitä?? Osinkoja nostamalla päivä alkaa🤣🤣🤣. Yrittäjä aikaisin hereillä (04.50)🤣.
        Liian pienet osingot kun ei nukuta😴.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis mitä?? Osinkoja nostamalla päivä alkaa🤣🤣🤣. Yrittäjä aikaisin hereillä (04.50)🤣.
        Liian pienet osingot kun ei nukuta😴.

Jos ei ole yrittäjä hereillä 4.30, ei kannata nousta ollenkaan 😁

• Anonyymi

Työtön on aina voittaja 🏆

• Anonyymi

Huomenta lorvisko

• Anonyymi

Viisas pääsee vähemmällä!!!

• Anonyymi

Orpo on fiksu kaveri, työttömiltä pois ja työtätekeville mm. maanviljelijöille mahdollisuudet kannattavaan toimintaan.

• Anonyymi

Samaa mieltä olen, tuen täytyy olla työtekoa kannustavaa, ei passivoivaa.

• Anonyymi

Myös maanviljelijöitä tuet pois!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myös maanviljelijöitä tuet pois!!

Eipä sinulla ole sitten varaa ruokaan ja vieläpä selvinpäin joudut olemaan.

• Anonyymi

Ei ole minkäänlaisia työhaluja, tuet rullaa ja työtön on voittaja 🏄‍♀️

• Anonyymi

Tuki se on pienikin tuki 👍, yritähän pärjäillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuki se on pienikin tuki 👍, yritähän pärjäillä.

Työkyrin kaatamista on ilo katsella,kun tietää hänen verorahoilla työttömyyteni onnelliset päivät rahoitetaan ja mitä työkyri raatamisestaan saa eläkepäiviksi,muutakuin raihnaisen ja rikki menneen kehon jota särkee ja kolottaa koko eläkeiän ja säästyneet pennoset menee sukulaisille jotka juhlii elinikäisen raatamisen tuotokset.näin työttömänä on ihanaa ja ei särje jäseniä jos kela antaa karenssia,niin Sossu maksaa 😃

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työkyrin kaatamista on ilo katsella,kun tietää hänen verorahoilla työttömyyteni onnelliset päivät rahoitetaan ja mitä työkyri raatamisestaan saa eläkepäiviksi,muutakuin raihnaisen ja rikki menneen kehon jota särkee ja kolottaa koko eläkeiän ja säästyneet pennoset menee sukulaisille jotka juhlii elinikäisen raatamisen tuotokset.näin työttömänä on ihanaa ja ei särje jäseniä jos kela antaa karenssia,niin Sossu maksaa 😃

Työtön luisuu aina voittajaksi 🤾‍♂️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sorry kun nyt joudutaan hieman rahoitustasi leikkaamaan, syö pienempiä palasia ruokaa, kyllä nälkään tottuu.

• Anonyymi

Orpo on oikealla polulla, tekevä rahaa tarvitsee, lorvisko pärjää vähälläkin.

Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi rikollista

"Molemmat vangitut ovat osoitetietojen perusteella kotoisin reilun sadan kilometrin päästä Suomussalmelta. Molemmilla on
      Suomussalmi
      42
      3311
    2. Mitä tekee Rebelwerks?

Rebelwerks myy melkein kaiken tavaransa. Onko Rebelwerks menettänyt järkensä? Vai onko hän lopultakin tullut järkiinsä
      Taivalkoski
      31
      3019
    3. Vesa Ahola rehellisin valtuutettu?

Tuli seurattua valtuuston kokous netin kautta. Taitaa valtuutettu Vesa Ahola olla selkeästi rehellisin valtuutettu. Hän
      Kemijärvi
      16
      1617
    4. Oho! Pippa Laukka saa kurimusta tanssiope Marko Keräseltä: "Oli vastaanotto kesken tai ei..."

Toivotaan, ettei Pippa ja Marko tipu jo heti kättelyssä… Tsemppiä Tanssii Tähtien Kanssa -kisaan! Lue lisää: https://w
      Tanssii tähtien kanssa
      36
      1358
    5. Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty

niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul
      Ikävä
      14
      1218
    6. Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä

Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod
      Maailman menoa
      221
      1216
    7. Jatkoksi ikäero keskusteluun

Mikä oli ensireaktiosi, kun sait tietää teillä olevan vähän enemmän ikäeroa? Tiesitkö alunperin ikäerosta vai missä vaih
      Ikävä
      79
      1119
    8. 74
      983
    9. Dmitri Medvedev: Suomi tuhotaan - kukaan ei enää lue heille muumisatuja

Helsinki valmistautuu sotaan ja todennäköisesti valmistelee ponnahduslautaa hyökkäykselle Venäjää vastaan, valittaa Venä
      Maailman menoa
      182
      979
    10. Pilasin kaiken

No ei voi mitään enää.
      Ikävä
      48
      904
    Aihe